Domnul Nini Săpunaru: "Politica ministrului Berceanu: transferă altuia ce poți face tu!" Nu este nevoie de multe exemple pentru a descrie imaginea situației grave din domeniul transporturilor, deoarece toți românii umblă pe drumurile din România, circulă cu trenurile din România și se confruntă la fiecare deplasare cu starea degradantă a drumurilor sau condițiile proaste pe care le oferă transportul pe căile ferate, fie în termeni de lipsă a confortului, fie în ceea ce privește durata foarte lungă de timp necesară pentru a ajunge la destinație. Cât privește drumurile României, starea lor se agravează pe zi ce trece, iar lipsa de reacție a autorităților este cu atât mai neînțeleasă cu cât dezvoltarea rețelei de drumuri și modernizarea celor existente au fost în multiple rânduri declarate a fi priorități guvernamentale. În prezent, însă, situația e atât de gravă că pune în pericol dezvoltarea României pe următorii 10 -15 ani, amenințând să blocheze dezvoltarea economică și așa frânată de recesiune și lipsa unor măsuri active de redresare a economiei. Or, în condițiile în care transportul rutier este în prezent motorul principal pentru numeroase activități economice, te-ai aștepta ca Guvernul să adopte măsurile necesare privind îmbunătățirea infrastructurii existente și construirea în regim de urgență a unei rețele de autostrăzi în România. Din păcate însă nimic din toate aceste așteptări nu își regăsesc corespondent în realitatea pe care ne-o furnizează Ministerul Transporturilor, sub conducerea ministrului Radu Berceanu. Recent, Ministerul Transporturilor a mai abandonat un proiect de autostradă. Denumit și Autostrada Zăpezii, tronsonul Comarnic-Brașov a fost cel mai lăudat contract de concesiune public-privat și ar fi trebuit să rezolve problema traficului de pe DN1, reprezentând totodată un segment important al autostrăzii care ar trebui să lege Bucureștiul de Budapesta. Retragerea din acest contract a companiei câștigătoare este cu atât mai dificilă de înțeles cu cât același consorțiu, Vinci-Aktor, construiește în Muntenegru o autostradă în condiții geografice similare, dar mai lungă și la un preț mult mai mic decât cel ofertat la noi. După ce a rezolvat problema autostrăzilor, îngropându-le definitiv, ministrul Radu Berceanu pare a fi decis să rezolve, cu aceeași eficiență, și starea gravă a drumurilor naționale, care la finalul perioadei de iarnă s-au umplut de gropi. Ultima găselniță către care s-au orientat decidenții din minister este declasificarea drumurilor naționale în drumuri județene și trecerea, în acest mod, a responsabilității privind reparațiile acestora în sarcina Consiliilor județene. Un exemplu în acest sens îl reprezintă drumurile naționale DN 2N Martinești-Bogza-Caiata-Dumbrăveni-Dumitrești-Jitia și DN 2R Jitia-Vintileasa-Bahnele, din județul Vrancea, care se pare că urmează a fi transformate prin HG în drumuri județene. O astfel de decizie nu va produce în mod evident niciun efect pozitiv, atâta timp cât Consiliile județene nu au prevăzute în bugetul pentru anul 2010 sume pentru reabilitarea sau modernizarea a noi sectoare de drum. Însă acest aspect nu pare a fi de interes pentru Ministrul Transporturilor, care își conduce activitatea după principii total străine de noțiuni precum interesul cetățeanului sau eficiența deciziilor luate. E o situație neînțeleasă, din care nu rezultă decât un șir lung de întrebări: - Domnule Berceanu, ce căutați la Ministerul Transporturilor din moment ce drumurile acestei țări nu reprezintă o prioritate pentru dumneavoastră?
- Care este adevărata prioritate a mandatului dumneavoastră, pentru că știm deja, autostrăzile și repararea gropilor din asfalt nu se califică la acest statut, așa cum ați declarat public în nenumărate rânduri?
- Până când va trebui să plătim facturile pentru reparația mașinilor care se strică din cauza gropilor din asfalt, fără ca structurile pe care le aveți în subordine să ia măsurile necesare eliminării acestor probleme?
- Și dacă astfel de subiecte nu le considerați a fi suficient de urgente, de ce vă încăpățânați să stați la șefia acestui minister și să blocați astfel orice proiect menit să rezolve, măcar parțial, problemele din trafic?
|