Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 iulie 2020 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.77/21-07-2020

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2020 > 13-07-2020 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iulie 2020 (sesiune extraordinară)

  Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 6 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate (PL-x 312/2020) (rămas pentru votul final).

Ședința a început la ora 16,08.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de doamna deputat Lia Olguța Vasilescu și de domnul deputat Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

 

Domnul Florin Iordache:

Bună ziua, stimați colegi!

Vă rog să luați loc, să putem începe ședința.

Vă anunț că, din totalul celor 329 de deputați, și-au înregistrat prezența un număr de 135.

Ordinea de zi și programul au fost distribuite și afișate pe pagina de Internet a Camerei Deputaților.

Ședința se desfășoară prin mijloace electronice.

Chestiuni de procedură dacă sunt?

Da, vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Liviu-Ionuț Moșteanu (de la tribună):

Foarte scurt.

Vreau să-l rog pe domnul președinte al Comisiei juridice să convoace Comisia juridică și să dea un raport pe Proiectul "Fără penali în funcții publice!", proiect care a fost pus pe ordinea de zi a acestei sesiuni. Și ar fi păcat să-l lăsați deoparte, așa cum ați lăsat, de un an și trei luni de zile, acest proiect, în sertarele comisiei.

Haideți să ascultăm vocea celor un milion de români care au votat pentru Inițiativa "Fără penali în funcții publice" și să dăm drumul în sfârșit... (Vociferări.)... acestui proiect!

Mulțumesc mult.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții pe procedură? Nu mai sunt.

Intrăm în ordinea de zi.

Până la poziția 9 nu avem rapoarte.

9. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 6 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate; PL-x 312/2020.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Avem raport din partea Comisiei pentru apărare și Comisiei pentru politică externă.

Vă rog, domnule deputat, prezentați...

 
 

Domnul Dumitru Lupescu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art. 6 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate.

Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și Comisia pentru politică externă au fost sesizate, spre dezbatere în fond, cu Proiectul de Lege pentru modificarea art. 6 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, transmis cu adresa PL-x 312 din 27 mai 2020.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 19 mai 2020.

Consiliul Legislativ, cu avizul nr. 274 din 30 martie 2020, avizează favorabil proiectul de lege.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea art. 6 alin. (4) din Legea nr. 248/2005, în sensul renunțării la sintagma "în fața autorităților române și străine", astfel încât identitatea să poată fi confirmată și în fața unor entități terțe.

Membrii celor două comisii au dezbătut proiectul de lege - online - în ședințele din 9 iunie 2020.

La lucrările comisiilor, deputații au fost prezenți conform prezenței înregistrate online.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională și ai Comisiei pentru politică externă au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 6 alin. (4) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, în forma prezentată.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Vă rog să-l conectați pe domnul deputat Matei Dobrovie.

 
 

Domnul Matei-Adrian Dobrovie (prin audioconferință):

Bună ziua, domnule președinte!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

 
 

Domnul Matei-Adrian Dobrovie (prin audioconferință):

Vă mulțumesc pentru posibilitatea de a exprima câteva gânduri, în calitate de inițiator, pe acest proiect.

Este vorba, practic, despre un proiect care vine în întâmpinarea celor care sunt cetățeni români cu domiciliul în străinătate.

Deci, practic, au niște pașapoarte CRDS, în baza cărora, din păcate, nu-și puteau deschide conturi bancare, nu aveau drepturi de acest gen, pentru că nu se făcea referire în această lege decât la autoritățile din străinătate sau din România, prin care acești cetățeni români cu domiciliul în străinătate pot face dovada identității lor.

Ca urmare, li se restricționau anumite drepturi, de a-și deschide un cont bancar și așa mai departe. Și prin eliminarea acestei sintagme - "față de autoritățile române și străine" - se face exact acest lucru, se extinde aria de acoperire, astfel încât aceste pașapoarte CRDS să nu fie un obstacol pentru cetățenii români din diaspora.

Avem aproximativ 700.000-800.000 de pașapoarte CRDS, în momentul de față, cam 500.000 valabile și vreo 200.000 expirate. Și, pe baza numărului pașapoartelor acestor cetățeni români cu domiciliul în străinătate, se face inclusiv acea estimare privind, vezi Doamne, numărul de deputați pentru diaspora.

Și aici este o mare problemă, pe care vreau să o ridic, și anume, diaspora este în continuare subreprezentată, cras subreprezentată, cu doar 2 senatori și 4 deputați la un număr de români foarte, foarte mare, de câteva milioane, plecați în afara granițelor.

Chiar dacă ne-am raporta la acest număr de CRDS, de aproximativ 700.000-800.000 de cetățeni români cu domiciliul în străinătate, acești cetățeni tot nu sunt reprezentanți corespunzător. Deci sunt reprezentanți la nivelul minim al unui județ cel mai puțin populat din România, dacă vreți.

Or, acest lucru nu poate să continue. Trebuie să mergem mai departe și să le oferim românilor din diaspora dreptul să voteze pentru un număr mai mare de parlamentari de diaspora, de senatori și deputați, măcar să dublăm acest număr. Și sunt foarte interesat să văd cum se va ține și PSD de această promisiune pe care a făcut-o, că va susține această dublare a numărului de parlamentari.

Deocamdată vedem că, din păcate, în Comisia specială pentru legile electorale trenează aceste proiecte. PNL a depus un proiect în acest sens. Acest proiect nu este discutat. Vedem, din păcate, că nici votul prin corespondență extins nu este aprobat. Iar aceste proiecte extrem de importante pentru reprezentarea diasporei sunt, din păcate, în continuare îngropate la Comisia pentru legile electorale.

Fac în acest sens apel la colegii din PSD, dacă chiar susțin, așa cum spun, buna reprezentare a diasporei și dreptul tuturor românilor de a vota, să facă diligențele necesare pentru ca să avem cât mai repede dublarea numărului de parlamentari, în conformitate cu proiectul depus de PNL în acest sens.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Din partea Grupului PMP - este și inițiator - vă rog faceți legătura cu domnul deputat Constantin Codreanu.

 
 

Domnul Constantin Codreanu (prin audioconferință):

Bună ziua!

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință!

Bună ziua, distinși colegi!

Săptămâna aceasta încheiem un parcurs anevoios al unei inițiative legislative solicitate de cetățenii români din afara granițelor țării.

Vorbim despre un proiect de lege care elimină o situație discriminatorie la adresa celor care sunt posesori de pașapoarte de tip CRDS.

Vreau să le mulțumesc tuturor colegilor din Comisia pentru comunitățile de români din afara granițelor țării, că au susținut alături de mine această inițiativă atât de necesară.

Vreau să le mulțumesc tuturor care au dat avize negative, rapoarte pozitive.

Și sunt optimist că mâine vom da un vot pozitiv și în Camera Deputaților.

Atunci când vorbim despre interesul românilor din afara granițelor țării, diferența de partid contează mai puțin. Ceea ce contează este ca statul român și Parlamentul României să poată veni cu soluții optime pentru ca relația dintre noi și cetățenii români din afara granițelor țării să fie una exemplară, oferindu-le soluțiile pe care aceștia le așteaptă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai sunt colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Nu sunt.

Rămâne la votul final, mâine; caracter ordinar.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare și a Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse între femei și bărbați (Pl-x 356/2018) (rămasă pentru votul final).

12. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare și a Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse între femei și bărbați; Pl-x 356/2018.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva?

Doamnă deputat Bîzgan, vă rog.

 

Doamna Oana-Mioara Bîzgan-Gayral (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Zilele trecute ne uitam foarte admirativ la Claudia, persoana care a fost aleasă să reprezinte National Health System în UK, pentru modul în care și-a desfășurat activitatea și munca în perioada COVID.

Cred că prin această propunere legislativă și sper prin votul dumneavoastră de mâine să reușim să putem să le oferim și românilor din România aceeași unitate și posibilitatea de a putea să-și desfășoare activitățile profesionale cu demnitate, pentru a-și putea atinge potențialul maxim.

Din 2018, de când am depus această propunere legislativă și până acum, primesc aproape săptămânal mesaje de la oameni care îndură destul de multe lucruri și sunt realmente victime în multe cazuri de discriminare și hărțuire la locul de muncă. Aceasta este o problemă cu care ne confruntăm de câțiva ani buni, dar mai ales în ultimul timp a devenit o problemă pe care trebuie să o adresăm.

Cred că este un moment potrivit, în care să introducem pentru prima dată lucruri de prevenție și de susținere pentru astfel de persoane care nu doresc nimic altceva decât să-și desfășoare activitatea bine, să contribuie pentru România, aici, în România, pentru că, altfel, vom continua să pierdem oameni puternici, oameni deștepți și oameni care doresc cu adevărat și pot să facă cu adevărat o schimbare în bine, aici, în societatea din România, și vor continua să plece, devenind apoi imaginea altor țări, pentru modul în care știu și pot să-și desfășoare activitatea.

Vă mulțumesc și vă rog mult să votăm pozitiv această lege.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Invit să se prezinte raportul, din partea Comisiei pentru egalitatea de șanse, a Comisiei pentru drepturile omului, a Comisiei juridice și a Comisiei pentru muncă.

Cine prezintă?

Vă rog.

 
 

Doamna Aida-Cristina Căruceru (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În temeiul art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia juridică de disciplină și imunități, Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale și Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au fost sesizate, prin adresa Pl-x 356/2018 din 4 iunie 2018, cu examinarea pe fond a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare și a Legii nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse între femei și bărbați.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 137/2000, precum și a Legii nr. 202/2002, în sensul instituirii unor măsuri pentru prevenirea și combaterea hărțuirii morale la locul de muncă.

La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, punctul de vedere negativ al Guvernului.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială, împreună cu Comisia juridică, de disciplină și imunități au dezbătut propunerea legislativă în ședință comună.

Raportul preliminar comun a fost adoptat cu 25 de voturi pentru și 5 abțineri.

În urma finalizării dezbaterilor, cele două comisii au hotărât adoptarea propunerii legislative cu amendamente redate în raportul preliminar comun.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați au examinat propunerea legislativă.

În urma examinării propunerii legislative și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea propunerii legislative cu amendamente

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale au examinat propunerea legislativă în ședințele din data de 12 septembrie 2018, 7 octombrie 2019 și 18 februarie 2020.

Membrii Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale au hotărât, în ședința din data de 18 februarie 2020, cu unanimitate de voturi, adoptarea propunerii legislative cu amendamente.

Propunerea legislativă a fost respinsă de Senat în ședința din 29 mai 2018.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Voi da citire și notei.

Pentru respectarea normelor de tehnică legislativă referitoare la corelarea titlului legii cu modificările și/sau completările adoptate de comisie, este necesară reformularea titlului, în sensul în care asupra Legii nr. 202/2002 nu se intervine prin modificări și completări, ci doar prin completarea art. 6.

Astfel, sintagma "precum și a Legii..." se înlocuiește cu sintagma "precum și pentru completarea art. 6 din Legea...", titlul fiind "Legea pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, precum și pentru completarea art. 6 din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați".

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă sunt intervenții la dezbateri generale? Nu sunt intervenții.

Avem 17 amendamente.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 17, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; caracter organic.

Da, vă rog, procedură, vă rog.

 
Aprobarea suplimentării ordinii de zi.

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Domnule președinte de ședință,

Am venit la microfon pentru a corecta o eroare în redactarea ordinii de zi, în sensul în care în Comitetul liderilor s-a căzut de acord ca un proiect de lege să fie pe ordinea de zi, el din eroare nu figurează pe ordinea de zi. Este vorba despre PL-x 575/2017 - Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români.

Solicitarea noastră, din partea Grupului PNL, discutată și cu ceilalți colegi, ar fi ca la poziția 201 să figureze și acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Florin Iordache:

Da. Înțeleg.

Observații? Nu.

S-a reținut.

Și rog stafful tehnic să completeze ordinea de zi cu propunerea, fiind unanimitatea liderilor de grup.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 (PL-x 328/2020) (rămas pentru votul final).

13. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19; PL-x 328/2020; procedură de urgență.

Guvernul este prezent.

Din partea Comisiei pentru buget, domnul președinte Lazăr, vă rog să prezentați sintetic raportul.

Vă rog.

 

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Da, domnule președinte, foarte sintetic.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind difuzarea, contra cost, de Guvern, prin intermediul serviciilor de programe de televiziune și radiodifuziune, al ziarelor tipărite, revistelor, publicațiilor periodice, al furnizorilor de servicii media online și furnizorilor de publicitate, campanii de informare publică privind măsurile de prevenire și limitare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și campanii de informare publică privind modul de reluare a activităților economice și sociale.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare a Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr. 1.

Amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Începem dezbaterile generale.

Din partea Grupului PNL.

V-am văzut, domnule deputat.

Domnul deputat Pavel Popescu, vă rog.

 
 

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

În această perioadă gravă de pandemie, vedeți și dumneavoastră, dragi colegi, numărul cazurilor crește cu fiecare zi. Ar trebui să ne îngrijoreze acest lucru, pe toți. Atunci când familiile noastre... și sănătatea familiilor noastre și a cetățenilor este pusă în pericol nu ar trebui să ne intereseze decât responsabilitatea. Și aici vă îndemn la responsabilitate.

Campania pe care toată media o desfășoară - televiziunile, radiourile, site-urile, toate publicațiile din online - în aceste zile, este o campanie de bun augur. Efectul ei este benefic, fără doar și poate, cu mici comentarii, în care nu voi intra acum, tocmai pentru a nu crea o disensiune pe acest subiect.

Cert e că atunci când te trezești dimineața și mergi la lucru, și auzi și la radio, și vezi și la televizor, la birou, aceste campanii de responsabilitate împotriva COVID-19, îți dai seama că ai făcut un lucru bun.

Și cred că Guvernul a făcut un lucru bun, deși la început a fost criticat.

Ceea ce vă propun este ca în aceste campanii și pe aceste legi să încercăm să ne aducem și noi aportul nostru, extra, și anume, corelând cu celelalte legi care vin în Parlamentul României, ce țin de o campanie împotriva virusului, să ne comportăm cu maturitate, să ne comportăm ca atare, să ne comportăm ca niște politicieni responsabili.

N-am să generalizez, dar avem câțiva colegi - n-am să-i nominalizez, că nici nu sunt astăzi aici - care fac campanii împotriva unei campanii de informare, care distrug ceea ce politicienii responsabili au făcut prin această campanie, și distrug și munca presei, și distrug și viziunea Guvernului, de management în această situație de criză. Este total iresponsabil. Sper ca acești colegi să-și revină. (Vociferări.)

Și sper ca și noi, cu toții, să reușim să-i convingem să-și revină, pentru că nu mai există o miză politică aici. Există miza interesului național al României, sănătatea cetățenilor, sănătatea membrilor familiilor noastre.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Întreb, dacă sunt colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Nu doresc.

Avem două amendamente respinse.

Dacă se dorește a fi susținute? Nu.

Avem douăzeci și...

Domnule Bulai, vă rog, doriți să interveniți?

Vă rog, faceți legătura.

 
 

Domnul Iulian Bulai (prin audioconferință):

Mulțumesc, domnule președinte.

Da, voiam să intervin.

Noi nu susținem această formă de milă electorală.

Felicităm intenția de a susține presa, dar nu așa. Cum? Prin granturi tematice în chestiuni de corupție, prin susținere de proiecte de jurnalism de investigație, adică, să vedem cum se desfășoară în timp de pandemie corupția în spitalele din România, prin jaful din păduri și așa mai departe, prin susținerea presei locale și a redacțiilor de investigație, nu prin această ordonanță care aruncă cu bani pe fereastră, fără criterii clare de meritocrație!

Stimați colegi,

Dragi români,

Știați că 50% dintre aceste fonduri ajung doar la televiziunile centrale? Multe dintre aceste televiziuni dezinformează populația.

De exemplu, Pagina de media estimează că Trustul Intact, adică Antenele, vor încasa între 430.000 și 450.000 de euro, lunar, în următoarele luni.

Antena 3 a promovat acum câteva săptămâni un odios fake news prin care, de exemplu, Nicușor Dan îl ataca pe Bădulescu, și nu viceversa, așa cum a și fost de fapt.

Aceste televiziuni primesc aceste sume enorme de bani.

Această televiziune este condusă de către un securist care, după condamnare, nu și-a plătit la stat prejudiciul de milioane de euro.

40 de milioane de euro, mită la presă, asta face Guvernul PNL!

Pe când lumea se informează din ce în ce mai puțin de la televizor, Guvernul tocmai acolo investește, nicidecum în online, unde se duc doar 23% din aceste fonduri.

Informațiile publice trebuie să fie gratuite, domnule Orban! Un banner online nu poate costa zeci de mii de euro lunar!

Retrageți această ordonanță și lăsați presa liberă, domnule Orban! Nu o subjugați prin mită electorală!

Vă mulțumesc.

USR va vota împotrivă.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Un singur vorbitor de grup.

Revenim. Avem 27 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 27, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Mergem mai departe.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 86/2020 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19 (PL-x 406/2020) (rămas pentru votul final).

14. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 86/2020 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19; PL-x 406/2020; procedură de urgență.

Guvernul este prezent.

Comisia pentru buget, domnul președinte Lazăr. Vă rog.

Dau cuvântul la cei pe care grupurile parlamentare mi i-au nominalizat.

Mulțumesc.

 

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr. 63/2020, referitoare la prelungirea termenului pentru încheierea contractelor de prestări servicii.

Autoritatea pentru Digitalizarea României întocmește un raport zilnic privind solicitanții care au transmis o cerere de participare validă, raport ce se transmite la Secretariatul General al Guvernului, care procedează la încheierea contractelor de prestări servicii.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 86/2020 privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 63/2020 pentru organizarea și desfășurarea unor campanii de informare publică în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea COVID-19, cu amendamentul admis prezentat în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

La dezbateri generale?

Da, domnul Pavel Popescu.

Și apoi domnul Lazăr.

 
 

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Cele două puncte de pe ordinea de zi, 13 și 14, sunt legate, țin de aceeași ordonanță.

Trebuie să fac niște clarificări, de aceea am și luat cuvântul.

Vă spuneam că această campanie este benefică.

Aș vrea să-i explic câteva chestiuni de ordin economic colegului meu de la USR, care a vorbit mai înainte, și aș vrea să vorbim în deplină onestitate despre acest subiect, pentru că este total incorect să confuzi lupta politică electorală, locală, de exemplu, cu pandemia.

Și, așa cum îi sfătuiam pe mulți colegi iresponsabili - sunt unii lideri ai unor partide politice, care nu poartă mască, care cheamă lumea la proteste etc. - nu pot să nu le recomand unor colegi să analizeze puțin principiul în baza căruia această campanie a fost creată. (Vociferări.)

Stimate coleg, e foarte simplu! Într-un stat democratic există presă liberă, există televiziuni care fac rating la cel mai înalt nivel. Pe unele nu le plac unii politicieni, da! (Vociferări.)

De exemplu, ca să fiu mai aplicat pe ceea ce ați spus dumneavoastră, eu sunt un politician de la PNL care a fost atacat de multe ori de Antena 3. Poate și eu, în mod subiectiv, mi-aș pune întrebarea, de ce se duc atât de mulți bani la Antena 3?

Dar banii aceia, la Antena 3, nu se duc pentru a... cum să spun... a arbitra o luptă politică între domnul Nicușor Dan și X. Se duc strict pentru informare.

Și, atunci, Guvernul a luat toate canalele posibile, indiferent de cine le deține sau cum le deține, din această țară, pentru a finanța această campanie.

Și de ce se finanțează această campanie, stimate coleg și stimați colegi? Pentru că economia a căzut. Aceste televiziuni trăiesc practic din publicitate. Odată ce companiile nu mai produc și nu-și permit să cumpere timp la aceste televiziuni, aceste televiziuni nu mai pot funcționa.

Ei, noi aveam disperată nevoie de o campanie pe toate televiziunile, pe toate mediile online, pentru a susține acest principiu de protecție a cetățenilor împotriva COVID.

Sper că ați înțeles!

Vom vota acest proiect de lege.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Pavel Popescu (de la tribună):

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Lazăr.

Și apoi domnul Petru Movilă.

 
 

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Practic, Ordonanța nr. 63 și Ordonanța nr. 86 fac cam același lucru.

Ce a făcut Partidul Social Democrat? Partidul Social Democrat a inițiat o campanie de dialog cu toate asociațiile media din tot felul de presă, media, scrisă, vorbită, online. În urma discuțiilor, care s-au întins pe durata a trei sau patru ședințe, am colectat toate amendamentele aduse de presă și am modificat aceste două ordonanțe în așa fel încât și presa a fost de acord cu ele.

Și ultimul lucru pe care aș vrea să-l spun. Bine ar fi fost ca acest proiect de lege - dacă e să privim democratic - să fi fost inițiat nu prin ordonanță de urgență, de Guvernul României, ci să fie o lege adoptată prin consens de toate partidele politice, astfel încât să nu vedem în spațiul public, să nu auzim sintagma "presa miluită".

Cred că a fost o fragilizare și o punere într-o situație delicată a presei, pentru că dacă ar fi fost inițiată de toate partidele ar fi fost cu totul și cu totul altfel.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Petru Movilă, Grupul PMP.

 
 

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Bună ziua, stimați colegi!

Domnule președinte,

PMP va vota acest proiect de lege, pentru că este necesar ca instituțiile de informare - vorbim despre audio, despre video, despre mediul online - toate aceste instituții de presă trebuie să funcționeze, oamenii trebuie să fie bine informați și corect informați și fără nicio problemă Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect de lege. Îl votăm ca o necesitate pentru România, pentru societatea românească. Noi nu suntem un partid privilegiat, favorizat sau băgat în joc pentru orice, de anumite canale media, dar asta nu are nicio legătură cu competiția politică, ci doar cu faptul că avem nevoie de funcționarea continuă și corectă a acestor instituții de mass-media, cum spuneam, fie că sunt în mediul online, fie că este presă scrisă, presă audio sau televiziuni media video.

Vă mulțumesc mult.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă mai sunt colegi care doresc la dezbateri generale? Nu mai sunt.

Avem opt articole.

La titlul legii dacă sunt intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

Până la poziția 8, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români (PL-x 575/2017) (rămas pentru votul final).

Punctul 201, cel care a fost solicitat de domnul deputat Andronache.

201. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români; PL-x 575/2017.

Guvernul prezent.

Din partea Comisiei pentru administrație...

Da, domnule chestor, vă rog, prezentați dumneavoastră raportul.

 

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport suplimentar asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a fost sesizată cu dezbaterea și avizarea pe fond, în procedură obișnuită, cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români, transmis cu adresa PL-x 575 din 11 decembrie 2017.

Camera Deputaților este Cameră decizională, potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) și alin. (3) din Constituția României.

Consiliul Legislativ, prin avizul nr. 911/26 octombrie 2017, a avizat favorabil proiectul de lege.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români, intervențiile legislative urmărind adoptarea unor măsuri în sensul simplificării și debirocratizării procedurilor administrative din acest domeniu.

Printre reglementările propuse, menționăm: asigurarea premiselor necesare pentru ca titularul unui document electronic să se autentifice online, pentru a beneficia de diverse servicii electronice, cu efecte majore privind simplificarea vieții cetățeanului în relațiile cu autoritățile publice, prin creșterea calității și accesibilității serviciilor interne, instituirea unei excepții de la regula eliberării actului de identitate începând cu vârsta de 14 ani, punerea în circulație a unui nou document de identificare, astfel încât să asigure cetățenilor garanții suplimentare de securitate, iar instituțiilor de drept public sau privat certitudinea că persoana care prezintă actul de identitate este titularul datelor de identificare înscrise pe respectivul document.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a dezbătut proiectul de lege în ședința din 12 decembrie 2017.

În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, - o singură abținere - adoptarea proiectului de lege sus-menționat, în forma adoptată de Senat și s-a depus raportul.

În ședința plenului Camerei Deputaților din ziua de marți, 19 decembrie 2017, în temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, s-a hotărât retrimiterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români, PL-x 575/2017, despre care facem vorbire, Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, în vederea unei noi examinări și depunerii unui raport suplimentar.

Potrivit prevederilor art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia a examinat proiectul de lege în ședința online din 8 iulie 2020.

La lucrările Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost prezenți toți deputații, conform listei de prezență.

La dezbaterile care au avut loc a participat în calitate de invitat, în conformitate cu prevederile art. 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, domnul Cătălin Giulescu, director în cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte normative care cuprind dispoziții privind evidența persoanelor și actele de identitate ale cetățenilor români, cu un amendament admis prezentat în Anexa nr. 1 și amendamente respinse prezentate în Anexa nr. 2 la prezentul raport suplimentar.

În funcție de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă sunt intervenții la dezbateri generale? Nu.

Avem 41 de poziții la amendamente admise și 16 respinse.

Întreb dacă se susțin amendamentele respinse? Nu.

Discutăm la Anexa nr. 1, cu amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 20, intervenții? Nu.

De la 21 la 41?

Rămâne la votul final.

Chestiuni de procedură.

Da, domnule Andronache.

Și apoi domnul Benedek Zacharie.

Vă rog.

 
Aprobarea suplimentării ordinii de zi.

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Mai există o chestiune asupra căreia insistăm - există consens între liderii de grup -, și anume, completarea ordinii de zi, urmând ca mâine să facem dezbaterea, cu PL-x 383/2020. Se referă la reglementarea unei ordonanțe de urgență a Guvernului. Și rugămintea noastră este ca mâine, eventual primul punct în dezbatere, să fie acest proiect de lege.

Mulțumesc mult.

 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Deci proiectul respectiv rămâne pentru dezbatere și vot mâine. Eventual, dacă îl dezbatem, să intre și la votul final.

Da, domnule Benedek, vă rog, a doua chestiune de procedură, tot prin consens cu toți liderii.

 
Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 16/2000 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice (PL-x 661/2018/2019) (retrimisă comisiei).

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Aș dori să retrimitem Comisiei pentru muncă PL-x 661/2018/2019. Este vorba despre Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 16/2000 privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Național al Persoanelor Vârstnice.

 

Domnul Florin Iordache:

La ce poziție?

 
 

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

La mine e 24... 30 cred.

Poziția 30.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Bun.

O retrimitem. Termen o săptămână și...

 
 

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Două săptămâni. PL-x 661/2018/2019.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Reexaminare.

Poziția 30. Termen - o săptămână. Și eventual...

Vă rog. (Vociferări.)

E consens, nu mai supun la vot.

 
 

Domnul Benedek Zacharie (de la tribună):

Avem consens.

Și am cerut două săptămâni.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Am precizat. Și să fie inclus pe ordinea de zi a sesiunii extraordinare, pentru că, probabil, mâine dimineață vom aproba încă două săptămâni de sesiune extraordinară. (Vociferări.) Până la 1 septembrie, da!

Continuăm.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr. 194/2002 privind regimul străinilor din România, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a Ordonanței nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare (Pl-x 324/2018) (retrimisă comisiilor).

22. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență nr. 194/2002 privind regimul străinilor din România, republicată, cu modificările și completările ulterioare și a Ordonanței nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României și pentru modificarea și completarea unor acte normative privind regimul străinilor în România, cu modificările și completările ulterioare; Pl-x 324/2018.

Aveți o chestiune de procedură la aceasta? Vă rog.

 

Domnul Gabriel Andronache (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În numele Grupului parlamentar al PNL, vă solicităm retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege, pentru două săptămâni, deoarece există termeni care practic sunt inversați în raportul comisiei sesizate în fond și care creează confuzie cu privire la modul în care va putea fi aplicat acest act normativ. Aceste chestiuni trebuie reanalizate și apoi reglementate de către comisia de fond.

 
 

Domnul Florin Iordache:

OK. Sunt cele trei comisii de fond - Comisia pentru muncă, Comisia juridică și Comisia pentru apărare.

Întreb liderii grupurilor parlamentare, există consens pe acest proiect? Da.

Mulțumesc.

A fost retrimis celor trei comisii.

Vă mulțumesc.

Trecem mai departe.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea, completarea și abrogarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/2402 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea și de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă și standardizată și de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE și 2011/61/UE, precum și a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 și (UE) nr. 648/2012 (PL-x 345/2020) (rămas pentru votul final).

23. Proiectul de Lege pentru modificarea, completarea și abrogarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2017/2402 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea și de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă și standardizată și de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE și 2011/61/UE, precum și a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 și (UE) nr. 648/2012; PL-x 345/2020; procedură de urgență.

Guvernul, prezent.

Comisia pentru buget?

Domnule președinte Lazăr, vă rog, sintetic.

 

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Sintetic.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din data de 3 iunie 2020.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 91 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este Cameră decizională.

La întocmirea raportului s-au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Economic și Social și avizul favorabil al Consiliului Legislativ.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au examinat proiectul de lege menționat mai sus, în ședința online din data de 23 iunie 2020.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 27 de deputați.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea, completarea și abrogarea unor acte normative, în vederea corelării acestora cu legislația Uniunii Europene.

În urma dezbaterii proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege pentru modificarea, completarea și abrogarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a Regulamentului Uniunii Europene nr. 2017/2402 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 decembrie 2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea și de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă și standardizată și de modificare a Directivelor 2009/65 a Comisiei Europene, 2009/138 a Comisiei Europene și 2011/61 a Uniunii Europene, precum și ale Regulamentelor Comisiei Europene nr. 1060/2009 și ale Uniunii Europene nr. 648/2012, cu amendamentele admise prezentate în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

La dezbateri generale dacă sunt intervenții? Nu sunt intervenții.

Avem 194 de poziții la amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 100, intervenții? Nu.

De la 101 la 194?

Rămâne la votul final.

Mergem mai departe.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2020 pentru modificarea și completarea Legii petrolului nr. 238/2004 (PL-x 163/2020) (rămas pentru votul final).

24. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2020 pentru modificarea și completarea Legii petrolului nr. 238/2004; PL-x 163/2020.

Guvernul, prezent.

Comisia pentru mediu și Comisia pentru industrii.

Domnul președinte Iancu, raport comun.

 

Domnul Iulian Iancu (de la tribună):

Stimați colegi,

Domnule președinte,

Comisiile au fost sesizate pentru dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu proiectul de lege menționat.

Senatul a adoptat acest proiect de lege.

Consiliul Suprem de Apărare a Țării a avizat favorabil actul normativ.

Vorbim despre un proiect de lege care are ca obiect de reglementare aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2020, respectiv, o intervenție legislativă vizând transpunerea ultimului paragraf al art. 2 alin. (2) din Directiva 94/22 a Comisiei Europene privind condițiile de acordare și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor, publicată în Jurnalul Oficial al Comunității Europene nr. 164 din 30 iunie 1994.

În fond, despre ce vorbim, foarte pe scurt...

În cazul acordurilor petroliere în vigoare, la propunerea autorității competente, din motive de securitate națională, prin hotărâre a Guvernului, se poate aproba denunțarea unilaterală a acordului petrolier.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii propun plenului, cu majoritate de voturi, adoptarea proiectului de lege, cu amendamente admise.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă sunt colegi care doresc la dezbateri generale? Nu.

Avem opt amendamente admise.

La titlul legii, intervenții? Nu.

La articolul unic, intervenții? Nu.

De la art. 3 la art. 8, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final, caracter ordinar.

Continuăm.

La poziția 25...

Vă rog... numai puțin să anunț.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții C.N.I. - S.A. (PL-x 409/2020) (rămas pentru votul final).

25. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții "C.N.I." - S.A.; PL-x 409/2020.

Guvernul, prezent. Este și domnul secretar de stat aici.

Raport comun, Comisia pentru industrii și Comisia pentru administrație.

Vă rog.

Domnule Șovăială, vă rog, prezentați raportul. Raport comun, am spus!

Suntem la C.N.I.!

 

Domnul Constantin Șovăială (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport comun privind Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții "C.N.I." - S.A.

În conformitate cu prevederile art. 94 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru industrii și servicii și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții "C.N.I." - S.A.

Consiliul Legislativ, cu avizul nr. 557/2020, avizează favorabil proiectul de ordonanță de urgență, cu observații și propuneri preluate de inițiator.

Consiliul Economic și Social, prin actul nr. 4381/2020, avizează favorabil proiectul de act normativ.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 23 iunie 2020.

Ordonanța de urgență supusă dezbaterii are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții "C.N.I." - S.A.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au examinat proiectul de lege în ședința online din 8 iulie 2020, iar membrii Comisiei pentru industrii și servicii au examinat proiectul de lege în ședința online din 9 iulie 2020.

La lucrări au fost prezenți, din partea Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, conform listei de prezență, iar din partea Comisiei pentru industrii și servicii au fost prezenți 18 deputați, din totalul de 22 de deputați.

La lucrările Comisei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a participat, în calitate de invitat, din partea Companiei Naționale de Investiții, doamna Manuela Pătrășcoiu, director, iar la Comisia pentru industrii și servicii au participat, în calitate de invitați, din partea Companiei Naționale de Investiții, doamna Manuela Pătrășcoiu, director, iar din partea Ministerului Educației și Cercetării, domnul Dragoș Lucian Rădulescu, secretar de stat.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 95/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții "C.N.I." - S.A., în forma adoptată de Senat.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

În conformitate cu prevederile art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 91 alin. (9) pct. 1 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera decizională pentru acest proiect de lege este Camera Deputaților.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Mulțumesc domnului deputat Șovăială pentru raport. Domnul Șovăială, de la Sibiu.

Dacă sunt intervenții la dezbateri generale?

Da, vă rog.

Domnul Roman, apoi domnul...

Vă rog... toți colegii care doresc să intervină.

Vă rog, domnule Roman.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Partidul Național Liberal va vota această lege de adoptare a ordonanței de urgență.

Practic, noutatea este că în această situație Compania Națională de Investiții devine o autoritate de management. Practic, lucrările care se derulau acum doar din fonduri guvernamentale pot fi derulate și prin fonduri europene, pe următoarea perioadă de alocare, și sunt finanțate absolut toate lucrările de investiții pe care C.N.I. le făcea până acum. Complementar mai apar două tipuri de lucrări, și anume, acel program de lucrări de distribuție de gaze naturale care va fi finanțat pe fonduri europene, prin Compania Națională de Investiții. Și aici ne-a venit și vestea bună săptămâna trecută - avem răspunsul scris al Comisiei Europene. Sunt alocați 200 de milioane de euro pentru distribuțiile de gaze naturale pe actualul exercițiu financiar și 800 de milioane de euro pentru exercițiul financiar 2021-2027.

În plus, în zonele rurale, zonele de munte, zonele vulnerabile, mai intervine un tip de lucrări, și anume, introducerea foselor septice cu stații de epurare. Acest lucru va ajuta în special comunitățile de munte, satele izolate, unde introducerea canalizării tradiționale practic ridică niște costuri destul de substanțiale.

Pentru toate aceste motive, Partidul Național Liberal va vota pentru această lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul UDMR.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Bende Sándor (de la tribună):

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

C.N.I., încă de la înființare, se pare că a fost creată și și-a atins scopul. Foarte multe unități administrativ-teritoriale din țară nu ar fi putut face investițiile pe care le-a făcut C.N.I. în decursul timpului, și acestea toate, indiferent de ce guvernare a fost la momentul respectiv, ei și-au făcut treaba.

Este un lucru foarte, foarte bun că prin această ordonanță de urgență, pe care noi sperăm s-o aprobăm în Parlamentul României, aria de competență se va extinde. Prin această extindere, cum a spus și antevorbitorul meu, se va putea realiza alte investiții pe care UAT-urile, de unele singure, nu ar putea să le realizeze.

Pentru acest lucru, Grupul UDMR va vota acest proiect de lege care va aproba ordonanța de urgență.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Petru Movilă.

 
 

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este o idee bună, transpusă în acest act normativ, faptul că fondurile europene vor putea fi utilizate de către comunitățile locale, prin intermediul Companiei Naționale de Investiții.

Dacă luăm în considerare faptul că de-a lungul timpului, mai bine sau mai puțin bine, comunitățile locale au beneficiat de finanțarea proiectelor, începând de la cămine culturale, școli, până la mari rețele de aducțiune de apă, rețele de canalizare, acum vor beneficia și de rețele de transport și distribuție gaz, arată că este necesar acest proiect de lege, și Partidul Mișcarea Populară chiar dacă...

Noi avem foarte puțini primari, dar am văzut că în ultima vreme, indiferent de culoarea politică a aleșilor locali, au fost finanțate corect și la timp proiectele comunităților locale.

Deci, noi vom vota pentru acest proiect de lege.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dacă mai sunt și alte grupuri parlamentare? Nu mai sunt.

Neavând amendamente, rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, participant la misiuni și acțiuni militare sau la alte operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român, precum și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat (PL-x 264/2019) și a Proiectului de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională, participant la misiuni și operații în afara teritoriului statului român sau la pregătirea pentru apărarea țării, precum și pentru acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat (PL-x 494/2019) (rămase pentru votul final).

29. Avem două proiecte - unul de adoptare și unul de respingere.

Primul - Proiectul de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, participant la misiuni și acțiuni militare sau la alte operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român, precum și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat; este vorba despre PL-x 264/2019.

Și cel de-al doilea - au fost discutate împreună - raport de respingere - Proiectul de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională, participant la misiuni și operații în afara teritoriului statului român sau la pregătirea pentru apărarea țării, precum și pentru acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat; PL-x 494/2019.

Vă rog, domnule vicepreședinte, prezentați cele două rapoarte - raport de adoptare la PL-x 264/2019, respingere la PL-x 494/2019.

 

Domnul Dumitru Lupescu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, participant la misiuni și acțiuni militare sau la alte operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român, precum și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat; PL-x 264/2019 și a Proiectului de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională, participant la misiuni și operații în afara teritoriului statului român sau la pregătirea pentru apărarea țării, precum și pentru acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat; PL-x 494/2019.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a fost sesizată cu dezbaterea pe fond a celor două proiecte.

În conformitate cu art. 68 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, asupra celor două inițiative legislative având același obiect de reglementare se întocmește un singur raport.

Pentru PL-x 264/2019, Consiliul Legislativ a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat favorabil.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil.

Comisia pentru muncă și protecție socială a avizat favorabil inițiativa legislativă.

Comisia pentru sănătate și familie a avizat favorabil.

Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați a avizat favorabil.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă, în ședința din 3 iunie 2020.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare recunoașterea doar a meritelor personalului participant la acțiuni militare în afara teritoriului statului român și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, precum și abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2006.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Pentru PL-x 494/2019 Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Consiliul Economic și Social a avizat favorabil.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat nefavorabil inițiativa legislativă.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a avizat favorabil.

Comisia pentru muncă și protecție socială a avizat favorabil.

Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați a avizat favorabil.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat inițiativa legislativă.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare recunoașterea meritelor personalului din cadrul Sistemului Național de Apărare, Ordine Publică și Securitate Națională, participant la acțiuni militare în afara teritoriului statului român sau la pregătirea pentru apărarea țării și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, preconizându-se, totodată, abrogarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2006.

Prin obiectul de reglementare, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională a dezbătut cele două proiecte de lege în ședința online din data de 29 iunie 2020.

În urma dezbaterilor, în ședința din 29 iunie 2020, membrii Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au hotărât, cu unanimitate de voturi, respingerea PL-x 494/2019 și adoptarea Proiectului de Lege pentru recunoașterea meritelor personalului din cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională, participant la misiuni și acțiuni militare sau la alte operații pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român, precum și acordarea unor drepturi acestuia și urmașilor celui decedat, PL-x 264/2019, cu amendamentele cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul raport comun.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Întreb dacă sunt colegi care doresc să intervină la dezbateri generale? Da.

Grupul PNL, domnul Victor Paul Dobre.

Vorbiți pentru amândouă, domnule deputat, da?

Mulțumesc.

 
 

Domnul Victor Paul Dobre (de la tribună):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul PNL își respectă principiile și își menține pozițiile publice de susținere a celor care în serviciul militar au făcut sacrificiul suprem prin prezența în teatrele de operațiuni.

