Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2020
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.57/26-06-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-11-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 10-06-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 iunie 2020

5. Dezbaterea Proiectului de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică (PL-x 314/2020) și a Proiectului de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului (PL-x 489/2017) (rămase pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 489/2017 314/2020

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Poziția 4. Raport fără amendamente. Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică; are raport de adoptare.

Numai puțin, domnule Șimon.

Și Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului.

Primul este PL-x 314/2020, cu raport de adoptare, iar cel de-al doilea este PL-x 489/2017, are raport de respingere. Au fost discutate împreună.

Îi dau cuvântul președintelui Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare, domnul Șimon.

Vă rog, domnule președinte.

Domnul Gheorghe Șimon (de la tribună):

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică.

În conformitate cu prevederile art. 94 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, transmis cu adresa PL-x 314 din 27 mai 2020 și înregistrat sub nr. 4c-1/246 din 28 mai 2020.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare instituirea unor măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, determinate de efectele negative generate în plan economic de epidemia COVID-19.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 68 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat prezenta inițiativă legislativă împreună cu Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului, transmis cu adresa PL-x 489 din 27 noiembrie 2017 și înregistrat sub nr. 4c-1/333 din 28 noiembrie 2017.

În urma analizei celor două proiecte de lege, membrii comisiei au hotărât să rețină prezentul Proiect de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică - PL-x 314/2020 - ca fiind inițiativă de bază, pentru care se va întocmi raport de aprobare, urmând ca pentru Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor economice ale statului - PL-x 489/2017 - să se întocmească raport de respingere cu amendamente respinse, deoarece conține prevederi similare cu cele din prezentul proiect de lege.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi - 3 voturi împotrivă și o abținere -, să supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru protejarea intereselor naționale în activitatea economică, în forma adoptată de Senat.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Îl invit la dezbateri generale pe domnul deputat Daniel Gheorghe.

Se pregătește... Să faceți legătura cu domnul Mihai Botez.

A, este prezent.

Deci dau cuvântul domnului Daniel Gheorghe, PNL.

Se pregătește domnul Mihai Botez, USR.

Vă rog.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe (de la tribună):

Bună dimineața, domnule președinte!

Vă mulțumesc.

În legătură cu această propunere legislativă deosebit de populistă, pe care o vedem astăzi elaborată de PSD, lucrurile pentru noi sunt destul de clare.

La prima vedere, dacă e să abordăm dintr-o perspectivă economică, vedem că, în cazul în care va fi adoptată această inițiativă, va fi imposibilă listarea unor pachete minoritare de acțiuni ale companiilor publice din România pe piața de capital, în vederea atragerii de capital și resursă financiară de către întreprinderile românești și, mai departe, retehnologizare și investiții - este un aspect.

Alții ar putea spune că, vezi Doamne, trecem printr-o perioadă de recesiune și sunt anumite active care trebuie protejate pe termen determinat.

Nu înțeleg de ce este acest termen de 2 ani? Poate ne spune domnul Șerban Nicolae.

Dar ceea ce aș dori să mai subliniez este faptul că o astfel de inițiativă poate avea și efectul contrar. Acela de a scădea gradul de valorizare al acestor active pe care statul român le deține în participațiune la o serie de companii și, mai departe, bineînțeles, de a scădea valoarea economiei naționale.

Un alt aspect pe care îl vedem este acela că PSD ne tot vorbește că "nu ne vindem țara". Dar senzația noastră este că, de fapt, avem de-a face cu o vânzare la bucată, pentru că această lege ar favoriza foarte clar lichidarea anumitor companii și lichidarea anumitor active publice. Pare a fi o lege dată cu dedicație, o lege cum se dădeau pe vremea "patrulaterului roșu", între 1992 și 1996.

Și de aceea, îmi pare rău că nu este prezent aici, chiar l-aș întreba pe domnul Șerban Nicolae dacă dumnealui are cumva vreo legătură sau vreun interes personal cu privire la proiectul lichidării activelor Horticola București? Ar fi o întrebare la care aș aștepta un răspuns din partea inițiatorului.

Ca atare, iată, vedem o nouă inițiativă populistă. O inițiativă care pare a veni în interesul cetățenilor României, dar care, în realitate, vine să satisfacă, nu-i așa, nevoile samsarilor imobiliari. Samsari care, din păcate, sunt foarte legați de interesele multora dintre colegii noștri de la PSD, care vin, în numele populismului și al interesului general, cu astfel de legi.

Partidul Național Liberal va vota împotriva acestei inițiative legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Botez, Grupul USR.

Domnul Mihai-Cătălin Botez (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Proiectul despre care vorbim astăzi poate fi un nou O.U.G. 114 care poate să ne dea bătăi de cap și va trebui corectat sau anulat ulterior.

Proiectul în titlu spune că protejează interesele naționale, dar numai asta nu face. Și o să vă dau câteva detalii.

Sunt două argumente majore pentru care vă rog să vă gândiți bine înainte să dați votul dumneavoastră acestui proiect.

Mai întâi aș vrea să vă prezint implicațiile tehnice ale acestei inițiative toxice.

Se interzice pentru 2 ani înstrăinarea participațiilor statului la companiile și societățile naționale, la bănci, precum și la orice altă societate la care statul are calitate de acționar, indiferent de cota de participație deținută. Dar această decizie este luată total arbitrar, fără studiu de impact și fără luarea în considerare a punctelor de vedere ale specialiștilor din domeniul financiar.

Anul trecut, după 30 de ani de democrație, Bursa de Valori din București a trecut de la statutul de piață de frontieră la cel de piață emergentă, iar acest lucru este echivalat de specialiștii din domeniu cu aderarea României la Uniunea Europeană.

Acest titlu permite unor mari investitori să se uite și către țara noastră cu interes investițional.

Proiectul despre care vorbim însă nu ajută deloc la dezvoltarea în continuare a pieței de capital din România.

Mai trebuie spus că, pentru a se dezvolta sustenabil, orice stat are nevoie de o piață de capital puternică, lichidă și diversificată. Iar listarea pachetelor minoritare în companiile de stat este și trebuie să fie în continuare prioritară, din 3 motive:

1. Dezvoltarea pieței de capital prin listarea de noi companii; 2. Creșterea performanțelor acestor companii, ca urmare a cerințelor de guvernanță corporativă; și 3. Venituri aduse în plus la bugetul de stat.

În contextul încetinirii economiei, a pandemiei COVID și în perspectiva crizei economice către care ne îndreptăm, România are nevoie de instrumente de finanțare sigure, facile și accesibile, astfel încât să poată să fie susținută economia pe termen mediu și scurt, iar în piața de capital, în general, și în Bursa de Valori București, în particular, sunt instrumente cheie în acest demers.

Toate țările dezvoltate au piețe de capital puternice. Iar prin decizia pe care o vom lua pe acest proiect putem ajuta dezvoltarea ei sau îi putem pune piedici.

În al doilea rând. Aș vrea să vă amintesc și argumentul procedural. De regulă, dacă un proiect ajunge în plen cu raport de adoptare, ne gândim că, totuși, mai multe păreri avizate au fost convergente către această decizie, însă nu este deloc așa. Fondul Proprietatea, Asociația CFA România, cei mai buni finanțiști din România, și Guvernul României au trimis puncte de vedere negative acestui proiect.

Proiectul de lege a fost pus pe ordinea de zi a comisiei cu o zi înainte de ședință, iar în cadrul ședinței dezbaterile au durat cel mult 5 minute și a fost votată fără invitarea celor mai sus-menționați, pentru a-și expune punctele de vedere.

Ședința s-a ținut fără cvorum, în timpul dezbaterilor, iar proiectul a fost votat la fel.

Această ședință a fost o insultă adusă democrației. Iar acesta este motivul pentru care țara aceasta funcționează defectuos - pentru că puterea, oricum s-ar numi ea, nu înțelege că trebuie să asculte toate părțile interesate.

Din aceste motive, dragi colegi, vă rog să vă gândiți bine, iar la ședința de vot final să votați pentru respingerea acestui proiect de lege toxic și care nu apără deloc interesele naționale.

USR va vota împotrivă.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Simonis. (Vociferări.)

Păi, nu mai am...

Alte înscrieri la cuvânt nu mai sunt. Doar Grupul PSD.

Domnul Alfred-Robert Simonis (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vorbim de o inițiativă prin care încercăm, pe o perioadă de 2 ani de zile, interzicerea vânzării acțiunilor statului român.

Știți cu toții că în perioadă de criză nu e bine să vinzi, pentru că, dacă vinzi atunci când e criză, vinzi ieftin, și interesul statului român nu e să vândă ieftin în momentul în care toată lumea știe că urmează o criză. Deja a început o criză economică și probabil că aceasta va crește în perioada următoare.

Prin urmare, soluția este să suspendăm aceste vânzări pentru o perioadă de 2 ani de zile.

Și nu ne-am fi speriat atât de tare dacă n-am fi auzit declarații ale miniștrilor. Una dintre ele, a ministrului transporturilor, prin care ne spunea că, de exemplu, vrea să privatizeze Compania Aeroporturi București.

Păi, stimați colegi, Compania Aeroporturi București face un profit de aproximativ 400 de milioane de lei anual.

Evident că trebuie să găsim o soluție de a manageria această companie și de a investi acei bani eficient. Dar să vindem companii profitabile sau să începem cu ele, mi se pare absurd. Și, oricum, nu în perioada în care e criză și vor fi plătiți puțini bani pe aceste companii.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, cele două proiecte rămân la votul final.

Repet, PL-x 314 are raport de adoptare, iar PL-x 489 are raport de respingere.

Vă rog, procedură, domnul Simonis.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 27 noiembrie 2020, 4:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro