 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Senatului din 20 martie 2003
 |
23. |
Continuarea dezbaterilor asupra proiectului Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob și a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni contra păcii și omenirii (dezbateri generale.) |
|
|
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: |
................................................ |
Stimați colegi, Vă propun să luăm în dezbatere ultimul proiect de lege, înscris în ordinea de zi la punctul 22, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2002 privind interzicerea organizațiilor și simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau xenofob și a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni contra păcii și omenirii. Dacă nu mă înșel, noi ne-am oprit la dezbateri generale. Nu am trecut la amendamente, la... Vă rog să vă ocupați locurile. Este prezent domnul ministru Răzvan Theodorescu. De asemenea, domnul președinte al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, domnul senator Aristide Roibu. Consult grupurile parlamentare dacă doresc să mai intervină la dezbateri generale? Vă rog, Grupul parlamentar P.R.M., domnul vicepreședinte Gheorghe Buzatu. Aveți cuvântul!
|
Domnul Gheorghe Buzatu: Domnule președinte, vă mulțumesc. M-am prezentat la tribună, pentru că am un text ceva mai lung, probabil, de o oră.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Sunt convins că dumneavoastră, care deja sunteți un parlamentar cu state serioase, fiind și în conducerea Senatului, știți că o intervenție, ca să fie ascultată și mai ales să aveți priză, nu trebuie să fie excesiv de lungă, pentru că s-ar putea să nu reținem argumentele.
|
Domnul Gheorghe Buzatu: Nu contează statele, contează că a fost pus la ultimul punct pe ordinea de zi. Vă mulțumesc pentru...
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Toate legile sunt la fel de importante, nu contează că e punctul 1 sau punctul 23. Aveți cuvântul, deja ați pierdut două minute.
|
Domnul Gheorghe Buzatu: Domnule președinte, Eu am solicitat această intervenție, și am să o reduc serios, am să o reduc drastic, pentru că vreau să fac câteva sublinieri. În primul rând, și vă rog să fiți de acord cu mine, la punctul 1 s-ar impune următoarea precizare, eu nu sunt în măsură să evidențiez și nu o s-o fac acum, utilitatea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2002, dar vreau să precizez că, după un an de când a intrat în vigoare și se aplică respectiva ordonanță, se poate conchide, fără îndoială, că în raport cu toate neclaritățile admise prin dispoziții contradictorii, este preferabilă orice lege, orice ordonanță care devine lege, oricât ar fi de rea, dacă se aplică cu înțelepciune, deschis și corectitudine. Din expunerea de motive la ordonanța de urgență, reținem ca pozitivă, repet, ca pozitivă, aserțiunea după care "împiedicarea proliferării manifestărilor extremiste de tip fascist, rasist sau xenofob a constituit și constituie o preocupare constantă a comunității internaționale atât la nivelul organismelor europene și internaționale, cât și la nivelul legislațiilor naționale". Mă gândesc că se impuneau imediat în continuare, în ordonanța de urgență, asigurări că pentru impunerea principiului nu se vor îngădui excese, invenții și false acuzații, pentru că este posibil așa ceva. Vom vedea. Voi preciza, în al treilea rând, că intervenția mea nu vreau să-mi atragă, aș fi fericit să fie așa, asemenea false acuzații de antisemitism, xenofobie și revizionism. Pentru protecția mea în fața unor asemenea "acuzații" vă asigur că nu-mi sunt suficiente nici imunitatea parlamentară, și nici pașaportul de membru al Adunării Parlamentare a Consiliului Europei. Că asemenea atacuri sunt inevitabile, aș putea da exemple, unele chiar din ultimele zile și chiar pe temeiul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 31/2002. În ce mă privește, resping asemenea acuze, ca fiind infantile și nefondate, cât timp în apărarea mea sare, acesta este lucrul surprinzător, nu poziția mea de biet parlamentar român, ci meseria mea de istoric, un istoric care, din fericire sau din nefericire, are și operă, care pledează pentru adevăr și îndeamnă la reținere din partea posibililor scribi agresori, pentru că numai din aceștia pot fi. Aplicarea ordonanței de urgență în acest an, în anumite capitole, și mă refer precis la art. 8 și 10, a decurs în mod fericit, pentru că s-a ținut cont, cu rigoare, de a nu se confunda domeniile științific, muzeal, artistic cu restul, cu propaganda, și, de aceea, vreau să spun că am fi fericiți dacă și în continuare am avea la Ministerul Culturii și Cultelor tot un asemenea ministru cum este domnul academician, care, pe deasupra, este și istoric. Este o realitate care se impune să o relev în al patrulea rând. Doamnelor și domnilor...
|
Domnul Dumitru Badea (din sală): Pe Antonescu tot l-au ciopârțit!
|
Domnul Gheorghe Buzatu: Vorbeam de activitatea științifică. Doamnelor și domnilor senatori, Ordonanța de urgență aduce în discuție un domeniu științific, istoria care, din fericire, este astăzi, la noi și mai pretutindeni în lume, bine, chiar foarte bine reprezentată sub raport calitativ și cantitativ. Ordonanța de urgență reglementează în două probleme - holocaustul și rolul liderului militar-politic în istorie - în două probleme ale unui domeniu major al cercetării istorice de azi - cel de-Al Doilea Război Mondial din 1939-1945. Nu este cazul să facem aici abuz de cunoștințele acumulate până acum în acest domeniu, dar nu se poate ignora stadiul actual al cercetărilor. Iată de ce voi preciza doar atât: până de curând, cele mai investigate evenimente din istorie au fost Revoluția Franceză și epoca lui Napoleon, despre care s-au publicat în lume peste 200 de mii de titluri, cărți și studii, în circa 200 de ani. Ei bine, acest bilanț a fost pur și simplu răsturnat în cursul ultimelor decenii. La doar 60 de ani de la izbucnirea sa, Războiul mondial din 1939-1945 formează materia de studiu a nu mai puțin de peste un milion de titluri, însumând sinteze, monografii, lucrări memorialistice, volume de documente, studii științifice etc. În acest domeniu a intrat legiuitorul. Ordonanța de urgență aflată în dezbaterea noastră, chiar și după ce a fost examinată și amendată, la început în Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă, apoi în Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, rămâne cu suficiente neclarități, contradicții, insuficiențe etc. Neavând de gând să rețin aici și acum toate obiecțiile, mă voi limita să vă reamitesc că prin prevederile art. 6 "contestarea sau negarea în public a holocaustului ori a efectelor acestuia se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 5 ani și interzicerea unor drepturi". Deci, prin prevederile art. 6, ordonanța de urgență vine, după opinia mea, în contradicție cu paragrafele din Constituție referitoare la libertatea de opinie. În altă ordine de idei, ordonanța de urgență vine, de asemenea, în contradicție cu Declarația Universală a Drepturilor Omului, deși într-un loc se subliniază că nu este așa și vine în contradicție, în speță, cu art. 19 al documentului, care glăsuiește altfel. Vă rog să îmi dați voie să-l prezint: "Orice om are dreptul la libertatea opiniilor și exprimării. Acest drept include libertatea de a avea opinii fără imixtiune, precum și libertatea de a căuta, de a primi și de a răspândi informații prin idei și prin orice mijloace și independent de frontierele de stat." În același mod, ordonanța de urgență se află în contradicție cu Recomandarea nr. 1283/1996 a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei privitoare la disciplina "istorie și la predarea ei în școlile din Europa". În această Recomandare, paragraful 1 stabilește cu claritate: "Orice om are dreptul de a-și cunoaște trecutul, ca și dreptul de a-l respinge. Istoria este o disciplină interesată în dezvoltarea unei concepții critice cu privire la informația și la imaginea controlată." Problematica abordată de ordonanța de urgență este deja reglementată. Am subliniat acest lucru când s-a discutat "Proiectul Bichineț". Este deja reglementată prin prevederile Codului penal, edițiile 1968, prima, republicată în 1973, 1997, cu modificările ulterioare, cu trimiteri precise în următoarele articole: Art. 317 face vorbire despre propaganda naționalist șovină, ațâțarea urii de rasă sau naționale. Art. 166 incriminează propaganda în favoarea statului totalitar și de orice fel, fascist, nazist și comunist, pe când ordonanța de urgență se limitează (de ce?) doar la statul fascist. Art. 356 din Codul penal incriminează propaganda de război. Art. 357 incriminează genocidul, îl denumește, stabilește cazurile și dictează pedepsele cuvenite infractorilor. Propun să reținem, în context, că genocidul, care cuprinde și holocaustul, aici fac abstracție de discuțiile teoretice, holocaust, genocid, gulag și așa mai departe - genocidul este totuna cu: "săvârșirea în scopul de a distruge în întregime sau în parte o colectivitate sau un grup național, etnic, rasial sau religios". Art. 358-359 privesc infracțiunile contra păcii și omenirii. De asemenea, nu mai era nevoie de o ordonanță de urgență atâta timp cât Constituția, art. 30, condamnă defăimarea țării și îndemnul la războiul de agresiune, la ura națională și religioasă, discriminarea și separatismul teritorial, iar, nota bene, Legea nr. 51/1991, adoptată de Parlamentul României, privitoare la siguranța națională, incriminează în art. 3 "inițierea, organizarea, săvârșirea sau sprijinirea, în orice mod, a acțiunilor totalitariste sau extremiste de sorginte comunistă, fascistă, legionară sau de orice natură, rasiste, antisemite, revizioniste, separatiste, care pot pune în pericol, sub orice formă, unitatea și integritatea teritorială a României, precum și incitarea la fapte ce pot pericilita ordinea statului de drept". Mă opresc aici pentru a puncta din nou, că, în vreme ce Legea nr. 51/1991 viza toate felurile de totalitarism, fascism și comunism, în chip paradoxal, cum spuneam, ordonanța de urgență este mai puțin darnică, ea ignorând comunismul. Comisia pentru cultură, culte, artă și mijloace de informare în masă și, finalmente, Comisia juridică de numiri, disciplină, imunități și validări au căzut de acord să definească holocaustul. Am făcut un amendament în acest sens. Potrivit amendamentului introdus la art. 2 lit. d), "prin holocaust se înțelege exterminarea sistematică, în masă, a populației evreiești din Europa, organizată de către autoritățile naziste în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial". Amendamentul a fost adoptat cu unanimitate de voturi și am fost prezent la respectiva ședință. După cum lesne constatăm, ordonanța de urgență are în vedere un singur holocaust, pe cel brun, înfăptuit de naziști, dar care n-a bântuit în România. În același timp, în chip cu totul contradictoriu, ordonanța de urgență ignoră holocaustul roșu care, într-adevăr, a cuprins România și a provocat victime greu de evaluat și în prezent. De ce oare?! Prin definiția adecvată, repet, adecvată, la care s-a convenit asupra holocaustului brun, deducem că holocaustul brun a ocolit România. Dar, în acest caz, mă întreb și vă întreb: De ce ar mai fi vinovat Antonescu, care este obiectivul principal al ordonanței?! Pentru atacul din 22 iunie 1941 el nu poate fi acuzat de crime împotriva păcii, contra U.R.S.S., care ea, anterior, atacase, violase România. Doamnelor și domnilor senatori, Vă rog să observați că nu mă aflu printre negaționiști, printre cei care neagă holocaustul. Da, Europa ocupată de naziști a fost bântuită de holocaust. Nu însă și România, care a cunoscut, fără îndoială, evenimente tragice decurgând din război ori provocate de inconștiență. Nu s-a concretizat însă la nivelul superior, la nivelul conducerii de stat un program rasist, redus la aplicarea soluției finale împotriva populației evreiești, țigănești și așa mai departe. În fapt, în perioada 1940-1944, România, în ciuda aparențelor, nu a fost un stat ocupat de Germania lui Hitler. Statul român a trecut sub ocupație exact în momentul pe care suntem obișnuiți să-l considerăm de eliberare, la 23 august 1944, când au venit sovieticii. Menționez, în context, că ordonanța de urgență nu poate preveni, pentru că nu s-a dorit, exagerările păgubitoare ce se succed în legătură cu holocaustul brun care ar fi bântuit România. Nu voi aduce probe în sensul că holocaustul brun a ocolit România. Nu mai sunt necesare, deși în această privință s-a scris atât de mult și de contradictoriu, încât am ajuns să ne confruntăm cu atâtea situații paradoxale, pur și simplu incredibile. Iată ce se întâmplă dacă admitem toate punctele de vedere. Așa, de exemplu, Dicționarul de la Oxford, din 1993, înseriază la bilanțul victimelor holocaustului brun din România nu mai puțin de 750 de victime, adică tot atâtea victime cât număra comunitatea evreiască de la noi conform Recensământului din decembrie 1930. Deci, lichidare totală. Dar să-l ascultăm pe doctorul Fieldermann, fostul șef al comunității evreiești din România, care, de îndată după terminarea războiului în 1945, a mărturisit - citez din nou: "În nici o țară dominată de naziști n-a supraviețuit o așa mare proporție a populației evreiești ca în România." Lucrurile sunt cunoscute. Un alt aspect: ordonanța de urgență pare să ia act - mă rog, asta este - de deciziile, de sentințele care au fost dictate în 1945-1946 împotriva criminalilor - eu le spun așa-zișilor criminali de război - "grupul Antonescu și ceilalți". Dar, domnilor, iată că intervine următoarea situație: oare noi, acum, după 50 de ani, după ce cunoaștem atât de bine materialele care s-au publicat despre evenimentele din 1939-1945, nu suntem în stare să privim trecutul altfel? Trebuie să luăm de bune numai ceea ce au dictat tribunalele aflate sub ocupație și potrivit legislației de război? Sau, mai grav, trebuie să admitem ceea ce comuniștii înșiși au făcut, adică au bătut un pas înapoi? În 1955 s-a dat un decret, nr. 421, dacă nu mă înșel, din 24 septembrie 1955, prin care toți cei care fuseseră condamnați drept criminali de război și aveau pedepse de până la 10 ani au fost grațiați în întregime, iar celor care fuseseră condamnați la pedepse mai mari de 10 ani li s-au înjumătățit aceste pedepse. Mai apoi - și o să vă prezint, domnule președinte, dacă îmi îngăduiți -, Nicolae Ceaușescu însuși a dat un decret prin care îl grația pe Pamfil Șeicaru, care fusese condamnat în 1945 la moarte. Am aici decretul semnat de Nicolae Ceaușescu, copia cu semnătura sa, și expunerea de motive întocmită de ministrul de atunci al afacerilor de interne, Cornel Onescu. Vă rog să-mi dați voie să citesc un paragraf din această expunere de motive: "În dreptul internațional penal, pentru crimele contra păcii, contra umanității și pentru crimele de război, instituirea prescripției nu-și găsește aplicarea." Deci până în 1965. Nici un act internațional privind urmărirea și pedepsirea criminalilor de război, adoptat în cursul și după cel de-Al Doilea Război Mondial, nu prevede o limită de timp în această privință. Inexistența prescripției în dreptul internațional pentru crimele de război, precum și poziția țării noastre pe plan extern în această materie duc la concluzia că pe plan intern legislația penală trebuie să aplice același sistem al imprescriptibilității pentru asemenea infracțiuni. Menționăm însă că Legea nr. 312 din 1945, care prevedea pedeapsa cu moartea pentru criminalii de război, a fost înlocuită în anul 1947 cu Legea nr. 291, care nu mai prevedea pedeapsa cu moartea. În anul 1955, prin Decretul nr. 421, la care m-am referit, cei condamnați pentru săvârșirea de crime de război la pedepse mai mari de 10 ani, dacă nu au săvârșit din proprie inițiativă omoruri, au fost grațiați. În prezent, Pamfil Șeicaru, ca emigrant, are o atitudine corespunzătoare și desfășoară în străinătate, prin scris, o activitate utilă țării noastre. De aici, propunerea de a fi scutit. Aveți aici documentul, domnule președinte.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Mai bine nu mai citeați ultima parte.
|
Domnul Gheorghe Buzatu: O să închei. Istoricii nu își îngăduie profeții, lor le incumbă studiul trecutului. Totuși, voi îndrăzni să fac o prezicere: ordonanța de urgență pe care o discutăm va fi totuși adoptată. Vă rog însă să-mi dați voie să spun că este cazul să adoptăm aici o poziție nuanțată. Fiind vorba de faptul că asemenea măsuri se aduc în atenția noastră prin ordonanțe de urgență, vă rog să îmi dați voie ca astăzi să admitem ordonanțele de urgență pentru situații de urgență, cazul războiului și așa mai departe, dar nu pentru niște probleme care interesează atât de îndeaproape istoria noastră, în ceea ce ne privește pe noi, în ceea ce privește trecutul nostru. De aceea, trebuie să fim convinși că, având în vedere că o asemenea măsură trece printr-o ordonanță de urgență, să nu fim de acord cu această ordonanță. Vă mulțumesc pentru atenție. (Aplauze.)
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte, deși, de data aceasta, noi vom discuta pe fond textul de lege care există în ordonanță, nu este o simplă aprobare a ordonanței sau o respingere. Deci, vă rog, stimate colege și stimați colegi, ca expunerile să fie considerate în numele grupurilor parlamentare, pentru a da autoritate în cuvântul pe care l-ați prezentat. Din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, domnul senator Radu Feldman Alexandru. Vă rog, aveți cuvântul!
|
Domnul Radu Alexandru Feldman: Domnule președinte, țin, de la început, să fac precizarea: președintele grupului nu este în sală, nici unul din cei doi vicepreședinți ai grupului. Eu nu am mandat să vorbesc în numele grupului. S-ar putea ca ceea ce spun să aflu că distinșii mei colegi îmbrățișează, subscriu fără rezerve la punctul meu de vedere. S-ar putea să fiu în situația ca unul sau alții dintre colegi să nu subscrie la punctul meu de vedere.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă rog să vă expuneți punctul de vedere.
|
Domnul Radu Alexandru Feldman: Deci vă cer îngăduința să spun un punct de vedere personal, care, firește, m-ar bucura foarte mult să fie împărtășit de cât mai mulți dintre colegii din grup. Din sală: Procedură, domnule președinte.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Sigur că da. Noi, oricum, nu vă supărați, l-am invitat la cuvânt pe domnul senator Radu F. Alexandru, suntem în dezbateri, nu există procedură în dezbateri. Eu știu ce vreți să spuneți, anticipez. Deci procedura o s-o ridicați atunci când, mă iertați că îmi permit să spun câteva cuvinte, voi pune ceva la vot. Atunci aveți dreptul să interveniți pe probleme de procedură. Deocamdată ne găsim în dezbateri parlamentare. Acolo unde nu există nevoie de cvorum și, deci, nu puteți să invocați acest lucru, dacă asta doriți. A doua chestiune: noi vom finaliza dezbaterile generale astăzi. Cei care au dorit să intervină pe proiectul de lege trebuiau să fie prezenți. De aceea, vă rog, aveți cuvântul.
|
Domnul Radu Alexandru Feldman: Vă mulțumesc foarte mult. Domnule președinte, Domnule ministru și foarte stimate colege și stimați colegi, Am sentimentul că discutăm astăzi o inițiativă legislativă de maximă importanță, de o importanță care, îngăduiți-mi să afirm, depășește strict actul în sine, depășește în sine eventualele sancțiuni, mi se pare că este un act important, pentru că este, poate, primul demers semnificativ în recunoașterea istoriei moderne a României. Vreau să vă spun, citind cu toată atenția expunerea de motive, că ea a fost anunțată, au fost luări de poziții premergătoare și pe care mă simt dator să le reamintesc într-o ordine cronologică: cea a președintelui Emil Constantinescu, cea a președintelui Ion Iliescu, cea a primului-ministru Adrian Năstase și, doar în ordine cronologică, cea a ministrului culturii, domnul academician Răzvan Theodorescu. Din punctul meu de vedere, această inițiativă legislativă, această ordonanță are două dimensiuni: una profilactică, una care să determine ca, în România, noi, cei de astăzi, și cei care ne vor urma să nu mai trăiască niciodată ororile în toate formele lor de exprimare care au însemnat cel de-Al Doilea Război Mondial. Dar cred că la fel de important este acest demers, și, îngăduiți-mi să spun, oarecum tardiv, în care, în primul rând, Parlamentul țării privește cu tărie și cu demnitate istoria modernă a României. Sunt multe, sunt nespus de multe fapte cu care putem să ne mândrim și sunt lucruri dureroase care s-au consumat, care nu incriminează sub nici o formă poporul român, Armata Română, instituții ale statului, ci care revin, prin excelență, în sarcina unor oameni. Deci cred că putem discuta eliberați de orice fel de complex și resping - și, cu siguranță, vă am alături când resping - orice încercare de a culpabiliza la modul general, popor, armată, instituție în țara românească, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial. Față de proiectul de lege, așa cum a fost trimis, există o mulțime de nuanțe care se pot aduce în discuție. Punctul meu de vedere - punct de vedere în care am avut satisfacția, prin excelență, să spun, mentală să văd că a fost subliniat, a fost anticipat și împărtășit de Consiliul Legislativ - este că într-o ordonanță atât de importantă lipsește definirea termenului care stă, până la urmă, la fundamentul acestei ordonanțe, definirea termenului de holocaust. Îmi îngădui o scurtă paranteză - și mă adresez cu toată considerația distinsului coleg, în primul rând, istoric și, în al doilea rând, senator, gândindu-mă tot la opera cu care a venit Domnia sa -, ați făcut o afirmație gravă, domnule senator, și interpretez această afirmație ca o probă a vocației dumneavoastră pentru adevăr. Într-adevăr, România nu a fost o țară ocupată, România a fost o țară aliată a Germaniei hitleriste. Nici o clipă România nu a fost o țară ocupată. Ca atare, lipsa definiției holocaustului în ordonanța de urgență crea o dificultate în a înțelege care este, până la urmă, culpa pe care o sancționăm. Și avem în față un amendament, admis cu unanimitate de voturi, al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, care sună în felul următor: "Prin holocaust se înțelege supunerea populației evreiești, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, la acțiuni de exterminare în lagăre create de naziști în acest scop."
|
Domnul Ion Predescu (de la prezidiu): Nu e amendamentul comisiei.
|
Domnul Aristide Roibu: Nu, nu este.
|
Domnul Ion Predescu (din sală): Acest amendament nu e al comisiei.
|
Domnul Radu Alexandru Feldman: Iertați-mă, vă rog.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Art. 2 lit. d), amendament admis. Poftiți, îl am aici. Poftiți.
|
Domnul Radu Alexandru Feldman: Da. "Prin holocaust se înțelege exterminarea sistematică în masă a populației evreiești din Europa, organizată de către autoritățile naziste în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial." Stimate colege și stimați colegi, Este o formulare nefericită, pentru că este o formulare care scoate din rândul țărilor în care s-a produs și s-a consumat un martiriu al populației evreiești în România. Expunerea de motive a premierului Adrian Năstase, care vine în continuarea afirmării responsabilității României legat de cel de-Al Doilea Război Mondial, include România în rândul țărilor în care s-au produs persecuții, prigoană și sacrificii de vieți omenești. Și mă opresc aici fără să spun nici o cifră. Nu aduc în discuție nici o cifră. Nu este vorba de ordinul de mărime, este vorba de un proces. Este vorba de o realitate care s-a consumat și în care nu cifrele au relevanță, în măsura în care formularea adoptată vorbește doar de "exterminarea sistematică organizată de către autoritățile naziste în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial", România nu are conținut în această ordonanță de urgență, pentru că, repet exact afirmația făcută cu câteva clipe mai devreme de domnul profesor, România n-a fost țară ocupată. Există însă un amendament care a fost propus de domnul senator Sergiu Nicolaescu, a cărui preocupare și ale cărui cunoștințe istorice sunt de notorietate, care spune: "Prin holocaust se înțelege persecutarea, enclavizarea și exterminarea prin diferite metode a populației evreiești sau a altor etnii din Europa" - și subliniez, că este foarte important - "în perioada celui de-Al Doilea Război Mondial." Din motive pe care nu le înțeleg, dar le regret, Comisia juridică, de numiri, imunități și validări a respins acest amendament. Un amendament corect, un amendament exact și un amendament cuprinzător, pentru că în România nu numai evreii au fost persecutați, prigoniți și au plătit cu viața păcatul de a aparține unei alte etnii. Chiar dacă la raportul cifrelor rromii nu sunt, să spunem, de același ordin de mărime, cum bine știți, politica regimului Antonescu împotriva rromilor a fost o politică de prigoană. Aduc în discuție toate aceste aspecte pentru că nu mă îndoiesc nici o clipă de buna intenție a legiuitorului și cu atât mai puțin mă îndoiesc de buna intenție a fiecăruia dintre dumneavoastră. Ca această ordonanță, ca această inițiativă legislativă să aibă într-adevăr un sens, să exprime într-adevăr intențiile lăudabile ale Executivului, cred că amendamentul propus de domnul senator Sergiu Nicolaescu, o diferență absolut de nuanță, trebuie adoptat în locul amendamentului în forma actuală propus de Comisia juridică, de numiri, imunități și validări și, în acest moment, putem să spunem că ne-am făcut în egală măsură datoria față de istorie și față de conștiințele noastre. Vă mulțumesc.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Și eu vă mulțumesc și-i rog pe colegii care vor mai lua cuvântul să nu facă referiri in extenso asupra amendamentelor, pentru că le vom discuta și pe cele acceptate de comisie, și pe cele respinse, în momentul în care vom trece la dezbaterea amendamentelor pe text. Dacă mai dorește cineva să intervină la dezbateri generale? Dacă nu mai dorește nimeni, vă rog să-mi permiteți, în calitatea pe care o am de președinte de ședință, să declar închise dezbaterile generale la acest proiect de lege. Ofer cuvântul domnului ministru, domnului academician, pentru a-și exprima punctul de vedere, sigur că da, în legătură cu discuțiile generale purtate pe proiectul de lege.
|
Domnul Răzvan Theodorescu -ministrul culturii și cultelor: Vă mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor senatori, colegi, Evident, orișice discuție pe marginea acestei ordonanțe de urgență trebuie să fie o discuție, în mod special, gravă. Vreau să spun de la bun început, și aș dori ca acest lucru să fie limpede înțeles, că venirea acestei ordonanțe de urgență acum un an nu s-a făcut din motive de oportunitate, s-a venit cu ea pentru că eram una dintre puținele țări, și singura țară din grupul Vilnius, care nu avea o asemenea reglementare și lucrul a fost foarte bine subliniat atunci, și a fost foarte bine subliniat în acea dimineață care a precedat întâlnirea primilor-miniștri ai "Grupului Vilnius" în, dacă nu mă înșel, aprilie, anul trecut: faptul că România a venit, și a venit încă cu o inițiativă importantă și curajoasă. Evident, cu distinsul meu coleg, pe care-l prețuiesc ca istoric de foarte multă vreme, om de probitate intelectuală (și a dovedit-o și în discuțiile noastre în contradictoriu din primăvara trecută), care este profesorul Gheorghe Buzatu, nu voi face și nu vom face o discuție istorică. Anul trecut, la Academie, la inițiativa Academiei, a fost o discuție în care toate părțile și-au spus punctul de vedere sub cupola celei mai mari instituții științifice a țării. Deci nu mă voi referi la aceste lucruri. Atunci am spus ce-am avut de spus. Domnia sa a spus: "Voi anunța numai câteva lucruri care sunt totuși cadrul în care ne așezăm." Discuția a fost focalizată în chip greșit, după mine, din motive afective și de istorie contemporană, pe personajul Ion Antonescu, un personaj tragic, un personaj care a avut incontestabila sa măreție, dar un personaj tragic, pentru că drumul pe care a mers el a dus, la un moment dat, România acolo unde a dus-o. Eu vreau să vă spun că de-atunci, de când s-a dat această ordonanță de urgență, s-a văzut utilitatea ideii în mai multe ocazii: când s-au făcut zvastici, când s-au scris diverse lucruri pe diverse ziduri din București și din provincie. Dar vreau să vă spun că nu numai acesta este câmpul de referire, doamnelor și domnilor. Acum câteva zile am răspuns prefectului de Mureș la întrebarea sa, la care răspunsesem și în Senat unui distins senator al Partidului România Mare, în legătură cu cazul contelui Wass, care este un caz în dezbatere, care și el trebuie să se supună acestei reglementări, și poate vor fi și alte cazuri în situația în care un tribunal nu va interveni și nu va spune altceva. Vreau să vă mai amintesc, și dumneavoastră, domnule coleg, în chip cu totul special, și cred că acest exemplu trebuie și pentru mass-media, și pentru politicieni, pentru toată lumea, că o să fie un caz interesant. Evocăm tribunale sovietice ocupate... Dați-mi voie să evoc tot tribunale naționale, în cazul unui personaj infinit mai reputat decât Antonescu al românilor, este cazul altui mareșal, Philippe P.tain, erou național al Franței, învingătorul de la Verdun, un om care avea toți laurii din lume și care nu a procedat, o știți bine, cu minoritățile, în frunte cu evreii, așa cum a procedat totuși în prima fază Antonescu, neavând o Transnistrie. Ei bine, acestui om, care a fost condamnat la moarte la vârsta de 90 de ani (i s-a comutat sentința, este drept!) și care a murit în închisoare, eroul Franței, pentru vina capitală de a fi fost criminal de război, în ciuda gloriei sale anterioare, pentru că a fost aliat cu Hitler. Deci nimeni n-a îndrăznit în Franța să facă...
|
Domnul Sergiu Nicolaescu (din sală): N-a fost condamnat de comuniști...
|
Domnul Răzvan Theodorescu: Ajung și la acest lucru, domnule coleg. Ajung și la acest lucru sensibil, dragă Sergiu, dacă-mi dai voie. Ajung și la acest lucru. A fost judecat de o instanță care judeca în spiritul tribunalului internațional care fusese la N.rnberg. Era francez, și tribunalul nostru a fost condus de un român, de Voitinovici, dacă nu mă înșel! Bun. Să nu căutăm, istoria este istorie. Este făcută cu umbrele și cu luminile ei. N-a fost un tribunal sovietic, nu vă supărați! Am spus de mai multe ori, dar n-are sens. Dacă Antonescu ar fi fost judecat de anglo-americani ar fi fost condamnat la moarte, așa cum a fost P.tain. Nu uitați contextul, sunteți aici atâția oameni învățați, nu uitați contextul anilor '45-'46. Din acest punct de vedere, definirea holocaustului, chit că după părerea mea, domnule președinte, doamnelor și domnilor colegi, problema definirii holocaustului n-are o mare legătură cu aceasta, este spus ceea ce este spus, holocaustul în genere, holocaustul în România, cred că am fost, într-o anumită ordine, primul care a afirmat că România nu a participat la holocaust. Să fie limpede! Și domnul senator Radu Alexandru Feldman, de care mă despart de atâtea ori, mă întâlnesc cu el aici. Nu poate fi culpabilizat poporul român, nu poate fi culpabilizată Armata Română și nimeni n-o face. Aici nici nu-i vorba de holocaustul din România. România n-a avut un holocaust, dar România, prin guvernarea Antonescu, a participat din motivele știute la holocaustul din alte zone, din zone care nu erau în România, cum era Transnistria, care era sub guvernare românească efemeră. Ce este holocaustul? Este... O știm foarte bine, iertați-mi această scurtă subliniere academică, shoa în ebraică, holokaustos în traducerea grecească alexandrină a Bibliei este distrugere, este nimicire. Și ajungem prin aceasta la situația specială, nu numai a evreilor, ci și altor minorități, și lucrul trebuie spus, de sistematică nimicire, Vernichtung în limba germană înseamnă nimicire. Poate de aceea, o spun ca istoric acum, fără, vă imaginați, nici o umbră politică, de aceea niciodată, nici un tribunal internațional nu a condamnat până acum comunismul, care a avut atâtea mii de victime, dar el n-a fost condamnat pentru că nu a existat undeva, nici în însemnările lui Stalin, nici în indicațiile lui Stalin care pot fi luate drept paradigmă, nu găsești ceva similar Acordului de la Wansee, pe care îl cunoaștem, că a fost publicat... Au trimis mii și sute de mii și milioane de oameni la moarte, dar nu ai un text, și este la fel de ticălos, în opinia mea, dar nu ai un text juridic, domnule coleg, de aceea holocaustul e holocaust. Inventarea acestui "holocaust roșu", ca terminologie, mi se pare nepotrivită, în ciuda faptului că atâția dintre noi și din familiile noastre au suferit de ceea ce se poate numi "holocaustul roșu", dar trebuie să discutăm în termeni istorici reci, în termeni juridici, repet, și mă adresez unui președinte jurist, nici un tribunal internațional n-a condamnat încă, e timp s-o facă, și atunci legea noastră se va acorda legislației internaționale, acestei noi decizii. Dar nu a existat o mai ticăloasă, o mai inumană formulă decât aceasta care i-a nimicit în primul rând pe evrei, o spune un creștin foarte prieten cu mulți evrei, recunosc, dar n-am nici o poziție partizană aici, după cum sunt sigur că nici domnul Radu Alexandru Feldman, vorbind, nu și-a adus aminte de originea sa, aici este ceva care este peste originile, prieteniile și simpatiile noastre. Iată de ce vă amintesc un lucru care a scăpat atenției comentatorilor de la noi: "holocaust" s-a folosit începând cu anii '60 în toată literatura. Domnul profesor Buzatu știe mai bine ca noi toți. Într-un sens figurat, nu trebuie să fie camere de gazare, nu trebuie să fie transformați în săpun într-un loc ca să fie holocaust. Orice acțiune represivă în masă, de tipul celei din Transnistria, intră în această categorie. Nici nu trebuie să inventăm - iartă-mă, iubit coleg, Sergiu Nicolaescu - o nouă definiție. "Holocaust" are definiția sa. Când spunem Germania, se înțelege Germania și țările care au participat alături de ea și așa mai departe. Un lucru mai spun, și închei. Spune colegul profesor Buzatu că este suficient Codul penal. Nu sunt penalist, jurist, dar vă întreb: De ce Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei, din care dumneavoastră faceți parte...
|
Domnul Gheorghe Buzatu (din sală): De o lună.
|
Domnul Răzvan Theodorescu: Bun. Înaintea dumneavoastră. Dar nu cred că vă rupeți de hotărârile Adunării din care faceți parte. Prin Recomandarea nr. 1275 s-a hotărât condamnarea acestor lucruri. Domnule profesor, făcând parte din această Adunare, sunteți parte a acestei decizii. Dacă nu, trebuie să spuneți la Strasbourg, ceea ce un om cu profesionalismul și calitățile dumneavoastră nu o va face: "Domnule, sunt împotriva Recomandării nr. 1275." Vreau să vă spun că toate codurile penale din Europa, după știința mea, au asemenea condamnări, dar este nevoie în unele cazuri, și în acesta mai mult ca oriunde, de o subliniere specifică. Asta a fost dorința Guvernului nostru și vă rog, doamnelor și domnilor senatori, gândiți-vă bine, deoarece este o foarte importantă decizie a noastră: politică și, dacă vreți, istorică. Fac apel la dumneavoastră pentru a înțelege cu răceală. Toți ne iubim trecutul, nimeni nu vrea să fie culpabilizat și Guvernul nu s-a gândit o singură clipă să facă acest lucru. Vocea mea vă spune ce gândim cu toții: în România nu a fost holocaust, dar nu la acest lucru ne referim în această lege. Vă mulțumesc, domnule președinte.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă mulțumesc, domnule ministru. Ofer cuvântul domnului președinte Aristide Roibu, în situația în care dorește să facă o serie de precizări determinate de dezbaterile generale care s-au purtat în Senat până în acest moment.
|
Domnul Aristide Roibu: Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, prezentul act normativ incriminează fapte precum constituirea unor organizații cu caracter fascist, rasist, xenofob, aderarea ori sprijinirea sub orice formă a unei asemenea organizații și răspândirea, vânzarea, confecționarea sau deținerea în vederea răspândirii de simboluri fasciste, rasiste sau xenofobe. Se incriminează, de asemenea, promovarea cultului persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni contra păcii și omenirii sau promovarea ideologiei fasciste, rasiste ori xenofobe, prin propagandă săvârșită prin orice mijloace, în public. Prevederile proiectului de lege se află în deplin acord cu principiile formulate în Declarația Universală a Drepturilor Omului și cu următoarele documente internaționale: - Convenția internațională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială a ONU, la care România a aderat prin Decretul nr. 345/1970;
- Propunerea de Decizie-cadru a Consiliului Uniunii Europene privind combaterea rasismului și a xenofobiei din 29 noiembrie 2001;
- Recomandarea nr. 1275, de care vorbea domnul ministru, a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, referitoare la lupta împotriva rasismului, xenofobiei, antisemitismului și intoleranței;
- Recomandarea nr. 1 a Comisiei Europene împotriva rasismului și intoleranței a Consiliului Europei privind combaterea rasismului, xenofobiei, antisemitismului și intoleranței.
De asemenea, vreau să vă informez că au fost avute în vedere elementele de legislație comparată, în special din țările europene, cum ar fi Germania, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Franța, Ungaria și Polonia. Toate acestea mi-au fost puse la dispoziție de către Ministerul Justiției și Ministerul Culturii și Cultelor. Vă mulțumesc.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Vă mulțumesc, domnule senator.
|
Domnul Sergiu Nicolaescu (din sală): Drept la replică!
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Stimați colegi, sigur că, din punct de vedere al dreptului la replică, domnul academician Răzvan Theodorescu a pomenit, în câteva rânduri, numele colegului nostru care a formulat și o serie de amendamente. Pentru două minute, aveți cuvântul, domnule senator!
|
Domnul Sergiu Nicolaescu: Din respect pentru toată lumea, pentru cei care au luat cuvântul, voi fi cât se poate de scurt. Trebuie să avem curajul să privim istoria cu același curaj pe care l-au avut cei care au murit pentru istoria aceasta pe care noi azi o învățăm și pe care trebuie să o respectăm. Vorbim de holocaust. Definiția pe care am propus-o este urmarea unor consultări, și vă pot aduce cel puțin doi metri de materiale în care veți întâlni această definiție propusă de mine, dar nu acest lucru îl apăr de data aceasta împotriva Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări. Doamne ferește, nici nu am fost chemat și întrebat. Nu. Ceea ce vreau să spun este următorul lucru: a accepta holocaustul este, în primul rând, o obligație morală. Doamnelor și domnilor senatori, nu există un document și nici o ideologie lansată de Antonescu care să încurajeze acțiuni de tip holocaust, cel puțin după cunoștința mea, domnule Buzatu. Nu există un document! Aici sunt absolut de părerea domnului Radu Alexandru Feldman, că nu contează numărul, că au fost omorâți 50 sau 200-300-400 sau 500.000. Nu acest lucru contează. Aceste acțiuni au avut loc și nu au fost făcute de Antonescu sau de secretarul lui, ci au fost făcute de jandarmii români. Deci, în realitate, acest holocaust a fost și la noi în țară. De ce să nu recunoaștem acest lucru, când faptele sunt clare? Sunt documente și vă arăt material filmat. Deci să avem curajul să privim adevărul, să-l spunem și să fim responsabili de acuzațiile pe care le aducem și cui le aducem. Și în ce măsură este de vină un singur om este cel mai ușor lucru de ales, sau să recunoaștem că am avut astfel de acțiuni într-adevăr incomparabile, incomparabile cu alte țări din Europa. Mă compar cu Danemarca sau orice țară din Europa care a trimis trenuri întregi, nu vorbesc de Ungaria sau alți vecini de-ai noștri, de evrei pe care îi trimiteau în Germania. Franța, și nu numai Franța lui P.tain. Pentru că ați dat exemplul lui P.tain, este o mare rușine pentru istoria Franței judecata lui, a unui om care nu mai era responsabil de modul lui de a gândi. Deci în acest sens și indiferent dacă a apărut pe plan internațional sau nu, o hotărâre că Antonescu este vinovat de holocaust nu poate fi acceptată decât de un tribunal care ar fi făcut azi de noi. Avem curaj, doamnelor și domnilor senatori? Parlamentul României? Mai mult, Academia Română a ridicat vreodată această problemă de a-i judeca pe cei din Al Doilea Război Mondial? Pentru că există o contrazicere. Vedeți dumneavoastră, cei care în ideologia lor aveau condamnarea evreilor, cum au fost legionarii, la Nurnberg ei nu au fost considerați fasciști sau naziști. Și îl condamnăm pe Antonescu care - știm foarte foarte bine din documente și din fapte, iar eu știu direct din familie acest lucru - a protejat un număr important de evrei din România. Deci există o contrazicere, există un adevăr pe care merită să-l judecăm. Mă iertați că v-am spus aceste lucuri, dar era o chestiune de conștiință. Să fim realiști, să avem puterea să arătăm acest adevăr. Am făcut un film despre acest subiect și, la un moment dat, un cunoscut om de cultură mi-a spus că acel film este fascist. Este vorba de filmul... ă... ă... Din sală: "Oglinda"!
|
Domnul Sergiu Nicolaescu: "Oglinda". Ei bine, mă întreb dacă, pe baza acestui document, va îndrăzni cineva vreodată în România să oprească pe cineva care vrea să facă un film despre acele momente. Din sală, câteva voci: Nu!
|
Domnul Sergiu Nicolaescu: Nu. Sunt convins că nu, atâta vreme cât este un Răzvan Teodorescu acolo, câtă vreme suntem cei care suntem aici...
|
Domnul Răzvan Theodorescu: Iartă-mă, poate fi ultimul dobitoc ministru și tot nu are voie, conform legii!
|
Domnul Sergiu Nicolaescu: Conform legii îți voi arăta un punct unde ar putea. Dar nu acest lucru contează. În final, vreau să spun că, într-adevăr, pe plan internațional, noi trebuie să scoatem un astfel de document și acest lucru este important și mă determină să votez așa cum este. Dar ar fi fost foarte bine ca atunci când am tratat această temă să fi făcut, într-adevăr, o dezbatere cu toți cei care sunt amestecați sau cât de cât cunosc problema respectivă. Dragă prietene, dă-mi voie să spun că recomand - și domnul Buzatu recomandă - Academiei să studieze, să aprofundeze problema de așa manieră încât poporul român să aibă dreptul la istoria sa adevărată.
|
Domnul Doru Ioan Tărăcilă: Îi mulțumesc pentru intervenție domnului senator Sergiu Nicolaescu. Stimați coelgi, Sigur că dezbaterile pe acest proiect de lege vor continua. Ele sunt extrem de interesante. Este un lucru deosebit că azi nu a existat nici un fel de tensiune în dezbaterile din Senat, ci, dimpotrivă, fiecare și-a putut expune argumentele cu seriozitate în fața plenului Senatului. Practic, considerând dezbaterile generale închise, vom continua în ședința următoare a lua în dezbatere și adoptare în primul rând amendamentele respinse, iar după aceea, amendamentele acceptate la nivelul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, pe care vă rog să nu o criticați în mod dur. Gândiți-vă că și acolo au existat, pe parcursul mai multor luni, dezbateri legate de acest proiect de lege. Noi am încercat să găsim soluțiile cele mai bune pentru a putea promova această lege absolut necesară. Declar închise dezbaterile din Senat de astăzi. Vă doresc activitate fructuoasă în teritoriu! La revedere! Ședința s-a încheiat la ora 12,40.
|
|
|