Domnul Alin Silviu Trășculescu: "Își cunoaște consumatorul român drepturile!?" În anul 2011 circa 51.245 de reclamații au ajuns la Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor, pentru diferite motive, unele mai reale, altele mai puțin fundamentate. Cu toate acestea, trebuie să preluăm acest aspect ca fiind un lucru destul de bun, pentru că românul a învățat că are și drepturi și că se poate apăra de abuzurile ce pot apărea pe piață. Cele mai multe reclamații se referă la serviciile de telefonie mobilă, la credite sau dobânzile practicate de bănci, la servicii și produse alimentare, fiecare dintre aceste sesizări fiind soluționate de către instituțiile abilitate. Nu pot să nu afirm că mă bucură faptul că instituțiile guvernamentale sunt din ce în ce mai active în ceea ce privește protejarea consumatorului român, pentru că în ultimii ani, românii sunt conștienți de drepturile pe care le au, dar și de pârghiile de care dispun, având astfel cadrul legal și instituțional care să le asigure un nivel ridicat de protecție. Nu trebuie să uităm că, atâta timp cât legislația europeană este implementată și în România, consumatorul român are aceleași drepturi ca orice consumator european, dar anumite studii arată că totuși majoritatea consumatorilor sunt vulnerabili și încă nu își cunosc toate drepturile atunci când se confruntă cu anumite situații, dar aici nu este numai vina lor. Aceștia nu sunt bine informați, educați și protejați și de aceea multe firme profită din plin de atitudinea îngăduitoare a consumatorului, reușind să rămână pe piață fără probleme. Dacă se va continua, prin mai multe modalități de informare și educare, în ceea ce privește drepturile pe care aceștia le au, românii vor putea face deosebirea dintre un serviciu sau un produs bun față de unul de calitate îndoielnică, care să îi pună sănătatea în pericol, dar ar putea descuraja toate practicile incorecte pe care unele societăți comerciale le folosesc. Trebuie să avem o mai bună viziune de ansamblu a drepturilor de care beneficiem, însă trebuie să știm să le și valorificăm la maximum, prin mijloacele pe care le avem la dispoziție, iar politicile de protecție a consumatorului să vizeze un nivel egal de siguranță și protecție, să dea mai multă putere consumatorului, crescând astfel calitatea serviciilor și a bunurilor pe care aceștia le achiziționează.
|