 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 21 aprilie 2015
Fragmente relevante pentru următoarea interogare: |
Vorbitor: |
Cornelia Negruț
|
|
1. |
Declarații politice și intervenții ale deputaților: |
|
 |
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Aeroportul Internațional Baia Mare are nevoie de investițiile promise" Aeroportul Internațional Baia Mare și-a propus pentru acest an realizarea unor obiective îndrăznețe, între care actualizarea și depunerea în termen a aplicației pentru finanțarea proiectului de dezvoltare a infrastructurii la aeroport. Actualmente, este în plin proces completarea studiului de fezabilitate, iar apoi urmează să fie depusă cererea de finanțare, în perioada prevăzută în Ghidul solicitantului, iar după evaluarea acesteia să poată fi semnat contractul de finanțare. Din relatările responsabililor, Aeroportul Internațional Baia Mare are nevoie de circa 9 milioane de euro pentru modernizare. În aceste condiții, m-am adresat ministrului transporturilor, Ioan Rus, cu următoarele întrebări: Este cuprins Aeroportul Internațional Baia Mare în Masterplanul General de Transport al României, și dacă da, care sunt referințele privitoare la investițiile ce urmează a se derula în acest an? Care este stadiul alocării fondurilor necesare pentru modernizarea și extinderea pistei, și când credeți că vor începe efectiv lucrările? Cum apreciați activitatea Aeroportului Internațional Baia Mare din ultimii ani, precum și șansele sale de a deveni un jucător activ pe piața aeriană din România? În opinia mea, este imperios necesar ca modernizarea județului Maramureș să pornească de la infrastructură, deoarece, după cum se știe, potențialul turistic și social al zonei este imens. De asemenea, capacitarea și redimensionarea la nivel european ale Aeroportului Internațional Baia Mare sunt operațiuni indispensabile, având în vedere conflictele din Ucraina, situată la foarte mică distanță de Maramureș. Este cât se poate de clar faptul că România trebuie să fie pregătită pentru orice, mai ales în zonele de lângă granița cu Ucraina, iar orice investiție în apărare și securitate este binevenită și trebuincioasă.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Maramureșul are nevoie de susținerea și dezvoltarea sectorului industriilor creative și culturale tradiționale" Județul Maramureș este parte a unui ambițios proiect transfrontalier România-Ucraina-Ungaria, care își propune intensificarea într-un domeniu industrial mai puțin obișnuit, denumit "Creativitate industrială în diversitate". Acest proiect a început în urmă cu trei ani, cu participarea a 150 de reprezentanți ai celor trei țări, care își propun derularea unor acțiuni concrete, cu accent pe dezvoltarea turismului și a moștenirii culturale. Spre exemplu, Georgeta Maria Iuga, creator de artă tradițională din județul Maramureș, a participat în acest program, sub deviza "Viitorul aparține acelora care își păstrează identitatea prin continuarea tradiției". Ideea pornește de la tradiția păstrată de veacuri în Maramureș, de a perpetua îndeletnicirile renumiților meșteri populari, precum și rodul muncii acestora. Aceste industrii creative pot reprezenta un viitor pentru meșteșugurile tradiționale, pentru continuitatea memoriei gesturilor de odinioară, pentru menținerea în stadiu viu a ceea ce știau oamenii să facă în această zonă de poveste a Maramureșului. Proiectul își propune nu doar perpetuarea acestor tradiții, ci și folosirea lor, în scopul obținerii unor rezultate economice importante pentru oameni și pentru comunitățile locale din Maramureș. Una dintre realizări constă în prezentarea și transformarea cunoscutelor icoane pe sticlă realizate în Maramureș în obiecte de larg consum, cum ar fi creații vestimentare, spre exemplu. În opinia mea, Ministerul Economiei, Comerțului și Turismului trebuie să sprijine aceste proiecte privind dezvoltarea sectorului industriilor creative și culturale. De asemenea, trebuie ca statul să ia cele mai bune decizii pentru revitalizarea României în general, și Maramureșului, în particular, în ceea ce privește turismul cultural. Este de dorit ca statul român să încurajeze astfel de idei care perpetuează în mod fericit moștenirea tradițională, și chiar o transformă în sector de dezvoltare industrială, comercială și turistică.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Diamantele de Maramureș trebuie incluse în circuitul turistic și social" Diamantele de Maramureș, în realitate niște cristale de cuarț perfect fațetate, cu o strălucire asemănatoare diamantului șlefuit, sunt din ce în ce mai greu de găsit, spun inginerii geologi din zonă. Recent, în cadrul unei expoziții, au fost prezentate câteva mostre de diamant de Maramures, găsite la Bocicoiu Mare, localitate renumită pentru această bogăție pe vremea Imperiului Habsburgic. Diamantele de Maramureș au fost descrise în geologie pentru prima oara în lume ca diamante Herkimer. Ele se găsesc la Bocicoiu Mare, și în timpul Imperiului Habsburgic erau adunate după ploaie de către locuitori, trimise la Viena, iar împăratul le dădea oamenilor surplus la pășunat și la pădure. Din ele se încrustau mânerele de la săbii, se făceau broșe, deci erau folosite în tehnica de metal și orfevrărie. Având în vedere potențialul turistic, cultural și social al acestor diamante, m-am adresat ministrului economiei, comerțului și turismului, căruia i-am sesizat problema menționată. De asemenea, l-am întrebat următoarele: Unde se mai găsesc astfel de diamante, de dimensiuni ceva mai mari, însă mult mai rare, în același tip de roci? Ce întreprinde statul român pentru a salva aceste diamante de la dispariție și pentru a le da o utilitate socială și turistică? Ce s-a întâmplat cu coralul roșu natural din România vândut în afara granițelor țării? Sunt de părere că orice bogăție a pământului trebuie pusă în valoare, iar faptul că avem un tezaur neexploatat, prin aceste diamante, trebuie să ne preocupe în mod exponențial. România în general, și Maramureșul în special, au ce arăta lumii întregi, iar resursele rămase neprezentate trebuie să fie scoase la lumină.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Finanțarea primelor măsuri din noul PNDR destinate tinerilor fermieri, un pas important spre o agricultură europeană" Statul român a lansat noua sesiune de primire a cererilor de finanțare pentru primele măsuri din Programul Național de Dezvoltare Rurală 2014-2020, respectiv "Investiții în exploatații agricole", "Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri" și "Sprijin pregătitor pentru elaborarea strategiilor de dezvoltare rurală (LEADER)". Pentru aceste măsuri, românii doritori pot deja depune proiectele de investiții, care vor intra imediat în analiza specialiștilor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Potențialii beneficiari vor avea la dispoziție fonduri europene nerambursabile de 205,7 milioane de euro pentru modernizarea exploatațiilor agricole, și de 111,2 milioane de euro pentru instalarea tinerilor fermieri, acestea fiind primele două submăsuri din PNDR 2014-2020 deschise pentru depunerea cererilor de finanțare. Aceste sesiuni anuale pentru depunerea de proiecte vor fi operaționale până la data de 30 octombrie 2015 sau până la epuizarea fondurilor alocate în acest an pentru fiecare submăsură în parte. Astfel, sesiunile continue aferente anului 2015 pot fi finalizate înainte de termenul limită doar în cazul în care valoarea totală solicitată prin cererile de finanțare a proiectelor va atinge nivelul alocării respectivei sesiuni. Primirea cererilor de finanțare se va face de către Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), exclusiv on-line pentru submăsura 4.1 - "Investiții în exploatații agricole", iar pentru submăsura 6.1 - "Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri", depunerea cererilor de finanțare se va realiza în format tipărit sau on-line. Lansarea primelor măsuri de finanțare din PNDR 2014-2020 vine cu o serie de elemente și soluții inovative, care vor asigura o gestionare eficientă și transparentă a fondurilor europene, și, totodată, vor facilita accesul la finanțare pentru cât mai mulți potențiali beneficiari. Această facilitare este asigurată prin scurtarea perioadelor de evaluare și selecție a proiectelor, precum și prin aplicarea unor simplificări procedurale și mecanisme utile doritorilor. Elementele de noutate sunt posibilitatea depunerii on-line, prezența unei baze de date cu prețuri de referință, precum și inițierea procedurii de achiziții private on-line. Pentru a prioritiza finanțarea proiectelor în funcție de calitatea acestora, raportat la obiectivele de finanțare ale PNDR, se va aplica un prag de punctaj care va fi diminuat în fiecare lună pe parcursul sesiunii anuale continue cu câte 10 puncte, până la atingerea unui prag minim acceptat pentru respectiva sesiune. Fiecare potențial beneficiar își va face singur evaluarea propriului proiect, pentru a stabili câte puncte are, în funcție de criteriile de selecție publicate în Ghidul Solicitantului. În consecință, în funcție de autoevaluarea realizată, solicitantul va depune proiectul în luna în care se va încadra din punct de vedere al punctajului estimat. De exemplu, dacă un proiect a fost autoevaluat cu 75 de puncte, solicitantul îl va putea depune încă din prima lună a sesiunii, când pragul de calitate este de 85 de puncte, dar va fi evaluat începând cu a doua lună, când pragul de calitate va fi de 75 de puncte. Dacă se constată că solicitantul și-a estimat punctajul cu mai mult de 20% față de punctajul stabilit de AFIR, proiectul respectiv va fi mutat la finalul clasamentului și va fi finanțat doar dacă rămân sume disponibile după selectarea celorlalte proiecte. Un alt element de noutate care se va aplica odată cu lansarea primelor măsuri îl constituie emiterea de rapoarte de selecție lunare, fiind astfel scurtat timpul de analiză al proiectelor. Termenul estimat pentru evaluarea proiectelor este de 37 de zile lucrătoare de la sfârșitul lunii în care au fost depuse respectivele proiecte. Acest termen se poate majora cu 10 zile lucrătoare dacă sunt în evaluare proiecte pe două sau mai multe sub-măsuri. De asemenea, pentru sprijinirea alcătuirii de Strategii de Dezvoltare Locală de către Grupurile de Acțiune Locală, se deschide submăsura 19.1 - "Sprijin pregătitor pentru LEADER", cu o alocare de 2,4 milioane de euro. Să sperăm că beneficiarii acestor noi proiecte finanțate cu bani europeni vor fi cât mai numeroși, cu atât mai mult cu cât România are o șansă extrem de mare de a progresa din punct de vedere agricol și de a redeveni astfel grânarul Europei de pe vremuri.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Statul trebuie să rezolve problemele legate de colectarea selectivă a deșeurilor" Problema colectării selective a deșeurilor din România rămâne încă nerezolvată total, în ciuda progreselor făcute în ultima vreme prin dinamizarea implicării instituțiilor statului responsabile de acest aspect. Din nefericire, în unele localități din țară persistă mentalitatea păguboasă potrivit căreia populația nu se implică aproape deloc în acțiunile de colectare a deșeurilor, lăsând această sarcină exclusiv în seama autorităților locale și a firmelor desemnate pentru curățenia orașelor. Recentul caz al unui cartier din Sectorul 5 al Capitalei, unde mii de oameni trăiau într-un focar de infecție greu de imaginat, relevă și faptul că mulți dintre români încă nu au percepția adevărată și europeană a păstrării curățeniei. În acest context, este de salutat organizarea anuală a competiției naționale "Orașul Reciclării", adresată primăriilor urbane din țară. La ediția din acest an participă un număr de 46 de municipii și orașe, pentru a se stabili cel mai performant sistem de colectare separată a deșeurilor de ambalaje, între care și municipiul Sighetu Marmației din județul Maramureș. La finalul concursului, localitatea câștigătoare va obține titlul de "Orașul Reciclării", dar și un mare premiu, constând într-un parc tematic în valoare de 12.000 de euro, respectiv un spațiu construit din mobilier realizat din deșeuri reciclabile, dedicat relaxării cetățenilor. Cunoscându-i preocuparea pentru rezolvarea problemelor din domeniul de activitate al Ministerului Mediului, am întrebat-o pe doamna ministru: care sunt disfuncționalitățile semnalate de instituțiile din subordinea Ministerului Mediului în ceea ce privește colectarea selectivă a deșeurilor, atât la nivel național, cât și în județul Maramureș? ce strategie are MMAP în vederea conștientizării populației României referitor la colectarea și depozitarea corectă a deșeurilor? care este procentul de colectare selectivă înregistrat în prezent în România, raportat la întregul proces național de acest gen? ce intenționează să întreprindă pentru creșterea gradului de colectare și reciclare? Sunt întrebări la care aștept un răspuns concret, în așa fel încât românii și maramureșenii să știe ce au de făcut în acest domeniu extrem de important pentru viitorul nostru, al tuturor.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: "Târgurile educaționale trebuie să producă efecte pozitive pentru încadrarea în muncă a tinerilor" Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice organizează periodic, prin Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă, o serie de târguri educaționale, în scopul sprijinirii persoanelor care doresc să se integreze în piața muncii. Cele mai importante astfel de târguri sunt destinate tinerei generații, respectiv elevilor și studenților, care, prin intermediul unor proiecte finanțate prin POSDRU, pot face mai ușor tranziția de la școală la viață, respectiv de la statutul de cursant al învățământului la cel de adult încadrat în muncă. La un recent astfel de târg educațional au participat, zilele trecute, un număr de aproximativ 8.000 de elevi din județele Cluj, Bistrița-Năsăud, Sălaj și Maramureș, care s-au informat în legătură cu ofertele educaționale prezentate de toate universitățile din raza teritorială a celor patru județe. Aceste târguri educaționale organizate de AJOFM-urile din țară au rolul de a asigura un cadru organizat de cunoaștere și relaționare între elevi, universitățile reprezentative și potențialii angajatori ai elevilor și studenților de acum. În consecință, m-am adresat cu un set de întrebări doamnei ministru al muncii, Rovana Plumb: Care este impactul târgurilor educaționale organizate în ultima perioadă atât la nivel național, cât și în județul Maramureș? Câți elevi și studenți din țară și din Maramureș au fost angajați în muncă în urma participării la asemenea manifestări? Cum apreciați posibilitatea de angajare din acest moment a tinerilor din România, având în vedere procentul relativ ridicat al șomerilor cu vârste cuprinse între 18 și 25 de ani? Care este receptivitatea agenților economici invitați la aceste târguri educaționale, respectiv participarea lor efectivă și dorința de a beneficia de stimulentele oferite de stat pentru angajarea tinerilor? Consider că strategiile de ocupare a forței de muncă trebuie să cuprindă cu celeritate rezolvarea problemelor tinerilor, pentru rămânerea lor în țară și oferirea condițiilor minime de care au nevoie.
|
|
|
|
|
 |
|
|