Sigla Camerei Deputaților

Camera Deputaților

Limba:
  • RO
  • EN
  • FR
  • Structuri parlamentare
    • Președintele Camerei Deputaților
    • Biroul permanent
    • Comitetul liderilor grupurilor parlam.
    • Grupurile parlamentare
    • Comisiile parlamentare
    • Deputații
      • În ordine alfabetică
      • Dupa circumscripția electorală
    • Structurile parlamentare comune
      • Comisiile parlamentare
      • Grupurile de prietenie
      • Delegațiile parlamentare
      • Alte grupuri
    • Organizarea din alte legislaturi
      • 2016 - 2020
      • 2012 - 2016
      • 2008 - 2012
      • 2004 - 2008
      • 2000 - 2004
      • 1996 - 2000
      • 1992 - 1996
      • 1990 - 1992
  • Activitate parlamentară
    • Urmărirea procesului legislativ
    • Controlul parlamentar
      • Întrebari și interpelari
      • Moțiuni simple și de cenzura
      • Examinarea documentelor UE
      • Autorități sub control parlamentar
    • Activitate în plen
      • Ordinea de zi
      • Stenogramele ședințelor
      • Înregistrări audio-video
      • Votul electronic
    • Activitate în comisii
      • Ședințele comisiilor
      • Documente ale comisiilor
      • Înregistrări audio-video
    • Sancțiuni aplicate deputaților
  • Informații publice
    • Serviciile Camerei Deputaților
      • Atributii
      • Conducere
    • Relații publice
    • Internship la Camera Deputaților
    • Petiții și audiențe
    • Achiziții publice
    • Declarații de avere și interese
    • Informații economice
    • Proiect POCA
    • Funcționarea RA Monitorul Oficial
    • Transparența veniturilor salariale
    • Bunuri primite cu titlu gratuit
    • Prelucrarea datelor cu caracter personal
    • Oportunități de angajare
    • Sigla Camerei Deputaților
  • Pagina veche
  • Mentiune juridica
  • Istoric
  • Contact
Francisc Tobă
Francisc Tobă

Dezbateri parlamentare

  • Interogare stenograme
  • Înregistrari video ale sedintelor în plen
  • Monitorul Oficial - Partea a II-a

Sedinta Camerei Deputatilor din 16 mai 1996

  • Sumarul sedintei
  • Stenograma completa
Sunteti aici: Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 16 mai 1996

Sedinta Camerei Deputatilor din 16 mai 1996

 Fragmente relevante pentru urmatoarea interogare: 
Vorbitor: Francisc Tobă

3. Continuarea dezbaterilor asupra propunerii legislative privind organizarea și funcționarea Serviciului de Telecomunicații Speciale.

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Cred că această problemă o putem rezolva global, dacă ținem seama că la ora actuală Legea de organizare și funcționare a Consiliului Suprem de Apărare a Țării, care datează din 1990, nu este de actualitate.

Domnule președinte,

Eu propun ca avizul comisiilor de specialitate, respectiv al Comisiilor de apărare, ordine și siguranță națională, să o prevedem inclusă în noua Lege de organizare și funcționare a Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Vă rog să nu uitați că este vorba de niște structuri militare în care numirile se fac într-o anumită modalitate. La ora actuală intrăm în conflict cu Legea nr. 39/1990, vechea lege sau actuala încă legea C.S.A.T.-ului, care nu prevede avizul parlamentar și vom ajunge în conflict cu Consiliul Suprem de Apărare a Țării care până acum a făcut numirile fără să ceară acest aviz. Problema o putem rezolva global dacă în noua lege de organizare și funcționare a Consiliul Suprem de Apărare a Țării impunem ca acest Consiliu Suprem de Apărare a Țării să solicite Parlamentului avizele necesare când face aceste numiri. Și cred că atunci am putea rezolva problema globală.

Eu opinez pentru menținerea textului, în forma în care am discutat-o marți, imediat după ședință. Mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

"Acesta", fiind cine? CSAT-ul sau directorul?

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Eu nu aș vrea să-l contrazic în totalitate, dar la Comisia pentru apărare a Camerei Deputaților există depuse rapoartele anuale ale CSAT-ului. De ce acestea n-au fost dezbătute și nu au ajuns în plen, cred că președintele Comisiei pentru apărare poate fi întrebat. De fapt, în Comisia pentru apărare suntem reprezentați din toate partidele. Deci, dacă e să ne asumăm responsabilitatea, s-o facem în conformitate cu realitatea.

Amendamentul propus de dumneavoastră, de fapt, reiterează prevederea constituțională , motiv pentru care îl considerăm superfluu.

Deci, dacă prin art.8 din Legea nr.39/1990 a CSAT-ului există obligativitatea ca acesta să prezinte rapoarte anuale, considerăm că formularea art.7, alin.2, este cuprinzătoare și noi nu putem să-i dăm sarcini CSAT-ului să vină să ne prezinte, când Constituția și legea prevăd foarte clar că are obligația aceasta. Să mai vin prin încă o lege să-i dau această sarcină... O consider cuprinzătoare formularea la alin.2.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Da, suntem de acord.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Față de ceea ce avem în raportul comisiei...Adică, "Primul-adjunct și adjuncții au rang de subsecretar de stat și sunt numiți de către Consiliul Suprem".

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Tot așa spunem și noi.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Eu îi mulțumesc distinsului nostru coleg, vom menține "compartiment" - noi ne-am referit la faptul că un compartiment poate avea o structură proprie. La art. 19 vom menține conceptul de "compartiment". Mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Vă rog să-mi permiteți să vă rețin atenția că articolul 12 face referire la organul de mobilizare, iar articolul...

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Evidența personalului la pace și la mobilizare, în perspectiva mobilizării. Eu de la pace țin evidența pentru moblizare. Iar în art. 13 ne referim la structurile care există și funcționează în momentul de față. Nu în vederea mobilizării, ci în mod activ, să spunem, la momentul actual.

În legătură cu propunerea domnului deputat Cazimir sunt întru totul de acord, pentru că este o redactare mult mai elegantă și concisă.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Aș propune menținerea art.12 alin. 1 însă eliminarea art. 13 alin.1, pentru că 12 este atotcuprinzător.

Ați propus eliminarea art.12 alin. 1.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Imi cer scuze.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Pregătirea STS se face cu specialiști, într-un sistem propriu, care este, cum să spun, subordonat atribuțiilor proprii.

În sistemul național de apărare, nu există, cum să spun... o universitate sau un institut de învățământ superior, care să pregătească cadrele sistemului național de apărare.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

... Când vorbim de un sistem propriu de instruire, dacă vreți, punem o instituție proprie de pregătire.

Când vorbesc de sistem, vorbesc că poate să fie și pregătire..., cum să spun, atunci îi obligăm să-și facă universitate. Dar el poate să facă cursuri de specializare, poate să facă cursuri postuniversitare, adică, prin sistem înțelegând un algoritm de pregătire în timp. Atunci, îi obligăm să-și facă o școală proprie, or, aceștia sunt specialiști în telecomunicații, care pot pot absolvi o instituție civilă sau Academia Militară Tehnică, ei sunt, după aceea, acceptați în structurile STS și urmează un program, în cadrul unui sistem de pregătire în domeniul respectiv, deci, un fel de specializare. Să nu confundăm sistemul de pregătire- sau, hai să-i spunem altfel, dacă doriți- cu sistemul național de apărare...

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Vreau să spun că noi am pus art. 14 alin. 1 în acord cu Legea nr. 80. În Legea nr. 80, referitoare la Statutul cadrelor, acest port al uniformei se reglementează printr-un Regulament aprobat de către conducătorul instituției, de fapt. Acolo se reglementează problema legată de echipamentul de protecție. Spre exemplu: nu pot, prin Regulament, să fac o asemenea precizare în legătură cu echipament de protecție în uzinele pirotehnice, spre exemplu. Acolo sunt norme de protecția a muncii, pentru că ele, în materie de protecție, se referă la cu totul și cu totul alt sector. Insă, printr-un Regulament aprobat de către director, pot să impun descrierea și portul uniformelor ca semne exterioare ale unei autorități publice.

Vă mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Sunt de acord să-l eliminăm, dar, vă rog să-mi permiteți, în concordanță cu Legea privind funcționarea Ministerului Apărării Naționale și a Ministerului de Interne, să fac un amendament nou, și care să sune așa: este în deplină concordanță cu ce avem în cele două legi privind două instituții care aparțin sistemului național de apărare- "Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură, potrivit legii, asistență medicală, socială, drepturile de pensie și asigurări sociale ale personalului, precum și ale familiilor și urmașilor acestora".

Vă rog să rețineți că sunt două legi, vi le pun la dispoziție, sunt inserate identic. (Comentarii în sală).

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Dar nu aparține de Ministerul de Interne, onorat coleg... Este un serviciu de telecomunicații speciale, subordonat CSAT, nu are nimic comun cu Ministerul de Interne. A fost înainte de 1989 la interne, dar nu mai este acolo de 6 ani de zile, iar amendamentul propus este identic cu articolele deja votate de noi în două legi care se referă la două instituții care aparțin aceluiași sistem național de apărare.

Mie mi se pare că suntem consecvenți în ceea ce legiferăm în Camera Deputaților.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Agreez întru totul punctul de vedere exprimat și de comisie și de domnul director al STS.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Vreau să fac precizarea, pentru distinsul nostru coleg, că din 1992, dacă eram atenți la bugetul de stat, este filă separată și în fiecare an Comisia pentru apărare a avizat de fond bugetul pentru apărare, pentru SIE, pentru SPP, pentru rezervele naturale, pentru Oficiul pentru Problemele Speciale și pentru STS. Dacă vă aduceți aminte, a fost o discuție, pentru ‘95, de ce dăm 7 miliarde lei, rețineți, da? Și atunci, am venit să fac precizarea pentru, că... mâine-poimâine, două gospodine vorbesc pe fibră optică și doi miniștri pe cablu normal... și am explicat care este scopul acestei instituții.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Inserarea acestui alineat nou a fost determinată de faptul că este un serviciu încadrat cu 90% specialiști de înaltă clasă și, pe de altă parte, în atribuțiile de serviciu ale acestei instituții... dacă ne uităm numai la transport, are parc propriu de transport, pentru că vreau să vă spun că, la ora actuală, sunt situații în care trebuie să mă urc pe vârf de munte și să nebține operativitatea acestui sistem, care este excepțional de important în foarte multe ocazii; de asemenea, activitatea recuperatorie, sportivă, culturală, este o activitate pe care o are orice instituție din sistemul național de apărare, problemle de cercetare-proiectare, social-culturale, la fel. Repet, sunt 90% specialiști de înaltă clasă!

Nu înțeleg de ce doriți să eliminăm întreg acest articol; mi se par că ele sunt în concordanță deplină cu prevederile legale inserate în legile referitoare la celelalte componente ale sistemului național de apărare. Motiv pentru care, cu respectul pe care îl am pentru opinia distinsului meu coleg, sunt pentru menținerea acestui alin. 4.

Mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Vă rog să-mi permiteți să inserez următorul punct de vedere, fac propunerea de eliminare și mi-o justific astfel: noi am aprobat, la art. 10 lit. h), căreia îmi permit să-i dau citire: "Desfășoară alte activități necesare domeniului său de activitate, cum sunt: aprovizionarea tehnico-materială, inclusiv importuri, cercetarea și proiectarea tehnologică și în informatică, de personal și învățământ, de transport, asistență medicală și recuperatorie, social-cuturală și sportivă pentru personalul propriu, conform legii."

Am aprobat-o, motiv pentru care acest alineat propun să fie eliminat.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

O agreem, distinsul coleg are perfectă dreptate și îi mulțumesc. Eliminăm textul.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnilor colegi,

Vreau să fac o precizare, am avut foarte multe discuții în legătură cu punerea de acord cu Legea siguranței naționale. Vreau să spun că nu am fost de acord și, după cum bine remarcați, la finalul art. 20, se spune că: "Este interzisă interceptarea comunicațiilor." Deci, acest text de lege, aparent, vine în contradicție cu Legea siguranței, care permite interceptarea.

Noi vrem ca aceste sisteme deosebite să nu aibă absolut nimeni, niciodată voie să le intercepteze, ele sunt excluse de la interceptarea comunicațiilor. Și vă rog foarte mult să aprobați acest lucru, pentru că dorim ca măcar aceste sisteme deosebite să nu poată fi niciodată penetrate.

De fapt, noi am aprobat într-un articol precedent că penetrarea sau distrugerea lor constituie atentate la siguranța națională. Este motivul pentru care, împreună cu comisia, am subliniat că este interzisă interceptarea comunicațiilor, apropò de situația în care ne afăm la ora actuală, cu interceptarea lor.

Vă mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Cred că trebuie să luăm în considerare cine sunt cei care sunt utilizatorii acestui sistem. (Rumoare.) Dacă doriți ca și Parlamentul, și Președinția, vorbind "pe scurt" sau pe T.O., să poată cineva vreodată să le intercepteze..., atunci vă rog să nu agreați acest text! Este o lege specială care se referă la un component al sistemului național de apărare și vă rog respectuos să agreați ca măcar acesta să nu fie supus interceptării.

Dacă vreți, un ministru, să-l suspectați de atentat la siguranța națională, se găsesc suficiente alte căi de a fi interceptat, dar nu acestea, pentru care noi luăm măsuri speciale de protecție și de confidențialitate.

Din sală:

Dar organizațiile nonguvernamentale pot fi interceptate?

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Onorați colegi,

Vă rog frumos să citiți textul și să vedeți cui îi este interzisă interceptarea. "Cadrele militare și salariații civili au obligația de a asigura confidențialitatea... fiindu-le interzisă interceptarea". Este vorba de aparatul propriu al STS care să nu facă acest lucru. Dacă altcineva, în baza legii, o face, este cu totul și cu totul altceva. Noi facem referire la personalul propriu. Așa sună. Personalul propriu să nu aibă voie, că altcineva, în condițiile legii, o face, este o cu totul și cu totul altă problemă.

Vă mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă (din loja inițiatorului) :

Cadrele.

................................................

Domnul Francisc Tobă (din loja inițiatorului) :

Nu, în nici o situație. Să o facă SRI-ul , pentru că el este abilitat. Organele abilitate de lege.

................................................

Domnul Francisc Tobă (din loja inițiatorului) :

Alții.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Domnule președinte,

Termenul dumneavoastră de decantare este excelent.

Vreau să accentuez că nu renunț absolut deloc la art.20. Nu transformăm personalul STS în extensie a SRI-ului. Să fie foarte clar. Adică, ei se ocupă, exact cum scrie în lege, de problemele tehnice. Dacă cineva vrea să penetreze și să intercepteze, treaba lui cum o face, cu cine o face, pe ce căi și în baza cărui mandat. Deci organul STS cu personalul lui, nu se ocupă de interceptări, Deci, personalul, să fie foarte clar. Dacă vreți să facem referire la alin.3, referitor la: "interceptarea comunicațiilor în aceste rețele, constituie amenințări"..., noi ne referim la situația de excepție în care altcineva din afară vine și penetrează, vine și interceptează aceste convorbiri. Noi nu spunem că în nici o situație, că pe cale de excepție de la Legea siguranței nu ai voie să faci interceptări. Dar, eu vin să vă spun că dacă cineva intercepteză convorbirea dintre doi miniștri, noi facem aici precizarea că această interceptare constituie: "amenințare la adresa siguranței naționale" ca s-o putem încadra juridic și s-o putem încadra legal și să avem posibilitatea de a lua măsuri în consecință.

În nici un caz, repet, eu, ca inițiator, nu renunț la articol, iar alin.3, așa cum este formulat, mie îmi este foarte clar, pentru că nu este vorba ca un organ abilitat să facă această interceptare. Este vorba că nu oricine are voie să penetreze întreruperea funcționării și distrugerea rețelelor, precum și să intercepteze aceste comunicații. Nu vorbim de condițiile legii. Nu este o excepție de la lege, domnule coleg. Deci, nu înțeleg de ce.... Eu cred că acest text este foarte clar.

Vă mulțumesc.

................................................

Domnul Francisc Tobă:

Sunt de acord cu ambele variante. Deci, cu ambele amendamente sunt cu totul de acord. Să spunem :"fiindu-le interzisă participarea la" .... la alin.1..

................................................

Domnul Francisc Tobă :

....participarea în orice fel la interceptarea comunicațiilor", iar la alin.3, după... "adresa siguranței naționale, cu excepția cazurilor prevăzute de lege". Și atunci, nu ridicăm această instituție deasupra legii. Dar acum, vin și îmi pun eu fireasca întrebare : Cine interceptează pe SRI?

Camera Deputaților

Camera Deputaților

Adresa postală

Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti

Legaturi utile

  • Președintele României
  • Senatul României
  • Guvernul României
  • Curtea Constituțională
  • Consiliul Legislativ
  • Monitorul Oficial

Camera Deputaților

HTTPS access
  • Harta site
  • Structuri parlamentare
  • Activitate parlamentară
  • Informații publice
  • Arhiva

Copyright © Camera Deputaților