Capitolul IV
Statutul deputatului
SECȚIUNEA 1
Imunitate parlamentară
Art. 191. - Deputații se bucură de imunitate parlamentară de
la data eliberării certificatului doveditor al alegerii, sub condiția
validării.
Art. 192. - Potrivit art. 72 din Constituția României,
republicată, deputații nu pot fi trași la răspundere juridică pentru
voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea
mandatului.
Art. 193. - (1) În temeiul art. 72 din Constituția României,
republicată, deputații pot fi urmăriți și trimiși în judecată penală
pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile
politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi
percheziționați, reținuți sau arestați fără încuviințarea Camerei
Deputaților, după ascultarea lor. Urmărirea și trimiterea în
judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe
lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. Competența de judecată
aparține Înaltei Curți de Casație și Justiție.
(2) Cererea de reținere, arestare sau percheziție se adresează
președintelui Camerei Deputaților de către ministrul justiției.
Săvârșirea sau descoperirea ulterioară a unor noi fapte penale
determină introducerea unei noi cereri de reținere, arestare sau
percheziție.
(3) Președintele Camerei aduce la cunoștință deputaților
cererea, în ședință publică, după care o trimite de îndată
Comisiei juridice, de disciplină și imunități spre examinare, care
va stabili, prin raportul său, dacă există sau nu există motive
temeinice pentru aprobarea cererii. Hotărârea comisiei se adoptă,
în cel mult 5 zile de la sesizare, prin votul majorității membrilor
acesteia. Votul este secret.
(4) Ministrul justiției va înainta Comisiei juridice, de disciplină
și imunități toate documentele pe care aceasta le solicită; în caz
de refuz comisia se va adresa Camerei Deputaților, prin
intermediul Biroului permanent, pentru a hotărî cu privire la acest
refuz.
(5) Cererea prevăzută la alin. (2), împreună cu raportul
comisiei, se înaintează grupului parlamentar din care face parte
deputatul în cauză. Grupul își va exprima punctul de vedere cu
privire la cerere într-un raport scris, în termen de 5 zile de la
data sesizării grupului.
(6) În cazul deputaților care nu fac parte din nici un grup
parlamentar, aceștia pot să depună la Biroul permanent punctul
de vedere cu privire la cerere.
(7) Raportul comisiei împreună cu raportul grupului
parlamentar se înaintează Biroului permanent și se supun
dezbaterii și aprobării Camerei Deputaților.
(8) Camera Deputaților se va pronunța asupra măsurii în cel
mult 20 de zile de la sesizare, cu votul majorității membrilor
prezenți.
Art. 194. - (1) În caz de infracțiune flagrantă, deputații pot fi
reținuți și supuși percheziției. Situația va fi adusă de îndată la
cunoștință ministrului justiției. Ministrul justiției îl va informa
neîntârziat pe președintele Camerei Deputaților asupra reținerii și
a percheziției. În cazul în care Camera constată că nu există
temei pentru reținere, va dispune imediat revocarea acestei
măsuri.
(2) Dispoziția de revocare a reținerii se execută de îndată prin
ministrul justiției.
Art. 195. - Toate cererile privind ridicarea imunității
parlamentare se înscriu cu prioritate pe ordinea de zi.
SECȚIUNEA a 2-a
Incompatibilități
Art. 196. - (1) Calitatea de deputat este incompatibilă cu
exercitarea oricărei funcții publice de autoritate, cu excepția celei
de membru al Guvernului, precum și cu alte funcții stabilite prin
lege.
(2) Deputații membri ai Guvernului nu pot deține funcții în
Biroul permanent, în birourile comisiilor, nu pot fi membri în
delegațiile parlamentare și nu pot fi lideri ai grupurilor
parlamentare.
Art. 197. - Calitatea de deputat este incompatibilă cu funcția
de Președinte al României și cu cea de senator.
Art. 198. - Mandatul de deputat este incompatibil cu statutul
persoanelor care, potrivit legii, nu pot face parte din partidele
politice.
Art. 199. - Se interzice utilizarea numelui însoțit de calitatea
de deputat în orice acțiune publicitară privitoare la o activitate
care aduce profit.
Art. 200. - (1) Deputatul care se află în una dintre
incompatibilitățile prevăzute la art. 196-198 va demisiona din
funcțiile care sunt incompatibile cu mandatul de deputat în termen
de 30 de zile de la data apariției cazului de incompatibilitate.
(2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1) deputatul
care continuă să se afle într-un caz de incompatibilitate este
considerat demisionat din calitatea de deputat. Demisia se aduce
la cunoștință Camerei Deputaților și se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 201.*) - Locul vacant va fi ocupat de către supleantul
imediat următor de pe lista partidului politic, alianței politice sau
alianței electorale dacă, până la data validării mandatului, partidul
politic, alianța politică sau alianța electorală pentru care a
candidat confirmă în scris că aparține acesteia. Asupra legalității
alegerii supleantului comisia de validare va prezenta Camerei
Deputaților un raport.
*) Denumirile sunt modificate potrivit dispozițiilor Legii partidelor politice nr. 14/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 17 ianuarie 2003, și ale Legii nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, publicată în Monitorul Oficial al Romăniei, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004.
Art. 202. - În cursul termenului prevăzut la art. 200,
deputatul trebuie să declare în scris la Biroul permanent orice
activitate pe care va continua să o desfășoare în viitor, care se
încadrează în incompatibilitățile prevăzute de lege.
Art. 203. - Schimbările intervenite în activitatea deputatului
de durata exercitării mandatului se aduc la cunoștință Biroului
permanent, în scris, în cel mult 30 de zile de la data apariției
acestora.
Art. 204. - (1) Cazurile de incompatibilitate vor fi trimise spre
examinare Comisiei juridice, de disciplină și imunități a Camerei
Deputaților, care va întocmi un raport. Propunerile comisiei se
aprobă de Cameră cu votul majorității membrilor săi.
(2) Dacă deputatul a făcut să înceteze cauza de
incompatibilitate, după sesizarea comisiei, se va lua act despre
aceasta în procesul-verbal al ședinței; asemenea cazuri nu se
trec în raportul comisiei.
SECȚIUNEA a 3-a
Exercitarea mandatului de deputat
Art. 205. - Deputații, reprezentanți ai poporului, își exercită
drepturile și își îndeplinesc îndatoririle pe toată durata legislaturii
pentru care au fost aleși.
Art. 206. - Deputații intră în exercițiul mandatului, pe baza
certificatului doveditor al alegerii, la data întrunirii legale a
Camerei Deputaților, sub condiția validării.
Art. 207. - (1) După validarea mandatelor, deputaților li se
eliberează legitimația de membru al Camerei Deputaților, semnată
de președintele acesteia.
(2) Deputații primesc un însemn distinctiv al calității lor de
reprezentant al poporului, cu dreptul de a-l purta pe toată durata
mandatului.
(3) După expirarea mandatului deputații pot păstra legitimația
și însemnul distinctiv, dar nu au dreptul să poarte respectivul
însemn.
(4) Modelul însemnului se stabilește de Biroul permanent, iar
cheltuielile pentru confecționarea acestuia se suportă din bugetul
Camerei Deputaților.
Art. 208. - Calitatea de deputat încetează la data întrunirii
legale a Camerei nou-alese sau în caz de demisie, de pierdere a
drepturilor electorale, de incompatibilitate ori de deces.
Art. 209. - (1) Deputații pot demisiona prin cerere scrisă,
adresată președintelui Camerei. Acesta, în ședință publică, îl
întreabă pe deputatul respectiv dacă stăruie în demisie, iar dacă
răspunde afirmativ sau nu se prezintă în Cameră pentru a
răspunde, cu toate că fost înștiințat, președintele declară locul
vacant.
(2) Dacă cererea de demisie a fost depusă în ultima zi
lucrătoare a unei sesiuni sau în timpul vacanței parlamentare,
deputatul este considerat demisionat la data depunerii cererii.
Cererea trebuie să conțină legalizarea de semnătură dată în fața
notarului sau atestarea identității părților realizată de avocat.
Art. 210. - Deputații care sunt membri ai Guvernului vor
primi indemnizația și diurna de deplasare de la autoritățile la care
își desfășoară activitatea.
Art. 211. - Reținerile din indemnizația lunară a deputatului în
temeiul art. 51, art. 141 și art. 218 se aprobă de Biroul
permanent pe baza examinării lunare a situației prezenței
deputaților la lucrările Camerei.
SECȚIUNEA a 4-a
Absențe și concedii
Art. 212. - (1) Nici un deputat nu poate lipsi de la ședințele
Camerei sau comisiei din care face parte decât în cazul în care
a obținut aprobarea unui concediu.
(2) Deputații, cu aprobarea Camerei sau a Biroului permanent,
pot participa la desfășurarea altor acțiuni parlamentare, situație în
care nu sunt considerați absenți.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică și deputaților care sunt
membri ai Guvernului, în cazul în care absența acestora a fost
determinată de exercitarea atribuțiilor funcției pe care o
îndeplinesc.
(4) Deputații pot obține concedii plătite pentru rezolvarea unor
probleme personale de cel mult 8 zile în cursul unei sesiuni, cu
acordul Biroului permanent. Peste această durată se pot solicita
Biroului permanent concedii fără plată.
(5) Prezența deputaților, membri ai Guvernului, la lucrările în
plen ale Camerei Deputaților este obligatorie la deschiderea și
încheierea sesiunilor, la dezbaterea și adoptarea proiectelor de
legi și a propunerilor legislative din sfera lor de competență, la
desfășurarea orei ministeriale consacrate întrebărilor și
răspunsurilor la întrebări, la dezbaterea interpelărilor privind
politica ministerului de care răspund, la prezentarea rapoartelor și
declarațiilor politice ale primului-ministru.
SECȚIUNEA a 5-a
Sancțiuni
Art. 213. - (1) Abaterile de la regulament atrag următoarele
sancțiuni:
a) avertismentul;
b) chemarea la ordine;
c) retragerea cuvântului;
d) eliminarea din sala de ședințe;
e) interzicerea participării la lucrările Camerei pe timp de
maximum 15 zile;
f) excluderea temporară.
(2) Sancțiunile prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c) și d) se
aplică de către președintele de ședință, iar cele prevăzute la
alin. (1) lit. e) și f), de către Cameră, la propunerea Biroului
permanent.
(3) Pentru aplicarea sancțiunilor prevăzute la alin. (1) lit. e)
și f) cazul se va trimite Comisiei juridice, de disciplină și imunități,
care va prezenta un raport asupra cercetării efectuate.
Art. 214. - La prima abatere de la regulament președintele
de ședință al Camerei îl avertizează pe deputatul în culpă și îl
invită să respecte regulamentul.
Art. 215. - (1) Deputații care vor nesocoti avertismentul și
invitația președintelui și vor continua să se abată de la
regulament, precum și cei care, chiar pentru prima dată, încalcă
în mod grav dispozițiile regulamentului vor fi chemați la ordine.
(2) Chemarea la ordine se înscrie în stenograma ședinței.
Art. 216. - (1) Înainte de a chema la ordine un deputat,
președintele de ședință al Camerei îl invită să își retragă sau să
explice cuvântul care a generat incidente și care ar da loc la
aplicarea sancțiunii.
(2) Dacă expresia întrebuințată a fost retrasă sau regretată ori
dacă explicațiile date sunt apreciate de președintele de ședință ca
satisfăcătoare, sancțiunea nu se mai aplică.
Art. 217. - În cazul în care, după chemarea la ordine, un
deputat continuă să se abată de la regulament, președintele de
ședință îi va retrage cuvântul, iar dacă persistă, îl va elimina din
sală.
Art. 218. - (1) În cazul unor abateri grave, săvârșite de
deputat în mod repetat, sau al unor abateri deosebit de grave,
Camera poate aplica sancțiunea interzicerii participării deputatului
la lucrările ei pe o perioadă de maximum 15 zile sau poate
hotărî, la propunerea Biroului permanent, excluderea temporară a
deputatului în culpă.
(2) Gravitatea abaterilor va fi stabilită de Comisia juridică, de
disciplină și imunități în cel mult 7 zile.
Art. 219. - (1) Excluderea temporară poate varia de la o
ședință până la maximum 30 de ședințe din aceeași sesiune.
(2) Aplicarea excluderii temporare are următoarele consecințe:
a) suspendarea indemnizației lunare pe timpul excluderii;
b) suspendarea drepturilor ce țin de calitatea de deputat, cu
excepția imunității;
c) interzicerea participării la lucrările Camerei și ale comisiilor.
Art. 220. - Excluderea se execută de către chestor și, în caz
de opunere, cu ajutorul forței publice puse la dispoziția
președintelui Camerei.
Art. 221. - (1) Pentru menținerea ordinii în ședințele
comisiilor, președinții de ședință ale acestora pot aplica sancțiunile
prevăzute la art. 213 alin. (1) lit. a), b) și c).
(2) În cazul în care un deputat săvârșește abateri deosebit de
grave, președintele de ședință al comisiei va suspenda ședința și
va aduce cazul la cunoștință vicepreședintelui Camerei în
responsabilitatea căruia se află comisia respectivă, care îl va
supune Camerei Deputaților în vederea aplicării sancțiunilor
prevăzute de regulament.
Art. 222. - Sancțiunile aplicate de Camera Deputaților se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, și pe
site-ul Camerei Deputaților.