Domnul Gabriel Berca: Stimați colegi, Aș vrea să ridic o problemă cu privire la situația acestor inspectori guvernamentali. Am tot discutat că facem reduceri de cheltuieli în administrația publică centrală, s-a desființat Cancelaria Primului-Ministru, dar văd că s-a înființat... Nouă ni se pune astăzi în față un act normativ prin care ni se cere legiferarea funcționării a 100 de inspectori guvernamentali, în condițiile în care eu, când eram secretar general al Guvernului, aveam în subordine 24 sau 25 de inspectori guvernamentali, nu mai știu exact. Reforma în administrația publică centrală se pare că vine cu cheltuieli suplimentare și, din păcate, după ce s-au dat atribuțiuni acestor inspectori guvernamentali - care au fost școliți de Institutul Național de Administrație, s-au cheltuit bani de la bugetul de stat -, ei au fost trimiși în teritoriu. Am să vă dau câteva exemple de care îmi amintesc acum: cel de la Gorj a fost trimis la Bacău, prefectul de la Bacău a fost trimis la Timișoara, iar subprefectul la Vâlcea, cel de la Satu Mare a fost trimis la Giurgiu. Iată logica prin care actualul Guvern eficientizează administrația publică din România. Sunt oameni care, de bine, de rău, au o expertiză. Stimați colegi, Vreau să vă spun că în timpul cât am fost pe acel post, și v-o pot confirma acei inspectori guvernamentali, niciodată nu mi-am bătut joc de ei, pentru că au competență, au responsabilitate prevăzută de lege și au și o experiență de care nu avem voie să ne batem joc. Am înțeles motivele politice, și sunt firești, nici noi nu am fost mai capabili, și mă întreb ce forță politică din România va fi capabilă să spună, o dată pentru totdeauna, că orice guvern are dreptul să aibă prefect și subprefect în teritoriu. Din acest punct de vedere, am susținut-o în nume personal, avem nevoie de o repolitizare a prefecților, dacă nu suntem capabili să respectăm un principiu care în Franța a funcționat, și a funcționat corect abia după 20-25 de ani de experiență administrativă. Ne-am bătut cu pumnul în piept - și acum fac referire la toate guvernele - că acești oameni sunt cu adevărat apolitici, dar decizia care s-a luat, pentru fiecare caz în parte, eu cred că nu vine să eficientizeze administrația publică românească. Pe de altă parte, aș vrea să vă mai atrag atenția și asupra cheltuielilor care se impun unei astfel de schimbări, pentru că, așa cum prevede legea acum, fiecare inspector guvernamental care este dislocat din teritoriul său de baștină trebuie să primească trei salarii, trebuie să i se asigure cazare sau, dacă nu, contravaloarea în bani a cazării în orașul sau județul respectiv, ca să nu mai pun în discuție și următorul fapt: au mers la ministerele de resort, vă voi da un singur exemplu, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, și li s-a spus foarte clar - asta o spun dânșii prin relatările pe care le-au avut chiar și în presă - "Este bine să vă dați demisia, că, dacă nu, veți număra gropile pe o rază de 300 kilometri". Mi se pare nefiresc să ne batem joc de acești oameni. De aceea am vrut să supun atenției dumneavoastră acest lucru, să ne gândim foarte serios dacă suntem capabili, de la un guvern la altul, să propunem un principiu și să respectăm acest principiu pentru totdeauna. Acești oameni puteau să rămână în propriile județe sau să le fie arondate încă două, trei județe adiacente și chiar să fie un ajutor de nădejde pentru prefectul sau subprefectul respectiv. Repet, au o experiență administrativă importantă și cred că ar trebui să ținem cont de acest lucru. Sunt foarte mulți colegi de-ai mei care au fost prefecți și care, în momentul în care au fost schimbați din funcție, au fost încadrați ca inspectori guvernamentali, însă niciunul nu a fost tratat într-un asemenea mod. Aș vrea să mai fac o precizare. Să știți că în Franța sunt în jur de 130 de prefecți și doar 20-30 inspectori guvernamentali. Probabil că acest proiect de lege va trece, dar va trebui ca în perioada următoare să ne gândim ce facem cu acești oameni în administrația publică centrală și să nu ne mai batem joc de ei. Mulțumesc.
|