 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 30 septembrie 2014
Fragmente relevante pentru următoarea interogare: |
Vorbitor: |
Cornelia Negruț
|
|
1. |
Declarații politice și intervenții ale deputaților: |
 |
 |
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Birocrația și lipsa de înțelegere, motivele plecării medicilor din țară" Sistemul românesc de sănătate publică este din ce în ce mai afectat de diferite anomalii și întâmplări nefirești, precum cazul pe care îl prezint în aceste rânduri. Este absolut anormal ca medicii români, oricum rămași foarte puțini să slujească țara, să fie umiliți și batjocoriți de către un stat care nu mai știe prin ce mijloace să facă rost de bani la buget. Astfel s-a întâmplat și cu doamna doctor Maria Turdean, șef secție Oncologie Medicală la Spitalul Clinic Județean Cluj. Din cauza unei birocrații excesive și a unei impardonabile lipse de înțelegere, medicului respectiv i se impută o sumă importantă de bani, fiind vorba, în opinia Domniei Sale, de o situație injustă și incorectă. Concret, unei paciente i s-a administrat un medicament prin care i s-a salvat viața. S-a depus la CNAS dosarul pentru aprobarea tratamentului adjuvant cu un medicament, dar, dintr-o greșeală umană, de scriere, s-a prescris Herceptin, un alt medicament, fără a avea încă aprobarea de la Comisia Națională a CNAS. Aceasta s-a obținut ulterior, însă, cu toate acestea, controlul de la CAS Cluj a relevat că medicamentul în cauză "s-a eliberat nejustificat, fără aprobarea Comisie de Oncologie a CNAS", motiv pentru care se decide imputarea contravalorii medicamentului Spitalului Clinic Județean de Urgență Cluj, care, la rândul său, i-a imputat medicului Maria Turdean suma de 10.209,77 lei. Șeful secției Oncologie medicală de la Spitalul Clinic Județean Cluj a contestat decizia de imputare a contravalorii medicamentului, deoarece administrarea acestuia a fost justificată, conform ghidurilor naționale și internaționale, pacienta îndeplinind criteriile pentru tratamentul adjuvant Herceptin, dovada fiind și aprobarea de la CNAS, apărut ulterior. Faptul că debutul tratamentului cu medicamentul Herceptin s-a făcut cu o lună înaintea obținerii aprobării CNAS nu justifică în niciun caz imputarea medicamentului, atât timp cât durata tratamentului adjuvant cu Herceptin este de 12 luni, iar pacienta va încheia tratamentul cu o lună mai devreme, respectiv în noiembrie 2014, și nu în decembrie 2014, conform aprobării CNAS. În acest fel, este evident că nu s-a adus niciun prejudiciu CAS, durata tratamentului și doza administrată nefiind modificate, nu au crescut, iar administrarea mai timpurie, recomandată a se produce cât mai repede, ca măsură de post-intervenție chirurgicală, a adus un plus de beneficiu pacientei. M-am adresat președintelui CNAS, cu tot respectul, pentru a-mi exprima indignarea față de decizia amintită, mai ales că a fost vorba de o întârziere de câteva zile pentru obținerea aprobării CNAS, indicația a fost una corectă, iar costurile tratamentului nu au fost mai mari. Sper ca președintele CNAS să îmi prezinte soluțiile avute pentru corectarea acestei stări de fapt și pentru anularea deciziei de imputare a medicamentului respectiv, având în vedere lipsa de vinovăție a șefei secției Oncologie din cadrul Spitalului Clinic Județean Cluj.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Centrele medicale de permanență, în pericol" Centrele medicale de permanență au fost create în cartierele principale din municipii și orașe, cu scopul de a descongestiona Serviciul general de urgență, și pot asigura, prin echipa de gardă formată din medic și asistent medical, servicii medicale de urgență. Orice cetățean se poate adresa unui astfel de centru de permanență, indiferent la ce medic de familie este înscris. Activitățile medicale desfășurate în centrele de permanență au fost reglementate în intervalul iunie 2008 - 31.05.2011 prin Legea nr. 263/2004 privind asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență, cu modificările și completările ulterioare, și a Ordinul ministrului sănătății și al ministrului internelor și reformei administrative nr. 1024/496/2008, pentru aprobarea Normelor metodologice cu privire la asigurarea continuității asistenței medicale primare prin centrele de permanență. Înființarea acestor centre medicale a fost însă destul de greoaie și, din păcate, deși încă nu s-a ajuns la un număr suficient, iată că printr-o diferență de interpretare a legii, ele se află în pericolul iminent de a fi desființate. Practic, mă refer la decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție de a trasa CNAS sarcina de recuperare a prejudiciului reprezentând plăți nelegale, din punctul de vedere al Curții de Conturi, a cheltuielilor administrative efectuate de cabinetele medicilor de familie, în care au fost organizate centre de permanență (gărzi), peste nivelul aprobat prin Ordinul ministrului sănătății și al ministrului internelor. Din punctul de vedere al medicilor, aceștia consideră că prejudiciul nu există, deoarece decontarea sumelor contractate s-a efectuat în conformitate cu ordinul respectiv în ansamblul său, inclusiv anexa nr.5 la ordin, în care se precizează clar tariful orar pentru cheltuieli de administrare și funcționare. De asemenea, sumele invocate de către Curtea de Conturi a fi recuperate nu se mai află la cabinetele medicilor de familie, deoarece din acestea s-au plătit salarii pentru asistenți, obligatorii de altfel, contribuții la bugetul de stat și impozite, s-au cumpărat medicamente, utilități, etc., absolut indispensabile pentru o minimă funcționare a acestor centre. Recuperarea acestor sume de la medicii de familie ar determina imposibilitatea de funcționare și închiderea foarte multor centre de permanență, în special al acelora care funcționau în anii 2009-2010. Astfel s-ar compromite în mod iremediabil activitatea de permanență și s-ar diminua foarte mult atractivitatea pentru înființarea de noi centre. Iată de ce vă supun atenției această problemă, fără a comenta decizia luată, ci doar propunând ca, după modelul pensionarilor și mamelor, și medicii de familie să fie sprijiniți să beneficieze de o amnistie fiscală.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Drama spitalelor maramureșene: deși nu avem medici, nici nu vrem să avem." Mass-media din Maramureș, mai exact cotidianul "Informația zilei de Maramureș", a prezentat zilele trecute o situație incredibilă petrecută la Spitalul Orășenesc din Borșa. Mai exact, un medic din Republica Moldova, deținător al unui titlu de profesor universitar și o vechime în carieră de aproape 30 de ani, a fost refuzat să profeseze la Borșa, din motive birocratice nejustificate în opinia mea. Aceasta deși spitalele din Sighetu Marmației, Borșa și Vișeu se confruntă cu o lipsă acută de medici și asistenți, precum și cu necesitatea rambursării unor datorii importante. Deciziile guvernamentale de revitalizare a sănătății încă se lasă așteptate, din moment ce Ministerul Sănătății nu găsește soluția de a echivala studiile medicilor din Republica Moldova, nu puțini, care și-au exprimat dorința de a profesa în uitatele spitale din Maramureș. Aceasta, în condițiile în care ne plângem peste tot că plecarea medicilor din țară ne-a dus în situația de a avea un sistem de sănătate deplorabil. În contextul alarmant al migrației medicilor români, a lipsei personalului specializat din foarte multe unități medico-sanitare, mai ales din zonele defavorizate și izolate ale țării, și a celorlalte probleme din sistem, mi se pare că statul face prea puțin pentru a remedia problema. Prea puțin sau deloc. Astfel nu se poate explica de ce medicul respectiv din Republica Moldova nu a fost primit să profeseze în spitalul din orașul Borșa, deoarece autoritățile române nu pot să-i echivaleze studiile, doctorul provenind din afara spațiului comunitar al Uniunii Europene. Omului nu i s-a permis practic să susțină din nou examenul pentru a profesa, practic nu i s-a dat nicio șansă. Bineînțeles, medicul a făcut cale-ntoarsă, iar spitalul din Borșa a rămas în continuare cu un deficit însemnat de cadre medicale și sanitare, aidoma altor două unități din Maramureș, cele din Sighetu Marmației și Vișeu de Sus. Cele trei spitale au datorii însemnate către bugetul de stat și furnizori și, în plus, se confruntă cu o lipsă acută de cadre specializate, numai la Sighet lipsind de ani de zile un medic anestezist. Pe această temă, m-am adresat oficial ministrului sănătății, cu rugămintea de a dispune echivalarea studiilor medicilor din Republica Moldova care vor să lucreze în spitalele din Maramureș. Dacă vom continua să rămânem pasivi și să nu găsim soluții, după dictonul negativ conform căruia "nu se poate", nu avem cum să emitem pretenții la normalizarea situației din sănătate și a rezolvării problemelor legate de criza de personal și alte deficiențe care persistă de 25 de ani încoace.
|
|
|
|
|
 |
|
|