Plen
Sittings of the Senate of October 6, 2005
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.146/13-10-2005

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
28-11-2022 (joint)
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2005 > 06-10-2005 Printable version

Sittings of the Senate of October 6, 2005

13. Dezbaterea și respingerea propunerii legislative pentru modificarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, republicată.
 
see bill no. L230/2005

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la punctul 11 - propunerea legislativă privind modificarea Legii Fondului funciar nr.18/1991, republicată.

Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură, Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, inițiatorii.

Îl invit pe domnul deputat Valeriu Tabără, microfonul 8.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Valeriu Tabără - deputat:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Rog să-mi permiteți să spicuiesc din expunerea de motive a acestei inițiative legislative, nu înainte însă de a vă spune că această inițiativă legislativă a fost depusă cu mult înainte de apariția pachetului de legi din 247 care, de altfel, modifică articolele care sunt, de altfel, și care fac obiectul acestei inițiative legislative.

Trebuie să vă spun că am pornit de la ceea ce era la acea dată, nu vreau să intru în amănuntele acestei legi, dar îmi mențin punctul de vedere legat de ceea ce înseamnă gestionarea fondului funciar al României la această dată și pentru viitor.

Inițiativa legislativă a vrut să clarifice o astfel de problemă legat de ceea ce înseamnă această gestionare, mai ales a terenurilor de categoria I și a II-a și, în al doilea rând, sigur, să faciliteze și ceea ce înseamnă investițiile în domeniul locuințelor și a altor investiții de interes public sau economic.

A spune că modificările care au apărut în legislația fondului funciar și, mai ales, în ceea ce privește scoaterea din circuitul agricol atât în intravilan, cât și în extravilan, se fac uneori nu chiar așa cum ar trebui să se facă, neținând seama de mai multe realități prezente și poate viitoare.

Prima, că orice scoatere din circuitul agricol și extindere numai pe terenuri de bună calitate a intravilanului va face ca în viitorul nu prea îndepărtat să creeze criza de aceste categorii de terenuri din România.

În al doilea rând, cred că o astfel de extindere a intravilanului și, mai ales, a cartierelor de locuit pun probleme multe și în ceea ce privește organizarea localităților.

În ceea ce mă privește, inițiativa a fost sigur respinsă de către Guvern, în același timp, și de către comisia de specialitate a Senatului, las la latitudinea dumneavoastră inițiativa, ca vot final.

Îmi mențin însă punctul de vedere că trebuie să fim foarte atenți la ceea ce am spus înainte.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul vicepreședinte David prezintă raportul celor două comisii, Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură și Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Domnul Gheorghe David:

Da, aș vrea să mai adaug faptul că cele două comisii au dezbătut această propunere legislativă, în ședința din 7 septembrie 2005, iar, în urma dezbaterilor generale și pe articole, membrii comisiilor au hotărât întocmirea raportului de respingere a propunerii legislative, având în vedere că prevederile sale sunt cuprinse în dispozițiile ce reglementează proprietatea asupra terenurilor agricole, aprobat prin Legea nr.247/2005.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul secretar de stat Flaviu Lazin. Microfonul 9.

Domnul Flaviu Lazin - secretar de stat în Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale:

Doamnelor și domnilor senatori,

Ne menținem punctul de vedere inițial, adică nu susținem promovarea proiectului acestei inițiative deoarece a fost, așa cum s-a arătat, reglementat prin Legea nr.247, recent publicată.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale, vă rog, dacă sunt luări de cuvânt.

Domnul senator Dinescu. Microfonul 1.

Domnul Valentin Dinescu:

Vreau să-i dau o mână de ajutor colegului Tabără și să-l întreb dacă toate textele cuprinse în noua Lege a proprietății sunt acoperitoare față de inițiativa legislativă?

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Microfonul 8, vă rog.

Domnul Valeriu Tabără:

În Legea nr.247 este acoperitor pentru acest moment al țării. (replică neinteligibilă din sală)

Cred că era normal un punct de vedere atunci când faci o inițiativă legislativă.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, mai sunt intervenții? Nu.

Deci, supun votului dumneavoastră... Scuzați-mă, nu v-am văzut.

Domnul Daea, microfonul 4.

Domnul Petre Daea:

Domnule președinte al Senatului,

Doamnelor și domnilor senatori,

Domnule secretar de stat,

Domnule deputat, în calitatea dumneavoastră de inițiator,

Îngăduiți-mi, înainte de a intra pe fond, să vă spun, domnule președinte, că în zona aceasta, de regulă, ne ridicăm și în picioare ca să fim văzuți, pentru a interveni la microfon. A făcut-o colegul, domnul senator Sârbu, ieri, am făcut-o și eu astăzi, nici un fel de problemă, vom face în continuare, cu insistența necesară, pentru a fi utili Senatului României și dezbaterilor în plen.

Am socotit și fac această intervenție legată și de următorul act normativ, pentru că vizează același domeniu și aș vrea să felicit, în primul rând, sau să aduc nota de apreciere membrilor Biroului permanent care, cu iscusință, au așezat în ordinea de zi două acte normative, unul după altul, care vizează același domeniu și aș ruga ca și în continuare să aibă această preocupare pentru a grupa actele normative pe domenii, în așa fel încât momentele acestea de decupare a celor care se află în guvern să fie bine gestionate în plenul Senatului.

Revenind la inițiativa domnului deputat Tabără, sigur, l-am văzut acum și eu îl simt pe domnul deputat Tabără că este într-un moment dificil. Este într-un moment dificil când a dat răspunsul dacă ceea ce a dorit inițial în actul normativ există în lege.

Noi, în Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură am dezbătut această propunere care spun că a fost și este o propunere valoroasă, dar am socotit să nu complicăm lucrurile și am dat posibilitatea ca domnul deputat Tabără, care face parte din Partidul Democrat și este în legătură permanentă, zic eu, cu cei care guvernează și care, astăzi, sunt în actul acesta de administrare a țării, să poată să se pună de acord, în așa fel, încât, în Legea nr.247/2005 sau mai bine-zis în parchetul de legi, pe care l-am votat prin răspundere guvernamentală, aceste probleme să fie rezolvate și aceste inițiative să fie acoperitoare.

Spuneam că este într-un moment dificil, văd acum că nu este așa, și noi constatăm că nu este așa în realitate, și mie îmi pare rău pentru că spuneam atunci și o repet. Noi am făcut 66 de amendamente la pachetul acela de legi, în dorința de a fi cât mai apropiat actul normativ de realitatea țării și evident de dorința noastră de a clarifica unele probleme pe care le aveam și le avem în acest domeniu.

Din nefericire, nu s-a întâmplat așa. Nici un amendament nu a fost admis și iată că legea a ajuns într-un impas, Legea nr.247/2005. Și primul impas este recunoscut de Guvern prin faptul că a prorogat un termen, pentru că punerea în aplicare pentru această lege, pentru faza de depunere de cereri, era 22 septembrie. El a fost prorogat la 30 noiembrie. Și făceam un calcul dacă nu era bine ca în plen, în Senatul României, în Camera Deputaților să putem lucra la această lege o lună de zile, și astăzi eram în situația de a o pune efectiv în aplicare. Iată că mai așteptăm două luni, și eu vă spun cu toată responsabilitatea, mai așteptăm două luni, și o să vină momentul în care ne vom răzgândi, și o să punem un alt termen, pentru că noi am mers cu foarte multe inițiative în acest proiect de lege contrasens, deci, împotriva realității țării.

Din acest punct de vedere, aș vrea să rețineți, deci... Nu mai intru la ... Mi-a făcut semn domnul Hașotti și eu îl respect foarte mult, de fiecare dată intervine în momentul în care este nevoie, și este nevoie, pentru că a fost nevoie să intervină... eu spun un lucru. Că regret că nu am dat curs inițiativei, gândindu-ne atunci că aceste prevederi vor fi preluate în Legea nr. 247/2005. Din nefericire nu au fost preluate.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul senator Cristian David, vă rog!

Domnul Cristian David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am să fiu foarte scurt.

Vreau să fac această precizare ca în momentul în care domnul deputat în iunie, mai precis, a depus această inițiativă, ea a fost foarte bine gândită și era necesară, este adevărat că între timp, în pachetul de legi privind proprietatea au fost incluse și prevederile acestei inițiative și desigur că inclusiv domnul deputat Tabără, în pachetul de legi privind proprietatea, a Fondul Funciar respectiv a avut o contribuție în care a prevăzut și aceste prevederi ale inițiativei prezentate astăzi.

Desigur, această inițiativă trebuia să-și aibă parcursul normal și ceea ce a făcut dânsul astăzi este o atenționare privind rezolvarea problemelor în continuare a fondului funciar.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am încheiat discuțiile.

Stimați colegi, voi supune votului dumneavoastră raportul de respingere, inclusiv a acestei inițiative legislative.

Vă rog să votați. (discuții)

Reluăm votul.

Rog colegii să intre în sală, nu sunt aici, cred că sunt puțin mai departe.

Vă rog să intrați în sală.

Este adevărat că nu mai suntem în cvorum acum, dar asta este viata! S-au dus la o cafea probabil și se întorc.

Deci, reluăm votul.

Acum vă rog să votați!

53 de voturi pentru, 10 voturi împotrivă și 6 abțineri raportul de respingere a fost adoptat și pe cale de consecință,proiectul de lege a fost respins.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 30 novembre 2022, 5:31
Téléphone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro