(9) Potrivit art. 75 din Constituția României, republicată, se
supun spre dezbatere și adoptare Camerei Deputaților, în calitate
de Cameră decizională:
*) Declarat neconstituțional prin Decizia Curții Constituționale nr. 602 din 14 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 18 noiembrie 2005; și-a încetat efectele juridice în data de 2 ianuarie 2006, conform art. 147 alin. (1) din Constituția României, republicată.
(10) Proiectele de legi se înaintează Camerei Deputaților
însoțite de avizul Consiliului Legislativ.
Art. 93. - Proiectele de legi, propunerile legislative și
proiectele de hotărâri ale Camerei Deputaților se distribuie
deputaților după prezentarea lor la Biroul permanent.
Art. 94. - (1) La începutul fiecărei ședințe în plenul Camerei
Deputaților, președintele de ședință va anunța că a fost realizată
distribuirea către deputați a documentelor prevăzute la alin. (2) și
(3), pentru informarea acestora.
(2) La casetele deputaților se vor distribui programul de lucru,
ordinea de zi, informarea privind proiectele de legi, propunerile
legislative și proiectele de hotărâri ale Camerei Deputaților.
Informarea va cuprinde titlul, inițiatorul, comisiile sesizate în fond
și comisiile ce vor întocmi aviz, precum și termenele de depunere
a raportului și a amendamentelor.
(3) Tot la casetele deputaților se vor distribui lista rapoartelor
ce au fost întocmite de comisiile sesizate în fond în ordinea
cronologică a depunerii lor la Biroul permanent, lista proiectelor
de legi și a propunerilor legislative ce au fost adoptate de cele
două Camere și pentru care se poate exercita dreptul de sesizare
a Curții Constituționale, conform legii, lista conținutului fiecărui
Monitor Oficial al României și textele integrale ale moțiunilor
simple și de cenzură.
(4) Conținutul documentelor prevăzute la alin. (1) și (2) este
imprimat prin grija personalului de specialitate al Camerei
Deputaților, la solicitarea expresă a deputaților. Accesarea acestor
documente se va putea face și de la cabinetele deputaților din
circumscripții care vor fi conectate la baza de date a Camerei
Deputaților.
Art. 95. - Proiectele de legi, propunerile legislative, precum și
proiectele de hotărâri ale Camerei prevăzute la art. 94 se trimit
de îndată de Biroul permanent spre dezbatere și avizare
comisiilor permanente competente, cu respectarea prevederilor
art. 92, după caz.
Art. 96. - (1) Inițiatorul proiectului sau al propunerii legislative
poate să își retragă proiectul sau propunerea până la aprobarea
ordinii de zi pe care a fost înscris.
(2) În cazul în care o propunere legislativă aparține mai
multor inițiatori, este necesar acordul scris al tuturor inițiatorilor
pentru retragerea respectivei propuneri.
Art. 97. - (1) După examinarea și dezbaterea proiectului de
lege sau a propunerii legislative, comisia permanentă sau
comisiile permanente sesizate în fond întocmesc, în termenul
stabilit, un raport.
(2) Raportul comisiei sesizate în fond va propune adoptarea,
adoptarea cu modificări ori respingerea proiectului de lege sau a
propunerii legislative și va cuprinde amendamentele admise și
amendamentele respinse, cu menționarea autorilor acestora,
avizele celorlalte comisii, referiri la modul cum s-au soluționat
propunerile cuprinse în avizul Consiliului Legislativ, referiri cu
privire la punctul de vedere al Guvernului, dacă există implicații
financiare asupra bugetului de stat sau asupra bugetului
asigurărilor sociale de stat, alte avize, dacă este cazul, precizări
cu privire la articolele care intră în competența decizională a
Camerei Deputaților, respectiv a Senatului, în cazul în care
Camera Deputaților este Cameră decizională, iar în situația
proiectelor de legi privind aprobarea sau respingerea ordonanțelor
se vor reglementa, dacă este cazul, măsurile necesare cu privire
la efectele juridice produse pe perioada de aplicare a ordonanței.
(3) Raportul se transmite Biroului permanent, care va asigura
multiplicarea și difuzarea acestuia Guvernului, deputaților și
inițiatorilor, cu respectarea termenului prevăzut la art. 69 alin. (2).
(4) În situația prevăzută la art. 105 alin. (3) comisia va
întocmi un raport care va cuprinde propunerea de adoptare ori
adoptare cu modificări a proiectului sau a propunerii legislative.
Art. 98. - Proiectele și propunerile legislative avizate potrivit
art. 95-97 se supun dezbaterii Camerei în succesiunea
prevăzută pe ordinea de zi aprobată, în condițiile regulamentului.
Art. 99. - (1) Deputații, grupurile parlamentare sau Guvernul,
sub semnătura unui membru al Guvernului, au dreptul de a
prezenta amendamente la comisia sesizată în fond, în termenele
stabilite de art. 65 alin. (4).
(2) Pentru propunerile legislative elaborate de o comisie
parlamentară specială amendamentele se depun la acea comisie
în termen de 7 zile de la anunțarea în plenul Camerei
Deputaților. În aceeași zi cu anunțarea în plen propunerea
legislativă se comunică Guvernului. După expirarea termenului de
depunere a amendamentelor, comisia este obligată în termen de
5 zile să întocmească un raport suplimentar asupra acestora,
care se va difuza deputaților. Numai după împlinirea acestui
termen propunerea legislativă poate fi înscrisă pe ordinea de zi.
