Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.73/24-06-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 12-06-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 iunie 2019

25. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a Educației Naționale (Pl-x 232/2019). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 232/2019

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

  ................................................

81. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale; Pl-x 232/2019.

Inițiator, dacă este cineva?

Dacă nu, doamnă președinte Gavrilă, vă rog, dați citire raportului.

Aveți raportul? Aveți.

Vă rog.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia noastră a primit propunerea legislativă - Pl-x 232 din mai 2019 - pentru dezbatere în fond, pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare completarea art. 71 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul introducerii unui nou alineat, potrivit căruia, pentru disciplinele din domeniul sportului, rezultatele evaluării să fie exprimate prin calificativele "foarte bine", "bine", "suficient" și "insuficient", pentru toate formele de învățământ și nivel de studiu, excepție făcând liceele și universitățile cu profil sportiv.

În acest mod, inițiatorii consideră că va crește participarea la orele de educație fizică, vor dispărea treptat scutirile, nu se va mai crea acea presiune asupra notelor, se va evita obezitatea infantilă, deci ar fi efecte pozitive complexe asociate pe această speță.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, comisia a propus, cu 18 voturi pentru respingere și o abținere, respingere făcută din următoarele considerente.

Rezultatele evaluării se exprimă, în sistemul educațional, prin calificative, în învățământul primar, respectiv prin note de la 1 la 10, în învățământul secundar și în învățământul terțiar nonuniversitar, sau prin punctaje, în mod similar testelor internaționale. Folosirea combinată a celor două sisteme de notare nu este posibilă și ar crea modalități de evaluare diferite, incorecte și nepotrivite din perspectivă pedagogică.

Mai departe. La nivel universitar. În baza autonomiei universitare, toate modificările și toate prevederile legate de evaluare se realizează la nivel de universitate.

De asemenea, la nivelul învățământului superior, disciplinele din domeniul sportului nu se regăsesc doar în cadrul instituțiilor de învățământ superior "de profil", așa cum erau numite în inițiativă, ci și în planul de învățământ al programelor de studii universitare, al specializărilor din diferitele domenii de studiu. Din nou s-ar impune două sisteme de notare, forme de discriminare, deci sunt nenumărate vicii și legate de conținutul pedagogic, dar și de aspectele legislative din domeniul educației, motiv pentru care am respins la nivelul comisiei.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc, doamnă președinte.

Intervenții?

Domnule Szabó Ödön, vă rog.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Acea abținere mi-a aparținut în comisie și vă spun de ce.

Inițiativa în sine, așa cum arată ea astăzi, da, nu poate fi susținută, dar poate fi extinsă, în sensul în care sunt o serie de materii, cum sunt și cele de artă și toate celelalte, unde un calificativ ar surprinde mult mai bine posibilitățile fiecărui copil în parcursul lui școlar.

În momentul de față, foarte mulți elevi - hai să spun așa - încearcă să găsească o cale alternativă de a nu se prezenta la orele de sport, din cauza obezității, din cauza altor probleme, pentru că nu pot să facă față criteriilor solicitate și le strică de multe ori media de absolvire și în acest context încearcă să evite parcurgerea și prezența la orele de sport, întrucât la finalul clasei a VIII-a, pe lângă testarea obișnuită, media anilor școlari este un criteriu după care ulterior pot opta să ajungă în clasa a IX-a la liceele puternice.

Și în acest context unii copii care reușesc sau au performanțe scăzute în zona de artă, în zona sportivă, apelează la câteva subterfugii, printre care și adeverințe medicale pentru a nu ajunge să realizeze sportul.

În acest context, dacă aici s-ar realiza calificative, la finalul clasei a VIII-a media nu ar putea fi afectată de această prezență, și atunci probabil că mult mai mulți copii s-ar prezenta inclusiv la orele de sport.

Aceasta a fost argumentația pe baza căreia eu m-am abținut, întrucât consider că este foarte important ca fiecare elev să nu caute soluții alternative pentru a lipsi de la orele de sport, pe de o parte, chiar dacă ar considera că acea medie generală pe parcursul celor patru ani de gimnaziu i-ar realiza o oarecare deficiență în parcursul școlar ulterior.

Vă mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Iurișniți.

Vă rog.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sunt în asentimentul antevorbitorului meu. Așa este, deocamdată nu putem să avem calificative în sistemul de învățământ, dar trebuie să avem un sistem de evaluare unitar, pentru că avem aceste discipline vocaționale, cum este și educația fizică, cum este muzica, artele vizuale și chiar religia, stimate colege și stimați colegi. Nu ar trebui să aibă notare decât sub forma unor calificative și scopul final să fie aducerea spre școală a elevilor noștri, să nu-i încurajăm spre absenteism.

Pentru că vorbim despre aceste scutiri, să știți că, într-adevăr, este o problemă. Sunt scutiri și la nivel de preuniversitar, și la nivelul sistemului universitar. Foarte mulți vor să evite această activitate de educație fizică și sport.

Până la urmă este vorba despre educația pentru sănătate, este vorba despre cum ne educăm în familie copiii, cum educăm, prin mass-media și prin campanii de conștientizare și de promovare, importanța sănătății, a mișcării, iar această lege deocamdată nu rezolvă această problemă.

Trebuie reluată ideea, iar doamna Andronescu ar face bine să fie mai atentă la cei 4.500 de profesori care sunt necalificați în sistem, să nu mai emită în spațiul public tot felul de bombe din acestea care abramburesc sistemul.

Prin urmare, exact pe această direcție a educației fizice și sportului vrea să elimine profesorii de sport la nivelul învățământului primar.

Deci, dacă de la bază pornim cu astfel de idei, cum vreți mai departe să avem rezultate bune, să nu mai avem unul din patru elevi obez în România, să nu mai chiulească de la orele de sport?

Deci aceasta trebuie să fie abordarea.

Mulțumesc.

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă nu mai sunt intervenții, vă reamintesc faptul că prin raportul comisiei sesizate în fond se propune respingerea propunerii legislative.

Propunerea legislativă rămâne pentru ședința de vot final.

Vă mulțumesc.

Tehnicul, un sfert de oră este suficient?

La ora 12,15 vot final.

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 22:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro