|
|
primită de la doamna deputat Elena-Ramona Uioreanu (Grup PNL)
Reforma liberală a învățământului în trecut și astăzi
PNL - Partidul Modernizării României
Cum arată școala, așa va fi și țara! PNL trebuie să-și reia menirea sa istorică, de a fi principalul instrument politic al modernizării naționale. PNL nu are nevoie să inventeze roata și să caute modele reformatoare în altă parte, întrucât, în cei 140 de ani de existență, liberalii au făcut o masivă operă de edificare instituțională.
|
PNL este dator ca în viitoarea sa guvernare să întreprindă reforma sănătoasă și profundă a educației naționale, în spiritul, sensul și durata pe care le-a mai întreprins odată, la începutul modernizării României prin ceea ce istoria a reținut: Reforma lui Spiru Haret.
La începutul secolului XX, într-o ședință a guvernului liberal, ministrul învățământului Spiru Haret spunea: „Sistemul școlar al unei ări trebuie să fie oglinda fidelă a trebuințelor, aspirațiunilor și caracterului național al poporului care o locuiește.” Vă reamintesc că prin reforma Spiru Haret (1898) și apoi, în 1925, în vremea guvernului Ion I.C. Brătianu, liberalii au adoptat, instituit și fondat: certificatul de absolvire (bacalaureatul) stimulând, totodată, și metodele noi în predarea tuturor disciplinelor, profesorii fiind numți în funcție de valoare; legea învățământului profesional cu planuri de instrucții și statute speciale pentru școlile de arte și meșteșuguri, liceele militare, seminarele teologice. Au zidit școli. Doar în vremea ministrului Haret, în mandatele sale din perioada 1897 - 1910 s-au ridicat în toată țara 2.343 de școli, dintre care 1.980 cât timp Haret a fost ministru. Tot liberalii au fost cei care au instituit practica tipăririi de către Minister a manualelor, pentru a le ieftini. De asemenea, Spiru Haret este cel care a înființat grădinițele de copii din România. El a încurajat concursurile de cărți didactice, susținând reviste ca „Școala română”, „Convorbiri didactice”, a creat școli de adulți și cantine pentru copiii săraci, fiind și promotorul turismului școlar.
Vi se pare că suntem în fața altor realități decât cele cu care s-au confruntat înaintașii și fondatorii noștri? Păi, ia să vedem! Care era viziunea liberalilor la început de secol 20 și care era nevoia socială pe care învățământul, în numele principiului și a acțiunii mecanicii sociale, trebuia să o înfăptuiască? Haret credea că „învățământului unei țări este chemat să îndeplinească un întreit scop. În prima linie, el trebuie să formeze buni cetățeni. În a doua linie, el trebuie să procure tuturor tinerilor fondul de cunoștințe care este indispensabil oricărui om în viață, fără osebire de treaptă socială […]. În fine, el mai trebuie să formeze contingente pentru toate carierele cari sunt necesare pentru viața completă și armonică a statului […] Învățământul, ca să fie desăvârșit, trebuie să se îngrijească nu numai a cultiva spiritul, înavuțindu-l cu cunoștine multe, dar a cultiva și inima, a forma caracterul, a face, în fine, ceea ce se numește educațiunea tinerimei.”
Acestea sunt principiile și scopurile reformei învățământului, pe care noi liberalii suntem datori istoriei și viitorului național să o facem, punând capăt - odată pentru următorii cel puțin 25 de ani - tuturor experimentelor distructive care afectează ce avem mai de preț: pe copiii noștri. |
| |