ORDONANȚĂ nr.99 din 29 august 2000
privind comercializarea produselor și serviciilor de piață
Textul actului publicat în M.Of. nr. 424/1 sep. 2000 |
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Scopul ordonanței
Art. 1. - Prezenta ordonanță stabilește principiile generale privind desfășurea activității comerciale și urmărește dezoltarea echilibrată a rețelei de distribuție a produselor și serviciilor de piață, cu respectarea principiilor liberei concurențe, protecției vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor, precum și a mediului.
Obiectivele ordonanței
Art. 2. - Prevederile ordonanței au în vedere realizarea următoarelor obiective:
Domeniul de reglementare al ordonanței
Art. 3. - (1) Prezenta ordonanță reglementează activitățile din sectorul comercial și al serviciilor de piață privind cerințele necesare în vederea desfășurării acestor activități, structurile de vânzare, practicile și regulile comerciale, precum și sancțiunile în caz de nerespectare a prevederilor prezentei ordonanțe.
(2) Activitatea comercială, în sensul prezentei ordonațe, se exercită cu referire la produsele alimentare, nealimentare și la serviciile de piață prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta ordonanță.
(3) Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonanțe activitățile de comercializare având ca obiect:
(4) Dispozițiile prezentei ordonanțe se aplică activităților comerciale desfășurate și serviciilor prestate pe teritoriul României.
Definirea unor termeni
Art. 4. - În înțelesul prezentei ordonanțe, următorii termeni se definesc astfel: -consumator - orice persoană fizică care cumpără, dobândește, utilizează ori consumă produse sau servicii în afara activității sale profesionale;
Suprafața de vânzare a unui centru comercial este rezultată din suma suprafețelor de vânzare cu amănuntul și de alimentație publică cuprinse în acesta;
Definițiile termenilor din alte acte normative în vigoare care privesc activitatea comercială se aplică și în cazul prezentei ordonanțe.
CAPITOLUL II
Cerințe și criterii necesare desfășurării activității comerciale
Deschiderea unui exercițiu comercial
Art. 5. - (1) Orice exercițiu comercial se desfășoară numai pe baza autorizării prealabile de către autoritățile administrației publice, în condițiile legii.
(2) Activitatea comercială poate fi exercitată de persoane fizice care au împlinit vârsta de 18 ani și au capacitate deplină de exercițiu și folosință și de persoane juridice care au ca obiect de activitate comercializarea de produse și/sau servicii de piață.
(3) Exercitarea de activități comerciale cu produse din sectorul alimentar și alimentație publică necesită cunoștințe de specialitate și se efectuează cu personal care îndeplinește una dintre următoarele cerințe profesionale:
(4) Respingerea autorizării poate fi contestată potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Comerțul în structuri de vânzare cu suprafață mică
Art. 6. - (1) Deschiderea unui exercițiu comercial într-o structură de vânzare cu suprafață mică până la limitele specificate în art. 4 se efectuează în baza unei documentații depuse de comerciant la primăria în a cărei rază teritorială urmează să-și desfășoare activitatea.
(2) Documentația trebuie să cuprindă:
(3) Prevederile alin. (1) și (2) se aplică și în cazul transferului, mutării sau extinderii unui exercițiu comercial.
(4) Cererile de autorizare se consideră aprobate dacă, în termen de 15 zile de la data confirmării primirii acestora, autoritățile administrației publice locale nu au comunicat în scris comercianților respingerea lor motivată, data autorizării fiind considerată cea de-a 16-a zi calendaristică de la data confirmării primirii acestora.
(5) Cererile de autorizare pot fi respinse în următoarele cazuri:
(6) După aprobare, administrația publică locală va transmite, în termen de 30 de zile, o copie de pe cererea de autorizare și de pe fișa de caracterizare a structurii de vânzare la Camera de Comerț și Industrie - Oficiul registrului comerțului din județul unde se află sediul unității comerciale.
(7) În scopul realizării unui sistem eficient de baze de date privind rețeaua de distribuție și de prestări servicii de piață, Camera de Comerț și Industrie - Oficiul județean al registrului comerțului va transmite Camerei de Comerț și Industrie a României - Oficiul Național al Registrului Comerțului, în sistem computerizat, conținutul cererii de autorizare și al fișei de caracterizare a structurii de vânzare, în termen de 3 zile de la primirea acestora.
(8) La solicitarea autorităților administrației publice interesate, Camera de Comerț și Industrie a României - Oficiul Național al Registrului Comerțului sau, după caz, Camera de Comerț și Industrie - Oficiul județean al registrului comerțului va pune gratuit la dispoziție acestora informațiile cu privire la datele preluate. Comercianții sunt obligați să transmită unităților teritoriale de statistică datele solicitate referitoare la activitatea comercială.
Comerțul în structuri de vânzare cu suprafață medie
Art. 7. - (1) Exercitarea activității comerciale într-o structură de vânzare cu suprafață medie între limitele specificate în art. 4 se efectuează în baza documentației întocmite și înaintate conform prevederilor art. 6 alin. (1), (2) și (3).
(2) Cererile de autorizare se consideră aprobate dacă, în termen de 30 de zile de la data confirmării primirii acestora, autoritățile administrației publice locale nu au comunicat în scris comerciantului respingerea lor motivată, data autorizării fiind considerată cea de-a 31-a zi calendaristică de la data confirmării primirii acestora.
(3) Cererile de autorizare pot fi respinse în cazurile menționate la art. 6 alin. (5).
(4) În scopul realizării unei evidențe pe țară se aplică prevederile art. 6 alin. (6), (7) și (8).
Comerțul în structuri de vânzare cu suprafață mare
Art. 8. - (1) Exercitarea activității comerciale într-o structură de vânzare cu suprafață mare se efectuează în baza documentației întocmite și înaintate conform prevederilor art. 6 alin. (1), (2) și (3).
(2) Cererile de autorizare se consideră aprobate dacă, în termen de 45 de zile de la data confirmării primirii acestora, autoritățile administrației publice locale nu au comunicat în scris comerciantului respingerea lor motivată, data autorizării fiind considerată cea de-a 46-a zi calendaristică de la data confirmării primirii acestora.
(3) Cererile de autorizare pot fi respinse în cazurile menționate la art. 6 alin. (5).
(4) În scopul realizării unei evidențe pe țară se aplică prevederile art. 6 alin. (6), (7) și (8).
Comerțul în zone publice și în afara structurilor de vânzare
Art. 9. - (1) Comerțul în zone publice se desfășoară în structuri de vânzare cu sediu fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activității în zone publice este supusă autorizării administrațiilor publice locale și va respecta regulamentele proprii elaborate de administratorii zonelor publice respective.
(3) În spațiul din fața structurilor de vânzare cu sediu fix este interzisă comercializarea de produse similare de către alți comercianți, cu excepția administratorilor structurilor respective.
(4) Activitatea de comercializare în afara structurilor de vânzare, precum și vânzarea la distanță sunt supuse autorizării administrației publice locale în a cărei rază teritorială se află depozitul sau, în lipsa acestuia, sediul social al comerciantului, în condițiile art. 6 din prezenta ordonanță.
CAPITOLUL III
Orarele de funcționare
Orarul de funcționare pentru public
Art. 10. - Unitățile de vânzare cu amănuntul și cele prestatoare de servicii de piață pot fi deschise publicului în toate zilele săptămânii. Fiecare patron își stabilește în mod liber orarul de funcționare, cu respectarea prevederilor înscrise în legislația muncii și cu condiția respectării reglementărilor în vigoare privind liniștea și ordinea publică.
Art. 11. - Orarul de funcționare se afișează la intrarea în unitate, în mod vizibil din exterior, patronul fiind obligat să asigure respectarea acestuia.
Art. 12. - Unitățile comerciale din sectorul alimentar nu pot fi închise mai mult de două zile consecutive în cazul sărbătorilor legale, cu excepția unor cauze obiective de nefuncționare.
CAPITOLUL IV
Obligațiile și răspunderile autorităților administrației publice centrale și locale
Dispoziții generale
Art. 13. - Autoritățile administrației publice urmăresc dezvoltarea armonioasă a rețelei de distribuție și promovarea întreprinderilor mici și mijlocii.
Dezvoltarea rețelei comerciale
Art. 14. - (1) Autoritățile administrației publice locale stabilesc strategia de dezvoltare a rețelei de distribuție, având drept obiective:
(2) Autoritățile administrației publice locale stabilesc criteriile de dezvoltare urbanistică a sectorului comercial pentru determinarea:
(3) Autoritățile administrației publice locale asigură corelarea autorizării desfășurării unui exercițiu comercial într-o structură de vânzare, cu conținutul certificatului de urbanism și al autorizației de construire.
(4) Autoritățile administrației publice locale, în stabilirea strategiei de dezvoltare conform alin. (1), au în vedere următoarele caracteristici teritoriale:
(5) În zonele publice autoritățile administrației publice locale, în scopul satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc, cu respectarea dispozițiilor legale în vigoare:
(6) În scopul promovării și protejării activității comerciale în zonele orășenești periferice, precum și în zonele rurale, montane sau defavorizate, autoritățile administrației publice locale pot stabili înlesniri speciale, până la anularea taxelor datorate bugetelor locale.
(7) Pentru elaborarea strategiilor și criteriilor, conform prezentului articol, autoritățile administrației publice locale consultă asociațiile profesionale, asociațiile consumatorilor, organizațiile patronale, reprezentanți ai societăților comerciale și ai camerelor de comerț și industrie teritoriale.
Art. 15. - Pentru zone sau edificii cu valoare arhitectonică, istorică sau arheologică și pentru zone turistice autoritățile administrației publice locale pot acorda facilități financiare investitorilor care contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la restaurarea acestora.
Pregătirea profesională
Art. 16. - (1) Autoritățile administrației publice, camerele de comerț și industrie și societățile comerciale, precum și alte persoane juridice interesate pot fi autorizate să organizeze cursuri de pregătire și perfecționare profesională, conform legislației în vigoare.
(2) Cursul profesional va conține ca obiect de studiu materii adecvate pentru a garanta însușirea normelor și reglementărilor cu privire la sănătatea, securitatea și informarea consumatorului, precum și cu privire la comercializarea produselor și serviciilor.
Autorizarea
Art. 17. - (1) Autoritățile administrației publice locale exercită activitatea de autorizare respectând obiectivele, scopul și criteriile prezentei ordonanțe.
(2) Nivelul taxelor pentru autorizare se stabilește de autoritățile administrației publice locale, astfel încât acesta să nu reprezinte o barieră în calea comerțului, și se constituie ca venit la bugetul local.
(3) Reprezentanții Ministerului Industriei și Comerțului participă la examinarea cererilor de autorizare pentru structurile de vânzare cu suprafață mare.
CAPITOLUL V
Practici comerciale
Vânzările cu preț redus
Art. 18. - Prin vânzări cu preț redus, în sensul prezentei ordonanțe, se înțelege:
Art. 19. - Este interzis oricărui comerciant să ofere sau să vândă produse în pierdere, cu excepția situațiilor prevăzute la art. 18 lit. a), b), e), f) și g). Prin vânzare în pierdere, în sensul prezentei ordonanțe, se înțelege orice vânzare la un preț egal sau inferior costului de achiziție, așa cum acesta este definit în reglementările legale în vigoare.
Vânzările de lichidare
Art. 20. - Potrivit prezentei ordonanțe, prin vânzare de lichidare se înțelege orice vânzare precedată sau însoțită de publicitate și anunțată sub denumirea de "lichidare" și care, printr-o reducere de prețuri, are ca efect vânzarea accelerată a totalității sau numai a unei părți din stocul de produse dintr-o structură de vânzare cu amănuntul, în una dintre următoarele situații:
Art. 21. - (1) Lichidările sunt supuse notificării în baza unui inventar detaliat al mărfurilor de lichidat întocmit de comerciant, care este obligat să justifice cu documente proveniența produselor respective. Notificarea se face la primăria localității în a cărei rază teritorială este amplasată structura de vânzare sau, după caz, la primăriile sectoarelor municipiului București, cu cel puțin 15 zile înainte de începerea operațiunilor de lichidare în situațiile prevăzute la art. 20 lit. a) d), e) și f) și cel puțin 3 zile în situațiile prevăzute la lit. b), c) și g). Perioada pentru care se notifică operațiunile de lichidare este de maximum:
(2) Data notificării constituie începutul termenului de 6 luni în care comerciantul va trebui să justifice realizarea efectivă a operațiunii de lichidare.
(3) Orice anunț sau altă formă de publicitate privind lichidarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut a vânzării și durata acesteia, precum și sortimentul de mărfuri supus lichidării, în cazul în care operațiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.
Art. 22. - (1) Pe durata operațiunilor de lichidare este interzis să se lichideze sau să se propună spre lichidare alte produse decât cele înscrise în lista de inventar aferentă notificării și aflate în stocul unității comerciale la data depunerii/transmiterii notificării. Stocul este format din produsele expuse în spațiile destinate vânzării și cele aflate în depozitele structurii de vânzare; produsele deținute în antrepozite și/sau depozite situate în afara structurii de vânzare pentru care a fost făcută notificarea nu intră în componența stocului de lichidat.
(2) Pot fi lichidate numai produsele care fac parte din stocul unității comerciale și a căror contravaloare a fost achitată de comerciant la data depunerii/transmiterii notificării sau a emiterii hotărârii judecătorești, prevăzute la art. 20 lit. b), sau la data evenimentelor prevăzute la art. 20 lit. g).
Art. 23. - În afara cazurilor prevăzute la art. 20 lit. b) și g), orice vânzare de lichidare trebuie să aibă loc în structura de vânzare în care produsele au fost vândute în mod obișnuit.
Vânzările de soldare
Art. 24. - Vânzarea de soldare este orice vânzare însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea de "soldare/soldări/solduri" și care, printr-o reducere de prețuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri dintr-o structură de vânzare cu amănuntul, în scopul reînnoirii sezoniere a sortimentului de mărfuri. Produsele care pot fi supuse soldării sunt articolele de îmbrăcăminte - articolele de blănărie-pielărie, confecțiile, tricotajele, inclusiv lenjeria -, țesăturile, marochinăria, încălțămintea și articolele sezoniere de sport-turism, precum și alte produse care vor fi stabilite prin norme ca făcând parte din categoria produselor sezoniere.
Art. 25. - Vânzările de soldare se pot efectua în cursul a două perioade pe an cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puțin 30 de zile înaintea datei de debut al perioadei de soldări și oferite spre vânzare în mod obișnuit înaintea acestei date.
Art. 26. - Stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spațiile de vânzare și depozitele structurii de vânzare, precum și, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puțin 15 zile înainte de data de debut al soldărilor, și nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul operațiunilor de soldare. De asemenea, un comerciant ambulant poate constitui și desface un asemenea stoc de mărfuri.
Art. 27. - Vânzarea trebuie să aibă loc în structurile de vânzare sau, după caz, în locurile în care produsele soldate sau produsele asemănătoare erau vândute în mod obișnuit.
Art. 28. - Documentele justificative care atestă că stocul de produse propus pentru soldare a fost constituit cu cel puțin 15 zile înainte de data de debut al operațiunii și achitat cu cel puțin 30 de zile înainte de această dată vor fi păstrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate. Achitarea produselor soldate rezultă din examinarea actelor contabile, cu excepția cazurilor în care vânzătorul acestor produse este însuși producătorul sau mandatarul acestuia.
Art. 29. - (1) Perioadele de soldări prevăzute la art. 25 se stabilesc de comerciant între următoarele limite:
(2) Comercianții au obligația să notifice la primăria în a cărei rază teritorială își desfășoară activitatea perioada în care efectuează vânzările de soldare cu cel puțin 15 zile înainte de începerea operațiunilor.
Art. 30. - (1) Este interzis să se anunțe o vânzare de soldare în alte cazuri și condiții decât cele prevăzute la art. 25.
(2) Orice anunț sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de debut al vânzării și durata acesteia, precum și sortimentul de mărfuri supus soldării în cazul în care operațiunea nu se referă la totalitatea produselor din structura de vânzare.
Vânzările prin magazin sau prin depozit de fabrică
Art. 31. - Vânzările prin magazin de fabrică sau vânzările prin depozit de fabrică sunt vânzările din producția proprie, efectuate direct consumatorilor de către producători, prin propriile magazine/depozite, special amenajate în acest scop și îndeplinind obligațiile ce revin oricărui comerciant care desfășoară comerț cu amănuntul. Vânzările cu preț redus prin magazin/depozit de fabrică nu sunt supuse notificării.
Art. 32. - În cadrul vânzărilor definite la art. 31, cu excepția produselor alimentare, producătorii pot practica vânzări cu preț redus pentru acea parte din producția lor care îndeplinește următoarele condiții:
Art. 33. - Orice producător care vinde cu preț redus o parte a producției sale, conform prevederilor art. 32, este obligat să pună la dispoziție organelor de control abilitate toate documentele legale care justifică originea și data de fabricație a produselor care fac obiectul acestor vânzări.
Vânzările promoționale
Art. 34. - (1) În sensul prezentei ordonanțe, vânzările promoționale sunt cele care pot avea loc în orice perioadă a anului fără să facă obiectul notificării, cu condiția ca:
(2) Comerciantul care dorește să promoveze într-o anumită perioadă o categorie de produse disponibile este obligat să reînnoiască sau să completeze stocul respectiv pentru a satisface integral cererile pe durata întregii perioade anunțate.
Reguli comune privind anunțurile publicitare de reducere de prețuri
Art. 35. - (1) Vânzările cu preț redus prevăzute la art. 18, așa cum sunt definite de prezenta ordonanță, sunt supuse următoarelor reguli de fixare și publicitate a prețurilor, atunci când consumatorii sunt anunțați despre o reducere de prețuri, care comportă o comparație exprimată în cifre:
(2) Aceste reguli nu se aplică atunci când reducerile de preț pe produs rezultă din creșterea cantității de produs conținută în ambalajul utilizat în mod uzual în comercializarea acestora sau din creșterea numărului de produse identice oferite spre vânzare într-un ambalaj colectiv.
Vânzările la distanță
Art. 36. - Vânzarea la distanță este acea formă de vânzare cu amănuntul care se desfășoară în lipsa prezenței fizice simultane a consumatorului și a comerciantului, în urma unei oferte de vânzare efectuate de acesta din urmă care, în scopul încheierii contractului, utilizează exclusiv tehnici de comunicare la distanță.
Art. 37. - În oferta de vânzare de produse sau servicii, efectuată prin intermediul unei tehnici de comunicare la distanță, comerciantul va indica următoarele elemente: datele de identificare a comerciantului, principalele caracteristici ale produselor și serviciilor și prețul acestora, dreptul de renunțare și perioada aferentă exercitării acestui drept de către consumatori, costul utilizării tehnicilor de comunicare la distanță atunci când acesta se calculează altfel decât tariful de bază, perioada pentru care oferta sau prețul rămâne valabil.
Art. 38. - Consumatorul trebuie să primească confirmarea scrisă sau printr-un alt suport de informații durabil, disponibil și accesibil acestuia, privind elementele prevăzute la art. 37, în timp util, în perioada executării contractului.
Art. 39. - În cadrul acestei forme de vânzare consumatorul beneficiază de o perioadă de 10 zile lucrătoare în care își poate exercita dreptul de renunțare, având posibilitatea să rezilieze contractul și să returneze produsul achiziționat sau să solicite schimbarea produsului, fără penalizări și fără să ofere o motivație.
Art. 40. - În cazul în care consumatorul și-a exercitat dreptul de renunțare, produsele vor fi returnate fără modificări ale conținutului și proprietăților acestora. Se va accepta returnarea produselor cu modificări dacă acestea s-au produs în urma unei acțiuni necesare examinării produselor sau datorită unor cauze ce nu pot fi imputate consumatorului.
Art. 41. - Atunci când consumatorul și-a exercitat dreptul de renunțare furnizorul este obligat să ramburseze gratuit sumele plătite de consumator sau să schimbe produsele într-un termen de maximum 30 de zile de la data returnării acestora.
Vânzările directe
Art. 42. - (1) Vânzarea directă este acea practică comercială prin care produsele sau serviciile sunt desfăcute direct consumatorilor în afara spațiilor de vânzare cu amănuntul, prin intermediul vânzătorilor direcți, care prezintă produsele și serviciile oferite spre vânzare.
(2) Vânzarea prin rețele (multilevel marketing) este o formă a vânzării directe prin care produsele și serviciile sunt oferite consumatorilor prin intermediul unei rețele de vânzători direcți și independenți care primesc un comision atât pentru vânzările proprii, cât și pentru vânzările generate de rețelele de vânzători direcți și independenți pe care i-au recrutat personal.
Vânzările piramidale/etajate
Art. 43. - Sunt considerate practici comerciale interzise:
Art. 44. - (1) În cazul rețelelor de vânzare constituite prin recrutarea aderenților sau afiliaților este interzis să se solicite aderentului sau afiliatului rețelei plata unei sume aferente dreptului de intrare în rețea, cu excepția contravalorii materialelor sau a serviciilor de natură pedagogică, formativă, demonstrativă ori de vânzare sau a oricărui alt material sau serviciu similar.
(2) În cadrul aceleiași rețele este, de asemenea, interzis să se impună unui aderent sau afiliat achiziționarea unui stoc de produse destinat vânzării ulterioare, fără obligația ca stocul de produse nevândute de aferent/afiliat să fie reprimit de titularul rețelei.
Vânzările în afara spațiilor comerciale
Art. 45. - (1) Vânzările în afara spațiilor comerciale sunt acele vânzări directe realizate de comercianți în următoarele situații:
(2) Comercianții care efectuează vânzări în afara spațiilor comerciale sunt obligați să comunice datele de identificare a personalului angajat organelor de poliție locale și răspund civil față de efectele activității acestora.
Art. 46. - Beneficiarul autorizării eliberează legitimații persoanelor angajate în acest sistem de vânzare; legitimațiile vor fi retrase imediat ce deținătorii acestora își pierd calitatea de angajat.
Art. 47. - Legitimațiile eliberate și vizate trimestrial vor conține numele și fotografia salariatului, denumirea și adresa firmei, semnătura managerului și vor fi prezentate în cursul desfășurării operațiunilor de vânzare.
Loteriile publicitare
Art. 48. - Loteriile publicitare care tind să stimuleze în rândul participanților speranța unui câștig atribuit prin tragere la sorți sunt admise numai în condițiile în care participanților nu le este impusă în contrapartidă nici o cheltuială.
Art. 49. - Participarea la acest gen de loterii nu va fi condiționată de bonul de comandă sau de orice altă dovadă privind achiziționarea produsului sau serviciului care face obiectul operațiunii publicitare respective.
Art. 50. - În privința câștigurilor puse în joc în cadrul unei loterii publicitare, anunțurile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numărul și valoarea comercială a respectivelor câștiguri, precum și următoarea mențiune: "regulamentul de participare/desfășurare este disponibil în mod gratuit oricărui solicitant". În acest scop se va menționa adresa la care solicitarea poate fi trimisă.
Art. 51. - Pentru a verifica corecta desfășurare a operațiunii publicitare respective reprezentanții Oficiului pentru Protecția Consumatorilor, Ministerului Finanțelor și ai Ministerului Industriei și Comerțului pot solicita organizatorilor de loterii publicitare regulamentul de desfășurare a acestora, precum și un exemplar al anunțurilor adresate publicului, caz în care organizatorii vor prezenta această documentație în termen de 5 zile de la data solicitării.
Art. 52. - Prezenta ordonanță nu exclude controlul acțiunilor de promovare a vânzărilor prin acest gen de operațiuni publicitare de către asociațiile profesionale cu rol de autoreglementare în domeniul publicității, precum și dreptul persoanelor, care se consideră induse în eroare în cursul desfășurării acestor operațiuni, de a se adresa direct acestor asociații.
Art. 53. - Se consideră publicitate înșelătoare acele fapte prin care organizatorul unei loterii publicitare sugerează destinatarului, prin anunțul publicitar efectuat, că:
Art. 54. - Nu sunt asimilate loteriei publicitare și deci nu sunt supuse interdicției prevăzute la art. 49 concursurile în cadrul cărora premiile sunt câștigate nu datorită hazardului, ci abilității, cunoștințelor și perspicacității participanților, câștigătorul fiind desemnat în funcție de valoarea prestației sale.
Vânzările cu prime
Art. 55. - Vânzarea cu prime este acea practică comercială prin care cu ocazia unei vânzări de produse/servicii sau a unei oferte de vânzare de produse/servicii se oferă consumatorului, cu titlu gratuit, prime sub forma unor produse/servicii.
Art. 56. - Este interzisă orice vânzare sau ofertă de vânzare de produse sau orice prestare sau ofertă de prestare de servicii făcută către consumator, care dă dreptul acestora, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o primă sub forma unor produse/servicii, în afara cazurilor în care acestea sunt identice cu produsele/serviciile cumpărate.
Art. 57. - Nu sunt considerate prime:
Vânzările condiționate
Art. 58. - Este interzisă condiționarea vânzării către consumator a unui produs de cumpărarea unei cantități impuse sau de cumpărarea concomitentă a unui alt produs sau serviciu. De asemenea, este interzisă prestarea unui serviciu către consumator, condiționată de prestarea altui serviciu sau de cumpărarea unui produs.
Art. 59. - Nu sunt considerate vânzări condiționate:
1. vânzările la un preț global pentru produse sau servicii diferite, care constituie un ansamblu, precum și pentru produse identice preambalate oferite într-un ambalaj colectiv, cu condiția ca:
2. vânzările de produse în loturi sau ambalaje consacrate de uzanțele comerciale și de nevoile de consum.
Vânzările forțate
Art. 60. - Prin vânzare forțată se înțelege:
Art. 61. - Orice vânzare forțată este interzisă. Expedierea unui produs sau prestarea unui serviciu către o persoană se face numai în baza unei cereri prealabile din partea acesteia.
Art. 62. - Nu sunt considerate vânzări forțate ofertele efectuate în scopuri filantropice. În cazul acestor oferte, pe documentele însoțitoare va fi inscripționată, în mod clar și vizibil, următoarea mențiune: "destinatarul nu are nici o obligație de a plăti sau de a returna produsul".
Refuzul de a vinde
Art. 63. - Se interzice a se refuza consumatorului fără un motiv justificat, conform prevederilor legale în vigoare, vânzarea unui produs sau prestarea unui serviciu.
CAPITOLUL VI
Reguli generale de comercializare a produselor și serviciilor
Protecția vieții, sănătății
Art. 64. - (1) Producătorii și importatorii sunt obligați să introducă pe piață numai și securității consumatorilor produse sigure pentru viața, sănătatea și securitatea consumatorilor.
(2) Aceeași obligație revine și oricărui comerciant care, pe baza informațiilor obținute de la producător/importator și a cunoștințelor profesionale, trebuie să se asigure că produsele oferite spre comercializare sunt sigure și să informeze consumatorii asupra factorilor de risc în utilizarea/consumul acestora.
(3) Se interzice comercializarea produselor pentru care există cerințe legal reglementate, dacă acestea nu sunt însoțite de documentele de angajare ale producătorului/importatorului referitor la calitatea și securitatea acestora, emise conform reglementărilor respective.
Art. 65. - Produsul care este conform reglementărilor cu caracter obligatoriu, prin care sunt definite caracteristicile de securitate ale acestuia și modalitățile de control al conformității cu caracteristicile parametrilor definiți, este considerat sigur.
Art. 66. - Dacă securitatea produselor nu este determinată conform prevederilor art. 65, un produs va fi considerat sigur atunci când, utilizat în condiții normale sau previzibile, nu prezintă riscuri pentru viața, sănătatea și securitatea consumatorilor.
Art. 67. - Pentru evaluarea securității unui produs vor fi luate în considerare următoarele elemente:
Art. 68. - Prevederile art. 65-67 sunt aplicabile în egală măsură și serviciilor de piață.
Art. 69. - Prevederile art. 65-67 nu se aplică în cazul produselor care necesită reparații sau recondiționări înaintea utilizării, cu condiția ca despre acest fapt consumatorii să fie informați de către comercianți în momentul cumpărării.
Art. 70. - În aplicarea prevederilor art. 65, 67 și 68 se vor avea în vedere reglementările legale în vigoare privind activitatea de standardizare, acreditare și infrastructura pentru evaluarea conformității.
A. Reguli privind etichetarea și ambalarea
Informarea consumatorilor și protecția intereselor economice ale acestora
Art. 71. - La vânzarea produsului/prestarea serviciului comerciantul/prestatorul trebuie să aducă cu bună-credință la cunoștință consumatorului, la solicitarea acestuia, pe lângă informațiile furnizate prin etichetare, marcare și ambalare și informații corecte și utile privind caracteristicile produsului/serviciului, condițiile de vânzare și modul de utilizare.
Art. 72. - (1) Informațiile furnizate prin etichetare, marcare, ambalare vor respecta prevederile legale referitoare la etichetare.
(2) Pentru unele categorii de produse, în scopul asigurării protecției consumatorilor și pentru menținerea unui mediu concurențial normal, Guvernul poate elabora reglementări specifice de etichetare.
(3) Pentru a informa consumatorul despre impactul unor produse asupra mediului înconjurător, precum și pentru a promova producția și utilizarea acelor produse care, pe toată durata lor de viață, au efecte nesemnificative asupra calității apei, aerului și solului, se va institui un sistem național de etichetare ecologică.
Art. 73. - Ambalajele produselor trebuie să asigure integritatea și protecția calității acestora, să fie ușor de manipulat, să promoveze vânzarea produselor, fiind totodată conforme prevederilor legale referitoare la protecția muncii, mediului și a securității consumatorilor.
B. Obligația indicării prețurilor
Art. 74. - (1) Comerciantul care în rețeaua cu amănuntul oferă produse/servicii spre vânzare trebuie să indice prețul de vânzare, prețul pe unitatea de măsură/tariful practicat, conform reglementărilor legale în vigoare.
(2) Prețurile de vânzare, prețurile pe unitatea de măsură și tarifele se indică în mod vizibil, lizibil și fără echivoc prin marcare, etichetare și/sau afișare și se exprimă în lei.
(3) Când livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior plății unui acont, comerciantul este obligat să elibereze consumatorului, la plata acontului, un document fiscal conform legislației în vigoare sau, după caz, un contract scris și să respecte condițiile contractuale.
(4) Comercianții care, potrivit legislației în vigoare, sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale cumpărătorilor de produse/servicii.
C. Reguli privind indicarea cantității
Art. 75. - (1) În funcție de tipul și caracteristicile produsului, pe ambalajul acestuia se vor indica vizibil, lizibil și fără echivoc dimensiunile sau numărul de articole (bucăți) conținute, cantitatea netă conținută, exprimată în unități de măsură recunoscute de autoritatea statului român în materie de metrologie.
(2) Obligativitatea indicării acestor date revine producătorului, ambalatorului sau, după caz, importatorului.
Art. 76. - În cazul vânzărilor la distanță prin corespondență, orice comerciant care informează consumatorul asupra ofertei sale de produse prin intermediul cataloagelor, broșurilor sau al altor publicații tipărite este obligat ca pentru produsele preambalate să menționeze cantitatea netă conținută de fiecare ambalaj, prețul de vânzare, precum și prețul pe unitatea de măsură, conform dispozițiilor legale în vigoare.
Art. 77. - (1) Pentru produsele comercializate în vrac, care sunt cântărite sau măsurate în prezența consumatorului, dispozițiile art. 75 alin. (1) nu se aplică.
(2) Informațiile furnizate de aparatele de măsură utilizate pentru determinarea cantității produselor vândute în vrac trebuie să fie clare și vizibile pentru consumator.
D. Clauze abuzive
Art. 78. - În calitate de parte contractantă consumatorii pot refuza încheierea contractelor care cuprind clauze definite ca abuzive, conform prevederile legale în vigoare.
Art. 79. - Pentru unele categorii de produse/servicii, în scopul asigurării unui echilibru între obligațiile și drepturile părților contractante și pentru a promova un mediu concurențial normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu caracter obligatoriu.
CAPITOLUL VII
Sancțiuni
Art. 80. - Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni, și se sancționează după cum urmează:
1. nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) cu amendă:
2. exercitarea activității comerciale prin încălcarea prevederilor art. 5 alin. (2) și (3), cu amendă de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
3. comercializarea de produse și servicii de piață, altele decât cele cuprinse în cererea de autorizare și aprobate de autoritățile administrației publice locale, conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit. a), ale art. 7 alin. (1) și ale art. 8 alin. (1), cu amendă de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei;
4. nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (3) și ale art. 12, cu amendă de la 3.000.000 lei la 5.000.000 lei;
5. nerespectarea prevederilor art. 11, cu amendă de la 250.000 lei la 2.500.000 lei;
6. oferirea sau vânzarea produselor în pierdere, în alte cazuri decât cele prevăzute la art. 19, cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
7. nerespectarea prevederilor art. 20, cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
8. realizarea, organizarea și/sau anunțarea unei vânzări de lichidare fără notificarea prevăzută la art. 21 alin. (1), cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
9. neprezentarea la solicitarea organelor de control a documentelor legale care justifică realizarea evenimentului care motivează notificarea comerciantului, conform dispozițiilor cuprinse în art. 21 alin. (1), cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
10. nerespectarea prevederilor art. 22, 25, 26, 28 și 33, cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
11. nerespectarea prevederilor art. 24, cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
12. realizarea operațiunilor de soldare în alte perioade decât cele prevăzute la art. 29 alin. (1), cu amendă de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
13. nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (3), ale art. 30 alin. (2), ale art. 34 și ale art. 35 alin. (1), cu amendă de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
14. nerespectarea prevederilor art. 46, cu amendă de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
15. nerespectarea prevederilor art. 47, cu amendă de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei;
16. nerespectarea prevederilor art. 37, 38, 39 și 41, cu amendă de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei;
17. nerespectarea prevederilor art. 43 și 44, cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei;
18. nerespectarea de către organizatorii de loterii publicitare a prevederilor art. 49 și 50, cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei;
19. neprezentarea în termen a documentelor solicitate conform prevederilor art. 51, cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei;
20. faptele asimilate unei publicități înșelătoare prevăzute la art. 53, cu amendă de la 15.000.000 lei la 40.000.000 lei;
21. vânzarea cu prime și vânzarea condiționată, în alte cazuri decât cele prevăzute la art. 56 și, respectiv, la art. 58, se sancționează cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei;
22. nerespectarea prevederilor art. 61 și 63, cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei;
23. nerespectarea de către comercianți a prevederilor art. 71, ale art. 77 alin. (2) și ale art. 90 alin. (3), cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei;
24. exercitarea activității de comerț cu ridicata și comerț cu amănuntul în aceeași suprafață de vânzare din cadrul unei unități comerciale, cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
Art. 81. - Sancțiunile prevăzute la art. 80 se aplică și persoanelor juridice, caz în care limitele minime și maxime se măresc de două ori.
Art. 82. - Veniturile încasate ilicit de către comercianți ca urmare a încălcării prevederilor art. 22, 25, 43 și 49, precum și în cazul contravențiilor prevăzute la art. 80 pct. 1, 7, 11 și 12 se preiau la bugetul de stat de organele abilitate ale Ministerului Finanțelor.
Art. 83. - Împiedicarea sau obstrucționarea, sub orice formă, de către comerciant sau de orice altă persoană, a organelor administrației publice în exercitarea atribuțiilor lor privind controlul respectării prevederilor prezentei ordonanțe constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei.
Art. 84. - Contravențiile prevăzute la art. 80 se constată și se sancționează de către:
Art. 85. - Prevederile prezentei ordonanțe referitoare la contravenții se completează cu dispozițiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu modificările ulterioare, cu excepția art. 25-27.
Art. 86. - (1) În cazul repetării contravențiilor prevăzute la art. 80 într-un interval de 12 luni, chiar dacă amenda a fost plătită, autoritățile administrației publice locale pot suspenda activitatea comercială pe o perioadă de 30 de zile pentru structura de vânzare respectivă.
(2) Autorizarea funcționării pentru structurile de vânzare cu suprafață medie sau mare se anulează atunci când:
(3) Autorizarea funcționării pentru structurile de vânzare cu suprafață mică se anulează atunci când:
(4) Sancțiunile aplicate de celelalte organisme de control, conform prevederilor prezentei ordonanțe, vor fi aduse la cunoștință autorităților administrației publice locale în termen de 48 de ore de la aplicarea acestora.
CAPITOLUL VIII
Dispoziții finale
Art. 87. - În cazul lichidărilor și soldărilor, atunci când vânzarea se efectuează în pierdere, astfel cum este definită la art. 19, costul de achiziție este deductibil din punct de vedere fiscal.
Art. 88. - Ministerul Industriei și Comerțului, în baza consultării cu alte organisme interesate ale administrației publice centrale și locale, precum și cu cele neguvernamentale, elaborează norme și reglementări specifice cu privire la comercializarea produselor și serviciilor pe piața internă, pe care le supune spre aprobare Guvernului.
Art. 89. - (1) Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta ordonanță și pot fi actualizate prin hotărâri ale Guvernului.
(2) Prezenta ordonanță intră în vigoare la 1 ianuarie 2001, cu excepția art.: 10, 11, 12, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76 și 77, care intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) În termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe comercianții care desfășoară activități de comercializare a produselor vor solicita actualizarea autorizării în conformitate cu condițiile pentru desfășurarea activității comerciale prevăzute în prezenta ordonanță.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU
Contrasemnează:
p. Ministrul industriei și comerțului,
Constantin Isbășoiu,
secretar de stat
p. Ministrul funcției publice,
Ioan Onisei,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Decebal Traian Remeș
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Ministru de stat, ministrul sănătății,
Hajdu Gabor
Ministrul muncii și protecției sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministrul lucrărilor publice și amenajării teritoriului,
Nicolae Noica
Ministrul agriculturii și alimentației,
Ioan Avram Mureșan
p. Șeful Oficiului Concurenței,
Constantin Prigoreanu,
secretar de stat
Oficiul pentru Protecția Consumatorilor
Eliade Mihăilescu,
secretar de stat
București, 29 august 2000.
Nr. 99.
ANEXA NR. 1
..........................................................................................................................
Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.