LEGE nr.268 din 28 mai 2001
privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri proprietate publică și privată a statului cu destinație agricolă și înființarea Agenției Domeniilor Statului
Textul actului publicat în M.Of. nr. 299/7 iun. 2001 |
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. - Prin prezenta lege se reglementează:
a) cadrul juridic privind privatizarea societăților comerciale agricole care dețin în exploatare terenuri cu destinație agricolă, constituite în conformitate cu Legea nr. 15/1990 privind reorganizarea unităților economice de stat ca regii autonome și societăți comerciale;
b) statutul juridic al Agenției Domeniilor Statului;
c) administrarea societăților comerciale și regimul concesionării sau arendării terenurilor proprietate publică și privată a statului, aflate în exploatarea acestora.
Art. 2. - (1) Prevederile prezentei legi se aplică și societăților comerciale rezultate în urma divizării sau fuziunii societăților comerciale care dețin în exploatare terenuri cu destinație agricolă, precum și societăților naționale care funcționează sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor.
(2) Prin terenuri cu destinație agricolă se înțelege: terenuri agricole productive - arabile, vii, livezi, pepiniere viticole, pomicole, plantații de hamei și duzi, pășuni, fânețe, sere, solarii, răsadnițe și altele asemenea -, cele cu vegetație forestieră, dacă nu fac parte din amenajamente silvice, pășuni împădurite, cele ocupate cu construcții și instalații zootehnice, amenajări piscicole și de îmbunătățiri funciare, drumuri tehnologice și de exploatare agricolă, platforme și spații de depozitare care servesc nevoilor producției agricole și terenuri neproductive care pot fi amenajate și folosite pentru producția agricolă.
(3) Prevederile prezentei legi reglementează regimul juridic al terenurilor cu destinație agricolă, proprietate publică sau privată a statului, aflate în administrarea Agenției Domeniilor Statului.
Art. 3. - (1) Privatizarea societăților comerciale prevăzute la art. 1 și 2 se face de către Agenția Domeniilor Statului, în numele statului, prin vânzarea de acțiuni, vânzarea de active și prin privatizarea managementului către persoane fizice și juridice, române sau străine.
(2) Terenurile pentru care societățile comerciale au obținut certificatul de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului de incintă, eliberat de Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, cu aplicarea prevederilor legale privind reevaluarea imobilizărilor corporale și modificarea capitalului social, fac parte din capitalul social al societăților comerciale prevăzute la art. 1 și 2.
(3) Terenurile care urmează să fie retrocedate în conformitate cu prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată, și ale Legii nr. 1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997, se transmit, la cererea comisiilor județene, comisiilor locale.
(4) Terenurile cu destinație agricolă, altele decât cele prevăzute la alin. (2), nu fac parte din capitalul social al acestor societăți comerciale.
CAPITOLUL II
Înființarea Agenției Domeniilor Statului și delimitarea patrimoniului acesteia
SECȚIUNEA 1
Înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Domeniilor Statului
Art. 4. - (1) Se înființează Agenția Domeniilor Statului, instituție de interes public cu personalitate juridică, cu caracter financiar și comercial, finanțată din surse extrabugetare, în subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, având ca atribuții:
a) exercitarea în numele statului a prerogativelor dreptului de proprietate asupra terenurilor cu destinație agricolă aparținând domeniului privat al statului;
b) gestionarea și exploatarea eficientă a patrimoniului de stat, al cărui proprietar mandatat este, precum și privatizarea societăților comerciale prevăzute la art. 1 și 2;
c) administrarea terenurilor cu destinație agricolă aparținând domeniului public și privat al statului, aflate în exploatarea societăților naționale, a institutelor și stațiunilor de cercetare și producție agricolă și a unităților de învățământ agricol și silvic;
d) concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă aparținând domeniului public sau privat al statului, aflate în exploatarea societăților naționale, a institutelor și stațiunilor de cercetare și producție agricolă și a unităților de învățământ agricol și silvic;
e) concesionarea sau închirierea bunurilor, activităților și serviciilor publice aflate în subordinea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor.
(2) Atribuțiile și structura organizatorică ale Agenției Domeniilor Statului se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor.
Art. 5. - (1) Agenția Domeniilor Statului este condusă de un consiliu de administrație format din 9 membri, numiți pe criterii de competență profesională prin ordin al ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor, iar unul dintre membrii acestuia este desemnat să îndeplinească funcția de președinte, care este și director general.
(2) Durata mandatului membrilor consiliului de administrație se fixează prin ordinul de numire și nu poate fi mai mare de 4 ani.
(3) Membrii consiliului de administrație pot fi revocați pentru motive întemeiate de autoritatea care i-a numit, în baza unei analize a eficienței activității pe perioada în care au activat în consiliu.
(4) Consiliul de administrație ia decizii valabile în prezența a cel puțin două treimi din numărul membrilor săi.
(5) Consiliul de administrație se va întruni în ședințe cel puțin o dată pe lună.
(6) Consiliul de administrație se poate convoca în ședințe extraordinare de către președinte sau la cererea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor săi ori prin ordin al autorității care i-a numit.
(7) Președintele consiliului de administrație aduce la îndeplinire hotărârile acestui consiliu și în acest scop exercită următoarele atribuții:
a) încheie sau aprobă încheierea de contracte de către Agenția Domeniilor Statului;
b) aprobă operațiuni de plăți și încasări în numele Agenției Domeniilor Statului;
c) angajează și reprezintă Agenția Domeniilor Statului în relațiile cu persoane fizice sau juridice, precum și în fața instanțelor judecătorești;
d) prezintă anual spre aprobare Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor raportul de activitate al Agenției Domeniilor Statului și bugetul de venituri și cheltuieli, adoptate de consiliul de administrație.
(8) Atribuțiile, regulamentul de organizare și funcționare, precum și remunerarea membrilor consiliului de administrație se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor.
(9) Președintele consiliului de administrație poate să delege dreptul de a semna contracte și/sau convenții ori alte documente unor persoane cu funcții de conducere, angajate ale Agenției Domeniilor Statului.
(10) Agenția Domeniilor Statului va organiza auditul intern pentru realizarea controlului intern al operațiunilor financiar-contabile, conform prevederilor legale.
Art. 6. - (1) Veniturile realizate de Agenția Domeniilor Statului se păstrează în conturi bancare purtătoare de dobânzi.
(2) După deducerea cheltuielilor aprobate prin bugetul de venituri și cheltuieli al Agenției Domeniilor Statului veniturile astfel rezultate se virează semestrial Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, în contul fondului denumit "Dezvoltarea agriculturii românești".
(3) Sumele colectate în fondul "Dezvoltarea agriculturii românești" sunt destinate programelor de dezvoltare a piețelor interne și externe, programelor de cercetare, programelor de dezvoltare a fermelor private și altor programe, inclusiv cele de restructurare a societăților comerciale din domeniul de activitate al Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, în scopul privatizării eficiente a acestora.
SECȚIUNEA a 2-a
Acțiuni pentru delimitarea patrimoniului Agenției Domeniilor Statului
Art. 7. - (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Agenția Domeniilor Statului va inventaria terenurile cu destinație agricolă aflate în exploatarea societăților comerciale prevăzute la art. 1 și 2 și terenurile deținute în administrare de institutele și stațiunile de cercetare și producție agricolă, de universități și de unitățile de învățământ agricol și silvic, prevăzute în anexa nr. 2, și a societăților naționale care funcționează sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Procedura de inventariere a terenurilor prevăzute la alin. (1), precum și componența comisiilor de inventariere se vor stabili prin ordin al ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor.
(3) Planurile cadastrale ale terenurilor cu destinație agricolă, cu delimitarea suprafețelor pe categorii de folosință, se vor întocmi de către oficiile de cadastru agricol și organizarea teritoriului agricol și vor fi avizate, pentru conformitate, de comisia de inventariere și de Direcția cadastru și îmbunătățiri funciare.
(4) În vederea stabilirii dreptului de proprietate publică sau privată a statului, după caz, pe baza planurilor cadastrale întocmite potrivit alin. (3) și a Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, în termen de 90 de zile de la definitivarea lucrărilor de cadastru Agenția Domeniilor Statului va depune cererea de înscriere a dreptului de proprietate al statului în Cartea funciară, la biroul de carte funciară al judecătoriei în a cărei rază teritorială este situat terenul.
(5) Predarea-preluarea terenurilor prevăzute la alin. (1) și trecerea lor în patrimoniul Agenției Domeniilor Statului se fac pe bază de protocol între societățile comerciale, institutele și stațiunile de cercetare și producție agricolă, universitățile și unitățile de învățământ agricol și silvic și societățile naționale, pe de o parte, și Agenția Domeniilor Statului, pe de altă parte, în termen de 15 zile de la data inventarierii lor.
(6) La data predării-preluării bunurilor care fac obiectul prezentei legi se va întocmi de către Agenția Domeniilor Statului balanța terenurilor pe fiecare unitate prevăzută la art. 1, 2 și în anexele nr. 1-4, iar terenurile care nu fac obiectul retrocedării, în conformitate cu prevederile legilor în domeniu, vor fi declarate terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului și vor putea fi concesionate sau arendate în condițiile legii.
(7) Agenția Domeniilor Statului, împreună cu oficiul de cadastru agricol și organizarea teritoriului agricol, va inventaria terenurile care fac obiectul reconstituirii dreptului de proprietate potrivit Legii nr. 18/1991, republicată, și Legii nr. 1/2000 și le va preda pe bază de protocol comisiilor locale în vederea eliberării titlurilor de proprietate și punerii în posesie a celor îndreptățiți.
(8) În situația în care Agenția Domeniilor Statului constată că au fost săvârșite abuzuri comise prin acte administrative în aplicarea Legii nr. 18/1991, republicată, și a Legii nr. 1/2000, aceasta se poate prevala de prevederile art. 60-62 din Legea nr. 18/1991, republicată, sau poate sesiza instanțele judecătorești în a căror rază teritorială este situat terenul.
Art. 8. - (1) Terenurile agricole aparținând domeniului privat și public al statului, aflate în exploatarea institutelor sau stațiunilor de cercetare și producție agricolă, universităților și unităților de învățământ agricol și silvic, a companiilor sau societăților naționale, vor fi concesionate direct către acestea în schimbul unei redevențe.
(2) Institutele și stațiunile de cercetare și producție agricolă și unitățile de învățământ agricol și silvic sunt scutite de plata redevenței pentru terenurile concesionate ce aparțin domeniului public, în scopul realizării obiectivelor cercetării.
(3) Până la privatizarea societăților comerciale cu capital majoritar de stat, a companiilor sau societăților naționale, precum și a institutelor sau stațiunilor de cercetare și producție agricolă acestea vor avea un drept de preemțiune în concesionarea terenurilor deținute în exploatare, aparținând domeniului privat al statului, drept ce va putea fi exercitat în maximum 45 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
CAPITOLUL III
Vânzarea acțiunilor societăților comerciale ce dețin în exploatare terenuri cu destinație agricolă, precum și concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului și a activităților ori serviciilor aparținând domeniului public al statului
SECȚIUNEA 1
Pregătirea privatizării
Art. 9. - (1) La primirea din partea unui investitor interesat a unei scrisori de intenție pentru concesionarea terenului aflat în exploatarea societăților comerciale ce intră sub incidența prezentei legi, aparținând domeniului privat al statului, intrat sau prevăzut să intre în administrarea Agenției Domeniilor Statului, aceasta este obligată să efectueze studiul de oportunitate al concesionării și, concomitent, evaluarea acțiunilor deținute la respectiva societate.
(2) În cazul în care investitorul interesat de concesionarea sau arendarea terenului cu destinație agricolă solicită și cumpărarea de acțiuni, cele două contracte se vor negocia în conformitate cu metodele și prevederile de privatizare prevăzute în prezentul capitol.
(3) În cazul în care investitorul este interesat numai de concesionarea sau arendarea terenului cu destinație agricolă și nu solicită și cumpărarea de acțiuni, vor putea fi concesionate sau arendate numai acele terenuri care, potrivit studiului de oportunitate întocmit, nu sunt necesare societăților comerciale pentru desfășurarea activității, potrivit obiectului lor de activitate.
SECȚIUNEA a 2-a
Vânzarea de acțiuni
Art. 10. - (1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Agenția Domeniilor Statului va întocmi liste cuprinzând societățile comerciale care fac obiectul privatizării, respectiv ale căror terenuri deținute sunt oferite spre concesionare sau arendare. Aceste liste vor fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, alimentației și pădurilor.
(2) Listele prevăzute la alin. (1) vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, și vor cuprinde:
a) datele de identificare a agentului economic - denumirea societății comerciale, sediul, codul fiscal, numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerțului;
b) capitalul social și structura acționariatului;
c) procentul din capitalul social supus vânzării;
d) suprafața totală de teren agricol ce urmează să fie concesionată;
e) termenul limită de declanșare a procesului de privatizare-restructurare.
Art. 11. - (1) În vederea asigurării unui proces de privatizare, respectiv de concesionare, eficient și transparent, pentru fiecare societate comercială scoasă la privatizare și nominalizată în listă Agenția Domeniilor Statului va publica în mijloacele de informare în masă anunțul publicitar elaborat pentru vânzarea acțiunilor și concesionarea terenurilor din domeniul public sau privat al statului, deținute în exploatare de aceste societăți.
(2) Anunțul publicitar va fi întocmit în baza dosarului de prezentare și a studiului de oportunitate întocmit de Agenția Domeniilor Statului.
(3) Anunțul publicitar va cuprinde informații minime cu privire la:
a) denumirea și sediul societății comerciale;
b) numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerțului și codul fiscal;
c) obiectul de activitate;
d) capitalul social și numărul de acțiuni puse în vânzare;
e) structura acționariatului;
f) suprafața terenului care urmează să fie concesionată;
g) locul și data limită de cumpărare a caietului de sarcini;
h) locul de unde se pot obține alte date;
i) locul și data limită a depunerii ofertelor;
j) alte date considerate importante.
Art. 12. - Persoanele fizice sau juridice interesate în cumpărarea de acțiuni emise de societățile comerciale care dețin în exploatare terenuri cu destinație agricolă și/sau în concesionarea și arendarea terenurilor aparținând domeniului public sau privat al statului, inclusiv a bunurilor, activităților sau serviciilor accesorii ale acestor bunuri, vor înregistra la sediul Agenției Domeniilor Statului o scrisoare de intenție.
Art. 13. - (1) Vânzarea de acțiuni emise de societățile comerciale care fac obiectul prezentei legi se va face în baza unui raport de evaluare, la prețul de piață stabilit de cerere și ofertă.
(2) Pentru societățile comerciale ce fac obiectul prezentei legi, care au datorii reprezentând mai mult de jumătate din capitalul social al acestora și care au fost scoase la vânzare de două ori fără să se înregistreze vreo ofertă, din comisia de negociere vor face parte și reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice, astfel încât investitorii interesați să poată negocia atât valoarea acțiunilor, cât și valoarea totală a datoriilor și modul de stingere a acestora.
Art. 14. - (1) Vânzarea acțiunilor către investitorii interesați prevăzuți la art. 3 alin. (1) se va face prin următoarele metode:
a) ofertă publică de vânzare;
b) negociere directă cu preselecție.
(2) În cazul vânzării de acțiuni prin ofertă publică salariații și membrii conducerii societății comerciale au dreptul să cumpere, în termen de 30 de zile, anterior deschiderii ofertei publice, până la 20% din acțiunile scoase la vânzare, cu reducere de până la 30% față de prețul prevăzut în oferta făcută de Agenția Domeniilor Statului.
(3) În cazul vânzării de acțiuni prin negociere directă cu preselecție asociația salariaților, constituită conform art. 16 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, precum și societățile agricole, asociațiile agricole și alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, vor avea dreptul de cumpărare preferențială a acțiunilor, în situația în care oferă un preț cu cel mult 40% mai mic decât cel mai mare preț oferit.
(4) Condițiile de participare la cumpărare de acțiuni prin negociere directă cu preselecție, în condițiile prevăzute la alin. (3), pentru societățile agricole, asociațiile agricole și alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, vor fi prevăzute în mod expres în normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(5) Criteriul de departajare a ofertanților în cadrul ofertei publice este prețul/acțiune, iar în negocierea directă cu preselecție este prețul/acțiune și pregătirea de specialitate pentru persoanele fizice, iar pentru persoanele juridice, experiența în exploatarea terenului. În cadrul negocierii se vor stabili clauze pentru păstrarea obiectului de activitate și protecția salariaților.
Art. 15. - Asociațiile constituite în conformitate cu art. 16 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, precum și societățile comerciale agricole, asociațiile agricole și alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, pot cumpăra acțiuni emise de societățile comerciale prevăzute la art. 1 și 2, beneficiind de următoarele facilități: plata în rate, eșalonate pe o perioadă de maximum 5 ani de la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare, cu avans de minimum 20% din prețul de adjudecare și cu o dobândă de 10% pe an.
Art. 16. - (1) Dividendele aferente acțiunilor dobândite de o asociație dintre cele prevăzute la art. 15 sunt neimpozabile pe durata executării contractului de vânzare.
(2) Veniturile obținute potrivit alin. (1) se transferă asociației și se utilizează exclusiv pentru plata ratelor, a dobânzilor și pentru rambursarea creditelor contractate de asociație în vederea cumpărării de acțiuni.
Art. 17. - (1) Acțiunile dobândite în conformitate cu prevederile art. 15 se înscriu în registrul acționarilor societăților comerciale, iar asociațiile vor figura în registrul acționarilor și vor fi înscrise în registrul comerțului la poziția
"Acționari", până la plata integrală a prețului, având drept de vot în adunarea generală a acționarilor corespunzător cu numărul de acțiuni deținute.
(2) Pentru acțiunile vândute cu plata în rate acțiunile neachitate se constituie gaj și se eliberează de sarcini pe măsura achitării lor.
SECȚIUNEA a 3-a
Concesionarea sau arendarea terenurilor cu destinație agricolă, precum și concesionarea bunurilor proprietate publică sau privată a statului și a activităților și serviciilor publice
Art. 18. - (1) Inițiativa concesionării o poate avea concedentul sau orice investitor interesat, conform Legii nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
(2) Persoanele fizice sau juridice române ori străine, inclusiv asociațiile constituite în conformitate cu art. 16 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.88/1997, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare, precum și societățile agricole, asociațiile agricole și alte forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, care doresc să concesioneze terenurile ce fac obiectul acestei secțiuni, vor adresa o scrisoare de intenție concedentului, respectiv Agenției Domeniilor Statului.
(3) După înregistrarea scrisorii de intenție Agenția Domeniilor Statului va întocmi în termen de 30 de zile studiul de oportunitate conținând o evaluare tehnico-economică și caietul de sarcini al concesiunii, pe care îl va depune spre aprobare Consiliului de administrație al Agenției Domeniilor Statului.
(4) Hotărârea Consiliului de administrație al Agenției Domeniilor Statului privind aprobarea concesionării va cuprinde și procedura de concesionare, care poate fi:
a) licitație cu plic închis, dacă investitorul interesat nu a condiționat concesionarea terenului agricol de cumpărarea de acțiuni ale societății comerciale în exploatarea căreia se află acest teren;
b) negociere directă cu preselecție, dacă investitorul interesat condiționează concesionarea terenurilor de cumpărarea de acțiuni ale societăților comerciale ce dețin în administrare aceste terenuri. A. Procedura concesionării prin licitație cu plic închis
Art. 19. - (1) Procedura concesionării prin licitație cu plic închis se face într-o singură etapă și are drept scop concesionarea bunurilor, activităților sau serviciilor aparținând domeniului privat al statului și se aplică atunci când investitorul nu condiționează concesionarea terenurilor de cumpărarea acțiunilor societăților comerciale ce dețin în administrare aceste bunuri.
(2) Selectarea ofertelor se va face în baza grilei de punctare aprobate în caietul de sarcini, care va avea ca principale elemente:
a) redevența oferită;
b) capacitatea tehnică de a exploata bunul ce face obiectul concesiunii;
c) valoarea investițiilor propuse și posibilități financiare de realizat.
Art. 20. - (1) Concedentul va încheia contractul de concesiune cu ofertantul cel mai bine plasat, în baza grilei de punctare. Condițiile care au condus la declararea drept câștigător al concesiunii vor fi obligatoriu clauze în contract.
(2) Contractul de concesiune va cuprinde clauza referitoare la împărțirea responsabilităților de mediu între concedent și concesionar.
(3) La expirarea contractului de concesiune beneficiarul este obligat să restituie liber de orice sarcini bunul încredințat prin contract, inclusiv investițiile realizate.
(4) Pentru investițiile nerecuperate părțile vor conveni modul de recuperare a acestora. B. Procedura concesionării sau arendării prin negociere directă
Art. 21. - Procedura concesionării prin negociere directă se aplică în cazul în care investitorul interesat condiționează cumpărarea acțiunilor societăților comerciale care fac obiectul acestei legi de concesionarea sau arendarea terenurilor deținute în exploatare de către aceste societăți comerciale.
SECȚIUNEA a 4-a
Procedura vânzării acțiunilor societăților comerciale și a concesionării terenurilor cu destinație agricolă
Art. 22. - (1) În cazul în care un investitor este interesat în cumpărarea acțiunilor unei societăți comerciale ce face obiectul prezentei legi, solicitând în scrisoarea de intenție și concesionarea sau arendarea terenului aparținând domeniului public sau privat al statului, deținut în exploatare de această societate, Agenția Domeniilor Statului, în baza raportului de evaluare și apreciere al experților, întocmește, în vederea aprobării:
a) dosarul de prezentare a societății comerciale;
b) nota de preț privind evaluarea acțiunilor;
c) caietul de sarcini.
(2) Agenția Domeniilor Statului întocmește studiul de oportunitate și îl supune spre aprobare consiliului de administrație. Consiliul de administrație hotărăște asupra conținutului caietului de sarcini și totodată specifică: - durata concesiunii; - modul de calcul al redevenței și modalitatea de plată; - investiții făcute de concesionar; - condiții de exploatare a concesiunii; - obligații de mediu; - regimul bunurilor la încetarea concesiunii.
(3) Comisia de negociere numită prin decizia Consiliului de administrație al Agenției Domeniilor Statului va negocia condițiile celor două contracte, în baza caietelor de sarcini aprobate.
(4) Departajarea ofetelor se va face în baza unei grile de punctare comune, care va cuprinde:
a) prețul pe acțiune și modalitatea de plată;
b) condițiile caietului de sarcini al concesiunii.
CAPITOLUL IV
Vânzarea de active aparținând societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri cu destinație agricolă
SECȚIUNEA 1
Pregătirea pentru vânzare
Art. 23. - (1) Dacă în urma ofertării de două ori a unei societăți comerciale și a oferirii de facilități, conform art. 15, nu au fost înregistrate cereri de cumpărare de acțiuni, se poate proceda la divizarea acestei societăți comerciale pe ferme și centre de profil, în baza unui studiu de fezabilitate și cu aprobarea adunării generale a acționarilor, potrivit mandatului special acordat de Agenția Domeniilor Statului, sau la restructurarea societății, prin vânzare de active, concesionări sau arendare de terenuri, în conformitate cu prevederile prezentului capitol.
(2) Ferma de producție agricolă, definită ca fiind unitatea de producție ce însumează infrastructura investițională și terenurile aferente necesare în vederea desfășurării procesului de producție agricolă, constituie cea mai mică subdiviziune a unei societăți agricole supuse privatizării. Ferma de producție agricolă poate fi divizată numai în cazurile de dizolvare sau lichidare, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.88/1997, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice.
(3) În cazul reorganizării judiciare a societăților comerciale care dețin în administrare terenuri cu destinație agricolă Agenția Domeniilor Statului împreună cu creditorii se vor pronunța asupra planului de reorganizare propus.
SECȚIUNEA a 2-a
Vânzarea de active cu plata integrală
Art. 24. - (1) Vânzarea activelor societăților comerciale se va face în baza unui studiu de oportunitate, la propunerea consiliilor de administrație ale societăților comerciale, avizat de Agenția Domeniilor Statului și aprobat de adunarea generală a acționarilor.
(2) Vânzarea activelor prevăzute la alin. (1) se efectuează pe bază de licitație cu strigare sau în plic închis cu adjudecare, la prețul cel mai bun oferit.
(3) Procedura prevăzută la alin. (1) și (2) se aplică și în cazul perfectării unui contract de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare, dacă în contractul de leasing nu s-a prevăzut altfel.
(4) Reprezentanții în adunarea generală a acționarilor și în consiliile de administrație ale societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri cu destinație agricolă au obligația să întocmească lista cuprinzând activele neutilizate, în vederea avizării acesteia de către Agenția Domeniilor Statului și publicării ei în presă.
Art. 25. - (1) La cumpărarea de active aparținând societăților comerciale ce fac obiectul prezentei legi nu au dreptul să participe membrii adunării generale a acționarilor sau ai consiliului de administrație al societății vânzătoare.
(2) Sumele realizate din vânzarea activelor societăților comerciale care fac obiectul prezentei legi vor fi utilizate de către acestea pentru:
a) rambursarea datoriilor;
b) efectuarea de investiții;
c) finalizarea activității din principalul obiect de activitate.
(3) Sumele prevăzute la alin. (2) nu pot fi utilizate pentru plata drepturilor salariale.
Art. 26. - (1) Societățile comerciale care fac obiectul prezentei legi și care au în derulare contracte de locație de gestiune, de închiriere pentru activele societății, altele decât terenurile cu destinație agricolă, pot vinde prin negociere directă sau pot încheia contracte de leasing imobiliar cu clauză irevocabilă de vânzare cu locatarii sau chiriașii, dacă aceștia au efectuat investiții în activele utilizate și nu au obligații restante față de societate.
(2) Contractul de vânzare sau de leasing se încheie în baza raportului de evaluare acceptat de părți și cu scăderea valorii investițiilor efectuate de chiriaș, respectiv de locatar.
(3) Încheierea contractelor de vânzare sau de leasing este condiționată de aprobarea prealabilă de către Agenția Domeniilor Statului.
SECȚIUNEA a 3-a
Vânzarea de active cu plata în rate
Art. 27. - Societățile comerciale care fac obiectul prezentei legi pot vinde, cu aprobarea prealabilă a Agenției Domeniilor Statului, în condițiile stabilite de adunarea generală a acționarilor și de consiliul de administrație, active cu plata în rate salariaților, precum și societăților agricole, asociațiilor agricole și altor forme asociative din agricultură, cu personalitate juridică, în următoarele condiții:
a) avans minim de 20% din prețul aprobat de adunarea generală a acționarilor și consiliul de administrație, cu aprobarea Agenției Domeniilor Statului, dar nu mai mic decât valoarea contabilă a acestuia;
b) rate eșalonate pe un termen de până la 5 ani;
c) dobânda anuală de 30%.
Art. 28. - Contractele de vânzare-cumpărare de active vor avea clauze ferme pentru respectarea legislației în vigoare privind protecția mediului.
CAPITOLUL V
Sancțiuni
Art. 29. - (1) Constituie contravenții la prezenta lege, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să constituie infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei următoarele fapte:
a) nepublicarea listei cuprinzând societățile comerciale care se privatizează potrivit anunțului publicitar;
b) nerespectarea metodei de privatizare stabilite în oferta de vânzare sau în studiul de oportunitate;
c) neincluderea anumitor bunuri din patrimoniul societății comerciale în oferta de vânzare și în raportul de evaluare ori includerea unor bunuri fictive în oferta de vânzare, cu scop vădit de a induce în eroare investitorul său;
d) neincluderea în caietul de sarcini a situațiilor reale privind situația bunului care urmează să fie concesionat, în scopul tulburării dreptului de exploatare a concedentului;
e) neîntocmirea raportului de evaluare sau a studiului de oportunitate pentru formarea prețului de ofertă sau stabilirea redevenței ce stau la baza negocierii;
f) atribuirea dreptului de cumpărare/concesionare sau de arendare unei persoane în dauna alteia care a formulat o ofertă mai avantajoasă;
g) divulgarea de informații confidențiale unor terți, în vederea influențării prețului de ofertă sau redevenței.
(2) Contravențiilor prevăzute în prezenta lege le sunt aplicabile dispozițiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția art. 25 și 26.
CAPITOLUL VI
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 30. - În termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor va întocmi normele metodologice de aplicare, care vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
Art. 31. - În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi Agenția Domeniilor Statului va prelua, prin protocol, de la Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, acțiunile societăților comerciale care nu au fost preluate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.198/1999 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă, și a Hotărârii Guvernului nr.97/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.198/1999 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă, precum și acțiunile societăților naționale care funcționează sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor.
Art. 32. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 33. - Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr.198/1999 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.607 din 13 decembrie 1999, Hotărârea Guvernului nr.97/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.198/1999 privind privatizarea societăților comerciale ce dețin în administrare terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.66 din 16 februarie 2000, Hotărârea Guvernului nr.46/2000 privind atribuțiile și structura organizatorică ale Agenției Domeniilor Statului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.30 din 26 ianuarie 2000, precum și orice alte dispoziții contrare prevederilor prezentei legi.
Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 2 mai 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituția României.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 10 mai 2001, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituția României.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VALER DORNEANU
București, 28 mai 2001.
Nr. 268.
ANEXA Nr. 1
SOCIETĂȚI COMERCIALE PE ACȚIUNI
deținătoare de trenuri cu destinație agricolă
Județul Alba
Județul Arad
Județul Argeș
Județul Bacău
Județul Bihor
Județul Bistrița-Năsăud
Județul Botoșani
Județul Brașov
Județul Brăila
Județul Buzău
Județul Caraș-Severin
Județul Călărași
Județul Cluj
Județul Constanța
Județul Covasna
Județul Dâmbovița
Județul Dolj
Județul Galați
Județul Giurgiu
Județul Gorj
Județul Harghita
Județul Hunedoara
Județul Ialomița
Județul Iași
Județul Ilfov și municipiul București
Județul Maramureș
Județul Mehedinți
Județul Mureș
Județul Neamț
Județul Olt
Județul Prahova
Județul Satu Mare
Județul Sălaj
Județul Sibiu
Județul Suceava
Județul Teleorman
Județul Timiș
Județul Tulcea
Județul Vaslui
Județul Vâlcea
Județul Vrancea
ANEXA Nr. 2
INSTITUTE ȘI STAȚIUNI DE CERCETARE ȘI PRODUCȚIE AGRICOLĂ, UNITĂȚI DE ÎNVĂȚĂMÂNT AGRICOL ȘI SILVIC, CARE DEȚIN ÎN ADMINISTRARE TERENURI CU DESTINAȚIE AGRICOLĂ
ANEXA Nr. 3
SOCIETĂȚILE COMERCIALE PE ACȚIUNI DEȚINĂTOARE DE TERENURI AGRICOLE CU DESTINAȚIE AGRICOLĂ CARE NU AU FOST INCLUSE ÎN ANEXA Nr. 1
Județul Arad
Județul Argeș
Județul Bacău
Județul Bihor
Județul Botoșani
Județul Buzău
Județul Cluj
Județul Constanța
Județul Dâmbovița
Județul Dolj
Județul Galați
Județul Giurgiu
Județul Hunedoara
Județul Ialomița
Județul Iași
Județul Ilfov și municipiul București
Județul Maramureș
Județul Mehedinți
Județul Mureș
Județul Neamț
Județul Olt
Județul Prahova
Județul Satu Mare
Județul Suceava
Județul Teleorman
Județul Timiș
Județul Tulcea
Județul Vaslui
Județul Vâlcea
ANEXA Nr. 4
SOCIETĂȚILE NAȚIONALE
deținătoare de terenuri cu destinație agricolă, care funcționează sub autoritatea Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor
Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.