Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.34/06-05-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 23-04-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2020

8. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii societăților nr.31/1990 (PL-x 440/2017/2020). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 440/2017

Domnul Florin Iordache:

7. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990; PL-x 440/2017/2020; caracter ordinar.

Raportul comisiei, vă rog.

Domnul Halici, vă rog.

Raport comun, Comisia juridică și Comisia pentru politică economică.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Da, domnule președinte de ședință.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Nicușor Halici (de la tribună):

Mulțumesc.

Comisia juridică și Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare, Raport comun asupra cererii de reexaminare formulată de Președintele României privind Legea pentru modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990.

În temeiul Regulamentului Camerei Deputaților, au fost sesizate cele două comisii, pentru dezbatere pe fond, cu cererea de reexaminare formulată de Președintele României.

Legea, în virtutea prevederilor art. 77 din Constituția României, republicată, a fost transmisă spre promulgare în data de 16 ianuarie 2020.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat cererea de reexaminare în 8 aprilie 2020, cu respingerea în parte a cererii de reexaminare formulată de Președintele României.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art.92 alin. (9) pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificări și completări, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa care are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii societăților comerciale.

În conformitate cu Regulamentul Camerei, cele două comisii au avut ședințe online separate, iar în data de 22 aprilie, prin mijloace electronice, au decis și adoptat, cu majoritate de voturi, raportul pe inițiativa legislativă, cu un amendament respins care este anexă la raportul comun.

În raport cu obiectul și conținutul său, legea face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Am finalizat prezentarea raportului.

Începem dezbaterea generală.

Grupul PSD.

Domnul Budăi?

A, bun. Domnul Năsui.

Se pregătește domnul Cupșa, care va interveni online.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui (de la tribună):

Prea mult timp cred că de la această tribună am văzut proiecte care adăugau la birocrație încă un aviz, încă o licență, încă o acreditare, încă un atestat, ceva, o hârtie, undeva, care să apese pe întreprinzătorii țării noastre, pe întreprinderile țării noastre, pe micile și mediile întreprinderi pe care le avem și pe care ar trebui să le prețuim mai mult. Pentru că până la urmă pe ele ne putem baza o economie sănătoasă.

Germanii numesc aceste companii "Mittelstand". Adică ele sunt zona aceea de mijloc, nu sunt mari corporații, nu sunt nici foarte mici, dar sunt niște întreprinderi care s-au dezvoltat și care pot duce greul economiei mult mai bine și mult mai solid decât orice altceva.

Noi, în România, din păcate, de prea multe ori am apelat la birocrație și le-am împovărat cu fel de fel de lucruri care să le taie elanul, să omoare spiritul inovator și antreprenorial al poporului român și care ne-au ținut în urmă. Pentru că întreprinderile acestea oferă locuri de muncă. Întreprinderile acestea plătesc taxe și impozite. Întreprinderile acestea inovează.

Calea antreprenoriatului nu e una ușoară. Statul român ar trebui însă s-o facă cât mai facilă, nu s-o îngreuneze cu hârtii de care nu este nevoie.

Și proiectul acesta de lege, pe care îl avem astăzi în fața noastră, e unul care face tocmai asta. Face viața întreprinzătorilor români mai ușoară.

În ce țară mai ai nevoie să ceri tuturor vecinilor cu care ai perete comun voie să faci un sediu social la tine acasă când nu ai activitate acolo? În niciuna.

În ce țară care-și mai spune liberală sau care ar vrea să aibă o economie de piață mai punem piedici în calea antreprenoriatului, de tipul să ai o singură întreprindere în care să fii asociat unic și în toate celelalte să trebuiască să-ți mai pui câte o rudă cu o acțiune sau pe altcineva?

Nu se poate să continuăm în acest fel dacă ne dorim cu adevărat să creștem și să nu ne sabotăm propria noastră economie.

Faptul că întreprinzătorii români pot să încerce mai ușor să facă o întreprindere nu este o garanție a succesului. Poate nu vor reuși. Majoritatea nu vor reuși, probabil. Dar aceia care vor reuși, partea aceea care vor reuși, dintre ei, aceia vor fi UiPath, aceia vor fi Dedeman, aceia vor fi firme cu care apoi ne mândrim și care apoi ne aduc venituri și la bugetul de stat, aduc și locuri de muncă bine plătite și ne fac cinste peste tot.

În clasamentul Băncii Mondiale, România este pe locul 55 la birocrația și la greutatea cu care se fac afaceri în România. Da? Deci este sub Maroc și sub Cipru.

Și dacă ne uităm la ușurința cu care deschizi afaceri vorbim de locul 91. Suntem sub Burkina Faso, ca să vă dați seama.

Pentru toate motivele acestea, vă spun că astăzi este o victorie nu neapărat pentru USR, ci pentru Parlament, că avem acest proiect de lege și că îl vom vota. Și este o victorie pe care o va avea până la urmă poporul român, care va putea întreprinde mult mai ușor.

Și, nu în ultimul rând, aș vrea să mulțumesc în mod special domnului Sorin Lazăr și domnului Alfred Simonis, care au făcut posibil ca acest proiect să poată fi votat astăzi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, conectați-vă cu domnul Cupșa, din partea Grupului PNL.

Vă rog.

Domnul Ioan Cupșa (prin telefon):

Hristos a Înviat!

Doamnelor și domnilor,

Voi începe cu o intervenție procedurală.

Vă solicit, în numele Grupului Partidului Național Liberal, supunerea la vot a amendamentului de eliminare, amendament respins și aflat pe poziția nr. 1 în anexă.

Bineînțeles, atunci când proiectul se va dezbate pe articole, fără a mai fi contactat, deoarece susțin acest amendament și argumentez acum, sperând să vă conving.

Acum, trecând la fondul intervenției mele. Noi, parlamentarii Partidului Național Liberal, nu vom vota acest proiect legislativ. Nu o facem. Și argumentăm și de ce, sperând să vă convingem pe majoritatea dintre dumneavoastră să votați la fel.

Acest proiect legislativ are drept element fundamental nu o ușurință în a deschide, cum spunea antevorbitorul meu, o societate comercială. Nu este despre debirocratizare în mod esențial, ci este vorba despre abrogarea art. 14 din Legea societăților comerciale. Articol care interzice ca o persoană fizică să fie asociat unic, să dețină această calitate în mai multe societăți cu răspundere limitată, așa cum interzice și ca o societate cu răspundere limitată să aibă drept asociat o altă societate cu răspundere limitată, care, la rândul ei, este alcătuită dintr-o singură persoană.

Este demn de subliniat că elementul fundamental al acestui proiect legislativ, cel pe care l-am arătat ceva mai devreme, a fost criticat, atenție, de Guvernul PSD, acum mai bine de doi ani, este criticat de Guvernul PNL, este criticat de Consiliul Legislativ, precum și de Președintele României, așa cum a făcut-o prin cererea de reexaminare.

Criticile au fost unanime - subliniez, unanime - în ceea ce privește abrogarea acestui art. 14.

Este, de asemenea, demn de arătat, Consiliul Economic și Social n-a avizat, nu s-a pronunțat pentru că n-a fost consultat.

Inițiatorul acestui proiect, parlamentar al USR, afirma în expunerea de motive că "inițiativa privată este descurajată din fașă aici, în România". Și concluziona mai apoi, undeva spre sfârșit, că "impactul adoptării acestui proiect legislativ este unul pozitiv asupra mediului de afaceri" - atenție - "degrevându-l de o parte din sarcinile birocratice".

Această interdicție pe care o avem acum în lege nu este... nici într-un fel nu face parte dintre sarcinile birocratice ale cuiva anume.

Inițiatorul invocă și clasamente, după cum ați văzut, clasamente internaționale. Vorbește despre ușurința de înființare și - atenție - subliniază că Nigeria și Belarus sunt demne de a fi citate ca model, fiind situate mai sus decât noi. Dar nominalizează și Franța - atenție - ca bună practică.

Or, dreptul francez, dreptul politic francez - subliniez acum - pentru a reduce fenomenul societăților fictive care favorizează încălcarea legii, înșelarea terților, reglementează într-un mod similar celui în care noi am reglementat prin Legea nr. 31, în art. 14.

În Franța se afirmă categoric, vă spuneam, și se reglementează că lanțul de persoane juridice având în spate una și aceeași - adică singura persoană fizică - nu face altceva decât să favorizeze ce? Constituirea de garanții fictive, ascunderea și diminuarea masei impozabile, încălcarea regulilor de concurență, trucarea licitațiilor publice; și continuă.

Mă întreb - atunci când în mod public se afirmă că dorim o viață fără penali, iar prin acțiunea, activitatea legislativă favorizăm tocmai penalii, adică infractorii, definim sau nu fariseismul prin acțiunile noastre?

Abrogarea art. 14 din Legea nr. 31 și întreg proiectul legislativ nu are nimic de-a face cu ușurința de a înființa o societate comercială. De ce? În mod special, abrogarea acestui art. 14 nu reduce termene, nu simplifică procedura, nu o lipsește de anumite etape, nu modifică nicio etapă din procedura de înființare. Doar facilitează - subliniez acest lucru - celor necinstiți, incorecți, posibilitatea de a ne înșela pe unii sau chiar pe toți.

Intervenția statului în economie trebuie să fie minimală, inclusiv prin felul în care se reglementează exercitarea libertății economice. O libertate fundamentală, de altfel.

Dar trebuie să intervenim înțelept și eficient. Să stabilim prin legea pe care o adoptăm un model de comportament, comportament social, care să fie unul benefic cât mai multora.

Exercitarea libertății economice nu trebuie să se facă în dauna exercitării dreptului de proprietate. Vedeți cum prin înșelăciune poate fi vătămată exercitarea dreptului de proprietate, așa cum este el regăsit în art. 44 din Constituție, sau încălcarea unei îndatoriri fundamentale prevăzute în art. 56 din Constituția României, aceea de a ne achita de obligația de a contribui la cheltuielile statului prin plata de taxe și impozite, e firesc...

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, concluzionați, domnule coleg.

Domnul Ioan Cupșa (prin telefon):

Aveți răbdare, mai durează doar câteva secunde.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să vă încadrați în timp.

Domnul Ioan Cupșa (prin telefon):

Da. Vă mulțumesc, domnule președinte.

 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Ioan Cupșa (prin telefon):

Libertatea economică nu înseamnă haos. Nu înseamnă dereglementare totală. Și o spune probabil cel care este cel mai îndreptățit să o facă, economistul și filosoful Friedrich Hayek. O spune și Baruch Spinoza, ca gânditor creștin, care ne îndeamnă să înțelegem că necesitatea nu este opusă libertății. O face și un gânditor ateu cum este Jean-Paul Sartre care subliniază că libertatea - atenție - presupune și responsabilitate.

Așadar, acum, la sfârșit, vă îndemn să votați responsabil, să înțelegeți necesitatea de a păstra reglementarea care restrânge posibilitatea de a înființa oricâte SRL-uri cu asociat unic, SRL-uri care la rândul lor să devină asociat unic în oricâte alte SRL-uri, să nu sprijiniți, să nu facilitați activitatea infracțională a unora care își doresc să înșele consumatorii sau partenerii de afaceri, a unora care doresc să evite plata taxelor, a impozitelor către statul român.

Nu vă faceți complici, prin ajutorul pe care îl dați, la activitatea celor care înființând SRL-uri nenumărate și în cascadă ne vor înșela pe toți!

Votați înțelept, protejându-i pe cei onești!

Vă mulțumesc tuturor.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul Budăi, din partea Grupului PSD.

Se pregătește domnul Simionca, din partea Grupului PMP.(Vociferări.)

Nu discutăm de amendamente, suntem la dezbateri generale.