(3) Amendamentele formulate de către deputați se depun în
scris, motivat și sub semnătura inițiatorului, la comisia sesizată în
fond, cu precizarea, dacă este cazul, a grupului parlamentar din
care face parte.
(4) Amendamentele Guvernului se depun numai sub
semnătura unui membru al Guvernului la Biroul permanent și vor
fi transmise comisiei sesizate în fond.
(5) Data depunerii amendamentului este data înregistrării sale
la comisie sau la Biroul permanent, după caz, unde se va ține o
evidență specială a tuturor amendamentelor primite. La cerere, se
va elibera autorului o dovadă că amendamentul a fost primit.
(6) Comisia sesizată în fond sau, după caz, comisia specială
se pronunță asupra tuturor amendamentelor înregistrate, cu
respectarea termenului prevăzut la alin. (1) sau (2). Numai în
cazul în care consideră necesar comisia va solicita și avizul unei
alte comisii asupra unuia sau mai multor amendamente.
(7) Președintele comisiei sesizate în fond poate solicita punctul
de vedere al Consiliului Legislativ cu privire la unele
amendamente, punct de vedere care va fi trimis în termenul
stabilit de comisie.
(8) Pentru amendamentele orale, prezentate în plen, cu
respectarea art. 108 alin. (3), avizul comisiei se dă tot oral de
către raportor, la solicitarea președintelui Camerei.
(9) Este interzis președintelui Camerei să supună dezbaterii
sau votului un amendament asupra căruia comisia nu s-a
pronunțat, cu excepția situației prevăzute la art. 37 lit. c).
Art. 100. - (1) Dezbaterea generală a proiectului de lege sau
a propunerii legislative este precedată de prezentarea de către
inițiator a motivelor care au condus la promovarea proiectului,
precum și a raportului comisiei permanente de către președintele
acesteia sau de un raportor desemnat de comisie.
(2) Președintele comisiei, raportorul și membrii acesteia pot fi
asistați pe toată perioada dezbaterilor de experți parlamentari din
cadrul Camerei Deputaților.
Art. 101. - Pentru dezbaterea generală a proiectului sau a
propunerii legislative fiecare grup parlamentar poate să
desemneze un singur reprezentant. Președintele Camerei dă
cuvântul reprezentanților grupurilor parlamentare în ordinea
înscrierii. El poate propune Camerei limitarea timpului destinat
dezbaterii generale.
Art. 102. - Inițiatorul proiectului sau al propunerii legislative,
președintele comisiei sesizate în fond sau raportorul acestei
comisii are dreptul să ia cuvântul înainte de încheierea dezbaterii
generale.
Art. 103. - În faza dezbaterii generale a proiectului sau a
propunerii legislative nu pot fi propuse amendamente.
Art. 104. - (1) Dacă prin raportul comisiei sesizate în fond
se propune respingerea proiectului, a propunerii legislative sau a
proiectului de hotărâre a Camerei Deputaților, după încheierea
dezbaterii generale președintele cere Camerei să se pronunțe
prin vot.
(2) Votul cu privire la propunerea de respingere poate fi dat și
într-o ședință specială de vot.
(3) În cazul în care Camera Deputaților nu este de acord cu
propunerea de respingere, dezbaterea pe articole se va face
într-o ședință ulterioară conform ordinii de zi, urmând să fie luate
în considerare amendamentele depuse la comisia sesizată în fond
și care sunt înscrise în raport ca amendamente respinse,
procedura finalizându-se cu propunerea de adoptare a respectivei
inițiative ori hotărâri a Camerei Deputaților, sau președintele va
trimite spre reexaminare proiectul comisiei sesizate în fond, cu
stabilirea termenului pentru un nou raport.
Art. 105. - (1) În situația ordonanțelor se supune la vot
proiectul de lege de aprobare a ordonanței, dacă prin ultimul
raport al comisiei sesizate în fond se propune aprobarea sau
aprobarea cu modificări a acesteia. În cazul în care comisia
sesizată în fond propune respingerea ordonanței se va supune
votului proiectul legii de respingere a ordonanței.
(2) După dezbaterea ultimului raport întocmit, dacă plenul
Camerei nu reușește să adopte proiectul de lege referitor la
ordonanță, în condițiile în care Camera Deputaților este Cameră
decizională, respectivul proiect se va rediscuta în sesiunea
următoare pornind de la forma cu care Camera a fost sesizată
inițial pe baza ultimului raport întocmit de comisia sesizată în
fond.
(3) În cazul în care competența decizională aparține Senatului
și se va constata că plenul Camerei nu a reușit să se pronunțe
asupra ordonanței de urgență, se vor aplica prevederile art. 115
alin. (5) din Constituția României, republicată.
Art. 106. - Camera Deputaților trece la dezbaterea pe
articole a proiectului sau a propunerii legislative numai atunci
când în raportul comisiei sesizate în fond există amendamente
admise sau respinse.
Art. 107. - (1) La discutarea articolelor la care s-au făcut
amendamente deputații pot lua cuvântul pentru a-și exprima
punctul de vedere. De asemenea, pot lua cuvântul reprezentantul
Guvernului sau al inițiatorului și raportorul comisiei sesizate în
fond.
(2) Luarea de cuvânt a unui deputat cu privire la un text ce
urmează să fie supus votului Camerei Deputaților are, de regulă,
durata de 5 minute. La începutul dezbaterii proiectului de lege
sau a propunerii legislative se poate stabili și altă durată a
intervenție. După luările de cuvânt ale deputaților asupra unui
anumit text pot lua cuvântul inițiatorul proiectului și raportorul
comisiei sesizate în fond.
(3) Președintele de ședință poate supune spre aprobare
sistarea discuțiilor la articolul dezbătut.
Art. 108. - (1) Discutarea articolelor începe cu
amendamentele depuse la comisii, admise și respinse.
(2) În cursul dezbaterilor deputații, Guvernul sau grupurile
parlamentare pot pune în discuție amendamentele respinse de
comisia sesizată în fond sau amendamentele depuse la comisie,
în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(3) În plenul Camerei se pot formula amendamente de
corelare tehnico-legislativă, gramaticale sau lingvistice.
Amendamentele se depun în scris la președintele de ședință și
la raportorul comisiei sesizate în fond.
(4) În plenul Camerei nu pot fi depuse amendamente de fond.
Art. 109. - Când dezbaterea amendamentelor relevă
consecințe importante asupra proiectului de lege sau a propunerii
legislative, președintele Camerei Deputaților poate trimite textele
în discuție comisiei sesizate în fond, cu stabilirea termenului de
prezentare a punctului de vedere. În acest caz autorii
amendamentelor au dreptul să fie ascultați în cadrul comisiei.
Același drept îl au și reprezentanții Guvernului.
Art. 110. - (1) Discutarea amendamentelor începe cu cele
prin care se propune eliminarea unora dintre textele cuprinse în
articolul supus dezbaterii și continuă cu cele privind modificarea
sau completarea acestuia.
(2) Supunerea la vot a amendamentelor se face în
următoarea ordine: în primul rând, se supun votului
amendamentele prin care se propune eliminarea unor texte, apoi
amendamentele de modificare și/sau de completare propuse de
comisia sesizată în fond, urmând amendamentele de modificare
și/sau de completare respinse și cuprinse în raportul comisiei și
apoi cele de corelare tehnico-legislativă, gramaticale și lingvistice.
(3) Camera se va pronunța prin vot distinct asupra fiecărui
amendament, în afară de cazul în care adoptarea unuia exclude
acceptarea celorlalte.
(4) Textele articolelor la care nu se formulează amendamente,
obiecții și observații se consideră adoptate. Textele articolelor la
care s-au formulat amendamente sau asupra cărora s-au făcut
obiecții și observații se adoptă cu votul majorității deputaților
prezenți.
(5) Dacă toate amendamentele referitoare la un articol sunt
respinse, se supune votului textul inițiatorului sau textul Senatului,
în cazul în care Camera Deputaților este Camera decizională.
(6) Rezultatul votului - numărul de voturi pentru, împotrivă și
numărul abținerilor - va fi anunțat de președintele de ședință și
va fi consemnat în stenogramă.
(7) Articolul în forma rezultată din aprobarea textelor se
supune, în integralitate, votului și se aprobă cu votul majorității
deputaților prezenți.
Art. 111. - (1) Proiectul de lege sau propunerea legislativă,
în forma rezultată din dezbaterea pe articole, se supune Camerei
spre adoptare în condițiile existenței cvorumului legal.
(2) Votul final poate avea loc într-o ședință consacrată acestui
scop, conform programului de lucru aprobat. În cazul în care
până la data ședinței de vot final, stabilită prin ordinea de zi,
dezbaterea pe articole nu s-a încheiat, votul final se amână de
drept.
(3) Proiectul de lege sau propunerea legislativă la care nu
s-au făcut amendamente până la data ședinței de vot se supune
direct votului final, după prezentarea de către inițiator a expunerii
de motive și de către comisia sesizată în fond a raportului,
precum și după audierea punctelor de vedere ale reprezentanților
grupurilor parlamentare.
Art. 112. - În cazul prevăzut la art. 37 lit. c) dezbaterea se
face potrivit procedurii legislative obișnuite, luându-se în discuție
toate amendamentele depuse la comisie în termenul prevăzut de
prezentul regulament, precum și cele care se formulează în
timpul dezbaterilor, conform art. 108 alin. (3).
Art. 113. - (1) În temeiul art. 75 alin. (1) și (2) din
Constituția României, republicată, Camera Deputaților, ca prima
Cameră sesizată, se pronunță asupra proiectului de lege sau a
propunerii legislative în termen de 45 de zile de la data
prezentării la Biroul permanent. Fac excepție codurile și legile de
complexitate deosebită, asupra cărora se pronunță în termen de
60 de zile de la data prezentării la Biroul permanent și
ordonanțele de urgență, pentru care termenul este de 30 de zile
de la data depunerii acestora la Camera Deputaților.
(2) La data expirării termenelor prevăzute la alin. (1) proiectele
de legi sau propunerile legislative se consideră adoptate de
Camera Deputaților și se trimit Senatului sub semnătura
președintelui Camerei Deputaților.
(3) Amendamentele, avizele și, eventual, raportul care nu a
fost dezbătut în plen se vor transmite Senatului ca material
documentar.
Art. 114. - Dispozițiile art. 93-112 sunt aplicabile și pentru
proiectele de legi primite din partea Senatului, când acesta este
prima Cameră sesizată, Camera Deputaților fiind Cameră
decizională.
SECȚIUNEA a 4-a
Procedura de urgență
Art. 115. - (1) La cererea inițiatorului, la propunerea Biroului
permanent sau a unui grup parlamentar, Camera Deputaților
poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative în
procedură de urgență.
(2) Cererea inițiatorului, propunerile Biroului permanent și ale
grupurilor parlamentare se supun aprobării Comitetului liderilor
grupurilor parlamentare.
(3) Proiectele de legi referitoare la armonizarea legislației
României cu cea a Uniunii Europene și a Consiliului Europei și
cele privind aprobarea sau respingerea ordonanțelor de urgență
se supun de drept dezbaterii și adoptării Camerei Deputaților în
procedură de urgență.
(4) Procedura de urgență se aplică și în cazul în care
Camera Deputaților a adoptat, ca primă Cameră sesizată, o
prevedere din proiectul de lege care intră în competența sa
decizională, neînsușită de Senat și retrimisă pentru o nouă
dezbatere, precum și în cazul în care Senatul, în calitate de
Cameră decizională, a adoptat, într-un proiect de lege, o
prevedere pentru care competența decizională aparține Camerei
Deputaților. Decizia Camerei Deputaților este definitivă.
Art. 116. - (1) Deputații, grupurile parlamentare sau Guvernul
pot prezenta amendamente în scris, motivate, care se trimit
comisiei sesizate în fond, în termenele stabilite la art. 65 alin. (4)
de la aprobarea procedurii de urgență. Avizul Consiliului Legislativ
se va trimite comisiei sesizate în fond, conform legii pentru
procedura de urgență.
(2) Termenul de depunere a raportului se stabilește de Biroul
permanent.
Art. 117. - Biroul permanent, după primirea raportului
comisiei sesizate în fond, înscrie cu prioritate în proiectul ordinii
de zi proiectul de lege, propunerea legislativă sau prevederile la
care se face referire în art. 115 alin. (4).
Art. 118. - (1) În faza dezbaterii generale, fiecare grup
parlamentar poate interveni o singură dată, iar durata luării de
cuvânt a reprezentantului nu poate depăși 5 minute.
(2) După epuizarea dezbaterilor generale, președintele
Camerei va solicita președintelui comisiei sesizate în fond sau
raportorului acesteia, după caz, propuneri cu privire la timpul
necesar dezbaterii raportului. Durata propusă se va supune
aprobării plenului Camerei și se va trece la dezbaterea pe
articole.
Art. 119. - La discutarea fiecărui articol la care s-au făcut
amendamente se aplică procedura de dezbatere prevăzută la
art. 107-114. În timpul dezbaterilor nu pot fi făcute amendamente.
Art. 120. - (1) Dezbaterea unui proiect de lege sau a unei
propuneri legislative în procedură de urgență nu poate depăși
durata de timp aprobată de Cameră, la propunerea președintelui
acesteia, după consultarea biroului comisiei sesizate în fond.
(2) În situația în care timpul de dezbatere aprobat s-a epuizat,
dezbaterea se încheie și președintele Camerei supune votului
fiecare amendament cuprins în raportul comisiei sesizate în fond
și fiecare articol amendat, fără a mai fi permise intervenții, după
care se va proceda la votarea finală, care poate fi și într-o
ședință specială de vot.
SECȚIUNEA a 5-a
Procedura de vot
Art. 121. - Legile, hotărârile și moțiunile simple se adoptă de
Camera Deputaților prin vot. Legile adoptate de Camera
Deputaților pot fi legi constituționale, legi organice și legi ordinare.
Art. 122. - Orice amendament, alt text legislativ sau cerere
ce urmează să fie aprobată se consideră adoptată dacă, la
solicitarea președintelui Camerei, nu există obiecție.
Art. 123. - (1) Votul deputatului este personal. El poate fi
deschis sau secret.
(2) Votul deschis se exprimă prin mijloace electronice,
ridicarea mâinii sau prin apel nominal. Votul deschis se exprimă,
de regulă, prin mijloace electronice. Celelalte modalități de vot
deschis se aprobă de Cameră, la propunerea președintelui de
ședință sau a unui lider de grup.
(3) Votul prin mijloace electronice, prin ridicarea mâinii sau
prin apel nominal are următoarele semnificații: "pentru", "contra"
sau "abținere". Dacă un lider de grup contestă corectitudinea
numărării voturilor și dacă plenul Camerei aprobă reluarea votului,
președintele va realiza aceasta prin modalitatea de vot aprobată
de Cameră.
(4) Votul secret se exprimă prin buletine de vot, prin bile sau
prin mijloace electronice.
(5) Votul este, de regulă, deschis. Votul este secret în
următoarele situații: în cazul în care prin regulament se stabilește
astfel și în cazul în care la propunerea președintelui de ședință
sau a unui lider de grup Camera hotărăște în acest sens.
(6) În cazul votului secret exprimat prin buletine de vot sau
bile, se constituie o comisie de numărare și validare a voturilor,
formată din câte un reprezentant al fiecărui grup parlamentar,
asistată de cei 2 secretari de ședință.
Art. 124. - (1) Ori de câte ori votul prin mijloace electronice
este deschis, acesta se introduce pentru fiecare parlamentar pe
site-ul Camerei Deputaților, în cazul votului final sau atunci când
plenul Camerei hotărăște în mod expres.
(2) Voturile deschise exprimate de fiecare deputat în Biroul
permanent privind hotărârile acestuia și în comisiile parlamentare,
în cazul votului pentru adoptarea raportului, se consemnează în
stenogramă sau, după caz, în procesul-verbal de ședință.
Art. 125. - (1) Votul prin apel nominal se desfășoară astfel:
președintele explică obiectul votării și sensul cuvintelor: "pentru",
"contra" și "abținere"; unul dintre secretari dă citire numelui și
prenumelui deputaților; fiecare deputat răspunde: "pentru", "contra"
sau "abținere".
(2) După terminarea apelului se repetă numele și prenumele
deputaților care nu au răspuns.
Art. 126. - Votul prin bile se desfășoară astfel: în fața
președintelui Camerei Deputaților se așază o urnă albă și una
neagră. Deputații vin pe rând la urne, după ce primesc de la
secretari câte două bile, una albă și una neagră, pe care le
introduc în cele două urne. Bila albă introdusă în urna albă și
bila neagră introdusă în urna neagră înseamnă vot "pentru", iar
bila neagră introdusă în urna albă și bila albă introdusă în urna
neagră înseamnă vot "contra"; pentru "vot nul", ambele bile se
introduc în urna neagră. Biroul permanent hotărăște asupra
mijloacelor prin care se asigură caracterul secret al votului.
Art. 127. - (1) Votul prin mijloace electronice se realizează
prin conectarea unuia dintre contactele care reprezintă "vot
pentru", "vot împotrivă" sau "abținere". Rezultatul votului electronic
se afișează prin dispoziția președintelui de ședință. În cazul în
care președintele de ședință, asistat de cei 2 secretari, constată
existența unor defecțiuni în conectarea circuitelor, acesta solicită
plenului repetarea votului prin altă procedură. Sesizarea unor
astfel de defecțiuni poate fi realizată și de un lider de grup.
(2) Dispozitivul care permite deputatului accesul la mijloacele
electronice de vot este personal. Utilizarea acestuia de către un
alt deputat este interzisă. Nerespectarea interdicției atrage
aplicarea sancțiunii prevăzute la art. 213 alin. (1) lit. e).
Art. 128. - (1) În cazul votului cu buletine de vot, pe buletin
se trec numele și prenumele candidaților, funcțiile pentru care
aceștia candidează și, după caz, grupul parlamentar din care fac
parte sau care i-a propus.
(2) Exprimarea votului pentru numiri pe funcții se face prin vot
cu buletine de vot, cu excepția cazurilor în care prin lege sau
prin regulament se prevede o altă procedură de vot.
(3) Deputatul votează "pentru", lăsând neatinse pe buletinul de
vot numele și prenumele persoanei propuse; el votează "contra",
tăind numele și prenumele persoanei propuse.
(4) Buletinele de vot se introduc în urne.
(5) Sunt nule buletinele de vot care nu corespund modelului
prezentat, cele care nu poartă ștampila de control și cele pe care
numărul candidaților ale căror nume nu au fost tăiate depășește
numărul funcțiilor pentru care se face alegerea.
Art. 129. - (1) Legile constituționale se adoptă cu votul unei
majorități de cel puțin două treimi din numărul deputaților.
(2) Legile organice și hotărârile privind Regulamentul Camerei
Deputaților se adoptă cu votul majorității deputaților.
(3) Legile ordinare și hotărârile luate în procesul legiferării se
adoptă cu votul majorității deputaților prezenți, în condițiile
existenței cvorumului legal.
(4) În cazurile în care Constituția României, republicată, sau
regulamentul prevede o majoritate de voturi de cel puțin două
treimi și președintele constată în prealabil imposibilitatea întrunirii
majorității prevăzute, amână votul, stabilind ziua și ora desfășurării
acestuia. O nouă amânare a votului nu poate depăși 30 de zile.
(5) În măsura în care prezentul regulament nu dispune altfel,
celelalte acte ale Camerei Deputaților se adoptă cu votul
majorității deputaților prezenți.
(6) Înainte de votare președintele poate cere verificarea
cvorumului prin apel nominal, prin mijloace electronice sau prin
numărare de către secretari. Deputații care nu își exercită dreptul
de vot, dar care au fost prezenți în sala de ședințe, intră în
numărul regulamentar de stabilire a cvorumului.
(7) Dacă în sala de ședințe nu se află majoritatea deputaților,
președintele amână votarea până la întrunirea cvorumului legal.
Art. 130. - (1) În caz de paritate de voturi votul se repetă.
(2) Președintele Camerei își exprimă votul după cel al
deputaților prezenți.
Art. 131. - În cursul votării nu se poate acorda deputaților
dreptul de a lua cuvântul, cu excepția cazurilor care vizează
derularea procedurii de vot secret.
Art. 132. - Proiectele de legi și propunerile legislative
respinse de Camera Deputaților în calitate de Cameră decizională
nu pot fi readuse în discuția acesteia în cursul aceleiași sesiuni,
cu excepția cazurilor prevăzute la art. 104.
Art. 133. - (1) Proiectele de legi și propunerile legislative
adoptate sau respinse de Camera Deputaților ca primă Cameră
sesizată se semnează de președintele acesteia.
(2) Proiectele de legi și propunerile legislative adoptate sau
respinse de Camera Deputaților ca primă Cameră sesizată se
înaintează Senatului, în calitate de Cameră decizională, cu
menționarea prevederilor care țin de competența decizională a
Camerei Deputaților, dacă este cazul. Guvernul va fi înștiințat
despre aceasta.
(3) Legea adoptată de Camera Deputaților cu privire la care
Senatul s-a pronunțat ca primă Cameră sesizată ori, după caz,
în calitate de Cameră decizională pentru unele prevederi,
semnată de președintele Camerei Deputaților și de președintele
Senatului, se comunică, cu 5 zile înainte de a fi trimisă spre
promulgare, Guvernului, Înaltei Curți de Casație și Justiție, precum
și Avocatului Poporului și se depune la secretarul general al
Camerei Deputaților și la secretarul general al Senatului, în
vederea exercitării dreptului de sesizare a Curții Constituționale.
Dacă legea este adoptată în procedură de urgență, termenul este
de două zile.
(4) Data la care legea adoptată a fost depusă la secretarul
general al Camerei Deputaților se comunică deputaților, în termen
de 24 de ore de la depunere.
(5) După împlinirea termenelor prevăzute la alin. (3) legea se
trimite, sub semnătura președintelui Camerei Deputaților,
Președintelui României în vederea promulgării.
Art. 134. - (1) În cazurile de neconstituționalitate constatate
potrivit art. 146 lit. a) din Constituția României, republicată,
Camera Deputaților reexaminează prevederile respective, dacă
aceasta a fost prima Cameră sesizată, în vederea punerii lor de
acord cu decizia Curții Constituționale, pe baza raportului Comisiei
juridice, de disciplină și imunități. Aceeași procedură se aplică și
pentru cazul în care prevederile respective sunt trimise de la
Senat în calitate de primă Cameră sesizată.
(2) Raportul Comisiei juridice, de disciplină și imunități va
cuprinde propuneri pentru eliminarea sau modificarea prevederilor
declarate neconstituționale prin decizia Curții Constituționale.
Raportul comisiei se dezbate conform prevederilor art. 99-112.
Cu prilejul reexaminării, Camera Deputaților va efectua corelările
tehnico-legislative necesare, iar după adoptarea prevederilor
reexaminate, acestea se trimit Senatului.
(3) În cazul sesizării neconstituționalității tratatelor sau altor
acorduri internaționale depuse la Parlament pentru ratificare,
potrivit art. 146 lit. b) din Constituția României, republicată,
procedura parlamentară se întrerupe și se reia după publicarea
deciziei Curții Constituționale.
(4) În cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit
art. 146 lit. b) din Constituția României, republicată, Camera
Deputaților nu poate ratifica tratatul sau acordul internațional
declarat ca fiind neconstituțional.
(5) În cazurile de neconstituționalitate constatate potrivit
art. 147 alin. (1) din Constituția României, republicată, dispozițiile
declarate neconstituționale din legi, din regulamente și din
ordonanțele aprobate prin lege își încetează efectele juridice la
45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale, termen
pe durata căruia aceste dispoziții sunt suspendate de drept. În
vederea punerii de acord a acestor prevederi cu dispozițiile
Constituției României, Camera ca reexamina textele declarate
neconstituționale pe baza raportului Comisiei juridice, de disciplină
și imunități.
(6) Reexaminarea textelor declarate neconstituționale se face
mai întâi de prima Cameră sesizată.
Art. 135. - (1) Reexaminarea legii de către Camera
Deputaților, în urma cererii făcute de Președintele României în
temeiul art. 77 alin. (2) din Constituția României, republicată, va
avea loc în cel mult 30 de zile de la primirea cererii.
Reexaminarea legii se efectuează mai întâi de Camera
Deputaților dacă aceasta a fost prima Cameră sesizată.
(2) Cererea Președintelui României privind reexaminarea unei
legi va fi examinată de comisia permanentă sesizată în fond cu
proiectul de lege sau cu propunerea legislativă; aceasta va
întocmi un raport în care va face propuneri cu privire la obiecțiile
formulate în cererea de reexaminare.
(3) Raportul comisiei împreună cu cererea de reexaminare se
supun dezbaterii Camerei Deputaților după regulile procedurii
legislative.
Art. 136. - În cazul în care este necesară o mediere,
aceasta se va realiza conform prevederilor regulamentare, iar
raportul comisiei de mediere va fi înscris pe ordinea de zi a
Camerei, urmându-se procedura prevăzută la art. 86-110.
Art. 137. - (1) Raportul comisiei de mediere se dezbate în
fiecare Cameră.
(2) Se supun la vot, potrivit procedurii de dezbatere pe
articole a legii, numai soluțiile propuse de comisia de mediere
care sunt diferite de cele adoptate inițial de Cameră. În toate
cazurile raportul comisiei de mediere se aprobă cu majoritatea de
voturi necesară pentru adoptarea legii în forma finală. Rapoartele
comisiilor de mediere se aprobă în ședințele consacrate votului
final asupra proiectelor de lege.
(3) Dacă deputații și senatorii își însușesc textul legii în forma
propusă de comisia de mediere, se va proceda conform art. 133
alin. (3).
Art. 138. - În cazul în care comisia de mediere nu ajunge la
un acord cu privire la problemele aflate în divergență sau dacă
una dintre Camere nu aprobă raportul comisiei de mediere, în tot
sau în parte, se aplică prevederile art. 83.
SECȚIUNEA a 6-a
Desfășurarea ședinței Camerei Deputaților
Art. 139. - Ședințele Camerei Deputaților sunt publice și se
difuzează on-line, în afara cazurilor în care, la cererea
președintelui sau a unui grup parlamentar, se hotărăște, cu votul
majorității deputaților prezenți, ca anumite ședințe să fie secrete.
Art. 140. - (1) La ședințele publice ale Camerei Deputaților
pot asista diplomați, reprezentanți ai presei, radioului și
televiziunii, precum și alți invitați, pe baza acreditării sau a
invitației semnate de secretarul general al Camerei, în condițiile
stabilite de Biroul permanent. Cetățenii pot asista la lucrările
Camerei pe baza unor permise de acces distribuite la cerere, în
ordinea solicitării de către cei interesați, în limita locurilor
disponibile în lojele destinate publicului.
(2) Membrii Guvernului sau reprezentanții acestora au acces
la lucrările Camerei. Dacă li se solicită participarea, prezența lor
devine obligatorie.
(3) La dezbaterea proiectelor de legi inițiate de Guvern
participă în mod obligatoriu, sub sancțiunea retragerii proiectului
de pe ordinea de zi, ministrul de resort sau secretarul de stat
pentru relația cu Parlamentul din ministerul respectiv.
(4) Persoanele care asistă la ședință trebuie să păstreze
liniștea și să se abțină de la orice manifestare de aprobare sau
dezaprobare, în caz contrar fiind eliminate din sală de către forța
publică pusă la dispoziția președintelui.
(5) Președintele Camerei, la cererea unui deputat sau din
proprie inițiativă, poate să facă declarații oficiale, cu consultarea
Camerei, cu privire la informațiile vădit inexacte (inclusiv omisiuni,
deformări etc.) privind lucrările Camerei sau asupra comentariilor,
care ar putea aduce atingere imaginii instituției parlamentare.
(6) Direcția pentru comunicare, presă și relații publice a
Camerei Deputaților va prezenta zilnic o revistă a presei
membrilor Biroului permanent, liderilor grupurilor parlamentare și
președinților comisiilor permanente.
Art. 141. - (1) Deputații sunt obligați să fie prezenți la
lucrările Camerei și să se înscrie pe lista de prezență, ținută de
unul dintre secretari.
(2) Deputatul care nu poate lua parte la ședință din motive
obiective va trebuie să informeze printr-o motivație scrisă, avizată
de liderul de grup, Biroul permanent, menționând cauzele care îl
împiedică să participe.
(3) Deputatului care nu își poate motiva absența i se reține
din indemnizația lunară, pentru fiecare zi de absență, o sumă de
bani ce reprezintă a 21-a parte din indemnizația lunară, la care
se adaugă diurna de deplasare.
Art. 142. - (1) Deputații își desfășoară activitatea săptămânal
în plen, în comisii, în grupurile parlamentare și în birourile
parlamentare din circumscripții. De regulă, a 5-a și a 6-a zi din
săptămână sunt rezervate activității în circumscripțiile electorale în
care deputații au fost aleși.
(2) La propunerea Biroului permanent, cu aprobarea
Comitetului liderilor grupurilor parlamentare, programul de lucru
poate fi modificat.
(3) La solicitarea motivată a președintelui de ședință sau a
unui lider de grup parlamentar, făcută la începutul unei ședințe
de lucru în plen, ordinea de zi sau programul de lucru se poate
modifica prin aprobarea Camerei.
Art. 143. - (1) Ședința Camerei Deputaților este deschisă de
președintele Camerei Deputaților. În lipsa președintelui, acesta
este înlocuit de unul dintre vicepreședinți, prin rotație.
(2) Președintele de ședință este obligat să precizeze dacă
este întrunit cvorumul legal, să anunțe ordinea de zi și programul
de lucru.
(3) Președintele este asistat obligatoriu de 2 secretari stabiliți
prin rotație, din care unul, de regulă, este din opoziție.
Art. 144. - (1) Camera Deputaților adoptă legi, hotărâri și
moțiuni simple în prezența majorității deputaților.
(2) În cadrul procedurii legislative prevederile alin. (1) se
aplică numai la votul pentru adoptarea legii în ansamblul ei,
precum și atunci când, potrivit prevederilor prezentului regulament,
se supune la vot respingerea proiectului de lege sau a propunerii
legislative.
(3) Verificarea întrunirii cvorumului se dispune numai la
ședințele de vot final de către președinte, imediat înaintea votării,
din proprie inițiativă ori la cererea liderului unui grup parlamentar.
(4) În cazul în care cvorumul nu este întrunit, ședința se
suspendă, iar președintele va comunica data și ora reluării
lucrărilor. Reluarea lucrărilor se face și prin derogare de la
ordinea de zi aprobată, cu respectarea succesiunii stabilite prin
aceasta.
(5) Președintele Camerei Deputaților poate dispune ca toți
deputații aflați în sediul Camerei să se prezinte la vot, sub
sancțiunea considerării lor ca absenți, cu toate consecințele ce
decurg din aceasta.
Art. 145. - Președintele Camerei sau vicepreședintele care îl
înlocuiește conduce dezbaterile, asigură menținerea ordinii de zi
în timpul dezbaterilor și respectarea regulamentului.
Art. 146. - (1) Secretarii întocmesc liste cu deputații care se
înscriu la cuvânt.
(2) Deputații vor lua cuvântul în ordinea înscrierii pe listă, cu
încuviințarea președintelui Camerei.
(3) Miniștrilor prezenți în Cameră li se poate da cuvântul în
orice fază a dezbaterilor, ori de câte ori solicită acest lucru.
Art. 147. - Nimeni nu poate lua cuvântul decât dacă îi este
dat de președinte. Persoanele care iau cuvântul în Cameră
vorbesc de la tribuna acesteia sau din alt loc unde există instalat
un microfon.
Art. 148. - (1) La propunerea președintelui de ședință sau a
liderului unui grup parlamentar, plenul Camerei Deputaților, prin
vot, are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt în funcție de
obiectul dezbaterilor.
(2) Deputații și celelalte persoane care iau cuvântul sunt
obligați să se refere exclusiv la chestiunea pentru discutarea
căreia s-au înscris la cuvânt, cu excepția declarațiilor politice,
care sunt făcute în intervalul de timp alocat acestora, conform
programului. În caz contrar, președintele le atrage atenția și, dacă
nu se conformează, le retrage cuvântul și întrerupe microfonul.
Art. 149. - (1) În afara dezbaterilor legislative sau politice
care se desfășoară în Cameră, conform ordinii de zi, un deputat
poate solicita să i se dea cuvântul pentru probleme de procedură,
pentru un drept la replică sau pentru a comunica plenului
probleme de ordin personal.
(2) Când un deputat solicită cuvântul pentru probleme de
procedură sau pentru dreptul la replică, președintele este obligat
să-i acorde cuvântul imediat.
(3) Un deputat poate solicita cuvântul pentru probleme de
procedură numai în cazul în care consideră că în acel moment al
dezbaterilor au fost încălcate anumite prevederi ale
regulamentului, prevederi la care va face referire în intervenția sa.
(4) Un deputat poate cere dreptul la replică în situația în care,
la adresa sa, în acel moment al dezbaterilor, s-au făcut afirmații
incorecte sau ofensatoare de la microfonul Camerei Deputaților.
Dreptul la replică va fi formulat într-un mod care să nu genereze
un nou drept la replică.
(5) Un deputat poate solicita cuvântul pentru a expune o
problemă cu caracter personal, care are legătură cu calitatea sa
de deputat, iar președintele îi va acorda cuvântul la începutul sau
la sfârșitul ședinței în plen.
(6) Luările de cuvânt făcute în conformitate cu prevederile
alin. (3), (4) și (5) nu vor depăși două minute.
Art. 150. - (1) Președintele de ședință sau liderul unui grup
parlamentar poate cere încheierea dezbaterii unei probleme puse
în discuția Camerei.
(2) Propunerea de încheiere a dezbaterii se adoptă cu votul
majorității deputaților prezenți.
Art. 151. - (1) Este interzisă proferarea de insulte sau
calomnii atât de la tribuna Camerei, cât și din sala de ședințe a
plenului sau a comisiilor.
(2) Se interzice dialogul între vorbitorii aflați la tribună și
persoanele aflate în sală.
Art. 152. - Președintele de ședință cheamă la ordine pe
deputații care tulbură dezbaterile sau creează dezordine. El poate
întrerupe ședința când tulburarea persistă și poate dispune
eliminarea din sală a persoanelor care împiedică în orice mod
desfășurarea normală a lucrărilor.
Art. 153. - (1) Dezbaterile din ședințele Camerei Deputaților
se înregistrează prin mijloace electronice și se stenografiază.
(2) Stenogramele se introduc pe site-ul Camerei Deputaților și
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a II-a, în cel
mult 10 zile, cu excepția celor privitoare la ședințele secrete.
(3) Sintezele lucrărilor Biroului permanent și ale ședințelor
comisiilor se publică pe site-ul Camerei Deputaților în cel mult
10 zile, cu excepția ședințelor secrete.
(4) Deputații au dreptul de a verifica exactitatea stenogramei,
prin confruntarea ei cu înregistrarea electronică, în cel mult 5 zile
de la data ședinței.
(5) Până la apariția Monitorului Oficial al României deputații
au dreptul de a obține o copie de pe stenogramă.
SECȚIUNEA a 7-a
Procedura privind punerea sub urmărire penală a membrilor Guvernului
Art. 154. - Camera Deputaților are dreptul să ceară
urmărirea penală a membrilor Guvernului.
Art. 155. - (1) Dezbaterea cererii prevăzute la art. 154 se
efectuează pe baza raportului întocmit fie de o comisie
permanentă, ca urmare a unei anchete desfășurate în condițiile
art. 71, fie de o comisie specială de anchetă constituită în acest
scop. Dacă ministrul are și calitatea de deputat, cererea se trimite
spre examinare Comisiei juridice, de disciplină și imunități, care
va elabora un raport pe care îl înaintează Camerei.
(2) Rapoartele prevăzute la alin. (1) se înscriu cu prioritate în
proiectul ordinii de zi.
(3) Cererea se adoptă cu votul a cel puțin două treimi din
numărul deputaților.
Art. 156. - În cazul în care Camera Deputaților decide să
ceară urmărirea penală, președintele Camerei va adresa
ministrului justiției o cerere pentru începerea urmăririi penale,
potrivit legii. De asemenea, el îl va înștiința pe Președintele
României pentru eventuala suspendare din funcție a membrului
Guvernului a cărui urmărire penală a fost cerută.
Art. 157. - Dispozițiile art. 123-153 se aplică în mod
corespunzător.