 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 28 februarie 2005
 |
6. |
Dezbaterea Proiectului de Lege privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (rămasă pentru votul final). |
 |
|
|
|
Domnul Adrian Năstase: |
|
................................................ |
|
Proiectul de Lege privind înființarea, organizarea și funcționarea autorității naționale de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal. Este prezent la lucrările noastre și domnul profesor Ioan Muraru, avocatul poporului, iar inițiatori sunt împreună Guvernul și Avocatul poporului. Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul. Doriți? Vă rog, dacă din partea Guvernului dorește cineva? Ministerul Integrării Europene sau... Aveți cuvântul, domnule secretar de stat.
|
|
Domnul Adrian Ciocănea (secretar de stat, Ministerul Integrării Europene): Domnule președinte, Numele meu este Adrian Ciocănea, secretar de stat la Ministerul Integrării Europene. Stimate doamne, stimați domni deputați, Iată de ce am venit în fața dumneavoastră. România s-a angajat, în cadrul Capitolului 3 de negociere cu Uniunea Europeană, "Libera circulație a serviciilor", să elimine până la data aderării toate barierele de nivel central și local în calea liberei circulații a serviciilor, care stabilesc discriminări între prestatorii de servicii din România și din Uniunea Europeană. Cum astăzi, conform art.21 din Legea nr.677/2001, activitatea de monitorizare și control sub aspectul legalității, a prelucrării de date cu caracter personal, revine instituției Avocatului Poporului, iar menținerea acestor atribuții nu este în concordanță cu menirea acestei instituții care prin funcțiile sale constituționale, are răspundere diferită, am promovat acest proiect de lege, noul proiect propunându-și crearea unei autorități de supraveghere pe deplin independentă din punct de vedere juridic și organizațional, nu numai în raport cu autoritățile și celelalte organisme publice, dar și în relația cu sectorul privat, și care să aibă forța și mijloacele pentru a îndeplini răspunderile ce-i revin. Legea asigură prin conținutul său implementarea Directivei 95/46 a Comisiei Europene, referitoare la protecția persoanelor fizice cu privire la preluarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date, precum și a Convenției europene pentru protejarea persoanelor față de prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981 și ratificată de România prin Legea nr.682/2001. Față de cele prezentate, a fost elaborat proiectul de lege alăturat, pe care îl supunem Parlamentului spre adoptare. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Vă mulțumesc foarte mult, domnule secretar de stat. Domnul președinte Sergiu Andon, din partea comisiei sesizate în fond.
|
|
Domnul Sergiu Andon: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Acest proiect de lege face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaților este prima Cameră sesizată. Guvernul României, printr-o adresă din 24 ianuarie 2005, Adresa nr.123, susține continuarea procedurii inițiate anterior. Proiectul a mai fost avizat de 3 comisii ale Camerei Deputaților, și anume de Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, de către Comisia pentru buget, finanțe și bănci și de către Comisia pentru muncă și protecție socială. Zicând avizați bineînțeles că mă refer al aviz favorabil, toate referindu-se la avizarea favorabilă a proiectului în forma prezentată de inițiator. Avizul Consiliului Legislativ a fost dat la data de 10 noiembrie 2004, deci în legislatura anterioară, cu nr.1827. În mare, proiectul răspunde la două necesități, și anume: implementarea Directivei nr.95/46 a Comisiei Europene, precum și a Convenției europene pentru protejarea persoanelor față de prelucrarea automatizată a datelor cu caracter personal, convenție ce a fost adoptată la Strasbourg la 28 ianuarie 1981 și a fost ratificată de țara noastră prin Legea nr.682/2001. La lucrările Comisiei juridice, de disciplină și imunități au luat parte din partea inițiatorilor domnul profesor Ioan Muraru - Avocatul Poporului, și domnul secretar de stat Adrian Ciocănea - de la Ministerul Integrării Europene. Comisia a hotărât cu unanimitate de voturi ca proiectul să fie supus spre dezbatere și adoptare plenului Camerei, în forma propusă de inițiator. Repet, proiectul face parte din categoria legilor organice. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Da. Vă mulțumesc foarte mult. Dacă dorește cineva să participe la dezbaterile generale? Da. Vă rog, domnule deputat.
|
|
Domnul Petru Călian: Stimați colegi, Domnule președinte, Considerăm că acest proiect de lege este extrem de important, dar avem anumite obiecțiuni legate de atribuțiunile care ar reveni acestei autorități naționale. Ele sunt prevăzute, practic în Legea nr.677, dar considerăm că era nevoie de o lege unitară. De asemenea, imunitățile care sunt prevăzute în acest proiect de lege sunt în afara Constituției. De aceea, solicităm returnarea la comisie pentru că acest proiect de lege, repet, extrem de important, poate să fie mult îmbunătățit. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Iertați-mă! Suntem la dezbateri generale. Câte un singur reprezentant din partea grupurilor parlamentare. (Se adresează domnului deputat Tudor Marcu, care dorește să ia cuvântul) Deci, deocamdată, este această propunere, înțeleg că este o propunere de procedură. Atunci, să vedem punctul de vedere al comisiei. Domnule președinte Andon, un răspuns la această propunere de retrimitere la comisie, pentru că s-a spus că sunt unele prevederi care depășesc cadrul constituțional.
|
|
Domnul Sergiu Andon: Domnule președinte...
|
|
Domnul Adrian Năstase: Doar o clipă! Încă o chestiune de procedură din partea domnului deputat și le răspundeți la amândoi după aceea. Vă rog!
|
|
Domnul Marcu Tudor: Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte. Iată despre ce e vorba: acest proiect de lege despre care toți suntem foarte conștienți că este foarte necesar, a fost trimis în fond numai la trei comisii, dar exact la cea mai importantă dintre comisii, aceea care supraveghează autoritățile care ar putea face abuzuri în sensul ăsta, adică Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, nu a fost trimisă. Noi credeam că eram primii în situația de a explica unde și cum trebuie protejate drepturile omului. Vă solicit, în completare, la prima propunere, să o trimiteți înapoi la comisie, dar și la Comisia de apărare, deoarece avem și noi puncte de vedere extrem de importante. Nu e prima lege în domeniul ăsta pe care o analizăm în comisie Și, în plus de asta, am solicita inițiatorului să aducă niște comparații între țările Uniunii Europene, deoarece numai un exemplu verbal pe care ni l-a dat cineva, că numai în Slovacia este la fel ca la noi și în rest e altfel, nu ne mulțumește. Trebuie să știm cum anume altfel. Vrem să facem o lege bună și, din cauza asta, vă suplimentez propunerea făcută inițial de a trece înapoi la comisie, dar și la Comisia de apărare, în ideea pe care v-am propus-o anterior. Vă mulțumesc pentru înțelegere.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Vă mulțumesc. În ceea ce privește propunerea dumneavoastră, vreau să vă reamintesc că textele acestea legislative nu vin în Parlament și încep să se plimbe pe culoare și găsesc undeva deschisă ușa, la o comisie, și intră acolo. Deci, noi trimitem, prin votul nostru, se face această repartizare. la începutul ședințelor, eu stau și vă plictisesc cu aceste notificări... Dumneavoastră, la momentul respectiv, dacă considerați că un proiect de lege trebuie să meargă și la o altă comisie, puteți interveni. De aceea, acest aspect de procedură nu poate fi acceptat. În legătură însă cu primul aspect, dacă se poate să răspundeți, domnule președinte.
|
|
Domnul Sergiu Andon: Domnule președinte, Domnule președinte, dacă-mi îngăduiți, m-aș pronunța asupra ambelor aspecte. În ce privește obiecția de neconstituționalitate formulată, de altfel, fără indicarea unui text constituțional exact, incident, în cauză, punctul de vedere al comisiei este acela care a fost exprimat prin votul unanim al membrilor ei, după ce a analizat, așa cum este în competența Comisiei juridice, de disciplină și imunități, poate chiar în primul rând, aspectul constituțional al reglementării. Și, dacă este nevoie de o precizare constituțională, chiar în condițiile în care nu ni s-a precizat textul constituțional incident, aș evoca textul constituțional conform căruia prevalează înțelegerile internaționale atunci când există conflict de reglementări, dacă acel conflict ar exista. În ceea ce privește a doua excepție de procedură, aș evoca și eu prevederile Regulamentului Camerei Deputaților, care stipulează că orice comisie care se consideră implicată prin competența sa într-un proiect de lege difuzat parlamentarilor spre studiu și spre pregătirea dezbaterilor, cum este cazul și al acestui proiect de lege, așa cum specificați și dumneavoastră, domnule președinte, deci orice comisie se poate sesiza și poate cere să participe la avizarea proiectului, lucru care nu s-a întâmplat din partea comisiei respective, iar domnii deputați care o compun, desigur, pot participa la dezbaterea generală. Îngăduiți-mi însă să ridic și eu o chestiune de procedură, și anume că, totuși, proiectul este supus procedurii de urgență și îmi cer scuze că nu am avut inițiativa eu să propun timpii de dezbatere, dar dacă președintele Camerei...
|
|
Domnul Adrian Năstase: Iertați-mă! Nu este în procedură de urgență.
|
|
Domnul Sergiu Andon: Atunci înseamnă că e greșit consemnat în materialele mele. Scuzați!
|
|
Domnul Adrian Năstase: Deci este procedură obișnuită. Vă rog, domnule deputat Marcu Tudor.
|
|
Domnul Marcu Tudor: Domnule președinte, vă cer iertare! Nu obișnuiesc să intru în polemici și, mai ales, că vreau să vă încredințez faptul că nimeni nu vă invidiază în Biroul Permanent atunci când vă vine vraful de proiecte legislative în față și trebuie să decideți, în scurt timp, unde să fie sesizat în fond, unde în aviz, și unde mai trebuie să se mai plimbe, cum ziceați dumneavoastră. Dar noi tocmai de aceea discutăm și avem posibilitatea să refacem o asemenea scăpare pe care, mai mult ca sigur, că nu o sesizez eu primul și va mai fi și altă dată. Și, nu e vina nimănui că, abia ulterior, vezi că e și de competența altcuiva. Deci, nu am făcut nici un reproș la adresa Biroului permanent. Am altele dacă e nevoie, dar aici nu e cazul. Și vă rog să înțelegeți că și acesta poate fi un moment de procedură în care să poată fi returnat, ca să poată intra pe un făgaș normal, de competență, acest proiect de lege. Nu vrem să fie hei-rup-ist făcută legea. Avem competența necesară unei bune reglementări a propunerilor domniilor lor și vă solicităm să o facem și noi. Este termen până la 14.III., dacă o luăm în discuție lunea viitoare, e suficient termen să intre și la comisia de fond, dar și nouă, ca să putem da avizul necesar. Nu poți să știi întotdeauna din miile de proiecte legislative care intră și în competența mea. Există momente ca acestea în care se pot constata. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Domnule deputat, art.62 din Regulament spune foarte clar: "Orice comisie permanentă care se consideră competentă pentru a-și da avizul asupra unui proiect de lege, unei propuneri legislative sau unui amendament trimis de Biroul permanent altei comisii îl informează pe președintele acestuia că dorește să-și dea avizul. În caz de refuz din partea Biroului permanent, Camera hotărăște prin vot." Procedurile noastre sunt foarte bine cunoscute. Eu vreau să vă rog să respectăm aceste reguli, pentru că altfel, de fiecare dată când intrăm într-o dezbatere pe fond, riscăm să ne blocăm, poate, unele comisii dorind, pe drept cuvânt, să intervină pentru a-și formula avizul. Dar eu am o rugăminte: în momentul în care vom discuta pe fond articolele respective, dumneavoastră veți putea prezenta observațiile dumneavoastră în legătură cu temele respective.
|
|
Domnul Marcu Tudor: N-am înțeles cum e cu comparația cu alte țări...
|
|
Domnul Adrian Năstase: Domnule deputat, sunt convins că dacă există astfel de lucruri, dumneavoastră, care sunteți cel mai autorizat reprezentant al comisiei, o să le prezentați și o să decidem.
|
|
Domnul Tudor Marcu: Nu am materialul, dânșii îl au...
|
|
Domnul Adrian Năstase: Noi am anunțat dezbaterea... Îmi pare rău! Deci, această chestiune de procedură nu poate fi admisă. Iar în ceea ce privește aspectele de constituționalitate, nu cred că putem să acceptăm, în general, că sunt probleme de constituționalitate. În momentul în care vom examina textele, unul câte unul, vom vedea dacă sunt astfel de aspecte și vom judeca la momentul respectiv. La dezbaterile generale dacă mai dorește cineva să intervină. Domnul deputat Cristian Dumitrescu. Sau, doamna deputat, ați dorit la un moment dat să participați, sau mi s-a părut? Nu. (Se adresează doamnei Sârbu Daciana Octavia) Domnul deputat Cristian Dumitrescu.
|
|
Domnul Cristian Sorin Dumitrescu: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor colegi, Grupul Partidului Social Democrat, în momentul în care a început această sesiune, a spus că va urmări îndeaproape toate acele legi sau acele proiecte de lege care privesc integrarea României în Uniunea Europeană și că va urmări cu foarte mare atenție ca aceste texte de lege să fie în conformitate cu angajamentele pe care România și le-a asumat, angajamente potrivit cărora noi o să reușim să intrăm în Uniunea Europeană în 2007. Proiectul de Lege pe care-l aveți în față este un proiect extrem de important în configurația cu privire la integrarea României în Uniunea Europeană, privește autoritatea națională de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal. Este și foarte importantă și este o necesitate absolută de a intra în concordanță cu tot ceea ce privește acest domeniu în Uniunea Europeană. Proiectul de Lege ca atare nu a apărut fără o dezbatere atentă. Noi, țin minte că, în Comisia juridică, chiar l-am amânat, pentru a fi prezent, de data aceea, un reprezentant al Guvernului, a fost chiar ministru integrării. Acest proiect de lege sau la acest proiect de lege și-a dat un concurs important și Avocatul Poporului, aici de față, domnul profesor Moraru, pentru că, într-adevăr, este o lege primordială în ceea ce privește pașii pe care trebuie să-i îndeplinească România în procesul integrării. În comisie, noi am analizat-o. Vreau să cred că noi, membrii comisiei, atunci când a fost vreo problemă de constituționalitate, am fi sesizat, sau am fi sesizat dacă ar fi existat o astfel de problemă. Noi, cel puțin, la nivelul nostru de pregătire, sau dacă vreți al atenției acordate, nu am găsit probleme care să pună în discuție un aspect de constituționalitate. Reamintesc însă colegilor noștri, pentru că a greși este omenesc, în conformitate cu procedurile și regulamentele noastre, după ce acest proiect de lege va fi dezbătut, există posibilitatea sesizării, dacă se constată o flagrantă neconcordanță cu textele constituționale, a Curții Constituționale. Din aceste considerente, noi susținem acest proiect de lege și cred că putem să-l luăm și în dezbatere, așa cum de altfel și propune comisia și cum m-aș fi așteptat ca și reprezentanții Guvernului să susțină...sau cel puțin ai majorității.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Vă mulțumesc. Vă propun să trecem, dacă nu mai sunt alte comentarii în cadrul dezbaterilor generale, la dezbaterea proiectului de lege. Începem cu titlul legii. Dacă sunt observații. Dacă nu, supun votului titlul legii. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 2 abțineri. Cu două abțineri, titlul legii a fost aprobat. Stimați colegi, articolele din acest proiect sunt organizate pe mai multe alineate. În măsura în care nu sunt observații la un articol în bloc, îl voi supune în bloc votului dumneavoastră. Dacă apar observații pentru vreunul dintre alineate, vom discuta alineatul respectiv, vom rezolva problemele referitoare la alineatul respectiv și, după aceea, vom organiza votul pentru articol, în ansamblu. Acum, vă propun să discutăm despre art.1 al proiectului de lege. Dacă sunt observații. Nu sunt observații. Îl supun votului dumneavoastră, în ansamblu. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? 2 voturi împotrivă. Abțineri? 8 abțineri. Cu 2 voturi împotrivă și 8 abțineri, art.1 a fost aprobat. Art.2. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.2 a fost aprobat. Art.3. Nu sunt observații. Supun votului dumneavoastră art.3, în ansamblu. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.3 a fost aprobat. Art.4. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.4 a fost aprobat. Art.5. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.5 a fost aprobat. Cap.II. Art.6. Dacă sunt observații. Nu sunt. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 7 abțineri. Cu 7 abțineri, art.6 a fost aprobat. Art.7. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.7 a fost aprobat. Art.8. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 9 abțineri. Cu 9 abțineri, art.8 a fost aprobat. Art.9. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 9 abțineri. Cu 9 abțineri, art.9 a fost aprobat. Cap.III. Art.10. Observații? Nu sunt observații. Supun votului art.10. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Art.10 este aprobat cu 11 abțineri. Art.11. Îl supun votului. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Art.12. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.12 a fost aprobat. Art.13. Îl supun votului. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? Cu 11 abțineri, art.13 a fost aprobat. Art.14. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.14 a fost aprobat. Cap.IV. Art.15. Dacă sunt observații. Nu sunt observații. Supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.15 a fost aprobat. Art.16. Îl supun votului. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? Cu 11 abțineri, art.16 a fost aprobat. Art.17. Îl supun votului. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 11 abțineri. Cu 11 abțineri, art.17 a fost aprobat. Art.18. Cine este pentru? Mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? (Domnul deputat Marcu Tudor dorește să intervină) Da, poftiți! Dacă este o întrebare interioară n-am cum să răspund la ea. Veniți la microfon!
|
|
Domnul Marcu Tudor: Aveam mai multe de întrebat pe drum, dar mă tot chinui acolo cu domnul Bolcaș să găsim logica unei asemenea forțări de votare. Încă o dată spun, noi am vrut s-o facem bine, nu suntem refractari, dar sunt multe întrebări care apar pe parcurs și pe care n-am putut să le discutăm deoarece n-am fost în măsură să cunoaștem cum fac și alții. De exemplu, aici, ce înseamnă "funcții similare din aparatele celor două Camere, care sunt la fel cu..." similare, la fel cu?! În fine! Cu ale acestei autorități. Unde există similitudinea? E o vorbă în vânt. Și câte altele nu sunt... Eu vă rog să nu treceți chiar așa ușor, e totuși o lege.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Rog pe domnul profesor Muraru să răspundă la această chestiune.
|
|
Domnul Ioan Muraru: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Cred că unele informații suplimentare vor fi de natură să lămurească situațiile în care, sigur, n-au fost parcurse documentele. Doresc să vă informez că acest proiect de lege, în forma care v-a fost prezentat și avizat de Comisia juridică, și de celelalte comisii, a fost discutat în repetate rânduri de către autoritățile de la Bruxelles și reprezentanții Guvernului nostru. Fac parte din criteriile de integrare capitolul "Jai" și capitolul "întreprinderi mici". Doresc să vă informez că experții de la Bruxelles au dat avizul asupra proiectului până la virgulă, există rapoarte de la Bruxelles, ca atare, aceste redactări au fost agreate numai după ce s-a creat convingerea la Bruxelles că această autoritate va fi total autonomă, total independentă, iar această autonomie și independență, până la urmă, a fost aprobată, ca să spun așa, numai în măsura în care președintele și vicepreședinții vor fi numiți de către o adunare parlamentară, pentru ca să nu există nici un fel de subordonare față de Guvern și față de ministere, iar această asimilare privește asimilarea salarizării, așa cum se practică și la alte instituții care există. Această asimilare de salarizare asigură instituției, aș spune, știu eu, un plus de receptivitate. Iată de ce în lege deseori se vorbește că există și funcționari și personal contractual, dar pentru că salarizarea să nu rămână până la urmă la îndemâna Guvernului sau a Ministerului Finanțelor, pe ideea autonomiei, ea se corelează cu salarizarea de la Parlament. Fără îndoială că dumneavoastră puteți aduce, știu eu, îmbunătățiri, amendamente. Repet, în raportul care ni s-a transmis de la Bruxelles, și care există la documentele prezentate de Guvern Parlamentului, se arată foarte clar, uneori, repet, până la virgulă, cum trebuie să arate un asemenea proiect. Este o condiție care ține, dacă pot să mă pronunț, sigur e o chestiune care pe undeva mă depășește, de admiterea noastră în Uniunea Europeană Ca atare, n-am nimic împotrivă să aduceți amendamente, dar la Comisia juridică s-au discutat și aceste lucruri și s-a discutat și terminologia folosită, pentru că dumneavoastră foarte mult ați fost în discuțiile cu autoritățile de la Bruxelles și acolo se folosește un dicționar specific Uniunii Europene. Ne-au impus acest dicționar și în această lege. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Da. Domnul deputat Marcu Tudor.
|
|
Domnul Marcu Tudor: Vă rog să mă iertați că nu am rămas impresionat până la lacrimi de argumentul că funcționarii de la Bruxelles au văzut proiectul de lege și l-au văzut până la virgulă și l-au acceptat. În primul rând, nu știu dacă e așa. Toată lumea zice așa. Nu mă îndoiesc de buna credință a domniei sale, dar am auzit treaba asta de atâtea ori în comisie și de cele mai multe ori s-a dovedit a fi o marotă ca să ne impresioneze și să votăm, caz în care nici n-ar mai fi trebuit să fim aici, ar trebui să fie numai Guvernul, pune de acord cu niște funcționari de la Bruxelles, nici nu știu ce funcționari, care sunt și ce hram poartă și ce demnități au, și noi trebuie să acceptăm tot ce zic ei. V-aș ruga să ne respectați, cum vă respectăm și noi pe dumneavoastră. Noi facem legea, nu Bruxelles-ul. Nici dumneavoastră. Faceți un proiect. Și nici direct dumneavoastră, ci prin Guvern. Ca atare, v-aș ruga pe toți cei care veniți invitați, voi sesiza treaba asta cu mare vehemență, nu ne mai puneți pumnul în gură, "faceți așa că așa am hotărât eu", cu un funcționar de la Bruxelles, până la virgulă?! Ne jigniți! Trec peste această jignire pe care eu am sesizat-o, vă cer iertare dacă și în numele dumneavoastră, și trec totuși la considerația că domnia sa nici nu a răspuns la ce l-am întrebat. Impresia pe care a vrut s-o introducă este că totul e bine, nu mai faceți nimic! Dacă vreți, mai aduceți niște amendamente, dar în rest e bine! E prima dată când vine domnia sa aici. Îl asigur că dacă se va mai repeta o astfel de situație, voi sesiza mai dur punctul meu de vedere asupra atribuțiilor pe care le avem noi ca parlamentari, nu în nume propriu, ci în numele celor care ne-au votat. eu am întrebat care este funcția similară din Parlament. Dumneavoastră ați zis că noi facem cum vrem noi salarizarea. Dar dacă aici scrie "funcții similare", unde să mă duc eu să asimilez funcția de controlor al unei activități cu aceea de funcționar în Parlament?! La SRI? La SIE? La consilieri? La ce anume? Ați făcut o lege, ziceți că e până la virgulă. Eu nu văd virgula aici, dar măcar aici unde am mai avut timp printre picături să sesizez...eu sesizez faptul că nici nu știți ce ați vrut să scrieți! Explicați-mi, că nu mi-ați explicat! Trec peste vehemența mea, eu socotesc că votul meu este suficient de matur încât să explice faptul că nu sunt împotriva unui asemenea proiect de lege, dar sunt împotriva hei-rup-ismului care în armată duce oameni la moarte. Avem responsabilități de când am venit aici. Din păcate, unii dintre noi trec foarte ușor peste momentele astea de început în care "lasă că votează șeful așa, votez și eu așa". Fac apel cu cea mai mare bună-credință și prietenie, toți îmi sunteți prieteni, la fel cum sper să vă fiu și eu. Să ne aplecăm atent, fiecare cu competența lui, nici unul nu e mai grozav ca altul, toți avem cunoștințe despre un domeniu sau altul, mai mult sau mai puțin adânci, și să vedem cum e mai bine să fie desfășurată o lege. Nu să cădem pe spate când vine cineva și spune: "Așa vrea Bruxelles-ul!" Știți bine că ne revoltă o asemenea idee. Foarte bine că vrea! Vrea titlul, vrea proiectul de lege să treacă, dar modul în care e făcut aici diferă la 14 țări ale Uniunii Europeane. Pe cine iau eu model? Am eu un model să văd că așa vrea Bruxelles-ul? Deci, dacă toate au o diferență mare și vă asigur că au, uitați-vă în comisii să vedeți, solicitați-le la comisii proiectele de lege ale altor țări, să vedeți câte diferențe sunt?! Germania, Anglia, Franța, niciodată nu seamănă proiectele de legi. Atunci, pe cine iau eu de la Bruxelles drept model? Sunt iritat de un asemenea punct de vedere care mă jignește. Vă rog să mă iertați! Și dumneavoastră, domnule președinte, că am abuzat de bunăvoința dumneavoastră. Vă mulțumesc.
|
|
Domnul Adrian Năstase: Nu, eu vă mulțumesc, fiindcă a fost interesant ce ați spus. Și acum supun votului art.18. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? 2 voturi împotrivă. Abțineri? Vă rog să numărați. 12 abțineri. Cu 2 voturi împotrivă și 12 abțineri art. 18 a fost aprobat. Sigur că, în aplicarea acestui articol vor trebui văzute, cu atenție, detaliile, pentru că domnul deputat Marcu Tudor a sesizat că este nevoie, într-adevăr, de o foarte bună asimilare a posturilor respective. Este o chestiune pe care, sigur, legea nu poate să o realizeze, dar va fi nevoie, probabil, de texte subsecvente care să rezolve această chestiune. Și probabil că Ministerul de Finanțe va avea grijă ca lucrurile să se facă în mod corespunzător. Capitolul V. La art. 19 dacă sunt observații? Nu sunt observații. Îl supun votului dumneavoastră. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 14 abțineri. Cu 14 abțineri, art. 19 a fost aprobat. Articolul 20. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 14 abțineri. Cu 14 abțineri, art. 20 a fost aprobat. Articolul 21. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 14 abțineri. Cu 14 abțineri, art. 21 a fost aprobat. Articolul 22. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 14 abțineri. Cu 14 abțineri, art. 22 a fost aprobat. Articolul 23. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? 14 abțineri. Cu 14 abțineri, art. 23 a fost aprobat. Articolul 24. Îl supun votului. Cine este pentru? Vă mulțumesc. Împotrivă? Abțineri? Vă rog să numărați. 14 abțineri. Cu 14 abțineri, art. 24, și ultimul, al legii a fost aprobat. Stimați colegi, Este vorba de o lege organică, așa că vă propun ca votul final să-l exprimăm joi, pentru că mâine vom avea ședință comună a celor două Camere, joi, probabil, în momentul în care vom organiza ședința în plen și avem fixat momentul respectiv pentru voturile finale. Stimați colegi, În legătură cu această lege, o singură observație. Au fost luni întregi în care am discutat - și acesta este un comentariu pentru domnul Tudor Marcu - despre această lege, care este, într-adevăr, foarte importantă. Faptul că ea nu este perfectă, e posibil. Dar, vreau să vă asigur că, împreună cu domnul profesor Muraru, am căutat cea mai bună soluție. Nu știu dacă am reușit pe deplin, dar este important, repet, ca această lege să existe și ea reprezintă o parte din angajamentele noastre în relația cu Uniunea Europeană. Vă mulțumesc. Domnule profesor, vă mulțumesc foarte mult.
|
|
|