Plen
Ședința Senatului din 6 martie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.26/16-03-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
05-12-2023
28-11-2023 (comună)
22-11-2023
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 06-03-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 6 martie 2006

  1. Declarații politice prezentate de doamnele și domnii senatori:

 

Ședința începe la ora 15,35.

Lucrările sunt conduse de domnul senator Nicolae Văcăroiu, președintele Senatului, asistat de domnul senator Valentin Zoltan Puskas și domnul senator Gheorghe Funar, secretari ai Senatului.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă propun să începem ședința cu declarații politice și după aceea vom supune votului și ordinea de zi. De acord ?

Din sală: Da, da.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

 
Cornelia Cazacu - Participarea la Forumul pentru promovarea egalității de șanse între femei și bărbați

Dau cuvântul doamnei senator Cornelia Cazacu, din partea Alianței PNL-PD. Urmează domnul senator Ion Florescu.

Aveți cuvântul, doamna senator.

 

Doamna Cornelia Cazacu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Zâmbetul înseamnă, pentru fiecare femeie, o mică și stranie victorie, o revanșă efemeră asupra dezamăgirilor, asupra rarității lucrurilor frumoase și adevărate din această lume.

Cu inima deschisă pentru eterna sărbătoare a frumuseții sufletului, nu încetez să cred în lucrurile frumoase, în simțămintele adevărate.

Având în vedere că peste 2 zile vom sărbători Ziua internațională a femeii, doresc, pe această cale, tuturor femeilor un sincer și călduros "La mulți ani!" (aplauze)

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamnelor și domnilor colegi,

Ca președinte al Comisia pentru egalitate de șanse, voi sprijini o reprezentare cât mai echilibrată a femeilor în raport cu bărbații în viața politică.

În această calitate, am fost invitată vineri, 3 martie, de Consiliul județean Timiș, în parteneriat cu Asociația pentru Promovarea Femeilor din România, la Forumul pentru promovarea egalității de șanse între femei și bărbați. În cadrul acestui forum, a fost dezbătută problematica egalității de șanse, fiind identificate direcții de acțiune pe termen scurt și mediu, privind accesul femeilor în sfera decizională.

România și-a armonizat în mare parte legislația cu normele europene, însă domeniul în care avem deficiențe este cel al aplicării cadrului existent. Societatea românească a rămas în mare parte tributară modelului tradițional, patriarhal și este încă departe de construirea unui model partenerial care să presupună afirmarea și dezvoltarea liberă a fiecăruia, indiferent de sexul său.

Personal, am susținut și voi sprijini inițiativele adoptate în cadrul acestui forum, pe durata mandatului în care am fost învestită și spun asta amintind de inițiativa Consiliului European de a înființa Institutul European pentru Egalitatea de Gen. În acest sens, aș vrea să reamintesc o recomandare a Uniunii Europene care prevede că, până în anul 2010, 40% din funcțiile decizionale să fie ocupate de către femei. (aplauze)

Să nu vă bucurați prea mult.

După 16 ani de democrație, consider că este nevoie de o reprezentare mai echilibrată în sferele decizionale a femeilor în raport cu bărbații.

Cred că este momentul să ne gândim mai serios la aceste aspecte, punând chiar noi piatra de temelie prin legile pe care le vom iniția.

Vă mulțumesc foarte mult.(aplauze)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

 
Ion Florescu - Recalcularea pensiilor prin micșorarea veniturilor

Invit la microfon pe domnul senator Ion Florescu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social-Democrat și urmează domnul senator Corneliu Vadim Tudor.

 

Domnul Ion Florescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică are ca titlu "Recalcularea pensiilor prin micșorarea veniturilor".

Cu vreo 14 luni în urmă, Alianța Dreptate și Adevăr, promițând tuturor cetățenilor că vor trăi mai bine, vărsa în averse promisiuni pe tot cuprinsul patriei, de la tânăr la vârstnic, de la țăran la orășean.

Venerabililor noștri pensionari li se promitea, la acea vreme, printre multe altele, recalcularea pensiilor, astfel încât să fie respectat principiul la muncă și vechime egale - pensie egală, promovarea de programe speciale pentru creșterea calității vieții, construcția de noi cămine, modernizarea celor existente, elaborarea de standarde de calitate în domeniul serviciilor de îngrijire la domiciliu, rezolvarea unor servicii integrate socio-medicale la domiciliu și altele.

Ce s-a întâmplat până acum deja se știe. Creșterea pensiilor a devenit - aș putea spune - o bășcălie. Puterea de cumpărare a pensiilor scade de la lună la lună. Potrivit statisticilor, aproape jumătate din pensionarii noștri aveau, la sfârșitul anului abia încheiat, pensia lunară sub 2 milioane lei, iar numărul celor care au pensie între 2 milioane și 3 milioane lei era de aproape 1 milion.

Dulcea iluzie creată de mincinoasele promisiuni ale Alianței Dreptate și Adevăr s-a transformat în dramă. Drama este cu atât mai mare cu cât subvențiile din agricultură au dispărut, gazele s-au scumpit, curentul electric la fel, întreținerea la bloc a crescut cu milioane de lei. În loc de un trai promis a fi mai bun, pensionarii se confruntă cu o situație fără precedent de grea.

Ei nu se revoltă, nu fac mitinguri, nu blochează drumuri sau aeroporturi, nu fac greve de lucru. O fac fără voia lor, în schimb, dar din vina puterii, pe cea a foamei. Ei tac, tac și suferă cu demnitate, așteptând să moară, ceea ce este posibil să aștepte și unii dintre politicieni, dintre politicienii care conduc acum această țară, așa cum, de altfel, s-au și pronunțat într-un mandat anterior.

În ziua de 1 octombrie 2006, Ziua internațională a persoanelor vârstnice, mă aflam în municipiul Motru la sărbătorirea zilei pensionarilor. Cu acea ocazie, s-a dat citire din partea Guvernului și a Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei unei scrisori triumfaliste prin care se promitea urmărirea atingerii mai multor obiective strategice, deci încă un șir de promisiuni, printre care reducerea sărăciei și a marginalizării sociale, îmbunătățirea standardului de viață pentru persoanele vârstnice. Se viza, printre altele, și modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2004 privind acordarea unor facilități familiilor de pensionari, aprobată prin Legea nr. 565/2004, în sensul compensării în bani a tichetelor de călătorie neutilizate de către pensionari.

Ordonanța de urgență pentru valorificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2004 privind acordarea unor facilități familiilor de pensionari, aprobată prin Legea nr. 565/2004 a fost adoptată, într-adevăr. Art.4 alin.1 prevede că, începând cu anul 2006, anual se compensează în bani, tichetele de călătorie acordate în baza Legii nr.147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, cu modificările ulterioare. Mai mult decât atât, în art.29 din Legea nr.379/2005, respectiv Legea bugetului de stat pe anul 2006, se specifică faptul că prevederile art.4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 71/2004 privind acordarea unor facilități familiilor de pensionari nu se aplică în anul 2006.

Prin Scrisoarea nr.308/9.01.2006, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei trimite Consiliului Județean al Persoanelor Vârstnice Gorj un răspuns la această problemă, "foarte încurajator", specific, cu ghilimelele de rigoare. Citez din scrisoare: "Data la care această măsură va fi aplicată se va stabili în funcție de posibilitățile bugetare, prin hotărârea Guvernului". Ce să înțelegem ? Că nici principiul dreptului câștigat nu se mai respectă ?

Este foarte gravă această desconsiderare față de această categorie de oameni care și-au făcut datoria față de țară, iar statul îi împinge acum spre suferință, spre prăpastie, nefăcându-și datoria față de ei.

Ca minim gest de respect, de considerație față de părinții și bunicii noștri, vă solicit, domnilor guvernanți, să faceți un minuscul efort în găsirea soluției favorabile de recompensare în bani a tichetelor de călătorie rămase neutilizate de anul trecut. Măcar atât!

Mulțumesc. (aplauze)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

 
Corneliu Vadim Tudor - Contracararea proclamării autonomiei teritoriale a unui ținut secuiesc

Invit la microfon pe domnul senator Corneliu Vadim Tudor, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare. Urmeazădomnul senator Puskas Valentin.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

 

Domnul Corneliu Vadim Tudor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere atentatul pe care șovinii unguri îl pun la cale împotriva statului național unitar român, ei fiind hotărâți să proclame autonomia teritorială a unui aberant "ținut secuiesc", în mod concret, proclamarea și instituirea unei republici independente secuiești, cu guvern, parlament, poliție, jandarmerie proprii, prin smulgerea județelor Harghita, Covasna și Mureș din componența României și luând în considerare lipsa de reacție a autorităților statului, care parcă sunt paralizate de frică, deși sunt obligate să vegheze la respectarea Constituției și la apărarea integrității țării, am decis următoarele:

  1. Partidul România Mare organizează un uriaș miting de protest care se va desfășura miercuri, 15 martie, la Odorheiu Secuiesc și la care sunt așteptați peste 100.000 patrioți din țară și din străinătate, la fel ca la Alba Iulia, în 1 Decembrie 1918.
  2. Am să conduc personal această manifestare pe care o doresc pașnică, dar suficient de fermă ca să le scoată din minte revizioniștilor unguri definitiv ideile de autonomie teritorială și de sfârtecare a României.
  3. În vederea mobilizării oamenilor și a bunei desfășurări a mitingului de protest, am stabilit ca persoanele de contact să fie senatorii Gheorghe Funar, Ilie Ilașcu și Nicolae Iorga.

Fraților, veniți, cu mic, cu mare, să ne apărăm Țara, istoria, demnitatea națională.

Pentru Ardeal, au murit, în cele două războaie mondiale, peste 1 milion de români, iar nouă ne e frică acum de o mână de bezmetici cărora le fierbe palinca în cap ?!

Fac apel la ordine, disciplină și respectarea valorilor creștine.

Deșteptarea ! Patria în primejdie !

O informație de ultimă oră: la întâlnirea pe care am avut-o în această zi cu domnul Traian Băsescu, la Palatul Cotroceni, acesta ne-a asigurat că va găsi o soluție pentru detensionarea situației, pe care n-am creat-o noi, și respectarea ordinii constituționale. Deși gazda noastră nu a spus exact la ce anume se gândește, noi avem motive temeinice să credem că președintele se va deplasa el însuși la Odorheiu Secuiesc și nu cred că este nimeni atât de iresponsabil să proclame autonomia teritorială a acelei zone în fața șefului statului care nu va fi singur, bineînțeles, ci însoțit de o întreagă suită.

Să dea Dumnezeu să triumfe rațiunea și legea!

Noi, cei de la Partidul România Mare, suntem pregătiți pentru orice eventualitate.

Vă mulțumesc. (aplauze din partea Partidului România Mare)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

 
Puskas Valentin Zoltan - Creșterea nejustificată a prețurilor și repercusiunile asupra populației

Invit la microfon pe domnul senator Puskas Valentin, din partea UDMR. Se pregătește domnul senator Mihai Țâbuleac.

Aveți cuvântul !

 

Domnul Puskas Valentin Zoltan:

Domnule președinte,

Distins Senat,

Văd că sunt primul care vine să-și apere țara. Vreau să-mi apăr țara împotriva bișnițarilor și celor care fac praf economia românească.

Evoluția prețurilor în România de după 1989 reprezintă o enigmă nu numai pentru oamenii obișnuiți, dar și pentru specialiștii în domeniu.

Anii cu inflații mari ne-au obișnuit cu creșterea aproape zilnică a prețurilor și aceste creșteri erau contabilizate pe seama inflației și a cursului de schimb leu - dolar sau alte valute, nefiind invocați niciodată factori ca: proasta organizare a sistemului economic, cheltuieli mari de administrație, productivitatea muncii redusă, setea de îmbogățire rapidă și așa mai departe.

Și, uite, așa, înainte de orice tratative, orice protocoale care se refereau la integrarea României în Uniunea Europeană, prețurile noastre au început să concureze, ba chiar să doboare pe cele din Europa.

Au fost și unele încercări timide și sporadice de a ține în frâu explozia prețurilor, dar toate încercările s-au dovedit ineficiente.

Creșterea continuă a cursului leu - dolar în defavoarea monedei naționale a însemnat refugiu pentru firme în explicarea creșterii prețurilor.

Dar iată că a venit și timpul, începând cu 2005, când leul a început să se întărească. Zi cu zi, săptămână de săptămână, leul românesc devine mai puternic și oamenii de rând s-au gândit, pe bună dreptate, că va urma și o scădere a prețurilor. Nici vorbă. Cu cât a scăzut cursul leu-dolar sau euro, cu atât au crescut și prețurile, pentru că - vezi, Doamne! - valuta valorează, acum, mai puțin și firmele au intrat în pierdere. Au fost și alte încercări de a diminua prețurile, de a reduce prețurile, în special în domeniul sănătății, la medicamente, sau la alimentele de bază, prin reducerea cotei de TVA, dar și acest lucru fără succes.

Îmi amintesc că, în momentul în care s-a votat în Senat, în vechea legislatură, reducerea cotei TVA la medicamente, am pus pariu, de la acest microfon, că prețul medicamentelor va rămâne același. Din păcate, nu am avut dreptate. Prețul medicamentelor nu a rămas același, ci a crescut, cu tot TVA-ul redus și cu cursul valutei mai scăzut.

Am vrut să reiau aceste gânduri și acum, când există anumite propuneri atât din partea colegilor parlamentari, cât și din partea Guvernului, de a micșora anumite taxe și, în special, de a micșora TVA-ul la anumite produse.

Sunt convins că aceste măsuri, nici de data aceasta, nu vor ajuta populația. După mine, este mai bine dacă rămâne TVA-ul așa cum este și, din TVA-ul încasat, încercăm să dăm mai multe pensii, încercăm să îmbunătățim sistemul de asigurări sociale de sănătate și așa mai departe.

Asta spre binele celor mulți din România.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

 
Mihai Țâbuleac - Jocul politic, în general, și arta politicianului român de a folosi imaginea

Invit la microfon pe domnul senator Mihai Țâbuleac, din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD.

Urmează domnul senator Viorel Ștefan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

 

Domnul Mihai Țâbuleac:

Domnule președinte, doamnelor și domnilor senatori.

Declarația mea politică de astăzi nu se vrea prea filosofică, ci, mai degrabă, simplă și concisă. Ea se va referi la jocul politic, la acea activitate pe care majoritatea dintre noi o realizăm, direct sau indirect, în detrimentul celor care ne-au ales și în așa-zisul nostru avantaj.

Jocul politic, pe care îl practicăm noi, este slujba noastră, job-ul nostru, în limbajul consacrat. Dar atunci când, din cauza acestei munci, suferă diferite categorii sociale, femei, bătrâni, tineri, copii, nu mai este o simplă activitate, ci este o manipulare, o bătaie de joc a visurilor generațiilor întregi.

În acest sens, zilele trecute, am asistat, ca spectator, la jurnalele TV, care mi-au prezentat ramura cea mai puternică a jocului politic: arta de a folosi imaginea. Astfel, am observat cum un om politic, anchetat de DNA, și-a deschis larg porțile casei sale către presă și, printr-un gest grandoman, a încercat să arate că nu are nimic de ascuns atunci când este menționat numele său în diverse scandaluri. Interesant este că aceeași figură politică emblematică s-a ferit și a criticat dur reprezentanții Procuraturii, care au venit în percheziție la aceeași locuință.

Se pune, astfel, întrebarea: care a fost rostul acțiunii de invitare a presei în casa cu pricina, atunci când gazda nu se supune rigorilor legii, ca și orice cetățean anchetat de justiție? Răspunsul este simplu: jocul de-a victima face bine la imaginea personală și se hrănește din încrederea omului simplu și amărât, căruia îi plac telenovelele politice și se lasă furat și condus de ele.

Arta de a ști cum să te joci cu imaginea și comunicarea, pentru un scop populist, m-a surprins și atunci când un înalt demnitar, într-o ședință județeană a unui important partid politic, și-a încălcat propriile principii și respectul față de partenerii politici. Într-un discurs social, cu tentă propagandistică, și-a contrazis politica partidului pe care îl reprezintă, sprijinind migrația politică locală.

Sperând într-o creștere a notorietății personale, respectivul lider politic și-a învățat rolul mecanic și, într-o exuberanță actoricească, și-a individualizat exagerat importanța politică a propriului partid. Aceasta nu ar fi o problemă, fiecare politician face ce vrea, atâta timp cât respectă înțelegerile politice pe care le-a încheiat. Jocul respectivului actor politic poate deveni, însă, periculos, stârnind, voit sau nevoit, scânteia unor conflicte ce așteaptă un pretext. (discuții și vociferări în sală)

Stimate colege și stimați colegi, am încercat, astfel, să evidențiez acea parte din fișa postului de politician, pe care o interpretăm foarte bine și prin care încercăm să ne materializăm acele slăbiciuni personale numite nevoi sociale, financiare, politice etc.

Pornind de la aceste interpretări actoricești, pe care le facem în scopuri electorale, cred că este timpul să jucăm și pentru cei care au nevoie de noi și care ne votează, chiar dacă, în ultima vreme, își cam pierd speranța privind finalitatea activității noastre parlamentare.

Doamnelor și domnilor senatori,

Dacă nu avem capacitatea să lăsăm de o parte slăbiciunile și actele teatrale folosite în mass-media, să nu ne închipuim că în Uniunea Europeană ne putem permite aceste jocuri. Atât cetățenii români care se maturizează politic, treptat, treptat, cât și cei europeni vor sancționa aceste atitudini ale noastre, iar rezultatul va fi dramatic pentru marea majoritate dintre parlamentari.

Totul depinde de noi înșine!

Vă mulțumesc. (aplauze)

 
Viorel Ștefan - Aplicarea cotei unice de impozitare și degradarea stării economice a României

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Invit la microfon pe domnul senator Viorel Ștefan, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Urmează domnul senator Gheorghe Funar, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare.

Aveți cuvântul, domnule senator Ștefan.

 

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte, doamnelor și domnilor senatori,

La sfârșitul lunii ianuarie 2005, de la aceeași tribună de aici, făceam un apel către dumneavoastră, lansând rugămintea să rezistăm tentației jocurilor politicianiste și să abordăm problema modificării sistemului fiscal prin introducerea cotei unice, cu maturitate, fără prejudecăți, fără patimă, dar cu maximă responsabilitate față de mandatul pe care ni l-au încredințat cetățenii.

Atrăgeam atenția, atunci, asupra faptului că avantajele salariale aparente își vor pierde orice relevanță dacă, din lipsă de resurse bugetare, se pune în pericol buna funcționare a serviciilor sociale, se trimite o lovitură sub centură întreprinderilor mici și mijlocii, se renunță la reducerea cotei de contribuții la asigurări sociale, se amputează resursele financiare necesare refacerii și modernizării infrastructurii sau cele necesare restructurării și modernizării administrației publice locale și toate acestea pe fondul deteriorării iminente a echilibrelor macroeconomice, ceea ce va crea dificultăți suplimentare în procesul de integrare în Uniunea Europeană. Din păcate, acest semnal de alarmă a rămas fără ecou.

La scurt timp după acel moment, misiunea Fondului Monetar Internațional, sosită la București pentru a evalua politicile macroeconomice ale Guvernului proaspăt instalat, manifesta o poziție fermă, somând România să renunțe la cota unică și să continue politicile prudente implementate în anii anteriori. Neclintiți, fermi pe poziție, cu dezinvoltura, nonșalanța și agresivitatea caracteristice doar celor care niciodată în viață nu au fost măcinați de vreo îndoială, liderii noii Puteri, răspunzând doar presiunilor exercitate de cei care le-au finanțat campaniile electorale, au sacrificat acordul preventiv cu Fondul Monetar Internațional și au continuat să aplice cota unică, creând premisele derapajelor macroeconomice înregistrate ulterior.

Încercările disperate de a estompa efectele nefaste asupra constituirii resurselor bugetare au condus la adoptarea mai târziu a unor măsuri ce au adus la disperare pe românii cu venituri medii și mici:

  • impozitul pe dobânzile la depozitele bancare a crescut, într-o primă etapă, de 10 ori, ulterior, de 16 ori;
  • impozitul pe terenul agricol a crescut de 44 de ori, de la 11.000 de lei vechi, la 440.000 de lei vechi;
  • impozitul pe activitatea microîntreprinderilor s-a dublat;
  • s-au introdus accize pentru consumul de curent electric într-o manieră nesăbuită, disonantă cu reglementările și practicile din țările europene;
  • prețurile la utilități și produse energetice au crescut într-un ritm superior celui programat;
  • graficul de aliniere a nivelului accizelor la directivele europene a fost devansat cu 15 luni, conducând la o creștere a acestora cu 13,5% mai mare decât nivelul negociat.

Și lista ar putea continua.

În legătură cu faptul că nivelul accizelor la produsele petroliere a crescut, în mod nejustificat, în aprilie 2005, cu circa 50 de euro pe tonă peste angajamentul european, se mai impune o precizare: criza petrolului a făcut ca, dimpotrivă, unele țări membre ale Uniunii Europene să adopte, în regim excepțional, de salvgardare a economiilor naționale, reduceri de fiscalitate în legătură cu produsele energetice.

Doamnelor și domnilor senatori,

Doar 9% dintre salariații din România - circa 350.000 de persoane - au reușit să amortizeze șocul provocat de aceste măsuri, pentru că aceștia, realizând venituri mari și foarte mari, au beneficiat din aplicarea cotei unice de avantaje financiare de peste 5.000.000 de lei vechi, iar uneori chiar de peste 150.000.000 de lei vechi.

Cum suportă 91% dintre salariați, cărora cota unică le-a adus avantaje de câteva sute sau chiar câteva zeci de mii de lei vechi?

Cum suportă pensionarii, bătrânii, bolnavii, șomerii consecințele acestor măsuri necugetate?

Sunt întrebări la care primim răspuns ori de câte ori avem curajul să ne întâlnim cu cetățenii și nu suntem onorați de aceste răspunsuri, nici unul dintre noi, stimate colege și stimați colegi, și nici reprezentanții Executivului nu sunt onorați, la fel cum nu ne onorează nici mesajele primite de la reprezentanții mediului de afaceri.

Punându-și mari speranțe într-o guvernare orientată după sloganul Prin noi înșine!, întreprinzătorii români constată, acum, că au fost păcăliți, că, de fapt, părerea lor nu contează, iar soarta lor nu interesează pe nimeni.

Într-un sistem caracterizat prin incoerență, instabilitate, impredictibilitate, într-o economie cu cele mai mari prețuri la utilități și cea mai mică productivitate a muncii, orice inițiativă, fie chiar și una genială, nu se poate materializa decât într-un eșec. Dacă nu puteți sprijini mediul de afaceri, stimați guvernanți, măcar nu-l încurcați. Oamenii de afaceri au cerut o strategie de reducere a dependenței energetice a României și au primit, la schimb, un circ mediatic, cu actori, persoane importante din industria petrolului.

Doamnelor și domnilor senatori,

Anul 2005, anul speranțelor legate de miraculoasele efecte ale cotei unice, s-a încheiat.

Fac, din nou, un apel la rațiune și responsabilitate, propunându-vă o succintă analiză comparată între starea economiei românești în anul 2004 și anul 2005.

Sfârșitul anului 2004 și începutul anului 2005 găsește economia românească cu motoarele în funcțiune, e adevărat, ușor supraîncălzite, după o perioadă de creștere economică de 4 ani, cu o medie anuală de 6%. Nivelul maxim a fost atins în anul 2004, când România a înregistrat cea mai importantă creștere economică dintre țările Central și Est Europene, cu un ritm anual de 8,3%, o creștere a productivității muncii de 11,5% și un spor al producției industriale de 5,3%.

Ritmul de creștere economică se situa la limita suportabilității, fără a pune în pericol ținta de inflație și deficitul extern programat.

Rata inflației a coborât, în cursul anului 2004, de la 14,1% la 9,3%, deci 4,8 puncte procentuale.

Deficitul de cont curent se situa, la sfârșitul anului, la nivel de 8,6% din PIB, adică 5,1 miliarde euro, fiind finanțat din investițiile străine directe realizate, cu un grad de acoperire de 104%.

În aceste condiții, se impunea, mai mult ca oricând, continuarea politicilor prudente, menite să prevină derapaje majore în păstrarea echilibrelor macroeconomice.

Din păcate, introducerea cotei unice ca punct de plecare într-o așa-zisă "revoluție fiscală", s-a dovedit a fi cauza principală a degradării stării economice din România, în tot cursul anului 2005.

Ritmul de creștere economică a scăzut sub 4%, pe fondul unei creșteri a productivității muncii de doar 5%, realizându-se o producție industrială cu doar 2% mai mare decât cea înregistrată în anul precedent.

Ținta de inflație de 7%, ajustată ulterior la 7,5%, a fost compromisă, realizându-se o rată anuală de inflație de 8,6%, cu doar 0,7 puncte procentuale mai mică decât în anul anterior, cu o medie lunară, practic, egală cu cea realizată în anul 2004.

Deficitul de cont curent a crescut cu 33% față de anul anterior, de la 5,1 miliarde euro, la 6,8 miliarde euro, adică la un nivel de 9,4% din produsul intern brut, fiind finanțat -este foarte important de făcut și această precizare - din investiții străine directe doar în proporție de 90%.

Ca urmare a deteriorării situației economice din ramurile productive a scăzut numărul locurilor de muncă în acest domeniu. Știu, stimați colegi, o să-mi spuneți că, în cursul anului 2005, s-au creat circa 103.000 locuri de muncă, numai că o analiză mai atentă ne arată faptul că peste 80% dintre aceste locuri de muncă le regăsim în domeniul comerțului, sunt locuri de muncă create în super, hiper market-uri, unde sunt comercializate, într-o proporție covârșitoare, mărfuri din import și care absorb, în mare parte, miliardele de euro aduse în țară de românii plecați la muncă în străinătate.

Stimați colegi,

Acesta este tabloul dureros al evoluției stării economice a României, ca urmare a introducerii cotei unice. Situația este cunoscută și apreciată ca atare atât la Washington, cât și la Bruxelles, dar numai prin ferestrele Palatului Victoria lucrurile se văd altfel.

Acordul preventiv cu Fondul Monetar Internațional este întrerupt, fără șanse reale de a se relua, atâta timp cât Guvernul de la București nu își revizuiește comportamentul fiscal.

Uniunea Europeană, prin comisarul pentru politici economice și financiare, ne atenționează de o manieră fără echivoc atât asupra politicii fiscale nepotrivite unei țări care își dorește integrarea la 1 ianuarie 2007, cât și asupra nivelului mare al inflației și al deficitelor externe, incompatibile cu criteriile europene.

Cu siguranță raportul din luna mai va conține atenționări concrete în legătură cu aceste aspecte. Este bine să nu uităm că Uniunea Europeană ne-a alocat, deja, resurse bugetare pentru anii 2007-2013, iar noi încă nu știm cum vom realiza veniturile bugetare proprii care trebuie să atingă un nivel minim de 35% din PIB.

Conform prevederilor Legii bugetului de stat pentru 2006 veniturile se situează la circa 30% din PIB, iar proiecția pentru anii 2008-2009 ne indică un nivel de 29,4% din PIB.

Doamnelor și domnilor senatori,

Readucerea parametrilor macroeconomici ai României în limita standardelor europene, presupune o schimbare radicală a comportamentului guvernamental, prin adoptarea unei politici prudente în domeniul fiscal și accelerarea reformelor structurale.

Creșterea competitivității economiei românești bazată pe o productivitate a muncii comparabilă cu cea din Uniunea Europeană, dublată de o politică fiscală proprie spațiului european, adică una construită pe principiul impozitării progresive, reprezintă condiții minime pentru ca visul european să devină realitate la 1 ianuarie 2007.

Vă mulțumesc pentru atenția cu care m-ați urmărit. (aplauze)

 
Gheorghe Funar - Revocarea din funcție a ministrului de externe al României

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Înainte de a da cuvântul domnului senator Funar Gheorghe, Grupul parlamentar România Mare, vă anunț că Grupul parlamentar al Alianței PNL-PD mai are la dispoziție 22 minute și 2 vorbitori, Grupul parlamentar PSD - 12 minute și 6 domni senatori înscriși la cuvânt, Grupul parlamentar PRM - 10 minute, Grupul parlamentar UDMR - 3 minute.

Domnule senator Funar Gheorghe, aveți cuvântul.

 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

În ziua de 4 martie a.c., Agenția "Die Presse", din Austria, a publicat un interviu cu titlul: "România ca o nouă țară federală".

Acest interviu a fost luat ministrului de externe al României, domnului Mihai Răzvan Ungureanu, despre temerile Austriei înaintea aderării României la Uniunea Europeană.

Am să citesc pentru dumneavoastră - și citez - din acest interviu doar câteva întrebări și răspunsurile date de către ministrul de externe al României.

"Reporter: Care sunt provocările pe care trebuie să le surmonteze România pe drumul spre Uniunea Europeană?

Mihai Răzvan Ungureanu: România trebuie să își facă temele pentru acasă la subiectele pe care le-a precizat Ollie Rehn, în scrisoarea sa care a urmat după raportul de țară din 25 octombrie. O sarcină importantă constă în a pregăti țara să folosească, în viitor, fonduri UE; la acestea se adaugă reformele din justiție și problemele de securitate.

Reporter: Ce s-ar întâmpla dacă Uniunea Europeană va amâna cu un an aderarea României ?

Mihai Răzvan Ungureanu: Acestea sunt speculații. Ne așteptăm ca raportul UE din mai să conțină o apreciere tehnică a ceea ce am realizat. O amânare a aderării nu poate avea, din punctul nostru de vedere, motive tehnice.

Reporter: Există posibilitatea ca, în caz de nevoie, România să adere la Uniunea Europeană și fără Bulgaria ?

Mihai Răzvan Ungureanu: Aceasta este o întrebare dură, nu avem nici o alternativă. Ne-am concentrat toate energiile asupra unei aderări în 2007.

Reporter: Mulți austrieci sunt sceptici în privința aderării la UE.

Mihai Răzvan Ungureanu: În momentul de față, Austria este cel mai important investitor străin în România. România trebuie privită aproape ca un nou stat federal."

Având în vedere această declarație a ministrului de externe al României, Partidul România Mare solicită primului-ministru să propună președintelui țării, domnului Traian Băsescu, revocarea din funcție a ministrului de externe al României, domnul Mihai Răzvan Ungureanu care nu a făcut această declarație întâmplător, ci în preajma zilei de 15 martie, când UDMR-ul, sub masca Consiliului Național Secuiesc care nu există ca persoană juridică, și în condițiile în care în România, la recensământul populației din 1992 s-au declarat secui 84 de cetățeni, iar la recensământul populației din anul 2002 s-au declarat 299 cetățeni români ca fiind secui, această acțiune a UDMR-ului vizând proclamarea autonomiei Ținutului Secuiesc, este, din păcate, susținută, prin asemenea declarații, de ministrul de externe al României.

Noi nădăjduim că președintele țării noastre, așa cum ne-a asigurat în întrevederea desfășurată în urmă cu câteva ceasuri, la Palatul Cotroceni, va găsi soluțiile potrivite pentru a aplica Constituția României și să avem pace și liniște în țară. Iar cei care atentează la integritatea teritorială a României să suporte rigorile legii. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Eckstein Kovacs Peter - Lipsa de respect față de persoana senatorului în interiorul instituției Senatului, dar și percepția din exterior (ziariști, guvern, președinție)

Invit la microfon pe domnul senator Eckstein Kovacs. Aveți la dispoziție trei minute. Urmează domnul senator Ion Talpeș.

 

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă urc în liftul Senatului și cer să fiu adus la plen și mi se spune: "Nu, mai întâi urcăm la etajul VII !", ca să aducă și un ficus în lift.

Discutăm în Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări despre Legea DNA-ului; un înalt funcționar al Senatului spune: "Ce, nu mai puteți să terminați o dată, dar ce discutați atât ?!".

Stau în birou și vine un domn care se prezintă, de altfel, și îmi înmânează patru formulare de bază cu anexe, în care să-mi declar rudele din străinătate și bolile psihice pe care le am, fără ca acestea să fie însoțite de o adresă purtând antetul Senatului.

Cam acesta este statutul senatorului în cadrul Senatului.

Dar cum este perceput din afară ?!

Un ziar, de altfel, un jurnalist care-mi place: "Ce clică de îmbuibați, fără frică de Dumnezeu. De aceea i-au trimis săracii în Parlament, să își apere tunurile cu ajutorul funcției, nu să fie model de cinste, onoare și obraz subțire. Nici Partidul Comunist nu a emanat o așa nerușinare."

Vine Guvernul care ne năpădește cu ordonanțe de urgență și când este cazul și când nu este cazul. Acum am discutat, recent, în Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări o ordonanță, de această dată, nu de urgență, care are un caracter vădit neconstituțional. Cum suntem noi priviți de către Guvern ?!

Vine Președinția, este un act normativ ce ne-a fost trimis spre reexaminare cu privire la statutul nostru, acum este căutată Curtea Constituțională.

Eu, personal, am venit în Parlamentul României acum 16 ani, nu știu, demult, pentru că am vrut să pun și eu umărul, dacă vreți, la o societate mai bună, am și eu copii pe care vreau să îi cresc aici, în România.

Mulți mi-au călcat pragul, au văzut casa mea - mă rog, fără termopane deosebite, în fine -, am călcat și eu pragul multor colegi și pot să afirm că pentru majoritatea colegilor, legislaturi de-a rândul, eu am încredere în cinstea lor și în dorința lor sinceră de a aduce ceva bun acestei țări.

Ca atare, eu aș citi art. 61 din Constituția României care spune: "Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român și unica autoritate legiuitoare a țării".

Apelul meu nu este către "lichele", ca al domnului Liiceanu, ci un apel către colegii noștri: să fim conștienți ce menire avem, să ne respectăm și să nu ne lăsăm influențați de nimeni. Mulțumesc. (aplauze puternice)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vreau să mulțumesc domnului senator Eckstein pentru această intervenție și poate că vom și pune în aplicare gândurile prezentate aici de domnul senator Eckstein.

Apropo de ordonanțe de urgență, să își facă Parlamentul datoria și să nu mai aprobe nici o ordonanță de urgență și să vedeți cum ne respectă lumea și cum trebuie să impunem în comisii o anumită disciplină și față de funcționari care, într-adevăr, unii dintre ei încearcă să se comporte la un nivel chiar superior nouă, senatorilor și deputaților.

Mai sunt multe alte lucruri de spus, mergem, însă, mai departe. Invit la microfon pe domnul senator Ioan Talpeș, independent. Urmează domnul senator Gheorghe David.

Apropo de prestigiu, ce ar fi fost dacă erau acum în sală vreo 137 de senatori ?!

 
 

Domnul Ion Solcanu (din sală):

Era prea cald, domnule președinte.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Era prea cald, înțeleg.

 
Ioan Talpeș - Pericolele reprezentate de proiectul Legii minorităților pentru stabilitatea instituțională

Aveți cuvântul, domnule senator Talpeș.

 

Domnul Ioan Talpeș:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Trecem printr-un moment istoric foarte important, un moment care va rescrie viitorul României.

Integrarea europeană va fi momentul în care așezarea instituțională a României se va stabiliza. De aceea, este decisiv ca noua formulă instituțională pe care o construim să fie adaptată atât la mecanismele europene și mondiale, pentru a putea să beneficiem de toate avantajele sistemului în care vom fi parte, dar, mai ales, trebuie să fie aptă să apere interesele României și ale poporului român.

Legea minorității propune o schimbare instituțională și nu ține seama de raportul instituțional cu Uniunea Europeană și transformă România într-un caz unic și periculos riscând să afecteze procesul de integrare. Democrația înseamnă atât alegeri libere, cât și respectul față de minorități, indiferent de natura lor. Dar respectul față de minorități trebuie să se concretizeze în egalitatea de șanse și în egalitatea în fața legii, iar nu în atribuirea unor drepturi colective care să pună în inferioritate majoritatea și să-i pericliteze viitorul și integrarea în sistemul occidental de valori. Într-o lume a interdependențelor, a globalizării există posibilitatea ca unele comunități să-și dorească o întoarcere la societatea închisă, lucru ce se întoarce împotriva propriilor membri și, mai grav, poate să afecteze sistemul social din care această comunitate face parte.

Doamnelor și domnilor, declarația mea de astăzi are rolul de a atrage atenția asupra gravității și a pericolelor pe care le reprezintă proiectul Legii minorităților pentru stabilitatea instituțională și, chiar, pentru democrația din Români. Este evident că actuala formulă de guvernare este supusă presiunilor politice pentru a ceda în favoarea acestei legi. Această situație duce la cedări constante în defavoarea poporului român, cedări care vor duce la costuri politice enorme pentru actuala coaliție și la tensiuni pe care riscăm să le exportăm. Este inadmisibilă negocierea șovăitoare a interesului național în fața agresivității unui pretins alt interes național. Este incorect față de poporul român, cred eu, și față de minoritatea maghiară din România introducerea principiului bantustanizării într-o Europă care se vrea tot mai comună tuturor componentelor ei. Suntem de acord că România și Ungaria vor fi părți constitutive ale Europei, dar nu putem să înțelegem cum românii și ungurii sunt părți constitutive ale statului român.

Doamnelor și domnilor, vă cer insistent să reflectați și să decideți ca aceste cedări continue să ia o dată pentru totdeauna sfârșit. Nu acceptăm să i se impune României alte principii și reguli decât cele care sunt acceptate pentru un stat unitar. Vă cer să gândiți la viitor, nu numai la prezent. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc, domnule senator.

Invit la microfon pe domnul senator Gheorghe David din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD și se pregătește domnul senator Ion Moraru.

 
Gheorghe David - Statutul de spital euro-regional pentru Spitalul Clinic Județean de Urgență Timișoara

Domnul Gheorghe David:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Declarația mea are un titlul din care se pot extrage chiar și concluziile: "Statutul de spital euro-regional pentru Spitalul Clinic Județean de Urgență Timișoara". Deși datoriile de 16,5 milioane lei acumulate anterior au scăzut, la finele lui 2005 ele au fost de 15,8 milioane din care peste 12 milioane lei reprezintă datoriile către furnizorii de medicamente, facturile provenind din luna septembrie 2004 până la sfârșitul anului trecut. Diferența o reprezintă plățile neefectuate la materiale sanitare, reactivi și prestările de servicii. Nivelul bugetului trimestrului I din anul 2006 nu permite efectuarea plăților restante, drept urmare se impune eșalonarea acestora la înțelegere cu furnizorii. Pentru îmbunătățirea actului medical conducerea Spitalului județean a înaintat un memoriu Direcției de Sănătate Publică Timiș și Ministerului Sănătății din care am extras următoarele propuneri: creșterea tarifului pe caz ponderat conform cu expertiza spitalului și cu creșterea continuă a fondului de salarii, a costurilor cu utilitățile, cu hrana și medicamentele; posibilitatea de a interveni local la nivel de consiliu de administrație și de consiliu director pentru modificarea structurii spitalului, de exemplu: comasarea clinicilor de chirurgie generală, medicină internă și secției de specialitate pentru mobilitatea și eficientizarea personalului prin redistribuire și reducere; crearea de alternative rezonabile pentru personalul medical superior și mediu supranumerar, care ar putea să fie disponibilizat în cazurile în care prin nivelul activității nu se justifică menținerea lor la locul de muncă; deblocarea de urgență a posturilor pentru a da posibilitatea de a disponibiliza personalul incompetent, indisciplinat și de încadrare de personal calificat corespunzător și deblocarea de urgență a externalizării serviciilor. De exemplu, externalizarea blocului alimentar ar permite preluarea personalului de către firme experte, investiții importante, reducerea de cheltuieli și creșterea calității serviciilor. Pentru ameliorarea cât de cât a situației dramatice existente, conducerea spitalului, a luat câteva măsuri, firește, în limita competențelor sale, însă, problema fundamentală pentru noi, spune directorul general al spitalului, prof. dr. Mihai Ionac, este finanțarea. În opinia sa și a colegilor săi, ieșirea din criza prelungită în care se află ar trebui să înceapă cu acordarea statutului de spital euro-regional. Este un deziderat aflat de multă vreme în discuție, dar numai atât. Argumentele în favoarea obținerii unui astfel de statut nu pot fi nici pe departe neglijate. Iată, doar, câteva dintre ele: faptul că se află într-un puternic centru universitar medical cu o tradiție de peste șase decenii și că asigură tratamente bolnavilor din județele limitrofe, care datorită complexității și gravității bolilor de care suferă nu pot fi tratate în spitalele județene de reședință, este unul dintre ele. Din conținutul său decurge și cel de-al doilea argument, și anume: existența unui personal medical foarte bine pregătit, care, de-a lungul anilor, a izbutit să-și demonstreze competența, atât prin natura complexității intervențiilor și reușita lor în îndepărtarea suferințelor, cât și prin înregistrarea unor premiere la nivel național, multe dintre ele foarte apropiate ca timp de premierele absolute înregistrate în țările puternic dezvoltate. Faptul că Timișul este unul dintre cele patru județe componente ale euro-regiunii DCMT (Dunăre - Criș - Mureș-Tisa) este, de asemenea, un argument. Acestora li se adaugă relațiile foarte bune de colaborare cu clinici, spitale și instituții de peste hotare, ca Germania, Franța, Austria, materializate în echipe mixte de intervenție și asistență medicală, în operațiile și tratamentele unor maladii considerate greu de eradicat prin procedee clasice. Nu sunt lipsite de importanță nici reuniunile și manifestările științifice organizate la Timișoara, în colaborare cu instituții similare de peste hotare, înscrise deja în calendarul anual de manifestări științifice internaționale. La urma urmelor, dobândirea unui astfel de statut i-ar permite spitalului timișorean să devină un concurent serios în sensul bun al cuvântului, al puternicului centru medical din Szeget - Ungaria. În funcție de complexitate, fiecare maladie este cuantificată cu un anumit indice. În toate țările dezvoltate, și nu numai, dimensionarea bugetului se face înmulțind numărul mediu de pacienți cu tariful ponderat și cu indicele respectiv. Spre deosebire de Ungaria și Germania, unde tariful ponderat este de circa 1.000 și respectiv, 3.000 de euro, pentru 2006, Spitalul Județean Timiș poate conta pe numai 350 euro. Cu acest tarif ponderat, cu creșterile salariale, cu achiziția de utilități și alte cheltuieli, bugetul aprobat pe anul în curs este de 540 miliarde lei. Estimările deja făcute au condus spre concluzia că, la sfârșitul anului, datoriile spitalului se vor cifra la circa 4 miliarde lei și aceasta în condițiile în care conducerea instituției și-a prevăzut pentru acest an un program de reducere drastică a costurilor și creștere a veniturilor.

În opinia staff-ului medical și administrativ, în calcularea bugetului, și acesta la limita austerității, tariful ponderat ar trebui să fie de cel puțin 550 euro, ceea ce ar însemna ca bugetul să fie de 720 miliarde lei. În ceea ce privește efortul propriu de creștere a veniturilor sunt avute în vedere ieșirea pe piață cu noi tipuri de servicii medicale, extinderea spitalizării de zi, crearea unui birou care să întocmească o bună codificare a bolilor și, respectiv, a facturilor de plată înaintate Casei de Asigurări. Spitalul Clinic Județean de Urgență Timișoara nu are în stoc medicamente despre care să se poată spune că au fost cumpărate de predecesorii actualei echipe de conducere cu scopul încasării de comisioane, în schimb am aflat că fără să fie întrebat, ministerul a dotat acest spital, în anii trecuți, cu nu mai puțin de 19 aparate de radiologie performante, în vreme ce folosite efectiv, în concordanță cu necesitățile, sunt aproximativ jumătate dintre ele. Prețul unui astfel de aparat poate ajunge până la un milion de euro. Comentariile sunt de prisos. Vă mulțumesc.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

 
Ion Moraru - Nivelul de credibilitate a Parlamentului în România și subminarea Parlamentului ca for legislativ și de dezbatere de către guvern

Invit la microfon pe domnul senator Ion Moraru, din partea Grupului Social Democrat și se pregătește domnul senator Ardelean Aurel.

Domnule senator, aveți cuvântul.

 

Domnul Ion Moraru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Continuând unele dintre ideile exprimate astăzi de câțiva colegi, nu vreau să fiu patetic și să deplâng și eu, acum, soarta parlamentarismului românesc. De aceea, am să spun doar o cifră: 15%. Aceasta este, conform ultimelor sondaje de opinie, nivelul de credibilitate în România a instituției fundamentale a democrației - Parlamentul. Numai 15% dintre cetățenii acestei țări mai au încredere în Parlament, care a ajuns printre ultimele în ierarhia credibilității instituțiilor din România. Poate o să ne mirăm, dar în actualele condiții, eu mă întreb cum de mai sunt încă 15% dintre cetățeni care să mai creadă în Parlament? Cum s-a ajuns la acest rezultat? Performanțele instituționale sau individuale, mai mult sau mai puțin slabe, nu pot explica în totalitate decredibilizarea atât de drastică a acestei instituții. Cred că este clar pentru oricine că avem, în mare, două categorii de cauze care conduc la acest rezultat periculos pentru democrație. Cele mai vizibile sunt cauzele de imagine asupra cărora nu insist, pentru că au fost deja disecate în numeroase analize publice și care au devenit clișee în imaginarul colectiv, precum privilegiile parlamentarilor, sala de ședințe goală, parlamentarii chiulangii, Parlamentul care moțăie, parlamentarul corupt și umbrela imunității și altele de acest fel. Cauzele asupra cărora vreau să insist sunt, însă, mult mai grave: este vorba despre subminarea Parlamentului ca for legislativ și de dezbateri, și preluarea atribuțiilor de legiferare de către Guvern. În acest moment, în România, orice lege importantă este adoptată, fie prin ordonanță de urgență a Guvernului, fie prin asumarea răspunderii Guvernului. Și am ajuns în situația că nu mai e vorba de o lege sau de alta care se adoptă așa, ci de pachete de legi, de sute de pagini din domenii vitale ale societății, ca: justiția, sănătatea și așa mai departe. În aceste condiții, e perfect logic că Parlamentul nu mai e prezent în spațiul public decât prin scandaluri, iar rolul său de legiferare începe să fie uitat. Sigur, că orice guvernare s-a confruntat cu problema ordonanțelor de urgență. Guvernul PSD a luat, însă, o serie de măsuri pentru limitarea numărului acestora, cea mai importantă fiind chiar modificarea dispozițiilor Constituției. În urma modificării Constituției, condițiile de emitere a ordonanțelor de urgență de către Guvern au revenit mult mai restrictive, prin urmare, numărul lor trebuia să scadă dramatic. Ca să nu mai vorbim că Alianța D.A. a folosit această temă până la banalizare în campania electorală și a promis că va reduce numărul ordonanțelor de urgență și "va reda rolul și demnitatea Parlamentului". Haideți, să vedem cu cât a scăzut numărul ordonanțelor de urgență. În anul 2004 au fost 137 de ordonanțe de urgență. În 2005 - 210. În fața acestor cifre, cred că orice comentariu despre modul în care înțelege actuala putere rolul Parlamentului sau despre respectarea de către Alianța D.A. a promisiunilor electorale este de prost gust. Așa cum de prost gust, de lipsă de cultură politică, de obrăznicie, chiar, poate fi caracterizată și atitudinea primului-ministru Călin Popescu Tăriceanu, care, cu prilejul recentei moțiuni de cenzură, și-a permis să insulte grav Parlamentul, prin afirmația potrivit căreia dezbaterile parlamentare realizate în procesul de legiferare nu pot să contribuie la adoptarea unor legi bune. Pentru a trece, însă, mai departe de cifre, am realizat o evaluare de fond a acestor acte normative. Potrivit Constituției, "ordonanțele de urgență se dau în situații extraordinare și de urgență". Guvernul a insistat mult pe faptul că astfel de acte normative sunt necesare pentru îndeplinirea obiectivelor necesare integrării europene. Surpriza este, însă, și mai mare: din 210 ordonanțe de urgență adoptate de Guvern în 2005, mai puțin de un sfert au o legătură, uneori, foarte vagă cu problematica integrării europene, iar despre caracterul de urgență nici nu mai are sens să discutăm. De asemenea, se discută prea puțin despre calitatea acestor ordonanțe de urgență, care de multe ori sunt neconstituționale.

Foarte multe au fost atacate la Curtea Constituțională. Nu știu dacă Guvernul realizează care sunt consecințele adoptării unor ordonanțe de urgență neconstituționale. Nu este vorba doar de consecințele în planul bătăliei politice, pentru că PSD nu va accepta niciodată promovarea unor acte normative neconstituționale, ci este vorba de consecințele asupra justițiabililor, care pot oricând invoca neconstituționalitatea, bulversându-se astfel sistemul și așa încâlcit al proceselor. Nu vreau să construiesc teorii ale conspirației, dar decredibilizarea Parlamentului este un excelent prilej pentru ca: "Mafia să ajungă pe masa Guvernului". Și asta nu o spune PSD. La adăpostul valului de ordonanțe de urgență și al diverselor pachete de reformă, cu un Parlament prezentat ca redută a corupției, Guvernul își permite să discute într-o ședință, spre exemplu, de acum 3 săptămâni, propunerea unui distins membru al Guvernului, de a se atribui un contract de aproape 4 milioane Euro, fără parcurgerea etapelor de atribuire a contractelor de achiziție publică. 4 milioane de Euro, prin negociere cu o singură sursă, pentru achiziția suplimentară a unor echipamente de tehnică de calcul. Evident că atunci când este vorba de o astfel de propunere aflată pe agenda de lucru a Guvernului, principiul transparenței decizionale rămâne doar o lozincă pentru presă, iar documentele se discută în regim confidențial. Stimați colegi, PSD nu va mai accepta ignorarea sistematică a Parlamentului și eliminarea dezbaterii publice asupra măsurilor legislative care influențează societatea românească. Așa cum am anunțat deja public, PSD va vota împotriva tuturor ordonanțelor al căror caracter de urgență nu se justifică și care nu au fost discutate, în prealabil, cu opoziția. Iar dacă Guvernul își va asuma răspunderea pe legi care nu au fost negociate cu opoziția, atunci va depune moțiune de cenzură. Acestea nu sunt măsuri îndreptate împotriva cuiva, ci sunt pur și simplu pași minimi pentru însănătoșirea mediului democratic și parlamentar. Sper ca demersul meu să fie corect înțeles de către toți colegii, căci, altfel, vom ajunge cu toții, parlamentari ai puterii și ai opoziției, în situații ca cea de acum câteva zile, când actele normative ale Guvernului au fost susținute în fața Parlamentului de șefa de cabinet a unui ministru. Vă mulțumesc. (Aplauze în sală)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Aurel Ardelean - Fundația Emanuel Gojdu

Invit la microfon pe domnul senator Ardelean Aurel, din partea Grupului România Mare.

 

Domnul Aurel Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Subiectul declarației mele politice de astăzi abordează situația creată în jurul "Fundației Emanuel Gojdu". În urmă cu un an de zile am susținut o declarație politică privind acest subiect, considerat de unii delicat. Sunt profund dezamăgit de evoluția lucrurilor în acest răstimp și doresc să mă adresez dumneavoastră acum, nu doar în calitate de senator, ci și de român simplu, de cetățean al acestei țări, care a făcut donații însemnate pentru repararea capelei ortodoxe din "curțile Gojdu", așa cum este cunoscut patrimoniul Gojdu de la Budapesta. Vă mărturisesc că am primit cu satisfacție vestea respingerii acestei ordonanțe Gojdu de către colegii noștri din Camera Deputaților, respectiv de către Comisia juridică a Camerei. Colegii noștri deputați nu au acordat votul lor acestei ordonanțe de urgență, prin care urma să se ratifice un acord rușinos privind "Fundația Gojdu", pe motive de neconstituționalitate. Intenția celor două guverne era de a crea o fundație publică Emanuel Gojdu, care să se substituie fundației private, înființată legal, în anul 1996, de către biserică, după voința testatorului. Fundația Emanuel Gojdu a fost cea mai mare fundație a românilor din Imperiul austro-ungar în anul 1918, fiind evaluată la o valoare de peste 10 milioane coroane sau, astăzi, la câteva miliarde de Euro. Fundația a desfășurat o activitate extrem de amplă. A acordat numeroase burse pentru studii de gimnazii, licee, școli comerciale, școli tehnice, școli de ofițeri, academii și universități pentru tineri. Discuțiile se concentrează asupra proprietăților imobiliare ale fundației, dar aceste clădiri nu sunt unicele valori care au fost în proprietatea fundației. Despre conturile de bani nu se discută astăzi nimic. Guvernul român și ungar încearcă să împartă moștenirea lăsată de Emanuel Gojdu Bisericii Ortodoxe și poporului român. Acești bani, clădiri și toate celelalte proprietăți nu aparțin nici Guvernului României și, cu siguranță, nu aparțin guvernului maghiar. Inițiativa este în dezavantajul țării noastre și încalcă nu numai testamentul avocatului Gojdu, dar și legislația românească. Dorința marelui român Emanuel Gojdu a fost aceea de a promova tineretul românesc din Transilvania, asuprită de stăpânire străină, o Transilvanie în care tinerii români aveau șanse minime de afirmare, dacă nu ar fi fost sprijiniți de către Gojdu. Mari personalități s-au numărat printre cei care au beneficiat de susținerea Fundației Gojdu, români care au influențat soarta poporului român și care au contribuit la consolidarea interesului național. Această ordonanță, stimați colegi, este un act anticonstituțional care încalcă dreptul la proprietate, la moștenire și la libertatea cultelor religioase. Reacția reprezentanților guvernului român a fost una neavenită. Vă rog să mă scuzați că spun acest lucru, dar mă întreb: ce caută în diplomația românească oameni care compară acest eveniment cu meciul de fotbal? Este absolut infantil și de prost gust. Consider că asemenea personaje nu aduc avantaje interesului poporului român, pentru că, în definitiv, doamnelor și domnilor, aceasta este esența problemei: interesul poporului român. Care este avantajul poporului român în toată această poveste? Chiar nu există în acest moment români în diplomația României, care să reprezinte interesele, cu cinste, ale acestei țări? Semnarea Acordului dintre România și Ungaria cu privire la bunurile Fundației Gojdu a fost urmat de ratificarea acestuia prin Ordonanța de urgență nr.183/2005. Această ordonanță nu a făcut altceva, decât să blocheze dezbaterile parlamentare pe marginea moștenirii Gojdu, să pună Parlamentul în fața faptului împlinit și să ofere Ungariei posibilitatea de a trece la acțiune și să pună România în dificultate. Patrimoniul Gojdu trebuie să devină un centru cultural românesc, așa cum l-a gândit marele patriot Emanuel Gojdu, unul dintre marii oameni ai poporului român, un promotor al culturii românești și al valorilor noastre ca popor creștin-ortodox. Mulțumesc. (Aplauze în sală)

 
Tiberiu Prodan - Statutul aleșilor locali și reacția organizațiilor civice

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Invit la microfon pe domnul senator Tiberiu Prodan, din partea Alianței PNL-PD și urmează, ultima luare de cuvânt, domnul senator Adrian Păunescu.

 

Domnul Tiberiu Prodan:

Mulțumesc, domnule președinte!

În scurta mea alocuțiune am să mă refer la o lege care a fost dezbătută de curând în Senatul României. Este vorba despre Statutul aleșilor locali. După cum se știe, modificările la proiectul de Lege privind statutul aleșilor locali vizează îndeobște stoparea migrației de la un partid la altul. Potrivit legii, consilierii județeni, cei locali și viceprimarii care-și dau demisia dintr-un partid sau sunt demiși își vor pierde funcțiile. Pentru acest mandat, în termen de 45 zile de la apariția legii, respectivii consilieri sau primari trebuie să depună la secretarul unității administrativ-teritoriale în raza căreia își desfășoară activitatea un document prin care să-și declare, pe propria răspundere, apartenența politică la o anumită formațiune. Deci, practic, legea intră în vigoare pentru toți aleșii locali din 2008 și este valabilă din acest moment pentru cei care rămân la formațiunea politică pe listele căreia au candidat. Consilierii care și-au schimbat formațiunea politică sau și-o vor schimba în termen de 45 zile, nu vor suporta rigorile acestei legi până în anul 2008. Acest termen de grație a fost propus de colega noastră din Comisia de administrație, doamna senator Verginia Vedinaș, și a fost acceptată de întreaga comisie. Față de aceste modificări menite, în definitiv, să creeze stabilitate și coerență în decizii la nivelul administrației locale, mai multe ONG-uri și-au exprimat public protestul, susținând nici mai mult, nici mai puțin, că modificările aduse Statutului aleșilor locali încalcă articole din Constituție, privitoare la dreptul de liberă asociere în partide politice și că această lege ar conduce la legiferarea sclaviei de partid. Organizațiile civice respective mai invocă în argumentația lor faptul că, potrivit Constituției, orice persoană aleasă poate fi demisă doar de către cei care au ales-o. Dar aceste ONG-uri uită să menționeze că prima alegere a fost cea a Birourilor permanente ale fiecărui partid, care au desemnat un anumit cetățean pe acea listă, pentru care s-a făcut campanie, pentru care s-au investit bani și pentru care s-a investit muncă. Stimați colegi, Partidul Național Liberal a votat aceste modificări nu de teama migrației membrilor săi din consiliile județene și locale către alte partide. Din contră, fiecare membru al partidului nostru este liber să meargă unde dorește. Vreau să menționez, însă, și celălalt aspect: că nimeni dintre membrii Partidului Național Liberal, de la președintele Călin Popescu Tăriceanu până la ultimul președinte de organizație nu a făcut presiuni în consiliile locale asupra nici unui alt membru de partid, condiționând votul sau sprijinul, prin a-l obliga pe respectivul membru de partid să vină în cadrul Partidului Național Liberal. Și, de aceea am susținut legea, tocmai pentru a rămâne consecvenți cu poziția pe care am avut-o când ne aflam în opoziție și semnalam cazurile de PDSR-izare a administrației locale. Nu credem nici o clipă că se va instaura sclavia în partid. Dimpotrivă, considerăm că după 16 ani de la abolirea adevăratei sclavii în partid, democrația permite fiecăruia să opteze pentru o formațiune politică sau alta. În momentul când o persoană a făcut alegerea, aceasta a fost un act de maturitate, cu o analiză prealabilă a modului în care partidul pentru care a optat răspunde propriilor aspirații. Cu alte cuvinte, permanenta pendulare de la un partid la altul, în funcție de succesiunea acestuia la putere, mi se pare cel puțin o dovadă de neseriozitate, greu de acceptat la ora actuală. Stimați colegi, a fi ales pe listele unui partid înseamnă, înainte de toate, că acesta ți-a acordat încrederea, dar și că, la rândul tău, trebuie să-ți faci datoria și să reprezinți politica acestuia în administrația locală. Altfel, poate fiecare să candideze independent. Există și această variantă pentru cei care nu doresc sclavia de partid. Reacția organizațiilor civice este cel puțin surprinzătoare pentru mine. Cu atât mai mult, cu cât aceste organizații sunt cele care critică inconsecvența clasei politice. Pentru că nu putem admite la nesfârșit acest mod de a face politică la întâmplare, în funcție de conjunctură. Cred și credem cu convingere că alinierea la valorile europene înseamnă și adoptarea unui nou stil în politică, bazat pe verticalitate și consecvență. Altfel, nu putem vorbi de consolidarea democrației. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

 
Adrian Păunescu - Fabrica de dosare penale și lăcomia oamenilor politici de acumulare a puterii

Ultima luare de cuvânt. Dau cuvântul domnului senator Adrian Păunescu, din partea Grupului Social Democrat. Aveți cuvântul, domnule senator.

 

Domnul Adrian Păunescu:

Nu mi-am închipuit niciodată că democrația poate cădea așa de ușor de la înălțimea ei normală și poate să se transforme în atmosferă polițienească, în boxă de acuzați, în spectacol degradant, în acuzatori și acuzați, care până mai ieri împărțeau același destin.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator, îmi cer scuze, v-aș ruga să vă opriți! Domnule Bodu, evacuez Guvernul! Vă rog, reprezentanții Guvernului! Domnule Hașotti, luați loc! Vă rog foarte mult! Se vorbește, se aude! Nu este frumos! Să ne ascultăm! Este o treabă de respect! Deci, vă rog liniște! Domnule senator, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Adrian Păunescu:

Da. Numai că efectele ar fi numai asupra secretarilor de stat, domnule președinte! România arată ca o țară bolnavă care nu-și mai găsește leacul. Foști colegi de guvernare asmut împotriva altora instrumentele oarbe ale revanșei. Puterea visează pușcării pentru toți adversarii politici. Câtă obidă, câtă otravă, câtă lipsă de orizont!

În Albania, acum câțiva ani, un om politic de stânga, Nano, a fost băgat la gherlă. Părea că nu mai e nimic de făcut. I se instrumentaseră riguros dosarele, dar nu a trecut mult timp și o scurtă răbufnire populară împotriva dezechilibratului președinte al momentului a curățat scena politică de tot acel mecanism monstruos. Oamenii l-au scos din pușcărie pe Nano și el a devenit - atenție! - prim-ministru. Atenție la experiența albaneză! Iar în chestiunea lui Adrian Năstase, grijă mare: prea multe gloanțe într-un om pot să-l facă invulnerabil.

Problema noastră, a României, nu este neapărat să vină stânga la putere ca să se răzbune pe dreptașii revanșiști și uituci. Dacă așa ceva s-ar întâmpla, aș protesta ca și astăzi, căci durerea noastră este alta: întreaga clasă politică este în primejdie, liniștea țării este în primejdie, ideea prezumției de nevinovăție este în primejdie. Unii dintre dumneavoastră se miră că fostul prim-ministru Năstase nu-i primește cu entuziasm pe cei ce doresc să-i percheziționeze locuința. Nu ar fi cazul să gândim și invers? Ce îi așteaptă pe cetățenii simpli dacă pe fostul prim-ministru și, în același timp, fost lider al celui mai mare partid din România, îl țin (cei trimiși la adresa lui) în amenințări și teroare?

Ce țară am ajuns noi între timp, dacă aproape toți liderii celui mai puternic partid de opoziție sunt târâți în toate anchetele și procesele penale? Care este deosebirea între urmăririle staliniste sau din vremea socialismului românesc (în cea mai rea perioadă a lui) și urmăririle propriu-zise, reale, urmăririle telefonice din vremea noastră? Poate ar trebui să ne și bucurăm că în apartamentul nostru central-european, înciuda faptului că într-o odaie e teroare, în cealaltă e democrație.

Ce circ și ce minciună!

Apar proiectele legislative aberante, menite să restituie puteri supraomenești serviciilor secrete. Oameni politici grăbiți și lacomi vor să acumuleze putere pentru a-și perpetua puterea. Aparenta solidaritate politică a puterii are la bază nu numai interese convergente de grup sau personale, ci și teama unora care nu au acces la magazia de cătușe, că responsabilii cu cătușele îi vor trimite și pe ei la pușcărie, nu târziu. (Discuții) Da, da.

În România merge acum o singură fabrică: fabrica de dosare penale. Șantajul este arma preferată a nopților noastre imorale. România pare o țară dinamică dacă dârdâitul de frică e semn de dinamism. Sunt asmuțite toate energiile negative din oameni: se toarnă vechi prieteni, colegi, cunoștințe, vecini și se măsoară astfel propria invidie pe averea sau pe starea intelectuală a acelor vecini, colegi, cunoștințe. (Discuții)

S-a ajuns mult înapoi în istorie. Dacă se va declanșa și acțiunea privitoare la declararea de către toți cetățenii a averilor, putem confirma că lupta de clasă a reizbucnit. Îi puteți vedea pe cei amărâți atacând orbește întreaga clasă politică, fără nuanțe, la o emisiune recentă, de la REALITATEA TV. Se va reedita vremea de întuneric și sânge a luptei împotriva chiaburilor și burghezilor. Nu știu dacă dumneavoastră evaluați către ce ne îndreptăm! Către lupta de clasă. Să nu ziceți că nu v-am spus.

Rostul cuvântului meu de astăzi este acesta. Vreau să vă sensibilizez asupra dezastrului care ne așteaptă și pe care îl pregătim minuțios cu toții. Vă narcotizează, poate, vă face fericiți ideea că vor fi chinuiți niște social-democrați și unii vor ajunge și în pușcărie, ca să facă și deliciul unor elite perverse din Europa, ce uită propria mare corupție din țările lor și cu bucurie de voyeuri caută exemple în posaca Sofie și în înnămolitul București. (Discuții)

Haideți la lupta cea mare, doamnelor și domnilor! Păi nu? Împușcați-i pe adversarii politici, dar nu uitați să cereți familiilor lor să vă dea înapoi banii să deconteze gloanțele cu care îi veți termina.

Nu este destul că România se află mai mult sub apă decât la suprafață. Nu contează că nu avem medicamente pentru toți cei suferinzi. Este lipsit de semnificație faptul că trei sferturi din populația României se află în situația de a nu-și mai putea plăti facturile la căldură și lumină. Noi salvăm totul prin recursul la circ.

De unde să mai aibă presa resurse pentru niște reportaje despre catastrofa socială, care se petrece nu neapărat în primul rând datorită corupției, ci, cu prioritate, din cauza orientării greșite a țării care nu mai produce nimic decât lanțuri, gratii și cătușe. Nu ascultați diversiunile!

Deocamdată, pe unii dintre dumneavoastră problema asta nu pare să-i atingă, din moment ce lanțurile, cătușele și gratiile par destinate celorlalți - adică adversarilor politici. Și de unde știți dumneavoastră că nu sunteți de pe acum adversari politici? Și de ce uitați că toate campionatele au și tur, și retur? Nu sunteți veșnici, dragilor, cum nici noi nu suntem veșnici. Trebuie să ne consolăm cu gândul că suntem pasageri, dar parcă nu ar trebui să ne scurtăm cu atâta suferință viețile unii altora. (Discuții)

Doamnelor și domnilor, îmi este greu să vă transmit formula rezolută la care am ajuns, gândindu-mă la situația țării mele într-un moment în care se întâmplă să trăiesc și eu (asta este, totuși, singura mea viață, ca și a dumneavoastră), analizând nenorocirile care se petrec de atâta vreme, dar, cu deosebire în ultimii ani.

Uitați-vă la ce spune lumea. Oamenii nu ne deosebesc între noi. Nu știu ce sunt alea partide, ei ajung să ne urască pe total. Totuși nu vreau să mă simt vinovat că nu v-am făcut mărturisirea până la capăt: trăim falimentul clasei politice românești. Și contribuim la el. Așa ceva s-a mai întâmplat în istorie. Și, prin propaganda antidemocratică, s-au pregătit fie dictaturi eficiente în locul democrațiilor laxe, fie lovituri de stat conduse de indivizi neguroși și elementari. Nici mișcarea legionară, care este un fenomen totuși complex, în prima ei etapă, nici impunerea violentă a bolșevismului în România nu ar fi putut avea loc dacă și clasa politică din vremea care a premers aceste abuzuri ale istoriei nu ar fi fost slăbită, erodată, parcă pregătită de faliment, nici ruperea țării, nici cedarea a jumătate din Ardeal nu ar fi putut să se petreacă dacă exista o clasă politică într-adevăr solidară. (Rumoare, discuții)

La toate acestea, care se întâmplă astăzi, niște colegi vin să mai adauge propunerea privind așa-zisa Lege a lustrației,menită să scoată din lupta politică sau din viața publică oameni care au lucrat și au ajuns în diverse ranguri în societatea socialistă. Se lucrează la o nouă prăpastie între toate categoriile sociale.

În loc de reconciliere, ni se propune, după aproape 17 ani, eternizarea urii, a incompatibilității, a stării de conflict, a luptei de clasă, căci nu este vorba, în fapt, despre altceva.

În Rusia vecină, un fost securist de vârf a ajuns, prin alegeri, șeful statului și Rusia este mai respectată decât ieri, marii lideri ai Occidentului tutuindu-se cu securistul Vladimir Putin. (rumoare, discuții)

 
 

Domnul Puiu Hașotti (din sală):

Nu este democratică.

 
 

Domnul Adrian Păunescu:

Domnul Hașotti spune că nu e democratică. Cine?

 
 

Domnul Puiu Hașotti:

Rusia.

 
 

Domnul Adrian Păunescu:

Mă rog, e de discutat! (rumoare, discuții) Da, nu afirm, că e democratică sau nu, vreau să vă spun o chestie, am aflat-o între timp, Rusia există! (aplauze)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu pierdeți, că mai aveți două minute. Vă rog frumos.

 
 

Domnul Adrian Păunescu:

Da, domnule președinte. La noi, însă, trebuie răscolite iarăși cicatricile. Nu ne interesează producția, nu ne interesează pâinea, nu ne interesează știința, lăsați-o dracu' de cultură! Noi facem din corupție un mod de a ne distruge adversarii politici, că propria noastră corupție nu o vedem și jupânul ne mai iartă până o întoarce o dată ochii aceia rotunzi și pătrunzători către martorii procesului privitor la acțiunile privind micșorarea și mărirea unor acțiuni și s-o întreba: de ce să fiți voi martori când trebuie să fiți învinovățiți? Asta este o adresă directă la cineva din PNL. Mă bucur că ați înțeles-o, domnule Hașotti!

Dar și replica dură a celor amenințați nu se lasă așteptată. Ei vor să facă aici republică parlamentară. Să-i sporească puterile jupânului până la rangul de deschizător de expoziții. În chestiunea scoaterii din viața publică a foștilor comuniști și securiști, mi-aș permite să o întreb pe doamna Muscă, una din autoarele legii, ce știe dânsa despre acea studentă timișoreană, de acum câteva decenii, care, pe baza talentului personal la limbi străine, dar și pe baza caracterului și intransigenței sale, a lucrat pentru statul român, aș putea spune chiar că a prestat pentru statul român, prin hotelurile marelui oraș, întâlnindu-se apropiat cu diverși oaspeți străini cărora le obținea secretele dându-și în doze jertfelnice viața pentru ei? Îmi amintesc o teribilă ieșire a lui Mircea Dinescu, în această problemă, la niște emisiuni de televiziune, dar nu țin minte despre cine a fost vorba. Și-o fi făcut fătuca aceea vreun viitor?

Cum o fi reușit ea să toarne atâta amar de vreme, dar actele ei doveditoare să fie puse și azi la secret, sub parafă de interes național? Nu ar fi păcat ca o persoană atât de inocentă, care și-a sacrificat atâtea nopți ca să cunoască și să-i toarne pestrăini să fie obligată acum să cadă sub păcatul lustrației?

Astfel de timpuri paradoxale trăim. Timpuri contradictorii, sinucigașe. Știți și dumneavoastră, doamnelor și domnilor, ce multe probleme are țara. Ritmul în care construiește ea nu este satisfăcător și una dintre urgențele momentului este ridicarea de noi închisori, atâta vreme cât cele vechi sunt suprapline. Actualul Guvern face eforturi supraomenești pentru a fi la înălțimea situației. Însă, oricât s-ar strădui, noile închisori ale României nu vor putea fi gata înainte de alegerile viitoare. Să nu vă temeți, dragi adversari, Guvernul dumneavoastră pregătește închisori pentru cei ce vor pierde alegerile viitoare și care s-ar putea să fiți chiar dumneavoastră. Vă anunț de pe acum că voi rămâne credincios convingerilor mele de azi și de ieri și voi pleda pentru libertate. (Rumoare, aplauze)

Aceste convingeri le-am exprimat și în urmă cu 30 de ani, într-o poezie către Nicolae Ceaușescu, în care spuneam:

"Eu cânt conducătorul care-a știut și știe
Că sufletele noastre nu-s niște căi pustii,
Că spre-a avea o țară bogată, demnă, vie
Sunt necesare fabrici și cărți, nu pușcării." (Aplauze)
 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Încheiem, stimați colegi, declarațiile politice. Invit colegii senatori în sală.

 
   

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 8 decembrie 2023, 17:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro