Plen
Ședința Senatului din 13 februarie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.9/22-02-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 13-02-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 13 februarie 2003

15. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2002 privind acordarea gratuită, în anul 2003, a unui ajutor în îngrășăminte chimice producătorilor agricoli care au în proprietate teren arabil în extravilan, în suprafață totală de până la 2,5 ha.
 
consultă fișa PL nr. L603/2002

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 12 din ordinea de zi avem înscris proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2002 privind acordarea gratuită, în anul 2003, a unui ajutor în îngrășăminte chimice producătorilor agricoli care au în proprietate teren arabil în extravilan, în suprafață totală de până la 2,5 ha.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule secretar de stat.

Domnul Gheorghe Predilă - secretar de stat în Ministerul Agriculturii Alimentației și Pădurilor:

Domnule președinte,

A fost nevoie de această ordonanță, întrucât, în paralel cu exploatațiile organizate, comerciale, în România funcționează și exploatații individuale, așa-zisele gospodării ale populației.

Din toate inventarele care s-au făcut în județe a rezultat că în această situație, de a primi ajutor, sunt 2,6 aproape 2,7 milioane de gospodării, care trebuie ajutate cu îngrășăminte, pentru că ei aveau mai puțin acces la aceste îngrășăminte chimice.

În România cele nouă combinate produc acum 1.835 de tone substanță activă lunar. Noi am considerat să dăm un ajutor cu 40 de kilograme de substanță activă pe fiecare hectar, ceea ce înseamnă 134.000 de tone substanță activă, și în substanță comercială aproape 334.000 de tone și cu 2.737 de miliarde lei.

Pentru informarea Senatului vreau să vă spunem că este justificată măsura, pentru că avem proprietari care dețin între 0,01 și 0,5 hectare, 832.000 cu 270.000 de hectare, peste două hectare până la 2,5 sunt numai 326.000 de proprietari.

De aceea, Guvernul României, la propunerea Ministerului Agriculturii Alimentației și Pădurilor, a găsit posibilitățile financiare prin care să ajutăm și această categorie de exploatații agricole.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă mulțumesc.

Îl rog pe domnul președinte Nicolae Pătru să ne prezinte punctul de vedere al comisiei.

Domnul Nicolae Pătru:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei pentru integrare europeană.

Comisia a dezbătut proiectul de lege în ședințele din 27 și 28 ianuarie. Au depus amendamente domnii senatori Viorel Matei și Pete Ștefan.

Domnul senator Viorel Matei a propus introducerea în prevederile articolului 1 a sintagmei "sau exploatare".

Amendamentul a fost respins cu 5 voturi împotrivă, 3 voturi pentru și o abținere.

Domnul senator Pete Ștefan a propus ca la articolul 2, sintagma "31 martie" să fie înlocuită cu sintagma "30 aprilie".

Amendamentul a fost adoptat în unanimitate.

În urma dezbaterilor generale și pe articole, membrii comisiei au hotărât, cu 8 voturi pentru și o abținere, întocmirea raportului de admitere a proiectului de lege.

Față de cele prezentate, supunem plenului Senatului adoptarea prezentului raport.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Precizez caracterul legii, de lege ordinară.

Îl întreb pe reprezentantul Executivului dacă este de acord cu amendamentul acceptat de comisie.

Domnul Gheorghe Predilă:

Mi le-am însușit, domnule președinte.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Prelungirea termenului, cu încă o lună, de distribuire a îngrășămintelor, deci până la 30 aprilie 2003.

Îl consult pe domnul senator Matei Vintilă, dacă insistă în amendamentul formulat?

Din sală:

Matei Viorel.

Domnul Viorel Matei (din sală):

În primul rând vă rog, domnule președinte, să-mi dați mielul, că așa se face, și în al doilea rând...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu de miel să vă faceți probleme, să vă faceți probleme de botez. (Sala se amuză.)

Domnul Viorel Matei (din sală):

Având în vedere că proiectul este în derulare, chiar dacă acel amendament este logic, îmi retrag amendamentul.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc. De altfel, schimba filozofia legii, pentru că una era "proprietatea" asupra terenului și alta era "exploatarea".

Stimați colegi,

Vă consult, dacă sunt intervenții pe proiectul de lege?

Dacă nu sunt...

Din sală:

Sunt.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Sunt.

Vă rog, domnule senator Gheorghe Flutur, aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Flutur: "

Domnule președinte,

Stimați colegi.

Grupul parlamentar liberal din start susține acest proiect de lege. Aș fi vrut să fac câteva precizări.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, aveți cuvântul!

Domnul Gheorghe Flutur:

În primul rând am susținut dintotdeauna și susținem că micul proprietar și gospodăria țărănească trebuie ajutați. Prin acest proiect de lege se încearcă sprijinul cu îngrășăminte chimice al gospodăriei țărănești, însă poziția noastră este că acest lucru trebuia să se întâmple și la celelalte gospodării care au suprafețe mai mari. Și doresc să scot în evidență o confuzie pe care o parcurge Executivul, aceea a punctului de vedere privind exploatațiile agricole, pentru că, dacă ne amintim, anul trecut noi am elaborat un proiect de lege, tot la inițiativa P.S.D., care se referea la sprijinirea exploatațiilor agricole mai mari de 110 hectare la câmpie, 50 hectare la deal și 25 hectare la munte. Astăzi, dintr-o dată, finanțarea se întoarce brusc spre cele sub 2,5 hectare. Această acțiune seamănă puțin cu acțiunea, "cornul și laptele". Deci exploatațiile mici, clasele I-IV, sunt ajutate astăzi, însă ce vină are un proprietar care are 5 hectare și nu primește aceste îngrășăminte. Deci, din acest punct de vedere, noi considerăm că generozitatea Guvernului trebuia să se extindă și la suprafețele mai mari, pentru a sprijini și pătura mijlocie, și micro-ferma, ferma de familie din agricultura românească, despre care vorbim atât de mult.

A doua problemă la care vreau să mă refer este că, de fapt, statul a devenit un negustor de îngrășăminte și aici cred că trebuie o atenție deosebită din partea Executivului în ceea ce privește distribuirea acestor îngrășăminte și a modului în care ajung ele la producător.

S-a vorbit aici - domnul secretar de stat ne-a spus - de cele 9 combinate de îngrășăminte. Poate că ne poate spune mai mult legat de modul cum s-au adjudecat aceste cantități, cum s-au repartizat pe aceste combinate, ca să știm și noi cum se cheltuie banul public.

În concluzie, doresc să spun că noi susținem acest ajutor, dintotdeauna l-am susținut. Ne-am fi dorit mai mult pentru gospodăria țărănească.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, mulțumesc.

Grupul parlamentar al Partidului Social-Democrat și Umanist..., numai puțin, că au ridicat mâna trei colegi.

Vă rog, unul dintre dumneavoastră care doriți să luați cuvântul.

Vă rog, domnul senator Mocanu.

Domnul Vasile Mocanu:

Domnule președinte,

Onorat Senat.

De data aceasta Guvernul a venit cu Ordonanța de urgență nr. 158/2002 pentru sprijinirea producătorilor agricoli care exploatează până la 2,5 hectare, și motivarea este extraordinară, și tehnică, dat fiind faptul că mari suprafețe de teren au fost lipsite de administrarea de îngrășăminte. Această ordonanță vine în sprijinul aplicării elementului fertilizant până la 40-50 de kilograme substanță activă la hectar. Noi n-am făcut altceva decât să sprijinim acești producători, dat fiind că trecerea la organizarea exploatațiilor agricole nu se poate face de la o zi la alta. Desigur că în teritoriu această acțiune se derulează, Guvernul făcându-și toate calculele. Pentru că, se pune întrebarea, din teritoriu, de ce nu și cei cu 2,6 hectare nu primesc acest sprijin, vreau să vă informez că din calculele pe care le-a făcut Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor a reieșit că pentru acest an susținerea nu poate fi făcută decât pentru 2.650.000 de gospodării cu 133.000 de tone substanță activă, ceea ce înseamnă valoric 2.731 miliarde lei. Asta este explicația.

N-o facem din alt motiv decât pentru a sprijini agricultura, pentru a sprijini factorul tehnic.

Vreau să vă spun că, din 1989, de la 122 de kilograme substanță activă pe hectar s-a ajuns în 2001 la un consum pe hectar de 14-15 kilograme substanță activă. Acestea sun explicațiile tehnice și legale pentru care această ordonanță trebuie transformată în proiect de lege și votată.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da. Vă mulțumesc, domnule senator.

Deci, din partea Grupului parlamentar al P.R.M., unul dintre dumneavoastră.

Domnu' Codreanu sau...

Nu, nu amândoi. După aceea, citim ce scrie la regulament: "câte un coleg senator din fiecare grup parlamentar."

Domnul Dumitru Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ordonanța de urgență a Guvernului, prezentată astăzi de către domnul secretar de stat Predilă, după părerea noastră, a celor de la Partidul România Mare, a mea personal, ca inginer agronom, deci specialist în agricultură, este o măsură bine venită pentru micii producători agricoli. Dar, deci există un dar, și amendamentul propus de către domnul senator Matei era perfect, mi se pare.

Sunt anumite situații în agricultura României, majoritatea celor care trăiesc la țară știu faptul că sunt persoane în vârstă care sunt proprietari de teren până la 2,5 hectare, chiar și mai mult, dar nu pot să-l lucreze direct, așa cum scrie în ordonanță: "2,5 hectare lucrate direct" și l-a dat unui tânăr care nu are pământ, l-a dat unei asociații care este o asociație familială. Aceștia, în aceste condiții, nu mai au dreptul de a primi aceste 50 de kilograme de îngrășământ pe hectar. Partidul România Mare este de acord cu această ordonanță, o va vota, cu toate că, noi, ca partid de opoziție, spunem că este o propagandă pentru cei cu suprafețe mai mici de teren, pentru țărani, în general. Propagandă este și faptul că pe sacii de îngrășământ... - nu știu dacă Guvernul României produce îngrășăminte, ci produc îngrășăminte fabricile de îngrășăminte -, deci îngrășământul, "donat" de către Guvernul României. Nu cred că este corect, nu este omenește să facem propagandă electorală și pe îngrășăminte. Noi suntem întru totul de acord, dar cu rugămintea către Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor să găsească o posibilitate imediată de a acorda îngrășăminte, eu știu, o modificare a acestei ordonanțe, de a acorda îngrășăminte chimice și pentru cei care au terenuri până în 5 hectare, să zicem, în asociații.

A doua problemă. Domnul secretar de stat Predilă, în cadrul comisiei, nu a încercat... și a avut un răspuns mai arogant că ".. La întrebarea mea: de unde luați acești bani, pentru că banii nu sunt prinși în bugetul de stat, în bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor, mi s-a răspuns: "Are Guvernul bani."

Deci, dacă are Guvernul bani, Ministerul Agriculturii,

Alimentației și Pădurilor plătește la ora actuală îngrășămintele acestea către fabrici, și este foarte bine, este o relansare a industriei de îngrășăminte din România, cele 4-5 combinate de îngrășăminte care sunt stipulate în ordonanța respectivă, dar acești bani plătiți acum au să vină la rectificare înapoi pentru Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da. Și eu vă mulțumesc.

Nu... Stimați colegi, știți ce se întâmplă? Toate grupurile parlamentare sunt de acord. Să nu facem propagandă. Avem timp să facem propagandă în teritoriu, să discutăm, să susținem acest proiect de lege și chiar extinderea pentru suprafețele pe care dumneavoastră le-ați spus, cu motivațiile făcute. Sigur, din partea grupurilor parlamentare care nu au luat cuvântul este corect și regulamentar să ia cuvântul un coleg. Dar nimeni nu este contra până în prezent.

Am oferit cuvântul domnului senator Iuliu Păcurariu.

Domnul Iuliu Păcurariu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea să pun o întrebare: cât reprezintă terenurile agricole... - domnului ministru, dacă este atent -, cât reprezintă terenurile agricole care beneficiază de acest ajutor, prin faptul că ne limităm la 2,5 hectare de teren, dacă situația profitului în agricultură în clipa de față justifică să limităm doar la 2,5 hectare teren și de ce, în definitiv, nu acceptăm procedura dinainte de 2000, acele cupoane care se acordau pe hectarul de teren și, contrar a ceea ce spuneți dumneavoastră, 95% din aceste cupoane mergeau în agricultură? Până la urmă toate aceste subvenții care vin direcționate fac ca, din punct de vedere administrativ, urmărirea implementării să fie mult mai grea și mai complicată decât prezența unui cupon direct pe hectar, și proprietarul știe exact de ce are nevoie.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, mulțumesc.

Îl rog pe domnul secretar de stat Predilă să răspundă la întrebări, deși a răspuns, pentru că sunt două situații, până la 2 hectare, 2,5 hectare, câte familii beneficiază, câte persoane...? Dar îl rog să repete.

Din sală:

Să fie atenți în sală...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Totuși, fiind o întrebare pusă de colegi, vă rog, succint, domnule secretar de stat, să răspundeți.

Domnul Gheorghe Predilă:

Domnule președinte,

Cu permisiunea dumneavoastră, vreau să răspund domnului senator că Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor ar dori să dea îngrășăminte la nivelul cerințelor fiecărei categorii de sol, dar nu putem să subvenționăm întreaga cantitate de îngrășăminte. Este imposibil. Iar dacă vrem să fim corecți cu noi, acest program ar trebui să se desfășoare în anul anterior pentru anul agricol care urmează, deoarece capacitățile de fabricație în momentul de față nu sunt în măsură să ne pună la dispoziție întreaga cantitate în perioada în care avem nevoie.

De ce am făcut acest efort deosebit, Guvernul și noi?

Pentru că sunt suprafețe foarte mari care nu au primit de 8 ani, de 10 ani, îngrășăminte, sau de 6 ani. Sunt oameni care nu puteau să aibă acces la aceste îngrășăminte, pentru că, la cantitatea care le-ar fi trebuit, i-ar fi costat mai mult transportul - dacă se duceau să se aprovizioneze singuri - decât valoarea îngrășământului. Și atunci am luat această măsură sub stricta supraveghere -, și aici răspund și domnului senator Flutur, în ceea ce privește grija față de destinația acestor îngrășăminte - sub conducerea directă a specialiștilor noștri, a directorilor generali. Avem oameni în toate combinatele și cu programul în mână urmăresc zilnic cum se derulează și unde ajung. Pentru că și noi avem informații și suntem români și știm că mai există și unele abateri de la regula normală, cu unii oameni, și atunci nu ne este indiferent ce se întâmplă cu aceste îngrășăminte, pentru că ele se dau cu un efort extraordinar. Nu putem să dăm mai mult, domnule senator, în momentul de față, o subvenție totală, subvenționăm în continuare. O să vedeți, am dat și la motorină... Acum, după toate calculele, vom mai interveni cu un sprijin, dar exploatația, care e comercială, are și alte posibilități de a accede la credite și la alte sume care vin și sunt în circuit. De aceea ne-am oprit la această suprafață de aproape 2,7 milioane de hectare, care sunt terenuri agricole, și dăm la toți oamenii care își muncesc singuri acest pământ și cu ocazia asta răspundem și la chestiunea din amendamentul domnului senator de la P.R.M.... Se referă la situația în care nu s-a intrat în indiviziune și au rămas proprietari autonomi și au suprafață mai mare de 2, 5 hectare și atunci nu putem să dăm la mai mult, deși ei sunt trei frați pe suprafața, să spunem, de 5 hectare.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, amendamentul nu este susținut. Nu mai...

Domnul Gheorghe Predilă:

Nu. Am dat... Atât. Acestea sunt răspunsurile.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă mulțumesc.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră raportul favorabil al comisiei, votat în unanimitate de către colegi, susținut de toate grupurile parlamentare, astăzi, în plen, cu acel amendament acceptat.

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

Vă rog să votați.

Raport aprobat de plenul Senatului cu 104 voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 3 abțineri.

Deci, cu amendamentul comisiei, supun votului dumneavoastră proiectul de lege în ansamblu, cu precizarea caracterului legii de lege ordinară.

Proiect de lege aprobat de plenul Senatului cu 107 voturi pentru, 4 voturi împotrivă și 5 abțineri.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 28 ianuarie 2023, 20:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro