Domnul Petru Godja: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor colegi, Legea privind organizarea și funcționarea Guvernului, a cărei dezbatere o începem astăzi, este unul din actele normative fundamentale ale reformei din administrația publică. Să nu uităm că actuala reglementare, Legea 37/90, durează, iată, de aproape 10 ani. Ea a fost adoptată într-un anumit moment istoric, a corespuns acelei perioade, însă acum este depășită. Aș aminti doar faptul că la data intrării ei în vigoare, Constituția încă nu fusese aprobată, rolul Guvernului era cu totul altul, specific economiei și administrației de stat centralizate, economia de piață era aproape necunoscută, predominând economia de comandă, iar administrația publică locală avea un caracter profund etatist, subordonându-l din treaptă în treaptă până în vârf, adică până la Executiv. Era deci firesc ca organizarea și funcționarea Guvernului să fi fost făcută după chipul și asemănarea societății românești din acea vreme, pe care trebuia să o păstorească îndeaproape. Cele arătate sunt doar câteva din argumentele care au determinat elaborarea proiectului de față, prin care se încearcă punerea de acord cu reglementările din domeniul organizării și funcționării guvernelor și a ministerelor cu realitățile economico-sociale ale României de astăzi, cu cerințele modernizării și armonizării în acest domeniu cu legislația altor țări europene. Desigur, proiectul ce ne-a fost prezentat are limitele lui asemenea majorității proiectelor de acte normative ce ne-au fost prezentate în ultimii doi ani de către Guvern. Am încercat în timpul dezbaterii în comisie, să impunem îmbunătățirea unor texte, a unor soluții avansate de inițiator. Demersul nostru a fost în toate cazurile încununat de succes. Sperăm că vom găsi mai multă înțelegere în timpul discuțiilor în plen și că se va realiza faptul că amendamentele pe care le vom face sunt pornite din dorința sinceră de a ieși o lege bună, o lege folositoare țării și, de ce nu, folositoare celor ce mâine, după alegerile parlamentare, vor fi chemați să o aplice. Sper că nu mai este nici un fel de îndoială cu privire la cine vor fi cei chemați. Îmi place să cred că vom găsi cea mai bună soluție, spre exemplu, pentru modul de lucru al Guvernului și pentru modul de adoptare a hotărârilor. Sper să fim bine înțeleși că adoptarea hotărârilor prin consens nu este o modalitate specifică organelor de stat. Nu tot ce merge bine organismelor internaționale vine ca o mănușă organelor statului român și mai ales Executivului românesc. Să lăsăm votul să-și spună cuvântul, mai ales în cazul unui guvern multicolor, cum este cel al României actuale. Altfel, vor triumfa subiectivismul și voluntarismul care ne vor duce și mai jos. Norocul nostru este că nu avem unde, întrucât ne-am instalat cu nădejde pe fundul prăpastiei. Cu încredințarea că ne vom dovedi cu toții cooperanți și că vom face un lucru bun, vă precizez că vom vota proiectul de lege supus dezbaterii, apreciindu-l ca foarte necesar în momentul de față. Vă mulțumesc.
|