 |
 |
 |
|
|
|
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 5 iulie 2012 (sesiune extraordinară)
|
|
Ședința a început la ora 10,10.
|
|
|
|
Lucrările au fost conduse de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Niculae Mircovici, secretar al Camerei Deputaților, și de domnul senator Vasile-Cosmin Nicula, înlocuit de domnul senator Gheorghe David, secretari ai Senatului.
|
|
|
|
Din prezidiu a mai făcut parte domnul senator George-Crin-Laurențiu Antonescu, președintele Senatului.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Bună ziua, doamnelor și domnilor. Doamnelor și domnilor deputați, Vă rog frumos să luați loc. Vă rog să-mi îngăduiți să declar deschisă ședința de astăzi, ședința comună extraordinară a Camerei Deputaților și Senatului, și să vă anunț că din totalul de 433 de deputați și senatori până la acest moment și-au înregistrat prezența la lucrări un număr de 306 parlamentari, fiind absenți 127. Cvorumul legal pentru desfășurarea lucrărilor este îndeplinit, 217 parlamentari minimum. Birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului vă propun, pentru ședința comună de astăzi, un singur punct pe ordinea de zi: Prezentarea propunerii de suspendare din funcția de Președinte al României, inițiată de 154 de deputați și senatori. Dacă dumneavoastră aveți obiecții? Supun votului dumneavoastră ordinea de zi propusă. Cine este pentru? 234 de voturi pentru. Cine este împotrivă? 79 de voturi împotrivă. Cine se abține? O abținere. Ordinea de zi a fost aprobată. Programul de lucru va dura până la epuizarea ordinii de zi pentru ședința de astăzi. Obiecții? Dacă nu, supun votului dumneavoastră programul de lucru. Cine este pentru? 234 de voturi pentru. Voturi împotrivă? 80 de voturi împotrivă. Abțineri? O abținere. Cu majoritate de voturi, programul de lucru a fost aprobat.
|
|
|
|
Doamnelor și domnilor deputați și senatori, Conform ... Pe procedură? Vă rog frumos.
|
|
|
|
Domnul Gheorghe David: Mulțumesc, domnule președinte. Domnule Președinte al României, Stimați colegi, Aș vrea să fac un scurt anunț. În urmă cu câteva zile am acceptat să colaborez cu o echipă cu care cred că se poate colabora în condiții normale de activitate parlamentară, însă evenimentele din ultimele zile mă determină să anunț că nu mai pot continua, nu-mi pot continua activitatea în acest Grup parlamentar PSD, astfel că mă simt nevoit să anunț: postura mea în continuare va fi aceea de a activa în cadrul Grupului parlamentar al PDL. Vă mulțumesc. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc. Domnul Mircea Toader, liderul grupului parlamentar, pe procedură.
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Domnilor președinți, Domnule Președinte al României, Vreau să vă informez că în cadrul grupului parlamentar s-a întors și domnul deputat Iosif Blaga, dar, pe procedură, vreau să solicit ca la prezidiu să existe și un secretar din partea opoziției. Fiindcă domnul David a revenit în grup, îl rog să treacă la tribună. (Aplauze. Vociferări.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Nu cred că există vreo problemă. Biroul permanent a aprobat, doamnelor și domnilor... Biroul permanent a aprobat acest prezidiu. Dacă dumneavoastră, ca lider de grup, ați cerut această chestiune, domnul David, îl invităm, nu e nicio problemă... (Aplauze. Domnul senator Gheorghe David îl înlocuiește la prezidiu pe domnul senator Vasile-Cosmin Nicula.)
|
|
|
|
Doamnelor și domnilor, Dați-mi voie să continuăm ședința de astăzi. Dau cuvântul domnului senator... domnului Toni Baltă pentru... domnului Greblă, scuzați-mă, mai greșesc și eu... (Râsete.), din partea inițiatorilor, pentru a prezenta propunerea de suspendare din funcție. Domnule senator, sunt dator la dumneavoastră.
|
|
|
|
Domnul Toni Greblă: Domnule Președinte al României, Domnule președinte al Senatului, Domnule președinte al Camerei Deputaților, Doamnelor și domnilor senatori și deputați, Stimați invitați, Începând cu 6 decembrie 2009, democrația și statul de drept au cunoscut un puternic proces de erodare, de subminare a instituțiilor statului de drept prevăzute în Constituția României, ajungându-se ca voința și acțiunea politică să fie concentrate în mod discreționar și neconstituțional în mâna unui singur om - Președintele țării. Acest om a ajuns să dicteze puterii executive, puterii legislative și celei judecătorești, ceea ce reprezintă un grav derapaj de la principiile fundamentale ale Constituției României. În aceste condiții, instituțiile statului democratic, așa cum sunt ele definite în Constituția României, în baza principiului separației puterilor în stat, au fost puse în imposibilitate practică de a mai funcționa. Majoritatea deciziilor politice majore din ultimii 3 ani au fost luate în afara cadrului de funcționare democratică a statului și împotriva voinței poporului. Se poate spune că spiritul Constituției și principiile statului de drept au fost încălcate odată cu formarea Guvernului condus de Emil Boc. Acesta a fost învestit pe baza voturilor date de parlamentarii aduși de partea puterii prin practici legate de corupția politică. De asemenea, încălcarea spiritului Constituției a continuat cu fiecare dintre legile cu impact major asupra societății românești, trecute prin Legislativ prin procedura angajării răspunderii Guvernului, cu consecințe catastrofale pentru societatea românească. Consecințele acestor acte politice au fost nu numai deteriorarea funcționării instituțiilor democratice ale statului, până la punerea sub semnul întrebării a existenței statului de drept, dar și deteriorarea gravă a nivelului de trai al populației, extinderea sărăciei, falimentul a sute de mii de societăți comerciale, erodarea gravă a capitalului românesc și disoluția clasei de mijloc. În fapt, statul român a încetat să-și exercite o parte dintre funcțiile sale fundamentale, precum asigurarea asistenței medicale, a învățământului, a ordinii publice, asigurarea unui nivel minim de trai pentru categoriile sociale defavorizate. Majoritatea legilor țării au fost promovate de Executiv prin procedura de angajare a răspunderii în fața Parlamentului, au fost greșit concepute și greșit aplicate, Guvernul Boc fiind nevoit să-și angajeze răspunderea de mai multe ori pentru legi care reglementau același domeniu tocmai pentru că aceste acte normative inițiate de PDL se dovedeau eronate. Președintele a dictat atât forma, cât și modalitatea de adoptare a legilor, menite să ducă la evitarea procesului democratic de dezbatere legislativă în Parlament. Din acest haos legislativ declanșat de regimul patronat de Președintele Băsescu au izvorât circumstanțele care au permis declanșarea a nenumărate litigii în Justiție în materia salarizării bugetarilor, a legii pensiilor, litigii pierdute, în general, de statul român. Analiza evenimentelor politice din ultimii 3 ani arată că cel care a generat, conceput și întreținut procesul de alterare a statului democratic a fost Președintele Traian Băsescu. În ciuda faptului că în Constituție se prevede că Președintele are rol de mediator între puterile statului, în vederea asigurării bunei funcționări a autorităților publice, Traian Băsescu, în numele ideologiei politice a "președintelui-jucător", și-a asumat în mod direct conducerea instituțiilor statului, fiind direct responsabil de majoritatea deciziilor care au dus la prăbușirea funcționării instituțiilor statului român, la adâncirea crizei economice, la impasul actual al statului de drept și la punerea în pericol a înseși principiilor fundamentale de funcționare ale statului democratic. Acțiunile Președintelui României au venit să încalce principiul separației puterilor în stat, având o atitudine de sfidare și denigrare a instituțiilor statului, prin excesul de autoritate manifestat public. Acțiunile fățișe ale Președintelui Traian Băsescu, care și-a asumat în mod deschis, neechivoc, și rolul de prim-ministru, și de președinte de facto al Partidului Democrat Liberal, a încercat să domine și să subordoneze Legislativul și puterea judecătorească, fapt ce a ridicat și ridică grave probleme de ordin politic și juridic. Nu există o altă cale pentru Președintele României să răspundă pentru acțiunile sale decât referendumul popular organizat în condițiile art. 95 din Constituție: Potrivit Constituției României, Guvernul, aflat sub control parlamentar - organul reprezentativ suprem al poporului român -, asigură realizarea politicii interne și externe a țării și exercită conducerea generală a administrației. Guvernul este supus controlului parlamentar prin instrumente democratice precum moțiunile, întrebările, interpelările, comisiile de anchetă, dezbaterile parlamentare. În schimb, Constituția îi conferă președintelui un rol important, președintele neputând fi demis decât prin vot popular, pentru că el nu are un rol executiv precis. Acesta este motivul pentru care substituirea președintelui în rol de prim-ministru și în atribuțiile Guvernului trebuie privită ca o încălcare gravă a Constituției, pentru că președintele, spre deosebire de primul-ministru, nu răspunde pentru faptele sale în fața Parlamentului, decât prin procedura suspendării, cu alte cuvinte, scapă controlului obișnuit, reciproc, democratic, al puterilor în stat. Din acest motiv, documentul de față va insista în mod deosebit asupra acestui tip de încălcare a Constituției de către Președintele Traian Băsescu. În condițiile în care acțiunile Președintelui României sunt extrem de grave și de natură să pună în pericol funcționarea instituțiilor statului, noi, semnatarii acestui document, senatori și deputați, considerăm că se impune convocarea cât mai rapidă a unui referendum popular prin care românii să aibă posibilitatea de a spune în mod direct, prin vot, dacă sunt de acord cu acțiunile Președintelui Traian Băsescu și cu politicile inițiate și impuse de acesta, prin încălcarea prevederilor constituționale cu privire la rolul instituțiilor în statul democratic. Referendumul popular este necesar pentru că există o listă importantă de încălcări ale Constituției. În același timp, el trebuie să fie privit și în raport cu consecințele extrem de grave ale acestor încălcări de către Președintele României. Întregul dezastru economic și administrativ generat de Guvernul Emil Boc poate fi atribuit, în fapt, acțiunilor lui Traian Băsescu, aflat în afara cadrului constituțional. Acest fapt este cu atât mai important cu cât abaterile regulate de la litera și spiritul Constituției, săvârșite în exercitarea mandatului, care prin conținutul și consecințele lor pot fi calificate drept încălcări grave ale legii fundamentale, ne dau motive suficiente pentru a ne convinge de necesitatea suspendării din funcție a Președintelui Traian Băsescu, în sensul prevederilor art. 95 alin. (1) din Constituție. Prin comportamentul său politic, președintele promovează o stare continuă de încălcare a cadrului constituțional, s-a substituit rolului Guvernului în luarea deciziilor economice și sociale și a exercitat atribuții specifice funcției de prim-ministru, prin încălcarea gravă a Constituției. Acțiunile președintelui au generat măsuri economico-sociale ce au vizat categoriile sociale vulnerabile, cum ar fi pensionarii și copiii. Traian Băsescu a contribuit la agravarea problemelor acestor categorii atunci când a susținut cu încrâncenare tăierea sau impozitarea pensiilor sau atunci când a vrut să fie "mai dur", așa cum chiar el însuși aprecia în anunțul referitor la neplata alocațiilor pentru copii. În acest caz, citez: "În ultima vreme am observat că România nu mai are femei, România are mămici. Toată țara asta a devenit o țară de mămicuțe și bebeluși." Traian Băsescu, 8 decembrie 2010. Transformarea președintelui într-un prim-ministru a fost asumată în mod deschis de președinte. Astfel, deși multe dintre actele publice au purtat semnătura lui Emil Boc sau a reprezentanților altor instituții, ele sunt rezultatul voinței personale a Președintelui Traian Băsescu. Citez: "Soluția pe care eu și Guvernul am propus-o românilor este o soluție care reflectă ceea ce poate România astăzi..." și citatul continuă - 11 mai 2010. Citez: "Știu foarte bine că nici eu, nici Guvernul, "nici majoritatea parlamentară de atunci nu am luat aceste măsuri...", și citatul continuă - 6 februarie 2011. Citez din nou: "De aceea, am stabilit - zice Președintele Traian Băsescu - împreună cu guvernul, cu primul-ministru, cu ministrul de finanțe că această sumă, trebuie ținută..." și citatul continuă - 6 februarie 2011. Așa cum se poate ușor observa, sunt nenumărate situații în care președintele a acționat în calitate de prim-ministru, asumându-și măsuri pentru elaborarea noii legi a educației sau reducerea salariilor și a pensiilor. Alteori, președintele a dat ordine precise Guvernului Boc - "Trebuie să nu se mai plătească arieratele la medicamente", de exemplu. De fiecare dată punctele de vedere ale președintelui au devenit literă de lege pentru Guvernul și majoritatea parlamentară de atunci. O altă situație aparte - în momentul în care președintele a reunit grupuri ad-hoc pentru discutarea unor probleme care, potrivit Constituției, aparțin unor structuri guvernamentale. Cea mai gravă însă a fost situația generată de anunțul președintelui, în mai 2010, referitoare la reducerea salariilor și a pensiilor. În acest caz nu numai că președintele s-a substituit Executivului, dar măsurile anunțate de acesta s-au dovedit a fi neconstituționale, cel puțin în ceea ce privește reducerea pensiilor. Astfel, cel puțin în cazul concret enunțat, președintele a acționat în mod direct, a cerut Guvernului să implementeze anumite măsuri, Emil Boc a ascultat, dar măsurile s-au dovedit pe de o parte neconstituționale și catastrofale pentru destinatarii acestora. Este evident că ne-am aflat în fața unei situații de o gravitate deosebită, iar președintele nu se poate sustrage de la răspunderea sa directă: a ordonat Guvernului să acționeze în afara cadrului constituțional. Mai mult, măsurile impuse de președinte au avut consecințe economice și sociale extrem de grave: aruncarea în sărăcie a numeroși cetățeni români. Doamnelor și domnilor senatori, Prin declarațiile susținute în spațiul public care contravin rolului și conduitei unui președinte, Traian Băsescu a încălcat, în mod voit, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor prevăzute în art. 23 pct. 3 din Constituție. Astfel, se dovedește din nou că președintele este un factor potențator al unui conflict social între forța de muncă activă și pensionari. Pensionarii sunt cei care au contribuit și care trebuie să beneficieze de sistemul public de pensii. Dreptul la pensie și cuantumul acesteia este garantat de Constituția României, care prevede că cetățenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate plătit, la asistență medicală și așa mai departe. Curtea Constituțională a constatat în 2010, când a fost sesizată cu privire la neconstituționalitatea tentativei de diminuare cu 15% a pensiilor, că dreptul la pensie este un drept preconstituit încă din perioada activă a individului, astfel că președintele - în loc să creeze un fals vinovat al situației dezastruoase prin care trecea România în perioada aceea, a găsit vinovați pensionarii care au muncit și care și-au câștigat cinstit dreptul de a beneficia de o pensie, oricum, foarte mică - ar fi trebuit atunci să medieze între stat și societate, așa cum este prevăzut în Constituție la art. 80 alin. (2). Președintele ar fi trebuit să recomande găsirea unei soluții, crearea de noi locuri de muncă, în loc să se lamenteze de numărul pensionarilor în plată. Este de notorietate că președintele desconsideră această categorie socială, "asistată social", după cum o consideră unii politicieni. Așa-zisul sprijin al președintelui pentru pensionari și pentru salariați, deopotrivă, s-a dovedit în 2010, când a susținut și a impus tăierea pensiilor și a salariilor. Comportamentul președintelui a fost unul neconstituțional, încălcând prevederile Constituției. Președintele nu trebuie să aștepte ivirea unui conflict pentru medierea lui, ci trebuie să prevină asemenea situații. În anul 2007, Președintele Traian Băsescu a fost sancționat de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pentru declarațiile sale referitoare la comunitatea romă. Ceea ce este extrem de grav însă este recidiva, prin care Traian Băsescu a primit alte două avertismente din partea Consiliului, dintre care unul pentru declarații jignitoare la adresa oamenilor cu dizabilități, iar alta pentru declarații ofensatoare la adresa comunității rome. Astfel, recidiva demonstrează că atitudinea lui Traian Băsescu este uneori guvernată de rasism și xenofobie, incompatibile cu calitatea de