S T E N O G R A M A

şedinţei Biroului permanent al Camerei Deputaţilor

din ziua de marţi, 3 ianuarie 2017

 

 

Şedinţa a început la ora 10,35.

Lucrările au fost conduse de domnul Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor.

 

Au participat: domnul Florin Iordache, domnul Petru Gabriel Vlase, doamna Rovana Plumb şi domnul Marian-Cătălin Predoiu – vicepreşedinţi, domnul Ion-Marcel Ciolacu, doamna Ioana Bran, domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc şi domnul Cristian Ghinea – secretari, domnul Mircea-Gheorghe Drăghici, domnul Seres Denes, domnul Andrei Dominic Gerea şi domnul Valeriu-Andrei Steriu – chestori, domnul Eugen Nicolicea – Grupul parlamentar al PSD, doamna Raluca Turcan – Grupul parlamentar al PNL, domnul Nicuşor Daniel Dan – Grupul parlamentar al USR, domnul Korodi Attila – Grupul parlamentar al UDMR, domnul Constantin Avram – Grupul parlamentar ALDE, domnul Eugen Tomac – Grupul parlamentar al PMP, domnul Varujan Pambuccian – Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale, şi domnul Cristian Adrian Panciu – Secretarul general al Camerei Deputaţilor.

 

Invitaţi: doamna Ştefania Bârlibescu – Departamentul   pentru relaţia cu Parlamentul, domnul George Ionuţ Dumitrică – secretar general adjunct, doamna Silvia Claudia Mihalcea – secretar general adjunct, domnul Georgică Tobă – şeful Departamentului Legislativ, domnul Gabriel Stecoza şi domnul Ştefan Lagunovschi – Departamentul Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Diaconescu – Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen, domnul Constantin Bantaş – Direcţia pentru lucrările şi secretariatul comisiilor, doamna Gabriela Enea – director Direcţia comunicare şi relaţii publice, doamna Anca Mihaela Spiridon – director general la Cancelarie Preşedinte, şi doamna Alexandra Iordănescu – director general la Cabinet Secretar general.

 

*

 

Domnul Liviu Dragnea:

Bună ziua, stimaţi colegi.

La mulţi ani!

Sper să avem un an mai bun şi mai liniştit în 2017.

Deschid şedinţa noastră de Birou permanent.

După cum aţi fost informaţi, ţinând cont de situaţia politică existentă, intenţionăm convocarea unei sesiuni extraordinare comune pentru votarea Programului de guvernare, a structurii Guvernului şi a listei miniştrilor propuşi.

 

PUNCTUL 1

Scrisoare din partea domnului Liviu Dragnea, Preşedintele Camerei Deputaţilor, privind întrunirea Biroului permanent al Camerei Deputaţilor

 

Domnul Liviu Dragnea:

Avem astăzi pe ordinea de zi scrisoarea transmisă de mine Biroului permanent pentru convocarea Camerei în sesiune extraordinară.

Aşa cum ştiţi, potrivit Constituţiei şi Regulamentului Camerei Deputaţilor, sesiunea extraordinară poate fi convocată la cererea Preşedintelui României, a Biroului permanent sau a cel puţin unei treimi din numărul deputaţilor.

Cererea de convocare a fost făcută în scris şi cuprinde ordinea de zi, precum şi perioada de desfăşurare a sesiunii.

În vederea emiterii de către Preşedintele Camerei a deciziei de convocare a sesiunii extraordinare, vă propun ca ordinea de zi a acestei sesiuni să conţină un punct, respectiv Proiectul de lege pentru modificarea Legii nr.227/2015 privind Codul Fiscal, pentru care Camera Deputaţilor este Cameră decizională.

Cu acest proiect de lege a fost sesizată în fond Comisia pentru buget.

Întrucât termenul de depunere a raportului a fost depăşit, 29.09.2016, solicităm comisiei sesizate în fond să lucreze pentru întocmirea raportului, care să fie depus până mâine, 4 ianuarie.

În ceea ce priveşte perioada de desfăşurare a sesiunii extraordinare a Camerei Deputaţilor, vă propun data de 5 ianuarie pentru sesiune extraordinară, cu următorul program: în intervalul 10,00 – 14,00 – activitate în comisii, între orele 15,00 – 15,30 – plen, şi la ora 16,00 – vot final.

Supun la vot Biroului permanent ordinea de zi şi perioada de desfăşurare.

Cine este pentru? Vă mulţumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă.

În unanimitate a fost aprobată.

 

PUNCTUL 2

Secretari de şedinţă

 

Domnul Liviu Dragnea:

Aş vrea să decidem astăzi cei doi secretari de şedinţă care vor asista Preşedintele Camerei Deputaţilor în această săptămână: domnul Ion-Marcel Ciolacu şi domnul Cristian Ghinea.

Este în regulă.

 

PUNCTUL 3

Proiect de Decizie privind asigurarea permanenţei la Camera Deputaţilor de către membrii Biroului permanent în perioada vacanţei parlamentare din luna ianuarie 2017

 

Domnul Liviu Dragnea:

Tot astăzi trebuie să adoptăm Decizia privind asigurarea permanenţei la Camera Deputaţilor de către membrii Biroului permanent în perioada vacanţei parlamentare.

Aşa cum ştiţi, membrii Biroului permanent urmează să asigure permanenţa la Camera Deputaţilor, şi aş vrea să vă consultaţi între dumneavoastră şi să decidem astăzi cum trebuie să fie acoperite cele patru perioade până la 31 ianuarie, în aşa fel încât să avem câte trei membri ai Biroului permanent în fiecare săptămână cel puţin.

Aş vrea să decidem pentru ca să şi emitem decizia astăzi. Aceasta, până la finalul şedinţei.

 

PUNCTUL 4

Proiect de Decizie privind activitatea comisiilor în perioada vacanţei parlamentare din luna ianuarie 2017

● Solicitări din partea unor comisii permanente de a lucra în perioada vacanţei parlamentare

 

Domnul Liviu Dragnea:

Avem un Proiect de Decizie privind activitatea comisiilor în această vacanţă parlamentară.

Sunt două comisii care au solicitat să lucreze, şi anume: Comisia pentru politică economică şi Comisia pentru cercetarea abuzurilor.

Şi, de asemenea, mai devreme am decis ca Comisia pentru buget să lucreze.

Şi vă rog să fiţi de acord ca aceste trei comisii să lucreze conform solicitărilor pe care le-au făcut.

De asemenea, în cazul în care vor mai veni şi alte cereri ale altor comisii – să lucreze în această perioadă, să le aprobăm de acum, urmând ca cererile care vor veni să se constituie în anexe la această decizie.

Supun la vot Biroului permanent această propunere.

Cine este pentru? Vă mulţumesc.

Abţineri?

Unanimitate.

 

PUNCTUL 5

Răspunsul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la scrisoarea domnului Liviu Dragnea, Preşedintele Camerei Deputaţilor, prin care se solicită un punct de vedere privind posibilitatea interpretării reangajării personalului la cabinetele parlamentare ca un potenţial conflict de interese

 

Domnul Liviu Dragnea:

Avem, de asemenea, pe ordinea de zi, răspunsul Parchetului General la o scrisoare pe care am transmis-o după discuţia pe care am avut-o la şedinţa precedentă, în legătură cu prevederile referitoare la conflicte de interese.

Eu am transmis o scrisoare prin care am cerut Procurorului general să ne spună dacă, în condiţiile în care există neclarităţi cu privire la posibilitatea interpretării reangajării personalului la cabinetele parlamentare ale deputaţilor, la cabinetele membrilor din Biroul permanent sau ale preşedinţilor de comisii, dacă există acest risc, ca un potenţial conflict de interese, din perspectiva articolului 301 din Codul Penal.

Au fost colegi de-ai noştri acolo, din câte am înţeles, am primit un răspuns, nu ştiu daca îl aveţi în mapă; eu vă propun ca acest răspuns să fie transmis către toate grupurile parlamentare şi, de asemenea, şi către Comisia juridică, pentru a formula un punct de vedere foarte clar, în maxim o săptămână, pentru că nu cred că trebuie să fim în situaţia în care orice parlamentar să înceapă să fie sub riscul incompatibilităţii sau al conflictului de interese printr-o prevedere pe care nu o înţelege nimeni. Poate a fost o raţiune dar, şi din răspunsul pe care l-am primit, cred că şi dumnealor au acelaşi punct de vedere, dar nu au vrut să scrie.

Vă rog, domnule Predoiu.

 

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Domnule preşedinte, stimaţi colegi, m-am uitat şi eu pe răspuns. Trebuie citit puţin printre rânduri, pentru că niciodată un Parchet nu o să spună ce o să facă într-o speţă sau alta. Ei aranjează speţe concrete, nu au atribuţii de interpretare generală, dar ne indică două lucruri aici şi anume faptul că textul nu a făcut obiectul unei interpretări normative subsecvente legii; or, atribuţia de interpretare legală aparţine emitentului legii.

2. Deci, nu ne opreşte nimic ca, la un moment dat, Parlamentul să emită o lege de interpretare a acestui text de lege, în care să spună clar cum trebuie interpretat textul de lege şi asta va  greva şi instanţele şi parchetele, şi ne mai dă o indicaţie cu privire la faptul că norma specială derogă de la norma generală. Deci, pe undeva, lasă să se întrevadă că, de fapt, textul nu se aplică situaţiilor pe care le avem noi în vedere, întrucât această reangajare este prevăzută într-o normă specială.

Sigur că niciodată un procuror nu o să-şi ia răspunderea să spună „aşa o interpretez“ pentru că de aceea ne şi spun că ei sunt independenţi. Ceea ce spune procurorul general, ca soluţie,  nu-l  leagă pe un procuror de caz.

Deci, părerea mea este să procedăm cum aţi propus, să avem şi punctul de vedere al Comisiei juridice, dar să avem, în perspectivă, adoptarea unui text de lege care să interpreteze cum vrea legiuitorul, care este voinţa lui. Şi atunci am clarificat lucrurile.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Aceasta este şi motivaţia pentru care am propus să o trimitem la Comisia juridică, să vină cu o propunere, pentru că…

Vă rog.

 

Domnul Korodi Attila:

Domnule Preşedinte, atunci propun ca şi la punctul anterior, Comisia juridică să fie împuternicită să se întrunească,  pentru că aceste proceduri de angajări trebuie să meargă înainte şi atunci, în perioada aceasta de vacanţă de o lună, Comisia juridică să aibă abilitatea de a se întruni.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Din moment ce am decis aceasta şi o sesizăm, Comisia juridică se va întruni şi va începe să lucreze, şi eu asta vreau, ca într-o săptămână să formuleze un punct de vedere.

 

PUNCTUL 6

Notificări din partea unor deputaţi privind starea de incompatibilitate în care se află la data intrării în exerciţiul mandatului

 

PUNCTUL 7

Notificări din partea unor deputaţi privind starea de incompatibilitate în care se află la data intrării în exerciţiul mandatului precum şi opţiunea acestora pentru mandatul de deputat

 

Domnul Liviu Dragnea:

Mai departe, avem unele notificări din partea unor deputaţi privind starea de incompatibilitate în care se află de la intrarea în exerciţiul mandatului, precum şi opţiunea acestora pentru mandatul de deputat. Aceste notificări au fost trimise Comisiei juridice de disciplină şi imunităţi.

 

PUNCTUL 8

Informări din partea unor deputaţi privind starea de incompatibilitate în care se află la data intrării în exerciţiul mandatului precum şi demisia acestora din anumite funcţii

 

Domnul Liviu Dragnea:

Avem, de asemenea, nişte informări din partea unor deputaţi, precum şi demisia acestora din anumite funcţii.

Şi acestea au fost trimise Comisiei juridice.

 

PUNCTUL 9

Scrisori din partea unor deputaţi referitoare la clarificarea unor eventuale stări de incompatibilitate între calitatea de deputat şi alte funcţii

 

Domnul Liviu Dragnea:

Urmează o serie de solicitări ale unor colegi referitoare la clarificarea unor eventuale stări de incompatibilitate şi, pentru celeritate şi formularea unor rapoarte, aceste solicitări au fost deja trimise Comisiei juridice.

Sper să fi avut discuţie cu toţi colegii parlamentari, adică toţi să fie conştienţi de lucrurile acestea. Încercaţi să mai vorbiţi cu dânşii prin liderii de grup.

 

PUNCTUL 10

Memorandum intern – Avizul Biroului permanent al Camerei Deputaţilor privind numirea în funcţia de director general la Cancelaria Preşedintelui

 

Domnul Liviu Dragnea:

Avem un memorandum intern prin care cer avizul Biroului permanent al Camerei Deputaţilor privind numirea în funcţia de director general la Cancelaria Preşedintelui a doamnei Anca Spiridon, şi supun votului dumneavoastră acest aviz.

Cine este pentru? Vă mulţumesc.

Voturi împotrivă?

Abţineri?

Unanimitate.

Ordinea de zi a fost epuizată. Dacă, în afară de ordinea de zi, cineva vrea să mai ridice vreo problemă, vreun aspect, o temă, să discutăm.

Vă rog.

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Domnule preşedinte, îmi permiteţi o întrebare: când vom avea pentru studiu programul de guvernare? Puteţi să anticipaţi?

 

Domnul Liviu Dragnea:

Astăzi, în jurul orei 16,00 premierul desemnat depune la cele două Camere Programul de guvernare, structura Guvernului şi lista miniştrilor. Aceasta, cel mai târziu la ora 16,00.

La ora 17,00 este Biroul permanent reunit, dar deja de la ora 16,00 este disponibil astăzi. Aşa mi-a transmis premierul desemnat. Ne-am consultat şi cu Senatul şi aceea este ora.

La ora 17,00 vom avea un Birou permanent reunit astăzi pentru a convoca Camerele reunite pentru mâine.

Haideţi să facem programarea membrilor Biroului permanent în săptămâna 9 – 13 ianuarie, în săptămâna 16 – 20 ianuarie, în săptămâna 23 – 27 ianuarie şi în perioada 30 – 31 ianuarie.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

În săptămâna 9 – 13 ianuarie: Gabriel Vlase.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Permanenţa înseamnă că trebuie să fie disponibil şi, când este cazul, să vină şi să semneze.

 

Doamna Rovana Plumb:

În săptămâna 16 – 20 ianuarie: Rovana Plumb.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Şi înainte de începerea sesiunii din februarie să reluăm discuţia despre comisii, de care am vorbit la şedinţa precedentă. Să vă gândiţi până atunci.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Aş prefera în săptămâna 23 – 27 ianuarie. Dacă nu, modificaţi când trebuie.

 

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

În perioada 30 – 31 ianuarie, dacă se poate.

 

Doamna Ioana Bran:

În săptămâna 16 – 20 ianuarie.

 

Domnul Florin Iordache:

Deci, în prima săptămână: domnul Vlase şi domnul Gerea.

În cea de-a doua săptămână: doamna Rovana Plumb şi doamna Ioana Bran.

În săptămâna 23 – 27 ianuarie: domnul Ciolacu, domnul Seres Denes, domnul Predoiu şi domnul Drăghici.

Iar în perioada 30 – 31 ianuarie: Florin Iordache, domnul Valeriu Steriu şi domnul Cozmanciuc.

Dumneavoastră, domnule Ghinea?

 

Domnul Cristian Ghinea:

În prima săptămână: 9 – 13 ianuarie.

 

Domnul Florin Iordache:

S-a rezolvat. Citesc încă odată.

În prima săptămână: domnul Petru Gabriel Vlase, domnul Andrei Dominic Gerea şi domnul Cristian Ghinea.

În săptămâna a doua: doamna Rovana Plumb, doamna Ioana Bran şi domnul Mircea-Gheorghe Drăghici.

În săptămâna a treia: domnul Ion-Marcel Ciolacu, domnul Seres Denes şi domnul Marian-Cătălin Predoiu.

În săptămâna a patra: Florin Iordache, domnul Valeriu-Andrei Steriu şi domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Vă mulţumesc mult. O zi bună.

 

*

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 10,55.