ORDONANȚĂ nr.38 din 30 ianuarie 1998
privind acreditarea și infrastructura pentru evaluarea conformitatii
Textul actului publicat în M.Of. nr. 43/30 ian. 1998 |
Guvernul României emite următoarea ordonanță:
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. - Prezenta ordonanță stabilește principiile de bază și cadrul organizatoric al acreditării organismelor și laboratoarelor.
Art. 2. - În sensul prezentei ordonanțe, termenii sunt definiți după cum urmează:
A. Termeni a căror definiție este prevăzută în standardele naționale menționate în anexa la prezenta ordonanță, care face parte integrantă din aceasta:
B. Alți termeni:
Art. 3. - În România acreditarea se desfășoară în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță, urmărind, în principal:
Art. 4. - Principiile de bază ale acreditării sunt:
Art. 5. - (1) Pe baza îndeplinirii criteriilor cuprinse în standardele de referință din anexă pot fi acreditate:
(2) Pot fi acreditate organisme și laboratoare care desfășoară activități atât în domeniul reglementat, cât și în domeniul nereglementat.
CAPITOLUL II
Organismul național de acreditare din România
Art. 6. - În România organismul național de acreditare trebuie:
1. să fie o persoană juridică de drept privat, de interes public, având statut juridic de asociație fără scop lucrativ, în baza Legii nr. 21/1924, al cărei scop principal este să dezvolte acreditarea și certificarea conformității și să confere încredere în competența tehnică, imparțialitatea și integritatea organismelor și laboratoarelor acreditate;
2. să aplice principiile de bază ale acreditării, prevăzute la art. 4;
3. să aibă următoarele atribuții principale:
4. să păstreze înregistrări originale privind:
5. să constituie și să pună la dispoziție publicului o colecție de ghiduri și alte documente naționale și internaționale referitoare la acreditare;
6. să asigure participarea echilibrată în activitatea de acreditare a reprezentanților autorităților interesate, producătorilor, sindicatelor, organizațiilor pentru apărarea intereselor consumatorilor, asociațiilor profesionale, organismelor și laboratoarelor acreditate și altele asemenea;
7. să stabilească, în conformitate cu standardele naționale de referință:
8. să inițieze, să propună și să stimuleze organizarea încercărilor comparative interlaboratoare.
9. să îndeplinească orice alte atribuții prevăzute în alte acte normative, în legătură cu scopul său principal.
Art. 7. - (1) Prevederile art. 6 trebuie să fie cuprinse în statutul organismului național de acreditare.
(2) De asemenea, statutul trebuie să respecte celelalte prevederi din prezenta ordonanță, precum și orice alte dispoziții obligatorii, potrivit legilor în vigoare, și să prevadă și următoarele: A. poate fi membru al organismului național de acreditare, cu aprobarea adunării generale, orice persoană juridică care este de acord cu statutul său și dorește să susțină realizarea scopului acestuia; B. adunarea generală a membrilor organismului național de acreditare este structurată în colegii, după cum urmează:
(3) Ministerul Cercetării și Tehnologiei va elabora instrucțiuni privind statutul-cadru al organismului național de acreditare, precum și constituirea și înregistrarea acestuia ca asociație.
(4) Ministerul Cercetării și Tehnologiei va lua măsuri pentru stimularea atragerii de membri ai organismului național de acreditare, corespunzător principiului de la art. 4 lit. d).
CAPITOLUL III
Relațiile autorităților cu organismul național de acreditare
Art. 8. - (1) În domeniul reglementat, competența organismelor de certificare, a laboratoarelor de încercări și etalonare și a organismelor de inspecție este recunoscută de către autorități, pe baza unui proces de evaluare. Pe această bază, organismele de certificare, de inspecție și laboratoarele de încercări și de etalonare sunt desemnate ca organisme notificate.
(2) Organismele notificate pot solicita organismului național de acreditare să fie acreditate.
(3) Autoritățile pot solicita, după caz:
(4) Organismul național de acreditare oferă autorităților informații și expertiză privind condițiile de notificare a organismelor, procedura de notificare și modul de fundamentare a deciziei de notificare.
(5) Organismul național de acreditare;
(6) În scopul transpunerii în legislația națională a directivelor Uniunii Europene, în cursul elaborării actelor normative privind protecția vieții, sănătății și securității persoanelor fizice, precum și a mediului înconjurător și apărarea intereselor consumatorilor, autoritățile trebuie să solicite organismului național de acreditare observații, comentarii și propuneri.
(7) Reprezentanții autorităților care participă la activitățile de acreditare au același statut cu cel al celorlalte părți interesate.
(8) Autoritățile colaborează cu organismul național de acreditare în vederea constituirii de către acesta a bazei sale de date din domeniul acreditării și certificării.
CAPITOLUL IV
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 9. - (1) Ministerul Cercetării și Tehnologiei este abilitat să sprijine inițierea constituirii, în baza Legii nr. 21/1924, a unei asociații fără scop lucrativ, a cărei denumire este Asociația de Acreditare din România, prescurtat AARO, denumită în continuare Asociația, cu sediul în municipiul București, având ca principal scop dezvoltarea acreditării și certificării conformității, precum și conferirea de încredere în competența tehnică, imparțialitatea și integritatea organismelor și laboratoarelor acreditate.
(2) Este recunoscută ca organism național de acreditare Asociația care:
Art. 10. - (1) Măsurile tranzitorii pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe se stabilesc de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei, astfel încât Asociația să fie înregistrată ca asociație de drept privat, în conformitate cu Legea nr. 21/1924, și să-și poată îndeplini atribuțiile de organism național de acreditare începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe.
(2) În scopul de a iniția constituirea Asociației, Ministerul Cercetării și Tehnologiei pune la dispoziție acesteia, în folosință, cu titlu gratuit, pe bază de contract, un spațiu cu destinația de sediu social inițial, cu mobilierul aferent, în București, str. Mendeleev nr. 21-25, sectorul 1. Contractul este valabil până la achiziționarea de către Asociație a unui alt sediu conform alin. (4) de mai jos, dată la care spațiul mai sus menționat se eliberează și se restituie Ministerului Cercetării și Tehnologiei.
(3) Ministerul Cercetării și Tehnologiei suportă din bugetul propriu, cu titlu de subvenții de la bugetul de stat sau, după caz, din programul de stimulare a inovării, menționat la art. 11, contravaloarea cheltuielilor de amenajare și întreținere, aferente spațiului pus la dispoziție Asociației, conform alin. (2), cheltuieli care se decontează pe bază de documente justificative.
(4) Ministerul Cercetării și Tehnologiei suportă în cursul anului 1998, din bugetul propriu, cu titlu de subvenții de la bugetul de stat, sau, după caz, din programul de stimulare a inovării, menționat la art. 11, contravaloarea unui sediu în București de circa 500 m2.
(5) Ministerul Cercetării și Tehnologiei suportă din bugetul propriu, cu titlu de subvenții de la bugetul de stat, sau, după caz, din programul de stimulare a inovării, menționat la art. 11, o sumă de 2,5 miliarde lei, pentru completarea patrimoniului inițial al Asociației.
Art. 11. - Ministerul Cercetării și Tehnologiei poate finanța, pe o perioadă de 2 ani, dezvoltarea instituțională a Asociației printr-un program de stimulare a inovării, aprobat prin ordin al ministrului și cuprins în Planul național pentru cercetare-dezvoltare și inovare. Finanțarea poate fi continuată și după perioada inițială de 2 ani.
Art. 12. - (1) Sumele reprezentând cotizațiile pe care Asociația trebuie să le achite în calitate de membru sau afiliat al organizațiilor internaționale, europene și regionale de acreditare, se alocă prin bugetul Ministerului Cercetării și Tehnologiei.
(2) Fondurile necesare participării la lucrările organismelor europene și internaționale de acreditare pot fi alocate prin bugetul Ministerului Cercetării și Tehnologiei, la solicitarea Asociației, prin programul de stimulare a inovării menționat la art. 11.
Art. 13. - Acreditarea solicitată de către autorități pentru organismele menționate la art. 8 alin. (3) lit. a) și b) se efectuează pe bază de contracte care se încheie între Asociație și autoritățile respective.
Art. 14. - Pentru serviciile oferite, prevăzute la art. 6 pct. 3 lit. c)-d), i)-k) inclusiv, precum și pentru alte servicii prevăzute în statut, organismul național de acreditare are dreptul de a stabili și încasa, după caz, tarife.
Art. 15. - (1) În România organismul național de acreditare dobândește, de drept, exclusivitatea exercitării atribuțiilor prevăzute la art. 6 pct. 3 lit. a)-f) inclusiv.
(2) Organismul național de acreditare nu are dreptul să presteze servicii de certificare și inspecție, de încercări și de etalonare, precum și de consultanță pentru obținerea sau menținerea acreditării.
Art. 16. - Marca națională de acreditare constituie proprietatea exclusivă a organismului național de acreditare și se înregistrează la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci. Această marcă nu se concesionează și nu poate face obiectul nici unei măsuri de executare silită.
Art. 17. - (1) Ministerul Cercetării și Tehnologiei este organul de specialitate al administrației publice centrale, care are rolul și responsabilitatea de a elabora și implementa politici și programe în domeniul standardizării, acreditării și al celorlalte infrastructuri ale calității, precum și cel sub a cărui autoritate intră, în sensul Legii nr. 21/1924, Asociația și scopul acesteia.
(2) Ministerul Cercetării și Tehnologiei acordă și retrage recunoașterea Asociației ca organism național de acreditare, în condițiile prezentei ordonanțe.
(3) Recunoașterea Asociației ca organism național de acreditare este valabilă atâta timp cât aceasta respectă prevederile prezentei ordonanțe.
Art. 18. - Prezenta ordonanță intră în vigoare în termen de 180 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, cu excepția prevederilor art. 9, 10, 17, 22 și 23, care intră în vigoare la data publicării ordonanței.
Art. 19. - (1) Certificatele de acreditare emise până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe rămân valabile pe durata specificată în acestea.
(2) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, contractele în curs de derulare, documentele depuse pentru acreditare, precum și arhiva de dosare și material documentar, aferente acreditării, se preiau de către Asociație de la Ministerul Cercetării și Tehnologiei, pe bază de protocol.
Art. 20. - (1) Legislația privind acreditarea, care este specifică unor domenii de activitate, în vigoare la data publicării prezentei ordonanțe, își menține, în continuare, valabilitatea până la actualizarea ei în concordanță cu prevederile prezentei ordonanțe, dar nu mai târziu de data de 1 septembrie 1999.
(2) În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, Guvernul va lua măsuri ca prevederile legale în vigoare, prin care se atribuie unor autorități din diferite domenii de activitate competența de acreditare a laboratoarelor și a organismelor de certificare și de inspecție, să fie armonizate și corelate cu prevederile prezentei ordonanțe.
Art. 21. - În caz de lichidare, patrimoniul Asociației se preia de către Ministerul Cercetării și Tehnologiei.
Art. 22. - Termenii și definițiile prevăzute la art. 2 se modifică, de drept, o dată cu modificarea standardelor naționale de referință menționate în anexă.
Art. 23. - În aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe, Ministerul Cercetării și Tehnologiei emite ordine și instrucțiuni.
Art. 24. - La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă:
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemnează:
Ministrul cercetării și tehnologiei,
Bujor Bogdan Teodoriu
p. Ministrul finanțelor,
Valentin Lazea,
secretar de stat
Directorul general al Institutului Român
de Standardizare,
Mircea Martiș
București, 30 ianuarie 1998.
Nr. 38.
ANEXĂ
LISTA
standardelor naționale de referință
SR 10000-1 Principiile și metodologia standardizării. Termeni generali și definițiile lor privind standardizarea și activitățile conexe. |
Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.