Sigla Camerei Deputaților

Camera Deputaților

Limba:
  • RO
  • EN
  • FR
  • Structuri parlamentare
    • Președintele Camerei Deputaților
    • Biroul permanent
    • Comitetul liderilor grupurilor parlam.
    • Grupurile parlamentare
    • Comisiile parlamentare
    • Deputații
      • În ordine alfabetică
      • Dupa circumscripția electorală
    • Structurile parlamentare comune
      • Comisiile parlamentare
      • Grupurile de prietenie
      • Delegațiile parlamentare
      • Alte grupuri
    • Organizarea din alte legislaturi
      • 2016 - 2020
      • 2012 - 2016
      • 2008 - 2012
      • 2004 - 2008
      • 2000 - 2004
      • 1996 - 2000
      • 1992 - 1996
      • 1990 - 1992
  • Activitate parlamentară
    • Urmărirea procesului legislativ
    • Controlul parlamentar
      • Întrebari și interpelari
      • Moțiuni simple și de cenzura
      • Examinarea documentelor UE
      • Autorități sub control parlamentar
    • Activitate în plen
      • Ordinea de zi
      • Stenogramele ședințelor
      • Înregistrări audio-video
      • Votul electronic
    • Activitate în comisii
      • Ședințele comisiilor
      • Documente ale comisiilor
      • Înregistrări audio-video
    • Sancțiuni aplicate deputaților
  • Informații publice
    • Serviciile Camerei Deputaților
      • Atributii
      • Conducere
    • Relații publice
    • Internship la Camera Deputaților
    • Petiții și audiențe
    • Achiziții publice
    • Declarații de avere și interese
    • Informații economice
    • Proiect POCA
    • Funcționarea RA Monitorul Oficial
    • Transparența veniturilor salariale
    • Bunuri primite cu titlu gratuit
    • Prelucrarea datelor cu caracter personal
    • Oportunități de angajare
    • Sigla Camerei Deputaților
  • Pagina veche
  • Mentiune juridica
  • Istoric
  • Contact

Dezbateri parlamentare

  • Interogare stenograme
  • Înregistrari video ale sedintelor în plen
  • Monitorul Oficial - Partea a II-a

Sedinta Camerei Deputatilor din 31 octombrie 2016

  • Sumarul sedintei
  • Stenograma completa
  • publicata în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.155/2016
  • Video in format Flash/IOS Video - Flash & IOS
Sunteti aici: Prima pagina > Dezbateri parlamentare > Sedinta Camerei Deputatilor din 31 octombrie 2016

Sedinta Camerei Deputatilor din 31 octombrie 2016

30. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Art.48, alin.(1) și (2), din Legea nr.67/2004 din 25 martie 2004 (Republicată) pentru alegerea autorităților administrației publice locale (Pl-x 482/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consulta fisa PL nr. 482/2015

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................
Video in format Flash/IOS

50. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 48 alin. (1) și (2) din Legea nr. 67/2004 din 25 martie 2004 (republicată) pentru alegerea autorităților administrației publice locale, Pl-x 482/2015.

Inițiatorul? Nu.

A, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Inițiativa prevede reducerea numărului de semnături necesare pentru ca la alegerile locale să se poată înscrie competitorii electorali - partide sau independenți.

Tema este una, zic eu, extrem de importantă, tot mai intens dezbătută, inclusiv cu privire la alegerile parlamentare, unde știți foarte bine ce coșmar reprezintă pentru partide, dar mai ales pentru independenți sau partide noi colectarea unui număr uriaș de semnături, de sute de mii, în cazul partidelor, la nivel național, și de foarte multe mii - în București, chiar 18.000 - pentru independenți.

Atunci când am depus propunerea legislativă era în vigoare Legea alegerilor locale, anterioară. Între timp, ea a fost modificată.

De aceea, acest proiect de lege, practic, nu mai are obiect, pentru că se referă la o lege care nu mai este în vigoare, însă tema rămâne. Și voi reveni cu un proiect legat de alegerile locale. Pentru cele parlamentare și europarlamentare și prezidențiale deja am depus inițiative pentru a reduce acest număr de semnături. Mai ales că legea nici nu prevede o modalitate de control al acestora.

Așadar, pentru aceia care sunt cinstiți și strâng semnăturile în mod real este o dificultate foarte greu de depășit, în timp ce pentru aceia care eventual falsifică semnăturile este o modalitate de a se înscrie în cursă fără a fi controlați cu privire la autenticitatea semnăturilor, ci pur și simplu folosind baze de date. Și știți bine că asta se întâmplă în cazul multora dintre partide.

De aceea, un mod corect de a colecta semnăturile ar fi în format electronic sau și în format electronic, pentru că atunci s-ar putea verifica într-adevăr autenticitatea semnăturilor, cu dublu sistem de verificare - e-mail și telefon, valide. Iar numărul acestora dacă ar fi substanțial scăzut ar permite tuturor competitorilor să le strângă în mod corect, fiecare cetățean să poată să verifice dacă numele lui figurează sau nu pe o listă - eventual abuziv, dacă e cazul -, pe o listă de semnături, iar România ar avea într-adevăr alegeri care să permită o reală competiție, nu eliminarea unor posibili competitori prin mijloace administrative.

Votul cetățenilor trebuie să decidă întotdeauna, nu mijloacele administrative, care pot elimina în prealabil posibili competitori.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Zisopol, raport comun Comisia juridică și Comisia... sau doamna Bucura-Oprescu.

Fără îndoială, viitorii parlamentari care vor fi aleși în viitorul Parlament pot veni cu inițiative de întărire a legilor și de modificare a legilor în bine.

Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Simona Bucura-Oprescu:

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia juridică și Comisia pentru administrație au fost sesizate spre dezbatere în fond pentru modificarea art. 48 alin. (1) și (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităților administrației publice locale.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Senatul a respins inițiativa legislativă, în ședința din 15 iunie 2015.

Guvernul nu susține inițiativa legislativă.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea art. 48 alin. (1) și (2) din Legea pentru alegerea autorităților administrației publice locale nr. 67/2004.

În urma dezbaterilor, membrii celor două comisii, pentru administrație și juridică, au hotărât, cu unanimitate, să propună plenului Camerei Deputaților respingerea propunerii legislative.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Intervenții?

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Adaug și faptul că în nicio țară democratică nu mai este cerut un număr atât de mare de semnături. Spre comparație, în 13 țări membre ale Uniunii Europene, unde sunt cerute semnături pentru a te înscrie în cursă, numărul acestora variază de la câteva zeci la câteva sute sau 1.000 - în Polonia, 1.500-2.000 - în Bulgaria; în Spania sunt într-adevăr, cerute ceva mai multe, de ordinul a zeci de mii, dar nicăieri aproape 200.000, ca în România, în nicio țară democratică.

De asemenea, Comisia de la Veneția spune că... în "Ghidul bunelor practici electorale" spune foarte clar că atunci când sunt cerute semnături, legea trebuie să prevadă un sistem de control al acestora.

Or, legea românească, și cea a alegerilor locale, și cea a alegerilor parlamentare, europarlamentare etc., niciuna dintre aceste legi nu prevede niciun fel de sistem de control. Asta e practic o invitație la fraudă.

De aceea, apelul meu - evident, viitorul Parlament va decide, sper eu, pentru o reformare a sistemului electoral, în sensul de a-l face mult mai deschis competiției reale și de a elimina aceste restricții excesive -, dar apelul meu este să dăm o șansă unei reale competiții, partidele și independenții să se confrunte numai cu votul cetățenilor, nu cu astfel de mijloace administrative.

Vă spun din experiență personală, a fost un coșmar, am stat zi de zi, de dimineața până seara, cu voluntari pe străzi, până noaptea târziu. Unii au stat în frig, au răcit. Au avut, să spunem, de îndurat ploaia, frigul. Nu e firesc. Și asta nu se întâmplă, repet, în nicio democrație.

Un număr rezonabil de semnături ar garanta că un competitor electoral are o anumită susținere, dar un număr excesiv de semnături poate avea ca efect înlăturarea unor competitori care poate au ceva de spus la alegeri.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Márton Árpád.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Așa cum inițiatorul a și spus, amendamentul se referă la o formă inițială a legii, care avea prevedere necesară pentru candidatura pentru independenți, nu și pentru partide.

Ca atare, în mod evident... care e diferența dintre un partid care are trei membri și un candidat care poate să fie susținut, independent, chiar de mai mulți?

Este just. Și noi credem, Grupul nostru parlamentar, că o reducere la 0,5% a numărului de semnături poate ar fi benefică. Și în plus ar fi benefică pentru că s-a constatat, din practică, că este inaplicabilă în anumite situații eliminarea numărului minim de semnături de care avem nevoie, din moment ce acest număr minim de semnături era mai mare decât toți locuitorii dintr-o comună.

Ca atare, s-a constatat... prima dată s-a zis că avem doar o singură astfel de comună și atunci era greșit să avem o prevedere legală care pentru comuna respectivă nu putea fi aplicată. Dar pe urmă s-a constatat că este un număr de o sută și ceva de comune în care nu se poate aplica prevederea legală.

Ca atare, atunci când vom dezbate această lege, probabil în noua legislatură, va trebui să ne gândim mai atent asupra unor astfel de prevederi, dacă sunt benefice sau nu pentru țară.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Alte intervenții? Nu sunt alte intervenții.

Rămâne la votul final.

Și ultima intervenție.

Vă rog.

Domnul lider Pâslaru, vă rog.

Camera Deputaților

Camera Deputaților

Adresa postală

Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti

Legaturi utile

  • Președintele României
  • Senatul României
  • Guvernul României
  • Curtea Constituțională
  • Consiliul Legislativ
  • Monitorul Oficial

Camera Deputaților

HTTPS access
  • Harta site
  • Structuri parlamentare
  • Activitate parlamentară
  • Informații publice
  • Arhiva

Copyright © Camera Deputaților