președinte a unui stat membru al UE. Îndemnul adresat medicilor de a părăsi țara, în ciuda realităților naționale care confirmă un deficit de cadre medicale, aduce atingere dreptului la ocrotirea sănătății, statuat în Constituție. Referitor la actele și faptele neconstituționale ale președintelui, unul de deosebită gravitate îl constituie promulgarea Legii pensiilor, trecută prin fraudă în plenul Camerei Deputaților. Faptul că semnătura președintelui se află pe un act recunoscut ca fiind rezultatul unui furt grosolan de voturi va intra în istoria neagră a parlamentarismului și reprezintă pentru președinte o încălcare gravă a atribuțiilor constituționale referitoare la promulgarea legilor. Doamnelor și domnilor, Evident deranjat de criticile presei la adresa sa și a apropiaților săi, președintele s-a folosit de calitatea de șef al Consiliului Suprem de Apărare a Țării și a inclus presa printre vulnerabilitățile ce amenință securitatea națională, care au fost identificate chiar în Strategia Națională de Apărare a Țării, urmând ca instituțiile statului să fie obligate, în urma adoptării acestui document, să acționeze împotriva organismelor de presă și pentru limitarea, evident, a libertății de exprimare. Președintele a demonstrat, de asemenea, prin acțiunile sale concrete desfășurate pe parcursul acestor 3 ani de exercitare a mandatului că are o viziune arbitrară, total contrară principiului separației și echilibrului puterilor în stat. Contrar rolului de mediator între puterile statului, conferit de Constituție, Traian Băsescu a provocat crize în raporturile dintre președinte și principalele autorități publice, încălcându-le și nesocotindu-le competențele, denigrându-le activitatea și știrbindu-le autoritatea. Modul direct în care a cerut Guvernului să legifereze, practic, fără Parlament subminează democrația, prin nesocotirea rolului legislativului, forul democratic de dezbatere constituit prin voința poporului, prin încurajarea procedurilor de angajare a răspunderii de către Guvern, procedură care trebuie să fie excepția, și nu regula. Atacurile fără precedent la adresa justiției, prin care i-a periclitat independența, instigând totodată la nerespectarea legii, se înscriu nu doar într-o zonă de neconstituționalitate, ci pot intra chiar în sfera penalului. Argumentul aberant al președintelui atunci când vorbește de neaplicarea unei hotărâri judecătorești în lipsa indicării sursei de finanțare pune în discuție caracterul obligatoriu al unei hotărâri judecătorești, negând totodată rolul de putere în stat a justiției, așa cum este definită de Constituție. Am asistat așadar la un atac fără precedent la adresa justiției și a magistraților, din motive electorale înguste, pentru a ascunde incapacitatea Guvernului de atunci de a rezolva problemele concrete ale țării, cum ar fi aderarea României la spațiul Schengen. Atacurile președintelui au vizat și Camera superioară a Parlamentului, Senatul României. Traian Băsescu atacă în mod direct puterea legislativă, reprezentată de Senatul României, încălcând flagrant același principiu al separației și echilibrului puterilor în stat. președintele Traian Băsescu a declarat, la Televiziunea Română, la momentul respectiv, că reforma sănătății, legea asistenței sociale și legislația pentru justiție trebuie adoptate prin angajarea răspunderii de către Guvern, afirmând citez: "Senatul s-a compromis de la președinte până la ultimul senator" . Declarațiile lui Traian Băsescu referitoare la situația din Senat sunt cu atât mai grave cu cât el nu numai că a dat instrucțiuni Legislativului cu privire la actele ce trebuie adoptate, dar chiar și cu privire la forma în care acestea trebuie să arate, atitudine incompatibilă cu Constituția. Încercarea de a determina Senatul să adopte aceste acte normative în forma dorită de dumnealui reprezintă o tentativă gravă de golire de conținut a puterii legislative, așa cum este ea prevăzută în Constituție. Intervențiile abuzive asupra justiției, încercările de intimidare a magistraților, promovarea unei inițiative legislative de natură să instituie controlul politic asupra carierei magistraților, declarațiile repetate prin care Președintele arăta că este la curent cu actele făcute de procurori în cadrul dosarelor de urmărire penală, asediul politic asupra Consiliului Superior al Magistraturii, arată totalul declin al statului de drept în România. De la începutul celui de-al doilea mandat, președintele Traian Băsescu a manifestat o ingerință continuă în activitatea și autoritatea judecătorească, de natură să aducă atingere direct independenței justiției și principiului separației puterilor în stat. Încălcarea activității și atribuțiilor Consiliului Superior al Magistraturii reprezintă de asemenea o obișnuință pentru președintele Traian Băsescu. Consiliul Superior al Magistraturii, așa cum este definit de Constituție, ar trebui să fie el garantul independenței justiției. Deși conform Constituției României, Consiliul Superior al Magistraturii îndeplinește rolul care este definit în Constituție, președintele a impus un mod de promovare a judecătorilor la Înalta Curte de Casație și Justiție, încercând să elimine din această procedură CSM-ul ca singurul organ care poate să vegheze la independența justiției. Uniunea Națională a Judecătorilor din România a reacționat atunci printr-un comunicat de presă, de natură să atragă atenția asupra efectelor negative pe care aceste derapaje repetate ale președintelui le pot avea asupra funcționării statului de drept. "Considerăm că este de datoria noastră, ca asociație profesională, să explicăm care este rolul judecătorului în societate, la fel cum este de datoria Președintelui să se informeze în mod corect și complet înainte de a face afirmații extrem de grave, de natură a afecta încrederea cetățenilor în justiție și prin care judecătorii sunt îndemnați să încalce valorile fundamentale ale sistemului judiciar." - Comunicatul de presă al Uniunii Naționale a Judecătorilor din România. O altă acțiune a lui Președintelui Traian Băsescu aflată în afara Constituției este decizia de a trimite Parlamentului un proiect de revizuire a Constituției declarat neconstituțional de către Curtea Constituțională. El și-a asumat astfel din nou rolul Guvernului, inversând rolurile prevăzute de Constituție, care stabilește că propunerea privind revizuirea legii fundamentale revine Guvernului. În cazul acela, proiectul de revizuire a fost trimis de către președinte către Guvern, care l-a restituit președintelui. Curtea Constituțională a constatat elemente de neconstituționalitate, dar președintele a decis totuși să trimită proiectul de revizuire către Parlament. "În ceea ce privește partea a doua a discuțiilor cu coaliția majoritară de atunci, am stabilit ca, în cel mai scurt timp, adică imediat după sosirea la Cotroceni a hotărârii Curții Constituționale, să înaintez Parlamentului, Camerei Deputaților, proiectul de revizuire a Constituției, având ca principal obiectiv respectarea votului românilor la referendumul din noiembrie 2009. 21 iunie 2011." Am citat din Președintele Traian Băsescu. Procedura pusă în practică de președinte este în mod evident o încălcare gravă a Constituției, atât în ceea ce privește demararea sa de către președinte, și nu de la Guvern, cât și nesocotirea deciziei Curții Constituționale privind conformitatea proiectului de lege fundamentală, conformare care era obligatorie. Președintele Traian Băsescu a încălcat grav prevederile constituționale, de asemenea, când a declarat public, la data de 16 noiembrie 2011, că regimul personal instaurat de Domnia Sa nu intenționează să respecte deciziile Curții Constituționale. Anunțul public făcut de către parlamentarii PNL și PSD că se vor adresa Curții Constituționale, reclamând decizia conform căreia Guvernul va îngheța pensiile și salariile bugetarilor pe parcursul anului 2012, a fost urmat de o vizită surpriză la Curtea Constituțională a Președintelui Traian Băsescu, într-o evidentă încercare de a pune presiune pe judecătorii Curții. La puțin timp, într-o intervenție radiofonică la postul public, Traian Băsescu declara cu vădită lipsă de respect față de autoritatea Curții și față de Constituție că nicio altă decizie a Curții Constituționale a României nu va schimba radical hotărârea Coaliției de a menține înghețarea pensiilor și salariilor pe tot parcursul anului 2012. "Indiferent care este rezultatul la Curtea Constituțională, banii nu există! Dacă ar exista, s-ar plăti!" - 16 noiembrie 2011. Astfel de fapte și declarații reprezintă, fără echivoc, sfidarea și încălcarea gravă a prevederilor constituționale care statuează clar și de necontestat supremația deciziilor Curții Constituționale. Declarațiile Președintelui denotă încă un aspect de natură să determine gravitatea faptei de încălcare constituțională. Rolul esențial al Președintelui României este acela de a veghea la respectarea Constituției și la buna funcționare a instituțiilor statului. Or, prin declarațiile sale, acesta nu doar că nu respectă prevederile constituționale, dar îndeamnă public la nerespectarea acestora, fapt de o gravitate extremă. De altfel, acest ultim atac la adresa Curții se încadrează într-o serie de alte declarații de natură să ducă în derizoriu Curtea Constituțională, acestea culminând cu afirmația conform căreia "Curtea Constituțională a României acționează ca o instituție penibilă. Și acum regret enorm creșterea TVA ". Am încheiat citatul din președintele Traian Băsescu. De asemenea, președintele l-a numit la Curtea Constituțională pe domnul Petre Lăzăroiu, pentru un al doilea mandat, cu încălcarea prevederilor art. 142 din Constituție. Președintele Traian Băsescu i s-a substituit lui Emil Boc nu doar ca prim-ministru, ci și ca președinte al Partidului Democrat Liberal. El a luat parte în mod frecvent la reuniunile acestui partid politic, la discuțiile cu reprezentanții săi, a discutat cu reprezentanții săi liniile directoare ale politicii economice, sociale și așa mai departe. În aceste condiții, nici nu poate fi vorba despre imparțialitatea și neutralitatea cerute de la un adevărat Președinte, care ar trebui să fie reflectate într-o atitudine cu care relaționează cu toate forțele politice. Atitudinea Președintelui a fost un flagrant partizanat politic, prin participarea activă la viața politică a Partidului Democrat Liberal. A acționat în numeroase situații în mod explicit și direct ca lider al Partidului Democrat Liberal. De exemplu, la 4 martie 2011, el a participat la Întâlnirea la vârf a Partidului Popular European, la Helsinki. Șeful formal al Partidului Democrat Liberal nu a fost invitat. Mai mult, pentru deplasarea președintelui în Finlanda s-au folosit resursele financiare și materiale ale statului român, deși reuniunea PPE era, în mod evident, una de partid. Acest aspect a fost recunoscut de purtătorul de cuvânt al Administrației Prezidențiale, care a susținut: "Deplasarea a fost plătită din banii alocați prin bugetul de stat Administrației Prezidențiale întrucât a fost o deplasare în interes național, și nu una în interes privat." Această argumentație amintește de epoca partidului-stat anterioară anului 1989, când ideologia oficială a epocii prevedea faptul că interesele unui anumit partid politic sunt aceleași cu interesele statului sau cu interesul național. (Vociferări.) De asemenea, pe întreg parcursul mandatului, Președintele Traian Băsescu a avut o atitudine de respingere a dialogului real cu partidele politice, cu excepția propriului său partid, pe care îl laudă, îl susține și îl conduce în mod autoritar. Președintele Traian Băsescu, acționează pe scena politică a țării ca fiind de fapt președintele de facto al Partidului Democrat Liberal, încălcând astfel prevederile art. 80 și art. 84 din Constituția României. Domnul Băsescu a participat în mod constant la diferite
reuniuni cu membrii acestui partid și a participat și în mod activ la procesul decizional. Comportamentul său a fost în mod evident acela al unui șef de partid, nicidecum al unui președinte de țară imparțial. Mai mult, președintele a participat și la școala de vară a Organizației de tineret a Partidului Democrat Liberal. În fapt, în decursul ultimului mandat, Traian Băsescu a avut cel puțin 20 de întâlniri cu liderii marcanți ai PDL-ului, în afara cadrului de consultări cu partidele parlamentare. Ignorând cu cinism prevederile constituționale cuprinse în art. 80 referitoare la rolul Președintelui, Traian Băsescu a făcut o practică din instigarea unor categorii sociale împotriva altora, încercând să dividă societatea pentru a putea să acumuleze cât mai multă putere politică. În acest sens, președintele a făcut nenumărate declarații politice prin care încerca să determine ura tinerilor împotriva pensionarilor, a salariaților din sectorul privat față de cei din sectorul de stat, a pacienților împotriva medicilor, a părinților împotriva profesorilor și așa mai departe. Doamnelor și domnilor senatori și deputați, Se poate spune că președintele Traian Băsescu a încercat în ultimii trei ani să anuleze regimul democratic românesc și, prin încălcări repetate ale Constituției, să îndrepte regimul politic românesc către unul prezidențial, de conducere unipersonală, în care președintele decide totul, prin uzurparea atribuțiilor celorlalte instituții fundamentale. Cel mai important lucru este faptul că acțiunile sale nu doar că au fost în afara Constituției și au fost lipsite de legitimitate democratică, dar au avut drept consecință scăderea nivelului de trai al populației și aruncarea țării într-o criză economică profundă și prelungită. Până în prezent, Președintele țării nu a răspuns politic pentru aceste fapte. De aceea, considerăm că un referendum prin care românii să aibă posibilitatea de a se pronunța asupra continuării mandatului de către Traian Băsescu este imperios necesar. Perseverența domnului Băsescu în a încălca Legea fundamentală, prin repetarea unor fapte abuzive și care afectează grav funcționarea democratică a statului de drept, demonstrează o atitudine iremediabilă a acestuia, ceea ce ne îndreptățește să solicităm suspendarea lui din funcție. Vă mulțumesc. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc, domnule senator. Doamnelor și domnilor senatori și deputați, În conformitate cu prevederile constituționale și ale Regulamentului comun, art.67, după prezentarea cererii Grupurilor parlamentare ale PSD și PNL, există posibilitatea, dacă președintele României se află în plenul reunit (Vociferări.), să dăm cuvântul... dați-mi voie să vă spun procedura. Domnilor colegi, vă rog frumos, un pic de decență pentru a citi regulamentul... și ascultarea explicațiilor Președintelui României. Dați-mi voie să-i dau cuvântul Președintelui României, domnul Traian Băsescu, pentru a asculta explicațiile Domniei Sale. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Traian Băsescu (Președintele României): Bună ziua! Onorată conducere a Camerelor Parlamentului României, Doamnelor și domnilor senatori și deputați, Înțeleg că astăzi nu este dezbaterea documentului prezentat și, așa cum am discutat cu conducerea celor două Camere, eu doresc să particip la dezbatere. Ca atare, astăzi voi face o scurtă prezentare, iar cu ocazia dezbaterilor voi reveni în Parlament pentru a răspunde și a prezenta punctul de vedere al președintelui României la fiecare punct. Mărturisesc că sunt și într-o oarecare dificultate pentru că Președinția a primit documentul aseară la ora 19,30 și ar fi fost imposibil să pregătesc o dezbatere și o atacare sau o abordare punct cu punct a celor 20 de pagini din documentul Grupului PSD și PNL. Vă mulțumesc deci, anticipat, pentru invitarea mea la dezbaterea în Parlament a documentului politic prezentat anterior. Aș începe cu afirmația că nu contest dreptul Parlamentului de a iniția și de a finaliza procedura de suspendarea președintelui. Este un drept constituțional care-l trimite pe președinte în fața poporului. Cred în acest mod de a-l valida sau invalida pe președintele României într-un moment în care Parlamentul, sau majoritatea parlamentară, consideră că trebuie s-o facă. Ceea ce nu cred însă, nu cred că procedura prin care acest drept constituțional este exercitată de Parlament poate avea fisuri sau abuzuri. În ceea ce privește documentul care mi-a fost adus la cunoștință aseară, apreciez că are patru mari obiective, dintre care trei de fond și unul conjunctural. Primul este punerea sub controlul PSD și al PNL al instituțiilor statului și în mod deosebit a justiției. Al doilea obiectiv este subordonarea tuturor instituțiilor statului către partid, prin încălcarea gravă a Constituției și a legilor țării. Cel de-al treilea obiectiv este legat de nepunerea în aplicare a referendumului din noiembrie 2009 prin care poporul, în numele căruia PNL și PSD afirmă că a declanșat procesul de suspendarea președintelui, a votat cu 85% pentru parlament unicameral și pentru 300 de parlamentari. Acestea sunt motivele de fond pentru care doriți suspendarea Președintelui României. Aveți și unul conjunctural: primul-ministru pe care l-ați furnizat este deja recunoscut în toată Europa și și dincolo de ocean, ca prim-ministru copy, copy-paste, copy, copy-paste. Mai aveți o problemă de ultimă oră, privind în CV-ul primului-ministru, și ea este legată de faptul că toți îl știam masterand la Universitatea din Catania, iar ieri, în presă a apărut faptul că n-a urmat niciodată un curs de masterat în Catania. Sigur, este o chestiune conjuncturală, dar este bine să fie acoperită cu un proces de suspendare a președintelui. Mergând mai departe, aș vrea să vă spun următorul lucru: mulți dintre dumneavoastră credeți că instituțiile statului mai sunt ca în anul 2004. Doamnelor și domnilor senatori și deputați, Vă înșelați amarnic! Sunt opt ani de când cu migală, cu perseverență s-a construit independența justiției față de politic. Știu că aveți probleme de neînțeles legate de acest lucru. Am văzut și afirmațiile făcute de unul din liderii spirituali ai liderilor USL, domnul Voiculescu: "Trebuie să controlăm justiția". Dragii mei concetățeni, această vreme a trecut. Nu puteți să întoarceți realitățile instituțiilor ca: Parchet General, DNA, Înalta Curte de Casație și Justiție la modul de supunere din anii 2000-2004. iar tentativa dumneavoastră de a acapara toate funcțiile de decizie în nominalizarea înalților demnitari ai sistemului de justiție, vă asigur, este una greșită. Și poate să eșueze la referendum. Îmi reproșați angajarea publică și declarațiile pe care le-am făcut. n-am văzut fapte incriminate, am văzut declarații. Vreau să știți că și eu sunt la fel de liber ca orice parlamentar să fac declarații. Vreau să știți că de cele mai multe ori declarațiile mele au fost expresia parteneriatului pe care l-am avut cu coaliția de guvernare, cu Guvernul, cu Banca Națională, în momente extreme de criză. Am vrut ca și majoritatea parlamentară, și instituțiile să înțeleagă că sunt partenerul lor, că nu mă ascund la Cotroceni, să spun: "Ce rău ați făcut!", când știam foarte bine că nu aveam alte soluții pentru a preveni intrarea țării într-o situație foarte dificilă. Și țin și acum să le mulțumesc românilor că și-au salvat de la o puternică criză economică țara, prin propriile sacrificii. (Aplauze. ) Astăzi aud că am tăiat eu pensiile pensionarilor. Știu că prin dese declarații s-a reușit propagarea acestei convingeri și către pensionari. La referendumul de suspendare mi-aș dori mult să fiu votat de pensionarii care nu au pierdut nimic la pensie sau de pensionarii cărora le-a crescut pensia în timpul mandatelor mele. Și, mai ales, a acelora care aveau pensii de 18 lei, de 7 lei, și pe urmă au dobândit 350 de lei, pensia socială. Mi-aș dori să fiu votat de aceia cărora nu le-au scăzut pensiile. Am văzut că v-ați asumat o imensă provocare. Vreau să știți că mi-o asum, alături de dumneavoastră. Provocarea pe care v-ați asumat-o este aceea că un politician, fie el și președintele României, care a refuzat să-i mintă pe români pe timp de criză, este trimis în fața electoratului să fie validat sau invalidat. Pentru mine a fost o obligație, ca președinte, să le spun românilor adevărul despre finanțele țării, despre ce poate și ce nu poate România în timp de criză. S-ar putea ca referendumul să confirme că am avut dreptate să fiu cinstit cu românii. Nu i-am mințit, nu i-am păcălit, le-am spus exact cum stăteam și ce putea să facă Guvernul pentru ei, dar nu pentru că așa am gândit eu, ci pentru că ceea ce spuneam era rezultatul discuțiilor și cu Guvernul, și cu Banca Națională, și cu Fondul Monetar Internațional, și cu Uniunea Europeană, și cu Banca Mondială. Era nevoie ca un politician - politicianul cel mai legitim în sistemul nostru politic - să aibă curaj să se așeze alături de guvern și să le spună românilor care este realitatea. De altfel, cred că în sală sunt și destul de mulți oameni care participau la acele întâlniri ale coaliției, unde nu am fost niciodată. Nimeni nu poate să spună că vreodată m-am dus să bat cu pumnul în masă ca cei aflați în coaliția de guvernare să facă un lucru sau altul. Dar ei toți au știut ce este în acordurile cu instituțiile internaționale care au finanțat Guvernul atunci când nu se putea finanța de pe piețele internaționale. Domnilor, Doamnelor și domnilor senatori și deputați, Sper că voi avea ocazia să răspund punct cu punct celor aflate în sesizarea făcută de PSD și PNL. Până atunci, însă, aș vrea să vă mai atenționez asupra unui lucru. Nimeni nu va veni să ne facă ordine în România, nici Bruxelles-ul, nici Washingtonul, nici Beijingul și nici Moscova. Avem obligația să ne facem noi ordine în funcționarea instituțiilor statului. Iar prin procedurile pe care Guvernul și majoritatea parlamentară le-au aplicat în ultimele 45 de zile arată că sunt dispuși să dea lovituri consistente funcționării instituțiilor statului român, fie că vorbim de desființări de comisii, fie că vorbim de transformarea "Monitorului Oficial" în gazeta de perete a Guvernului, fie că vorbim de emitere de ordonanțe de urgență care afectează atribuțiunile Curții Constituționale, toate acestea sunt lucruri grave, și fac un apel la dumneavoastră: continuați și finalizați procedura de suspendare a președintelui României respectând toate instituțiile statului, toate procedurile și Constituția României, și atunci nu veți avea din partea mea niciun fel de reproș, ba, dimpotrivă, vă voi spune mulțumesc, mi-ați creat condițiile legale să merg în fața poporului. Și, închei, spunându-vă, încă o dată: obiectivul major al acestei suspendări este punerea sub control a Justiției, punerea sub control și la dispoziția partidelor din USL a instituțiilor statului și, nu în ultimul rând, nerespectarea referendumului care cerea Parlament unicameral și 300 de parlamentari. Apropo, nu ați vrea, cu ocazia referendumului de validare sau invalidare a președintelui să organizați și referendumul pentru Parlament unicameral, pentru validarea noii Constituții, în care să introduceți doar atât: "Parlament unicameral și 300 de parlamentari". Puteți face într-o sesiune extraordinară numai această modificare la Constituție. (Aplauze.) Acum vă respect pentru că ați declanșat o procedură constituțională. Aș vrea să fie și corectă. Dar vă voi respecta de două ori dacă, odată cu referendumul de invalidare sau validare a președintelui României, veți supune votului poporului și modificările la Constituție, cu Parlament unicameral și 300 de parlamentari. Vă mulțumesc mult și vă asigur de tot respectul meu. Vă mulțumesc. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor senatori și deputați, Vă rog să-mi permiteți să precizez că astăzi nu dezbatem problema de fond în ceea ce privește propunerea de suspendare a președintelui României. Această dezbatere pe fond va avea loc după primirea avizului consultativ al Curții Constituționale. În conformitate cu art.67 din Regulamentul comun al Camerei Deputaților și al Senatului, dați-mi voie să vă citesc: "După ascultarea explicațiilor președintelui României, consultă deputații și senatorii dacă datele existente sunt suficiente pentru a fi sesizată Curtea Constituțională sau dacă este necesară constituirea unei comisii comune de anchetă. Hotărârea se ia cu majoritatea voturilor din numărul total al deputaților și al senatorilor."
|
|
|
|
Domnule deputat Ioan Oltean, aveți cuvântul. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Ioan Oltean: Domnule președinte al Senatului, Domnule președinte al Camerei Deputaților, Mă folosesc și eu de prevederile art.67 din Regulamentul ședințelor comune și de faptul că suntem în exercitarea... vom pune în aplicare art.95 din Constituție, și anume: "În cazul săvârșirii unor fapte grave prin care Președintele României încalcă Constituția României, se poate declanșa instituția suspendării acestuia din funcție". Am ascultat cu atenție materialul prezentat de către cei ce l-au întocmit, de către reprezentanții USL-ului. Am constatat că suntem în prezența unei înșiruiri de atitudini, de declarații, de opinii care, în mod cert...
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule deputat, O să vă rog frumos, pe procedură, așa cum a precizat și președintele României. Nu există dezbateri astăzi. Aveți două minute.
|
|
|
|
Domnul Ioan Oltean: Domnule președinte, Vă asigur că sunt pe procedură, dar nu pot intra într-o propunere fără să o motivez. Orice fel de intervenție are o introducere, cuprins și o încheiere, domnule președinte. Este un lucru care se învață la clasa a IV-a. Eu sunt la capitolul "introducere". Deci, constatând că materialul prezentat constituie o înșiruire de declarații, de opinii, de atitudini, care sub nicio formă nu pot fi calificate ca fiind fapte grave, având în vedere, domnule președinte și stimați deputați și senatori, că în conformitate cu art.42 din Legea de funcționare a Curții Constituționale, alin. (2): "Propunerea de suspendare din funcție a președintelui României, împreună cu dovezile pe care se întemeiază, se trimit în copie Curții Constituționale, în vederea emiterii avizului", apreciez că materialul respectiv se dovedește a fi totalmente insuficient, că acest material nu poate să aibă temei juridic pentru declanșarea unei proceduri de suspendare a președintelui României. Noi am mai trăit o asemenea experiență în 2007 și știm cu toții care au fost consecința și efectul acestui demers politic și constituțional, în ultimă instanță. Pentru a evita punerea într-o situație ridicolă a Parlamentului României, în sensul că distinsa Curte Constituțională să constate lipsa de temei juridic a acestui material, în numele Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, propun constituirea unei comisii comune de anchetă, domnule președinte și domnilor colegi, care să verifice și să adauge elemente care, într-adevăr, să justifice suspendarea președintelui României. Art.67 din Regulamentul ședințelor comune dă această posibilitate și permite, domnule președinte, constituirea acestei comisii. Noi credem că ea se impune cu necesitate. Parlamentul nu poate fi pus în ridicol. Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal, evident, se detașează net de forma care astăzi a fost prezentată și credem că ea trebuie să fie îmbunătățită prin cercetările pe care le va întreprinde o comisie comună de anchetă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc și eu, domnule vicepreședinte.
|
|
|
|
Viceliderul Grupului parlamentar al PNL din Camera Deputaților, domnul Eugen Nicolăescu. Vă rog frumos. Rog colegii deputați și senatori să ia loc în bănci.
|
|
|
|
Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu: Domnilor președinți ai Parlamentului, Stimați colegi, Este dreptul oricărui grup parlamentar să-și exprime punctul de vedere. este dreptul oricăruia dintre noi să invocăm prevederile regulamentare și constituționale. În consecință la comentariul domnului Ioan Oltean, reprezentant al Grupului parlamentar al PDL din Camera Deputaților, Grupul parlamentar al PNL nu este de acord cu constituirea unei comisii de anchetă. Considerăm că în acest moment, așa cum sunt prezentate faptele, realitățile, sunt suficiente dovezile astfel încât textul pe care noi l-am propus Parlamentului să poată fi înaintat Curții Constituționale. Urmează, evident, ca această instituție să-și exprime punctul de vedere. Dar, pentru a putea respecta hotărârea Birourilor permanente, de ieri, dar și ale Parlamentului, de astăzi, și anume programul de lucru care a fost adoptat, vă propun, domnule președinte, ca în textul pe care-l veți înainta Curții Constituționale să se prevadă ca aceasta să ne transmită avizul consultativ prevăzut de Constituție, până mâine, la ora 12,00, astfel încât el să fie cunoscut și de președintele României, să poată să-și formuleze poziția pe care o va prezenta, ulterior, în fața Parlamentului. Vă rog să supuneți la vot faptul că în acest moment, din punctul de vedere al Grupurilor parlamentare ale USL, sunt suficiente dovezile și probele prezentate și, în consecință, poate fi transmis textul sesizării către Curtea Constituțională, care să ne răspundă până mâine la ora 12,00. Mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc, domnule deputat. Mai sunt două intervenții. Am să vă rog frumos, distinși colegi de la Partidul Democrat Liberal, pentru a respecta Constituția și regulamentul, așa cum a precizat și președintele României, nu există dezbateri la această sesiune extraordinară. Domnul vicepreședinte Ioan Oltean a făcut o propunere care este regulamentară ca, înainte de a cere avizul Curții Constituționale, să se constituie o comisie comună de anchetă. Înainte de a supune la vot această propunere, îi dau cuvântul domnului deputat Cezar Preda, care a cerut cuvântul pe procedură. după care o să intrăm pe vot.
|
|
|
|
Domnul Cezar-Florin Preda: Domnule președinte, Domnilor președinți, Toată lumea este convinsă că este corect ca un grup să ceară, și votul, prin majoritatea sa, să hotărască dacă se face sau nu comisia. Dragii mei colegi, Dacă pentru un plagiat deja dovedit ați făcut patru comisii până acum, care vor judeca peste un an, pentru suspendarea și demiterea președintelui României nu vreți să faceți comisie?! Asta să înțeleagă românii?! Copiați și faceți patru comisii care să stea un an de zile, iar când vreți să duceți la 20 milioane de români suspendarea președintelui, nu vreți să faceți comisie?! Nu este corect și nu sunteți oameni serioși. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule deputat, vă mulțumesc. Supun la vot propunerea domnului vicepreședinte Ioan Oltean pentru constituirea unei comisii comune de anchetă. Cine este pentru? (Vociferări.) Vă dau cuvântul după, suntem în vot. (Se adresează domnilor deputați Daniel Buda și Ioan Oltean.) Cine este pentru constituirea comisiei de anchetă? După... vă dau cuvântul. Ați făcut o propunere regulamentară și o să vă dau cuvântul, domnule Oltean. Cine este pentru propunerea făcută de domnul Ioan Oltean, de constituire a unei comisii comune de anchetă, așa cum scrie în Regulamentul Camerei Deputaților și al Senatului. Voturi pentru? Voturi pentru, vă rog? Nu există procedură de vot în regulament. (Se adresează domnului deputat Mircea-Nicu Toader, care dorește să ia cuvântul pe procedură.) Vă rog frumos, domnilor, așa cum a cerut și președintele României, să nu inventăm și să stăm în anvelopa constituțională și regulamentară. Voturi pentru? Vă mulțumesc. Niciunul. Voturi împotrivă? Rog secretarii să numere. 216 voturi împotrivă. Abțineri? 19 abțineri. Deci, cu 216 voturi împotrivă și 19 abțineri, constituirea comisiei comune de anchetă a fost respinsă. Având în vedere prevederile art.67, apreciem că datele existente sunt suficiente pentru sesizarea Curții Constituționale în vederea emiterii avizului consultativ. Dar înainte de a face propunerea, dați-i cuvântul... Nu, vă rog frumos, înaintea dumneavoastră a fost domnul Boureanu. (Se adresează domnului deputat Ioan Oltean, care dorește să ia cuvântul.) Dați-mi voie să-i dau cuvântul. Domnul deputat Cristian Boureanu, pe procedură, aveți două minute. Vă mulțumesc. Din sală: Colonele, taci!
|
|
|
|
Domnul Cristian Alexandru Boureanu: Microfonul! Mulțumesc. În primul rând, mă bucur că toți colegii de la putere acum își aduc aminte de numele meu și le mulțumesc. Le dau voie, dacă vor să strige. În al doilea rând, îmi permit să spun, din nou, cu tot respectul pentru noul președinte al Senatului și pentru premierul României, că, după ce România are în momentul de față un premier nou, fără alegeri, este trist că în patru zile doriți să aveți și un președinte al României, fără alegeri. Dar este dreptul dumneavoastră să vă alegeți cum vreți să conduceți această țară. Dar, în același timp, este bine să respectați procedurile. Și, pentru prima oară în Parlamentul României, în 22 de ani, un grup parlamentar propune să impunem Curții Constituționale timpul în care să analizeze o sesizare. (Vociferări.) Nu există termen de 24 de ore. Și de altfel ați dovedit-o chiar dumneavoastră la procedurile pe care le-ați folosit la ultima propunere de suspendare. Dragi colegi, Cei care ați prins trei - patru mandate poate nu vă pasă cum va arăta acest Parlament și această clasă politică la anul. Dar cei care reprezintă generația tânără, ca domnul Ponta, care lipsește astăzi din Parlament, ca de obicei, ca domnul Crin Antonescu, care dorește să fie președintele acestei țări, ar trebui să aibă în vedere că precedentele din ultimele patru zile s-ar putea să afecteze iremediabil clasa politică românească. Și, dragi colegi, chiar dacă poate noi am greșit când am condus România - și eu pot să-mi cer scuze pentru unele greșeli - asta nu înseamnă că dumneavoastră veți repara o greșeală printr-o suită de ilegalități. Domnule președinte al Senatului, Domnule președinte al Camerei Deputaților, Vă rog să aveți în vedere că nu putem fixa un termen pentru Curtea Constituțională în care să răspundă la o sesizare a noastră. Mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc, domnule deputat. Domnule deputat, Înainte de a da cuvântul domnului Toader, domnule deputat Oltean, dați-mi voie, pentru cunoștința deputaților și senatorilor, să recitesc art.67: "Președintele care conduce ședința comună, după prezentarea propunerii de suspendare din funcție și ascultarea explicațiilor președintelui României, consultă deputații și senatorii dacă datele existente sunt suficiente pentru a fi sesizată Curtea Constituțională sau dacă este necesară constituirea unei comisii comune de anchetă", așa cum a cerut domnul Ioan Oltean, care a respectat litera și spiritul regulamentului. "Hotărârea se ia cu majoritatea voturilor din numărul total al deputaților și senatorilor". Hotărârea a fost luată și a fost respinsă comisia comună de anchetă.
|
|
|
|
Mai departe, art.67 alin. (2): "În cazul în care s-a apreciat că datele sunt suficiente - plenul apreciază, și a apreciat că sunt date suficiente - propunerea de suspendare, însoțită de informațiile necesare, se trimit de îndată de către președintele care a condus ședința comună, Curții Constituționale spre consultare, menționându-se ...", repet, "menționându-se și termenul până la care aceasta trebuie să se pronunțe". Deci, este în deplinătatea Parlamentului și în obligația sa să trimită un termen Curții Constituționale. (Aplauze.) Domnul deputat Toader. Renunțați? Da. Domnul deputat Ioan Oltean, pe procedură, două minute, vă rog frumos.
|
|
|
|
Domnul Ioan Oltean: Domnilor președinți, Doamnelor și domnilor, Așa este, regulamentul dă posibilitatea fixării unui termen, deși în legea organică nu se prevede un asemenea termen. Nu aceasta este problema. Problema este însă a duratei. Suntem în fața unei acțiuni parlamentare și constituționale de o complexitate absolut deosebită. Suntem în fața suspendării președintelui României. Cea mai abilitată instituție să dea un aviz favorabil sau nefavorabil unui asemenea demers parlamentar este Curtea Constituțională. Mi se pare inadmisibil să-i cerem acestei instituții să se pronunțe în 24 de ore. Vă reamintesc, stimați colegi, că în 2007, când am fost din nou în fața unui asemenea demers constituțional, Curtea Constituțională a fost sesizată tot de către aceeași parte a politicii românești, în 21 martie 2007, iar Curtea s-a pronunțat în 5 aprilie 2007. Două săptămâni a avut la dispoziție Curtea pentru a analiza documentația și a se pronunța. În consecință, stimați colegi, vă rog să fiți de acord ca termenul în care Curtea Constituțională să se poată pronunța și să nu ducem în derizoriu... să nu duceți, de fapt, în derizoriu un asemenea demers constituțional, să fie de două săptămâni, dând posibilitatea acestei instituții să analizeze îndeaproape întreaga documentație și pentru a da un aviz în deplină cunoștință de cauză. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule deputat, vă mulțumesc, dar am o rugăminte la dumneavoastră, având aceeași experiență, poate mai mare decât a mea, nu-mi cereți să încalc Regulamentul comun al Camerei Deputaților și Senatului, pentru că nu am să fac așa ceva. Domnul Vasile Blaga, vă rog frumos. Domnule senator Blaga, vă rog, aveți cuvântul.
|
|
|
|
Domnul Vasile Blaga: Mulțumesc. Am o mică nelămurire: cât este cvorumul de ședință de astăzi?
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: 217.
|
|
|
|
Domnul Vasile Blaga: Ați anunțat 216 voturi. (Aplauze.) Deci, a căzut hotărârea dumneavoastră, este numărul total... Din sală: Plus 19 abțineri.
|
|
|
|
Domnul Vasile Blaga: Nu este adevărat!
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule senator, Probabil că fiind plecat din sală, nu ați fost atent. Sunt 216 voturi împotrivă și 19 abțineri. Dacă adunăm 216 cu 19, vedeți că s-a depășit cvorumul de ședință. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Vasile Blaga: Hotărârea se ia cu majoritatea numărului total, nu a celor prezenți. (Vociferări.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnul deputat Duvăz. Domnule senator, îmi cer scuze că art.67 este corect.
|
|
|
|
Domnul Bogdan Nicolae Niculescu Duvăz: Stimați colegi, Nu putem să descoperim și un nou sistem de numărare. Îl avem pe cel vechi. Domnule Blaga, știți foarte bine că această respingere, de fapt, a fost absolut corectă, pentru că voturile împotrivă se adună cu cele care au fost abțineri, și această hotărâre a fost respinsă.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule senator, dați-mi voie! Domnul deputat Mircovici, pe procedură, vă rog frumos. După care, domnul deputat Nicolăescu. Domnule senator, vă rog frumos..., domnul Mircovici, prima dată, am o rugăminte la dumneavoastră.
|
|
|
|
Domnul Niculae Mircovici: Domnilor președinți, Doamnelor și domnilor, Sunt prea mic ca să mă bag într-un astfel de război, dar vreau să fac o precizare foarte clară: numărul de voturi pentru a fost 217, și nu 216. Este trecut aici, l-am anunțat împreună cu domnul secretar David, îmi pare foarte rău.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule...
|
|
|
|
Domnul Niculae Mircovici: Eu n-am să mint pentru un vot...
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule Mircovici, domnule deputat, vă rog frumos să luați loc, să continuăm ședința. Domnule Toader, rugați-i pe colegi, nu contează dacă au fost 216 sau 217, este constituirea Comisiei comune de anchetă. Parlamentul României este în cvorum, voturile împotrivă și abținerile se adună, au fost zero voturi pentru. Pe cale de consecință, procedura a fost îndeplinită, nu există Comisie comună de anchetă aprobată de plenul Parlamentului României. Domnul Ioan Oltean, două minute.
|
|
|
|
Domnul Ioan Oltean: Mulțumesc, domnule președinte. Eu vă spun că foarte mult contează dacă au fost 216 sau 217. un vot contează întotdeauna atunci când e vorba de cvorum. Domnule președinte, Eu nu vă cer să încălcați regulamentul, n-am făcut-o și nu o fac nici acum, însă, în art. 67 din Regulamentul ședințelor comune, alin. (2), se spune că: ...Vom cere Curții Constituționale să se pronunțe într-un anumit termen. Acest termen îl stabilește plenul reunit al celor două Camere. Domnul vicelider Eugen Nicolăescu ne-a propus 24 de ore, eu am propus două săptămâni. Sunt două propuneri strict regulamentare și v-aș ruga să procedați în consecință, domnule președinte.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Aveți dreptate. Domnul Nicolăescu, și după care trecem pe procedura de vot pe care a propus-o domnul Oltean. Două minute, domnule Nicolăescu.
|
|
|
|
Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu: Domnule președinte Valeriu Zgonea, Îmi pare rău că trebuie să vă atrag atenția că sunteți uneori chiar mai îngăduitori cu aplicarea regulamentului decât doamna Roberta Anastase, în sensul în care... (Râsete.) Stați o clipă, nu vă bucurați, că vă bucurați degeaba! ...în sensul în care le-ați permis unor colegi să se abată de la regulament, în sensul în care să aibă discursuri în afara procedurii. Dacă astăzi avem numai luări de cuvânt pe procedură, să se discute numai procedură! Pentru declarații politice îi invităm în altă zi și la altă oră, atunci când Parlamentul are programată o asemenea atitudine. Ca atare, aveți în acest moment două propuneri făcute, pentru termenul în care Curtea Constituțională trebuie să ne remită avizul consultativ prevăzut de Constituție. Vă rog să supuneți la vot, astfel încât să nu mai avem dezbateri inutile. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Aceasta și voi face. Dați-mi voie înainte să citesc procedura: "Apreciind că datele existente sunt suficiente pentru sesizarea Curții Constituționale..."
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Procedură!
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: După ce terminăm ceea ce citesc eu, domnule... "...în vederea emiterii avizului consultativ, propun să constatăm acest fapt și să fie sesizată Curtea Constituțională cu propunerea de suspendare, pentru a emite un aviz consultativ pe care să-l comunice președinților celor două Camere ale Parlamentului și președintelui României..." și aici vine propunerea, în ordinea venită în plen, propunerea domnului Nicolăescu, "până în ziua de vineri, 6 iulie, ora 12,00". Supun votului această propunere. Cine este pentru?
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Procedură de vot!
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Rog secretarii să numere.
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Procedură de vot am cerut!
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: 221 voturi pentru. Voturi împotrivă? Îi rog frumos pe colegii care sunt împotrivă să se exprime. Niciun vot împotrivă. Abțineri? 8 abțineri. Cu 221 de voturi pentru, zero împotrivă și 8 abțineri plenul Camerelor reunite va trimite și va cere Curții Constituționale ca până mâine, vineri, 6 iulie 2012, ora 12,00 să emită avizul consultativ. Vă mulțumesc. Domnule Toader, pe procedură.
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Domnule Zgonea, domnule deputat Zgonea, care sunteți momentan pe funcția de președinte, întotdeauna ați spus că veți respecta regulamentul. Nici măcar bunul-simț nu l-ați respectat! Am solicitat procedură! Am solicitat procedură, înainte de vot! Este dreptul meu, ca lider de grup, să solicit acest lucru și îl solicitam prin apel nominal. Este dreptul grupului parlamentar să solicite prin apel nominal, având în vedere numărul foarte restrâns la voturi. Dumneavoastră n-ați ținut cont de acest lucru, ați dorit să mistificați votul. De ce nu mi-ați acceptat procedura și intervenția de procedură? Întotdeauna ați spus că vechea președintă, Roberta Anastase, nu ascultă. Dumneavoastră călcați totul în picioare, mergând pe un principiu al regulamentului pe care nu-l respectați. Domnule Zgonea, urmează orice vot de acum încolo să fie prin apel nominal. Vă spun foarte clar, dacă dumneavoastră considerați că puteți să faceți o mascaradă din această importantă acțiune a Parlamentului, pentru a suspenda un președinte al României, și credeți că puteți să terfeliți nu numai onoarea oamenilor din Parlament, ci și pe cea a celor care sunt în afara sălii, vă înșelați! Respectați acest regulament pe care l-ați clamat întotdeauna! Respectați hotărârile justiției, respectați această ordine de drept a României! Dacă nu, spuneți-o: "Nu mai avem nevoie de ordine de drept!" și știm ce avem de făcut. (Aplauze.)
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc, domnule Toader. Eu respect Regulamentul comun al Camerei Deputaților și al Senatului. fac precizarea că deputații și senatorii PDL au fost în sală și s-au abținut, nici n-au votat, au stat în sală la votul procedural care a stabilit avizul consultativ și termenul pentru 6 iulie, ora 12,00. Un anunț din partea domnului deputat, vă rog frumos.
|
|
|
|
Domnul Marius Cristinel Dugulescu: Sunt dator în fața dumneavoastră cu un anunț, pentru că s-a creat o confuzie în urma conferinței de presă din aprilie... (Râsete.) Aș vrea să știți că niciodată nu am părăsit Grupul PDL, activez în Grupul PDL, ca să nu mai fie nici un fel de confuzie. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule deputat, eu v-aș da cuvântul la procedură, dar din punct de vedere regulamentar ordinea de zi de astăzi s-a încheiat. Dacă dumneavoastră aveți altceva de spus, vă rog frumos, două minute.
|
|
|
|
Domnul Clement Negruț: Mulțumesc, domnule președinte Zgonea. Mie îmi pare foarte rău că v-ați început mandatul acesta dând cu grebla în baltă. (Aplauze.) Dar, pe procedură, două probleme: 1. având în vedere că la propunerea domnului Oltean, în Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal au fost câteva voturi pentru, nu dumneavoastră numărați, ci secretarul, și ați anunțat "niciun vot pentru propunerea domnului Oltean", ca vicelider de grup vă propun să repetați votul la propunerea domnului Oltean. A doua problemă pe procedură: poate bunul Dumnezeu vă dă gândul cel bun și la referendum veți introduce și modificarea Constituției, conform art. 66. Eu vă propun, având în vedere că Parlamentul se întrunește în două sesiuni ordinare, ținând cont de prezența domnului senator Crin Antonescu la ședințele Parlamentului în trei ani, să avem una singură, de vreo trei zile, și toamna, pe răcoare. Mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc. Domnule Toader, un minut, după care un anunț din partea domnului deputat Naecșu, liderul Grupului parlamentar al PSD.
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Domnilor președinți, Fac un apel la dumneavoastră, și la senatori și parlamentari. urmează sesiuni extraordinare la Camera Deputaților și la Senat. Vă rog să puneți în discuție respectarea deciziilor Înaltei Curți de Justiție a României privind demnitatea de parlamentar a trei colegi de-ai noștri. Există, cel puțin la Camera Deputaților, un raport, dar eu vă cer insistent să-l supuneți...
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Domnule deputat, nu aveți procedură regulamentară...
|
|
|
|
Domnul Mircea-Nicu Toader: Am o procedură, am făcut o rugăminte.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Vă rog frumos, nu aveți procedură pe ordine parlamentară. Domnule deputat Săniuță, aveți cuvântul.
|
|
|
|
Domnul Marian-Florian Săniuță: Vă mulțumesc, domnule președinte. Întrucât s-a terminat procedura de vot, dați-mi voie să protestez de la această tribună pentru încălcarea regimului parlamentar. Am cerut cuvântul și este inadmisibil, atunci când m-am înscris la cuvânt, să nu mi se dea cuvântul în Parlamentul României! din sală: Bravo!
|
|
|
|
Domnul Marian-Florian Săniuță: Nu se poate ca după ce distinșii colegi ai grupurilor parlamentare și-au exprimat cuvântul..., am dreptul, ca independent, și eu, pe procedură, să iau cuvântul! Nu se poate să stau aici un sfert de oră și să rog să mi se dea cuvântul, deși sunteți obligat de regulament să-mi dați cuvântul! Închei, stimați colegi, sperând că o astfel de întâmplare nu se va mai repeta, spunându-vă următorul lucru: domnule președinte, ați supus la vot o hotărâre cel puțin neconstituțională, întrucât art. (1) din această Constituție statuează foarte clar principiul separației și echilibrului puterilor în stat. Or, dacă puterea legislativă are trei zile să se pronunțe asupra suspendării președintelui, dați și Curții măcar tot trei zile pentru a respecta acest principiu al echilibrului și separației puterilor în stat. Mulțumesc.
|
|
|
|
Domnul Valeriu Ștefan Zgonea: Mulțumesc, domnule deputat, plenul este suveran. Încheiem ședința comună de astăzi. Reamintesc deputaților, la ora 12,00 este ședința extraordinară a Camerei Deputaților. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la ora 11,48.
|
|
|
|
|
 |
|
|