 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 9 decembrie 2014
Fragmente relevante pentru următoarea interogare: |
Vorbitor: |
Cornelia Negruț
|
|
1. |
Declarații politice și intervenții ale deputaților: |
 |
 |
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Atractivitatea României pentru investitori este pozitivă, dar mai avem multe lucruri de făcut" Declarația mea politică se dorește a fi un bilanț. Ne apropiem galopant de finalul anului 2014 și o retrospectivă pragmatică devine din ce în ce mai importantă, nu doar de dragul analizei demagogice a trecutului, ci și pentru a înțelege care ar trebui să ne fie prioritățile în viitorul an. Elementele retrospective pe care doresc să mă axez nu sunt cele două momente electorale majore ale anului 2014, deoarece acestea au fost cât se poate de vizibile în mass-media. Pe alocuri, se poate spune chiar că media s-a axat în totalitate pe campaniile electorale, transformându-ne într-o țară a politicii mediatizate și, din păcate, nu într-una în care politicile publice sunt cele dezbătute. De aceea, vreau să punctez două axe foarte importante în care România a progresat în anul 2014, ambele ținând de domeniul economiei, fiind vorba pe de o parte de creșterea economică importantă realizată în acest an și, pe de altă parte, de creșterea țării noastre în atractivitate pentru investitori, conform topurilor internaționale. Acestea sunt importante în special din punct de vedere al pistei create în vederea viitoarelor acțiuni legislative și de reformă a cadrului de reglementare a mediului de afaceri, ce ne-ar putea ajuta la continuarea consolidării în perioada imediat următoare, respectiv în 2015. În încercarea de a localiza poziția României în harta economică a lumii și a fluxului de capital global, este absolut necesară o scurtă vizită pe ghidul Băncii Mondiale, în care sunt analizate elementele mediului de afaceri și ușurința cu care investitorii pot accesa piața românească pentru a-și deschide un punct de lucru. Acest ghid internațional, intitulat "Doing Business", în traducere "Dezvoltarea afacerilor", informează investitorii cu privire la cadrul de reglementare în care un investitor își poate desfășura o afacere în țară respectivă. Cuprinzând 189 de țări, acest catalog ia în calcul 11 indicatori importanți pe întregul parcurs al operării unei afaceri, de la pașii necesari deschiderii unei afaceri și durata aferentă birocrației necesare, până la închiderea ei. Urmărind acest ghid, aflăm că România a făcut un progres important în anul 2014, aflându-se pe locul 48 în lume din punct de vedere al ușurinței cu care se pot derula afaceri, urcând de pe locul 70 în ultimii doi ani. Numai în anul 2014 schimbarea procedurilor aferente plății taxelor a adus România pe locul 52, de pe un rușinos loc 112 în anul precedent. Totuși, la nivelul Uniunii Europene, această poziție nu este una de invidiat. Țările cu care ne comparăm noi în competiția pentru atragerea capitalului la nivel global, mai precis cele din regiunea noastră care au, de asemenea, acces către piața europeană și o putere a pieței naționale asemănătoare cu a noastră, sunt cotate mult mai bine. Explicația acestui fenomen constă în existența, în continuare, a punctelor la care scorul României este deplorabil, un bun exemplu în acest sens fiind dificultatea cu care un investitor poate aduce electricitate către o locație nouă, momentan România aflându-se pe locul 171 din 189. Analizând în amănunt situația, aflăm că atât procedurile birocratice prin care un investitor trebuie să treacă, precum și costul financiar al unei astfel de inițiative, depășesc mult echivalentul lor în oricare dintre țările din Europa. Este lesne de înțeles că un investitor ce dorește să construiască un complex de afaceri sau o fabrică pentru care are nevoie de mult teren, preferabil în afara unei localități, va fi tentat să își mute opțiunea, respectiv centrul de prelucrare, către o altă destinație. Astfel, România poate pierde și capital, dar și potențialul de creare de noi locuri de muncă. Un exemplu similar este cel ce privește ușurința cu care se pot obține permisele de construcții, România fiind pe locul 140 în lume în această privința. Consider important că, odată încheiată lupta electorală și odată hotărât bugetul pe următorul an, să ne concentrăm asupra opțiunilor de acțiune legislativă prin care putem reglementa aceste procese. Contez atât pe parlamentari, cât și pe guvern ca, în următorii doi ani, să prindem din urmă și chiar să depășim în atractivitatea pentru investiții țările din jurul nostru. Preconizez că avem șansa ca, prin acțiuni concrete și predictibile, să reglementăm un mediu de afaceri care să permită intrarea pe piață a cât mai multor investitori, ceea ce, cu siguranță, va conduce la dezvoltare, apariția de noi locuri de muncă, progres și prosperitate pentru oameni.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Comuna Giulești așteaptă aprobarea Planului urbanistic general" Vă supun atenției solicitarea primarului comunei Giulești, județul Maramureș, Gheorghe Vraja, care, prin intermediul meu, a rugat conducerea Ministerului Transporturilor să rezolve o problemă ce împiedică buna dezvoltare a localității. Având în vedere lucrările de reabilitare a DN 18 în comuna Giulești, se solicită sprijinul MT pentru a obține avizul solicitat la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale, respectiv Direcția Regională de Drumuri și Poduri Cluj-Napoca, pentru elaborarea Planului urbanistic general al comunei Giulești. Aprobarea intravilanului comunei Giulești, așa cum a fost propus, fără drumuri de colectare pe porțiunile cuprinse între satele Giulești și Ferești - 300 m lungime; Ferești și Berbești - aproximativ 350 m, Berbești și Vadu Izei - 450 m lungime. Primăria comunei Giulești solicită permiterea accesului direct în DN 18 pe aceste porțiuni, datorită faptului că zonele respective au toate utilitățile necesare și sunt singurele zone unde se pot desfășura activități economice, care să ducă la dezvoltarea comunităților locale. Sunt zone pe care se poate construi, se pot executa lucrări de canalizare. Pe zona Berbești - Vadu Izei sunt aprobate din anul 2008 două planuri urbanistice zonale pentru construcția de hale de producție, una la care s-au demarat lucrările de construcție și una în stadiu de amenajare a terenului. În zona comunei Giulești sunt foarte puține unități economice care să asigure locuri de muncă, iar aceste hale pot să dezvolte un număr de 400 locuri de muncă. Comuna Giulești este o comună cu un relief abrupt, în multe zone sunt semnalate alunecări de teren, nu sunt condiții pentru construcția de locuințe, singurele zone cu potențial de dezvoltare sunt cele enumerate mai sus. În plus, mulți cetățeni nu dețin alte terenuri decât pe porțiunile enumerate. De asemenea, prin Hotărârea Guvernului nr. 447 din 28 mai 2014, s-a făcut o mare nedreptate cetățenilor din comuna Giulești cu acele exproprieri, fiind cotat terenul la suma de 20 bani/m2, iar în realitate în aceste zone prețul terenurilor se ridică la aproximativ 7-9 euro/m2. "Totodată, considerăm că nu este oportună construcția de parcări pe raza comunei Giulești, în satul Berbești. Cetățenii sunt de acord cu lucrările de amenajare, nu se împotrivesc la cedarea de teren unde este necesar pentru lărgirea drumului, dar nu și la suprafețe mari de teren, pentru benzi suplimentare și pentru parcări. După discuțiile cu proprietarii de terenuri din zonele menționate, am constatat că drumurile de colectare nu se pot realiza pe aceste porțiuni", susține primarul comunei Giulești, Gheorge Vraja. Având în vedere petiția prezentată, am cerut ministrului Ioan Rus să dispuneți toate diligențele necesare către CNADR, în vederea soluționării aprobării Planului urbanistic general al comunei Giulești.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Serviciul fiscal municipal Sighetu Marmației are urgent nevoie de spațiu" Serviciul fiscal municipal Sighetu Marmației se confruntă cu mari probleme referitoare la spațiul unde își desfășoară activitatea profesională această instituție din subordinea Ministerului Finanțelor Publice. Astfel, în sediul actual al Serviciului fiscal municipal Sighetu Marmației, situat pe strada Corneliu Coposu, nr. 3, își desfășoară activitatea Serviciul fiscal municipal și Serviciul de trezorerie, într-un număr de 25 de birouri, cu un număr total de 42 funcționari publici. Construcția cuprinde în structura sa parter și un etaj. La parterul unității fiscale sunt situate două birouri care sunt dotate pentru desfășurarea activității casieriilor, două birouri pentru activitatea referitoare la dosarele fiscale ale contribuabililor, cinci spații în care se află arhiva unității fiscale și a trezoreriei, o cameră de armament securizată pentru armele din dotarea jandarmeriei care asigură paza. Tot la parterul unității fiscale este situată casieria-tezaur, conform prevederilor Legii nr. 34/1991 referitoare la normele BNR, spațiu unde se depun zilnic încasările în numerar. În vederea asigurării securității activității de trezorerie, unitatea este dotată cu sistem de alarmă, camere de supraveghere, butoane de panică în cadrul casieriilor, gratii la geamurile de la parterul construcției. S-a reușit ca toate aceste activități să fie grupate, pentru a asigura desfășurarea lor, la parterul unității, întrucât în acest mod contribuabilii au accesul mai ușor la casierie sau la biroul Registru contribuabil, declarații și bilanțuri. De asemenea, s-a asigurat dotarea birourilor, unde se află dosarele fiscale ale contribuabililor cu rafturi, pentru a respecta prevederile legale privind păstrarea dosarelor, accesul ușor la acestea. "În anul 2012, în luna februarie, datorită unei explozii care a avut loc la Sighetu Marmației, pe strada în care avem sediul, am fost mutați temporar pentru a ne desfășura activitatea în clădirea vămii. Menționăm faptul că a fost foarte greu să ne desfășurăm activitatea zilnică, în condiții normale, într-un spațiu de doar 5 sau 6 birouri și un hol cu opt mese, hol unde se desfășura și activitatea de încasări în numerar pentru activitatea de trezorerie, precum și depunerea de declarații în cadrul activității serviciului fiscal. Încasările zilnice în numerar au fost depuse în BRD Sighetu Marmației, plătindu-se comision aferent depunerilor respective, sediul vămii neavând spațiu dotat pentru casierie-tezaur. În sediul vamal nu erau îndeplinite cerințele minime de securitate și sănătate pentru locul de muncă, conform Directivei nr.1989/654/CEE și a HG nr. 1091/2006, art.7 anexa 2, și HG nr. 1028/2006, deoarece în aceste birouri nu am putut să punem, în afară de câteva mese de birou și scaune, niciun dulap, iar dosarele și actele au fost puse pe jos. De asemenea, specificăm că distanța din centrul orașului până la sediul vamal este de peste 2 kilometri, ceea ce a îngreunat deplasarea contribuabililor foarte mult, neexistând stație pentru transportul public în apropierea sediului vamal, care de altfel se află la periferia municipiului. Referindu-ne la sediul unde ne desfășurăm activitatea, acesta este situat în centrul orașului, chiar în apropiere de judecătorie, primărie, Oficiul Registrului Comerțului, acest lucru fiind un avantaj atât pentru contribuabili, cât și pentru unitatea noastră fiscală. Menționăm că la data actuală avem un număr de cinci birouri excedentare, unde și-a desfășurat activitatea de inspecție fiscală. Birourile fiind grupate pe un palier, s-ar putea crea condiții foarte bune pentru desfășurarea activității de birou a vămii, restul activităților desfășurându-se oricum la frontieră", se arată într-un memoriu al șefului Serviciului fiscal municipal Sighetu Marmației, Carla Nicoleta Orza. Având în vedere aceste probleme, aștept ca Ministerul Finanțelor Publice să rezolve cât mai repede situația prezentată, în beneficiul contribuabililor sigheteni.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Liceenii trebuie încurajați să se implice în activități antreprenoriale" Guvernul României a inițiat un program denumit Inițiativa "România Start Up", care are ca obiect crearea unor firme de exercițiu pentru elevi, în sensul creșterii adaptabilității acestora de a se implica în activități antreprenoriale. Obiectivul acestui proiect este creșterea gradului de ocupare pentru absolvenții și viitorii absolvenți de învățământ secundar și terțiar, și pentru ucenici, precum și creșterea adaptabilității acestora la cerințele primului lor loc de muncă relevant. Demn de menționat este faptul că programul respectiv se adresează elevilor de liceu, iar societatea implicată în acest exercițiu real reprezintă o metodă adevărată și interactivă de învățare pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, un concept modern de integrare și aplicare interdisciplinară a cunoștințelor. De asemenea, se urmărește o abordare modernă a procesului de predare-învățare, care asigură condiții pentru testarea și aprofundarea practică a competențelor dobândite de elevi în pregătirea profesională. Consider că o asemenea modalitate de a atrage tinerii spre domeniul liberal al demarării unei investiții este extrem de utilă pentru elevii liceelor de astăzi, cu atât mai mult cu cât există un deficit important în acest moment în ceea ce privește cererea de locuri de muncă și necesitățile firmelor private. Faptul că elevii vor fi învățați să transforme o simplă idee într-un proiect și, mai departe, într-un model de business, este demn de salutat și apreciat.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "De ce nu funcționează unitățile medico-sociale din județul Maramureș?" Cele patru unități medico-sociale din județul Maramureș, înființate în urmă cu circa zece ani, în baza unor hotărâri de guvern, se află în prezent într-o situație ingrată. Pentru funcționarea acestora, în beneficiul oamenilor, au fost alocate sume de bani atât de la bugetul de stat, prin Ministerul Muncii, respectiv Direcția Muncii Maramureș. Din păcate, după 11 ani, rezultatul acestor investiții deloc de neglijat nu este unul satisfăcător pentru scopul propus. Doar una din cele patru unități medico-sociale, cea din Târgu Lăpuș, funcționează la modul real, și o face excelent, în primul rând din cauza echipei de conducere, formată din directorul dr. Caius Leucian, gerontologul Cristina Giurgiu și, nu în ultimul rând, asistenta-șefă Nechita. Celelalte trei sunt practic anulate, în ciuda faptului că în ele au fost investiți foarte mulți bani de la buget. Astfel, UMS Șomcuta Mare este nefuncțională, cu toate că a beneficiat de circa 11 miliarde lei vechi în ultima perioadă. De asemenea, UMS Dragomirești nu funcționează, fiind în aceeași situație, în ciuda celor 13 miliarde lei vechi investiți aici. O situație aparte o are UMS Sighetu Marmației unde, deși instituția ar putea fi funcțională, aceasta nu este folosită în sprijinul oamenilor care au nevoie de aceste servicii. În ceea ce privește blocarea ultimului obiectiv, UMS se află în incinta Spitalului municipal Sighetu Marmației, respectiv fostul pavilion al ginecologiei, recondiționat din fonduri ale Ministerului Muncii dar, deși e funcțional, nu este utilizat. Responsabilii spitalului ar vrea să se transforme într-o secție de cardiologie acolo, însă jurisdicția aparține Serviciului Public de Asistență Socială din cadrul Primăriei. Specialiștii propun o soluție de compromis, respectiv deschiderea efectivă a UMS, ca entitate distinctă, și ulterior dedicarea ei pentru tratarea afecțiunilor cardio-vasculare. Având în vedere situația prezentată, cred că reprezentanții Ministerului Muncii trebuie să rezolve cu celeritate aceste probleme. Am solicitat efectuarea unui control de fond, pentru a se stabili cu exactitate vinovăția celor care împiedică funcționarea efectivă a celor trei unități medico-sociale din județul Maramureș.
|
|
|
|
|
 |
|
|