Domnul Viorel-Vasile Buda: "Daniel Funeriu chiar vrea să introducă arestul în școli?" Așa-zisa reformă a învățământului aflată sub patronajul cuplului Daniel Funeriu - Oana Badea începe să semene tot mai mult cu reformele lui Nicolae Ceaușescu din 1971 de după revenirea din periplul Chino-Nord Coreean. Nu știu dacă Daniel Funeriu sau Oana Badea au fost recent într-una din țările mai sus menționate, cert este însă că săptămâna trecută au lansat un proiect de sorginte comunistoidă. Concret, elevii indisciplinați ar urma să petreacă o oră într-o incintă numită pompos "sala de reflecție", unde vor fi supravegheați de cadre didactice sau de personalul didactic auxiliar sau nedidactic al școlii. Sancțiunea va fi însoțită de obligația de a desfășura o activitate suplimentară în școală, de tipul: lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. Am crezut inițial că este vorba de o glumă fantezistă a ministrului educației, dar după ce întreaga presă a preluat informația, mi-am dat seama că este vorba de o cruntă realitate, cu mențiunea că sunt de acord cu expresia utilizată de ziariști,"sală de corecție". Ceea ce vrea să facă onor conducerea ministerului, nu ține doar de domeniul absurdului, ci încalcă chiar și prevederi ale dreptului omului. Se instituie practic o privare temporară de libertate a elevului. Da, pentru că o astfel de măsură echivalează cu privarea de libertate, iar în acest domeniu doar organele judiciare au dreptul să decidă. Trecând peste această aberație, se mai impune o întrebare: personalul didactic sau auxiliar care ar urma să fie pus în postura de gardian va fi plătit pentru orele suplimentare? În niciun caz nu pledez pentru acoperirea actelor de indisciplină ale elevilor. Sunt împotriva oricărui act de indisciplină și chiar consider că o serie de restricții din sistemul educațional din perioada interbelică ar fi trebuit preluate în perioada postdecembristă. Dar de aici și până la a se înființa miniaresturi în școli, este o cale lungă. Îi solicit domnului Daniel Funeriu să retragă urgent acest proiect, pentru că în caz contrar se va ajunge nu doar la umilirea elevilor, dar în același timp imaginea școlii românești în străinătate va fi grav afectată. Ca să nu spun că vom ajunge de râsul statelor civilizate. O altă idee reformatoare a conducerii ministerului îi vizează pe preșcolari. Aceștia ar urma să fie obligați să cunoască stema țării, tradițiile minorităților și să descrie Ziua Unirii conform fișelor de evaluare impuse de minister. Prin 1963 sau 1964 țin minte că în programa școlară pentru clasa a II-a, la desen, elevii trebuiau să ilustreze - după explicațiile învățătoarei sau ale profesorului de desen, la clasele experimentale - vizite de lucru ale conducătorilor de partid și de stat în uzine, iar desenul urma să conțină și grupuri de pionieri care așteptau cu flori pe înalții oaspeți. De asemenea, elevii din clasele primare trebuiau să-i cunoască pe "cei 7" din tablourile de pe peretele din spatele catedrei. După cum se poate observa, mare diferență între ce vrea acum ministrul Funeriu și ce se cerea elevilor pe vremea lui Gheorghiu-Dej, nu există. Cu amendamentul că ministrul Daniel Funeriu este mai grăbit decât omologii săi Ilie Murgulescu și Ștefan Bălan și a început îndoctrinarea la o vârstă mai fragedă.
|