Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 septembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.126/20-09-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2022
05-12-2022 (comună)
05-12-2022
28-11-2022 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 10-09-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 septembrie 2002

7. Supunerea la votul final:
  7.2 Proiectul de Lege privind grațierea și procedura acordării grațierii (adoptat);
 
consultă fișa PL nr. 546/2001

Domnul Valer Dorneanu:

Următorul proiect, Proiectul de Lege privind grațierea și procedura acordării grațierii, proiect de lege ce urmează să se voteze în condițiile articolul 74 alineatul 1 din Constituție.

Cine este pentru? 181 voturi pentru.

Împotrivă? 70 de voturi împotrivă.

Abțineri? 8 abțineri.

Cu 181 voturi pentru, 70 împotrivă, 8 abțineri s-a adoptat acest proiect de lege.

Domnul deputat Bolcaș din partea PRM-ului.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

O scurtă explicație a unui vot împotrivă la un proiect de lege care, aparent, nu ar suscita dezbateri.

Am ținut în mod special să respectăm valoarea și conținutul real pe care trebuie să-l aibă un act normativ. Din acest punct de vedere, legea care a fost adoptată astăzi are dispoziții care reprezintă numai simple definiții scolastice care se învață în anul II la fiecare facultate de drept în ceea ce privește esența și condițiile grațierii.

Unul dintre colegii mei spunea: atari dispoziții sunt demne de popularizat la o școală de vară, dar în nici un caz nu pot să fie niște dispoziții normative.

În al doilea rând, principial, legea este absolut inadmisibilă, pentru că tinde să reglementeze condiții și cadre de acordare a grațierii individuale, iar, pe de altă parte, a grațierii colective. Grațierea individuală a fost de când există ea, nu în istoria dreptului, ci în istoria omenirii un act de suverană conștiință a conducătorului, independent de modul în care s-a numit el; rege, voievod, președinte ș.a.m.d. Nu poți să reglementezi printr-o lege un act de suverană conștiință prin care conducătorul răspunde numai în fața lui și a lui Dumnezeu.

În al doilea rând, dreptul de acordare a grațierii individuale este un drept al Parlamentului. Putem noi îngrădi pentru parlamentele viitoare stabilirea unor modalități și condiții de acordare a grațierii pe care teoria și practica dreptului penal ne-o permit, pe care dinamica vieții sociale care stă la baza acordării acestor grațieri o impun în mod diversificat în diverse perioade istorice? Categoric nu. Este explicația, dacă vreți, morală și juridică a votului nostru împotriva acestei legi. Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule coleg.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 8 decembrie 2022, 18:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro