 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Senatului din 7 noiembrie 2005
|
1. |
Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori: |
 |
 |
|
Ședința începe la ora 15,30. Lucrările sunt conduse de domnul senator Nicolae Văcăroiu, președintele Senatului, asistat de doamna senator Paula Ivănescu și domnul senator Mihai Ungheanu, secretari ai Senatului.
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă rog să vă ocupați locurile. Vă propun să începem declarațiile politice, urmând ca, după aceea, să aprobăm ordinea de zi și programul de lucru pentru această săptămână.
|
|
|
Invit la microfon, din partea Grupului parlamentar al Alianței Dreptate și Adevăr PNL-PD, pe domnul senator Puiu Hașotti.
|
|
|
Domnul Puiu Hașotti: Vă mulțumesc, domnule președinte. Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Nici obligațiile ce decurg din calitatea noastră de membri ai Camerei superioare a Parlamentului și nici vâltoarea disputelor noastre politice, care, de multe ori, sunt aprinse și prea puțin productive, nu pot și nici nu trebuie să ne facă să uităm de momentele înălțătoare și pilduitoare ale istoriei noastre naționale sau de marile personalități care, într-un fel sau altul, și-au pus pecetea inconfundabilă asupra ei. Sunteți, desigur, de acord cu mine că între aceste personalități de primă mărime și demne de întreaga noastră recunoștință se numără și Majestatea sa Regele Mihai I al României care, pe 25 octombrie, și-a sărbătorit a 84-a aniversare, iar, mâine, în buna și frumoasa noastră tradiție creștinească, va fi omagiat de ziua onomastică. Este dublul și fericitul prilej pentru care, în numele Grupului parlamentar senatorial PNL-PD, dar trag nădejde că în numele tuturor colegilor senatori, reprezentanți ai celorlalte partide parlamentare, îl asigurăm pe Majestatea sa de profundul nostru respect pentru tot ceea ce a înfăptuit în împrejurări dintre cele mai vitrege și pentru tot ce reprezintă în istoria neamului românesc, urându-i sănătate și viață lungă. La mulți ani, Maiestate ! (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Mulțumesc.
|
|
|
Invit, stimați colegi, la microfon pe domnul senator Aurel Ardelean, din partea Grupului parlamentar PRM.
|
|
|
Domnul Aurel Ardelean: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor senatori, declarația politică pe care doresc să o susțin astăzi, în fața dumneavoastră, se referă la starea actuală a învățământului românesc. Asistăm la un moment de cumpănă din viața învățământului românesc. Apăsați de nevoi, peste 90% din dascăli au decis că nu pot să-și amelioreze situația decât prin declanșarea grevei generale. Este trist că acești oameni de cultură, cei care modelează viitorul copiilor noștri, recurg la această formă disperată de protest. Conflictul dintre patronat și sindicat a putut fi simțit chiar de la începutul anului școlar și universitar. În această situație, s-au organizat mitinguri, urmate de pichetări și greve de avertisment. Toate acestea pentru ca Guvernul, dar și reprezentanții lor aleși în Parlamentul României, să conștientizeze că dascălii nu mai sunt dispuși să accepte un buget mai mic de 5% din produsul intern brut. Chiar ministrul educației, Mircea Miclea, a demonstrat că fără 6% din PIB, în învățământ nu se va putea face reformă. Programele, necesar a fi implementate în perioada următoare, vor avea serios de suferit dacă nu se asigură o finanțare corespunzătoare. Anul 2005 are o importanță deosebită și prin demararea efectivă a prevederilor procesului de la Bologna, care aduc schimbări de structură esențială în învățământul universitar. "Vă asigur că niciodată educația nu va mai fi cenușăreasa bugetelor de stat. Vă asigur că veți găsi în mine un susținător al educației și învățământului", spunea, în campania electorală, președintele Traian Băsescu, într-o scrisoare personalizată. Nimic, din păcate, din programul de guvernare al Alianței D.A. nu s-a respectat în domeniul învățământului, iar, azi, în școli și universități, în loc de cursuri, cadrele didactice fac grevă. Comisia constituită de premier pentru negociere cu sindicatele din învățământ are, în aceste condiții, o misiune foarte dificilă, fiind șanse de prelungire a grevei generale. Doamnelor și domnilor, la nivelul județului Arad, există peste 6000 de membri de sindicat ai învățământului, iar aderarea la greva generală s-a făcut de marea majoritate a salariaților din învățământ. Sindicaliștii doresc o creștere graduală a bugetului învățământului. Pentru anul 2005, ei solicită un procent de 5% din PIB, pentru anul 2006, cer între 5,3 și 6% din PIB, iar, în anul 2007, ei doresc 7% din PIB. Eu sunt cu totul de acord cu aceste procente. De altfel, am susținut acest lucru cu mult timp înaintea apariției acestor proteste. Din 2007, școlile din România vor fi în concurență directă cu școlile și universitățile din Europa și cu un buget subfinanțat destinul nostru este sumbru. Revendicările cadrelor didactice nu sunt, însă, doamnelor și domnilor, de natură salarială, cum fals a fost interpretat de unii. Dascălii doresc și reabilitarea școlilor, modernizarea bazei materiale, introducerea de apă curentă și grupuri sanitare în școlile din mediul rural, menținerea titularizării în învățământ, precum și tichete de masă. Am ajuns în situația în care părinții refuză să-și trimită copiii la școală pentru că pot răci din lipsa căldurii în sălile de curs, pot contacta diferite boli, unele grave, cum este hepatita. Acest lucru din pricina dotărilor precare cu utilități minime. Să nu mai vorbesc despre dotarea cu aparatură de calcul sau birotică, mai ales în mediul rural. Stimați colegi, remunerația unui dascăl este foarte mică. Cu aceste salarii nu se poate trăi decent în România. Nivelul salariului în învățământul preuniversitar nu are, ca și în cel universitar, darul de a motiva cadrele didactice. Un profesor debutant în învățământ primește un salariu brut de 5,4 milioane lei, în timp ce un învățător începător primește un câștig de aproximativ 4 milioane lei. Un preparator cu o vechime de până la 3 ani are un salariu de 5,828 milioane, iar un conferențiar, cu o vechime între 15 și 20 ani, 13,878 milioane. Aceste salarii nu pot să asigure o viață decentă cadrelor didactice. În altă ordine de idei, în urma discuțiilor cu reprezentanții sindicatelor din învățământul arădean, am primit o adresă din partea Sindicatului democratic din învățământ Arad prin care mi se solicită sprijinul pentru obținerea fondurilor necesare pentru plata diferențelor salariale rezultate în urma aplicării corecte a sporurilor, în conformitate cu prevederile Legii nr.128/1997 - statutul personalului didactic și a contractului colectiv de muncă unic, la nivel de ramură învățământ. Reprezentanții sindicatelor mi-au transmis faptul că dreptul de a aplica prevederile legale, în mod corect, de calcul al salariilor a fost obținut printr-o decizie civilă a Curții de Apel din Timișoara, decizie care este definitivă, irevocabilă și executorie. Suma necesară punerii în execuție este de aproximativ 28 miliarde lei vechi, sumă care nu a fost prevăzută în bugetul acordat județului Arad în anul 2006. Stimați colegi, nu pot să nu menționez acest caz care, la Arad, nemulțumește dascălii. Aici nu este vorba de negocieri de salariu sau de grevă, ci de respectarea unei decizii judecătorești. În calitate de reprezentant și al dascălilor arădeni în Senatul României, solicit acordarea acestor sume câștigate în justiție de către sindicaliști. Legile țării și deciziile instanțelor noastre de judecată trebuie respectate, indiferent de cine este vorba. În caz contrar, autoritatea acestor instituții este profund subminată. Vă mulțumesc.
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Mulțumesc foarte mult.
|
|
|
Invit la microfon pe domnul senator Dan Mircea Popescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social-Democrat. Urmează domnul senator Terinte Radu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator. Domnule senator, aveți cuvântul.
|
|
|
Domnul Dan Mircea Popescu: Domnule președinte, Stimați colegi, Partidul Social-Democrat urmărește cu atenție multiplicarea acțiunilor de protest din aceste zile, ale diferitelor categorii sociale și profesionale din țară, fie că este vorba de lucrători ai metroului bucureștean, de cadrele didactice și salariații din învățământ, de minerii aparținând REMIN Baia Mare, de funcționarii publici din administrația centrală și locală, de muncitorii din industria brașoveană, de salariații din domeniul sănătății sau din alte sectoare de activitate. Aceste mișcări revendicative nu sunt întâmplătoare. Ele vorbesc despre degradarea accentuată a condițiilor de viață și de muncă ale salariaților din România. Ele confirmă, practic, falimentul politicilor economice, fiscale și sociale ale actualei puteri de dreapta din țară, denunțând nu numai intențiile declarate, dar și acțiunile efective de diminuare a drepturilor economice și sociale, câștigate pe parcursul ultimilor ani, în cazul guvernării social-democrate. Există, astăzi, stimați colegi, o criză care cuprinde toate domeniile muncii și pieței muncii de la noi, cu atât mai mult cu cât România este condusă de forțe de dreapta care, încă de la instalare, au afirmat răspicat, prin vocea premierului Tăriceanu, că, în relația dintre muncă și capital, pentru ei capitalul reprezintă esențialul. Înțelegem cu toții, acum, mai bine, ce înseamnă acest lucru: nesiguranța locurilor de muncă, cu alte cuvinte precaritatea ocupării forței de muncă din România, înghețarea salariilor și renunțarea la mecanismele de indexare automată a acestora, încercări de eliminare a contractelor de muncă la nivel de ramură și chiar la contractul colectiv de muncă, la nivel național, lipsa dialogului social prin golirea de conținut a Consiliului Economic și Social, renunțarea la funcția redistributivă a impozitelor și taxelor prin promovarea cotei unice de 16%, scăderea semnificativă a importanței structurilor sindicale din România și modificarea în consecință a Codului Muncii. Cerința flexibilizării pieței forței de muncă, cerință exprimată cu fermitate de forțele de dreapta din țară, sub pretextul necesității creșterii eficienței economiei românești, ascunde, practic, renunțarea la drepturile câștigate, având ca efect precarizarea statutului salariatului român. Subocuparea, șomajul, dezangajarea statului, dereglementarea, polarizarea societății prin polarizarea veniturilor, denunțarea restricțiilor juridice care stau la baza contractelor de muncă, a modalităților de concediere - și mă refer, aici, la termenul de preaviz, la cuantumul indemnizațiilor compensatorii, la eliminarea vechimii în muncă, dar și recurgerea masivă la contractele de muncă cu timp parțial sau cu durată determinată - toate acestea, stimați colegi, au generat și alimentat situația de criză existentă în acest moment în România. Partidul Social-Democrat, ca partid de stânga din această țară, înțelege să se facă purtătorul de cuvânt, în Parlamentul României, al revendicărilor raționale ale salariaților din diferitele sectoare de activitate și cu ocazia dezbaterilor cu privire la Legea bugetului de stat pe anul 2006. Considerăm că toate aceste revendicări, exprimate cu fermitate, în ultimele zile, de către centralele sindicale, de către salariații ieșiți în stradă, trebuie privite cu maximă responsabilitate și înțelegere de către putere, căci ele reprezintă nevoi acute ale acestor categorii sociale ce își revendică astfel drepturile, ce doresc condiții de muncă și viață decente, pe măsura promisiunilor și angajamentelor asumate de către forțele de dreapta în campania electorală din toamna trecută. Soluția o reprezintă, în viziunea Partidului Social-Democrat, retragerea de către Guvern a proiectului de buget pentru anul 2006 și fundamentarea lui în funcție de prioritățile asumate și de realitățile din țară. Cerem Guvernului să adopte rapid măsurile necesare pentru a pune capăt instabilității politice și sociale din țară, astfel încât aderarea la Uniunea Europeană, din ianuarie 2007, să nu fie periclitată. Vă mulțumesc pentru atenție! (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Invit la microfon pe domnul senator Terinte Radu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Conservator. Urmează domnul senator Szabo Karoly Ferenc, din partea Grupului parlamentar al U.D.M.R.
|
|
|
Domnul Radu Terinte: Domnule președinte, onorat Senat. Declarația mea politică se referă la Legea privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor. Manifestarea liberă a personalității umane, prin exercitarea deplină a drepturilor și libertăților omului, este una din valorile fundamentale ce stau la baza doctrinei Partidului Conservator. În acest context intră și libertatea oricărei persoane de a-și manifesta credința religioasă în mod individual sau colectiv, în public sau în particular, prin cult, învățământ, practici și îndeplinirea ritualurilor, precum și libertatea de a-și schimba credința religioasă. Partidul Conservator susține, fără rezerve, adoptarea Legii privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, aflat acum în dezbaterea Parlamentului. România, în prezent, se găsește într-o situație de vid legislativ în domeniul cultelor, regimul general al cultelor fiind, teoretic, reglementat încă de pe vremea Decretului nr.177 din 1948, ale cărui dispoziții sunt, la ora actuală, căzute în desuetudine și inaplicabile. Proiectul prezent, așteptat de mai bine de 15 ani, elaborat prin dialog cu reprezentanții cultelor și însușit de Guvern, a fost semnat la 31 mai anul curent de către 16 din cele 18 culte recunoscute în România, realizându-se astfel oportunitatea necesară dezbaterii lui în Parlament. Proiectul de lege inițiat de Guvern vine să realizeze cadrul legislativ necesar regimului general al cultelor. Este respectată tradiția românească în ceea ce privește regimul cultelor, armonizată cu situația cvasi-generală din statele Uniunii Europene în domeniul modului de tratament din partea statului față de organizațiile religioase. Proiectul de lege stabilește principiile ce definesc libertatea religioasă, modul de organizare al cultelor, relațiile dintre stat și culte, problemele legate de personalul și patrimoniul cultelor, cât și modul de funcționare a învățământului religios. În ceea ce privește dobândirea calității de cult, obligația ca numărul de membri, cetățeni români cu domiciliul în România, să fie de cel puțin 0,1% din populația României, nu înseamnă restricționarea libertății religioase sau a dreptului de asociere, ci doar o limită până unde funcționează sprijinul direct al statului. Prin lege, statul român recunoaște rolul major al Bisericii Ortodoxe Române, dar și al cultelor recunoscute în istoria națională a României și în viața societății românești. În această problemă de mare importanță, Partidul Conservator nu numai că susține proiectul de lege, dar solicită sprijin din partea tuturor grupurilor parlamentare, indiferent de culoarea politică, pentru adoptarea în Senat și în Camera Deputaților a Legii privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor. Vă mulțumesc. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Invit la microfon pe domnul senator Szabo Karoly Ferenc, din partea Grupului parlamentar al U.D.M.R. Urmează domnul senator Ioan Talpeș, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.
|
|
|
Domnul Szabo Karoly Ferenc: Domnule președinte, doamnelor și domnilor senatori. Desigur, la declarații politice, cel puțin înainte vreme, era o mai mare afluență de public, dar în speranța că măcar stenograma va imortaliza cele câteva propoziții pe care intenționez să le spun de la acest microfon și în speranța că se vor găsi unele urechi avizate ca să le audă, îndrăznesc să vă rețin atenția cu un subiect care se înscrie pe linia a ceea ce se numește generic "Scandalul telefonului dintre primul-ministru și procurorul general". Foarte mult s-a scris și s-a vorbit despre acest subiect, încercându-se să se abordeze conținutul acelei ipotetice convorbiri. Dar, în mod ciudat pentru mine și, totodată, semnificativ - aș spune - nu s-a abordat aspectul legal al chestiunii. Cu alte cuvinte, faptul că s-a interceptat, în mod ilegal, o comunicație între două persoane - persoane, nimic altceva - și că, mă rog, s-a dat publicității, faptul că s-a făcut această interceptare. Pe marginea aceasta - nu-i așa - a rezultat o manipulare extrem de intensă a opiniei publice și acest lucru continuă încă să facă furori. Îmi permit să mă apropii puțin de această chestiune, să o abordez dintr-un alt punct de vedere. Să vedem câte mijloace de comunicare ar fi putut să aibă primul-ministru și procurorul general pentru a-și spune bună ziua,pentru a vorbi, pentru a face o bârfă, pentru a comunica, în general, sau pentru a comunica informații din sfera securității naționale, printre altele. Există - nu-i așa - telefonul TO, acela care este deservit de operatorii manuali ai Serviciului de Telecomunicații Speciale. Acela este absolut protejat. Absolut protejat. Există telefonul scurt, care funcționează în București și este foarte interesant, dacă aveți curiozitatea să vedeți câți abonați are și ce fel de abonați, reprezentanții puterii judecătorești, toate tribunalele sunt conectate și toate ministerele, inclusiv Biserica Ortodoxă Română, băncile. Păi, cum anume? Nu se utilizează aceste telefoane sau utilizarea lor este o imixtiune a unei puteri în treburile alteia? Nu cred. O întrebare, dacă acest lucru e bine să fie așa: ele sunt, acolo, de pe vremurile bune, de dinainte de 1989, și acest operator este tot Serviciul de Telecomunicații Speciale, care asigură - nu-i așa - protecția lui 100%. Apoi, mai există Romtelecom sau telefonul cu fir, care tot așa putea să fie utilizat și care are gradul de protecție pe care îl are, dar legea stabilește că este infracțiune imixtiunea, tamping-ul, adică înregistrarea sau conectarea la el. Și, apoi, mai există o sumedenie de operatori mobili care sunt extrem de fragili, așa cum sunt comunicațiile în lumea deschisă. Nu s-a vorbit deloc despre care telefon s-ar fi utilizat în celebra intervenție a primului-ministru în chestiunea unui reținut sau într-un caz care e pe cale de a deveni caz. Nu s-a menționat. Nici dânșii și nici alții nu menționează acest lucru, pentru că ar fi absolut semnificativ acest lucru. Nemaivorbind de faptul că s-ar fi putut să se întâlnească, pe parcursul lunilor care au trecut de la acel incident, la o ocazie obișnuită în care puteau să nu folosească un telefon, în care puteau să comunice fără să fi putut fi interceptată această comunicare. Iată, așadar, onorați colegi, niște întrebări care se cer a căpăta răspunsuri, pentru că răspunsul la ele ar duce de îndată la identitatea prezumată, dar extrem de prognozabilă a celor care au comis această faptă și ar duce, totodată, mai aproape de scopul pentru care acest lucru a fost făcut. Menționez că este vorba de o încălcare gravă a legii și procurorul general asta ar fi trebuit să inițieze și îi pun întrebarea: oare a declanșat din oficiu urmărirea penală împotriva unui autor care trebuie identificat, în sfârșit, și care a constat în fapta de a intercepta ilegal o convorbire, o așa-zisă convorbire telefonică. Mă abțin să merg mai departe, onorați colegi! Vă mulțumesc pentru atenție! (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă mulțumesc.
|
|
|
Are cuvântul domnul senator Ioan Talpeș, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat. Urmează domnul senator Ionel Popescu, din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD.
|
|
|
Domnul Ioan Talpeș: Domnule președinte, stimate doamne și stimați domni. Mă adresez dumneavoastră și în acest cadru, pentru că, de 15 ani, un subiect revine cu insistență pe agenda publică și, de fiecare dată, este tratat ca și cum discuțiile anterioare nu au avut loc. Este vorba de bugetul de stat care, de fiecare dată, a fost, este și va rămâne încă de austeritate. Dacă pentru majoritatea celor care ascultă discuțiile noastre sau ale predecesorilor noștri acestea nu au reprezentat sau nu reprezintă decât o înșiruire de cifre și procente, alcătuirea bugetului de stat este, în primul rând, o reflectare a priorităților pe care le are, la un moment dat, Guvernul. Din declarațiile politice pe care le-am ascultat cu toții în ultimele luni, am putut deduce că cea mai importantă prioritate în acest moment este combaterea corupției. Acest demers este prezentat și susținem - cred eu - cu toții acest punct de vedere, ca singura cale prin care România poate deveni ceea ce sperăm cu toții că merită. În același timp, aflăm că bugetul este prejudiciat de cei care nu-și plătesc taxele și impozitele la zi, că astfel ajungem să nu avem bani suficienți pentru sănătate, educație și cultură, apărare și ordine publică, că principala cauză a acestor lipsuri din bugetul de stat este chiar corupția la nivel înalt. În acest context, nu putem să nu ne și să nu întrebăm: cine și în temeiul cărui drept a putut să-și permită ca banii colectați prin accize, de la cei mulți pentru susținerea nevoilor sociale ale unei populații sărăcite dincolo de limita răbdării, să fie însușite de cei care îi colectau. Poate să fie un furt mai direct, o escrocherie mai mare? Este adevărat, ne aflăm, acum, la dezbaterea bugetului și, în fața unor situații în care mari întreprinderi de stat nu și-au plătit în totalitate impozitele. Pe bună dreptate, sunt mulți mari consumatori de la buget, totuși, nu pot să nu vă declar: este o mare diferență între cei care nu-și plătesc impozitele și cei care fură din impozitele plătite de noi către stat. Vom continua să ne facem că nu știm? Pentru oricine în lumea aceasta, în care ne străduim să ne câștigăm un loc onorabil, este de neconceput și de neînțeles cum banii care trebuie să constituie contribuția la fonduri speciale sociale au putut să fie sustrași și însușiți prin încălcarea celor mai elementare îndatoriri. Nu este vorba doar de neplata impozitelor directe sau a TVA, fapt incredibil, total aberant, încadrat la capitolul actelor criminale în cazuistica internațională, există firme care au refuzat să transfere la buget sume de sute de milioane de euro încasați din accize. S-ar putea să fie nevoie să închidem și spitale, și școli, și stadioane, pentru a învăța ce înseamnă disciplina financiară și că un stat nu poate împărți decât ceea ce primește de la contribuabili. Ce le vom spune contribuabililor când își vor da seama că s-a acceptat să fie furați și înșelați la drumul mare? Și nu este doar o figură de stil sintagma drumul mare. Analizând modul în care a fost conceput bugetul României pentru anul viitor, nu pot să nu constat că au fost diminuate alocările exact pentru acele instituții și pentru acele persoane care ar trebui să fie puternic implicate în lupta pentru combaterea corupției. Mă refer, explicit, la magistrați, polițiști și ofițeri ai serviciilor secrete. Dacă aceste persoane și instituții nu vor fi tratate, în această perioadă, cu toată atenția și responsabilitatea, lupta împotriva corupției va rămâne doar la stadiul de discurs public, care, odată la patru ani, poate aduce voturi. Fără aceste persoane lupta împotriva corupției este aproape imposibilă și, în continuare pentru mulți ani, ne vom plânge că avem bugete de austeritate și vom vitregi bugetele educației, sănătății și culturii, nu ca urmare a netransferării unor sume nesemnificative din bugetele și așa derizorii ale instituțiilor însărcinate să combată corupția, ci ca urmare a faptului că această boală își va dezvolta tentaculele și mai mult, dacă nu vor fi susținute, real, instrumentele ce o contracarează. Să facem un mic calcul, în încheiere, un procent din PIB reprezintă suma de 32.500 miliarde lei vechi. Adunate toate economiile făcute pe seama bugetelor Parlamentului, Serviciilor de informații se ridică la suma de 1800 miliarde lei vechi, ce reprezintă 0,055% din PIB. Să nu mai vorbim de ponderea celor 300 miliarde lei ce urmează să fie tăiate din bugetul Parlamentului. Să fie aceasta soluția cu care ne propunem să combatem eficient corupția și să realizăm modernizarea grabnică a învățământului ?! În final, nu pot să nu mă adresez cadrelor didactice din județul Caraș-Severin. Vă amintesc întâlnirile pe care le-am avut, în campania electorală, la Reșița și Caransebeș. Erați convinși că Alianța D.A., promovând o nouă filozofie a bugetului, vă va asigura un procent de 6% pentru anul 2006. V-am informat în detaliu că erau promisiuni mincinoase. Nu m-ați crezut, decât puțini dintre dumneavoastră. Vă asigur și acum: nimeni nu vă va putea aloca 6% din PIB, pentru 2006, indiferent ce documente mincinoase au semnat. Gândiți-vă însă, acum cred că știți cum pot și trebuie tratați mincinoșii. Nu trebuie, însă, să sufere elevii. Vă mulțumesc pentru atenție. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă mulțumesc.
|
|
|
Invit pe domnul senator Ionel Popescu, din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD, după care urmează domnul senator Ioan Chelaru. Domnule senator, aveți cuvântul.
|
|
|
Domnul Ionel Popescu: Mulțumesc, domnule președinte. "România în perioada post-FMI." Devenise evident că România va rupe Acordul cu Fondul Monetar Internațional. Întrebările care se pun, tot mai des, referitor la această temă sunt de genul: ce se va întâmpla rău, dacă nu vom mai avea un Acord cu FMI-ul, se prăbușește România ?! Nici vorbă. Nu vor mai veni investitorii ?! Nu cred că va fugi nici unul. Ne putem dispensa de banii care soseau de la FMI ?! De mult timp nu mai aveam nevoie de acești bani. Ce mare tragedie va fi, dacă România va avea un buget cu un deficit mai mare ?! Nu este nici o tragedie, doar că, având un deficit mai mare, și inflația va fi, probabil, puțin mai mare decât cea prognozată, adică, în loc de 5,5% (cât este ținta stabilită acum, pentru 2006), vom avea, să zicem, 6,4%. Ne omoară o astfel de inflație ?! Am trăit noi și cu o inflație de 300%, cum să ne mai speriem de cifre așa mici. Și, în aceste condiții, ce ne mai sperie ?! Economia funcționează, cum spunea cineva, și în perioade de război, așa că temeri că inflația va fi mai sus cu un punct procentual sau ceva pe acolo, par ridicole. De fapt, pierderile pe care le vom contabiliza sau cele pe care deja le-am avut, se decontează într-o altă monedă, o monedă numită: timp. Am putut noi trăi cu cele mai ridicate rate de inflație din Europa?! Am putut. Am stat noi liniștiți, ani de zile, uitându-ne cum întreprinderile de stat nerestructurate, ne mâncau din avuția națională ?! Am stat. Și ce ni s-a întâmplat ?! Nu am devenit membri ai Uniunii Europene în 2004, o dată cu celelalte state din fostul bloc comunist, ci trebuie să mai așteptăm o tură, până în 2007 sau - Doamne ferește! - 2008. Adică, ceea ce nu am făcut, până în 2004, ne-a costa o întârziere de 3 sau 4 ani. S-a prăbușit lumea ?! Nu s-a prăbușit. Moneda numită timp este un instrument de plată etern. La fel se poate întâmpla și acum, chiar dacă acum lucrăm cu altfel de cifre, mai mici, facem acorduri mult mai fine. Vom ajunge cu inflația sub 3%, standardele europene, nu în 2007, ci, să zicem, în 2009. Este vreo tragedie ?! Nu este. Dar vom trece la moneda euro, nu în 2012, probabil, ca și celelalte țări, ci, să zicem, în 2015. Cu ce am plătit că am luat totul mai lejer ?! Cu aceeași monedă - timp. Felul cum se întocmește bugetul de stat este, până la urmă, o filozofie de viață. Vrem să cheltuim cu mult mai mult decât producem?! Vrem să păstrăm un sistem în care 5.000.000 de oameni contribuie și 22.000.000 beneficiază ?! Vrem să încasăm salarii mai mari decât ni se pot plăti ?! Să nu ne imaginăm că, pentru toate acestea, nu există o notă de plată. Nu păcălim pe nimeni, eventual, pe noi înșine. Că vom mai avea pe cap FMI-ul sau că nu va mai fi nimeni care să ne tragă de mânecă, datele problemei nu se schimbă fundamental. Economia reacționează la fel și dacă vine echipa de experți de la FMI și dacă îi vom urca în avion și le spunem să mai treacă pe aici doar în vacanță. După aceea, însă, nu vom mai putea da vina pe nimeni, pentru greșelile noastre, poate doar pe destin. Mulțumesc. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Mulțumesc.
|
|
|
Invit la microfon pe domnul senator Ioan Chelaru, se pregătește doamna senator Verginia Vedinaș. Aveți cuvântul, domnule senator.
|
|
|
Domnul Ioan Chelaru: Domnule președinte, Stimați colegi, "Dogma independenței justiției și controlul guvernamental și prezidențial", se numește declarația politică de astăzi. Am lecturat cu atenție Legea nr. 303/2004, așa cum a fost ea modificată prin Legea nr. 247/2005 și, la art. 2 pct. 3, se afirmă în expresie: "Judecătorii sunt independenți, se supun numai legii și trebuie să fie imparțiali". Cu aceeași atenție am lecturat raportul de țară și reacțiile discursive ale guvernanților, de după prezentarea raportului. Am trăit consternarea de a constata nepotriviri îngrijorătoare și grave. Mie mi se pare că Europa vrea să își impună opiniile și o face la modul cel mai firesc, fără să țină neapărat să aibă dreptate sau să dea explicații. Europa vrea să fie convinsă de către noi înșine că, în problema justiției, reforma nu este o himeră, că legalitatea este respectată. Reforma justiției și succesul luptei împotriva corupției sunt două din punctele pe care continentul vrea să le știe rezolvate, la noi. Ne dorim cu toții să accedem la ceea ce, de fapt, ni se cuvine. Dar nu putem admite ca, pentru atingerea scopului, să fie suprimate toate demersurile firești în actul de justiție. Nu se poate impune acțiunea directă a puterii, ca procedeu de urgentare a reformei. De la înălțimea scaunului prezidențial sau ministerial, nu se poate dicta: "condamnați și nu repuneți în libertate, grăbiți judecarea infractorilor, fiți severi cu persoanele corupte și pronunțați sancțiuni exemplare etc.", fără să ne punem serios întrebarea dacă nu cumva, în modul acesta, reforma poate însemna regres la formele judiciare barbare în care coerciția este justificată de dreptul forței ca ultima ratio. Doamna ministru nu poate folosi nici un mijloc de constrângere, fără să păcătuiască împotriva libertății, rațiunii și imparțialității judecătorilor. Dacă procedează astfel, atunci ea folosește forța politică drept ultima ratio. Justiția nu este justiție politică, iar forța se justifică doar în perioadele de conflict istoric sau social. Noi nu suntem în atare situație. Justiția nu este în conflict cu infractorii, România nu este în conflict cu Europa, statul nu este în conflict cu societatea civilă. Doamna ministru trebuie să știe că nu se pot da nici măcar indicații judecătorilor, fără ca aceștia să nu se simtă stingheriți sau insultați. Acest procedeu contrazice, în ultimă instanță, normele civilizației și democrației. În sintaxa conviețuirii sociale de tip democratic, fiecare individ trebuie să poată conta pe celălalt. Infractorul trebuie să poată spera la un proces corect și imparțial, după normele judecății și regulile procesuale. El are dreptul să i se recunoască beneficiul prezumției de nevinovăție, cu toate consecințele ce decurg, până la condamnarea definitivă, altfel se încalcă legalitatea însăși. Nu se poate ca puterea să impună procurorului sau judecătorului propunerea arestării, să aresteze sau să condamne, nici să impună celeritatea, cu orice preț, fără ca, de fapt, să nu contrazică însăși dogma legalității și independenței justiției. Aceasta este democrația. Trebuie să stăm cu toții sub lege. Garanții legii sunt numai judecătorii, infractorii stau cu noi la masă până la condamnarea definitivă, tolerăm minoritățile de orice fel, puterea trebuie să conducă cu opoziția. Sunt obligatoriile dogme paradoxale ale democrației. Orice rabat de la dogme naște suspiciunea abuzului politic. Am vrut să semnalez acest aspect, pentru că eu am urcat în Parlamentul României direct din sala de tribunal. Cunosc bine volumul de lucru, modul de lucru și capacitatea judecătorilor și procurorilor din toate structurile ierarhiei judecătorești. Luați în parte, individ cu individ, oamenii aceștia sunt eroi ai rezistenței psihice. Instrumentează zeci de dosare și judecă zeci, pe parcursul unui an, cele mai multe sunt cauze complexe, cu apărări și excepții, cu ditirambi de interpretare a legii, din partea apărătorilor, cu belșug de imprevizibil. Și, totuși, se cere imperativ celeritate și corectitudine. Am văzut în presă că doamna ministru acuza incorectitudinea soluțiilor în proporții diferite la tribunale și curțile de apel. Stimați colegi, Aș vrea să îi amintesc doamnei ministru următorul aspect: nu există judecăți pe calapod. Un magistrat este corect, dacă a procedat după conștiința și convingerea sa. Soluția dată este aproape întotdeauna perfectibilă și tocmai de aceea este instituit controlul judiciar. Am mers, ca om și ca avocat, din experiență în experiență, de la o instanță, la alta. Peste tot, și în acord cu deontologia mea profesională, am uzat de tertip, de retorică, de subterfugiu. Interesul meu nu a coincis cu al judecătorului, dar am invocat motive pertinente de amânare a judecății, am argumentat S-ar putea susține că avocatul Ioan Chelaru nu vrea să intre în Europa ?! Mi se poate pretinde mie să renunț la instrumentele care îmi stau la dispoziție, pentru că organismele puterii vor să grăbească judecata cauzelor și să facă poză bună în ochii continentului ?! Îmi place să cred că Europa așteaptă să intrăm firesc, în Comunitate, cu toții însoțiți de sentimentul datoriei făcute și nu mânați de funcționari roși de ambiții și dispuși să își asume meritul integrării. Ceea ce trebuie să ne integreze pe toți este următorul aspect: din dorința de a fi pe placul continentului, dacă se insistă ca magistrații să fie prompți și categorici în sancțiuni, se poate genera un dublu abuz: o dată, împotriva drepturilor și libertăților cetățenești și, a doua oară, împotriva independenței și libertății justiției. Independența și libertatea justiției este independența și libertatea fiecărui judecător și procuror în parte. Au fost numiți oameni competenți pe posturi, să le dăm șansa să se comporte ca oameni integri. Reforma va merge mai ușor, dacă lucrează în spațiu de relaxare, netensionat, degajat. Dacă sunt oameni de valoare, de ce să facem prostia de a nu crede în ei ?! Dacă un procuror propune arestarea unui personaj și judecătorul dispune eliberarea, pentru insuficiență de probe, înseamnă că legea permite acest lucru. Și unul, și celălalt sunt conformi cu actul de justiție, nu au afinități sau interese contrarii. Vă rog să-mi permiteți să lecturez din ziarul "Gândul", din data de 27 octombrie 2005: "Nu mi-a făcut plăcere această știre", spune doamna Monica Macovei, referindu-se la punerea în libertate, din lipsă de probe, a directorilor constănțeni de către judecătorii bucureșteni. Nu se poate, este - cel puțin pentru mine, ca profesionist al legii - inadmisibil ca un alt profesionist al legii să aibă o asemenea opinie. Ca în toate, tocmai bunul simț este ignorat la noi. Asta îmi amintește și de ținuta justițiară a lui Traian Băsescu care are modul său propriu de a lectura Constituția, o viziune proprie de reformă care începe cu suprimarea opoziției, un stil de persuadare ce nu concepe opinia contrară. Mi s-ar putea replica, la toate acestea, că Europa asta vrea de la noi, vrea rezultate, vrea corupții după gratii sau, după spusa doamnei ministru, "vor să vadă cu ochii lor cum funcționează justiția". Și ce vreți să le oferiți acum ?! O rafală de retorică prin care cereți magistraților intransigență și grabă în judecăți și decizii ?! Încropeli de probe în dosare penale complexe, probe ce pot fi răstălmăcite de avocați isteți ?! Soluții pripite în dosare necoapte încă, pentru judecată ?! Faceți aceasta și veți fi protagoniștii unei farse generale care se va desluși, până la urmă, și pentru care România însăși va pierde. Riscați să aruncați justiția într-un seism cu foarte triste consecințe pentru ea însăși. A chema acum judecătorii pentru directive și sfaturi, pentru a-i învăța cum să judece, mi se pare o atitudine puerilă. Mai mult, a le preda sau impune să judece într-un anumit fel, înseamnă, de fapt, imixtiune în libertatea și independența lor și a justiției însăși. Acesta este un aspect cu adevărat grav, mult mai grav decât afacerea "Telefonul". Când premierul Tăriceanu a afirmat că "Guvernul nu va ezita să folosească toate pârghiile, pentru eficientizarea justiției", am simțit că ceva nu este în regulă. O pârghie posibilă o constituie liberul arbitru al doamnei ministru care poate dispune de numiri și poate propune, oricând, nume noi. Ce libertate mai este aceea care stă sub spectrul coerciției politice ?! Cât de liber este magistratul să judece, dacă poate fi, oricând, revocat din funcție, pentru că modul său de lucru și de analiză nu convine puterii politice ?! Unde se regăsește independența justiției, vă întreb ?! Vă mulțumesc. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Invit la microfon pe doamna senator Vedinaș Verginia, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare. Urmează domnul senator Neculai Apostol.
|
|
|
Doamna Verginia Vedinaș: Vă mulțumesc, domnule președinte. Distinși colegi, Vă mărturisesc că această declarație politică am redactat-o în urma unor dezbateri care au avut loc în grupul nostru parlamentar și doresc prin intermediul ei să protestez în nume personal, dar și al colegilor mei din Grupul parlamentar al PRM împotriva modului în care au fost concepute și se derulează dezbaterile asupra proiectelor de lege privind bugetul în comisiile reunite ale celor două Camere. Este vorba, în principal, de instaurarea unui regim care apreciem că afectează într-un mod grav statutul nostru de parlamentar. Domnilor colegi, Ca parlamentari, în general, și ca reprezentanți ai unor județe, în particular, am redactat o seamă de amendamente pe care le-am înregistrat în termeni legali la comisiile de specialitate. În ceea ce mă privește, am solicitat de la Consiliul județean Bihor un material în care au fost cuprinse nevoi suplimentare ale județului, l-am prelucrat sub formă de amendamente și l-am înregistrat la comisia de specialitate. Comisia a instituit reguli care au anihilat, în opinia noastră, semnificația efortului pe care l-am întreprins și au întronat o atmosferă de un formalism condamnabil, excesiv, având în vedere importanța legii. Astfel, amendamentele care nu conțineau sursa de finanțare, nici măcar n-au fost supuse la vot. Au fost respinse din start, ca și când n-ar fi existat. Pentru celelalte amendamente s-a stabilit un termen maxim de un minut de susținere și s-au supus la vot, fiind aproape în bloc respinse. Semnalez și faptul că organizarea a fost deficitară, în sensul că nu am fost anunțați din timp asupra momentului în care amendamentele formulate de noi urmează să fie luate în dezbatere. Domnilor colegi, statutul nostru de parlamentar presupune, ca și elemente fundamentale, dreptul de inițiativă legislativă și dreptul de a formula amendamente asupra proiectelor de lege supuse spre aprobare Camerelor Parlamentului. Legea bugetului de stat este actul normativ care cuprinde veniturile și cheltuielile planificate a se realiza într-un an, pe domenii de activitate. Ea reprezintă, practic, sursa legală pentru cheltuielile care se vor realiza în anul pentru care se întocmește bugetul respectiv. Ce sursă de finanțare ni se pretinde nouă, senatorilor, să specificăm? Obligația instituită prin art. 138 alin. 5 din Constituție trebuie să se aplice celorlalte legi speciale, elaborate în cursul anului bugetar, prin care se instituie cheltuieli suplimentare și suntem de acord că, în această situație, trebuie să precizăm sursa de finanțare. Nu, însă, în ceea ce privește amendamentele noastre la Legea bugetului. Este, de aceea, necesar ca toate amendamentele înregistrate în termen legal la comisiile de specialitate să poată fi susținute, să se supună la vot, iar cele respinse să fie cuprinse în anexa privind amendamentele respinse, ca să le putem susține în plenul Camerelor reunite. Nu este admisibil ca o regulă procedurală să suprime dreptul nostru ca parlamentari de a formula amendamente și a le susține, atât în comisii, cât și în plen. Am trăit experiența privind Regulamentul Senatului, când o negociere politică a făcut să fie aruncate la coș amendamentele la care am trudit unii dintre noi. Se repetă experiența cu Legea bugetului de stat. Este regretabil că încet, dar sigur, se instaurează un stil de activitate care afectează statutul nostru de parlamentari și pe care vă propun să-l eliminăm, din timp, pentru a nu deveni un stil de lucru la Parlament, care reprezintă, potrivit Constituției, organul suprem reprezentativ și care nu cred că ar fi benefic pentru nici unul dintre noi. Vă mulțumesc.(aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă mulțumesc.
|
|
|
Invit la microfon pe domnul senator Apostol Neculai. Urmează domnul senator Cristian Cucuian. Domnule senator, aveți cuvântul.
|
|
|
Domnul Neculai Apostol: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, Declarația mea politică de astăzi se va intitula: "Cum vom diminua decalajele existente între România și Uniunea Europeană?" Decalajele economice existente între România și statele Uniunii Europene au cauze complexe, unele de factură istorică, care țin de sisteme economice diferite, dar și de natură psihologică, dacă ne gândim la diferențele de mentalitate și chiar de educația muncii. Era normal să existe aceste decalaje. România a funcționat decenii întregi cu o economie puternic centralizată, etatistă, dirijistă, intens planificată - planificare care, de altfel, ne-ar trebui și astăzi - și conexată intereselor economice ale CAER și rolului care ni se rezervase în economia și diviziunea producției din blocul comunist. Dincolo, în spațiul Uniunii Europene, s-a consacrat, tot de decenii, economia de piață funcțională, extrem de concurențială, de mare randament și productivitate, cu anume contingentări, specializări și opțiuni economice pentru fiecare stat, dar și cu o planificare extrem de riguroasă. Timpul irosit după 1989 cu experimente politice și economice de tot felul, din patru în patru ani, cu sinuozități și reveniri, a însemnat risipirea unor resurse economice materiale, financiare și chiar umane, și amplificarea acestor decalaje economice pentru atenuarea cărora este necesar acum un efort extraordinar de mare. Practic, ne-ar fi necesară o creștere economică anuală de 7-8%, măcar 8 sau 10 ani, pentru ar recupera rămânerile în urmă în condițiile unei dinamici de recesiune economică la scară mondială și a generalizării tendințelor de globalizare economică. Or, nici celelalte țări europene din Asia sau Statele Unite ale Americii, nu vor încremeni în proiecte, așteptându-ne pe noi. Importantă este dinamica, tendința de diminuare a acestor decalaje și nu amplificarea acestora. Dragi colegi, suntem obligați să ne propunem atenuarea acestor decalaje economice, pentru că eliminarea lor este, practic, imposibilă, iar avansul țărilor Uniunii Europene este prea amplu. Punctul de plecare în acest proces dificil și complex este respectarea legislației economice. Trebuie să recunoaștem că nu am avut curajul de a promova și realiza la timp acele reforme care ne-ar fi putut plasa într-o zonă de competitivitate apropiată Uniunii Europene, atunci când gradul de suportabilitate a acestor demersuri era mult mai generos. Fără stabilitate legislativă nu putem vorbi de stabilitate macroeconomică, de menținerea unei inflații la valori rezonabile, de creștere economică sănătoasă și durabilă. Dacă tot vom schimba regulile jocului, în timpul meciului, din patru în patru ani, ce fel de strategie de dezvoltare economică, de plasamente investiționale pe termen mediu și lung mai putem gândi, când chiar și datele unui simplu plan de afaceri devin instabile și incerte. La nivel național trebuie gândită și întocmită o astfel de strategie de dezvoltare economică, în care să fie evaluată sincer performanța fiecărui domeniu de activitate, viabilitatea și locul său în economia de piață funcțională, resursele existente, gradul de tehnologizare, strategie pe baza căreia să poată fi definite țintele de dezvoltare, necesarul tehnologic, dinamica și calificarea forței de muncă și chiar orientarea școlară. Acum totul curge cam la întâmplare: haotic, inerțial, aș putea spune, fără o strategie clară de dezvoltare economică secvențială, pe termen mediu și lung, care să fie acceptată de tot spectrul politic. Fără o abordare coerentă a unei strategii de dezvoltare economică pe termen mediu și lung, strategie care să nu comporte nici o conotație sau ingerințe politice periodice, n-are rost să ne închipuim că aceste decalaje se vor reduce de la sine sau ni le vor reduce alții, de grija sau de dragul nostru. Distinsă asistență, desigur că suma efectelor atenuării decalajelor economice este sau ar trebui să fie pozitivă, deziderat care nu înseamnă că nu vor fi destule costuri sau sacrificii, în primul rând, cu mare impact social, dar cu o bună perspectivă pe termen mediu și lung. Aderarea la Uniunea Europeană presupune acceptarea de către România a principiului liberei circulații a persoanelor, a bunurilor, a serviciilor, a capitalului, fără nici un fel de protecție tarifară vamală. Or, mare parte din economia românească este ,totuși, departe de nivelul de performanță, de standardele de productivitate tehnologică și umană, de calitatea bunurilor și serviciilor din Uniunea Europeană, iar economia de piață nu iartă. Concurența este extrem de dură, iar cine nu face față este rapid eliminat, locul fiind instantaneu ocupat de un alt competitor viabil. În Uniunea Europeană se înregistrează de ceva vreme o criză de supraproducție. Un excedent care-și caută debușee, piețe de consum, iar agricultura europeană este contingentată tocmai pentru a încerca limitarea acestor supraproducții care ar duce la prăbușirea prețurilor. Noi suntem acum în faza perspectivei dezolante de a deveni o piață de consum, un bazin furnizor de mână de lucru încă ieftină și puțin pretențioasă, o țară cu ceva resurse minerale și energetice interesante. De exemplu, lipsa de performanță în agricultură, după lungi și grele negocieri ale capitolului respectiv de preaderare și a contingentelor aferente, va elimina mulți producători autohtoni de pe piață, gol de piață care va fi imediat ocupat de producători nu autohtoni, ci de producătorii din Uniunea Europeană. Consider că în timpul scurt care a mai rămas, până în momentul 1 ianuarie 2007, Guvernul României, Ministerul Agriculturii, trebuie să identifice soluții, să structureze proiecte de modernizare a agenților economici, cărora li s-a acordat un termen de grație pentru aducerea acestora la standardele Uniunii Europene, să atragă finanțări externe consistente, astfel încât integrarea europeană să reprezinte un proces firesc, nu doar o decizie politică. Cel puțin o perioadă, efectele integrării vor fi stranii, dacă nu chiar perverse. Circulația forței de muncă va face ca românii să muncească în exterior pe lefuri mai bune ca în țară, dar mai mici decât ale europenilor. Experții străini vor veni să lucreze în România pe lefuri europene, sifonând capitalul românesc. Piața bunurilor și serviciilor va fi dominată de produse de import, proces care înseamnă, totodată, și import de șomaj, iar infuziile de capital european sau multinațional vor absorbi, în final, și bruma de capital românesc. Integrarea europeană este, însă, singura alternativă și opțiune viabilă, iar noi trebuie, totuși, să credem că vom reuși să reducem aceste decalaje economice. Cel puțin o vreme, percepția va fi de perpetuare a diferențelor actuale, resimțită, în principal, în nivelul de trai și dimensiunea costurilor sociale. Vor fi destule frustrări și nemulțumiri legate de impresia că deși toți, cetățeni europeni, multe atributuri ne vor consacra drept cetățeni europeni de rangul trei sau chiar patru. Până la urmă, dragi colegi, toate zbaterile noastre în Parlament sau ale Guvernului României nu au nici o valoare sau nici un sens, dacă economia nu resimte o creștere sănătoasă, iar simplul cetățean nu regăsește roadele acestui fenomen într-un nivel de trai mai bun. Vă mulțumesc. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Mulțumesc.
|
|
|
Invit la microfon pe domnul senator Cristian Cucuian, din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD. Urmează domnul senator Otilian Neagoe. Aveți cuvântul, domnule senator.
|
|
|
Domnul Cristian Cucuian: Mulțumesc, domnule președinte. Decizia Guvernului de a renunța, deocamdată, la Acordul cu Fondul Monetar Internațional, după ce ani la rând, opinia publică a fost ținută în impas cu încheierea unui atare acord, a generat în mod firesc poziții și opinii diferite. De fapt, acordul existent cu FMI rămâne valabil până la mijlocul anului 2006, când expira oricum, însă Executivul nu se va mai simți legat de părerile Fondului asupra politicilor sale financiare. Consider că blocarea Acordului cu FMI este o oportunitate pentru ca România să demonstreze că se poate gestiona și singură. Fondul consideră, de pildă, nerealist proiectul de buget pe 2006, declarându-l inflaționist din pricina creșterilor salariale, fără acoperire, pe care la include. Cele patru creșteri de salarii din ultimul an au însă la bază realizările din economie. Pe bună dreptate, românilor li s-a spus ani de zile că o țară nu poate consuma mai mult decât produce. Se pare că a venit momentul în care corelația salarii-productivitate să acționeze în favoarea majorării salariilor. Apreciez ca exagerate pretențiile FMI legate de deficitul extern. Una este să ai deficit strâns și alta este să faci un excedent. FMI dorea ca acest deficit extern, produs exclusiv de sistemul privat, să fie acoperit de cel public, lucru care nu este corect. Ce vor spune investitorii străini, până una alta? În ochii investitorilor contează mai ales performanțele economice ale unei țări. Or, România se prezintă bine sub acest raport cu o creștere economică importantă, cu inflație în scădere și cu perspective de a atrage în continuare investiții externe. Polonia, Cehia, Ungaria nu mai au, de altfel, nici un acord cu FMI și nu s-a întâmplat nici o tragedie. România punctează în prezent un deficit bugetar de numai 0,5% față de limita de 3% stabilită pentru țările Uniunii Europene. După ani grei de așteptare generală industria românească începe să contribuie cu o valoare adăugată apreciabilă a produselor sale, nefiind doar beneficiara unei mâini de lucru ieftine și a unui nivel de trai scăzut. Practic, ce câștigăm? Nu mai crește TVA, avem posibilitatea să investim mai mult în construirea de drumuri. Intr-un timp scurt vom avea mai mulți bani de cheltuit pentru sănătate, educație, cercetare, iar din liberalizarea contului de capital vom avea mai multă valută în țară. Mai devreme sau mai târziu, acordul cu FMI trebuia să înceteze. Capacitatea de gestiune a politicilor economice există în România, depinde cum poate fi administrată. A te descurca singur înseamnă să pornești de la ideea că vei respecta două lucruri: îți vei asuma responsabilitatea și vei fi disciplinat. În momentul de față, cele mai important lucru este să ne construim un buget solid, din da care să ne permitem să ne asigurăm celelalte acorduri pe care România le-a încheiat până în prezent. Vă mulțumesc. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă mulțumesc.
|
|
|
Are cuvântul domnul senator Otilian Neagoe, din partea PSD. Urmează domnul senator Șerban Cezar Strătilă. Aveți cuvântul, domnule senator.
|
|
|
Domnul Otilian Neagoe: Vă mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor senatori, mi-am intitulat declarația politică de azi, "Brașovul sub semnul nepăsării guvernamentale". Brașovul se află în pragul unui colaps economic și social. Brașovul, un oraș care, altădată, avea o industrie bine dezvoltată și care dădea țării profit și export de bună calitate, iată că astăzi se confruntă cu o criză de amploare. La nivelul județului Brașov, în 1990, lucrau 300.000 de salariați. Astăzi Brașovul mai are 166.000 de salariați. Dacă în 1990 erau 300 de agenți economici, astăzi Brașovul are 28.000 de agenți economici. A fost, în acești ani, o restructurare economică de amploare. Dar, din păcate, această restructurare economică de amploare a însemnat numai și numai disponibilizări. Din păcate nu s-a produs și o restructurare tehnologică. Și trebuie să vă exemplific cu câteva cifre pentru a vedea care au fost proporțiile disponibilizărilor în acești 15 ani. Dacă în 1990 la ROMAN S.A. lucrau 24.000 de persoane, astăzi mai lucrează 2000 de angajați. La TRACTORUL lucrau în 1990 peste 22.000 de persoane. Astăzi mai sunt 3.300 de angajați. În industria de apărare de la Brașov lucrau, în 1990, peste 30.000 de angajați. Astăzi mai lucrează doar 3000. La Făgăraș, la NITRAMONIA, lucrau circa 6-7.000 de angajați. Astăzi mai lucrează 1.100 și exemplele ar putea continua. Sigur că Brașovul a reprezentat mereu pentru România o zonă economică foarte puternică. Există o tradiție industrială de zeci de ani la Brașov care, din păcate, astăzi traversează o criză de amploare. Brașovul a trebuit să suporte, în anii 1970, un șoc social foarte mare deoarece, ca urmare a politicii statului de atunci, s-a dezvoltat la Brașov o megaindustrie, care a însemnat și suportarea de către Brașov a unui exod rural de mare amploare, municipiul Brașov și-a dublat populația între 1970 și 1980 de la 170.000 de locuitori la circa 340.000 de locuitori. După 1980 a început un declin economic, dar după 1990 trebuie să mai spunem că și exportul care însemna foarte mult pentru economia județului s-a diminuat foarte mult. În anul 2000, la Brașov, exportul a însemnat circa 200 milioane dolari. Între anii 2001-2004, ca urmare a unor politici mai puternice, mai bine susținute de către Guvern, a început la Brașov să crească exportul. Exportul a crescut de la 200 și ceva de milioane de dolari, în 2000, la 760 milioane în 2004. Deci, iată că, în condițiile în care s-a redus foarte mult forța de muncă, în condițiile în care nu s-a făcut o restructurare tehnologică, exportul a crescut la Brașov. Asta înseamnă că la Brașov se mai poate face performanță economică, se mai poate face performanță industrială. La această oră, în aceste condiții deosebit de grele, totuși se exportă autoutilitare pentru pompieri în Irak, la o comandă a SUA, se exportă tractoare în Egipt și Turcia, există o solicitare de la o firmă din SUA pentru 5000 de tractoare, se exportă rulmenții, se exportă motoare electrice. Concluzia este că Brașovul încă dispune de o infrastructură care poate să producă lucruri de calitate. De aceea, este nevoie de un sprijin economic, de o intervenție imediată și urgentă din partea Guvernului, din partea statului. Nu este vina Brașovului că la un moment dat, în anii '70 s-a dorit dezvoltarea unei megaindustrii în această zonă. Pentru că, iată, această înjumătățire a locurilor de muncă, de la 300.000 de locuri de muncă la 100-166.000 de locuri de muncă, cât are județul Brașov la această oră, a adus județului, din păcate, o polarizare socială foarte mare, a adus județului multă sărăcie. În cartierele Brașovului s-a acumulat, pe lângă sărăcie, și multă infracționalitate. Observăm astăzi ce se întâmplă în Occident. Ne pasc pericole foarte mari în această zonă, dacă nu vom interveni cu măsuri rapide pentru a înființa locuri de muncă, pentru a sprijini mai mult județul Brașov. Și nu sunt lucruri care nu stau la îndemâna Guvernului. Este nevoie, în primul rând, de investiții mai mari în infrastructură. În 2004 lucrurile erau rezolvate pentru a începe autostrada București-Brașov. În acest an trebuia să înceapă tronsonul de autostradă Predeal-Codlea. Din păcate, acest proiect nu a mai început și nici în 2006 în proiectul de buget, nu sunt alocate sume pentru această autostradă. Nu sunt prevăzute fonduri în 2006 nici pentru ocolitoarea Brașovului, care are, de asemenea, o însemnătate foarte mare pentru Brașov. Brașovul, la această oră, este sufocat, este traversat de 5 drumuri județene. În condițiile în care vrem să facem turism, în condițiile în care...
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Domnule senator, numai o secundă. Vă rog, interviurile se dau afară, stimată doamnă senator. Vă rog să părăsiți sala. Vă rog foarte mult imediat să părăsiți sala. Vă rog să vă ocupați locurile. Domnilor senatori, vă rog să vă ocupați locurile. Vă rog să mă scuzați, domnule senator. Aveți cuvântul.
|
|
|
Domnul Otilian Neagoe: ...în condițiile în care, în anii trecuți s-au făcut din partea Guvernului eforturi pentru a dezvolta o rețea de drumuri turistice care puteau să ajute economia județului, iată că, acum, sunt alocate fonduri foarte mici pentru aceste drumuri. În anul 2006 sunt prevăzute numai 60 miliarde lei pentru reparații și modernizări la drumuri județene. Este, de asemenea, necesar să sprijinim la Brașov, în mai mare măsură și zona de protecție socială. Avem, la această oră, la Brașov, 21.000 de șomeri. Anul viitor vor ieși din plată circa 10.000 de oameni care au fost disponibilizați de la ROMAN, de la TRACTORUL, deci iată o problemă de maximă importanță pe care trebuie să o tratăm cu toată seriozitatea. Nu trebuie să uităm că Brașovul are și o rețea școlară foarte puternică. Din păcate, nemaipariindu-se pe industrie, foarte mulți tineri nu-și îndreaptă opțiunile de pregătire profesională în direcția industriei și am ajuns la această oră ca Brașovul să fie deficitar la prelucrători prin așchiere, ca Brașovul să aibă un deficit de ingineri. Mulți dintre cei care erau pregătiți, mulți dintre specialiștii din aceste zone au plecat în străinătate, mulți dintre ei probabil că vor mai lucra mult timp în străinătate, dar avem nevoie ca tinerii noștri să-și îndrepte gândurile către industrie. România are nevoie de industrie. Brașovul, într-adevăr, are un interes pentru industrie, dar cred că, în primul rând, interesul aparține României. Doamnelor și domnilor, de aceea este nevoie de intervenția Guvernului, este nevoie de intervenția statului.
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă mulțumesc, domnule senator.
|
|
|
Domnul Otilian Neagoe: Joseph E. Steglitz spunea, în cartea lui despre globalizare (Schatten der Globarizirung), că "este nevoie de intervenția Guvernului, este nevoie de intervenția statului pentru a corecta eventualele dezechilibre care apar". Eu cred că la Brașov este nevoie de acest lucru. Am făcut zilele trecute o scrisoare deschisă către primul-ministru al Guvernului și am solicitat o delegație guvernamentală care să vină să analizeze la Brașov, împreună cu autoritățile locale, această stare deosebit de gravă. Mizez pe faptul că acest lucru se va întâmpla, iar Brașovul va rămâne în prim-planul performanței economice. Vă mulțumesc pentru atenție. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Vă mulțumesc.
|
|
|
Invit la microfon pe domnul Cezar Șerban Strătilă, din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD. Aveți cuvântul.
|
|
|
Domnul Cezar Șerban Strătilă: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor senatori, De câteva săptămâni încoace asistăm la tot felul de scandaluri în mass-media cu privire la mediul politic. Apar diverse scenarii conform cărora se cercetează tot felul de afaceri ilicite, presa devine un justițiar, grupuri de interese de sorginte securisto-comuniste cu parfum europeano-american presează atât guvernarea, cât și opoziția, precum și puterea judecătorească sau îi șantajează pe liderii politici. Totul se întâmplă ca și cum ne-am afla în fața unor filme polițiste cu iz de science-fiction. Zilele trecute s-a vrut crearea unei crize politice, din fericire eșuată, care ar fi putut bloca reformarea sistemului politic, a sistemului judecătoresc, a sistemului public și chiar intrarea în Uniunea Europeană. Există, în momentul de față, o serie de personaje ce interpretează, în best-seller-ul vieții lor, roluri de factori decizionali care boicotează orice încercare de modernizare a societății românești. Aceste personaje pun interesul personal deasupra celui național, creând tensiuni în rândul coaliției guvernamentale, tensiuni menite să compromită efortul făcut de actuala guvernare în sensul reformării și modernizării societății românești. Pornind de la aceste considerente, se poate observa că un sistem ticăloșit încearcă prin orice metode să supraviețuiască, hrănindu-se din idealurile populației și diminuându-i speranța într-un trai mai bun. Ca o ariergardă a acestui sistem, PSD vehiculează peste tot incapacitatea actualei puteri de a gestiona problemele țării, sperând într-o revenire la guvernare care să aibă ca efect consolidarea grupurilor de interese ce se simt amenințate de construcția instituțională a țării. Folosindu-se de lupta între coaliție și sistem, liderii social-democraților au găsit cuiul lui Pepelea, solicitând demisia de onoare a premierului pentru telefonul dat procurorului-șef cu privire la anchetarea omului de afaceri Dinu Patriciu, precum și demisia tuturor celor implicați în acest scandal. Parafrazându-l, parcă, pe Cațavencu, "în interesul țărișoarei mele România", citez: "PDS-ul consideră..." asistă la lupta de gherilă care se desfășoară între cele două Palate, Guvern și președinte, în timp ce agenda cu problemele reale ale cetățenilor este uitată". Ce frază cutremurătoare! Ce populism ieftin care începe să plictisească pe toată lumea, prin care oamenii fostei guvernări vor să pară că-și aduc aminte de cetățeni. Folosind astfel de metode, social-democrații încearcă să abată atenția de la lupta contra corupției, ce afectează piramida relațională a propriilor tovarăși, la chestiuni ce privesc organizarea internă a unei alianțe politice. Profitând de mediatizarea unor subiecte ce stârnesc interesul publicului, ariergarda sistemului pregătește un scenariu de compromitere a actualei guvernări, cu unicul scop de a obține rezultate în beneficiul propriu și, evident, în dezavantajul națiunii române. Stimați colegi, ținând cont de cele prezentate mai sus, se pune o întrebare: ce opțiuni avem pentru viitorul acestei țări? Un drum fără perspectivă, creat de moștenirea unui sistem perimat, dar șlefuit puțin în stil occidental, sau o cale modernă de integrare respectabilă în Uniunea Europeană? Vă mulțumesc. (aplauze)
|
|
|
Domnul Nicolae Văcăroiu: Stimați colegi, am încheiat declarațiile politice.
|
|
|
|
 |
|
|