Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 1999
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
28-11-2022 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1999 > 13-09-1999 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 1999

4. Dezbaterea proiectului de Lege pentru ratificarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Republica Uzbekistan, semnat la București la 6 iunie 1996 (Amânarea votului final.)
 
consultă fișa PL nr. 252/1999

Domnul Acsinte Gaspar:

................................................

Intră în dezbaterea proiectului de Lege pentru ratificarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Republica Uzbekistan, semnat...

(Domnul deputat Kalman Raduli Robert solicită, de asemenea, să ia cuvântul pe probleme de procedură privind ordinea de zi.)

Domnule deputat, problema pe care a ridicat-o dânsul a fost pentru modificarea ordinii de zi, dumneavoastră vreți să discutați pe fond, mâine, când se va lua în discuție proiectul, puteți să invocați orice vicii de procedură. Astăzi, nu puteți invoca un viciu de fond, atâta timp cât noi nu discutăm decât ordinea de zi!

(Domnul deputat Kalman Raduli Robert insistă să i se dea cuvântul.)

Domnule deputat, vă rog foarte mult, luați loc în sală, toate viciile de procedură în legătură cu întocmirea și înlocuirea raportului le puteți invoca în ședința de mâine! Astăzi s-a discutat ordinea de zi aprobată, nu s-au făcut modificări, nu ați solicitat în timp și orice aveți de discutat faceți mâine! Vă rog să luați loc în sală, domnule deputat!

(Domnul deputat Kalman Raduli Robert insistă în continuare să i se dea cuvântul.)

Domnule deputat, nu purtăm discuții...! Vă rog să luați loc în bancă!

(Domnul deputat Kalman Raduli Robert cere cu insistență să i se dea cuvântul.)

Domnule deputat, problema de procedură este de aplicare a regulamentului și vă rog să v-o motivați în drept, pe textele din regulament! Vă rog!

Domnul Kalman Raduli Robert:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Recitesc art. 83 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă rog să mă urmăriți. Aici, spune, textual, următoarele: "Modificarea ordinii de zi poate avea loc numai în prima zi a săptămânii, la cererea Guvernului, a Biroului Permanent sau a unui grup parlamentar. Motivarea cererii se face printr-o singură luare de cuvânt" - ceea ce dumneavoastră ați constatat adineauri.

Grupul nostru parlamentar, prin liderul său, a făcut această intervenție și a solicitat modificare ordinii de zi, conform art.83 din regulament, și în opinia noastră, dat fiind faptul că noi suntem înlăuntrul literei și spiritului acestui articol, respectiv suntem în prima zi a săptămânii de lucru, grupul nostru parlamentar, prin liderul grupului, și-a anunțat această intenție și a propus modificarea ordinii de zi, vă rugăm să supuneți la vot această modificare.

Domnule președinte,

A fost întotdeauna respectat regulamentul în ceea ce privește această problemă în Camera Deputaților, dumneavoastră, cât ați făcut parte din Biroul Permanent într-o altă calitate, ați fost mereu prezent la lucrările acestei Camere și știți foarte bine că litera și spiritul regulamentului s-au respectat întotdeauna și vă rog să urmați exemplul celor care au condus ședințele Parlamentului înaintea dumneavoastră, să respectați regulamentul și să supuneți la vot solicitarea grupului nostru parlamentar. Vă mulțumesc.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule deputat,

Vreau să vă comunic că intervenția dumneavoastră este în afara regulamentului. Potrivit regulamentului, propunerea de modificare a ordinii de zi în ziua de luni se poate face prin intervenția unui singur lider al grupului parlamentar. Iar colegul dumneavoastră a intervenit după ce s-a intrat în dezbaterile Camerei, și nu atunci când s-a discutat despre ordinea de zi.

Vă rog să luați loc și continuăm dezbaterile.

Domnule deputat Gavra, pe ce probleme? Procedură. Vă rog!

Domnul Ioan Gavra:

Domnule vicepreședinte,

Vă rog să continuați dezbaterile așa cum le-am început și vreau să vă felicit pentru că sunteți primul președinte – nu primul vicepreședinte, primul președinte – al Camerei Deputaților care ați citit regulamentul textual, ce se întâmplă luni, când demarăm lucrările. Și ați spus foarte clar, pentru cine e atent. Cine nu e atent, săptămâna viitoare vine la microfon și spune că a uitat și ridică problema atunci.

Deci, continuați, vă rog, așa cum ați început, că este foarte bine! Vă mulțumesc.

Ce a fost până acum e în afara regulamentului, deci, ca atare, considerați că este o anexă, o gafă făcută de către unii colegi. Vă mulțumesc încă o dată.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnilor deputați,

Intrăm în dezbaterea proiectului de Lege pentru ratificarea Tratatului de prietenie și colaborare între România și Republica Uzbekistan, semnat la București la 6 iunie 1996. Acest proiect de lege a fost adoptat de Senatul României în ședința sa din 17 iunie 1999.

Din partea Guvernului, cine susține tratatul? Vă rog să poftiți, pentru a prezenta considerentele care au determinat promovarea proiectului de lege. Vă rog să vă prezentați, pentru a se consemna în stenogramă.

Domnul Ion Pascu:

Mă numesc Ion Pascu, sunt secretar de stat la Ministerul de Externe.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Tratatul de prietenie și colaborare dintre România și Republica Uzbekistan subliniază importanța schimbărilor istorice care au avut loc atât pe plan intern, cât și internațional, conferind o nouă calitate colaborării bilaterale în domeniile politic, comercial, economic, tehnico-științific, ecologic, informațional, umanitar, cultural și al dezvoltării cadrului juridic bilateral. Tratatul reconfirmă angajamentul celor două state de a aplica în relațiile dintre ele principiile și normele unanim admise ale dreptului internațional, prevederile Cartei Națiunilor Unite și ale Actului final de la Helsinki, Cartei de la Paris pentru o nouă Europă și documentele Organizației pentru Securitate și Cooperare în Europa.

Totodată, tratatul prevede acțiuni vizând perfecționarea și apropierea mecanismelor lor economice și comerciale, de normele și practica pieței mondiale, promovarea și protejarea investițiilor reciproce de capital, în vederea dezvoltării și diversificării raporturilor comerciale economice bilaterale. Cele două părți contractante se angajează prin contract să colaboreze mai strâns în domeniile de importanță deosebită pentru dezvoltarea economiilor lor, cum ar fi dezvoltarea bazei energetice, prin punerea în valoare a resurselor naturale, precum și dezvoltarea relațiilor în domeniile construcțiilor, transporturilor, în producția de bunuri de larg consum, prin dezvoltarea colaborării în domeniul agriculturii.

Cele două state se angajează să colaboreze în domeniul juridic și consular, să dezvolte colaborarea în prevenirea și combaterea crimei organizate, a terorismului, corupției, traficului ilegal de narcotice și armament, operațiunilor financiare ilegale și a altor fenomene nocive.

Tratatul prevede extinderea consultărilor la alte niveluri pe probleme importante ale dezvoltării relațiilor bilaterale, ale securității și cooperării în Europa și Asia și în alte probleme internaționale de interes reciproc.

Prin ansamblul prevederilor sale, Tratatul de prietenie și colaborare între România și Republica Uzbekistan reprezintă documentul de bază al relațiilor dintre cele două state și contribuie la perfecționarea cadrului juridic bilateral, în concordanță cu noile realități economice, sociale și juridice din cele două țări și cu evoluțiile de ansamblu din Europa și Asia.

Având în vedere importanța pentru România a extinderii relațiilor cu statele din Asia Centrală, în general, și Republica Uzbekistan, în special, cât și faptul că Parlamentul Republicii Uzbekistan a ratificat deja tratatul, Ministerul de Externe propune ratificarea lui.

Domnul Acsinte Gaspar:

Vă mulțumesc.

Din partea comisiei sesizate în fond, Comisia pentru politică externă? Președintele sau raportorul sau coraportorul la acest proiect de lege? Cine prezintă raportul? Un membru din partea Comisiei pentru politică externă, dacă președintele nu este?

Domnul Teodor Dunca:

Domnule președinte,

Onorați colegi,

Comisia pentru politică externă a analizat, fiind sesizată în fond, acest proiect de lege, a hotărât ca el să vă fie supus dumneavoastră și a propus să fie adoptat în forma prezentată. Vă mulțumim.

Domnul Acsinte Gaspar:

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă rog să păstrați ordine în sală, ca să putem să dezbatem problemele în condiții optime! Vreau să vă spun că, tocmai datorită faptului că există acest vacarm, s-a ajuns la situația încât colegii de la UDMR să nu poată lua cunoștință despre faptul că ordinea de zi a fost aprobată, că s-au adus modificări la program și, dacă se continuă în felul acesta, sigur că tulburarea lucrărilor Camerei ne este defavorabilă.

Dacă la dezbaterea generală asupra proiectului de lege grupurile parlamentare își desemnează participanții? Domnul deputat Dan Marțian, din partea Grupului parlamentar PDSR? Nu? Altă problemă. Mă scuzați, am crezut că vreți să luați cuvântul în această calitate. Poftiți!

Domnul Marțian Dan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Eu am mai raidicat într-o ședință, nu foarte demult, problema atitudinii față de tratatele internaționale pe care le semnează România și regret, pentru că trebuie să recidivez și să pun din nou această problemă aici, în plenul Camerei Deputaților. Chestiunea este următoarea: De ce au trecut 3 ani și aproape 3 luni, din momentul în care a fost semnat acest tratat și îl discutăm abia acum în plenul Camerei Deputaților?

Este adevărat, Guvernul l-a trimis spre examinare la Senat, în cursul lunii aprilie și a fost discutat acolo în prima jumătate a lunii iunie, după care ne-a fost trimis nouă. Pentru mine este următoarea problemă (și aș dori să primesc răspuns din partea inițiatorului): De ce a trecut o perioadă de circa 3 ani de la semnarea tratatului până la luarea unei decizii în legătură cu propunerea de ratificare a lui? Care sunt cauzele? Care este motivația unei asemenea conduite din partea Guvernului?

Sigur, nu pornesc de la faptul că un tratat internațional trebuie, automat, ratificat de către Parlament. Parlamentul îl poate ratifica dacă consideră că el se încadrează în obiectivele de politică externă ale țării și dacă este benefic pentru țară și pentru raporturile ei de colaborare cu alte state.

Deci, dacă sunt anumite rezerve în legătură cu faptul dacă un tratat întrunește sau nu astfel de caracteristici, se poate propune neratificarea lui. Dar a lăsa un tratat să zacă undeva, în anumite sertare ale palierului instituțiilor guvernamentale, și, după 3 ani de zile, să supui ratificarea lui, să elaborezi o expunere de motive care se raportează în mod pozitiv față de acest tratat, pentru mine, apare ca un lucru de neînțeles.

Și, atunci, nu e vorba de intervenția mea în cadrul dezbaterilor generale, ci este vorba de o întrebare: Cum se explică această ținere a unui tratat pe parcurs de 3 ani de zile, într-un sertar oarecare, fără să se ia o decizie în legătură cu el, Fie în sensul ratificării, fie în sensul neratificării?

Și rog reprezentantul Executivului să aibă amabilitatea să răspundă la această întrebare.

Domnul Acsinte Gaspar:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnule secretar de stat de stat din partea Ministerului de Externe, vă rog să prezentați răspunsul la întrebarea care v-a fost adresată de către domnul deputat Dan Marțian, cu privire la întârzierea supunerii spre ratificare Parlamentului a acestui tratat, care a fost încheiat în urmă cu 3 ani, mai precis la 6 iunie 1996.

Domnul Ion Pascu:

Din documentarea mea, rezultă unele explicații care justifică parțial această întârziere.

Într-adevăr, tratatul a fost semnat în iunie 1996. S-a așteptat ratificarea de către partea uzbekă, care a avut loc la 30 august 1996. Înțeleg că aceasta a coincis cu perioada alegerilor parlamentare și prezidențiale din România. Am înțeles, de asemenea, că au existat observații ale Consiliului Legislativ la expunerea de motive a legii de ratificare promovate de M.A.E. și că a trebuit un proces de consultări și reconciliere la nivelul Secretariatului General al Guvernului și am înțeles, de asemenea, că problema ratificării a fost reluată cu mai multe luni în urmă de către partea română dar că, din păcate, s-a întârziat, ajungându-se până în momentul de față.

Domnul Acsinte Gaspar:

Vă mulțumesc.

Revenim la dezbaterile generale.

Dacă grupurile parlamentare își desemnează reprezentanți pentru a participa la discuțiile asupra proiectului de lege supus aprobării.

Domnul deputat Victor Boștinaru, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat.

Domnul Victor Boștinaru:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

Grupul parlamentar al Partidului Democrat va vota în favoarea ratificării tratatului.

Vreau să remarc faptul că există deja mai mult decât o tradiție, există o regulă ca toate acordurile și tratatele semnate de România, odată supuse procedurilor parlamentare în comisiile sesizate în fond, în cazul de față inclusiv Comisia juridică, de disciplină și imunități și-a dat avizul favorabil tratatului pe care-l avem supus spre ratificare, deci, această procedură de trecere prin comisii a fost finalizată întotdeauna printr-un vot al plenului Camerei, ceea ce dă și forța juridică documentului menționat.

Ca urmare a dezvoltării relațiilor României cu țările din regiune, ca urmare a promovării intereselor României într-o regiune care este printre cele mai dinamice, cel puțin sub aspectul competiției, relațiilor politice și punerii în valoare a unor importante resurse de materii, ca urmare a faptului că România, ca un stat suveran și care-și urmărește interesul național, are interese de promovat în această regiune, mi se pare firesc ca să solicităm grupului PD și, în egală măsură, să vă supunem și dumneavoastră spre aprobare Tratatul dintre România și Uzbekistan.

Este un document care a fost inițiat, după cum vă este cunoscut, de Guvernul anterior și este un document necesar, așa cum trebuie de menționat că în cadrul unei minime coerențe și continuități în politica externă, relația aceasta a fost continuată de către guvernele care s-au succedat din 1996. El nu pune probleme și nu iscă polemici, sper eu, din partea grupurilor politice.

Ca atare, vă solicit votul favorabil, în favoarea acestui Tratat de prietenie și colaborare între România și Republica Uzbekistan.

Vă mulțumesc.

Domnul Acsinte Gaspar:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea altor grupuri parlamentare se dorește participarea la dezbateri generale?

Nemaifiind înscrieri trecem la discutarea proiectului de lege ca atare.

La titlul legii, dacă sunt observații?

Nefiind observații, supun votului dumneavoastră titlul legii.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

În unanimitate, a fost votat titlul legii.

Articolul unic al legii.

Dacă sunt obiecțiuni?

Nefiind obiecțiuni, supun votului dumneavoastră articolul unic.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Urmează să exprimăm votul final asupra proiectului de lege. În prealabil, trebuie să stabilim modalitatea de vot. În conformitate cu art.108, vă propun votul deschis, prin ridicarea mâinii, dar solicit ca domnii secretari care mă asistă să verifice dacă avem cvorumul constituțional de 172 de deputați prezenți în sală, pentru a trece la votarea legii.

Rog colegii deputați care se găsesc pe culoarele Palatului Parlamentului să poftească în sala de ședință pentru a participa la votul asupra acestui proiect de lege.

Domnilor colegi, secretarii de ședință anunță că nu este întrunit cvorumul constituțional pentru a putea proceda la votul legii și, ca atare, votul se amână pentru mâine, la ora 11,00.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 29 noiembrie 2022, 16:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro