Doamna Ana Adriana Săftoiu: Întrebarea este retorică, dar trebuie să știți că un elev de clasa a VIII-a riscă să nu promoveze la materia limba română, pentru că nu știe ce e o propoziție consecutivă și concesivă și asta în condițiile în care, desigur, un elev de clasa a VIII-a poate să termine fără să cunoască ortografia și punctuația. Trecem mai departe. În mod evident, manualele își propun să ofere primele noțiuni despre țară, familie, societate, tradiții, obiceiuri. Respectul față de țară, ideea de dreptate sau sentimentul de prietenie nu poate fi receptat studiind texte care au ca temă doar trecutul. Manualele cuprind texte: "Ocaua lui Cuza", "După steag, băieți", "Stejarul din Borzești" sau "Condeiele lui Vodă", poeziile lui George Coșbuc sau Octavian Goga. Citez o strofă, dacă cumva ați uitat poezia lui George Coșbuc: "Patria ne-o fi pământul,/Unde ne-or trăi nepoții/Și-ntr-o mândră Românie/De-o vrea cerul, în vecie/ S-ar putea să ne păzească/Limba, legea românească/Și vor face tot mai mare/Tot ce românismul are./Asta-i patria cea dragă/Și-i dăm patriei române/Inima și viața-ntreagă." Îmi e teamă că este cea mai neinspirată formă de a crea asemenea sentimente cu texte care și-au avut timpul lor. Nu George Coșbuc sau Mihail Sadoveanu sunt de vină, pentru că tânăra generație percepe limba și literatură română ca pe un teritoriu arid și neinteresant, ci cei care-i pun pe copii să se confrunte în școala primară și gimnazială cu realități care nu au legătură cu preocupările și cu timpul lor. În clasa III-a, elevul are ca lectură obligatorie "Dumbrava minunată" de Mihail Sadoveanu. Povestea tristă a Lizucăi care fuge de acasă ca să scape de mama vitregă. Dincolo de morala depresivă a povestirii, elevul se confruntă cu un vocabular care-i face aproape inaccesibilă lectura. În timp ce noua generație de părinți încearcă să acomodeze copilul încă de la grădiniță cu limbile străine, în timp ce limba română este asaltată de neologisme pe care le integrăm prea ușor sau prea greoi cu vocabularul neaoș, în timp ce avem probleme din ce în ce mai des și unde nu te aștepți cu acordul subiectului cu predicatul, copiii studiază încă din primele clase texte care abundă în arhaisme. Singurele pagini agreabile sunt cele dedicate iernii. În schimb, anotimpul toamna este reprezentat "de spital", cum s-ar exprima elevul high-tech, care află că toamna totul piere, inclusiv iubita te părăsește. Ideea de prietenie, de noblețe, de familie este sugerată la fel de abătut și umil. Vă sugerez să citiți sau mai bine să nu citiți textele acestor manuale, ca să puteți afla de ce copilul sau nepotul dumneavoastră nu descoperă o plăcere în lectură. Mă întrebam oare ce și-au propus, dacă și-au propus ceva, cei care au aprobat aceste manuale, punându-i pe elevii de clasa primară în fața unor texte care ar trebui să fie abordate, eventual, în clasele de gimnaziu, dacă nu cumva la clasele de specialitate. Data viitoare am să vă povestesc despre manualul de istorie de clasa IV-a. Un adevărat tom, în care elevul trebuie să memoreze ani, inclusiv să asimileze istoria lui Napoleon sau Alexandru cel Mare. La nouă ani. Și voi continua cu aceeași sârguință să vă povestesc despre programa de gimnaziu, până când vom înțelege de ce copiii noștri au nevoie de o școală și o programă care să fie compatibilă cu realitățile timpului lor. Vă mulțumesc.
|