Domnul Marius-Constantin Budăi (de la tribună):

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Așa cum Partidul Social Democrat v-a obișnuit până acum, prin simplificările aduse asupra Codului fiscal și prin relaxările impuse, de la primele discuții cu domnul deputat Năsui, am fost coinițiator, împreună cu alți colegi de-ai mei, la acest proiect, și considerăm că trebuie și în România debirocratizarea să-și spună cuvântul.

Grupul parlamentar al PSD va vota pentru acest proiect.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Simionca.

Se pregătește doamna Prună, cel de-al doilea vorbitor de la Grupul USR.

Vă rog.

Domnul Ionuț Simionca (prin telefon):

Domnule președinte,

Eu voiam să intervin la punctul anterior pentru că la votarea amendamentelor trebuia citit fiecare amendament în parte. Astfel, colegii puteau să știe exact ce votează.

O să intervin și la următorul punct.

La acest punct va interveni un alt coleg de-al meu. Nu știu care dintre ei.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Am depășit acel moment. Suntem...

Faceți legătura cu doamna Prună, cel de-al doilea vorbitor de la Grupul USR.

Mai aveți două minute, doamnă deputat.

Doamna Cristina-Mădălina Prună (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Stimați colegi,

Acest proiect a fost depus încă din anul 2017, de USR, și reprezintă viziunea pe care noi o avem pentru România. Adică una antreprenorială, fără birocrație, fără hârtii și fără drumuri inutile la stat.

Astfel, acest proiect prevede simplificarea înregistrării sediului social, eliminarea acordului vecinilor pentru înființarea firmei și eliminarea limitării de a fi acționar unic într-o singură firmă.

Acestea sunt soluțiile care pot face o diferență în viața întreprinzătorilor români. Și cu astfel de soluții USR va veni și de acum încolo în Parlament, pentru a le ușura viața.

Birocrația excesivă omoară spiritul antreprenorial în niște timpuri în care acesta ar trebui să fie încurajat. Adică acum, în criza economică, criză care se va agrava în lunile care urmează.

Ne-au scris oameni care vor să-și înființeze zilele acestea o firmă și care spun că trebuie să interacționeze cu până la 5 vecini pentru semnături pentru a-și înființa sediul social, chiar dacă ei nu desfășoară activitate comercială acolo.

E evident aberant să cerem lucrul acesta oamenilor care vor să întreprindă, mai ales în niște momente în care distanțarea socială este cheie.

Este extrem de trist să aud că parlamentarii PNL vor să țină antreprenorii români în birocrația anilor '90 și în gândirea aceea retrogradă, că orice întreprinzător este automat un infractor.

Nu despre asta este libertatea economică și nu așa ar trebui să cultivăm spiritul antreprenorial în România.

Debirocratizarea este cheia în repornirea economiei și ar trebui să ținem minte foarte bine lucrul acesta.

Eliminarea hârtiilor inutile și a drumurilor la Registrul Comerțului și la ANAF este următorul pas și se numește digitalizare. Și sper ca ministrul finanțelor să repete de foarte multe ori acest cuvânt, până se va convinge că aceasta este soluția la multe dintre problemele mediului de afaceri din România.

Închei prin a mulțumi celor care vor susține astăzi acest proiect de lege. Un proiect așteptat de mediul de afaceri, de oamenii care își doresc să înființeze o firmă și care de astăzi, în urma votului dat pe acest proiect, vor reuși să facă lucrul acesta mult, mult mai simplu și fără hârtii inutile.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile.

Avem un amendament respins.

Întreb, dacă se susține? Nu.

Dacă nu se susține, raportul va merge la votul final.

(Domnul deputat Claudiu-Iulius-Gavril Năsui solicită să ia cuvântul.)

Imediat, domnule Năsui.

Dacă nu se susține amendamentul, raportul va merge la votul final și mergem pe varianta propusă de cele două comisii, Comisia juridică și Comisia pentru politică economică.

O intervenție.

Domnul Năsui, vă rog.

Aveți o intervenție, vă rog. Pe procedură.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Un scurt drept la replică, pentru că s-au spus foarte multe lucruri aici.

În primul rând, antreprenorii României nu sunt infractori. Oamenii care vor să întreprindă în România nu sunt infractori. Nu trebuie tratați astfel de nimeni.

Și faptul că peștele de multe ori de la cap se împute se vede foarte, foarte bine în cazul acesta. Pentru că dacă mentalitatea conducătorilor noștri este că fiecare întreprinzător este un infractor, atunci lucrul acesta, această mentalitate va avea reverberații până la ultimul inspector când vine în inspecție și începe să se comporte urât cu antreprenorul care, de altfel, îi plătește salariul și lui, și nouă. Și tot ceea ce vedem în jur că face statul român, pe cârca oamenilor acestora este.

Și când aud cuvântul Hayek menționat de antevorbitorul de la PNL! Păi, Hayek s-ar întoarce în mormânt dacă ar ști că cineva care își spune liberal susține limitarea numărului de SRL-uri la unu/persoană. De ce? Ca să construim birocrații de care - atenție, știți de ce există prevederea aceasta la noi în lege? Haideți să vedem dacă știm istoricul ei.

Există pentru că în anul 1990, legea a fost pur și simplu copiată de la francezi. Și la francezi exista această limitare. Dar ghiciți ce a făcut Franța în 1994? A eliminat prevederea aceasta.

Noi suntem în 2020. Haideți să facem la fel!

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Am încheiat.

Înțeleg de la Comitetul liderilor că se dorește supunerea la vot a amendamentului.

Domnul Simonis, vă rog, pe procedură.

Deci amendament respins al celor două comisii.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Da.

Domnule președinte,

Grupul parlamentar al PSD din Cameră nu susține amendamentul formulat de domnul Cupșa. Prin urmare, vom vota împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Împotrivă.

Mulțumesc.

Grupul PNL, vă rog. Este amendamentul dumneavoastră.

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul PNL susține amendamentul colegului nostru, Cupșa.

Domnul Florin Iordache:

Am înțeles.

Întreb, dacă ceilalți lideri de grup doresc să intervină? Nu. Bun.

Deschidem sesiunea de vot. Două minute.

Start. Start vot.

(Vot electronic la distanță.)

Bun. Am finalizat.

Au votat pentru 91, împotrivă - 176, 17 abțineri.

Avem și 4 colegi care doresc să intervină. Sau mai mulți colegi care probabil nu au putut vota.

Domnul Angel Tîlvăr.

Vă rog să faceți legătura.

Și apoi domnul Prișcă.

Domnul Angel Tîlvăr (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Angel Tîlvăr (prin telefon):

Îi salut pe toți colegii.

Votul meu este împotriva amendamentului.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 

Domnul Angel Tîlvăr (prin telefon):

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

S-a consemnat.

Domnul Prișcă.

Se pregătește domnul Chiriac.

Domnul Prișcă.

Bun. Mergem mai departe.

Domnul Chiriac.

Și apoi domnul...

Domnul Viorel Chiriac (prin telefon):

Vot contra, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

S-a contabilizat.

Domnule Cupșa, vreți să interveniți?

Vă rog.

Domnul Cupșa?

Dacă nu, domnul Prisnel, vă rog.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel (prin telefon):

Bună ziua, domnule președinte!

Votul meu este împotriva amendamentului colegilor de la PNL.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

S-a contabilizat.

Domnul Cojocaru, vă rog.

Domnul Petru-Bogdan Cojocaru (prin telefon):

Bună ziua!

Mă auziți?

Domnul Florin Iordache:

Da, da. Vă rog.

Domnul Petru-Bogdan Cojocaru (prin telefon):

N-am apucat să votez.

Votul meu este contra amendamentului.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

S-a contabilizat.

Și ultimul, domnul Prișcă, vă rog.

Domnul Prișcă?

A renunțat. Bun.

S-a finalizat sesiunea de vot. Amendamentul a fost respins.

Deci raportul celor două comisii va merge la votul final, în formula propusă, cu amendamentul respins.

Mai avem un...

Da, mai avem următorul proiect.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 16 octombrie 2021, 6:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro