Plen
Ședința Camerei Deputaților din 7 noiembrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.165/16-11-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-03-2019
13-03-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 07-11-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 7 noiembrie 2018

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.93/2017 pentru stabilirea unor măsuri privind organizarea, funcționarea și atribuțiile oficiilor teritoriale ale Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (PL-x 92/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 92/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Poziția 20 din ordinea de zi.

20. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 93/2017 pentru stabilirea unor măsuri privind organizarea, funcționarea și atribuțiile oficiilor teritoriale ale Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate - PL-x 92/2018; are caracter ordinar; ne aflăm în procedură de urgență; și este un raport fără amendamente.

Din partea Guvernului?

Vă rog.

Domnul Vasile Cepoi (președintele Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate):

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă rugăm să adoptați Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 93/2017 pentru stabilirea unor măsuri privind organizarea, funcționarea și atribuțiile oficiilor teritoriale ale Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate.

Scopul acesteia este de a crește eficiența implementării sistemului de asigurare a calității serviciilor medicale și a siguranței pacienților în unităților sanitare și a monitorizării respectării standardelor de acreditare.

Ordonanța completează Legea nr. 185/2017, are un singur articol care prevede că "Oficiile teritoriale sunt structuri cu personalitate juridică, iar organizarea, funcționarea și atribuțiile acestora se aprobă prin hotărâre de Guvern".

Legea a fost adoptată în Senat, în martie 2018.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Din partea Comisiei pentru sănătate, domnul președinte Buicu, prezentarea raportului.

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc.

La întocmirea prezentului raport am avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru muncă.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri privind organizarea, funcționarea și atribuțiile oficiilor teritoriale ale ANMCS, care sunt structuri cu personalitate juridică; organizarea, funcționarea și atribuțiile acestora se aprobă prin hotărâre de Guvern.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul face parte din categoria legilor ordinare.

Raportul a fost adoptat cu majoritate de voturi.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei vă propun, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Domnul Emanuel Ungureanu.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Stimați colegi,

Voi vorbi astăzi nu numai în calitate de deputat și membru în Comisia pentru sănătate, ci voi vorbi și în calitate de reprezentant al unei asociații de pacienți, care a fost nevoit de multe ori să stea lângă un bolnav, la propriu, sub pat. Adică cunosc foarte bine ce înseamnă mizeria din spitale, ce înseamnă lipsa de finanțare. Și am urmărit, cu atenție, în ultimele luni, activitatea ANMCS.

Această structură are la bază, are ca mamă o instituție numită CONAS.

O să-i rog pe deputații de Timiș să fie atenți - indiferent de partidul din care fac parte. Și cei care sunt interesați să vină să vadă acest document care atestă modul în care a fost efectuată evaluarea spitalului din Lugoj, un spital care este prăbușit, care are nenumărate nevoi, care este finanțat cronic. A fost jefuit de CONAS, mama ANMCS, cu suma de 100.000 de lei. Carevasăzică, un spital vine și cere - de la stat, de la autoritățile locale, centrale - ecograf de 20.000 de euro, pentru că, cu 5 ani înainte, a venit CONAS și a spus că este nevoie de un asemenea aparat, și statul, în loc să-i dea ecograful de 15.000 de euro sau de 20.000, îi ia 30.000 de euro, ca să constate prin multe acte ceea ce se vede cu ochiul liber.

Mai mult decât atât, o sursă importantă de corupție, pe care i-am reclamat-o și domnului Cepoi, și domnului Buicu, și colegilor mei din Comisia pentru sănătate, și v-o reclam acum și dumneavoastră, este faptul că cel care face evaluarea - inspectorul ANMCS - primește bani de la spitalul evaluat.

La spitalul din Lugoj, cineva a calculat că inspectorul de acolo, echipa de acolo au muncit 337,17 ore. Cum credeți că s-a stabilit numărul de ore?

Toate spitalele sunt finanțate din contractele cu Casa. Ca să facă contract cu Casa, un spital trebuie să aibă niște dotări minime. Carevasăzică, acreditarea se face și prin Casa de Asigurări, care finanțează spitalul cu o sumă din care o altă autoritate a statului, ANMCS, ia o altă sumă de bani, în mod complet nejustificat.

Sunt susținătorul calității în sănătate, consecvent, sunt nebunul acela care merge cu camera prin spitale și arată mizeria.

Dragii mei, vă rog să intrați pe pagina mea și să vedeți, în 4 aprilie 2017, filmarea de la Serviciul de anatomopatologie din Cluj, oameni care trăiesc - 22 la număr - într-un subsol unde nu poți pune șobolanii. Documentul oficial din partea Ministerului Sănătății - acel serviciu a fost acreditat de ANMCS cu un certificat de acreditare valabil până în 2021.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, ați depășit timpul regulamentar.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Dacă dumneavoastră credeți că exagerez, vă rog să mergeți la Serviciul de anatomopatologie al Spitalului Județean din Cluj.

Ce vă spun? Obiectul votului de astăzi va fi înființarea unor oficii ale ANMCS în foarte multe locuri din țară. Deci trebuie să găsim spațiu pentru...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

... o autoritate care se suprapune cu alte autorități de evaluare. În condițiile în care noi nu avem spații pentru locurile insalubre din spital, să relocăm oameni care trăiesc mai rău decât șobolanii.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

O să închei, și mulțumesc...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

...rugându-vă să reflectați la restructurarea acestei instituții care căpușează sistemul sanitar.

Și îl rog public pe domnul Cepoi, care este vechi în sistem, să vină cu propuneri concrete ca această instituție, care trebuie să fie a calității, să nu fure și din puțina calitate pe care încearcă s-o ofere managerii de spitale, în unitățile sanitare care sunt focare de infecție.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Și eu mulțumesc.

(Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

În continuare, domnul Ovidiu Ganț.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc.

Stimată doamnă vicepreședinte,

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Înțeleg măsura, în sensul unei descentralizări a activității și cu speranța unei eficientizări, în contextul în care de un an de zile am cerut acestei autorități să clarifice situația de la Hospice "Dr. Carl Wolf" din Sibiu și, în fapt, n-am primit nici astăzi o clarificare. Deși din februarie am adresat o întrebare scrisă prim-ministrului Dăncilă, n-am primit niciun răspuns.

Profit de prezența domnului președinte Cepoi, poate primesc în sfârșit un răspuns referitor la taxele exorbitante solicitate pentru acreditarea unor servicii pe care statul nu este în stare să le furnizeze, cum sunt cele de hospice, pentru niște oameni aflați într-o situație îngrozitoare, inclusiv copii.

Vă rog, domnule președinte, să luați măsurile necesare ca astfel de situații să nu se mai poată produce și să urgentați un pic realizarea raportului și verdictului de acreditare, astfel încât acest hospice, care trăiește în principal din donații externe, ale unor cetățeni, mai ales din Germania, bine-intenționați în raport cu pacienți aflați, repet, într-o situație îngrozitoare, să se clarifice cât mai repede și să nu fie în continuare victima birocrației nejustificate din România.

Vă mulțumesc frumos.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Florin Buicu.

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc.

N-aș fi vrut să intervin, dar domnul deputat Ganț a sesizat foarte bine de fapt care este intenția acestei măsuri legislative, în sensul descentralizării, în sensul ca furnizorii de servicii medicale să nu trebuiască să vină toți la București și să aibă, la nivel local, la nivel regional, posibilitatea de a interacționa cu această instituție.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Vass Levente.

Domnul Vass Levente:

Descentralizăm un serviciu care, deocamdată, în principiu, nici nu există. Deci aceasta este problema. (Aplauze.)

Deci, trebuie să ne gândim foarte bine care sunt unitățile sanitare care trebuie acreditate și să luăm la rând, cel mai important, să aibă spitalele, și, după aceea, să vedem celelalte unități.

Domnule Ganț, e un exemplu excelent. Ei ar trebui să fie ajutați, nu să li se perceapă niște taxe - hospice-ul. Medicii de familie, la fel. Însă ar trebui să fie acreditate unitățile private, cabinetele medicale private care, astăzi, în afară de autorizația sanitară de la DSP, nu trebuie să parcurgă niciun fel de evaluare, niciun fel de acreditare.

Astfel, am putea ajuta oamenii, pacienții să aibă pârghii și să știe exact unde trebuie să meargă atunci când au nevoie de calitate într-un serviciu spitalicesc, cabinet medical și așa mai departe.

UDMR o să susțină și o să voteze această modificare legislativă - O.U.G. Însă, în continuare, o să susținem neacreditarea cabinetelor medicale de familie.

Domnule Cepoi, vă rog tare mult să nu mai trimiteți prin interpuși scrisori, ca să-mi schimb părerea. Îmi mențin părerea. Și vă rog tare mult să nu faceți presiuni.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Nu mai sunt alți vorbitori.

Nefiind amendamente, proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 23 martie 2019, 14:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro