Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.137/13-12-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-04-2021
06-04-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 09-12-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2019

5. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011 (Pl-x 469/2019). (retrimisă comisiei)
 
consultă fișa PL nr. 469/2019

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Am ajuns la poziția 12.

12. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 469/2019.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Din partea Comisiei pentru învățământ.

Domnul Cîmpeanu, doamna Gavrilă prezentați raportul?

Vă dau eu raportul, doamnă Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Raportul Comisiei pentru învățământ referitor la Pl-x 469.

Este o inițiativă, o propunere legislativă care are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale, în sensul acordării unor drepturi și beneficii personalului didactic, personalului didactic auxiliar și personalului nedidactic, de tipul: cursuri de formare profesională continuă gratuite, două salarii minime brute pentru dezvoltare profesională și evoluție în carieră, achiziționarea de materiale didactice și auxiliare didactice curriculare necesare procesului instructiv-educativ, indemnizație de instalare pentru cadrele didactice din mediul rural, asistență medicală gratuită, deci o serie de prevederi în acest sens.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterilor din Comisia pentru învățământ s-a aprobat, cu majoritate de voturi, adoptarea propunerii legislative cu amendamentele admise din anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă.

Dacă sunt intervenții din partea colegilor de la grupurile parlamentare? Nu sunt.

Avem 11 amendamente admise.

Dacă la titlul legii, intervenții? Nu.

Articolul unic, intervenții? Nu.

De la 3 la 11 marginal, dacă sunt intervenții?

(Domnul deputat Florin-Claudiu Roman solicită să ia cuvântul.)

A, la dezbateri generale. Bun. Înainte de a încheia.

Vă rog, domnule Roman.

Și apoi domnul Andronache. Tot la dezbateri generale, da?

Vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Partidul Național Liberal va susține în Parlament tot ceea ce înseamnă proiect bun pentru România, atât timp cât acest proiect parcurge etapele legale și constituționale.

Cu ocazia dezbaterilor, în cadrul Comisiei pentru învățământ, ale acestui proiect, am solicitat, ca de fiecare dată, sub forma unui principiu, ca atunci când vorbim de impact bugetar să avem punctul de vedere al noului Guvern, fișa fiscală a Ministerului Finanțelor, pentru că aici vorbim de un impact bugetar de 1,3 miliarde de lei.

Din păcate, colegii din PSD nu au ținut cont de această solicitare.

E pentru prima dată când văd că cineva își asumă în mod conștient implicarea unor cheltuieli bugetare fără să ceară sau fără să aștepte punctul de vedere al Ministerului Finanțelor. Motiv pentru care noi ne vom abține de la vot.

Și sigur că, dacă sunt elemente de neconstituționalitate, suntem puși, din păcate, în situația de a ataca la Curtea Constituțională.

Pentru că eu asta nu înțeleg, vreți să treacă sau nu vreți să treacă?

Dacă vreți să treacă, respectați Constituția!

Dacă nu vreți să treacă înseamnă că e doar un joc de imagine.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Andronache, vă rog. Și apoi se pregătește doamna Gavrilă.

Domnule Andronache? Sau nu? (Vociferări.) Păi, nu, v-ați... (Vociferări.) Bun.

Doamnă Gavrilă, v-ați înscris pentru cuvânt.

Se pregătește doamna Iurișniți.

Doamna Camelia Gavrilă:

Pentru a respecta adevărul și pentru a reveni exact la ceea ce s-a întâmplat în comisie. În momentul în care am luat în dezbatere această inițiativă, s-a văzut că e nevoie de analiza impactului financiar, că e nevoie de punctul de vedere al ministerului. S-a făcut amânarea de rigoare în așa fel încât să fim în limitele firești și să nu treacă tacit, ceea ce ar fi dus la același lucru. A revenit Ministerul Educației și a făcut niște calcule, între care erau, așa, într-o strategie subterană, erau integrate și cheltuieli care sunt cu gradele didactice, cheltuieli existente deja în bugetul ministerului, deci care nu aduceau... în niciun caz nu grevau bugetul de alte date suplimentare. Iar Ministerul Finanțelor nu s-a prezentat la niciuna din cele două invitații.

În aceste condiții, noi am luat în calcul, cu seriozitate de profesori, ca oameni ai școlii, că e o inițiativă importantă care poate aduce beneficii, că nu suntem Cameră decizională, și că pot fi analizate pe traseu și alte implicații sau alte eventuale corecții.

Domnul Florin Iordache:

Da. Doamna deputat Iurișniți, vă rog, Grupul USR. Se pregătește domnul Márton Árpád.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu cred că toate partidele își doresc ca noi să avem un sistem de educație, un sistem de învățământ performant. Și avem nevoie de acel minim 6% din PIB, conform legii, în sistemul de educație. Din acest punct de vedere, prioritar este următorul lucru: formarea cadrelor didactice. Și acest lucru trebuie să fie absolut gratuit.

Deci, USR susține formarea cadrelor didactice, pentru că resursa umană este absolut esențială în privința calității actului educațional. Ca să nu ne mai amintim de acel procent ultramediatizat, de 44% analfabeți funcțional, la recentele teste PISA.

Guvernul, din discuțiile pe care le-am avut recent la minister - la Ministerul Educației, evident -, susține acest lucru, deci formarea gratuită a cadrelor didactice.

Pentru celelalte lucruri, haideți să ne gândim mai serios, pentru că nu putem arunca în aer bugetul. Știm foarte bine ce probleme sunt și ce deficit bugetar are România.

Deci, pentru moment, USR se abține de la acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád.

Domnule Roman, vreți să mai interveniți?

Da, vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Liderul Grupului parlamentar al PNL, domnul Roman, are perfectă dreptate. Este bine ca Guvernul să vină cu punctul de vedere, mai ales când sunt probleme bugetare.

O problemă mai mare este că încă Guvernul nu prea vine cu astfel de puncte de vedere.

Cealaltă problemă, în cazul acestei legi, este una constituțională.

Deci, dacă am înțeles eu bine, domnul Roman cere retrimiterea la comisie. Asta se poate întâmpla ca să așteptăm punctul de vedere al Guvernului.

Dar dacă noi nu dăm un vot pe acest proiect de lege, până pe 25, ea trece tacit, nu așa cum a fost modificată în comisie, ci așa cum au venit inițiatorii cu ea.

Deci, dacă nu se cere retrimiterea la comisie - și am înțeles că nu asta s-a cerut -, atunci nu știu cum putem aștepta punctul de vedere al Guvernului. Atunci, trebuie să fie dezbătută legea, și fiecare partid votează cum dorește. Fiecare deputat, pentru că asta ne spune Constituția, pentru că orice mandat imperativ este nul, votează cum dorește.

Domnul Florin Iordache:

Da. Pentru clarificări, domnul Roman, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Da, foarte corectă observația domnului deputat Márton Árpád.

Și aș vrea să îi reamintesc doamnei Gavrilă că Legea nr. 69 spune la art. 15 următorul lucru: "În cazul propunerilor de introducere a unor măsuri, inițiative legislative a căror adoptare atrage majorarea cheltuielilor bugetare, inițiatorii au obligația să prezinte - deci, inițiatorii, doamnă Gavrilă:

a) fișa financiară prevăzută la art. 15 din Legea nr. 500/2002;

b) declarație conform căreia majorarea de cheltuială respectivă este compatibilă cu obiectivele și prioritățile strategice în strategia fiscal-bugetară, cu legea bugetară anuală și cu prioritățile și cu plafoanele de cheltuieli prezentate în strategia fiscal-bugetară".

Iar la punctul 2 spune foarte clar: "Ministerul Finanțelor Publice are obligația să verifice fișa financiară prezentată conform prevederilor alin. (1).

Deci, nu Ministerul Educației se pronunță pe impactul financiar, ci Ministerul Finanțelor. Acest lucru v-a fost precizat și în cadrul comisiei, din partea secretarului de stat. Dumneavoastră pur și simplu ați ignorat această solicitare legală și, prin urmare, ați oferit motive de atac la Curtea Constituțională pe o lege care, din punctul nostru de vedere, vă repet, este bună.

Dar nu putem să mergem pe o lege în care se încalcă absolut toate cutumele și absolut legile doar pentru că dumneavoastră nu aveți altă dorință, decât să dinamitați bugetul, astfel încât să creșteți partea de deficit.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Simonis, vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Așa este! Pentru a evita un eventual atac la Curtea Constituțională, vă rog să supuneți votului retrimiterea la comisie pentru două săptămâni. Și așteptăm punctul de vedere al Guvernului.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Supun votului...

Procedură, vă rog.

Numai puțin, pe procedură, și supun votului.

Vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Ceea ce dorește liderul Grupului PSD e de fapt o șmecherie, o găselniță pentru ca acest proiect de lege să treacă de Camera Deputaților prin adoptare tacită.

Ceea ce v-am rugat - și cred că dânsul a înțeles foarte bine - este, dacă vrea să avem și o lege, nu doar un proiect de lege și ulterior o lege atacată la Curtea Constituțională, să așteptăm punctul de vedere al Guvernului, al Ministerului Finanțelor și sigur că vom lua o decizie.

Vă mulțumesc. (Vociferări. Rumoare.)

Domnul Florin Iordache:

Bun. Vă rog.

Domnul Alfred-Robert Simonis:

Da.

Domnule președinte,

Eu am înțeles foarte bine. Se pare că nu a înțeles domnul Roman ce voiam să spun eu.

Tocmai pentru a aștepta punctul de vedere al Guvernului și tocmai pentru ca "o lege bună" - citez din dumneavoastră - să nu fie cumva pasibilă unei contestații la Curte, trebuie retrimisă la comisie și așteptăm punctul de vedere al Guvernului.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Supun votului dumneavoastră retrimiterea la comisie.

Să înceapă votul.

91 de voturi pentru, 57 de voturi împotrivă, 23 de abțineri.

Retrimisă, două săptămâni.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 10 aprilie 2021, 17:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro