LEGE nr.111 din 10 octombrie 1996
privind desfășurarea în siguranță a activităților nucleare
![]() |
Textul actului publicat în M.Of. nr. 267/29 oct. 1996 |
![]() |
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Art. 1. - Obiectul prezentei legi este desfășurarea în siguranță a activităților nucleare în scopuri exclusiv pașnice, astfel încât să se îndeplinească condițiile de securitate nucleară, de protecție a personalului expus profesional, a populației, a mediului și a proprietății, cu riscuri minime prevăzute de reglementări și cu respectarea obligațiilor ce decurg din acordurile și convențiile la care România este parte.
Art. 2. - Prevederile prezentei legi se aplică următoarelor activități și surse:
Art. 3. - Termenii și expresiile folosite în cuprinsul legii sunt definite în anexa nr. 2 la prezenta lege.
Art. 4. - (1) Autoritatea națională competentă în domeniul nuclear, care exercită atribuțiile de reglementare, autorizare și control, prevăzută în prezenta lege, este Ministerul Apelor, Pădurilor și Protecției Mediului, prin Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare.
(2) Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare, denumită în continuare comisia, își va elabora propriul regulament de organizare și funcționare ce va fi aprobat prin hotărâre a Guvernului.
(3) Finanțarea activității comisiei este asigurată de la bugetul de stat.
(4) Taxele de autorizare a activităților prevăzute la art. 2 se fac venit la bugetul de stat.
(5) O cotă-parte din tarifele încasate de comisie, reprezentând contravaloarea cheltuielilor de expertizare tehnică, examinare și control, în vederea autorizării activităților nucleare prevăzute la art. 2, se face venit la bugetul de stat; restul din tarifele încasate poate fi utilizat de comisie pentru cheltuieli materiale specifice acestor activități, evidențiindu-se într-un cont separat, ca surse extrabugetare. Cotele respective se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
Art. 5. - (1) Comisia este abilitată să emită reglementări pentru detalierea cerințelor generale de securitate nucleară, de protecție împotriva radiațiilor ionizante, de asigurare a calității, de control al neproliferării armelor nucleare, de protecție fizică și de intervenție în caz de accident nuclear, inclusiv procedurile de autorizare și control, precum și orice alte reglementări necesare activității de autorizare și control în domeniul nuclear.
(2) Comisia poate emite și reglementări, cu consultarea ministerelor și a altor factori interesați, potrivit responsabilităților specifice acestora.
(3) Fac excepție de la prevederile alin. (1) reglementările și atribuțiile de autorizare și control pentru care prezenta lege conține prevederi exprese de abilitare a altor ministere și organe de specialitate ale administrației publice centrale.
(4) Comisia, prin reglementările emise și prin măsurile dispuse în cadrul procedurilor de autorizare și control, trebuie să asigure cadrul adecvat în care persoana fizică sau persoana juridică desfășoară, în condiții de siguranță, activități supuse prevederilor prezentei legi.
(5) Comisia va revizui reglementările ori de câte ori este necesar pentru corelarea cu standardele internaționale și cu convențiile internaționale ratificate în domeniu și va dispune măsurile necesare pentru aplicarea acestora.
(6) Comisia va revizui Regulamentul de taxe și tarife pentru autorizarea și controlul activităților nucleare, ori de câte ori este necesar, cu avizul Ministerului Finanțelor.
Art. 6. - Cercetarea, experimentarea, dezvoltarea, fabricarea, importul, exportul, tranzitul, deținerea sau detonarea unei arme nucleare sau a oricărui dispozitiv exploziv nuclear sunt interzise pe teritoriul României.
Art. 7. - Importul deșeurilor radioactive este interzis, cu excepția situațiilor în care importul decurge nemijlocit din prelucrarea, în afara teritoriului României, a unui export, anterior autorizat, de deșeuri radioactive, inclusiv combustibil nuclear ars, în baza prevederilor unor acorduri internaționale sau contracte încheiate cu parteneri comerciali cu sediul în străinătate, în condițiile prevăzute de prezenta lege.
CAPITOLUL II
Regimul de autorizare
Secțiunea 1
Autorizații și permise de exercitare a activităților în domeniul nuclear
Art. 8. - (1) Activitățile și sursele prevăzute la art. 2 necesită autorizație eliberată de comisie, cu respectarea procedurii de autorizare specifică fiecărui gen de activitate sau sursă, în conformitate cu prevederile art. 5.
(2) Autorizația se eliberează numai persoanelor juridice, la cererea acestora, dacă fac dovada respectării prevederilor prezentei legi.
(3) Autorizația poate fi folosită numai în scopul pentru care a fost eliberată, cu respectarea limitelor și a condițiilor precizate în aceasta.
(4) Autorizațiile prevăzute la alin. (1) se solicită și, respectiv, se eliberează, simultan sau succesiv, separat pentru fiecare gen de activitate sau pentru fiecare instalație cu funcționalitate proprie, din patrimoniul solicitantului, sau pentru fiecare tip distinct de material radioactiv, de dispozitiv generator de radiații ionizante, de aparatură de control dozimetric al radiațiilor ionizante sau al gradului de contaminare radioactivă, de material sau dispozitiv utilizat în scopul protecției împotriva radiațiilor ionizante, de mijloc de conteinerizare sau de transport special amenajat în acest scop, pe care solicitantul autorizației de producere intenționează să-l realizeze, în vederea utilizării sau comercializării.
(5) Autorizarea unei faze de realizare sau de funcționare a oricărei instalații se poate face numai dacă fazele anterioare au primit toate tipurile de autorizații necesare.
(6) În înțelesul prevederilor alin. (5), fazele de autorizare a obiectivelor și instalațiilor nucleare sunt, după caz, următoarele:
(7) Pentru fazele de realizare sau de funcționare a instalațiilor se pot elibera autorizații parțiale.
(8) Autorizațiile parțiale, care se eliberează, simultan sau succesiv, pentru una și aceeași fază dintre cele prevăzute la alin. (6), pot avea caracter de decizie provizorie a comisiei, dacă petiționarul solicită expres aceasta. În acest caz ele au valabilitate până la eliberarea autorizației definitive de acel tip, dar nu mai mult de 2 ani, cu drept de prelungire, la cerere, pentru încă 2 ani, atunci când nu sunt disponibile toate informațiile necesare în timp util.
(9) Comisia va retrage autorizația parțială ori de câte ori va constata lipsa de preocupare a titularului autorizației pentru completarea informațiilor necesare în susținerea cererii de eliberare a autorizației.
Art. 9. - (1) Titularul autorizației prevăzute la art. 8 va utiliza în activitățile autorizate numai personal care este posesor al unui permis de exercitare, valabil pentru aceste activități.
(2) Permisul de exercitare se eliberează pe baza reglementărilor emise conform prevederilor art. 5.
(3) Permisul de exercitare se eliberează, în baza unei evaluări și examinări, de către autoritatea națională competentă, numai pentru persoanele fizice care au responsabilități în desfășurarea în siguranță a activităților nucleare.
Art. 10. - (1) Autorizația și permisul de exercitare se eliberează pe o perioadă determinată prin reglementările emise conform prevederilor art. 5.
(2) Dreptul dobândit pe baza autorizației și permisului de exercitare nu poate fi transmis fără acordul emitentului.
(3) Pentru a se elibera autorizația sau permisul de exercitare, solicitantul trebuie:
Art. 11. - Autorizațiile prevăzute la art. 8 se suspendă sau se retrag, în parte sau în întregime, de către emitent, din proprie inițiativă sau la sesizarea oricăror persoane fizice sau juridice, în toate cazurile în care comisia constată că:
Art. 12. - Permisul de exercitare prevăzut la art. 9 se suspendă sau se retrage de către emitent, din proprie inițiativă sau la sesizarea altor instituții cu atribuții de control potrivit prezentei legi sau a persoanelor de specialitate, în toate cazurile în care emitentul constată că:
Art. 13. - (1) Comisia poate completa, revizui sau modifica, motivat, limitele și condițiile specificate în autorizațiile sau permisele de exercitare.
(2) În cazul în care nu sunt respectate noile condiții impuse potrivit alin. (1), se aplică, după caz, dispozițiile art. 11 și 12.
Art. 14. - Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizației sau a permiselor de exercitare, reautorizarea sau eliberarea unui nou permis se fac în condițiile prevăzute la art. 8, 9 și 13.
Art. 15. - (1) Retragerea în mod excepțional a autorizației prevăzute la art. 8 îndreptățește pe titularul autorizației la primirea unei compensații din partea autorității care a dispus retragerea autorizației. Cuantumul compensației se va determina ținând seama atât de interesul public, cât și de cel al titularului autorizației retrase, precum și de motivele care au condus la retragerea autorizației. Cuantumul compensației se stabilește prin înțelegerea părților sau, în caz de neînțelegere, de către instanța judecătorească.
(2) Autorizația se retrage fără compensație în următoarele situații:
(3) Prevederile prezentului articol se aplică și în condițiile stabilite potrivit art. 13.
Art. 16. - (1) Activitățile și instalațiile în care se utilizează cantități mici de material radioactiv și/sau materiale care au un nivel de radioactivitate scăzut, astfel încât riscurile aferente activității sunt minimum acceptate, se exceptează, în parte sau în totalitate, de la aplicarea regimului de autorizare prevăzut în prezenta lege, fără ca prin aceasta să se aducă atingere desfășurării în condiții de siguranță a activităților nucleare.
(2) Limitele și criteriile detaliate de exceptare parțială sau totală de la aplicarea regimului de autorizare vor fi stabilite prin reglementările emise în conformitate cu prevederile art. 5.
Art. 17. - (1) Persoanele juridice pot să solicite, pentru activitățile pe care intenționează să le desfășoare, un aviz preliminar de la comisie, din care, pe baza informațiilor prezentate de solicitant, să rezulte încadrarea în limitele de exceptare prevăzute la art. 16.
(2) În cazul în care avizul preliminar nu confirmă încadrarea în limitele de exceptare, solicitantul este obligat să ceară autorizarea activităților respective, în conformitate cu prevederile art. 8.
(3) Răspunderea pentru corectitudinea informațiilor prezentate în sprijinul cererii de aviz preliminar revine solicitantului.
Secțiunea a 2-a
Condiții de autorizare
Art. 18. - (1) Autorizațiile prevăzute la art. 8 se eliberează numai dacă solicitantul autorizației îndeplinește următoarele condiții, după caz:
(2) Condițiile de autorizare prevăzute la alin. (1) vor fi detaliate în reglementările emise conform prevederilor art. 5.
Art. 19. - (1) Se interzice deținerea combustibilului nuclear fără a poseda pentru acesta autorizație de producere, de deținere, de depozitare, de tratare, de prelucrare, de utilizare sau de transport, în acord cu activitățile pe care le desfășoară, eliberată în conformitate cu prevederile art. 18, 20 și 22.
(2) Combustibilul nuclear deținut ilegal se confiscă, devine proprietate publică a statului și se predă unui custode, special desemnat în acest scop.
(3) Desemnarea unui titular de autorizație drept custode al combustibilului nuclear se face de către emitentul autorizației prin prevederea expresă în autorizație a obligației de a accepta combustibil nuclear în custodie, în numele statului.
(4) Obligațiile privind păstrarea în custodie se aplică și combustibilului nuclear ars și altor materiale nucleare, cu excepția deșeurilor radioactive.
(5) Combustibilul nuclear aflat în custodie sau în depozitare autorizată poate fi eliberat numai dacă:
(6) Cheltuielile de custodie ale titularului autorizației vor fi suportate de către deținătorul înscrisurilor de proprietate asupra combustibilului nuclear depus în custodie, în baza unei înțelegeri contractuale sau, în caz de neînțelegere, în baza unei hotărâri judecătorești.
(7) Combustibilul nuclear nerevendicat prin înscrisuri de proprietate devine, în momentul constatării, proprietate publică a statului.
Art. 20. - (1) Transportul combustibilului nuclear în afara incintei obiectivelor nucleare sau în afara locurilor în care combustibilul nuclear este ținut în custodie se efectuează numai de către agenți de transport sau cărăuși autorizați în acest scop, în conformitate cu prevederile art. 8 și 18.
(2) Autorizațiile prevăzute la alin. (1) se eliberează numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiții:
(3) Dispozițiile prezentului articol se aplică și combustibilului nuclear ars, produselor și deșeurilor radioactive și altor materiale nucleare sau radioactive.
Art. 21. - Utilizarea mijloacelor de transport amenajate special pentru transportul combustibilului nuclear, al materialelor nucleare, al produselor radioactive sau al deșeurilor radioactive este permisă numai atunci când cărăușul autorizat este în posesia unei autorizații pentru mijlocul de transport respectiv, eliberată de comisie.
Art. 22. - (1) Autorizația de import și de export prevăzută la art. 8 se eliberează numai în următoarele condiții, după caz:
(2) Exportatorul este obligat să raporteze de îndată comisiei asupra ieșirii din țară a produselor și a informațiilor exportate.
(3) În înțelesul acestei legi, orice expediție spre teritoriul României este considerată import, iar orice expediție dinspre teritoriul României este considerată export.
Art. 23. - (1) Producerea, furnizarea sau importul celor prevăzute la art. 8 alin. (4) necesită obținerea, în prealabil, a unei autorizații de produs, model sau tip, emisă de comisie.
(2) Sursele-etalon de radiații și mijloacele de măsurare în domeniul radiațiilor ionizante trebuie să aibă aprobarea de model, eliberată de Biroul Român de Metrologie Legală și să fie verificate metrologic, în conformitate cu dispozițiile legale.
(3) Proiectarea, realizarea, utilizarea, deținerea și verificarea mijloacelor de măsurare în domeniul radiațiilor ionizante pentru necesitățile armatei se autorizează de către Ministerul Apărării Naționale.
Art. 24. - (1) Este obligatorie autorizarea de asigurare a calității în domeniul nuclear a activităților de aprovizionare, proiectare, fabricare, construcție-montaj, reparare și întreținere pentru produsele, serviciile și sistemele care sunt clasificate ca fiind importante pentru securitatea instalației nucleare.
(2) Autorizația se eliberează de către comisie, în conformitate cu prevederile art. 8 și 18 și cu reglementările specifice referitoare la furnizorii de produse și de servicii din aceste categorii, precum și la subfurnizorii acestora, în lanț.
(3) Autorizația prevăzută la alin. (1) și (2) se eliberează numai dacă solicitantul autorizației îndeplinește următoarele condiții, după caz:
(4) Condițiile de autorizare prevăzute la alin. (3) vor fi detaliate în reglementările emise în conformitate cu prevederile art. 5.
CAPITOLUL III
Obligațiile titularului autorizației și ale altor persoane fizice sau juridice
Art. 25. - (1) Titularul autorizației eliberate potrivit art. 8 are obligația și răspunderea de a lua toate măsurile necesare pentru:
(2) Răspunderea pentru daune nucleare, provocate în timpul sau ca urmare a accidentelor ce pot surveni prin desfășurarea activităților prevăzute în autorizație ori a altor activități care au avut ca urmare decesul, vătămarea integrității corporale sau a sănătății unei persoane, distrugerea, degradarea ori imposibilitatea temporară de folosire a vreunui bun, revine în întregime titularului autorizației, în condițiile stabilite prin lege și prin angajamentele internaționale la care România este parte.
Art. 26. - Titularul autorizației pentru desfășurarea unei activități nucleare care generează sau a generat deșeuri radioactive este obligat:
Art. 27. - Titularul autorizației prevăzute la art. 8 este obligat:
Art. 28. - (1) Expirarea valabilității, suspendarea sau retragerea autorizației nu exonerează pe titularul autorizației sau pe cel care a preluat titlul de proprietate asupra materialelor, obiectivelor și instalațiilor nucleare, care au fost precizate în autorizație, de obligațiile prevăzute la art. 25-27 sau de cele ce decurg din condițiile prevăzute în autorizație.
(2) La încetarea activității sau la dezafectarea instalațiilor nucleare, precum și la transferul, în parte sau în totalitate, al obiectivelor și instalațiilor nucleare, al produselor radioactive sau al dispozitivelor generatoare de radiații ionizante, titularul autorizației este obligat, în prealabil, să solicite și să obțină, în condițiile prevăzute de prezenta lege, autorizația de deținere, dezafactare sau transfer, după caz.
Art. 29. - (1) Persoanele fizice și persoanele juridice, care extrag sau prelucrează substanțe minerale asociate în zăcământ cu uraniu sau toriu sau substanțe care în fluxul tehnologic de prelucrare sunt susceptibile de a conține materiale radioactive, au obligația să ia măsuri de verificare a materialelor și a utilajelor pe întregul ciclu de producție, manipulare, transport și depozitare, pentru a constata dacă acestea prezintă o concentrație de substanțe radioactive sau o radioactivitate care depășește, la un moment dat, limitele de exceptare din reglementările prevăzute la art. 16.
(2) În cazul depășirii limitelor de exceptare, activitățile respective sunt supuse regimului de autorizare prevăzut de prezenta lege.
CAPITOLUL IV
Regimul de control
Art. 30. - Controlul preventiv, operativ-curent și ulterior al respectării prevederilor prezentei legi și a reglementărilor emise în conformitate cu art. 5 se efectuează de către reprezentanții comisiei, anume împuterniciți, la solicitanții sau la titularii de autorizații. Controlul se efectuează în incinta în care aceștia desfășoară activități supuse regimului de autorizare, în orice alt loc care ar putea avea legătură cu aceste activități sau la oricare altă persoană fizică sau juridică ce ar putea desfășura activități, deține instalații, materiale, alte surse sau informații prevăzute la art. 2, în oricare dintre următoarele situații:
Art. 31. - (1) Reprezentanții comisiei, în exercitarea mandatului de control, au următoarele drepturi:
(2) Prevederile alin. (1) se aplică, în măsura în care acordurile internaționale la care România este parte o prevăd, și persoanelor aprobate de Guvernul României care efectuează, în prezența reprezentanților desemnați de comisie, controalele prevăzute în acele acorduri internaționale.
Art. 32. - (1) Reprezentanții comisiei au obligația să respecte, pe toată durata controlului, condițiile de autorizare aplicabile, așa cum sunt ele impuse personalului titularului autorizației.
(2) După încheierea controlului, reprezentanții comisiei au următoarele atribuții:
Art. 33. - Pe toată durata controlului, persoanele fizice și persoanele juridice supuse controlului au obligația să ia toate măsurile necesare pentru a permite îndeplinirea în bune condiții a prevederilor art. 31 și 32.
Art. 34. - În caz de nesupunere la control sau de nesupunere față de oricare dintre dispozițiile sale, comisia poate cere autorităților competente fie să procedeze la executarea silită, fie să întreprindă o anchetă. Comisia poate cere intervenția reprezentanților Inspectoratului General al Poliției sau, în cazuri de urgență, poate întreprinde, din proprie inițiativă, măsuri asiguratorii de securitate nucleară, urmând ca toate cheltuielile aferente să fie rambursate de titularul autorizației de bunăvoie sau prin executare silită.
CAPITOLUL V
Alte autorizații, avize și responsabilități
Art. 35. - (1) Autorizația sau permisul de exercitare, emis în baza prevederilor prezentei legi, nu-l scutește pe titular de respectarea prevederilor legislației în vigoare.
(2) Comisia va stabili modalitățile concrete de aplicare a prezentei legi, ori de câte ori prevederile acesteia nu pot fi aplicate simultan cu prevederile legale de altă natură, cu consultarea autorităților administrației publice în materie, acordând prioritate respectării condițiilor de desfășurare în siguranță a activităților nucleare.
(3) Diviziunea responsabilităților între comisie și alte organe de specialitate ale administrației publice centrale se va face cu respectarea atribuțiilor prevăzute de lege pentru acestea, precum și a celor specifice autorităților prevăzute în prezenta lege.
(4) În exercitarea mandatului lor, organele cu drept de control al activităților nucleare, prevăzute în anexa nr. 3, au drepturile prevăzute la art. 31 alin. (1) și obligațiile și atribuțiile prevăzute la art. 32, în limitele competențelor stabilite de lege.
Art. 36. - Regimul de autorizare și control al obiectivelor și instalațiilor nucleare sub presiune se stabilește prin prescripții tehnice specifice, emise de autoritatea națională pentru cazane și instalații de ridicat, cu avizul comisiei, ținând seama de criteriile generale de desfășurare în condiții de siguranță a activităților nucleare.
Art. 37. - (1) Autoritatea centrală pentru protecția mediului va organiza, potrivit legii, rețeaua de supraveghere a calității mediului, astfel încât să se asigure activitatea de supraveghere a gradului de contaminare radioactivă a factorilor de mediu pe teritoriul României.
(2) Acordurile și autorizațiile de mediu, prevăzute de lege, se vor emite de către autoritatea centrală pentru protecția mediului, pe baza criteriilor de autorizare și de control prevăzute de lege, completate cu criteriile de autorizare și de control specifice cuprinse în reglementările emise de această autoritate, conform prevederilor art. 5, cu consultarea comisiei și a Ministerului Sănătății, referitor la supravegherea și raportarea evacuărilor de efluenți radioactivi în mediu, precum și a contaminării radioactive a factorilor de mediu.
(3) Acordurile și autorizațiile de mediu prevăzute la alin. (2) constituie condiție prealabilă pentru autorizația eliberată de comisie, în conformitate cu prevederile art. 8.
(4) Autoritatea centrală pentru protecția mediului informează, ori de câte ori este necesar, comisia și Ministerul Apărării Naționale asupra celor constatate în activitatea de supraveghere exercitată și colaborează cu acestea în vederea stabilirii măsurilor necesare.
Art. 38. - (1) Ministerul Sănătății autorizează:
(2) Cererea de autorizare se face de către persoanele fizice sau juridice care desfășoară activitățile prevăzute la alin. (1).
(3) Ministerul Sănătății elaborează reglementări proprii de autorizare și de control în acest scop, cu respectarea prevederilor art. 5 și cu consultarea comisiei și a ministerelor interesate.
Art. 39. - (1) Ministerul Sănătății organizează:
(2) Ministerul Sănătății informează, ori de câte ori este necesar, comisia și alte ministere interesate asupra celor constatate în activitatea de supraveghere și colaborează cu acestea pentru stabilirea măsurilor comune ce se impun.
Art. 40. - (1) Coordonarea pregătirilor de intervenție în caz de accident nuclear, cu respectarea prevederilor prezentei legi, se asigură, potrivit legii, de către Comisia Centrală pentru Accident Nuclear și Căderi de Obiecte Cosmice, sub conducerea Ministerului Apărării Naționale, cu cooperarea tuturor organelor de specialitate ale administrației publice centrale și locale cu atribuții în materie.
(2) Planul de intervenție în caz de accident nuclear pentru amplasamentul obiectivelor și al instalațiilor nucleare se elaborează de către utilizator, titular de autorizație, împreună cu toate autoritățile publice centrale și locale și organizațiile implicate în pregătirea și în desfășurarea intervenției în caz de accident nuclear, în conformitate cu cerințele reglementărilor emise potrivit art. 5.
(3) Planurile de intervenție în cazul urgențelor radiologice, cauzate de accidente nucleare în obiective și instalații aflate pe teritoriul altor state, care pot afecta - prin efecte transfrontieră - teritoriul României, precum și planurile generale de intervenție în afara amplasamentului instalațiilor nucleare de pe teritoriul României se elaborează prin grija Comandamentului apărării civile din cadrul Ministerului Apărării Naționale.
(4) Autoritățile publice centrale și locale cu atribuții în domeniul pregătirii și desfășurării intervenției în caz de accident nuclear își elaborează planuri proprii, corelate cu planul general de intervenție.
(5) Planul de intervenție prevăzut la alin. (2) se aprobă de către comisie, cele prevăzute la alin. (3) se aprobă de Comisia Centrală pentru Accident Nuclear și Căderi de Obiecte Cosmice, iar cele prevăzute la alin. (4) se aprobă de către conducătorii autorităților publice centrale și locale, cu avizul Secretariatului tehnic al Comisiei Centrale pentru Accident Nuclear și Căderi de Obiecte Cosmice.
(6) Aplicabilitatea planului de intervenție se controlează și se evaluează periodic: cel prevăzut la alin. (2), de către comisie, iar cel prevăzut la alin. (3) și (4), de către Comisia Centrală pentru Accident Nuclear și Căderi de Obiecte Cosmice.
Art. 41. - Importurile și exporturile produselor și informațiilor prevăzute în anexa nr. 1 se aprobă de Consiliul Interministerial al Agenției Naționale de Control al Exporturilor Strategice și de Interzicere a Armelor Chimice, iar licența de import sau de export se eliberează de Ministerul Comerțului, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului, numai după ce solicitantul a obținut autorizația de import sau de export prevăzută la art. 22.
Art. 42. - Direcția generală a vămilor din Ministerul Finanțelor va controla și va admite intrarea în țară sau ieșirea din țară, pe baza autorizației emise de comisie, a bunurilor pentru care prezenta lege impune autorizație.
CAPITOLUL VI
Sancțiuni
Art. 43. - Încălcarea dispozițiilor prezentei legi atrage răspunderea materială, disciplinară, administrativă, penală sau civilă, după caz.
Art. 44. - (1) Efectuarea unei activități dintre cele prevăzute la art. 2 și la art. 38 alin. (1), fără a avea autorizația corespunzătoare prevăzută de lege, se pedepsește după cum urmează:
(2) Tentativa la infracțiunile prevăzute la alin. (1) lit. b) se pedepsește.
Art. 45. - (1) Scoaterea din funcțiune, în totalitate sau în parte, a echipamentelor de supraveghere și control instalate în condițiile art. 31 alin. (1) lit. b) și alin. (2), fără a avea motive ce decurg din cerințele de securitate nucleară sau radioprotecție, dacă fapta nu constituie o infracțiune mai gravă, se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani.
(2) Dacă fapta prevăzută la alin. (1) este săvârșită din culpă, pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amendă.
Art. 46. - (1) Dezvoltarea, fabricarea, deținerea, importul, exportul, tranzitul sau detonarea armelor nucleare sau a oricăror dispozitive explozive nucleare se pedepsește cu închisoarea de la 10 ani la 25 de ani și interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) au avut ca urmare moartea uneia sau a mai multor persoane ori alte consecințe deosebit de grave, pedeapsa este închisoarea pe viață sau închisoarea de la 15 la 25 de ani și interzicerea unor drepturi.
(3) Tentativa se pedepsește.
Art. 47. - Constituie contravenții, dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii să fie considerate infracțiuni, următoarele fapte:
Art. 48. - (1) În cazul contravențiilor prevăzute la art. 47 lit. a)-g), amenda care se aplică persoanelor fizice este de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar pentru persoanele juridice, de la 2.000.000 lei la 20.000.000 lei. În cazul contravențiilor prevăzute la art. 47 lit. h) și i), amenda este de la 200.000 lei la 2.000.000 lei și se aplică persoanei care se face vinovată de săvârșirea lor.
(2) Nivelul acestor amenzi se va actualiza prin hotărâre a Guvernului, în raport cu rata inflației.
Art. 49. - Constatarea și aplicarea contravențiilor se fac de către reprezentanții împuterniciți ai comisiei.
Art. 50. - Dispozițiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor, cu excepția prevederilor art. 25, 26 și 27, sunt aplicabile contravențiilor prevăzute în prezenta lege.
Art. 51. - Obiectivele și instalațiile nucleare, componentele acestora, combustibilul nuclear, produsele radioactive, inclusiv deșeurile radioactive, dispozitivele nucleare explozive sau componentele acestora, care au fost supuse confiscării speciale prin hotărâre judecătorească, în condițiile prevăzute la art. 118 din Codul penal, de la partea vinovată, trebuie să fie reținute pe cheltuiala fostului proprietar într-un loc sigur, sub sigiliul autorităților publice, cu respectarea cerințelor de securitate nucleară, astfel încât să nu lezeze viața sau sănătatea populației și să nu cauzeze deteriorarea mediului sau a proprietății până la dispunerea măsurilor legale cu privire la acestea.
CAPITOLUL VII
Dispoziții tranzitorii și finale
Art. 52. - Ori de câte ori este necesar, din rațiuni de stat, combustibilul nuclear și produsele radioactive pot fi rechiziționate conform legii.
Art. 53. - Orice persoană fizică sau juridică, care a suferit un prejudiciu ca urmare a abuzurilor săvârșite de comisie sau de alt organism prevăzut de prezenta lege, poate face plângere, în termen de 30 de zile, la instanța de contencios administrativ.
Art. 54. - (1) Autorizația și permisele eliberate înainte de intrarea în vigoare a prezentei legi își mențin valabilitatea până la termenul prevăzut.
(2) Prevederile prezentei legi se aplică și cererilor de autorizare în curs de soluționare la data intrării în vigoare a acesteia.
(3) Orice persoană care la data intrării în vigoare a prezentei legi desfășoară activități pentru care se aplică regimul de autorizare și de control, prevăzut la cap. II, IV și V din prezenta lege, este obligată să solicite autorizație, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, dacă acest lucru nu era necesar anterior intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 55. - (1) În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Guvernul va prezenta spre adoptare proiectul legii privind răspunderea civilă pentru daune nucleare și proiectul legii privind constituirea Fondului pentru gospodărirea deșeurilor radioactive și dezafectare.
(2) Până la adoptarea și la intrarea în vigoare a legii privind răspunderea civilă pentru daune nucleare se aplică regimul prevăzut de convențiile internaționale la care România este parte.
Art. 56. - (1) În termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, organele de specialitate ale administrației publice menționate vor emite reglementările prevăzute de prezenta lege.
(2) Până la intrarea în vigoare a reglementărilor prevăzute la alin. (1) se vor aplica prevederile normelor existente.
(3) Reglementările emise potrivit prezentei legi se publică în Monitorul Oficial al României.
Art. 57. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 58. - Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.
Art. 59. - Legea nr. 61/1974 cu privire la desfășurarea activităților în domeniul nuclear din România și Legea nr. 6/1982 privind asigurarea calității obiectivelor și instalațiilor nucleare, precum și orice alte dispoziții contrare prezentei legi se abrogă, cu excepția dispozițiilor referitoare la promovarea și desfășurarea activității de cercetare științifică în domeniul nuclear.
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 23 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituția României.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
ADRIAN NĂSTASE
Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 23 septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constituția României.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI
ION SOLCANU
București, 10 octombrie 1996.
Nr. 111.
ANEXA Nr. 1
LISTA
materialelor, dispozitivelor, echipamentelor și informațiilor pertinente pentru proliferarea armelor nucleare sau a altor dispozitive nucleare explozive, la care se face referire la art. 2 lit. e) și f)
ANEXA Nr. 2
DEFINIȚIILE
la care se face referire la art. 3 din prezenta lege
ANEXA Nr. 3
ORGANELE DE CONTROL
al activităților nucleare
Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.