Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/01-04-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-06-2019
18-06-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 20-03-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2019

23. Supunerea la votul final:

   

Domnul Eugen Nicolicea:

    ................................................
 

I. Proiecte de hotărâri ale Camerei Deputaților

 
Proiectul de Hotărâre pentru modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.5/2019 pentru constituirea unei comisii de anchetă privind modalitatea de încheiere a unor contracte de colaborare cu terțe persoane și modul de angajare și efectuare a cheltuielilor din bani publici în executarea contractelor de colaborare la Societatea Română de Televiziune (PH CD 10/2019); (adoptat)

1. Proiectul de Hotărâre pentru modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 5/2019 pentru constituirea unei comisii de anchetă privind modalitatea de încheiere a unor contracte de colaborare cu terțe persoane și modul de angajare și efectuare a cheltuielilor din bani publici, în executarea contractelor de colaborare la Societatea Română de Televiziune; PH CD 10/2019.

Se adoptă, ca orice hotărâre, cu votul majorității deputaților prezenți.

Vă rog să votați.

 

198 de voturi pentru, 11 voturi împotrivă, 69 de abțineri, 2 colegi care nu votează. Cu majoritate de voturi, proiectul de hotărâre a fost adoptat.

 
Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Spre un cadru european mai cuprinzător privind perturbatorii endocrini COM(2018)734 (PH CD 6/2019); (adoptat)

2. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Spre un cadru european mai cuprinzător privind perturbatorii endocrini COM(2018)734; PH CD 6/2019.

Se adoptă cu votul majorității deputaților prezenți.

Vă rog să votați.

 

279 de voturi pentru, un vot împotrivă, nicio abținere. Cu majoritate de voturi, a fost adoptat.

 
Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PH CD 11/2019); (adoptat)

3. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților; PH CD 11/2019.

Vă rog să votați.

 

266 de voturi pentru, 14 voturi împotrivă. Cu majoritate de voturi, proiectul de hotărâre a fost adoptat.

 
Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social și Comitetul Regiunilor - Piața unică într-o lume în schimbare - Un atu unic ce necesită un angajament politic reînnoit COM(2018)772 (PH CD 7/2019); (adoptat)

4. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social și Comitetul Regiunilor - Piața unică într-o lume în schimbare - Un atu unic ce necesită un angajament politic reînnoit; COM(2018)772; PH CD 7/2019.

Vă rog să votați.

 

279 de voturi pentru, niciun vot împotrivă, nicio abținere. Cu unanimitate de voturi, proiectul de hotărâre a fost adoptat.

 
Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social, Comitetul Regiunilor și Banca Europeană de Investiții O planetă curată pentru toți - O viziune europeană strategică pe termen lung pentru o economie prosperă, modernă, competitivă și neutră din punctul de vedere al impactului asupra climei COM (2018)773 (PH CD 12/2019); (adoptat)

5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social, Comitetul Regiunilor și Banca Europeană de Investiții - O planetă curată pentru toți - O viziune europeană strategică pe termen lung pentru o economie prosperă, modernă, competitivă și neutră din punctul de vedere al impactului asupra climei COM (2018)773; PH CD 12/2019.

Vă rog să votați.

 

Cu 277 de voturi pentru, niciun vot împotrivă, nicio abținere și un coleg care nu a votat, proiectul de hotărâre a fost adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.282/2005 privind organizarea activității de transfuzie sanguină, donarea de sânge și componente sanguine de origine umană, precum și asigurarea calității și securității sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice (PL-x 595/2018); (adoptat)

II. Legi ordinare. Adoptări.

6. Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr. 282/2005 privind organizarea activității de transfuzie sanguină, donarea de sânge și componente sanguine de origine umană, precum și asigurarea calității și securității sanitare, în vederea utilizării lor terapeutice; PL-x 595/2018; lege ordinară.

Comisia pentru sănătate propune adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

Cu 280 de voturi pentru, unanimitate, proiectul de lege a fost adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal (PL-x 741/2018); (adoptat)

7. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal; PL-x 741/2018; lege ordinară; suntem Cameră decizională.

Comisia pentru buget propune adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

Cu 266 de voturi pentru, 12 voturi împotrivă, nicio abținere, proiectul de lege a fost adoptat.

 
Proiectul de Lege privind instituirea zilei de 11 martie ca Ziua Națională a Meseriilor (PL-x 496/2018); (adoptat)

8. Proiectul de Lege privind instituirea zilei de 11 martie ca "Ziua națională a meseriilor"; PL-x 496/2018; lege ordinară; suntem Cameră decizională.

Comisia pentru învățământ și Comisia pentru muncă propun adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

262 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă, 9 abțineri. Cu majoritate de voturi, proiectul de lege a fost adoptat.

(Doamna deputat Florica Cherecheș solicită să ia cuvântul.)

Vă rog. Aveți dreptul, în cadrul ședinței de vot final, să explicați votul.

 
 

Doamna Florica Cherecheș:

Vă mulțumesc pentru că ați votat Legea prin care data de 11 martie este declarată Ziua națională a meseriilor.

Singurul meu regret este că nu am apucat să votăm acest proiect de lege înainte de data de 11 martie, dar este bine și acum, pentru că această lege creează un cadru național pentru a promova învățământul profesional și tehnic.

Este foarte important, pentru că România străbate cea mai acută criză a pieței muncii din țară. Trebuie să depunem eforturi pentru a schimba mentalități, pentru a atrage tineri spre școlile de meserii, a le oferi, apoi, cazare și masă în internate, a le crește bursa profesională, a le da, apoi, un mediu potrivit în care să învețe, să le dotăm atelierele-școală, să pregătim profesorii și să acordăm facilități fiscale agenților economici care sunt parteneri în învățământul dual.

Făcând astfel, vom reduce abandonul școlar și vom încetini migrația tinerilor spre Europa.

Redresarea învățământului profesional și tehnic poate fi unul dintre motoarele care pun în mișcare creșterea economică din România.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.16/2018 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice (PL-x 590/2018); (adoptat)

9. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.16/2018 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice; PL-x 590/2018; este lege ordinară, suntem Cameră decizională.

Comisia pentru administrație publică propune adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

Cu 175 de voturi pentru, 67 de voturi împotrivă, 37 de abțineri, deci cu majoritate de voturi, proiectul de lege a fost adoptat.

 
Proiectul de Lege privind elaborarea și actualizarea Strategiei naționale pe termen lung România 2040 (PL-x 433/2018); (adoptat)

10. Proiectul de Lege privind elaborarea și actualizarea Strategiei Naționale pe termen lung "România 2040"; PL-x 433/2018; lege ordinară; suntem Cameră decizională.

Comisia pentru buget și Comisia pentru politică economică propun adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

172 de voturi pentru, 90 de voturi împotrivă, 16 abțineri. Cu majoritate de voturi, proiectul de lege a fost adoptat.

(Domnul deputat Adrian-Claudiu Prisnel solicită să ia cuvântul.)

Da, vă rog.

Domnul Prisnel, de la USR. Explicarea votului Grupului USR.

 
 

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

USR nu a votat acest proiect de lege. Nu-l susține, pentru că se creează cadrul prin care actuala guvernare păcălește România; se creează cadrul optim pentru o nouă serie de minciuni marca PSD, care să-i servească lui Liviu Dragnea în campania electorală pentru alegerile prezidențiale; se creează cadrul prin care Darius Vâlcov, un condamnat penal, va dicta Programul de guvernare până în anul 2040. (Vociferări.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Dacă-mi permiteți să fac un mic comentariu, explicarea votului nu are niciun fel de legătură cu explicarea pozițiilor altor grupuri.

De asemenea, vreau să vă spun că este supusă aceleiași reguli, și anume, cu prilejul explicării votului, sau intervenției pe procedură, sau intervenției pe probleme de ordin personal, se păstrează aceeași regulă, de a nu se profera insulte și cuvinte jignitoare de la tribuna Camerei Deputaților.

V-am atras atenția pe această chestiune. Pe viitor, voi aplica și sancțiuni. (Vociferări.)

Gheorghe Andrei Daniel, PNL.

 
 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc.

Partidul Național Liberal a votat împotriva acestui proiect, care, după cum s-a explicat și mai devreme, se va dovedi a fi, din păcate, unul neviabil pentru România, o nouă formă de sinecurism și imagine și propagandă, un fel de "Cântarea României" în manieră economică.

Nu avem cum să proiectăm perspectiva anului 2040, ceea ce acum ne propunem, și nici nu putem veni cu o analiză imparțială, coerentă și pe date economice concrete, în baza unui asemenea proiect de lege care, de fapt, este aservit unei forme de prezentare a unei imagini pe care actuala guvernare PSD vrea să o proiecteze în opinia publică cu privire la guvernare.

Ca atare, acest proiect mi se pare ca fiind unul fără niciun obiect și fără niciun fel de consecințe practice, pur și simplu un exercițiu de imagine a actualei guvernări.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Cuvântarea dumneavoastră poate fi exemplu și pentru ceilalți colegi. Este critică, dar fără insulte, injurii... (Vociferări.)

Deci, colegii mai tineri de la USR să ia exemplu de la domnul Andrei Gheorghe.

 
Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.254/2017 privind externarea persoanelor decedate de religie mozaică din unitățile sanitare (PL-x 69/2019); (adoptat)

11. Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr. 254/2017 privind externarea persoanelor decedate de religie mozaică din unitățile sanitare; PL-x 69/2019; lege ordinară.

Comisia pentru sănătate propune adoptarea proiectului de lege.

Suntem Cameră decizională.

Vă rog să votați.

 

279 de voturi pentru, unanimitate. Proiectul de lege a fost adoptat.

Explicarea votului, domnul Vexler Silviu, inițiator.

 
 

Domnul Silviu Vexler:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă mulțumesc tuturor pentru votul de adoptare, în unanimitate. Este cu atât mai frumos cu cât acest vot are loc în ziua în care evreii din toată lumea încep sărbătorirea "Purim", sărbătoarea veseliei, unul dintre evenimentele noastre majore, care celebrează salvarea evreilor din Imperiul Persan Antic.

Vă mulțumesc pentru respectarea unei tradiții și, în plus față de cele spuse de dimineață, vreau să salut sprijinul primit din partea doamnei secretar general și din partea domnului Simonis.

Vă mulțumesc mult.

 
Proiectul de Lege privind activitatea consulară (PL-x 739/2018); (adoptat)

Domnul Eugen Nicolicea:

12. Proiectul de Lege privind activitatea consulară; PL-x 739/2018; lege ordinară; procedură de urgență.

Comisia pentru politică externă propune adoptarea proiectului de lege.

Suntem Cameră decizională.

Vă rog să votați.

 

236 de voturi pentru, 40 de abțineri. Cu majoritate de voturi, proiectul de lege a fost adoptat.

Proiectul de Hotărâre privind...

(Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie solicită să ia cuvântul.)

Da, să mă scuzați... există o întârziere la afișarea pe ecran. Dacă m-am grăbit, și îmi cer scuze pentru acest lucru..., nu apuc să văd înscrierea la cuvânt.

Vă rog, aveți cuvântul domnule Dobrovie.

 
 

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Vă iertăm, că suntem în post!

Mulțumesc, domnule președinte.

Partidul Național Liberal a votat pentru acest proiect de lege care este foarte important. Este legat de o lege-cadru și anume, activitatea consulară. Consulatele sunt extrem de importante, pentru că sunt practic interfața dintre cetățenii români aflați în afara granițelor și statul român. Este foarte important modul în care statul român își tratează cetățenii din afara granițelor și este important ca această activitate să nu fie afectată.

Chiar dacă ați redus sau ați exclus, practic ați anulat multe taxe, printre care și taxele consulare, avem o incertitudine legată de faptul dacă veți reuși să acoperiți cheltuielile cu consulatele itinerante și cu alte astfel de costuri.

Acum, în esență, proiectul este bun. El introduce anumite noi criterii importante, se modifică stabilirea unei structuri instituționale a celulei de criză a MAE și prevede un Fond special pentru gestionarea crizelor consulare.

Vreau să amintesc aici că este nevoie... nu doar în cazuri precum cele în care cetățeni români sunt condamnați la moarte să fie susținuți prin asistență juridică, ci este nevoie și pentru cazuri în care, iată, avem mame sau părinți care își pierd copiii în diferite state, pentru că le sunt luați de Protecția Copilului - și trebuie, și în astfel de cazuri, să existe asistență juridică, să avem măcar translatori și traducători în ambasade, care să poată să îi ajute pe acești oameni în situații complicate.

Am avut astfel de cazuri la Comisia pentru românii din afara granițelor și trebuie să vedem dacă și această posibilitate poate fi luată în calcul, de a se introduce în acest fond special, pentru asistență consulară.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc.

 
Proiectul de Hotărâre privind încuviințarea efectuării de către Comisia pentru transporturi și infrastructură a unei anchete privind activitatea SC Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA în perioada 2007-2018 (PH CD 13/2019); (adoptat)

13. Proiectul de Hotărâre privind încuviințarea efectuării de către Comisia pentru transporturi și infrastructură a unei anchete privind activitatea SC Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA, în perioada 2007-2018; PH CD 13/2019.

Se adoptă, ca orice hotărâre, cu votul majorității deputaților prezenți.

Vă rog să votați.

 

278 de voturi pentru, o abținere, 3 colegi care nu au votat. Cu majoritate de voturi, acest proiect de hotărâre a fost adoptat.

Am ajuns la poziția 14. Legi organice. (Vociferări.)

Aveți dreptate... da.

Bode Lucian, Partidul Național Liberal.

 
 

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Partidul Național Liberal a votat pentru înființare acestei comisii de anchetă privind activitatea Companiei TAROM.

Vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră și vă asigur că membrii Comisiei de anchetă vor veni în fața dumneavoastră cu radiografia acestei companii fanion a industriei aeronautice române. Vom identifica cauzele care au condus la prăbușirea acestei companii și, bineînțeles, vom propune soluții pentru optimizarea costurilor, respectiv, pentru optimizarea veniturilor Companiei TAROM.

Acestea sunt intențiile Comisiei de anchetă pe care dumneavoastră ați aprobat-o prin vot, astăzi. Numai că, din păcate, doamnelor și domnilor deputați, există riscul ca în următoarele 48 de ore Compania TAROM să se confrunte cu cea mai mare criză de la înființarea sa, din 1954. Există riscul ca, începând cu data de 22 martie, adică de vineri, toate aeronavele TAROM să fie blocate la sol, cu consecințe deosebit de grave, de ordin economic și de securitate, imposibil de cuantificat astăzi. Aceasta poate fi consecința unor decizii iresponsabile ale Guvernului României, din ultimele zile.

Vreau să vă spun că, pe data de 13 martie, domnul ministru Cuc a convocat AGA TAROM cu mandat de revocare a tuturor membrilor ai CA. Pe 15 martie 2019, AGA TAROM a demis 4 membri ai Consiliului de administrație, ceilalți 3 membri prezentându-și demisia. Astfel, TAROM rămâne fără consiliu de administrație.

Pe 21 martie, adică mâine, mandatul directorului general încetează de drept, așadar, de mâine TAROM rămâne și fără director general.

În situația în care nu există consiliu de administrație, prelungirea mandatului directorului general sau numirea unui director general interimar nu... (Timpul s-a epuizat. Microfonul s-a întrerupt.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, vă mulțumesc.

Timpul de două minute a fost oprit automat de computer. (Vociferări.)

Se semnalizează cu roșu, cu 10 sau 15 secunde înainte.

(Domnul deputat Lucian Nicolae Bode solicită să ia cuvântul.)

Bun. Pentru că este prima dată, vă mai acordăm un minut.

 
 

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este foarte important ceea ce vreau să transmit.

Trebuie convocată de urgență AGA, în baza art. 121 din Legea nr. 31/1990, dar, fără îndeplinirea formalităților de convocare, acest lucru nu este posibil.

De asemenea, pentru a se putea ține ședința AGA, toți acționarii trebuie să fie de acord cu ținerea ședinței și să voteze ordinea de zi.

În momentul în care AGA va numi un nou consiliu de administrație, administratorii numiți trebuie să semneze contractele de administrare și să depună declarațiile de acceptare și specimenele de semnătură pentru înregistrarea la Registrul Comerțului și îndeplinirea formalităților de asigurare a opozabilității față de terți.

Toate acestea trebuie să se întâmple în următoarele 24 de ore.

Așadar, fără managerul responsabil de valabilitatea certificatului de operator aerian, TAROM nu mai poate funcționa.

În conformitate cu reglementările internaționale privind aviația civilă, fără director general selectat conform prevederilor în vigoare, de vineri, toate aeronavele TAROM rămân la sol.

Vă asumați, domnilor din majoritate, aceste consecințe? (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, mulțumesc.

Nu am înțeles legătura dintre votul comisiei de anchetă, dacă era pozitiv sau negativ, cu ce influența situația prezentată. Cred că putea să fie foarte bine expusă și la expunerea de motive, nu la explicarea votului.

Dau cuvântul domnului Băișanu Ștefan, Grupul ALDE. (Rumoare.)

Este aceeași regulă. Timer-ul este setat la două minute.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă mulțumesc că ați votat în masă această propunere făcută de mine. Este o propunere care nu vine, așa cum încearcă al nostru coleg de la PNL, președintele Comisiei pentru transporturi, pentru a rezolva problema de astăzi, precum că domnul ministru Cuc a demis AGA.

Păi, AGA trebuia demisă, domnule președinte, de foarte multă vreme, pentru că tocmai de aceea facem anchetă, să vedem de ce timp de 10 ani TAROM a fost pe pierderi. Anul 2010 - vă dau un exemplu - 330 de milioane. Și exemplele pot continua.

Aș vrea să-l întreb pe domnul care conduce în momentul de față TAROM, de ce, de exemplu, mâine, un bilet de avion pe ruta Iași-București sau București-Iași costă 68 de euro și de ce un bilet de avion pe ruta Suceava-București costă 156 de euro?

Acesta este management? Aceasta este normalitate? Să înțeleg că ieșeanul român este mai deștept, iar suceveanul român este mai prost. Poate plăti dublu!

Sau, o altă problemă, de ce s-au vândut cele două avioane la prețuri de scobitori? (Vociferări.)

Cui s-au vândut și dacă aveau dreptul să facă lucrul acesta?

Deci, una peste alta, sper ca Societatea TAROM, în urma acestei anchete, să rămână curată, să rămână fără cei care nu au fost în stare să o gestioneze până acum, ducând-o în colaps, timp de 10 ani neavând profit, ba, din contră, având pierderi, ele fiind suportate de călătorii români.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Dau cuvântul domnului Moșteanu Liviu-Ionuț, USR.

Da... domnul Simionca era înainte înscris.

 
 

Domnul Ionuț Simionca:

Domnilor colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Mișcarea Populară a votat pentru această comisie de anchetă. Noi vom propune o comisie de anchetă pentru CFR, pentru că domnii care conduc căile ferate române nu-și pot bate joc de români... (Vociferări.)

Dacă-mi permiteți, stimate coleg, am văzut cum, la Bistrița, acum două săptămâni, a deraiat un tren de pe calea ferată. Am văzut ieri la știri cum stau muncitorii din CFR la bariere și le închid manual. Își bat joc de siguranța oamenilor. Nu se poate așa ceva!

Haideți să fim serioși. Noi, colegul meu din Comisia pentru transporturi, vom face o cerere în acest moment. (Vociferări.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Bun. Bănuiesc că cele două anchete nu au legătură una cu cealaltă și nu aveau nicio legătură cu votul de astăzi. Dar aveți o inițiativă bună, zic eu.

Vă rog, aveți cuvântul. Scuze pentru încurcătură.

 
 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Grupul USR a votat pentru înființarea acestei comisii de anchetă. TAROM este în picaj de foarte mulți ani de zile și această comisie de anchetă vine în ceasul al treisprezecelea.

Dacă în ultimii doi ani Guvernul PSD-ALDE și-ar fi făcut treaba, era o șansă de redresare, însă acum cred că este prea târziu. TAROM consumă din banii strânși în anii în care a avut exclusivitate pe piață și consumă din acești bani de foarte mulți ani de zile. În ultimii doi ani a consumat aproximativ 70 de milioane de dolari. Mai au, probabil, undeva în jur de 20 de milioane. TAROM mai poate trage de banii aceștia anul acesta. În anul 2020, foarte probabil, compania va intra în insolvență.

Am spus de nenumărate ori și de la această tribună: singura cale pentru a păstra această companie națională, acest simbol național, pentru a o păstra viabilă într-o piață extrem de competitivă, din momentul acesta, este să o privatizăm. Rămânem cu brandul, rămânem cu acest brand iubit și respectat, statul român rămâne acționar, însă managementul trebuie dat unei companii puternice care știe aviație. În condițiile actuale de piață, o companie de stat nu se poate bate cu giganții mondiali și giganții europeni.

O să mergem acolo, o să venim în fața dumneavoastră, așa cum spuneau colegii noștri, și o să vă propunem să luăm niște măsuri, indiferent de culoarea politică, să păstrăm acest brand frumos.

Mulțumim. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Doamna Dobrică Ionela Viorela, PSD.

 
 

Doamna Ionela Viorela Dobrică:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Înființarea acestei comisii de anchetă parlamentară a activității TAROM este o necesitate evidentă, în condițiile în care există întrebări care au nevoie de răspunsuri, în ceea ce privește activitatea unei companii de importanță strategică pentru statul român și, de aceea, Grupul parlamentar al PSD a votat pentru înființarea acestei comisii.

Menționez că ancheta se va face pe o perioadă de 10 ani, și nu așa cum s-a precizat de la această tribună atunci când colegii noștri au încercat să politizeze, inclusiv această comisie de anchetă. Și indiferent dacă acest lucru îi mulțumește sau nu pe colegii din opoziție, repet, ancheta se va face pe ultimii 10 ani în ceea ce privește transparența totală în execuția bugetară, în încheierea contractelor și o serie de indicatori și decizii ce țin de performanța managementului acestei companii.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Pambuccian, din partea Grupului minorităților naționale.

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Aș vrea să fac o mică observație.

AGA înseamnă Adunarea Generală a Acționarilor. AGA nu poate să fie demisă. Da, dacă societatea se dizolvă, putem considera la limita aceasta ca un fel de demisie a AGA.

Reprezentanții în AGA pot fi numiți, retrași de către acționari.

Atât am vrut să spun, ca o mică erată. (Aplauze.)

 
Proiectul de Lege privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate C.F.R. - S.A., în domeniul public al orașului Huedin, comunei Sâncraiu și comunei Călățele (PL-x 63/2019); (adoptat)

Domnul Eugen Nicolicea:

Poziția 14. Proiectul de Lege privind transmiterea unor terenuri din domeniul public al statului aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și concesiunea Companiei Naționale de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., în domeniul public al orașului Huedin, comunei Sâncraiu și comunei Călățele; PL-x 63/2019; lege organică.

Comisia pentru administrație publică, Comisia juridică și Comisia pentru transporturi propun adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

267 de voturi pentru, 16 abțineri. Cu majoritate de voturi a fost adoptat.

Domnul Moldovan Sorin-Dan, Grupul PNL.

Vă rog. Explicarea votului.

 
 

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Vreau să le mulțumesc parlamentarilor care au susținut acest proiect care este foarte important pentru comunitatea județului Cluj.

Vreau doar să subliniez că acest proiect se realizează la solicitarea unităților administrativ-teritoriale Huedin, Sâncraiu și Călățele, prin Măsura M6B2 "Ruralul atractiv" din cadrul Strategiei de dezvoltare locală a Asociației Grupul de Acțiune Locală Napoca Porolissum.

Vă mulțumesc pentru vot.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Csoma Botond, vă rog.

 
 

Domnul Csoma Botond:

Doamnelor și domnilor,

Aș dori să vă mulțumesc că ați sprijinit acest proiect de lege. Este un proiect de lege foarte important pentru județul Cluj, pentru orașul Huedin și pentru comunele Sâncraiu și Călățele, zonă care se află la poalele Munților Apuseni și este foarte important pentru dezvoltarea turismului în acea zonă.

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea art.2 din Legea nr.192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora (PL-x 16/2019); (adoptat)

Domnul Eugen Nicolicea:

Poziția 15. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere, a căilor ferate forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora; PL-x 16/2019; lege organică.

Comisia pentru agricultură propune adoptarea proiectului de lege.

Suntem Cameră decizională. Este lege organică.

Vă rog să votați.

 

278 de voturi pentru, două voturi împotrivă, două abțineri.

Cu majoritate de voturi proiectul de lege a fost adoptat.

Domnul Olar Corneliu, PNL, este înscris și domnul Gheorghe Tinel, PNL.

Dumneavoastră stabiliți cine vorbește.

 
 

Domnul Tinel Gheorghe:

Vreau să exprim o poziție personală a mea. Am votat împotriva acestui act normativ, pentru că - am spus-o și la dezbaterile în plen...

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnule Tinel, vă rog să mă scuzați!

 
   

Domnul Tinel Gheorghe:

...după părerea mea, inițiatorii...

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnule Tinel, vă rog să mă scuzați!

La explicarea votului se explică votul grupului.

 
 

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Nu există nicăieri în Regulamentul Camerei Deputaților precizarea că explicarea votului se face în numele grupului.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Bine.

Veniți și am să vă arăt.

 
 

Domnul Tinel Gheorghe:

Stați acolo ca o "cocotă bătrână", ca să citez din clasici, și tot ne categorisiți intervențiile publice... (Aplauze. Rumoare.) Da? Pe cuvânt, dar... (I se întrerupe microfonul.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă rog să vă ocupați locul în bancă, după ce vă retrageți cuvintele jignitoare. Dacă nu, am să dispun sancționarea dumneavoastră. (Vociferări.)

Aveți cuvântul.

 
 

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte,

Este jignitor ce faceți dumneavoastră la adresa colegilor...

 
    ................................................
   

Domnul Eugen Nicolicea:

    ................................................
 

Poziția 15. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 din Legea nr. 192...

 
 

Domnul Corneliu Olar:

M-ați strigat nominal! (Gălăgie. Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Aplauzele vă definesc cu ceea ce apreciați dumneavoastră mai mult, pe cei care au aplaudat!

 
Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (Pl-x 15/2019); (adoptat)

16. Propunerea legislativă pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei; Pl-x 15/2019; lege organică.

Comisia pentru industrii propune adoptarea propunerii legislative. Suntem primă Cameră sesizată.

Vă rog să votați.

 

231 de voturi pentru, un vot împotrivă, 43 de abțineri, un coleg care nu votează. Cu majoritate de voturi propunerea a fost adoptată.

 
Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.451 din 28 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.646 din 25 iulie 2018 (PL-x 111/2018/2019); (adoptată legea cu amendamente)

Poziția 17. Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 535/2004 privind prevenirea și combaterea terorismului, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 451 din 28 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 646 din 25 iulie 2018; PL-x 111/2018/2019. Este lege organică.

Comisia pentru apărare și Comisia juridică propun adoptarea legii cu amendamente.

Suntem Cameră decizională.

Vă rog să votați.

 

Voturi pentru - 228, voturi contra - 18, abțineri - 35. Cu majoritate de voturi propunerea a fost adoptată.

 
Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.23/2008 privind pescuitul și acvacultura, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.312 din 9 mai 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.581 din 9 iulie 2018 (PL-x 132/2017/2018); (adoptată legea în forma trimisă la promulgare)

Poziția 18. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 312 din 9 mai 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 9 iulie 2018; PL-x 132/2017/2018; lege organică.

Comisia juridică, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru mediu propun adoptarea legii în forma trimisă la promulgare.

Vă rog să votați.

 

183 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă, două abțineri.

Cu majoritate de voturi proiectul de lege a fost adoptat.

 
Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.456 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.971 din 16 noiembrie 2018 (PL-x 242/2018/2019); (adoptată legea cu amendamente)

Poziția 19. Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 456 din 4 iulie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 971 din 16 noiembrie 2018; PL-x 242/2018/2019; lege organică.

Comisia juridică propune adoptarea legii cu amendamente.

Vă rog să votați.

 

174 de voturi pentru, 88 de voturi împotrivă, 21 de abțineri. Cu majoritate de voturi proiectul de lege a fost adoptat.

 
Reexaminarea Legii pentru modificarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.647 din 16 octombrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.69 din 29 ianuarie 2019 (Pl-x 569/2017/2019); (adoptată legea cu amendamente)

20. Reexaminarea Legii pentru modificarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 647 din 16 octombrie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 29 ianuarie 2019; PL-x 569/2017/2019.

Comisia juridică și Comisia pentru administrație publică propun adoptarea legii cu amendamente.

Vă rog să votați.

 

185 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 91 de abțineri. Cu majoritate de voturi proiectul a fost adoptat.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență...

Vă rog. Scuze! Explicarea votului.

 
 

Domnul Cătălin-Marian Rădulescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau, în calitate de inițiator, în primul rând, dar și în numele primarilor din toată țara, în același timp, să mulțumesc colegilor mei din PSD care au semnat aceste două inițiative - 242, privind incompatibilitatea, 569, privind conflictul de interese -, cât și colegilor din PSD, din ALDE, din UDMR și de la minorități, care astăzi au votat aceste două legi importante pentru primarii din țară.

Vreau să vă spun că timp de șase ani de zile primarii din toată țara, indiferent de partid, și-au pierdut mandatele, aleși de cetățeni în mod legal, datorită unor aberații care erau scrise în această lege a ANI, privind incompatibilitățile și conflictul de interese.

Dacă acum șase luni de zile președintele Iohannis, un fost primar, nu ar fi atacat la Curtea Constituțională, aveam aceste două legi de șase luni de zile și primarii nu-și mai pierdeau în continuare mandatele.

De astăzi încolo, după ce se vor promulga aceste două legi, primarii nu vor mai pierde mandatele nici pe conflict de interese, nici pentru incompatibilități trecute.

Dar astăzi primarii din toată țara au văzut care sunt partidele care repară nedreptățile în țară, din cauza unor legi nedrepte, și care sunt partidele care îi mint și care-i folosesc pe primari așa cum îi folosesc de obicei.

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/2018 pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (PL-x 422/2018); (adoptat)

21. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/2018 pentru modificarea și completarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice; PL-x 422/2018.

Comisia pentru muncă propune adoptarea proiectului de lege.

Suntem Cameră decizională.

Vă rog să votați.

 

185 de voturi pentru, 67 de voturi împotrivă, 30 de abțineri.

Cu majoritate de voturi a fost aprobat.

Domnul Seidler Cristian, explicarea votului.

Înainte de a lua cuvântul, trebuie să citesc articolul care spune așa: "Liderii grupului parlamentar - evident și cel care-l înlocuiește, viceliderul - pot lua cuvântul în cadrul ședinței de vot final pentru a explica votul grupului lor cu privire la adoptarea unei inițiative legislative. Deputații neafiliați pot lua cuvântul pentru explicarea votului la finalul ședinței de vot".

Pe cale de consecință, un vot personal poate fi explicat doar de deputații neafiliați.

Deci intervenția colegului care a fost, nu s-a încadrat în prevederile regulamentare. Am avut dreptate să fac acest lucru și rămâne sancțiunea de care am vorbit.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc.

Atunci când un croitor face o haină fără să ia măsura dinainte, ulterior pune zece petice, mai mergeți la același croitor?

Legea salarizării a fost făcută, așa cum se spunea aici, de la tribună, fără studiu de impact și a fost peticită până acum de zece ori.

Așteptăm a unsprezecea peticire, de la al doilea "croitoraș cel viteaz", pentru că primul a plecat. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Vîlceanu Dan, Grupul PNL.

 
 

Domnul Dan Vîlceanu:

Domnule președinte,

Ca să explicăm votul pe acest proiect de lege, o să vă dau citire unui mesaj pe care l-am primit în timpul dezbaterilor, de la oamenii care așteptau o modificare. Și este vorba de președintele... unui ordin dintre cele vizate de această modificare, care sună așa: "Domnul deputat Solomon a mințit cu o nerușinare care întrece orice imaginație". Am aici mesajul. O să vă spun de la cine e și, dacă vreți, vă pot arăta, "așa că vă rog să încetați să mai mințiți oamenii că le majorați salarii... (Vociferări.) Da? Și apoi, când vine vorba să dăm un vot, le spuneți că n-aveți bani."

Domnule Florin Iordache - mă uit la dumneavoastră -, le-ați promis biologilor, chimiștilor că le majorați salariile, ați făcut amendament, după care v-ați bătut joc de ei și ați votat împotriva lor, cum faceți și acum! (Vociferări.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Doamna Vasilescu Lia Olguța, din partea Grupului PSD.

Reamintesc că intervențiile privind explicarea votului grupului propriu se încadrează în prevederile regulamentare, și anume, nu trebuie să genereze drepturi la replică.

 
 

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

Rămân la părerea că cea mai bună variantă a Legii salarizării a fost cea din 2017, pe care a lucrat-o Guvernul.

În Parlament am acceptat foarte multe amendamente la vremea respectivă, amendamente care nu s-au dovedit foarte viabile pe parcurs și a trebuit să facem modificări.

De exemplu, în acest raport apare poziția de bucătar, pe care o scosesem din Legea salarizării, la cererea sindicatelor. Ca să vă faceți o idee cam cum s-a operat pe această lege.

Eu cred că legea respectivă ierarhizează foarte bine sectorul bugetar, inclusiv în ceea ce privește biologii și chimiștii din spitale.

În Programul de guvernare s-a prevăzut foarte clar. Creșterile cele mai mari, până la nivelul anului 2022, sunt pentru medici și pentru asistente. Și am făcut acest lucru tocmai pentru a stopa exodul medicilor și asistentelor. Și am reușit acest lucru. Pentru că la ora actuală sunt foarte mulți medici, din clinici importante din străinătate, care au anunțat că se întorc în România, care au anunțat Ministerul Sănătății că se întorc în România. Sunt mulți care au venit deja. La concursurile care se organizează sunt mulți care participă.

În ceea ce privește amendamentele, eu cred și îi rog pe colegii mei să fie foarte atenți când mai depun astfel de amendamente, când le semnează, pentru că riscăm să stricăm echilibrul pe care l-a dat această lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

Lista vorbitorilor s-a încheiat.

 
Moțiunea simplă inițiată de 103 deputați (MS 2/2019); (respinsă)

Poziția 22. Moțiunea simplă inițiată de 103 deputați; MS 2/2019.

Se adoptă, evident, cu votul majorității deputaților prezenți.

Vă rog să votați.

 

Voturi pentru - 108, insuficiente pentru a fi adoptată, existând 154 de voturi împotrivă, abțineri - 18, 7 colegi care n-au votat.

Dau cuvântul domnului Năsui Claudiu. Este primul înscris la mine pe lista de vorbitori.

 
 

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Ați votat împotriva acestei moțiuni simple, care ar fi însemnat un avertisment și un vot de blam, mai ales pentru Ordonanța Guvernului nr. 114.

Ministrul finanțelor publice, care aici ne-a spus că este un om al dialogului, înainte de aceasta, vă reamintesc, a proferat injurii și insulte și de la această tribună, și din Comisia pentru buget, finanțe, într-o lipsă de respect crasă pentru Parlament și pentru dumneavoastră, dar nu l-ați sancționat.

Ne-ați spus, domnule ministru, când ați venit aici, că ratingul României nu va suferi și ne-ați dat, i-ați dat colegei noastre, Cristina Prună, Raportul S&P pentru România, în care, într-adevăr, nu scade ratingul, dar în schimb ce ne-ați spus aici este că O.U.G. nr. 114 nu e nicio problemă, este foarte în regulă. Primele rânduri din acel raport pe care l-ați dat ce ne spun? Ne spun tocmai de O.U.G. nr. 114 și cum glonțul a trecut milimetric pe lângă ureche.

Și am un mesaj, în final, mai ales pentru Grupul ALDE. Să știți că opoziția la 114, contestarea la 114 nu se vede în dramolete la televiziune, se vede prin vot în Parlament. Votul dumneavoastră de astăzi a fost unul pentru susținerea acestei ordonanțe.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Popescu Virgil-Daniel, Grupul PNL.

 
 

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte de ședință,

Domnilor colegi,

Domnule ministru,

Mă bucur că astăzi sunteți în sală.

Partidul Național Liberal, ați văzut, a votat pentru moțiunea simplă, pentru că o Ordonanță nr. 114 mai proastă nu s-a putut vedea până acum, cel puțin în domeniul energiei.

2% ați luat din cifra de afaceri la companiile din energie, 2% ați luat companiilor românești Hidroelectrica, Nuclearelectrica, lăsându-le fără bani de investiții.

Ați plafonat prețul la producătorii de gaze naturale, mințind populația că va plăti mai puțin. De fapt, ați plafonat prețul în așa fel încât furnizorii, adică multinaționalele și Ioan Niculae să cumpere mai ieftin gazele naturale și să le vândă mai scump la populație și la industria românească.

Practic tot ce ați făcut, prin această Ordonanță nr. 114, în domeniul energiei, nu ați făcut decât să ajutați multinaționalele, pe care, de altfel, în discursul public, șeful dumneavoastră de partid le demonizează.

Eu nu înțeleg până la urmă ce doriți? Să distrugeți industria românească, să distrugeți energia, să ne aruncați în brațele rușilor? Asta doriți?!

Ați reușit, dacă asta doriți! Sau vreți să reușiți, dar nu vă vom lăsa!

Mulțumesc. (Aplauze. Vociferări.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Todoran Adrian-Mihăiță, Grupul parlamentar al PMP.

 
 

Domnul Adrian-Mihăiță Todoran:

Partidul Mișcarea Populară a votat pentru moțiunea de cenzură și vă spun și de ce.

Conform datelor Institutului Național de Statistică, inflația în februarie a atins 3,83, în România. Media europeană este de 1,5.

Guvernul din care faceți dumneavoastră parte, domnule ministru, v-am spus și luni, văd că a cam terminat tot în România - autostrăzile, spitalele, creșele, grădinițele! Și vă spuneam luni: aveți grijă, avântul pe care l-ați luat cu autostrăzile, să nu cumva să treacă și la colegii noștri, la vecinii noștri din Bulgaria și să le faceți autostrăzile și lor sau vecinilor din Ungaria, pentru că în momentul de față văd că, după datele dumneavoastră, economia duduie! Dar duduie doar în capul dumneavoastră, a unora! (Vociferări.) Pentru că românii astăzi, după o guvernare dezastruoasă, plătesc gaze, electricitate, alimente, medicamente mult mai scumpe de când sunteți dumneavoastră la guvernare.

Și vă mai spun un lucru. Îndrăzniți să credeți - PSD-ALDE chiar distruge România! (Vociferări.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Vosganian Varujan, Grupul ALDE.

 
 

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

În primul rând, trebuie să remarc cu apreciere sensibilitatea pe care o au unii colegi de-ai noștri să se simtă ofensați. Însă aș vrea să le recomand să răspundă și ei cu aceeași sensibilitate și, dacă doriți să facem un armistițiu, să renunțăm la adjective, cum am auzit și astăzi, cu "nerușinări" și cu "hoți", cu "infractori", cu cea mai mare plăcere.

Deci, stimate coleg, eu vă propun ca până la Paște - după Paște vom vedea ce-o mai fi - sau poate încă 40 de zile după Paște, haideți să nu ne mai jignim, haideți să nu mai folosim apelative de acest fel. Sunteți de acord? (Vociferări.)

Bun! Deci dacă am terminat cu asta și singurul mod în care ne vom adresa unii altora va fi pe numele de familie și, eventual dacă suntem mai familiari, și pe numele de botez, merg mai departe.

E foarte nostim să ceri demisia ministrului finanțelor pentru că a crescut inflația.

Eu vă recomand să vă adresați Băncii Naționale, stimate domn, și nu ministrului finanțelor. (Aplauze.)

În al treilea rând, stimați colegi, nu mai muriți de grija altuia! ALDE își face datoria.

Max Weber spunea că sunt două feluri de a face politică - prin convingere și prin responsabilitate.

Sunt unii care își manifestă convingerile chiar și în mod deșănțat, fără să se gândească la consecințe. Și sunt alții care au în vedere și consecințele și sunt și responsabili.

Eu admir modul în care dumneavoastră faceți politică prin convingere, fără să vă gândiți și la consecințele nesăbuite ale convingerilor pe care le prezentați cu atâta fanatism tandru.

Lăsați-ne pe noi să ne manifestăm responsabilitatea. Și o să vedem, într-o săptămână, două, cum va arăta cu adevărat ordonanța care va fi aplicată în domeniul bancar, al fondurilor... (Timpul s-a epuizat. Microfonul s-a întrerupt.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc. Timpul a expirat. (Vociferări.)

Doamna Lia Olguța Vasilescu.

 
   

Domnul Varujan Vosganian:

Timpul meu...

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Am înțeles.

Mulțumim.

Doamna Lia Olguța Vasilescu, Grupul parlamentar al PSD.

 
 

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

OK. Dar nu luați din al meu.

Stimați colegi de la PNL, vă invit să ieșiți din retorica aceasta cu Rusia, că liderul nostru de grup n-a studiat la Moscova. (Aplauze.)

În ceea ce privește Ordonanța nr. 114. Este o ordonanță care trebuie aplicată. (Vociferări.)

S-au mărit veniturile românilor, au crescut pensiile și salariile, dar, în același timp, unii au considerat că e bine să crească și prețurile.

Pentru prețurile la alimente avem Casa Agroalimentară. Pentru prețurile la energie și gaze a fost dată această ordonanță de urgență.

Și, da, e bine că Ioan Niculae este ajutat. (Vociferări.) Că i se plafonează prețul la gaze. (Aplauze.)

Da, este bine că a anunțat că redeschide toate fabricile.

Da, e bine că va avea o cifră de afaceri de un miliard de euro, care intră în economie.

Da, ordonanța aceasta ajută să se întâmple toate aceste lucruri.

Și, da, este bine că în ordonanță sunt prevăzute, de asemenea, creșterea salariilor, a salariului minim pe economie pentru cei cu studii superioare, a salariului minim din construcții, care ajunge la 3.000 de lei, sprijin pentru unitățile balneare.

Da, este bine că se întâmplă foarte multe lucruri bune.

Și noi susținem această ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Vă mulțumesc.

 
Moțiunea simplă inițiată de 91 de deputați (MS 1/2019). (respinsă)

23. Vă rog să votați. Moțiunea nr. 1/2019 inițiată de 91 de deputați - poziția 23.

 

126 de voturi pentru. Insuficiente pentru a fi aprobată, având 148 de voturi contra.

Mulțumesc că mi-ați luat de pe ecran...

Bun. Înscriși la cuvânt.

Domnul Oros Nechita-Adrian. Nu mai este.

Domnul Ion Stelian.

 
 

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Ar fi fost bine să fie și ministrul justiției, aici, de față.

Este evident că s-a făcut un troc. Este evident că v-a promis acele ordonanțe.

Am observat că ați început să recunoașteți că dați ordonanțe pentru interesul prietenilor, pentru interesul anumitor persoane.

Ar fi fost cazul ca și în domeniul justiției să recunoașteți că toate ordonanțele date de ministrul justiției, inițiate de Tudorel Toader, au fost în interesul lui Liviu Dragnea și în interesul unei găști.

Din păcate...

 
   

Domnul Eugen Nicolicea:

O secundă...

 
 

Domnul Stelian-Cristian Ion:

... nu avem ministru al justiției...

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

O secundă... prelungim timpul. Vă prelungesc timpul.

Vă rog frumos, liniște în sală! Chiar și cei care părăsesc... Vorbește un coleg al nostru.

 
 

Domnul Stelian-Cristian Ion:

Nu avem ministru al justiției, avem instituția avocatului lui Liviu Dragnea și al corupților. Cu asta se ocupă în ultimul timp Tudorel Toader. Numai asta face. Și toate ordonanțele pe care le redactează sunt în această direcție.

Ordonanțele promise pentru adoptarea modificărilor la Codul penal și la Codul de procedură penală sunt în interesul lui Liviu Dragnea și îl vor scăpa pe acesta de dosare penale.

De asemenea, ordonanțele promise, referitoare la completurile de 5 judecători, redeschid toate dosarele, inclusiv dosarul lui Liviu Dragnea.

Despre asta vorbim acum.

De aceea este nevoie de referendum pentru justiție. Pentru a tranșa o dată pentru totdeauna această chestiune. Pentru a vă demonstra foarte clar că românii nu v-au votat să distrugeți justiția și să vă apărați infractorii. (Timpul s-a epuizat. Microfonul s-a întrerupt.) (Aplauze.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Vă mulțumesc... pentru efortul făcut de a vorbi în aceste condiții, deși ați făcut atacuri la persoane în cadrul explicării unui vot, ceea ce nu este permis pentru un deputat.

Domnul deputat Cupșa.

 
 

Domnul Ioan Cupșa:

Doamnelor și domnilor,

Mă adresez dumneavoastră, fiecăruia dintre parlamentarii PSD și ALDE, și nicidecum nu mă adresez vreunuia dintre grupuri.

Deși justiția din România este sub asalt, deși Ministerul Justiției este lăsat de izbeliște, este subfinanțat, așadar, sistemul judiciar este destabilizat, deși Corpul magistraților se află sub o permanentă presiune, o presiune bolnavă, dătătoare de temeri, dătătoare de nesiguranță, și astfel independența judecătorilor și imparțialitatea procurorilor sunt afectate, toate acestea având drept urmare o slăbire a calității actului de justiție, o protejare doar a intereselor infractorilor și o neglijare a intereselor noastre legitime, a celor mulți și onești, deși toate aceste lucruri sunt cu forța evidenței prezentate de către noi, astăzi, doamnelor și domnilor parlamentari din PSD și ALDE, ați ales să perpetuați această stare nocivă de lucruri.

O faceți pentru că puteți. Este singurul dumneavoastră argument logic.

Este rău, foarte rău pentru România.

Luați aminte, sunteți mulți și probabil că vă credeți mici Dumnezei. Sunteți doar mici.

Permiteți-mi să îl citez pe scriitorul Radu Paraschivescu, cel care vorbea "despre cine sunt noii Dumnezei pe spații mici."

"«Aici eu comand» - e pandantul unei alte vorbe vestite: «Pentru că putem». Dacă umbli la acordul fin al diferenței dintre singular și plural, obții un fel de mission statement în spatele căreia se pitește abuzul, adică... (Timpul s-a epuizat. Microfonul s-a întrerupt.)

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Timpul s-a epuizat.

Declar ședința închisă.

Ședință de Birou...

Vă rog, aveți cuvântul, pentru fraza de încheiere.

 
 

Domnul Ioan Cupșa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Gândiți-vă că România suferă!

Încercați să puneți din nou România în primul rând! România în primul rând!

Mulțumesc, domnule președinte.

Mulțumesc, dragi colegi.

 
 

Domnul Eugen Nicolicea:

Mulțumesc pentru mesajul final.

Declar ședința închisă.

Avem ședință de Birou permanent, la sala Biroului permanent.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 13,21.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 26 iunie 2019, 0:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro