Domnul Ioan Balan: "Infrastructura școlară are nevoie de sprijin" Cu toții ne dorim o șansă cât mai bună pentru cei care deprind astăzi primele cunoștințe în școală, ajutați fiind de dascăli de excepție, care, unii, ne-au învățat și pe noi tainele cărților. Sper că noua Lege a Educației Naționale și noile metodologii adoptate în ultimul an, să contribuie în mod fundamental la ameliorarea procesului de educație. Fără echivoc, putem spune că adoptarea unui nou cadru normativ, modern este fundamentală pentru reformarea sistemului, însă nu și suficientă pentru schimbarea radicală a condițiilor de învățare și a performanțelor din sistem. Majoritatea județelor din țară reclamă de mulți ani de zile nevoia unei infrastructuri moderne, adaptate nevoilor copiilor și profesorilor, pentru ca aceștia din urmă să-și îndeplinească misiunea în cele mai bune condiții. Despre investiții în educație am mai auzit în urmă cu peste patru ani de zile, atunci când mii de șantiere au fost deschise haotic și mai puțin de jumătate dintre acestea au fost finalizate, nu de cei care le-au deschis. Mai mult, resursele investiționale au fost risipite cu cea mai mare rea-credință, fie în construcția de școli noi, care nu au fost deschise niciodată, din cauza lipsei de elevi, fie în reabilitări de mântuială, care s-au degradat înainte de a se completa procesul verbal de recepție. Astfel, după ce "epoca de aur" investițională a Guvernului Tăriceanu a trecut, iar în plină criză economică ritmul investițiilor nu a mai putut fi susținut, situația multor școli arată la fel ca în anul 1990 sau chiar mai rău. Există încă toalete neigienice și nesigure, în care viața copiilor se poate afla în mare pericol, iar tragedia de la Dâmbovița de acum câteva zile nu poate fi trecută cu vederea. Sistemele de încălzire ineficiente sau inexistența acestora fac aproape imposibil actul de educație de-a lungul sezonului rece, fără a mai lua în calcul alimentarea cu apă, chiuvete sau dotări cu material didactic. Mai mult, în România anului 2012, încă mai există copii care parcurg zilnic 8 sau 10 kilometri sau poate chiar mai mult, de acasă și până la școală și înapoi, și pentru care școala nu-i un prilej de bucurie și cunoaștere, ci de corvoadă. Rolul intervenției mele de astăzi nu este nicidecum acela de a arăta cu degetul către cineva sau de a găsi vinovații asupra acestei situații. Intervenția mea are scopul de a sensibiliza autoritățile publice centrale și locale și de a le convinge că de modul în care gestionăm, nu numai la oraș, ci și în mediul rural problema educației copiilor, depinde șansa acestei țări în a se dezvolta. Nu trebuie să mai amintesc faptul că statele care au investit în educație au cules cele mai bogate roade, chiar dacă pentru aceasta trebuie să investești mult și să aștepți ca generațiile care au profitat de aceste investiții să capete statutul de absolvent. Vă propun, așadar, ca fiecare dintre noi, indiferent de partidul politic din care facem parte, atunci când mergem în colegiile electorale să discutăm cu edilii locali și să găsim împreună soluții la problemele stringente care apasă educația.
|