Sacrificiul acesta trebuie recompensat, sau, după caz, trebuie asigurate toate condițiile, tratamente medicale, asistență psihologică, tuturor celor care și-au servit patria în condiții deosebite și au avut de suferit.

Din aceste considerente, noi vom vota proiectul de lege propus.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul USR.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Dumitru Lupescu (de la tribună):

Având în vedere sacrificiile făcute de militarii români în teatrele de operațiuni, atât pe teritoriu, cât și în afara acestuia, luând în considerare permanența sprijinului pe care USR îl acordă acestor categorii de militari, Grupul USR va vota pentru acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Dacă mai sunt alte intervenții la dezbateri generale?

Da, domnule Movilă, vă rog.

 
 

Domnul Petru Movilă (prin audioconferință):

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va vota acest proiect, în semn de apreciere, de respect pentru onoarea pe care trebuie să o aibă militarii români.

Trebuie să ne amintim foarte clar că principalul nostru ambasador și principalul element de convingere, atunci când am intrat în NATO, când am intrat în Uniunea Europeană, a fost tocmai comportamentul militarilor români, a fost tocmai rezultatul activității acestora, fie că vorbim despre teatrele de operațiuni, fie că vorbim despre zone de conflict sau eliberate, în care aceștia au fost instructori, au format...

De asemenea, vorbim și despre alte instituții de forță ale statului român care și-au făcut datoria mai mult sau mai puțin public, la fel, împreună cu partenerii noștri din structurile din care facem parte.

Este un proiect de lege bun, un proiect de lege corect, trebuie aplicat corespunzător, pentru că militarii români merită acest lucru.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Sunt 28 de amendamente la PL-x 264.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 28, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; caracter organic.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice (PL-x 31/2020) (rămas pentru votul final.)

31. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice; PL-x 31/2020.

Inițiator, domnul senator Cornel-Cristian Resmeriță, de la Lupeni.

Vă rog, domnule senator.

 

Domnul Cornel-Cristian Resmeriță (senator, de la tribună):

Da.

Bună ziua, domnule președinte, dragi colegi!

Mulțumesc foarte mult.

Mulțumesc pentru faptul că mi-ați dat oportunitatea de a prezenta colegilor foarte pe scurt acest proiect.

Doresc să modific art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Practic am propus ca toate localitățile din Valea Jiului, localități care sunt grav afectate de poluare, din cauză că acolo s-a exploatat de peste 100 de ani, s-a exploatat, s-a ars cărbune, zona este foarte poluată. Și, atunci, am propus, la fel ca alte localități care sunt poluate în România, ca cetățenii care locuiesc în localitățile din Valea Jiului să beneficieze de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani de zile, pentru cei care au locuit minimum 30 de ani în localitățile din Valea Jiului.

De asemenea, vreau să vă spun că colegi parlamentari din județul Hunedoara au venit cu niște amendamente. Eu, în calitate de inițiator, le-am acceptat fără probleme. Comisia a dat un vot pentru un raport favorabil, mulțumesc pentru acest lucru.

Și sunt convins că și în plenul Camerei Deputaților această inițiativă foarte bună pentru o zonă cu mari probleme va primi vot din partea tuturor partidelor politice.

Doresc să spun aici că în Senat am avut avize, am avut raport și vot final în unanimitate, de la toate partidele politice, pentru acest proiect de lege.

Și sunt convins că putem să facem în așa fel încât să lăsăm orice fel de politică la ușa acestei instituții și să obținem și aici un vot nu în majoritate, ci un vot în totalitate, pentru o inițiativă legislativă care vine să sprijine niște oameni care au trăit într-o zonă foarte poluată și au trăit foarte greu.

Mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Încercăm, domnule senator, și mâine vedem ce va ieși la vot.

Raport din partea Comisiei pentru muncă.

Cine prezintă raportul?

Domnul vicepreședinte Vexler.

Și apoi domnul Toma, la dezbateri generale.

 
 

Domnul Silviu Vexler (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte.

În temeiul art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată cu dezbaterea pe fond a Proiectului de Lege pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea alin. (5) al art. 65 din Legea nr. 263/2010, urmărindu-se extinderea categoriilor de persoane care beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare cu 2 ani, fără penalizare, pentru persoanele care au locuit cel puțin 30 de ani în unele zone afectate de poluare din județul Hunedoara, precum și pe o rază de 8 km în jurul acestora.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamente, redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Începem dezbateri generale.

Domnul Toma.

Și apoi vă rog să faceți legătura cu domnul deputat Seidler.

 
 

Domnul Ilie Toma (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte, că mi-ați dat cuvântul.

Este un proiect de lege foarte important pentru hunedoreni.

Alături de colegii mei, deputatul Laurențiu Nistor și deputatul Natalia Intotero, subsemnatul, Toma Ilie, am amendat.

Și vreau să-i mulțumesc public colegului nostru, senatorului Cristian Resmeriță, pentru inițierea unui astfel de proiect.

Am amendat toate acele lacune, și anume, lipseau unele localități. S-au adus peste 6.000 de buletine de analiză.

Vreau să le mulțumesc public membrilor Comisiei pentru muncă și protecție socială, pentru că au studiat în amănunt, de două luni, aceste buletine și au constatat, într-adevăr, este o poluare remanentă a celor mai mari localități din județul Hunedoara - apă, aer, sol.

În numele cetățenilor care vor beneficia de acest proiect de lege, vreau să vă rog foarte mult ca, indiferent de coloratura politică pe care o avem, să dăm un vot favorabil, pentru că sunt orașele cele mai mari din județul Hunedoara, județ care la vremea respectivă era cel mai industrializat județ din România.

Vă fac cunoscut faptul că în 1986 județul Hunedoara dădea 11,1% din produsul intern brut al României, alături de Sectorul Agricol Ilfov și București, cum erau la vremea respectivă, care dădeau 11,2%.

Deci, Hunedoara și Bucureștiul - 25% din produsul intern brut al României.

E adevărat, industrializare grea, se plătește o factură de poluare remanentă.

Deci, cetățenii din județul Hunedoara care au locuit 30 de ani, minimum, în aceste UAT-uri care vor beneficia de lege și 8 km pe o rază în jurul acestora, vor beneficia de 2 ani de reducere la vârsta standard de pensionare.

Vă rog mult, un vot favorabil.

Vă mulțumesc.

Dumnezeu să ne ajute!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul deputat Seidler. Vă rog, faceți legătura.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler (prin audioconferință):

Bună ziua!

Discutăm despre un proiect de lege de modificare a Legii pensiilor, prin care de la un număr de 8 localități se ajunge la un număr de 28 de localități pentru care, dacă cineva a locuit 30 de ani de zile, până la o rază de 8 km dincolo de aceste localități, are loc o reducere a vârstei de pensionare cu 2 ani.

Antevorbitorul ne mulțumea celor din Comisia pentru muncă pentru că am studiat documentele privind buletinele de analiză.

Ei, să știți că nu le-am studiat, pentru că am aflat de existența lor doar în momentul în care dădeam votul în Comisia pentru muncă.

Argumentul principal este acela că ar fi o reducere a speranței de viață și deci s-ar impune pensionarea anticipată.

Problema este că nici pentru celelalte, pentru primele 8 localități ce erau nominalizate în lege, nu există pentru fiecare dintre ele - pentru unele da, pentru altele nu - o asemenea justificare obiectivă de scădere a speranței de viață.

Din păcate, această măsură este folosită uneori justificat, dar uneori în mod populist.

Din păcate, atunci când discutăm despre reducerea cu 2 ani a vârstei de pensionare, Parlamentul României ia această măsură pentru că îi este mult mai ușor statului român să spună reducem cu 2 ani vârsta de pensionare, în loc să spună... "ne pasă de sănătatea voastră, pentru că a fost o poluare imensă în zona respectivă și vom asigura asistență medicală de specialitate...", în funcție de bolile profesionale sau cele date de poluare, care există în mod specific în zona respectivă. Așa ceva nu facem noi, statul român, pentru că e prea complicat și, de fapt, nu prea ne pasă. Ne pasă mai mult să spunem... dăm tuturor, afectați sau nu de această poluare. Pentru că presupunerea că toată lumea din zona respectivă a fost afectată de această poluare este contrazisă uneori chiar de statistici oficiale, este una falsă.

O măsură care ar fi trebuit să fie una pozitivă, dar care este folosită de prea multe ori în mod populist.

Grupul USR se va abține de la vot.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții? Nu mai sunt.

Avem două amendamente.

La titlul legii, intervenții? Nu.

La art. 65, articolul unic, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final, caracter organic.

Haideți, că mai avem două proiecte.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege privind majorarea capitalului autorizat, deținut de România la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în conformitate cu Rezoluția nr. 663/2018 privind Majorarea generală de capital 2018 și Rezoluția nr. 664/2018 privind Majorarea selectivă de capital 2018, adoptate de Consiliul Guvernatorilor Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare la 1 octombrie 2018 (PL-x 643/2019) (rămas pentru votul final).

32. Proiectul de Lege privind majorarea capitalului autorizat, deținut de România la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, în conformitate cu Rezoluția nr. 663/2018 privind "Majorarea generală de capital 2018" și Rezoluția nr. 664/2018 privind "Majorarea selectivă de capital 2018", adoptate de Consiliul Guvernatorilor Băncii Internaționale pentru Reconstrucție și Dezvoltare la 1 octombrie 2018; PL-x 643/2019.

Guvernul, prezent.

Domnul președinte Lazăr.

Sintetic, raportul.

 

Domnul Sorin Lazăr (de la tribună):

Domnule președinte,

Am observat că numai mie îmi spuneți să fiu sintetic. Dar o să fiu foarte succint.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în ședința din 2 decembrie.

Obiectul de reglementare al proiectului de lege îl reprezintă majorarea capitalului autorizat deținut la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare, potrivit Rezoluției nr. 663/2018 privind "Majorarea generală de capital 2018ˮ, respectiv cu Rezoluția nr. 664/2018 privind "Majorarea selectivă de capital 2018ˮ, adoptate de Consiliul Guvernatorilor Băncii Internaționale de Reconstrucție și Dezvoltare.

Plata acțiunilor subscrise se va face anual de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanțelor Publice.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența 26 de deputați, din totalul celor 27 de membri.

La dezbaterea acestui proiect de lege au participat, în calitate de invitați, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectul de Lege privind majorarea capitalului autorizat deținut de România la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Nu, eu vă spun dumneavoastră ca să audă și alții, domnule...

Da, domnul Seidler, vă rog, doriți la dezbateri generale.

Mai dorește să intervină? Nu.

Mulțumesc.

Doresc colegii să intervină la dezbateri generale? Nu.

Neavând amendamente rămâne la votul final, pentru mâine.

Și ultimul proiect.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri (PL-x 783/2015) (rămas pentru votul final).

33. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri; PL-x 783/2015.

Inițiator, domnul Tomac.

Din partea Comisiei pentru muncă, cine prezintă raportul?

Domnul președinte Vexler, vă rog.

Este vorba despre raportul suplimentar, domnule Vexler, da?

 

Domnul Silviu Vexler (de la tribună):

Da, domnule președinte.

Raport de înlocuire asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Decretului-lege nr. 118/1990.

În temeiul prevederilor Regulamentului Camerei Deputaților, republicat, Proiectul de Lege 783/2015 a fost retrimis Comisiei pentru muncă și protecție socială, în vederea reexaminării și întocmirii unui nou raport.

Prezentul raport înlocuiește raportul comisiei depus anterior.

În urma reluării dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, adoptarea proiectului de lege cu amendamente pentru recunoașterea și reparația morală pentru prejudiciile suferite de persoanele care au continuat lupta anticomunistă și au luptat pentru promovarea valorilor și principiilor democratice.

Inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare, conform prevederilor art. 73 alin. (1) din Constituția României.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege cu amendamente, redate în anexa care face parte din prezentul raport.

Mulțumesc, domnule președinte.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Un vorbitor de grup.

Din partea Grupului PMP, domnul deputat Codreanu, vă rog.

 
 

Domnul Constantin Codreanu (de la tribună):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

"Eroii nu mor niciodată" este un slogan pe care îl evocăm de fiecare dată când ne aducem aminte de sacrificiul celor care au luptat pentru România un sacrificiu care pe mulți dintre ei i-a costat viața.

Și această comemorare de obicei se produce post factum.

Avem ocazia ca votând acest proiect de lege, să evocăm sacrificiul unor concetățeni de-ai noștri, concetățeni români, membri ai Grupului Ilașcu, care au luptat pentru România, au luptat pentru limba română, au luptat pentru caracterul românesc al Republicii Moldova, înfruntând regimul de la Tiraspol, susținut, bineînțeles, în mod activ de Federația Rusă.

Mă bucură votul colegilor noștri din Comisia pentru muncă, un vot unanim.

Și sper că vom da un vot similar mâine, pentru a-i cinsti pe cei patru - pe Tudor Popa, pe Andrei Ivanțoc, pe Alexandru Leșko și pe Ilie Ilașcu, bineînțeles, oameni care au stat închiși de regimul de la Tiraspol, între 9 și 15 ani, oameni care merită recunoștința noastră, a României.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da.

Dacă la dezbateri generale mai dorește cineva?

Am spus, un vorbitor de grup.

Nu sunt decât două amendamente.

La titlul legii, intervenții? Nu.

Poziția 2, intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

Am finalizat în această seară, nemaiavând rapoarte.

Așteptăm pentru mâine.

Declar ședința închisă.

Seară bună!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,25.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 16:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro