Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2016-2020 (dep.)
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
Legături:
www.guduvasile.com
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Vasile Gudu > Comunicate de presa Versiunea pentru printare

primit de la domnul deputat Vasile Gudu (Grup PNL)
Alegerile locale în două tururi de scrutin-legitimitatea administrației publice locale<

Dacă alegerile regionale din Franța s-ar fi desfășurat anul trecut într-un singur tur de scrutin, partidul de extremă dreapta condus de Marine Le Pen ar fi câștigat, detașat, alegerile. Astfel, puterea ar fi fost preluată de către un partid anti-european, rasist și xenofob într-unul dintre motoarele Uniunii Europene. Acest partid ar fi preluat puterea locală în Franța fără legitimitatea unui vot de peste 50% dar asta nu i-ar fi împiedicat să-și impună politicile extreme și anti-europene.

Propunerea Partidului Național Liberal de a modifica alegerea primarilor în două tururi de scrutin a fost respinsă de Guvernul României, argumentul premierului Dacian Cioloș fiind acela că un Guvern tehnocrat nu poate modifica o decizie politică luată de Parlament. Dar acesta este un argument formal și nu unul de conținut. Toată lumea știe că alegerea primarilor într-un singur tur a fost un compromis politic, pe care, la vremea respectivă, PNL l-a făcut pentru a obține diminuarea puterii președinților de Consilii Județene prin alegerea acestora de către consilierii județeni, modificarea legii finanțării partidelor și a campaniilor electorale. Tocmai fiindcă politicul a eșuat în a lua o decizie corectă, un guvern tehnocrat trebuie să ia o decizie lucidă, bazată pe argumente.
PNL a adresat o scrisoare deschisă Avocatului Poporului, prin care s-a solicitat sesizarea cu celeritate a Curții Constituționale în sensul ridicării excepției de neconstituționalitate asupra articolului 101, alineatul 2 din Legea 115/2015 care prevede că alegerea primarilor este realizată într-un singur tur de scrutin. Este declarat ales primar candidatul care a întrunit cel mai mare număr de voturi valabil exprimate. Trecerea de la un singur tur de scrutin la 2 tururi de scrutin nu presupune modificarea sistemului electoral (rămâne uninominal majoritar), ci completarea lui prin introducerea condiției obținerii cel puțin a unei majorități de 50% plus 1. Două tururi de scrutin înseamnă revenirea la formula inițială (nu este o formulă nouă) utilizată la alegerile locale din 1992, 1996, 2000, 2004, 2008. Recomandările organismelor internaționale de profil, cum este cazul Comisiei de la Veneția, nu interferează în acest caz, întrucât principiul fundamental pe care îl au în vedere este consolidarea exercițiului democratic.
Primarii aleși într-un singur tur sunt cei care primesc cel mai mai mare număr de voturi. Fiind mai mulți candidati care împart același bazin electoral, un primar poate fi validat și cu 15% din voturi. În două tururi, este declarat câștigător cel care întrunește 50%+1 din voturile concitadinilor. În opinia PNL, acest lucru înseamnă reprezentativitate. PNL consideră că alegerea primarilor în 2 tururi de scrutin duce la corectarea unei erori în privința standardului minim de legitimitate/reprezentativitate pe care trebuie să-l îndeplinească alegerile. Primarul trebuie să fie depozitar, la nivel local, al aceluiași tip de legitimitate cu al președintelui României. Calitatea de primar și cea de președinte al României sunt singurele funcții alese în mod uninominal, conform Constituției. În cazul președintelui este menționată, în mod expres, modalitatea de alegere (sub condiția majorității) în două tururi de scrutin. Aceleași condiții de legitimitate au fost atribuite și primarilor până în 2012. Primarul se constituie autoritatea locală cea mai apropiată de cetățean, fapt care face ca încrederea în instituția primarului să fie una personalizată, atât prin modul de alegere al acestuia, cât și prin atribuțiile funcției în sine.
Alegerile locale în două tururi de scrutin conferă mai multă încredere, mai multă legitimitate, mai multă reprezentativitate, ceea ce înseamnă mai multă democrație pentru că acțiunile nedemocratice fiind cele care restrâng aplicarea acestor principii sau girează menținerea unui deficit de democrație.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 22 iulie 2024, 1:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro