Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.39/01-04-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 20-03-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2019

23. Supunerea la votul final:
  23.13 Proiectul de Hotărâre privind încuviințarea efectuării de către Comisia pentru transporturi și infrastructură a unei anchete privind activitatea SC Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA în perioada 2007-2018 (PH CD 13/2019); (adoptat)
 
consultă fișa PHC nr. 13/2019

 

Domnul Eugen Nicolicea:

  ................................................

13. Proiectul de Hotărâre privind încuviințarea efectuării de către Comisia pentru transporturi și infrastructură a unei anchete privind activitatea SC Compania Națională de Transporturi Aeriene Române TAROM SA, în perioada 2007-2018; PH CD 13/2019.

Se adoptă, ca orice hotărâre, cu votul majorității deputaților prezenți.

Vă rog să votați.

278 de voturi pentru, o abținere, 3 colegi care nu au votat. Cu majoritate de voturi, acest proiect de hotărâre a fost adoptat.

Am ajuns la poziția 14. Legi organice. (Vociferări.)

Aveți dreptate... da.

Bode Lucian, Partidul Național Liberal.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Partidul Național Liberal a votat pentru înființare acestei comisii de anchetă privind activitatea Companiei TAROM.

Vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră și vă asigur că membrii Comisiei de anchetă vor veni în fața dumneavoastră cu radiografia acestei companii fanion a industriei aeronautice române. Vom identifica cauzele care au condus la prăbușirea acestei companii și, bineînțeles, vom propune soluții pentru optimizarea costurilor, respectiv, pentru optimizarea veniturilor Companiei TAROM.

Acestea sunt intențiile Comisiei de anchetă pe care dumneavoastră ați aprobat-o prin vot, astăzi. Numai că, din păcate, doamnelor și domnilor deputați, există riscul ca în următoarele 48 de ore Compania TAROM să se confrunte cu cea mai mare criză de la înființarea sa, din 1954. Există riscul ca, începând cu data de 22 martie, adică de vineri, toate aeronavele TAROM să fie blocate la sol, cu consecințe deosebit de grave, de ordin economic și de securitate, imposibil de cuantificat astăzi. Aceasta poate fi consecința unor decizii iresponsabile ale Guvernului României, din ultimele zile.

Vreau să vă spun că, pe data de 13 martie, domnul ministru Cuc a convocat AGA TAROM cu mandat de revocare a tuturor membrilor ai CA. Pe 15 martie 2019, AGA TAROM a demis 4 membri ai Consiliului de administrație, ceilalți 3 membri prezentându-și demisia. Astfel, TAROM rămâne fără consiliu de administrație.

Pe 21 martie, adică mâine, mandatul directorului general încetează de drept, așadar, de mâine TAROM rămâne și fără director general.

În situația în care nu există consiliu de administrație, prelungirea mandatului directorului general sau numirea unui director general interimar nu... (Timpul s-a epuizat. Microfonul s-a întrerupt.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, vă mulțumesc.

Timpul de două minute a fost oprit automat de computer. (Vociferări.)

Se semnalizează cu roșu, cu 10 sau 15 secunde înainte.

(Domnul deputat Lucian Nicolae Bode solicită să ia cuvântul.)

Bun. Pentru că este prima dată, vă mai acordăm un minut.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este foarte important ceea ce vreau să transmit.

Trebuie convocată de urgență AGA, în baza art. 121 din Legea nr. 31/1990, dar, fără îndeplinirea formalităților de convocare, acest lucru nu este posibil.

De asemenea, pentru a se putea ține ședința AGA, toți acționarii trebuie să fie de acord cu ținerea ședinței și să voteze ordinea de zi.

În momentul în care AGA va numi un nou consiliu de administrație, administratorii numiți trebuie să semneze contractele de administrare și să depună declarațiile de acceptare și specimenele de semnătură pentru înregistrarea la Registrul Comerțului și îndeplinirea formalităților de asigurare a opozabilității față de terți.

Toate acestea trebuie să se întâmple în următoarele 24 de ore.

Așadar, fără managerul responsabil de valabilitatea certificatului de operator aerian, TAROM nu mai poate funcționa.

În conformitate cu reglementările internaționale privind aviația civilă, fără director general selectat conform prevederilor în vigoare, de vineri, toate aeronavele TAROM rămân la sol.

Vă asumați, domnilor din majoritate, aceste consecințe? (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Da, mulțumesc.

Nu am înțeles legătura dintre votul comisiei de anchetă, dacă era pozitiv sau negativ, cu ce influența situația prezentată. Cred că putea să fie foarte bine expusă și la expunerea de motive, nu la explicarea votului.

Dau cuvântul domnului Băișanu Ștefan, Grupul ALDE. (Rumoare.)

Este aceeași regulă. Timer-ul este setat la două minute.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă mulțumesc că ați votat în masă această propunere făcută de mine. Este o propunere care nu vine, așa cum încearcă al nostru coleg de la PNL, președintele Comisiei pentru transporturi, pentru a rezolva problema de astăzi, precum că domnul ministru Cuc a demis AGA.

Păi, AGA trebuia demisă, domnule președinte, de foarte multă vreme, pentru că tocmai de aceea facem anchetă, să vedem de ce timp de 10 ani TAROM a fost pe pierderi. Anul 2010 - vă dau un exemplu - 330 de milioane. Și exemplele pot continua.

Aș vrea să-l întreb pe domnul care conduce în momentul de față TAROM, de ce, de exemplu, mâine, un bilet de avion pe ruta Iași-București sau București-Iași costă 68 de euro și de ce un bilet de avion pe ruta Suceava-București costă 156 de euro?

Acesta este management? Aceasta este normalitate? Să înțeleg că ieșeanul român este mai deștept, iar suceveanul român este mai prost. Poate plăti dublu!

Sau, o altă problemă, de ce s-au vândut cele două avioane la prețuri de scobitori? (Vociferări.)

Cui s-au vândut și dacă aveau dreptul să facă lucrul acesta?

Deci, una peste alta, sper ca Societatea TAROM, în urma acestei anchete, să rămână curată, să rămână fără cei care nu au fost în stare să o gestioneze până acum, ducând-o în colaps, timp de 10 ani neavând profit, ba, din contră, având pierderi, ele fiind suportate de călătorii români.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Dau cuvântul domnului Moșteanu Liviu-Ionuț, USR.

Da... domnul Simionca era înainte înscris.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnilor colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Mișcarea Populară a votat pentru această comisie de anchetă. Noi vom propune o comisie de anchetă pentru CFR, pentru că domnii care conduc căile ferate române nu-și pot bate joc de români... (Vociferări.)

Dacă-mi permiteți, stimate coleg, am văzut cum, la Bistrița, acum două săptămâni, a deraiat un tren de pe calea ferată. Am văzut ieri la știri cum stau muncitorii din CFR la bariere și le închid manual. Își bat joc de siguranța oamenilor. Nu se poate așa ceva!

Haideți să fim serioși. Noi, colegul meu din Comisia pentru transporturi, vom face o cerere în acest moment. (Vociferări.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Bun. Bănuiesc că cele două anchete nu au legătură una cu cealaltă și nu aveau nicio legătură cu votul de astăzi. Dar aveți o inițiativă bună, zic eu.

Vă rog, aveți cuvântul. Scuze pentru încurcătură.

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu:

Grupul USR a votat pentru înființarea acestei comisii de anchetă. TAROM este în picaj de foarte mulți ani de zile și această comisie de anchetă vine în ceasul al treisprezecelea.

Dacă în ultimii doi ani Guvernul PSD-ALDE și-ar fi făcut treaba, era o șansă de redresare, însă acum cred că este prea târziu. TAROM consumă din banii strânși în anii în care a avut exclusivitate pe piață și consumă din acești bani de foarte mulți ani de zile. În ultimii doi ani a consumat aproximativ 70 de milioane de dolari. Mai au, probabil, undeva în jur de 20 de milioane. TAROM mai poate trage de banii aceștia anul acesta. În anul 2020, foarte probabil, compania va intra în insolvență.

Am spus de nenumărate ori și de la această tribună: singura cale pentru a păstra această companie națională, acest simbol național, pentru a o păstra viabilă într-o piață extrem de competitivă, din momentul acesta, este să o privatizăm. Rămânem cu brandul, rămânem cu acest brand iubit și respectat, statul român rămâne acționar, însă managementul trebuie dat unei companii puternice care știe aviație. În condițiile actuale de piață, o companie de stat nu se poate bate cu giganții mondiali și giganții europeni.

O să mergem acolo, o să venim în fața dumneavoastră, așa cum spuneau colegii noștri, și o să vă propunem să luăm niște măsuri, indiferent de culoarea politică, să păstrăm acest brand frumos.

Mulțumim. (Aplauze.)

Domnul Eugen Nicolicea:

Doamna Dobrică Ionela Viorela, PSD.

Doamna Ionela Viorela Dobrică:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Înființarea acestei comisii de anchetă parlamentară a activității TAROM este o necesitate evidentă, în condițiile în care există întrebări care au nevoie de răspunsuri, în ceea ce privește activitatea unei companii de importanță strategică pentru statul român și, de aceea, Grupul parlamentar al PSD a votat pentru înființarea acestei comisii.

Menționez că ancheta se va face pe o perioadă de 10 ani, și nu așa cum s-a precizat de la această tribună atunci când colegii noștri au încercat să politizeze, inclusiv această comisie de anchetă. Și indiferent dacă acest lucru îi mulțumește sau nu pe colegii din opoziție, repet, ancheta se va face pe ultimii 10 ani în ceea ce privește transparența totală în execuția bugetară, în încheierea contractelor și o serie de indicatori și decizii ce țin de performanța managementului acestei companii.

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Pambuccian, din partea Grupului minorităților naționale.

Domnul Varujan Pambuccian:

Aș vrea să fac o mică observație.

AGA înseamnă Adunarea Generală a Acționarilor. AGA nu poate să fie demisă. Da, dacă societatea se dizolvă, putem considera la limita aceasta ca un fel de demisie a AGA.

Reprezentanții în AGA pot fi numiți, retrași de către acționari.

Atât am vrut să spun, ca o mică erată. (Aplauze.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 19 iulie 2019, 21:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro