Plen
Sittings of the Senate of April 8, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.47/17-09-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
01-02-2023
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 08-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 8, 2009

9. Dezbaterea Proiectului de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 5/2009 privind stabilirea unor măsuri pentru îmbunătățirea unor activități la nivelul Guvernului (L74/2009) (votul final se va da în ședința de marți, 14 aprilie a.c.)
 
see bill no. L74/2009

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

La punctul 7 din ordinea de zi este înscris Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 5/2009 privind stabilirea unor măsuri pentru îmbunătățirea unor activități la nivelul Guvernului.

Proiectul de lege a fost adoptat de Camera Deputaților.

Raportul a fost întocmit de Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Din partea comisiei participă domnul președinte Petru Filip.

Din partea inițiatorilor participă domnul secretar de stat Vlad Mănăstireanu.

Îi ofer cuvântul domnului secretar de stat.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat. Microfonul 9.

Domnul Vladimir Alexandru Mănăstireanu -secretar de stat la Secretariatul General al Guvernului:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor senatori, Prezentul proiect de lege vizează două aspecte.

Pe de o parte, suplimentarea numărului de inspectori guvernamentali cu o sută de posturi care vor fi alocate compartimentului inspectorilor guvernamentali și, pe de altă parte, în scopul consolidării dialogului social la toate nivelurile și contribuirii acestuia la dezvoltarea economico-socială, se prevede trecerea Departamentului pentru Dialog Social din cadrul Cancelariei Primului-Ministru, care, de altfel, s-a și desființat, la Ministerul Muncii, Familiei și Protecției Sociale, avându-se în vedere importanța problematicii în domeniul dialogului și protecției sociale și necesitatea funcționării într-o singură instituție.

Cam aceasta ar fi prezentarea, pe scurt, a proiectului de lege.

Având în vedere cele două aspecte, vă adresez rugămintea să dați votul dumneavoastră de încredere acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Și eu vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule președinte Petru Filip, vă rog să prezentați punctul de vedere al comisiei.

Aveți cuvântul. Microfonul 7.

Domnul Petru Filip:

Comisia a dat un aviz favorabil.

Raportul este un raport de admitere, fără amendamente, votat în unanimitate.

Aspectele principale au fost prezentate de domnul secretar de stat.

Nu fac comentarii suplimentare, pentru că ni s-a părut o decizie corectă pe fond, atât administrativ, cât și politic, pe care Guvernul o propune astăzi Senatului, în calitate de Cameră decizională.

Există și avizul favorabil din partea Consiliului Legislativ.

Dacă va fi nevoie de comentarii, și poate că vor fi comentarii din punct de vedere politic, putem să le facem.

Mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Și eu vă mulțumesc, domnule președinte.

Sunt întrebări adresate inițiatorului?

Vă rog, domnule senator Gabriel Berca. Microfonul 2.

Domnul Gabriel Berca:

Stimați colegi,

Aș vrea să ridic o problemă cu privire la situația acestor inspectori guvernamentali.

Am tot discutat că facem reduceri de cheltuieli în administrația publică centrală, s-a desființat Cancelaria Primului-Ministru, dar văd că s-a înființat...

Nouă ni se pune astăzi în față un act normativ prin care ni se cere legiferarea funcționării a 100 de inspectori guvernamentali, în condițiile în care eu, când eram secretar general al Guvernului, aveam în subordine 24 sau 25 de inspectori guvernamentali, nu mai știu exact.

Reforma în administrația publică centrală se pare că vine cu cheltuieli suplimentare și, din păcate, după ce s-au dat atribuțiuni acestor inspectori guvernamentali - care au fost școliți de Institutul Național de Administrație, s-au cheltuit bani de la bugetul de stat -, ei au fost trimiși în teritoriu.

Am să vă dau câteva exemple de care îmi amintesc acum: cel de la Gorj a fost trimis la Bacău, prefectul de la Bacău a fost trimis la Timișoara, iar subprefectul la Vâlcea, cel de la Satu Mare a fost trimis la Giurgiu.

Iată logica prin care actualul Guvern eficientizează administrația publică din România.

Sunt oameni care, de bine, de rău, au o expertiză.

Stimați colegi,

Vreau să vă spun că în timpul cât am fost pe acel post, și v-o pot confirma acei inspectori guvernamentali, niciodată nu mi-am bătut joc de ei, pentru că au competență, au responsabilitate prevăzută de lege și au și o experiență de care nu avem voie să ne batem joc.

Am înțeles motivele politice, și sunt firești, nici noi nu am fost mai capabili, și mă întreb ce forță politică din România va fi capabilă să spună, o dată pentru totdeauna, că orice guvern are dreptul să aibă prefect și subprefect în teritoriu.

Din acest punct de vedere, am susținut-o în nume personal, avem nevoie de o repolitizare a prefecților, dacă nu suntem capabili să respectăm un principiu care în Franța a funcționat, și a funcționat corect abia după 20-25 de ani de experiență administrativă.

Ne-am bătut cu pumnul în piept - și acum fac referire la toate guvernele - că acești oameni sunt cu adevărat apolitici, dar decizia care s-a luat, pentru fiecare caz în parte, eu cred că nu vine să eficientizeze administrația publică românească.

Pe de altă parte, aș vrea să vă mai atrag atenția și asupra cheltuielilor care se impun unei astfel de schimbări, pentru că, așa cum prevede legea acum, fiecare inspector guvernamental care este dislocat din teritoriul său de baștină trebuie să primească trei salarii, trebuie să i se asigure cazare sau, dacă nu, contravaloarea în bani a cazării în orașul sau județul respectiv, ca să nu mai pun în discuție și următorul fapt: au mers la ministerele de resort, vă voi da un singur exemplu, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și li s-a spus foarte clar - asta o spun dânșii prin relatările pe care le-au avut chiar și în presă - "Este bine să vă dați demisia, că, dacă nu, veți număra gropile pe o rază de 300 kilometri".

Mi se pare nefiresc să ne batem joc de acești oameni.

De aceea am vrut să supun atenției dumneavoastră acest lucru, să ne gândim foarte serios dacă suntem capabili, de la un guvern la altul, să propunem un principiu și să respectăm acest principiu pentru totdeauna.

Acești oameni puteau să rămână în propriile județe sau să le fie arondate încă două, trei județe adiacente și chiar să fie un ajutor de nădejde pentru prefectul sau subprefectul respectiv.

Repet, au o experiență administrativă importantă și cred că ar trebui să ținem cont de acest lucru.

Sunt foarte mulți colegi de-ai mei care au fost prefecți și care, în momentul în care au fost schimbați din funcție, au fost încadrați ca inspectori guvernamentali, însă niciunul nu a fost tratat într-un asemenea mod.

Aș vrea să mai fac o precizare.

Să știți că în Franța sunt în jur de 130 de prefecți și doar 20-30 inspectori guvernamentali.

Probabil că acest proiect de lege va trece, dar va trebui ca în perioada următoare să ne gândim ce facem cu acești oameni în administrația publică centrală și să nu ne mai batem joc de ei.

Mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc.

Domnul senator Ion Ariton. Vă rog, microfonul 2.

Domnul Ion Ariton:

Mulțumesc, domnule președinte.

L-am ascultat pe colegul meu cu foarte mare interes, am fost amândoi prefecți în legislatura trecută, iar dânsul știe cine a început aceste schimbări "apolitice" acum aproximativ trei ani.

Sunt în totalitate de acord cu ce a spus dânsul, dar vreau să îi aduc aminte că aceste schimbări au început acum doi ani și îmi pare rău de poziția pe care a avut-o.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Dumitru Oprea. Vă rog, microfonul 2.

Domnul Dumitru Oprea:

Chiar și eu am motive să-i mulțumesc domnului senator Berca, președintele Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții, al cărei secretar sunt.

Astăzi am aflat că la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași, pe vremea când eram rector, cu o zi înainte de votul pentru alegerile locale, a venit o echipă - acum aflu - condusă de domnul Berca, secretar general al Guvernului, să demonstreze cum era imoral să folosești o lege prin care să accelerezi achiziția publică. Și, pentru că lucrurile nu au ieșit așa cum trebuie, premierul a luat oamenii de la Vâlcea, la ora 12.00 noaptea, și i-a mai trimis încă o dată la universitatea din Iași.

Concluzia este că erau prea puțini.

Acum, un gest fairplay făcut de actualul Guvern, de a-i antrena pe toți cei care sunt funcționari publici în activități publice, ar trebui să fie unul care să genereze mulțumiri.

Cât despre "imobilitatea" românilor, și francezii de la o anumită bancă spuneau: "Greu convingi un ieșean să meargă să facă o activitate profitabilă în altă localitate, pe un număr de luni", dar, raportându-mă la exemplul dat, nu le-a fost greu unora să vină din Slatina sau din alte zone să exercite o misiune politică lipsită total de fairplay.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc.

Înțeleg că doriți drept la replică, domnule senator Gabriel Berca.

Aveți un minut pentru drept la replică. Vă rog, microfonul 2.

Domnul Gabriel Berca:

Nu am înțeles ce a spus domnul senator Oprea cu privire la un control la Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iași.

Vă informez că nu am fost niciodată acolo.

Poate este o confuzie.

Domnul Dumitru Oprea (din sală):

Nu dumneavoastră!

Domnul Gabriel Berca:

Credeam că...

Este în regulă.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc mult.

Stimați colegi,

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Raportul comisiei este favorabil, fără amendamente.

Votul final se va da marți, 14 aprilie 2009, între orele 17.00 și 18.00.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 4 february 2023, 17:24
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro