Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
2008-2012 (dep.)
Legături:
www.florintataru.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Florin-Cristian Tătaru > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la domnul deputat Florin Tătaru (Grup PSD)
Ancorarea României în lume: Strategia Națională de Apărare a Țării – 2015- 2019

Actuala Strategie de securitate națională va reprezenta baza tuturor strategiilor sectoriale pentru instituțiile cu responsabilități în domeniul apărării și securității.

Strategia Națională de Apărare a Țării 2015-2019, asumată de președintele Klaus Iohannis, e importantă pentru că trebuie să ne explice cum va garanta președintele securitatea națională a României, într-un context marcat de instabilitate geopolitică și incertitudini. Constituțional, președintele României este și principalul responsabil de gestionarea problemelor de securitate națională, însă având în vedere tensiunile politice internaționale, cred că este important ca toată clasa politică sa iși asume în mod responsabil acest proiect strategic. Personal, cred că ne pregătim sau ar trebui să ne pregătim de o revenire la interpretarea clasică a conceptului de securitate, pentru că, deși poate încă nu conștientizăm și ne lăsăm pradă jocului politic de pe scena națională, contextul socio-politic regional este extrem de fragil. Să nu uităm că exerciții militare de amploare se desfășoară atât în Rusia cât și în țările NATO, inclusiv instalarea pentru prima dată pe teritoriul României, a unui comandament internațional, interarme a Alianței Nord-Atlantice.
Președintele Iohannis a adoptat o abordare multidimensională în ceea ce privește Strategia Națională de Apărare, întărind totodată nevoia de coerență a politicilor și de continuitate. Mai mult decât atât, continuitatea este unul dintre principiile declarate ce sta la baza acestei noi Strategii. Astfel, se pune accent deosebit pe ideea de consolidare a credibilității strategice în ceea ce privește Parteneriatul Strategic cu SUA și apartenența la NATO și la UE și se acordă atenție sporită corupției și acțiunilor informative ostile – ambele văzute ca puternici factori destabilizatori la adresa siguranței naționale, care pot fi speculați exact de forțe care și-ar dori România în zona lor de influență și în afara NATO.
Întradevăr, acest proiect se aseamănă cu strategiile lui Băsescu, existând puncte comune, însă cred că acest lucru este normal având în vedere că până în prezent România și-a conturat profilul de țară aliat, iar acum trebuie să își fortifice poziția în sistemul internațional.
Un element de noutate este faptul că Strategia prevede extinderea și consolidarea altor parteneriate strategice. Deși nu este stipulat în mod clar, dacă ne amintim, în septembrie 2014, Guvernul anunța demararea consultărilor pentru realizarea Parteneriatului Strategic cu China, iar în primăvara acestui an Ministrul de Externe declara că se lucrează la acest parteneriat strategic, așadar, cred că putem specula că această nouă prevedere vine ca o continuare a eforturilor guvernamentale cu privire la acest aspect.
Securitatea națională nu poate fi asigurată individual de un singur stat, așadar e necesară cooperarea internațională alături de aliații noștri, iar aici, Romania s-a dovedit a fi un aliat predictibil – caracteristică extrem de importantă în relațiile internaționale, stabil și de încredere. După cum spuneam anterior, și este accentuat și în Strategia de Apărare, Rusia este un actor important pe scena politică internațională, iar acțiunile din zona Mării Negre, conservarea și chiar reactivarea unor conflictie înghețate precum anexarea Crimeei, readuc în atenția NATO și a României- misiunea și obiectivul apărării colective. Mai mult decât atât, Federația Rusă este o potențială amenințare și pentru dezvoltarea Republicii Moldova - față de care ne asumăm, încă o dată prin această Strategie, continuarea sprijinului și a susținerii în parcursul său european.
Strategia naționala a fost prezentată ca fiind multidimensională, într-o formulă extinsă ce face referire și riscurile și amenințările interne, directe sau indirecte, la securitatea țării noastre. Toate aceste dimensiuni cumulate oferă un echilibru necesar societății noastre, iar faptul că sunt cuprinse în acestă Strategie, fie ca obiective sau ca direcții de acțiune, demonstrează că Strategia este racordată la realitățile politice, economice și sociale.
Salut în mod special definirea distinctă a dimensiunii educaționale, de sănătate, sociale și demografice drept direcții de acțiune și modalități principale de asigurare a securității naționale. În acest context, prima direcție de acțiune specifică, vizeaz㠓conturarea unui amplu proiect național de educație, care să asigure mecanisme de planificare pe programe, proiecte și performanță.”. Acest lucru însemnă asumarea de către întreaga clasă politică a schimbării paradigmei educației naționale, ce este în acest moment o vulnerabilitate. Cred că trebuie să gandim o formulă prin care să mutăm ”lupa” pe elevi, pe nevoile lor reale, pe capacitățile lor și pe dezvoltarea acestora, care nu înseamnă memorarea a sute de pagini. Este o problemă ce trebuie soluționată pentru viitorul lor, și al nostru deopotrivă.
Justiția și independența acesteia sunt definite ca obiective de securitate națională, direcția de acțiune fiind continuarea luptei anti-corupție și încurajarea cetățenilor să sesizeze și să reclame orice act de acest gen. O altă direcție de acțiune importantă și pe care de altfel Parlamentul în acestă sesiune cred că a îndeplinit-o în special prin demersurile făcute spre adoptarea Noului Cod Fiscal, este asigurarea permanentă a unui cadrul legal adaptat.
Dimensiunea de ordine publică prevede în special combaterea evaziunii fiscale și a altor forme ale criminalității economico-financiare, domeniu în care cu toții facem eforturi constante. Strategia mai prevede și promovarea unor politici care să asigure reducerea decalajelor dintre diferitele regiuni ale țării, idee susținută în mod activ de coaliția PSD-UNPR-ALDE, încă de la începutul guvernării depunând eforturi instituționale de a dezvolta echitabil, prin investiții,toate regiunile României.
Toți parlamentarii trebuie să contribuie ca Strategia să-și finalizeze parcursul legislativ, și să fie deschiși cooperării și dialogului pe acest subiect extrem de sensibil și de important pentru România, în special că am primit asigurări că în cazul în care, pe parcurs apar vulnerabilități noi, riscuri noi, Strategia poate fi upgradata. Este un lucru foarte important în contextul actual în care evoluția mediului de securitate este imprevizibilă.
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 10 decembrie 2022, 3:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro