 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 15 noiembrie 2010
 |
6. |
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților (PH CD 38/2010) (rămas pentru votul final). |
 |
|
|
|
Doamna Roberta Alma Anastase: |
|
................................................ |
|
Punctul 2. Proiectul de Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților. Comisia pentru regulament. Domnul președinte Cionca. Vă rog.
|
|
Domnul Iustin-Marinel Cionca-Arghir: Doamna președinte, Stimați colegi, În data de 11 noiembrie 2010, Comisia pentru regulament s-a întrunit pentru a discuta un proiect de hotărâre privind completarea Regulamentului Camerei Deputaților, inițiat de 52 de deputați ce aparțin grupurilor parlamentare PDL, UDMR și deputați independenți, cu care comisia a fost sesizată de Biroul permanent al Camerei Deputaților cu adresa nr.38 din data de 9 noiembrie 2010 pentru întocmirea Raportului privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților. La lucrările comisiei au participat domnul deputat Kötö Iosif, care l-a înlocuit pe domnul deputat Varga Attila, Grupul parlamentar al UDMR, domnul Eugen Nicolicea - Grupul deputaților independenți, domnul deputat Ciprian Dobre - Grupul parlamentar al PNL, domnul deputat Varujan Pambuccian, care a înlocuit-o pe doamna deputat Liana Dumitrescu - Grupul minorităților naționale, și subsemnatul, deputat Cionca Iusin - Grupul parlamentar al PDL. De la lucrările comisiei a absentat domnul deputat Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz - Grupul parlamentar al PSD+PC. Membrii comisiei au decis să aprobe o serie de amendamente care să ducă la îmbunătățirea activității Camerei Deputaților. În urma dezbaterilor, raportul a fost aprobat cu patru voturi pentru și un vot împotrivă - al domnului deputat Ciprian Dobre, PNL. Ca urmare a acestui fapt, Comisia pentru regulament supune plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Raportul privind modificarea Regulamentului Camerei Deputaților. Vă mulțumesc.
|
|
Doamna Roberta Alma Anastase: Vă mulțumesc. Dacă sunt intervenții în cadrul dezbaterilor generale? Vă rog, domnul deputat.
|
|
Domnul Marian Neacșu: Doamna președinte, Stimați colegi, Constat în momentul ăsta că ultimul bastion al democrației parlamentare, pe care-l reprezenta Comisia pentru regulament, a picat. De ce asta? Pentru că Comisia pentru regulament era singura comisie în care reprezentarea era paritară, și nu proporțională. Paritară, așa cum electoratul a decis, prin alegeri, să trimită parlamentari în acest parlament. Mai mult decât atât, în aceste ultime două luni ale acestei sesiuni parlamentare s-au făcut mai multe modificări de regulament decât în ultimii 10 ani și toate aceste modificări vizau constituirea sau preconstituirea pentru dumneavoastră a unor pârghii mai mult sau mai puțin legitime, eu le-aș socoti mai degrabă ilegitime, pentru a putea să exercitați discreționar puterea. Și nu mă refer la dumneavoastră, ca președinte al Camerei, ci la întreaga coaliție majoritară. De astă dată, această ultimă hotărâre nu face decât să pună cireașa pe tort, să absolutizeze într-un fel sau altul dictatura majorității și să facă să dispară de sub această aulă democrația reală și adevărată. Am rămas în sală în mod intenționat, pentru a prezenta punctul de vedere al grupului pe care-l reprezint, PSD+PC. Ne opunem la această schimbare de regulament, o socotim, așa cum am spus de la bun început, ilegitimă și inoportună. Evident că acest lucru nu vă va face să dați înapoi și veți aproba, cu larga majoritate pe care o reprezentați în momentul ăsta în sală, deși nu este una suficientă sau legitimă, și această modificare a Regulamentului. Încă o dată, vă rog foarte bine să cugetați asupra a ce aveți de făcut și cred că, sau încă mai cred că pot să fie găsite alte pârghii pentru a debloca această situație a Parlamentului decât introducerea cu obstinație și cu toată forța a pumnului în gură opoziției. Vă mulțumesc.
|
|
Doamna Roberta Alma Anastase: Și eu vă mulțumesc. Dacă-mi permiteți, o să am eu o intervenție. (Coboară la tribună.) Tocmai pentru că există un obicei, se pare, acela de a da vina de fiecare dată pe președintele Camerei, o să vreau să fac publice câteva informații legate de acest proiect de modificare a regulamentului, pentru că ceea ce a afirmat și colegul mai mai devreme, mă face să cred că acest proiect de hotărâre nu este cunoscut de o parte din parlamentarii aflați astăzi în opoziție. Deci, acest proiect de hotărâre nu modifică niciun rând din regulament, în sensul că nu schimbă, ci adaugă; primul lucru. Deci, și adaugă o afirmație care este valabilă și pentru plen și este firesc să fie valabilă și pentru Biroul permanent. Hotărârile, deciziile în Biroul permanent se iau cu jumătate plus unu din cei prezenți; punct. Este singura modificare sau completare de regulament care se face prin acest proiect de hotărâre; în rest, nimic. Trei. Un alt lucru care este important de știut despre acest for: suntem într-un paradox. Biroul permanent nu este altceva decât un for administrativ. Ca să fiu plastică și să mă înțeleagă toată lumea, plimbă hârtii: ia inițiativele, le transmite către comisii, de la comisii înscrie pe ordinea de zi diverse rapoarte. Astea sunt atribuțiile Biroului permanent. Face un proiect, propune un proiect de ordine de zi, propune un program de lucru, dar, ca de fiecare dată, cel suveran este plenul. Despre asta vorbim, nu-i nimic mai mult decât atât. Nu e nici pumn în gură, nu e nici vreo forțare de regulament, nu e nici măcar modificarea unei virgule. Este adăugarea unei fraze care este valabilă și în plen, așa cum e firesc să fie, și în Biroul permanent. În plus, este o prevedere europeană. Și trebuie să știți un lucru și o analiză pe care am făcut-o în ultimele două luni, deja. Am citit regulamentul nostru și, evident, m-am dus la Regulamentul Parlamentului European, ca fost membru al Parlamentului European. Și am văzut că acest regulament este copiat în proporție de 85%-90% după Regulamentul Parlamentului European. Problema cea mai mare este cu acele 10 procente, acele 10 procente care ne-au adus în această criză. Vă mulțumesc mult. (Aplauze.) (Își reia locul la prezidiu.) Domnul deputat Zgonea.
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Proasta creștere se dobândește și se păstrează. Școala și viața te obișnuiesc să poți să-ți asculți semenii.
|
|
Doamna Roberta Alma Anastase: La ce vă referiți, domnule Zgonea?
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: La câțiva dintre colegii dumneavoastră care nu au învățat regulamentul, distinsă colegă. Doamna președinte, nu la dumneavoastră, pentru că nici nu-mi permit și nici nu ați avut în ultimii ani vreun comportament din acesta, tip, scuzați-mă, cum a zis doamna Sulfina Barbu, divizia C. Și, atunci, mă refer la cei care confundă Parlamentul cu stadionul din divizia C. Doamna președinte, ca membru al Biroului permanent, dați-mi voie să am și eu un punct de vedere cu privire la ceea ce ați spus dumneavoastră. Nu contrazic afirmațiile dumneavoastră. Biroul permanent a fost construit ca rezultat al apariției Parlamentului, ca să nu ne mai bătem în stradă, să ne mai înjurăm, sau să avem comportamente de divizia C, scuzați-mă că o plagiez pe doamna Barbu, tocmai pentru ca o majoritate conjuncturală, așa cum spunea Curtea Constituțională, să nu genereze abuzuri și să fie uitate proceduri parlamentare, pe care, pe parcursul aderării României la Uniunea Europeană, le-au tot schimbat. Sunt două elemente importante pe care v-aș ruga frumos, cu tot respectul, pentru că și eu am fost membru al Parlamentului European, pe care le-ați omis în logica afirmațiilor dumneavoastră. Prima: ultima dată când s-a făcut o mare modificare la Regulamentul Camerei Deputaților a fost făcută strict pe Alianța DA. Deci, dacă astăzi jucăm pe terenul unor regulamente care sunt ambigue, sunt datorită dumneavoastră, și nu datorită nouă. A doua chestiune. Biroul permanent nu este un for administrativ. El reflectă configurația inițială a Parlamentului și încearcă să filtreze, acolo unde astăzi dumneavoastră, mâine poate alții, încearcă să abuzeze de o putere conjuncturală. Proiectul dumneavoastră de hotărâre știți foarte bine că nu îndeplinește aceste proceduri. Și am mai spus-o și repetăm acest lucru. Dacă voiați să fie un proces, ați văzut că noi, în ședințele de Birou permanent, ne întrunim când trebuie să distribuim proiectele de legi către comisii, sau să le distribuim către plen. Și mai repet al treilea lucru: plenul Camerei Deputaților nu are capacitatea de a modifica proiectul ordinii de zi. Pentru că așa este regulamentul peste tot, în lume. Pentru că întotdeauna și opoziția trebuie să aibă un punct de vedere. Iar proiectul Biroului permanent reflectă distribuția unor proiecte de legi care sunt și în interesul dumneavoastră, ca parlamentari ai guvernării, dar și în interesul opoziției, care reprezintă tot interesul cetățeanului. Și asta înseamnă exercitarea suveranității. În parlamentele europene, chiar și în cel European, există o zi a Guvernului, pe care dumneavoastră, cu obstinație, o refuzați. În Parlamentul de acolo, nu majoritatea unui vot este cea care decide, ci logica negocierii și a înțelegerii interesului național, pe care câteodată îl utilizați. Doamna președinte, eu am înțeles ce vreți să faceți astăzi - și nu este în interesul nostru. Nu o să avem nicio lege a educației sau o lege a învățământului mai bună și nu o să avem nicio lege a bugetului în interesul fiecărei comunități locale. Dar eu vă spun că procedurile parlamentare pe care dumneavoastră le-ați prezentat, poate cu subiectivism, că este normal, aparțineți unui grup politic, nu sunt cele care respectă Regulamentul Camerei Deputaților și mai puțin Regulamentul Parlamentului European, pe care, credeți-mă, la fel ca și dumneavoastră, știți că-l cunosc foarte bine. Îmi pare rău că nu vreți să înțelegeți astăzi că există un pas mic pe care trebuie să-l faceți și există o colaborare din partea opoziției, pe care nu vreți să o acceptați. Și aceste lucruri se vor întoarce, mai devreme sau mai târziu, împotriva dumneavoastră. Din păcate, și împotriva noastră, ca parlamentari ai opoziției, pentru că lumea a început să nu mai vadă pe ce ne batem aici. Că noi ne batem pentru niște proceduri și pentru respectarea unor ilegalități. Nu poți să aduci un document în plen care este făcut în ședință, haiducește, fără să respecți minimele reguli. Și eu îmi aduc aminte, de la acest microfon, președintele dumneavoastră de partid, de foarte multe ori, a cerut în perioada 2000-2004 respectarea legii. Și-mi aduc aminte că un președinte de stat a mizat pe o singură carte în 2005, în 2004, în decembrie, și a câștigat alegerile prezidențiale. Câteodată, uităm aceste lucruri și este păcat că noi, din generația tânără de politicieni, devenim prea înverșunați și uităm să schimbăm acest conflict care există între partidele politice și între noi, cu cooperarea și colaborarea pe care noi, cei din opoziție, o cerem. Doamna președinte, poate că a fost un pic mai mult, dar am vrut să vă spun ceea ce gândim noi, ca social-democrați.
|
|
Doamna Roberta Alma Anastase: Vă mulțumesc. E bine dacă le-ați spune asta și colegilor dumneavoastră. Deschiderea către dialog, cel puțin a coaliției, este totală. Intrăm în dezbaterea pe amendamente. Amendamente admise. La punctul 1. Dacă sunt observații? Nu sunt. La punctul 2, observații? La punctul 3? Observații? Nu sunt. Adoptat. La punctul 4? Observații? Am să citez, ca să nu fie nicio problemă: "Materialele înscrise pe ordinea de zi a Biroului permanent se aprobă, sau se resping, cu votul majorității celor prezenți". Aceasta este prevederea, ca să nu mai existe niciun dubiu, în timp ce toate celelalte amendamente sunt respinse de comisie. La punctul 5? Dacă sunt observații? Se referă la termenul de depunere a raportului. Deja nu mai are legătură cu biroul. Nu sunt. Dacă dorește cineva să susțină amendamentele respinse? Nu. Atunci, rămâne pentru votul final.
|
|
|