Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.80/05-07-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 26-06-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 iunie 2019

15. Reexaminarea Legii privind sistemul public de pensii, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.138 din 13 martie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.375 din 14 mai 2019 (PL- x 725/2018/2019. (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 725/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Punctul 9, reexaminarea Legii privind sistemul public de pensii, ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 138 din 13 martie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 375 din 14 mai 2019; PL-x 725/2018/2019; caracter organic; procedură de urgență și 216 amendamente admise.

Din partea comisiei sesizate în fond, prezentarea raportului domnul președinte Solomon și apoi Guvernul, domnul ministru.

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Legea adoptată de Parlament în data de 19 decembrie 2019 are ca obiect de reglementare adoptarea unui nou act normativ în domeniul sistemului public de pensii, care își propune eliminarea din sistemul de pensii din România a inechităților dintre beneficiarii sistemului, respectiv atât între genuri, cât și pentru fiecare tip de gen, precum și dintre categorii de persoane care au desfășurat activitatea în aceleași condiții de muncă și cu un nivel de salarizare relativ similar, indiferent de anul pensionării.

La data de 21 decembrie 2018 a fost formulată o sesizare de neconstituționalitate a legii.

Astfel, în urma examinării, Curtea Constituțională a admis sesizarea de neconstituționalitate. Prin Decizia nr. 138 din 13 martie 2019 a constatat că prevederile art. 25 alin. (1) și ale art. 63 lit. a) și b) sunt neconstituționale.

În urma reexaminării, legea a fost respinsă de către Senat, în ședința din 19 iunie 2019.

Legea face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma reexaminării legii, membrii comisiilor pentru muncă și juridică propun plenului Camerei Deputaților un raport comun, prin care se propune adoptarea legii cu amendamente, redate în anexa care face parte din prezentul raport.

Și dacă-mi permiteți să fac o corectură pe care am observat-o acum?

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog.

Domnul Adrian Solomon:

Legea pensiilor a fost adoptată în 19 decembrie 2018, nu cum eronat apare în raport, 2019.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Am reținut.

Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Solomon:

Timp de dezbateri: 5 minute dezbateri generale, 5 minute pe amendamente.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

La dezbaterea pe articole 5 minute ați spus.

Supun votului dumneavoastră propunerea președintelui de comisie: 5 minute dezbateri.

Vot, vă rog.

Aprobată cu 92 de voturi pentru, 53 de voturi împotrivă.

La dezbateri generale, doamna Lia Olguța Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Suntem în postura să revotăm cea mai importantă lege din această legislatură, Legea pensiilor, cea mai importantă pentru că nu privește doar pensionarii, ci până la urmă privește toată populația României, pe toți cei care sunt la ora actuală angajați și vor deveni la rândul lor pensionari.

Dumneavoastră știți foarte bine ce prevede această lege a pensiilor și cât este de importantă. În primul rând că reduce toate inechitățile sau mai bine zis elimină toate inechitățile din sistem. Este vorba de inechitățile între femei și bărbați, așa cum, din păcate, se întâmplă acum, pe actuala legislație. Este vorba de inechitățile între persoane de același sex dar care au ieșit în ani diferiți la pensie. Este vorba, de asemenea, de introducerea masteratului și doctoratului, ca și perioade contributive. Se creează condiții mai avantajoase pentru mamele cu mai mulți copii, se schimbă formula de calcul, se iau și acordul global și alte drepturi de natură salarială în calcul la pensie și apare un ajutor în plus pentru soțul supraviețuitor.

Ce se modifică, la cererea Curții Constituționale?

Insist să spun că această Curte Constituțională a declarat legea constituțională în ansamblul său. Este vorba doar de cererea de clarificare la trei paragrafe din cele 183 de articole, cât are Legea pensiilor. Se cere, așadar, să fie mai bine explicate.

La ce se referă aceste paragrafe? Este vorba de pensiile de invaliditate, care vor rămâne ca în actuala legislație, deși din punctul de vedere al inițiatorului, atunci când s-a lucrat această lege a pensiilor, era bine ca cei care beneficiază de pensii de invaliditate să intre într-o altă formulă de legislație, mai precis în cea din domeniul social, pentru că, așa cum se cere în decizia Curții, o persoană care a lucrat o zi, o lună sau șapte ani este în situația de a primi pensie de invaliditate. Dar, pentru că așa a fost decizia Curții, așa rămâne în această lege.

Al doilea lucru care se cere, ca și modificare, de către Curtea Constituțională, sau de explicare, este o definiție mai riguroasă în ceea ce privește contribuabilul.

Ei, bine, vreau să vă spun că după ce am făcut transferul contribuțiilor și s-a modificat Codul fiscal nu am avut situația în care vreun angajator din România să nu fi înțeles ceea ce venim să clarificăm și în această lege - deci se aplică deja aceste lucruri - și anume că salariatul datorează contribuția la bugetul asigurărilor, dar cel care o plătește efectiv, care o varsă în bugetul asigurărilor sociale este angajatorul. Practic aceste lucruri s-au modificat față de varianta inițială.

Din punctul meu de vedere nici nu trebuia neapărat să fie aceste clarificări, adică nu erau esențiale, nu făceau în niciun caz inaplicabile legea, dar pentru că așa a fost decizia Curții Constituționale suntem astăzi în situația în care să votăm din nou Legea pensiilor.

De asemenea, aș vrea să mai fac niște precizări, pentru că tot s-a discutat în ultima perioadă despre faptul că nu ar exista bani pentru aplicarea acestei legi.

Aș vrea să pornim de la niște calcule foarte simple, și anume că în doi ani de guvernare PSD-ALDE, din 2017 până acum, vorbim despre venituri în plus în PIB de 266 de miliarde.

Și, dacă comparăm cu faptul că în alți șapte ani de guvernare, pe Guvernele Boc, Ponta și Cioloș s-au strâns doar 234 de miliarde venituri în plus la PIB, o să înțelegem că fiind venituri mai mari la bugetul de stat aceste venituri trebuie să se regăsească și în veniturile populației. Cred că este lucrul pe care îl promitem de fiecare dată noi, politicienii...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

... și în foarte puține cazuri ne ținem de cuvânt.

Vă mulțumesc.

Am încheiat.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Doamna Schelean.

Vă rog.

Doamna Valeria-Diana Schelean-Șomfelean:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Vreau să vă spun că nici cu ocazia reexaminării acestui proiect de lege, după decizia Curții Constituționale, actuala majoritate parlamentară nu a vrut să adopte o soluție legislativă care să garanteze în mod real respectarea dreptului la pensie și a dreptului la proprietate privată.

Curtea Constituțională a declarat neconstituțională Legea pensiilor, întrucât formula folosită pentru a materializa dreptul la pensie este complet neclară și permite arbitrariul.

Astfel, obținerea pensiei este raportată la contribuția datorată de angajat și plătită de angajator.

În cazul în care, de exemplu, angajatorul nu plătește efectiv contribuția datorată de către angajatul său, atunci dreptul la pensie al persoanei respective este afectat, beneficiind de o pensie mai mică.

În Legea pensiilor nu trebuia să existe sintagma "plătită de angajator", întrucât este responsabilitatea statului de a se asigura că toți operatorii economici respectă legea și achită toate datoriile, obligațiile fiscale prevăzute de Codul fiscal.

Practic, este o formă prin care statul încearcă să nu-și asume o responsabilitate față de cetățean, aceea de a garanta dreptul la pensie și dreptul la proprietate privată.

Legea pensiilor pune angajatul în situația de a fi privat de dreptul său la pensie și de contribuțiile la Pilonul II de pensii.

Nu are nicio vină cetățeanul care muncește că o parte din munca sa, adică contribuțiile, nu este direcționată acolo unde ar fi fost obligatoriu să fie direcționată potrivit legii, la fondul de pensii.

În plus, aș vrea să vă spun că această Lege a pensiilor încalcă și o altă decizie a Curții Constituționale.

În anul 2018, Curtea Constituțională, prin Decizia nr. 387, a statuat faptul că sintagma "condiții de vârstă standard" este constituțională în măsura în care nu exclude posibilitatea femeii de a solicita continuarea executării contractului individual de muncă, în condiții identice cu bărbatul, respectiv până la împlinirea vârstei de 65 de ani.

Am avut la acel moment un proiect de lege prin care am încercat să corectez această problemă din actuala Lege nr. 263/2010, respinsă și în Senat și ulterior și în Camera Deputaților, cu precizarea că, pe de o parte, acest nou proiect va ține cont de decizia Curții Constituționale, iar, pe de altă parte, că există anumite reglementări specifice, în legi speciale, care permit extinderea acestei perioade pentru femei, pentru anumite categorii socio-profesionale.

Vă rog să verificați art. 48 alin. (1) din legea pe care o dezbatem astăzi și veți vedea că dispozițiile Curții Constituționale nu au fost transpuse în acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Cristian Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Dragi cetățeni români,

Această Lege a pensiilor este o farsă. Să-ți propui creșterea punctului de pensie cu 40% cu doar trei luni înaintea alegerilor parlamentare din 2020 este o folosire în scopuri evident politice a fondului de pensii. Pretindeți că aceasta era în Programul de guvernare, deși nu era în forma aceasta, știți, în cartea aceea colorată cu povești dar, chiar dacă ar fi fost, nu face altceva decât să denote premeditare de utilizare în scopuri politice.

Bani oricum nu există și asta pentru că, doamnă Lia Olguța Vasilescu, chiar în expunerea de motive se arată că această lege doar în anul curent are un impact negativ de 8,5 miliarde de lei, bani pe care nu i-ați prevăzut în Legea bugetului asigurărilor sociale.

În plus, să folosiți încă o dată fondul de pensii cu scopul de a stoarce voturi de la pensionari este cumplit imoral.

Nu poți pretinde că reformezi sistemul de pensii, dar să păstrezi pensiile speciale.

Domnule deputat și ministru Budăi, ieri, în ședința de Guvern nu doar că ați lăsat pensii speciale trecute în Ordonanța de urgență privind Codul administrativ pentru aleșii locali, dar să știți că în acest proiect, deși noi, cei de la USR, am propus abrogarea pensiilor speciale, inclusiv ale parlamentarilor - și aici o includ și pe doamna Lia Olguța Vasilescu, deputat și mereu ministru - Coaliția majoritară PSD-ALDE a respins acest amendament. Așa cum spunea domnul Iordache, probabil că aveți această concepție cum că pensiile speciale sunt bune, trebuie să rămână și trebuie extinse.

Noi considerăm asta a fi profund imoral!

Acum 30 de ani țara aceasta a mai fost condusă de niște politicieni care, în disperare de cauză, și-au propus și au anunțat că vor crește pensia minimă cu 12,5%. Povestea atunci s-a sfârșit prost, pentru că alții erau cei care dețineau parola la Târgoviște.

Nu vă mai satură Dumnezeu de pensii speciale! (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Doamna Csép Éva.

Vă rog.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Iarăși ne aflăm în fața Legii pensiilor. O lege prea mult așteptată de către cetățeni, deoarece am ajuns ca chiar în ultimii 30 de ani să mai modificăm câte ceva. Până la urmă am ajuns la faza în care nu mai știau cei care aplică cum să aplice aceste reglementări.

Totuși, țin să vă atrag atenția dumneavoastră asupra faptului că articolul despre care discutăm astăzi, care a fost reexaminat, la cererea Curții Constituționale, era o modificare, un amendament depus de către UDMR și care viza în special persoanele cu dizabilități și pensia de invaliditate.

Acel amendament a fost supus votului dumneavoastră și tot dumneavoastră ați fost cei care ați respins acest amendament.

Și iată că istoria se repetă! Ne aflăm în fața dumneavoastră tot cu aceste modificări despre care v-am spus din primul moment că nu vor putea trece. Nu se poate face economie în țara aceasta pe spinarea nevoiașilor, pe spinarea acelor persoane care sunt cu dizabilități, acele persoane care au pierdut parțial sau total capacitatea de muncă. Nu se pot face economii! Deci și ei au dreptul de a beneficia de o pensie de invaliditate. Da! Și mai punem întrebarea ce fac comisiile care evaluează stadiul medical al acestor persoane. Ele sunt cele care trebuie să-și facă treaba și să facă verificările, organele care sunt competente.

Deci cred că, cu aceste modificări, totuși avem o lege care este așteptată și UDMR va sprijini în continuare.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Marius Pașcan.

Vă rog.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Bună ziua, stimați colegi.

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Partidul Mișcarea Populară afirmă răspicat: până acum, cei de la PSD și ceilalți care compun guvernarea au reușit să creeze, prin inechități grave în sistemul salarial, în sistemul de pensii, au creat această categorie nouă de privilegiați pe care au tot adăugit-o cu pensiile speciale, ignorând deliberat, cu bună știință, principiul contributivității și iată, astăzi, din nou, avem un proiect legislativ privitor la pensii, iar creșterea punctului de pensie și a pensiilor, în general, trebuia să se petreacă, așa cum a promis PSD în Programul de guvernare, încă din luna ianuarie. Or, vedeți că nu este așa!

Pe de altă parte, eu cred că ați creat grave dezechilibre în sistemul salarial, un simulacru de mărire a salariilor la profesori, ați promis mari proiecte de infrastructură, implicit legate de autostrăzi. Astăzi noi ar trebui să avem în lucru cei 180 de kilometri de autostradă pe care i-ați promis la nivel național. Ar fi trebuit să înceapă lucrările la autostrada pe care am promovat-o noi, prin lege, Târgu Mureș - Iași. Nu se întâmplă nimic din toate acestea!

Deci sunt grave aceste populisme, această demagogie cu care defilați triumfalist la nivel național! (Vociferări.)

Atenție, nu vă pripiți!

Partidul Mișcarea Populară este de acord cu creșterea salariilor, cu creșterea pensiilor, este de acord ca românii să trăiască mai bine, să aibă venituri, să prospere, dar toate acestea să se întâmple într-un temei realist, într-un temei legat de venituri, și nu de împrumuturi, pentru că astăzi România se împrumută cu 4,7 milioane de lei pe oră. Deci sunt împrumuturi nesustenabile, la fel ca și aceste creșteri.

Cu toate acestea, Partidul Mișcarea Populară transmite un semnal politic la nivel național, în sensul că noi susținem acest proiect de lege.

Și sperăm ca românii să aibă parte într-adevăr de aceste creșteri, și nu de inflație, și nu de devalorizarea leului, și nu de venituri în mod real mai puține, în ce privește propriul buzunar.

Așadar, vom susține acest proiect de lege, cu aceste precizări absolut necesare.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Drept la replică, doamna Lia Olguța Vasilescu.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Am înțeles. Nu e bine că dăm bani de pensii și de salarii, că e populism. Nu e bine că vrem ca cei care au pensii de invaliditate să treacă într-o legislație specială, unde să primească o sumă fixă, mai mare decât ce le revine lor pe contributivitate.

Dar în ceea ce privește partea de pensii speciale cred că sunt importante niște precizări. Și anume:

Suntem singurul Guvern care a plafonat pensiile speciale încă din iunie 2017. Și asta ne-a costat la vot.

În același timp, ne dorim ca prin această lege să ajungem cu pensiile publice pensiile speciale.

Și vă rog frumos să vă uitați pe simulări. Și o să vedeți acolo că un profesor universitar va ajunge cu o pensie de 8.000 de lei. Atenție, raportat la salariul pe care îl avea în 2017, nu la salariile pe care le au acum în plată!

Un doctor, la fel, ajunge cu o pensie de 5.000 de lei. Raportat, din nou, la salariile pe care le aveau în 2017, nu la megasalariile pe care le au acum în plată.

Asta, ca să știm despre ce vorbim.

În ceea ce privește sistemul acesta de pensii, noi credem că în 3 ani de zile el se va așeza, la modul în care va fi mai avantajos să mergi pe această lege a contributivității, decât să rămână în vigoare legile speciale de pensii.

Și asta va înțelege toată lumea. Dacă citiți legea și vedeți simulările care s-au făcut la Casa Națională de Pensii veți înțelege.

Și mai vreau să spun un lucru. Despre Legea USR-ului. Ni se tot spune că există o lege a USR-ului care vrea să taie pensiile speciale.

Greșit! Este o mare minciună. M-am uitat și eu, și domnul Buican, pe care nu puteți să-l suspectați, pentru că este din opoziție, este de la PNL, pe această lege a dumneavoastră.

În primul rând că tratează diferit pensiile speciale. De unele se leagă, de altele nu, că acolo e mai complicat, așa, și e mai bine să nu.

În al doilea rând, vreau să vă spun că dumneavoastră mergeți pe principiul: "Să se revizuiască, primesc, dar să nu se schimbe nimic!". De ce? Pentru că acum în legile speciale de pensii se prevede un lucru - că se iese cu o pensie de 85% din ultimele salarii, deci din ultimele luni.

Ce spune legea dumneavoastră? Că se iese cu 85% din ultimul salariu, ceea ce e chiar mai avantajos, dragii mei.

Ipocrizia ucide! (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe...

(Domnul deputat Cristian-Gabriel Seidler solicită să ia cuvântul.)

Domnule, nu v-a invocat numele, nu v-a ofensat, n-a făcut nicio afirmație ofensatoare. (Vociferări.)

Domnule Seidler, nu există a doua intervenție, este procedură de urgență, avem câte un reprezentant de fiecare grup. (Vociferări.)

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

Merg mai departe. Nu v-a ofensat sub nicio formă.

Vă rog frumos să fiți... (Vociferări.)

Bun.

Dacă de la nr. crt. 1 la nr. crt. 100. Sunt obiecții sau comentarii? Nu sunt. Adoptate.

De la 101 la 216. Obiecții, comentarii? Nu sunt. Adoptate.

Legea merge la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 2 decembrie 2021, 9:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro