Doamna Cornelia Negruț: "Atractivitatea României pentru investitori este pozitivă, dar mai avem multe lucruri de făcut" Declarația mea politică se dorește a fi un bilanț. Ne apropiem galopant de finalul anului 2014 și o retrospectivă pragmatică devine din ce în ce mai importantă, nu doar de dragul analizei demagogice a trecutului, ci și pentru a înțelege care ar trebui să ne fie prioritățile în viitorul an. Elementele retrospective pe care doresc să mă axez nu sunt cele două momente electorale majore ale anului 2014, deoarece acestea au fost cât se poate de vizibile în mass-media. Pe alocuri, se poate spune chiar că media s-a axat în totalitate pe campaniile electorale, transformându-ne într-o țară a politicii mediatizate și, din păcate, nu într-una în care politicile publice sunt cele dezbătute. De aceea, vreau să punctez două axe foarte importante în care România a progresat în anul 2014, ambele ținând de domeniul economiei, fiind vorba pe de o parte de creșterea economică importantă realizată în acest an și, pe de altă parte, de creșterea țării noastre în atractivitate pentru investitori, conform topurilor internaționale. Acestea sunt importante în special din punct de vedere al pistei create în vederea viitoarelor acțiuni legislative și de reformă a cadrului de reglementare a mediului de afaceri, ce ne-ar putea ajuta la continuarea consolidării în perioada imediat următoare, respectiv în 2015. În încercarea de a localiza poziția României în harta economică a lumii și a fluxului de capital global, este absolut necesară o scurtă vizită pe ghidul Băncii Mondiale, în care sunt analizate elementele mediului de afaceri și ușurința cu care investitorii pot accesa piața românească pentru a-și deschide un punct de lucru. Acest ghid internațional, intitulat "Doing Business", în traducere "Dezvoltarea afacerilor", informează investitorii cu privire la cadrul de reglementare în care un investitor își poate desfășura o afacere în țară respectivă. Cuprinzând 189 de țări, acest catalog ia în calcul 11 indicatori importanți pe întregul parcurs al operării unei afaceri, de la pașii necesari deschiderii unei afaceri și durata aferentă birocrației necesare, până la închiderea ei. Urmărind acest ghid, aflăm că România a făcut un progres important în anul 2014, aflându-se pe locul 48 în lume din punct de vedere al ușurinței cu care se pot derula afaceri, urcând de pe locul 70 în ultimii doi ani. Numai în anul 2014 schimbarea procedurilor aferente plății taxelor a adus România pe locul 52, de pe un rușinos loc 112 în anul precedent. Totuși, la nivelul Uniunii Europene, această poziție nu este una de invidiat. Țările cu care ne comparăm noi în competiția pentru atragerea capitalului la nivel global, mai precis cele din regiunea noastră care au, de asemenea, acces către piața europeană și o putere a pieței naționale asemănătoare cu a noastră, sunt cotate mult mai bine. Explicația acestui fenomen constă în existența, în continuare, a punctelor la care scorul României este deplorabil, un bun exemplu în acest sens fiind dificultatea cu care un investitor poate aduce electricitate către o locație nouă, momentan România aflându-se pe locul 171 din 189. Analizând în amănunt situația, aflăm că atât procedurile birocratice prin care un investitor trebuie să treacă, precum și costul financiar al unei astfel de inițiative, depășesc mult echivalentul lor în oricare dintre țările din Europa. Este lesne de înțeles că un investitor ce dorește să construiască un complex de afaceri sau o fabrică pentru care are nevoie de mult teren, preferabil în afara unei localități, va fi tentat să își mute opțiunea, respectiv centrul de prelucrare, către o altă destinație. Astfel, România poate pierde și capital, dar și potențialul de creare de noi locuri de muncă. Un exemplu similar este cel ce privește ușurința cu care se pot obține permisele de construcții, România fiind pe locul 140 în lume în această privința. Consider important că, odată încheiată lupta electorală și odată hotărât bugetul pe următorul an, să ne concentrăm asupra opțiunilor de acțiune legislativă prin care putem reglementa aceste procese. Contez atât pe parlamentari, cât și pe guvern ca, în următorii doi ani, să prindem din urmă și chiar să depășim în atractivitatea pentru investiții țările din jurul nostru. Preconizez că avem șansa ca, prin acțiuni concrete și predictibile, să reglementăm un mediu de afaceri care să permită intrarea pe piață a cât mai multor investitori, ceea ce, cu siguranță, va conduce la dezvoltare, apariția de noi locuri de muncă, progres și prosperitate pentru oameni.
|