Domnul Mihai Capră (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor): Doamnelor și domnilor deputați, Prezentul proiect de act normativ vizează alinierea legislației naționale la acquis-ul comunitar, respectiv Directiva nr.91/477, modificată prin Directiva nr.2008/51 a Parlamentului European și a Consiliului în 21 mai 2008. Astfel, din legislația comunitară, au fost preluate definițiile armei de foc, a pieselor și componentelor esențiale, a fabricării, cât și traficului ilicit de arme. De asemenea, au fost preluat prevederile referitoare la marcarea și dezactivarea armelor, precum și la activitatea armurierilor și intermediarilor. Au fost incriminate ca infracțiuni traficul ilicit și fabricarea ilicită de arme și muniții. De asemenea, se propune exceptarea de la cerința de omologare a armelor și munițiilor fabricate în statele membre ale Uniunii Europene, fiind astfel eliminată bariera în calea liberei circulații a bunurilor în cadrul pieței interne. Necesitatea asigurării unui control riguros, cu privire la procurarea și deținerea armelor, a impus introducerea unei reglementări conform căreia modalitățile de procurare de către persoanele fizice a armelor letale și a armelor neletale supuse autorizării, precum și a muniției corespunzătoare, prin mijloacele de comunicare la distanță, vor fi stabilite prin norme metodologice de aplicare a legii. Pentru asigurarea unui mai bun control asupra armelor procurate de pe teritoriul României de către cetățenii străini cu viză de scurtă ședere, s-a instituit obligația ca scoaterea acestora de pe teritoriul României să se realizeze doar prin intermediari sau armurieri autorizați. De asemenea, a fost introdus conceptul de valabilitate a permisului de armă, ce va conduce la îmbunătățirea modului de gestionare a acestui segment de activitate, prin conștientizarea titularilor asupra obligațiilor ce le revin cu privire la acest document. În vederea eliminării confuziilor generate de utilizarea, în textul legii, a sintagmei "în străinătate", aceasta a fost înlocuită de sintagma "state terțe", pentru a acoperi situația statelor care nu sunt membre ale Uniunii Europene. De asemenea, se propune modificarea condițiilor de acordare a dreptului de deținere, port și folosire a armelor cu gaze. Astfel, această categorie de arme va fi supusă regimului autorizării similar regimului aplicabil armelor neletale de autoapărare cu bilă de cauciuc sau aer comprimat. Concomitent, pentru toate categoriile de arme neletale supuse autorizării se stabilesc condiții mai restrictive privind procurarea și deținerea acestora, în considerarea persoanei solicitantului. Condițiile sunt similare celor aplicabile armelor letale și se referă la: lipsa calității de învinuit sau inculpat în cauze penale; lipsa pericolului la adresa ordinii publice, siguranței naționale, vieții și integrității corporale a persoanelor, conform datelor și informațiilor existente la organele competente; inexistența unei situații de anulare în ultimii doi ani a dreptului de procurare, deținere sau, după caz, port și folosirea armelor letale sau neletale, supuse autorizării; inexistența unei situații în care titularii au pierdut sau le-au fost sustrase, în ultimii cinci ani, arme letale și neletale din motive imputabile lor, procurate în condițiile legii. De asemenea, a fost extinsă la 20 de ani perioada de păstrare a registrelor cu informații despre arme, în vederea urmării adecvate a armelor de foc. Modificarea Capitolului VI din lege urmărește îndeplinirea următoarelor obiective: alinierea legislației române la legislațiile statelor membre, referitoare la transferul armelor. Astfel, documentele utilizate în spațiul Uniunii Europene pentru efectuarea acestei operațiuni sunt: permisul de transfer, eliberat de autoritățile statului din care pleacă arma, și acordul prealabil, eliberat de autoritățile statului de destinație. De asemenea, în Uniunea Europeană nu se practică procedeul de sigilare a armei, reglementarea operațiunilor de tranzit pe teritoriul României, precum și a celor de transfer temporar a armelor. De asemenea, au fost instituite obligații pentru armurieri, care desfășoară operațiuni de producere a armelor și munițiilor. Luând în considerare pericolul social pe care-l reprezintă fiecare din categoriile de arme existente, se propune o reconsiderare a modului de încadrare a acestora astfel: categoria A - arme și muniții interzise; categoria B - arme și muniții letale, supuse autorizării; categoria C - arme și muniții neletale, supuse autorizării; categoria D - arme și muniții neletale supuse notificării; categoria E - alte categorii de arme în care au fost introduse dispozitivele neletale, inclusiv cele de tip airsoft sau paintball. De asemenea, au fost reglementate în mod distinct condițiile de port și folosirea armelor de agrement, inclusiv a celor de paintball. Întrucât în activitatea practică s-a constatat că o serie de reglementări care sunt în vigoare acum nu și-au demonstrat utilitatea, fiind doar de natură a crește birocrația și de a complica procedurile, se propune abrogarea acestora. Exemplificăm în acest sens prevederile referitoare la cartea de identitate a armei, document care nu are echivalent în Uniunea Europeană; obligația titularilor autorizațiilor de procurare a armelor de a comunica schimbarea domiciliului și a reședinței, în contextul în care, în trei zile de la procurare, deținătorul are obligația de a se prezenta la autoritățile competente. De asemenea, obligația de a amenaja autoturismul cu care-și transportă armele de tir, măsură excesivă și care creează o diferență de tratament cu alte categorii de deținători de arme, vânători, colecționari; condiția deținerii calității de cetățean român de către personalul instituțiilor publice pentru a putea fi dotat cu armă de foc, condiție care constituie o barieră în calea liberei circulație a lucrătorilor. Vă mulțumesc.
|