Plen
Sittings of the Senate of April 29, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.58/11-05-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2020-present
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
01-02-2023
09-06-2021 (joint)
11-05-2021
Video archive:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 29-04-2009 Printable version

Sittings of the Senate of April 29, 2009

9. Dezbaterea Proiectului de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2009 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal (L97/2009) (votul final se va da în ședința de luni, 4 mai a.c.)
 
see bill no. L97/2009

Domnul Alexandru Pereș:

................................................

Trecem la punctul 8 din ordinea de zi - Proiectul de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2009 pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal.

Suntem primă Cameră sesizată, termen de adoptare tacită, 20 mai 2009.

Pentru raport, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Din partea inițiatorului participă domnul secretar de stat Cosmin Coman.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat. Microfonul 8.

Domnul Iuliu Cosmin Coman - secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege are ca obiect aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 29/2009, ale cărei principale elemente se referă la majorarea nivelului accizelor pentru băuturile fermentate, spumoase, de la 34 de euro pe hectolitrul de produs la 45 de euro pe hectolitrul de produs, iar pentru produsele intermediare, de la 55 de euro la 65 de euro.

Creșterea graduală a accizelor pentru țigarete se va realiza în două etape, respectiv: 1 aprilie și 1 septembrie 2009 până la nivelul minim impus de 64 de euro pe 1.000 de țigarete, care se atinge la 1 septembrie, iar majorarea accizelor la țigări și țigări de foi în două etape, respectiv: 1 aprilie și 1 septembrie până la 64 de euro pe 1.000 de bucăți și, similar, pentru alte tutunuri de fumat, până la 81 de euro pe kilogram.

Față de cele prezentate mai sus, Ministerul Finanțelor Publice propune și susține, în numele Guvernului, aprobarea proiectului de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnule președinte Ion Ariton, vă rog.

Domnul Ion Ariton:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, În ședința din 7 aprilie 2009 comisia a analizat proiectul de lege și a hotărât să adopte raport de admitere, fără amendamente, cu un vot împotrivă.

Au transmis avize favorabile Consiliul Legislativ, Comisia economică, industrii și servicii, Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități, Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital.

Supunem spre dezbatere și adoptare plenului Senatului raportul de admitere, împreună cu proiectul de lege.

În raport cu obiectul de reglementare, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice și urmează să fie adoptat potrivit prevederilor art. 76 alin. (1) din Constituția României.

În conformitate cu prevederile Constituției, proiectul de lege urmează a fi adoptat de Senat în calitate de primă Cameră sesizată.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Întrebări?

Dezbateri generale? Da.

Domnul senator Vasile Mustățea, PNL. Microfonul 1.

Domnul Vasile Mustățea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, Vă mărturisesc că sunt contrariat de argumentele aduse de Guvern în expunerea de motive.

Vă citesc exact din expunerea de motive.

La capitolul "Impactul economic" - "Creșterea prețurilor ca urmare a majorării accizelor la băuturile alcoolice și produsele din tutun poate conduce în perioada imediat următoare de aplicare a noilor reglementări la scăderea volumului vânzărilor de astfel de produse, cu anumite influențe asupra producției."

Cert este că influențele vor fi de scădere a producției, în niciun caz de creștere a producției.

La capitolul "Impactul asupra mediului de afaceri" - "Crește povara fiscală asupra operatorilor economici dintr-un anumit segment de produse alcoolice și asupra celor din categoria produselor de tutun."

De fapt, această ordonanță de urgență nu este altceva decât un instrument de distrugere, ca și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2009, a întreprinderilor mici.

Cred că rostul ei era să fie cuprinsă la capitolul "Măsuri în domeniul politicii fiscale", prin care s-a aprobat impozitul forfetar, capitol pe care îl consider, în totalitate, că nu are altă finalitate decât de a scoate de pe piață toate întreprinderile mici și microîntreprinderile.

Analizând motivele emiterii acestei ordonanțe de urgență, am constatat că s-a făcut motivarea numai pe necesitate și nu s-a precizat care sunt situațiile de urgență care impun aprobarea acestui act normativ, nici consecințele negative ce s-ar produce imediat în lipsa acestui act normativ.

Pentru necesitate, Guvernul susține că acest act normativ a fost emis în vederea susținerii programului de guvernare și pentru realizarea unui echilibru între nivelul veniturilor și al cheltuielilor corelat cu obiectivele macroeconomice.

Haideți să vedem care sunt obiectivele macroeconomice.

Mai jos, tot în aceeași expunere de motive, Guvernul afirmă că "se impune necesitatea creșterii accizelor, pentru că în ultima perioadă s-a diminuat fenomenul de evaziune fiscală".

Orice teorie economică spune că evaziunea fiscală este cu atât mai mare cu cât taxele și impozitele sunt mai mari, lucru care pe mine mă face să cred că obiectivul macroeconomic al Guvernului este creșterea evaziunii fiscale.

Mai mult, în programul de guvernare, la capitolul "Politici fiscale", Guvernul susține că va reduce un număr important de taxe și impozite și în niciun caz nu a supus Parlamentului aprobarea unui program prin care să creștem taxele și impozitele, povara fiscală în general.

Acestea sunt argumentele pentru care Grupul parlamentar al PNL va vota împotriva acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Alexandru Pereș:

Și eu vă mulțumesc, domnule senator.

Mai sunt puncte de vedere? Nu.

Vă mulțumesc.

Raportul este un raport de admitere, fără amendamente.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, iar Senatul este primă Cameră sesizată.

Termen de adoptare tacită: 20 mai 2009.

Votul final se va da în ședința de luni, 4 mai 2009.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 5 february 2023, 0:19
Telephone: +40213160300, +40214141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro