Ana Adriana Săftoiu
Ana Adriana Săftoiu
Ședința Camerei Deputaților din 9 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/19-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
05-12-2023
28-11-2023 (comună)
22-11-2023
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 09-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 februarie 2010

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Ana Adriana Săftoiu

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:

Ana Adriana Săftoiu - pledoarie pentru nevoia de a compatibiliza școala și programa școlară cu realitățile timpului nostru;

Doamna Ana Adriana Săftoiu:

Bună dimineața!

Am să vă rog să fiți puțin atenți.

"Cât de mândră-i țara mea,/ Munți cu creștetul de nea/ Și cu poalele smarald/ Unde-i soarele mai cald./ Marea valuri care vin/ de departe din senin/ și se sparg și iarăși fug.../ Iar în jur e doar belșug." Poezia "Țara mea" de Andrei Ciurunga, manualul de clasa a III-a.

Dragi colegi, se spune că adevăratul politician este cel care se gândește la următoarele generații și nu la următoarele alegeri.

M-am gândit la următoarea generație și am deschis manualele de limba și literatura română, curioasă să văd ce valori le insuflăm tinerelor generații. Am început cu manualele de clasă primară, respectiv clasele a II-a, a III-a și a IV-a.

Voi remarca partea bună, partea care pare și mai bună dacă fac o comparație cu manualele generației mele. Cărțile au o grafică accesibilă și atrăgătoare, textele fiind ușor de urmărit și cu imagini care le fac destul de prietenoase.

Voi trece însă la neajunsurile acestor manuale, care mă fac să mai am un răspuns la veșnica acuză adusă tinerilor elevi că sunt necititori și inculți. În primul rând, manualele se numesc "limba și literatura română" unde, de fapt, găsim fragmente selectate, fiind decupaje sau interpretări aproape grotești ale unor texte literare. Aș spune că vechea denumire "citire și scriere" ar fi fost mult mai normală, pentru că asta ar trebui să deprindă un elev de școală primară - citire și scriere. Mai adaug aici o neconcordanță. În manualele de "limba și literatura română", copiii studiază texte de edmondo de Amicis, Andersen, Jack London, Lev Tolstoi, așa încât mă întreb dacă micuții vor înțelege că acești scriitori n-au nicio descendență românească.

În clasa III-a și a IV-a noțiunile de gramatică sunt excesive. Elevul învață noțiuni de morfologie și sintaxă, respectiv substantiv, numeral, subiect simplu și multiplu, atribut exprimat prin adjectiv, substantiv și numeral cu valoare de adjectiv.

Îl văd aici pe domnul Prigoană și vă întreb, domnule Prigoană, știți cumva să faceți diferența între propoziția circumstanțială concesivă de cea consecutivă?

    ................................................
 

Doamna Ana Adriana Săftoiu:

Întrebarea este retorică, dar trebuie să știți că un elev de clasa a VIII-a riscă să nu promoveze la materia limba română, pentru că nu știe ce e o propoziție consecutivă și concesivă și asta în condițiile în care, desigur, un elev de clasa a VIII-a poate să termine fără să cunoască ortografia și punctuația.

Trecem mai departe. În mod evident, manualele își propun să ofere primele noțiuni despre țară, familie, societate, tradiții, obiceiuri. Respectul față de țară, ideea de dreptate sau sentimentul de prietenie nu poate fi receptat studiind texte care au ca temă doar trecutul. Manualele cuprind texte: "Ocaua lui Cuza", "După steag, băieți", "Stejarul din Borzești" sau "Condeiele lui Vodă", poeziile lui George Coșbuc sau Octavian Goga. Citez o strofă, dacă cumva ați uitat poezia lui George Coșbuc: "Patria ne-o fi pământul,/Unde ne-or trăi nepoții/Și-ntr-o mândră Românie/De-o vrea cerul, în vecie/ S-ar putea să ne păzească/Limba, legea românească/Și vor face tot mai mare/Tot ce românismul are./Asta-i patria cea dragă/Și-i dăm patriei române/Inima și viața-ntreagă."

Îmi e teamă că este cea mai neinspirată formă de a crea asemenea sentimente cu texte care și-au avut timpul lor. Nu George Coșbuc sau Mihail Sadoveanu sunt de vină, pentru că tânăra generație percepe limba și literatură română ca pe un teritoriu arid și neinteresant, ci cei care-i pun pe copii să se confrunte în școala primară și gimnazială cu realități care nu au legătură cu preocupările și cu timpul lor.

În clasa III-a, elevul are ca lectură obligatorie "Dumbrava minunată" de Mihail Sadoveanu. Povestea tristă a Lizucăi care fuge de acasă ca să scape de mama vitregă. Dincolo de morala depresivă a povestirii, elevul se confruntă cu un vocabular care-i face aproape inaccesibilă lectura. În timp ce noua generație de părinți încearcă să acomodeze copilul încă de la grădiniță cu limbile străine, în timp ce limba română este asaltată de neologisme pe care le integrăm prea ușor sau prea greoi cu vocabularul neaoș, în timp ce avem probleme din ce în ce mai des și unde nu te aștepți cu acordul subiectului cu predicatul, copiii studiază încă din primele clase texte care abundă în arhaisme.

Singurele pagini agreabile sunt cele dedicate iernii. În schimb, anotimpul toamna este reprezentat "de spital", cum s-ar exprima elevul high-tech, care află că toamna totul piere, inclusiv iubita te părăsește. Ideea de prietenie, de noblețe, de familie este sugerată la fel de abătut și umil. Vă sugerez să citiți sau mai bine să nu citiți textele acestor manuale, ca să puteți afla de ce copilul sau nepotul dumneavoastră nu descoperă o plăcere în lectură.

Mă întrebam oare ce și-au propus, dacă și-au propus ceva, cei care au aprobat aceste manuale, punându-i pe elevii de clasa primară în fața unor texte care ar trebui să fie abordate, eventual, în clasele de gimnaziu, dacă nu cumva la clasele de specialitate.

Data viitoare am să vă povestesc despre manualul de istorie de clasa IV-a. Un adevărat tom, în care elevul trebuie să memoreze ani, inclusiv să asimileze istoria lui Napoleon sau Alexandru cel Mare. La nouă ani. Și voi continua cu aceeași sârguință să vă povestesc despre programa de gimnaziu, până când vom înțelege de ce copiii noștri au nevoie de o școală și o programă care să fie compatibilă cu realitățile timpului lor.

Vă mulțumesc.

 
     

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 8 decembrie 2023, 17:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro