 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 4 iunie 2015
|
|
|
|
Ședința a început la ora 8,36. Lucrările au fost conduse de domnul deputat Dan-Ștefan Motreanu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Bună dimineața, stimați colegi! Deschid ședința consacrată declarațiilor politice de astăzi, 4 iunie 2015. Săptămâna trecută ședința a început cu reprezentantul opoziției, săptămâna aceasta, cu reprezentantul puterii.
|
|
|
|
|
|
Drept urmare, îl invit la microfon pe domnul deputat Ion Eparu și se pregătește domnul deputat Grigore Crăciunescu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Eparu: Vă mulțumesc, domnule președinte. Contrar obiceiului meu, astăzi declarația politică nu se înscrie în sfera preocupărilor mele directe, educație, cercetare, tineret, sport. Am intitulat declarația de astăzi: "5 iunie - Ziua Mondială a Mediului". Pe data de 5 iunie se sărbătorește Ziua Mondială a Mediului. Această dată a fost aleasă în anul 1972 la Adunarea Generală a Națiunilor Unite pentru celebrarea Conferinței "Ecologia Umană", de la Stockholm. Sloganul de anul acesta are un impact puternic: "7 miliarde de vise. O singură planetă. Consumă cu grijă". Manifestările la nivel mondial ne oferă oportunitatea de a reflecta cu privire la efectele pe care le generăm asupra mediului înconjurător și, de asemenea, ne amintește datoria față de generațiile viitoare, aceea de a le asigura dezvoltarea într-un mediu curat și sănătos. Ne lovim astfel de bine-cunoscutul concept al dezvoltării durabile, concept menit să îmbunătățească calitatea vieții prin reducerea poluării asupra mediului înconjurător și prin utilizarea adecvată a resurselor. 7 miliarde de oameni consumă nenumărate resurse și generează din ce în ce mai multe deșeuri. Una dintre cele mai importante soluții privind protecția mediului o reprezintă reciclarea deșeurilor, acțiune la care România se situează pe ultimul loc în Europa. Deși până în anul 2020 avem responsabilitatea de a recicla 50% din deșeurile municipale, România avea o rată de doar 4,5% în anul 2012, conform raportului Comisiei Europene: "Mediul european - starea și perspectiva 2015". În privința reciclării ambalajelor, la sfârșitul lunii aprilie 2015, Comisia Europeană a decis să trimit România în fața Curții Europene de Justiție din cauza neîndeplinirii obligației de a transpune în dreptul său intern legislația revizuită a Uniunii Europene privind deșeurile de ambalaje, după ce primise deja două atenționări: o scrisoare de punere în întârziere, la 29 noiembrie 2013, și un aviz motivat, la 11 iulie 2014. O altă mare problemă o reprezintă defrișările masive. O treime din suprafața României e acoperită de pădure, cea mai mare zona împădurită din Europa Centrală aflându-se în arcul Carpaților. Conform unui studiu al organizației Greenpeace, pe oră dispar aproximativ trei hectare de pădure. În fiecare an se exploatează mai mult lemn decât în anul precedent, aproximativ jumătate din copacii tăiați transformându-se în cherestea sau în mobilă, exportată în cea mai mare parte. Din nefericire, plantăm mult mai puțin decât tăiem și apar dezechilibre ecologice majore, drept dovadă inundațiile și alunecările de teren cu care România se confruntă din ce în ce mai des. În condițiile în care populația planetei este în creștere, iar resursele au scăzut drastic, provocarea o reprezintă producerea de energie din surse regenerabile. În acest domeniu ne-am atins targetul impus de Comisia Europeană până în 2020, România deținând unități de producție a energiei regenerabile cu o capacitate instalată de peste 4.500 MW, cea mai mare parte a capacităților de producție a energiei regenerabile fiind reprezentată de unitățile eoliene. La nivel mondial, efectele poluării sunt, de asemenea, devastatoare. Suntem martorii încălzirii globale, trei sferturi din calota de gheață de la Polul Nord topindu-se doar în ultimii 30 de ani. Emisiile de dioxid de carbon din atmosferă au atins concentrații record, iar schimbările climatice sunt din ce în ce mai evidente: secete, inundații, fenomene meteo extreme. Astfel, asumându-ne ideea că orice acțiune afectează întreaga planetă, trebuie să reducem la minimum impactul negativ pe care îl avem asupra mediului înconjurător, atât ca țară, cât și individual. Să învățăm să utilizăm eficient resursele de care dispunem. Ion Eparu, deputat, Colegiul nr. 10, Prahova. Mulțumesc pentru atenție.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu, domnule deputat.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Grigore Crăciunescu și se pregătește domnul Sorin-Avram Iacoban.
|
|
|
|
|
|
Domnul Grigore Crăciunescu: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Declarația mea politică se intitulează: "Înființarea Grupului de prietenie România - Republica Moldova, o necesitate". După o vizită în Republica Moldova, cu prilejul încheierii anului școlar 2014-2015, am fost întrebat de un activist unionist din Mișcarea Unionistă "Acțiunea 2012" de ce în Parlamentul României nu există un grup de prietenie cu Republica Moldova. Această realitate a trecut neobservată de către majoritatea parlamentarilor. Nu cunosc punctul de vedere al conducerii Camerei Deputaților și a Senatului, legat de faptul că nu există acest grup de prietenie, deși, la nivel de colaborare parlamentară, Parlamentul României are înființate numeroase grupuri parlamentare de prietenie cu țări de pe tot cuprinsul mapamondului, inclusiv cu Republica Socialistă Vietnam. Printr-o împrejurare nefericită, Parlamentul României a omis constituirea unui grup de prietenie cu Republica Moldova. Acest lucru pare explicabil, dacă ținem cont de existența unei Comisii comune pentru integrarea europeană din Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova, înființată încă din anul 2011. Constatăm că această comisie, înființată acum patru ani, este doar o poveste frumoasă. Aceasta nu s-a întrunit în nicio ședință de la data constituirii. Consider că, în acest context, este absolut necesară adoptarea unei hotărâri a Parlamentului României de înființare a unui grup parlamentar de prietenie cu Parlamentul Republicii Moldova. Vedem cu toții parcursul sinusoidal pe care îl are Republica Moldova în parcurgerea drumului său spre integrare europeană. Cu greu poate fi atins acest obiectiv, în opinia mea, fără existența unui astfel de grup de prietenie. Prin acest grup de prietenie ar putea avea loc un schimb de păreri privind legislația adoptată de Parlamentul României în vederea aderării țării noastre la Uniunea Europeană. Cu toții cunoaștem sprijinul pe care țara noastră îl acordă fraților noștri de peste Prut, concretizat în numeroase acorduri de asistență și colaborare la nivel guvernamental între diverse ministere din România și din Republica Moldova, și cu atât mai greu de înțeles mi se pare lipsa unei astfel de colaborări la nivel parlamentar. Acest grup de prietenie ar putea întări relațiile dintre cele două țări românești, ar putea contribui la cunoașterea mai profundă a problemelor cu care se confruntă Republica Moldova pe parcursul ei european. Voi cere liderului de grup al Partidului Național Liberal să facă o cerere la Birourile permanente ale celor două Camere pentru înființarea acestui grup de prietenie România - Republica Moldova. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Sorin-Avram Iacoban și se pregătește domnul deputat Romeo Rădulescu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Sorin-Avram Iacoban: Vă mulțumesc, domnule președinte. Dragi colegi, Onorată audiență, Declarația politică de astăzi se intitulează "Guvernul Ponta duce la îndeplinire Programul USL". Guvernul coaliției majoritare din Parlament demonstrează că promisiunile făcute românilor prin Programul de guvernare USL își găsesc aplicare reală în economia românească. Chiar dacă opoziția face permanent jocuri de imagine, încercând să acrediteze faptul că actuala guvernare este vidată de valoare, faptele sub forma măsurilor economice promovate de Guvernul Ponta demonstrează că ceea ce contează cel mai mult este interesul național, interesul oamenilor care așteaptă de foarte multă vreme măsuri de relaxare fiscală. Evident, reticența poporului la intențiile actualului Guvern de a relaxa fiscal economia și de a crește consumul își are rădăcinile în epoca odioaselor tăieri, epoca care a caracterizat politica actualei opoziții în intervalul 2009-2012. Data de 1 iunie 2015 poate fi considerată o zi istorică, cel puțin din două puncte de vedere: a scăzut taxa pe valoarea adăugată la alimente de la 24% la 9% și au fost dublate alocațiile de stat pentru copii. În fond este vorba de un pachet mai amplu de măsuri prevăzut să intre în vigoare diferențiat, odată cu noul Cod fiscal. Așa cum afirma și premierul Victor Ponta, suntem în fața unor măsuri propuse de Guvern și asumate de Parlament, scăderea TVA la alimente, sau în fața unor măsuri inițiate de Parlament și puse în aplicare de Guvern, dublarea alocațiilor, ceea ce demonstrează un echilibru necesar între cele două puteri în stat, dar și faptul că actualul Guvern se bucură de încrederea legislativului românesc. Scăderea TVA la alimente este de fapt implementarea măsurii unui TVA diferențiat. În aceeași ordine de idei, ministerul condus de doamna Rovana Plumb are pregătit și un set de măsuri de diferențiere a alocațiilor pentru copii în funcție de veniturile fiecărei familii în parte. Cele două măsuri se sprijină pe excedentul bugetar obținut în anul 2014, dar și pe faptul că scăderea TVA la alimente va duce la scăderea evaziunii fiscale din domeniu, prin fiscalizarea a tot mai multor categorii de alimente, ceea ce va avea ca răspuns colectarea mai multor bani la bugetul de stat. Dacă la un TVA de 24% unii comercianți s-ar fi gândit la evaziune fiscală, un TVA de 9% nu mai este atractiv pentru astfel de practici. În altă ordine de idei, această măsura vine în ajutorul producătorilor români de legume și fructe care vor putea, în sfârșit, concura cu importatorii. Ținând cont că majoritatea românilor alocă peste 33% din totalul veniturilor pe coșul alimentar, reducerea TVA la alimente cu 15% echivalează practic cu mărirea salariilor și a pensiilor cu 15%. Conform estimărilor făcute de ministerul de resort, puterea de cumpărare a românilor va crește cu un procent situat între 4% și 15%, raportat la veniturile înregistrate de fiecare familie în parte. Dacă luăm exemplul unei familii de pensionari care are o pensie socială de minimum 400 de lei, prin măsura adoptată de Guvern se va realiza pentru familia respectivă o economie de 90 de lei. Evident, această măsură trebuie analizată și în contextul viitoarei reduceri a TVA de bază de la 24% la 20%, dar și în contextul reducerii accizelor, ceea ce ar însemna un val de ieftiniri la alimente. Dragi colegi, Din păcate pentru opoziție, Programul USL este pus în aplicare și se dovedește că este și unul cu rezultate. Românii deja simt o putere de cumpărare mai mare, simt o grijă a Guvernului sporită față de interesul general și, nu în ultimul rând, fac diferența între măsurile concrete îmbrăcate de Guvern în acte normative care produc efecte juridice și declarațiile politice fără substanță ale unei opoziții care încă visează la Guvernul "To be elected". Vă mulțumesc pentru atenție. Deputat de Iași, Sorin-Avram Iacoban.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Romeo Rădulescu și se pregătește doamna deputat Marioara Nistor.
|
|
|
|
|
|
Domnul Romeo Rădulescu: Mulțumesc. Declarația mea politică se cheamă "Nu lăsați Vâlcea sufocată de faliment!". Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Județul Vâlcea este greu încercat din punct de vedere al locurilor de muncă și al bunăstării oamenilor, SC Oltchim SA, ultima mare platformă chimică din proprietatea statului român, aflându-se în insolvență de peste doi ani de zile. Singura șansă imediată de relansare economică pe Valea Oltului este valorificarea potențialului turistic excepțional pe care îl oferă cadrul natural din zonă, iar în acest sens este esențială finalizarea acțiunii de reabilitare a șoselei de culme Transalpina, cea mai înaltă și mai pitorească cale rutieră din țară. Din păcate, lucrările se află în blocaj de o foarte lungă perioadă de timp. La peste doi ani și jumătate de la emiterea ordinului de sistare a lucrărilor, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) nu a organizat o nouă licitație pentru repararea acestui drum național, întrucât nu a reziliat la timp contractul încheiat pentru acest proiect în anul 2008 cu Compania Romstrade, constructor aflat în prezent în insolvență. În această iarnă, în timp ce CNADNR susținea că a deschis o acțiune de reziliere judiciară a acestui contract, pentru a putea organiza o nouă licitație pentru finalizarea lucrărilor, administratorul judiciar al insolventei Romstrade afirma că nu a primit nicio citație de la tribunal cu privire la rezilierea contractului, dar și că lucrările nu au continuat, întrucât CNADNR nu a obținut autorizația de construcție și avizul de mediu pentru acest proiect. Ultima știre oficială din partea CNADNR privind acest subiect o avem din această primăvară, când am fost informați printr-un comunicat că a fost emisă pe 17 martie o ordonanță președințială privind preluarea provizorie a amplasamentului în vederea urgentării demarării unor lucrări de consolidare. Astfel, prin preluarea provizorie a amplasamentului DN 67C, Bengești - Sebeș, de la firma Romstrade, urmau să fie executate reparații de strictă necesitate pentru conservarea lucrărilor și menținerea viabilității, în vederea asigurării unui trafic rutier în condiții de siguranță. Din păcate, cu toată degradarea actuală a drumului, pusă pe seama lucrărilor executate și neconservate la timp de către antreprenor, nu remarcăm începerea în forță a reparațiilor la poduri, podețe, ziduri de sprijin, rigole, șanțuri sau parapete, ce au o importanță majoră în protejarea drumului, stabilizarea versanților, cât și în colectarea și evacuarea apelor pluviale. Prin urmare, ca și anul trecut, riscăm să treacă un nou sezon turistic de vară cu Transalpina închisă, pe motiv că există pericol potențial de cedare a drumului sub acțiunea traficului. Această situație ar fi o adevărată tragedie pentru unitățile de cazare din vestul și nordul județului Vâlcea, dar și din Gorj, Alba sau Hunedoara. Riscăm astfel să ne confruntăm cu noi mișcări spontane de protest, similare cu cele de anul trecut, când proprietarii de pensiuni, hoteluri și cabanierii au ieșit în stradă și au amenințat cu plângeri penale conducerea CNADNR pentru închiderea Transalpinei în plin sezon turistic. În concluzie, cer și pe această cale autorităților responsabile să nu împingă spre faliment sutele de întreprinzători în turism care s-au pregătit pentru fluxul mare de vizitatori din timpul verii și să-și concentreze toate eforturile și resursele pentru finalizarea cât mai grabnică a celor 15% lucrări de reabilitare rămase neefectuate pe Drumul Național 67C. Vă mulțumesc. Romeo Rădulescu, deputat, Râmnicu Vâlcea.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
O invit la microfon pe doamna deputat Marioara Nistor și se pregătește domnul deputat Mihai Deaconu.
|
|
|
|
|
|
Doamna Marioara Nistor: Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Gropile de gunoi, între afacere și responsabilitate socială". Domnule președinte, Stimate colege, Stimați colegi, Aș dori să vă atrag atenția astăzi asupra unui lucru îngrijorător: România are cel mai neperformant sistem de colectare a deșeurilor din Uniunea Europeană. Deși Uniunea a fixat statelor membre ca până în 2020 să-și recicleze deșeurile menajere în proporție de 50%, acest obiectiv pare imposibil de atins pentru țara noastră, în condițiile în care reciclăm doar 1% din deșeuri, în timp ce 99% ajung la gropile de gunoi. Deși există întreprinzători care au conștientizat faptul că gunoiul înseamnă bani prin reciclare, lipsa unei colectări selective face extrem de dificilă colectarea pet-urilor care, de altfel, inundă gropile de gunoi din România și se ajunge chiar la situația paradoxală de a le importa. Autoritățile trebuie să exercite un control mai strict asupra modului în care gropile de gunoi sunt administrate și deșeurile sunt gestionate. În fond, gropile funcționează pe baze comerciale, au cifră de afaceri, iar profitul lor e cu atât mai mare cu cât noi aruncăm mai mult. România aplică tarife foarte mici în comparație cu orice altă țară europeană și astfel invită la aruncat, și nu la reciclat. Stimați colegi, Este timpul ca România să-și schimbe politica de colectare a deșeurilor, să respecte cerințele Comisiei Europene, să închidă gropile de gunoi neconforme și să creeze depozite ecologice. Este timpul ca municipalitățile să acceseze fondurile europene din acest sector și astfel să creeze locuri de muncă și să-și educe cetățenii în ce privește reciclarea. Este timpul ca România să intre în rândul partenerilor europeni în transformarea deșeurilor în resurse valoroase. Vă mulțumesc. Deputat UNPR de Brăila, Marioara Nistor.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Mihai Deaconu și se pregătește doamna deputat Steluța Cătăniciu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihai Deaconu: Mulțumesc, domnule președinte. Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "Despre cum unele viziuni pot să ajungă doar vedenii sau despre cum milioane de euro oferite de Uniunea Europeană se duc pe apa sâmbetei". Domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Uniunea Europeană pune preț pe turism și oferă fonduri nerambursabile pentru valorificarea și promovarea durabilă a resurselor naturale cu potențial turistic, cu care țara noastră se poate mândri. Dezvoltarea turismului este în deplină concordanță cu Orientările Strategice Comunitare din exercițiul bugetar 2007-2013. Stimați colegi, Din respect față de cetățenii județului Argeș, în mod special al celor din comunele Arefu, Brăduleț, Cicănești, care găzduiesc arealul climatic Ghițu-Molivișu, cât și față de toți turiștii, vă supun atenției dumneavoastră astăzi un proiect dorit, tergiversat, uitat. De 30 de ani, visul transformării zonei Ghițu-Molivișu într-o stațiune montană care să atragă turiștii zace din cauza hățișurilor legislative, a lipsei infrastructurii rutiere, a lipsei banilor, a implicațiilor politice și, probabil, și din cauza nepriceperii. Demarat din dorința de a promova o zonă absolut mirifică, poiana însorită Molivișu, străjuită de impunătorul masiv Ghițu, unde de la construirea barajului Vidraru nu s-a mai făcut nimic ca o alternativă a suprapopulatelor stațiuni de pe Valea Prahovei, proiectul se pare că are o soartă tragică, căci, deși ne aflăm cu 7 luni înainte de termenul de finalizare, lucrările realizate doar în proporție de 12% abia au fost reluate, după ce, în luna martie, comunele implicate au fost finanțate de la Trezoreria Statului cu o parte din sumele necesare cofinanțării. Aceasta este încă o dovadă a incapacității autorităților române de a gestiona activitățile de realizare a infrastructurii generale și specifice activităților de turism, precum și a partenerilor privați de a acoperi cofinanțarea. În situația de față, în jumătate de an ar trebui să se termine ceea ce nu s-a făcut nici în 3 ani de la demararea proiectului, iar lucrările sunt de amploare, căci proiectul presupune construirea a două pârtii, cu dotările de agrement corespunzătoare - piscină, teren de sport multifuncțional, loc de joacă pentru copii, teren de campare -, construirea unui observator turistic, a 3 microhidrocentrale, a unei turbării. Dar pentru ca acestea să fie posibile, întâi trebuie să se realizeze în zonă condițiile minime de trai, precum rețeaua de apă și canal, de electricitate, drumuri de acces, toate la standarde europene. Din păcate, acest proiect este singura șansă de dezvoltare pentru această zonă superbă, care merită valorificată și, cu toate acestea, este pusă în pericol și dată uitării din motive deja amintite. Cine va plăti pentru cheltuielile realizate deja, în cazul în care se pierde finanțarea? Tot cetățenii județului Argeș vor acoperi pierderile prin contribuțiile bugetare, la fel cum s-a întâmplat și în cazul ratării modernizării DJ 703I, iar adevărații vinovați de proasta gestionare a proiectului vor arăta cu degetul unul către celălalt. Dragi colegi, Alocarea financiară pentru Axa 5 "Dezvoltarea durabilă și promovarea turismului" din Programul Operațional Regional a fost de aproximativ 715 milioane de euro. Pentru exercițiul bugetar 2014-2020 alocarea financiară pentru Axa 7 "Turism" este de aproximativ 95 milioane de euro, semnificativ mai mică. Turismul poate însemna un aport mult mai mare la consolidarea economiei românești și cu toate acestea atitudinea autorităților publice și a partenerilor privați denotă o lipsă de interes și de responsabilitate față de asumarea obiectivelor de dezvoltare durabilă a potențialului turistic, din care alte state se susțin. În ciuda frumuseților naturale captivante, care atrag anual peste 1,5 milioane de turiști străini, lipsa infrastructurii generale și specifice activităților de turism îi determină pe aceștia să plece dezamăgiți de lipsa de interes al reprezentanților care ar trebui să se ocupe de obiectivele și stațiunile turistice. Vă mulțumesc. Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr. 3, Circumscripția nr. 3 Argeș, Grupul parlamentar Democrat și Popular. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
O invit la microfon pe doamna deputat Steluța Cătăniciu și se pregătește doamna deputat Camelia Khraibani.
|
|
|
|
|
|
Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Întrebarea pe care ne-o punem în aceste zile, în care există un val de indignare la nivelul opiniei publice pentru nedreptatea care i s-a comis Marianei Rarinca, este de ce Partidul Național Liberal se comportă ca un partid totalitar. Un cetățean român a stat la închisoare nevinovat 6 luni, iar PNL, în loc să susțină drepturile Marianei Rarinca, susține interesele oamenilor de la șefia unor instituții care au acționat opresiv. Președintele Partidului Liberal Reformator, Călin Popescu-Tăriceanu, a luat atitudine împotriva abuzurilor. A susținut că încălcarea dreptului la libertate al unui cetățean nu poate fi trecută cu vederea și că oamenii din sistem care au greșit trebuie să își asume responsabilitatea. Partidul Liberal Reformator a arătat astfel că își înțelege menirea de partid liberal. De cealaltă parte, oamenii din PNL, în loc să inițieze petiții pentru a solicita dreptate pentru Mariana Rarinca, au lansat petiții la adresa celor care iau atitudine împotriva abuzurilor. Politicieni ca Alina Gorghiu, această Kill Bill II a politicii românești, și ca Raluca Turcan, care în 2013 spunea că: "PNL este vinovat de sărăcirea României", dovedesc multă ipocrizie. Politicienii din PDL vorbesc astăzi în numele PNL și o fac cum sunt obișnuiți. Apără oamenii din sistem împotriva cetățenilor ale căror drepturi fundamentale sunt încălcate. Liderii noului PNL au dat, pentru a câta oară, semnalul luptei împotriva românilor împotriva drepturilor fundamentale ale acestora, doar pentru a le fi pe plac unor reprezentanți ai instituțiilor nedemocratice ale statului. Ignorarea liderilor PNL față de un caz în care a avut loc o astfel de nedreptate face mult rău, în sensul decredibilizării totale a clasei politice. Aceștia nu s-au gândit o clipă la consecințele pe care un astfel de comportament l-ar putea avea asupra României. Astăzi când Partidul Liberal Reformator vorbește despre drepturi și libertăți individuale, Partidul Național Liberal vorbește despre cât mai multe cătușe. Aceasta este diferența dintre noi. Și este bine că este așa. Fiecare se situează acolo unde consideră că-i este locul: Partidul Liberal Reformator de partea drepturilor fundamentale ale românilor, Partidul Național Liberal de partea populismului și demagogiei, așa cum le stă bine unor băsiști deghizați degeaba în liberali. Și spun degeaba, pentru că n-au fost și nu vor fi liberali niciodată. Faptul că mai există în PNL oameni care cer demisia Liviei Stanciu, cum este Ludovic Orban, nu schimbă lucrurile în acest partid. Este îmbucurător că există voci ale vechiului PNL care spun nu, chiar și timid, politicii pumnului în gură față de cetățeni. Din păcate, aceste voci sunt izolate și ostracizate de către actuala conducere, care transformă PNL într-un partid totalitar. Partidul Național Liberal ar trebui să înțeleagă că votul exprimat o dată la patru ani de români este dat pentru a le apăra acestora drepturile și pentru a le garanta că trăiesc într-un stat de drept. Cazul Rarinca dovedește că oricare cetățean al acestei țări este expus la posibile abuzuri. iar rolul nostru, al reprezentanților cetățenilor în Parlament, este acela de a lua atitudine. Partidul Liberal Reformator nu va asista impasibil la o situație în care o persoană este privată de libertate abuziv. Vom continua să susținem principiile și valorile liberale, și să acționăm pentru a ne asigura că ceea i s-a întâmplat Marianei Rarinca nu va deveni o practică. Partidul Liberal Reformator va continua să ceară să fie trași la răspundere oamenii de la conducerea sistemului, care au greșit. Vă mulțumesc. Steluța Cătăniciu, deputat PLR.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: O invit la microfon pe doamna deputat Camelia Khraibani și se pregătește domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe.
|
|
|
|
|
|
Doamna Camelia Khraibani: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor deputați, Declarația mea politică se intitulează: "Da educației pentru sănătate". Am denumit declarația mea politică de astăzi "Da educației pentru sănătate" și am abordat această temă fiind inspirată de două evenimente care au avut loc săptămâna trecută. Primul dintre acestea a fost participarea ministrului sănătății, domnul Nicolae Bănicioiu, la lansarea site-ului: suntprimulajutor junior.ro al Serviciului de ambulanță București - Ilfov, site care face parte dintr-un proiect-pilot de educație medicală și prim ajutor pentru copii. Cu această ocazie, domnul ministru a susținut introducerea educației sanitare printre disciplinele școlare obligatorii la toate treptele de învățământ preuniversitar. Tot săptămâna trecută, pe 28 mai, 13 organizații nonguvernamentale au trimis o scrisoare deschisă către Ministerul Sănătății, Ministerul Educației și Cercetării Științifice și Ministerului Afacerilor Externe, prin care solicitau ca disciplina Educație pentru sănătate să fie introdusă în curricula școlară obligatorie. În această scrisoare se mai arată că este nevoie de un consiliu consultativ pe tema educației sexuale în școli. Stimați colegi, Discutând această temă cred că atingem o dimensiune esențială a ceea ce înseamnă în general stare de sănătate și reformă sanitară. Consider că poate prea mult ne axăm pe aspecte organizatorice, financiare și de personal, atunci când abordăm politici care implică în modul cel mai direct oameni, fie aceștia copii, tineri sau vârstnici. Cu alte cuvinte, țin să precizez că avem tendința de a neglija dimensiunea educativă atunci când vorbim despre și implementăm reforme în sănătate. Nu vreau să spun că nu s-a făcut nimic despre educația sexuală și cea sanitară, sunt preocupări de multă vreme în societatea noastră, în mediul medical și școlar. Pentru medici, de exemplu, alături de vindecarea bolnavilor, educația pentru sănătate face parte integrantă din esența profesiei și a misiunii nobile în care s-au angajat. Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că în jurul nostru observăm mari carențe în viața concetățenilor noștri din perspectiva educațională. Multe din afecțiunile de care suferă românii și multe din neajunsurile sistemului medical își găsesc o explicație și o cauză tocmai în carențele educative, fie că vorbim de proastele deprinderi de nutriție, de cele sexuale, de sedentarism sau de obezitate, de toate bolile așa-zis moderne. Cu mai multă educație și cu o calitate mai bună a acesteia, am putea reduce o parte din cheltuielile pe medicamente sau tratamente chirurgicale, ne-am putea bucura mai mult de o viață activă, mai sănătoasă, atât din punct de vedere fizic, cât și mental. Acestea sunt câteva din motivele pentru care eu susțin inițiativele de introducere a educației sanitare cu mai multă dăruire profesională, dar nu numai în școală, ci și mai ales în cultura noastră de fiecare zi. Despre cum se vor înscrie aceste inițiative în sistemul nostru școlar, cred că sunt în măsură să decidă colegii din comisiile de învățământ. Opinia mea este că educația pentru sănătate trebuie să înceapă cât mai timpuriu, să continue toată viața și nu totul se poate face doar la școală. Familia, mediul de muncă, instituțiile cu activitate cultural-sportivă, mass-media, fiecare dintre noi suntem chemați să contribuim pe această direcție. Chiar și în actul de legiferare consider că dimensiunii educative s-ar impune să-i găsim un loc mai bine precizat. Vă mulțumesc. Deputat Camelia Khraibani, deputat PSD Gorj.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe. Se pregătește doamna deputat Laura Marin.
|
|
|
|
|
|
Domnul Andrei Daniel Gheorghe: Mulțumesc, domnule președinte. Declarația mea politică de astăzi privește "Cotele Comisiei Europene". Recent, Comisia Europeană de la Bruxelles a stabilit un mecanism de redistribuire a imigranților proveniți din țări extracomunitare aflate pe teritoriul Africii ori pe cel al Asiei. Astfel, din cifra totală de aproximativ 40.000 de persoane care se găsesc în acest moment pe teritoriile Italiei și Greciei și care au trecut ilegal Mediterana, riscându-și propriile vieți, România ar urma să devină gazda unui număr de 2362 de persoane, reprezentând o cotă proporțională de 4,26% din total. Această chestiune a stârnit vii controverse la nivel european, țări precum Franța, Marea Britanie, Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia, Lituania, Letonia și Estonia au manifestat reticență și chiar respingere la adresa acestui proiect al "cotelor". Mi se pare total eronat ca acordarea dreptului de ședere într-o țară să se facă pe astfel de principii colectiviste care țin mai curând de centralismul birocratic pe care noi, esticii, l-am cunoscut înainte de 1989. Azilul se acordă individual și în baza unei analize temeinice, dreptul de azil nu are caracter cantitativ și nu face obiectul nici unei "întreceri socialiste". Aș dori, de asemenea, să pun o serie de întrebări cu privire la această decizie discutabilă a Comisiei Europene. Ce garanții deține Bruxelles-ul că practica criminală a traficului de persoane de pe malul african al Mediteranei pe malul european va fi diminuată? Ce măsuri concrete, altele decât "cotele de azilanți", are în vedere Uniunea Europeană spre a stăvili aceste practici infracționale? Se vorbește de principiul solidarității în cadrul UE. Bun, nimic rău în principiu, dar România, atât timp cât nu este parte a spațiului Schengen și face doar alături de Bulgaria subiectul unui mecanism de control și verificare încă din anul 2007, de la aderare, este ea oare o țară membră cu drepturi depline a Uniunii Europene? Cât de sigură este Uniunea Europeană că, printre acești oameni chinuiți de soartă, nu au fost infiltrate și "săgeți" ale grupurilor criminale teroriste care, operând în zone de conflict și în state instabile ori în dezintegrare teritorială, doresc să se extindă în Europa? Este sistemul social public de la noi din țară capabil să facă față unui val de imigranți care au nevoie de casă, hrană, asigurări sociale și nu în ultimul rând de integrare comunitară? Cu ce bani se va asigura întreținerea și cazarea acestor oameni? Cât de pregătită este lumea românească să integreze un grup eterogen de imigranți proveniți din spații de civilizație și cultură total nefamiliare mediului românesc? Părerea mea sinceră este că România, aflată într-o criză morală profundă și în incapacitatea de a depăși recesiunea economică, poate oferi dreptul de azil doar judecând individual și selectiv pornind de la nediscriminarea candidaților pentru azil, întâietate având persoanele care, indiferent de originea rasială ori religioasă, sunt victime ale persecuțiilor și ale represiunii motivate pe criterii religioase, etnice, rasiale ori sociale. De asemenea, trebuie avută în vedere și capacitatea de integrare în piața muncii a respectivului azilant. Consider că ar fi o bună ocazie pentru statul român să acorde o mână de ajutor reală fraților noștri creștini din Africa și Orient care astăzi sunt victime ale atacurilor criminale din Nigeria și Kenya și până în Irak. România, în buna sa tradiție istorică multiseculară, poate juca un rol de protector al creștinilor din Orient și poate fi un punct de sprijin real pentru comunități tratate cu multă indiferență de către înalții responsabili ai comunității europene, și mă gândesc aici la copții din Egipt, la arabii creștini din Siria ori la multimilenarii asirieni din Irak! De ce este Europa atât de nepăsătoare la soarta comunităților creștine din Africa și Orient? Daniel Gheorghe, deputat PNL de Ilfov. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
O invit la microfon pe doamna deputat Laura Marin si se pregătește domnul deputat Gheorghe Dragomir.
|
|
|
|
|
|
Doamna Laura Marin: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor deputați, Tema declarației de astăzi este "România - lider regional în securitatea cibernetică". În perioada 11-13 mai 2015, România a fost gazda celei mai mari misiuni comerciale americane desfășurate vreodată pe teritoriul său. 20 de companii - cele mai mari din domeniul IT - au venit în România împreună cu Bruce Andrews, adjunctul Secretarului pentru Comerț al Statelor Unite, pentru discuții cu parteneri români (companii și agenții guvernamentale). Scopul acestei acțiuni de anvergură a fost întărirea securității cibernetice a României, un lider regional în securitatea cibernetică și un aliat tot mai important în NATO, pe măsură ce în flancul estic al Uniunii Europene situația este tot mai imprevizibilă. Summitul cu tema securității cibernetice a fost organizat de Ministerul pentru Societatea Informațională, Departamentul Comerțului al Statelor Unite și Serviciul Comercial al Ambasadei Statelor Unite ale Americii la București. Motivele pentru care România este văzută drept un lider regional în securitatea cibernetică sunt mai multe și toate ne onorează. Iată câteva dintre cele precizate de oficialul american. Unul este acela că România are un sector al tehnologiei informațiilor și comunicațiilor impresionant și în creștere. Al doilea se referă la faptul că securitatea cibernetică este o problemă fără frontiere. E o chestiune importantă pe tot globul, dar există provocări anume în această regiune. Și pentru a le face față trebuia apelat la cineva care dispune de resurse în domeniu. Al treilea motiv invocat a fost statutul de membru al Uniunii Europene, iar România este un lider regional între cele 11 țări din regiune prezente la această întrunire (plus alte 6 state din afara regiunii). În fine, foarte important, companiile economice și tehnologice sunt direct interesate. Or, se știe că unele companii de tehnologie americane și europene au investit deja milioane de dolari și au mii de angajați în România, ele au recunoscut importanța pieței românești. Oficialul american nu a pierdut ocazia să sublinieze și motivul: "vigoarea alianței și prieteniei dintre Statele Unite ale Americii și România, în condițiile în care o Românie prosperă și puternică este o prioritate importantă pentru Statele Unite ale Americii". Cu ocazia summitului, primul-ministru al Guvernului României, domnul Victor Ponta, a mulțumit oficialilor americani pentru sprijinul acordat în organizarea evenimentului regional dedicat securității cibernetice și pentru susținerea eforturilor României în acest domeniu, inclusiv prin deschiderea Centrului de Inovare în Securitate Cibernetică. Stimați colegi, M-am oprit la această temă în prezenta declarație nu numai pentru importanța și actualitatea ei, ci și pentru că ne aduce o idee nouă pentru curricula școlară. În acest sens, ar fi de dorit ca noțiuni despre securitatea cibernetică să fie studiate și aprofundate în învățământul preuniversitar românesc. Prin această măsură se poate marca o noutate majoră de modernizare a conținutului învățământului românesc, despre care cu siguranță se va vorbi în toată lumea în anii următori. Vă mulțumesc. Laura Marin, deputat PSD Galați.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Gheorghe Dragomir. Se pregătește domnul deputat Mirel Taloș.
|
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Dragomir: Mulțumesc, domnule președinte. Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Victor Ponta, între adevăr și realitate: premierul anunță creștere economică spectaculoasă, iar românii trăiesc din ce în ce mai prost". "România se află într-un moment economic extrem de bun, în care a reușit să refacă distrugerea economică și socială din anii 2010 - 2011, iar o rată a creșterii economice de 3-4% devine posibilă pentru acest an", a declarat acum trei zile premierul Victor Ponta în plenul Camerei Deputaților, când s-a lăudat cu realizările economice "mărețe" ale Guvernului pe care îl conduce. "Avem o creștere sănătoasă, suntem pregătiți de euro, suntem primul Guvern care transferă major bunăstare spre cei cu venituri mici", spunea același Victor Ponta. Cu alte cuvinte, lapte și miere. Realitatea este cu totul alta, iar Victor Ponta se împăunează degeaba cu rezultate economice spectaculoase. Problemele reale cu care se confruntă România nu pot fi ascunse de mult-trâmbițata creștere economică sau de inflația redusă. Domnule prim-ministru Victor Ponta, problemele majore ale cetățenilor acestei țări, pe care dumneavoastră nu ați reușit să le rezolvați în toți acești ani de când vă aflați în fruntea Guvernului, sunt locurile de muncă insuficiente, creșterea continuă a șomajului, sistemul educațional deficitar și, nu în ultimul rând, sistemul sanitar insuficient finanțat. La asta se reduc toate cifrele și cuvintele pompoase prezentate. Din păcate, suntem departe de prosperitatea cu care se laudă domnul prim-ministru Victor Ponta, care uită că astăzi, în România, peste opt milioane de cetățeni se află în pragul sărăciei, iar mii de copii sunt obligați să abandoneze școala pentru simplul motiv că părinții lor nu au ce să le pună pe masă sau în ghiozdane. Creșterea economică cu care se mândrește Victor Ponta ar trebui să fie simțită în buzunarele oamenilor, în schimb, ei trăiesc prost și fără de speranță. În ultimii ani, educația a rămas în același impas: cadre didactice puține și slab plătite, număr insuficient de școli, unități școlare neamenajate corespunzător și o lege în continuă schimbare. Reformă? Nici pomeneală! Pe de altă parte, finanțarea insuficientă, lipsa medicamentelor compensate și a investițiilor, managementul defectuos sunt aspectele care definesc sănătatea condusă în ultimii ani de Guvernul PSD. În ciuda promisiunilor publice, Victor Ponta nu a asigurat finanțarea necesară sistemului sanitar, bugetul anului în curs fiind mai mic decât cel din 2014. Să mai amintim și de cele un milion de locuri de muncă promise? Dar de numeroasele investiții cu capital străin de care amintea domnul prim-ministru la diverse canale de televiziune? Dar de miliardele de euro, bani gratis de la Uniunea Europeană, pe care le-am pierdut din cauza proastei gestionări a fondurilor europene? Toate au rămas la stadiul de promisiuni. Și asta pentru că Victor Ponta, în calitatea sa de prim-ministru, nu este capabil să genereze o economie competitivă care să producă creștere economică sustenabilă și locuri de muncă noi, mai bune și mai bine plătite. Deputat Gheorghe Dragomir, PNL Constanța.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Mirel Taloș. Se pregătește domnul deputat Aurelian Mihai.
|
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe-Mirel Taloș: Domnule președinte, Declarația mea politică se intitulează "Nu pseudostatului Kosovo!". În cazul declarării unilaterale a independenței regiunii Kosovo în 2008, România a avut încă de la început o poziție corectă: aceea de a nu recunoaște un act ilegal de secesiune a unui teritoriu sub presiune internațională, fie ea și din partea unor puteri democratice. Așa-zisul drept la autodeterminare al albanezilor din Kosovo nu este un drept la autodeterminare al unui popor, în sensul dreptului internațional, ci al unei minorități etnice de pe un teritoriu național. Din acest punct de vedere, ea constituie un precedent periculos care și-a arătat deja efectele perverse în cazul declarării independentei fostei provincii ucrainene a Crimeii, când a fost invocat același drept la autodeterminare care a fost invocat în 2008 în Kosovo. Din acest punct de vedere, mă îngrijorează intenția exprimată de unii factori decidenți în politica externă a României, în sensul unei viitoare recunoașteri de către România a acestui pseudostat. Cred că interesul național al României este să fie consecventă și să nu recunoască statul Kosovo, susținând în continuare întregul set de mesaje pe care le-a folosit din 2008 până acum pe acest subiect. În orice caz, eu personal îmi voi menține poziția si voi vota împotrivă, dacă vreodată recunoașterea acestui așa-zis stat va fi propusă Parlamentului. Mirel Taloș, deputat PLR.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Aurelian Mihai. Se pregătește domnul deputat Ion Bălan.
|
|
|
|
|
|
Domnul Aurelian Mihai: Bună dimineața, domnule președinte. Stimați colegi, Cu siguranță, timpul dedicat declarațiilor politice nu va fi suficient decât pentru a trece în mare parte în revistă câteva chestiuni destul de importante ale ultimelor zile din diaspora și de aici de la București. Și am să încep în ordinea cronologică. Prima dată, sărbătorind Ziua românilor de pretutindeni în ultima duminică din luna mai, așa cum legea promulgată de președintele României, Klaus Iohannis, nr.101 din acest an, privind modificarea Legii nr.299/2007, pe care am votat-o cu toții în Parlament luna trecută, a făcut posibilă această sărbătoare care să fie dedicată românilor și, într-adevăr, în premieră, să fie sărbătorită primăvara, nu așa cum eram obișnuiți, în 30 noiembrie, la sfârșitul anului, într-o perioadă de post, într-o perioadă rece, iarna, și în proximitatea zilei naționale. Cu această ocazie, transmit tuturor românilor din afara țării un sincer la mulți ani, iar gândurile noastre și pașii să vă îndrepte acolo unde v-ați dorit atunci când ați părăsit România. Fie să vă întoarceți acasă, fie să aveți o viață mai bună acolo unde Guvernul României nu a reușit să-și atingă obiectivele în beneficiul dumneavoastră! Doi. Ziua copiilor, sărbătorită luni. Luni m-am aflat în Frankfurt și în Darmstadt, o localitate în Germania, în cadrul Parohiei din Darmstadt, unde am avut ocazia să întâlnesc o mână de români inimoși. Doresc să transmit atât copiilor români din afara granițelor țării, cât și părinților care depun eforturi inimaginabile pentru a menține familii unite, multă sănătate, viață lungă, iar copiii să aibă parte de rezultate cât mai bune în situația școlară, cei care sunt elevi sau studenți. De asemenea, punctul trei, situația românilor din Frankfurt care nu și-au primit salariile. Zilele trecute, așa cum spuneam, m-am aflat în Germania, am luat contact cu acești oameni, foarte mulți la număr, mi-au exprimat punctul lor de vedere, însă tristețea, și mai ales în calitate de demnitar, care revine datorită faptului că statul român nu și-a făcut nici de această dată datoria, nu zic numai față de românii din Germania. Vreau să știți că în acest stat România nu are decât un atașat de muncă la Berlin pentru peste 500 de mii de români, iar numărul acestora este în creștere. Un atașat pe probleme de muncă care, după câte înțeleg, privește și situația românilor din Austria și cred că și din Elveția, deci, din trei țări. Transmit pe această cale ministrului muncii și Guvernului României că este deja timpul, dacă nu și-au pus problema, așa cum am semnalat în numeroase ocazii pentru a înființa noi consulate fie în Frankfurt, fie în Stuttgart, unde într-adevăr numărul românilor este din ce în ce mai mare, în Frankfurt actualmente existând 9000 de cetățeni, iar în Offenbach, unde avem și o parohie românească, 8000 de români în toată provincia Hessa, peste 38 de mii de români, este deja cazul să avem un consulat. Mai mult, resurse pentru ca actualmente să se organizeze consulate itinerante asigur sută la sută Ministerul Afacerilor Externe că s-au identificat și oricând doresc să transmită mai departe colegilor din misiunile diplomatice și, evident, susținându-i atât cu buget, cât și cu suplimentarea personalului, să știți că aceste lucruri sunt posibile. Am să insist cu altă ocazie asupra problemei celor care nu și-au primit salariile atât în Frankfurt, cât și în alte situații întâlnite în Germania și semnalate de cetățeni sau mai nou din Huelva din sudul Spaniei, însă, cronologic, trec la punctul patru legat de sporirea numărului parlamentarilor în diaspora. Încă o dată, noi, cetățenii români, care avem experiența vieții departe de casă, am mai primit o lovitură marți, când eu eram departe de casă și mi-a fost semnalat de mulți români și de presa din România faptul că nu există voință din partea majorității parlamentare care, iată, de această dată, a încercat să împiedice realizarea încă unui deziderat pentru românii din străinătate. Cu siguranță, lucrurile nu vor rămâne așa. A avea doar patru deputați și doi senatori pentru Circumscripția 43 este inuman. Dacă ar fi să judecăm din punct de vedere logic și matematic, în momentul de față, numai la mine în Colegiul Europa de Vest, fiind 20% din populația României, peste 4 milioane, ar trebui în mod matematic, după prevederile Legii nr. 35/2008, să avem cel puțin 50 de parlamentari, lucru care ar fi foarte important pentru ca legile noastre să aibă o anumită putere, să fie trecute toate aceste inițiative, însă, grupul din care fac parte a găsit și în mod unanim toți colegii parlamentari din PNL au găsit această rezolvare, au adus un amendament pentru suplimentarea locurilor pentru românii care vin din diaspora și doresc să candideze. Dar, repet, susținerea majorității parlamentare și voința acestora nu a decurs așa cum...nu s-au realizat așa cum ne-am fi dorit, în beneficiul românilor din diaspora. Cele două voturi contra șase au fost decisive. Am să închei prin ceea ce am înțeles ieri din partea românilor din Italia și, iată, compătimesc acel cetățean pe care-l avem în Roma, aflându-se pur și simplu pe stradă, oprit de trei persoane, rasiști, presupun, xenofobi, oprit și molestat numai pentru faptul că este român, căruia i-au tăiat un deget și înțeleg că acei cetățeni au fost deja deferiți justiției, vor fi judecați pentru tentativă de omor. Este trist ca în secolul XXI, statul român să nu fie prezent, statul român prin Guvernul său să nu fie aproape de cetățeni. Îmi pare foarte rău pentru ceea ce s-a întâmplat. De aici, din Parlamentul României, noi, colegii parlamentari, românii, suntem aproape de acel cetățean. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Ion Bălan. Se pregătește domnul deputat Răzvan-Ionuț Tănase.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ion Bălan: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor deputați, Declarația mea politică se intitulează "Copiii României, prioritate zero". Dublarea alocațiilor pentru copii a fost un subiect de dezbateri interminabile zilele acestea, însă mă bucură că am susținut cu toții același adevăr: copiii noștri merită orice efort și statul este dator să le asigure un climat favorabil creșterii sănătoase. Mă bucură mult faptul că Guvernul Ponta a reușit ceea ce altele au tot promis de-a lungul timpului: mărirea alocațiilor acordate lunar copiilor până la vârsta de 18 ani. Era și timpul, după ani de amânări și neputințe. Este încă o dovadă că România se înscrie în rândul economiilor funcționale, în stare să-și respecte angajamentele față de cetățeni și că actualul Guvern înțelege prioritățile României. Ca reprezentant al unui colegiu preponderent rural, vă confirm faptul că măsura dublării alocațiilor este un sprijin real pentru familiile care au copii în întreținere și care fac față cu greu provocărilor fiecărei zile. Cu atât mai mult înțeleg preocuparea Guvernului pentru familiile nevoiașe, care trăiesc la limita subzistenței și care cresc copii fără alimente de bază, în condiții precare și sub amenințarea diferitelor boli cauzate de sărăcie. Și acești copii au dreptul la viață, au drepturi egale cu ceilalți și trebuie să ținem cont de ele. În același timp, alocația actuală este un semnal important pentru familiile din România, un semnal că se poate intra în normalitate, că statul este preocupat de creșterea natalității și că semnalul de alarmă tras în urmă cu puțin timp, legat de îmbătrânirea rapidă a populației, nu a rămas fără ecou. Știu, este doar un pas în această direcție, dar important este că acest pas a fost făcut și că vom merge mai departe pe acest drum, al regândirii politicii publice față de familie, copii și drepturile acestora, și mai important este să găsim reconciliere politică pe aceste subiecte majore în fața cărora nu trebuie să primeze culoarea politică, ci interesul celor pe care îi reprezentăm, al cetățenilor. Și pentru că am abordat acest subiect astăzi, la puțin timp după Ziua internațională a copilului, vreau să le urez copiilor din România să se bucure de atenția, dragostea și șansa la o viață împlinită aici, în țară. Vreau să cred că nu mai creștem generații pentru export. De noi depinde acest lucru. Vă mulțumesc. Deputat Ion Bălan, PSD Tulcea.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Răzvan-Ionuț Tănase. Se pregătește domnul deputat Costel Alexe.
|
|
|
|
|
|
Domnul Răzvan-Ionuț Tănase: Mulțumesc, domnule președinte. Declarația politică se numește "Când Guvernul ațipește, cetățeanul de rând plătește". Stimați colegi, Deși prevederea legislativă care impune achitarea contribuțiilor lunare de asigurări sociale de sănătate la nivelul salariului minim pe economie pentru persoanele care au avut venituri mai mici decât acesta a fost declarată neconstituțională încă din anul 2011 prin Decizia Curții Constituționale a României nr. 335 din 23 mai 2011, ea a continuat să își manifeste efectele, mii de oameni primind somații pentru plata respectivelor contribuții din anii precedenți. Această situație se întâlnește și în județul Prahova, unde au fost emise peste 78.000 de astfel de înștiințări, fapt care a stârnit pe bună dreptate revolta cetățenilor, cu atât mai mult cu cât s-au trezit buni de plată în baza unor venituri care se regăsesc doar pe hârtie, nu și în buzunarele lor. Sunt perfect de acord cu faptul că orice beneficiar al serviciilor publice de sănătate trebuie să contribuie la susținerea sistemului, însă situația adusă astăzi în discuție este una anormală, având în vedere disproporția dintre veniturile încasate și CASS-ul care trebuie achitat. În deciziile Curții se specifică foarte clar faptul că, în afară de a fi doar legală, fiscalitatea trebuie să fie și proporțională, rezonabilă și echitabilă, impunându-se în același timp aplicarea unui tratament identic pentru situații identice, și luarea în considerare a capacității contributive a contribuabililor. Din păcate, Executivul nostru "a cam adormit" când au fost publicate aceste prevederi, iar când Executivul "doarme", românul de rând trebuie să plătească, deoarece fiecare greșeală are și un țap ispășitor. Dar cum somnul nu este veșnic, iar actualul Guvern abia s-a obișnuit cu amnistierile servite drept "acte de binefacere" pentru populație, dar care în fond acoperă de fapt neregulile din sistem, de această dată, mânat de miile de plângeri care nu mai conteneau să sosească, a mai copt o "mică amnistie fiscală" pentru a-și spăla indiferența cu care a tratat hotărârile Curții Constituționale. Aș dori să-i întreb pe oficialii noștri cum rămâne cu cetățenii care au cedat presiunilor de a achita inclusiv dobânzile și penalitățile de întârziere pentru sumele "restante" la Fisc? Despre aceștia nu s-a scos un cuvânt, în proiect specificându-se faptul că: "Se anulează contribuția de asigurări sociale de sănătate stabilită prin decizie de impunere emisă și comunicată contribuabilului, datorată de persoanele pentru care baza lunară de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate este mai mică decât salariul de bază minim brut pe țară aferentă perioadelor fiscale cuprinse între 1 ianuarie 2012 și 31 decembrie 2014 și neachitată până la data intrării în vigoare a prezentei legi". Ne rămâne în concluzie să înțelegem că sunt singurii care suportă "prejudiciul" unei aberații legislative. De ce sunt tratați diferit față de cei care urmează să beneficieze de prevederile actului adoptat de Guvern în urmă cu trei săptămâni? În țara noastră chiar nu mai funcționează principiul egalității în drepturi, sau dumneavoastră, stimate autorități, doriți să-i "pedepsiți" pentru faptul că au avut slăbiciune și au fost învinși de viclenia prin care încercați să atrageți orice leuț la bugetul de stat, chiar și prin practici neconstituționale? Stimați colegi, Nu putem tolera la nesfârșit aceste greșeli pe care Guvernul încearcă să le mascheze periodic prin proiecte populiste, ci este necesar să înlăturăm definitiv inechitățile generate de anumite prevederi legislative. Vă mulțumesc. Deputat neafiliat, Tănase Răzvan-Ionuț.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Costel Alexe. Se pregătește doamna deputat Claudia Boghicevici.
|
|
|
|
|
|
Domnul Costel Alexe: Domnule președinte, Stimați colegi, Declarația mea politică de astăzi se numește "PSD a compromis definitiv la Iași Proiectul «Iași, capitală culturală 2021»". Doamnelor și domnilor, În aceste zile, în timp ce șeful PSD Iași, primarul Gheorghe Nichita, este plasat în arest la domiciliu, PSD-iștii ieșeni se luptă pe ce a rămas din acest proiect. Protejatul primarului suspendat Nichita, Dan Doboș, proptit în fruntea fundației care trebuie să realizeze dosarul pentru candidatura municipiului la prestigioasa competiție națională și comunitară, a început un meci pe viață și pe moarte cu actualul primar interimar, Mihai Chirica, un alt protejat al primarului Nichita, cu consilierii locali, opoziția, cu revistele de cultură, cu oamenii de afaceri, oamenii din media și cu mai toți cei care, sub o formă sau alta, erau interesați sau implicați în acest proiect al Iașiului. Practic, protejații lui Nichita își aruncă găleți cu lături în cap, compromițând iremediabil orice șansă a orașului de a fi credibil în demersul său. În fond, totul este o luptă între clanul Nichita și clanul Chirica, o scenă demnă de Evul Mediu, în care locuitorii cetății sunt neputincioși în fața acestui tablou deprimant și de prost gust. Doamnelor și domnilor colegi parlamentari, Ultimele luni au fost un scandal continuu în jurul acestui dosar. Primăria nu a făcut absolut nimic pentru a "arde" etape esențiale din complexitatea de proceduri, termene, pași necesari pentru ca anunțul Comisiei Europene să nu ia pe nepregătite municipalitatea și pe cei îndrituiți să pregătească o candidatură sustenabilă. Fundația "Iași, capitală culturală 2021" a fost folosită de Gheorghe Nichita doar pentru a stipendia diverși intelectuali trași pe dreapta la proba valorii și a timpului. Nici măcar strategia culturală a municipiului, etapă obligatorie de la care se pornea strategia constituirii dosarului, nu a fost realizată și aprobată de consiliul local. Cei câțiva oameni care și-au asumat acest rol ingrat au fost în cele din urmă umiliți de Nichita însuși în intervenții publice - cazul istoricului Florin Cîntic -, iar cei din stafful executiv al fundației au fost demiși de primar după lupte interne pentru fondurile fundației. Sute de mii de euro au fost risipite pe tot felul de acțiuni inutile sau caragialești, iar rezultatul a fost că Iașiul a rămas pe ultimul loc între municipiile candidate în ceea ce privește stadiul constituirii dosarului și a etapelor din competiția europeană. Situația este acum cu atât mai ridicolă cu cât primarul arestat este președintele Fundației "Iași, capitală culturală 2021", lucru unic în istoria competiției capitalei culturale în Europa. Partidul Social Democrat arată prin aceste lucruri că, în fond, nimic din ceea ce este firesc, normal, de bun-simț nu aparține acestui partid. Ca în timpul regimului comunist, lupta pentru putere dintre clanuri se folosește de toate mijloacele și resursele disponibile și pune la pământ pe oricine întâlnește în cale: oameni de cultură, resursele orașului, stima pentru un proiect fundamental pentru cetate, sănătatea dezbaterii publice și, mai ales, viitorul orașului pentru care proiectul "Iași, capitală culturală 2021" putea însemna reinventarea sa pentru următoarea generație. Practic, ceea ce se întâmplă în aceste zile la Iași, cu primarul suspendat și arestat la domiciliu și cu găștile din PSD mitraliind în plină stradă și ultimele șanse din acest tablou, are ceva din America de Sud, din luptele în plină stradă cu capii mafiei agonizând prin case clandestine din cartiere nesigure, în vreme ce locotenenții rămași la posturi distrug tot în urma lor. Costel Alexe, deputat de Iași. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: O invit la microfon pe doamna deputat Claudia Boghicevici. Se pregătește domnul deputat Radu Zlati.
|
|
|
|
|
|
Doamna Claudia Boghicevici: Bună dimineața! Stimați colegi, Declarația mea politică de astăzi se numește "În guvernarea Ponta, medicina muncii a ajuns într-o stare deplorabilă. Ține și de noi, parlamentarii, să schimbăm lucrurile în bine". Săptămâna trecută am participat la Conferința Națională de Medicină a Muncii, organizată de Societatea Română de Medicină a Muncii. Specialiștii din domeniu mi-au sesizat câteva carențe grave ale sistemului și în primul rând subfinanțarea cronică, dublată de deficiențe legislative legate de modul de decontare a serviciilor de medicină a muncii. Pentru o bună activitate și pentru îmbunătățirea activității, specialiștii consideră că este necesară normarea numărului de pacienți angajați pe medicul de familie. Numărul acestora nu trebuie să depășească 2.500. Și de asemenea este necesară adoptarea unui sistem tarifar minimal obligatoriu, unei limite minime inferioare sub care să nu se poată coborî. De asemenea, specialiștii consideră că este necesară redactarea unui tip de contract unic standard de prestări servicii pentru medicina muncii, care să protejeze medicul împotriva abuzurilor angajatorului. Activitatea de medicină a muncii trebuie supravegheată metodologic. Este necesar să se asigure independența medicului de medicină a muncii față de angajator, independență care trebuie să fie atât financiară, cât și profesională. De asemenea, este necesar și noi, ca parlamentari, trebuie să ne implicăm în vederea modificării legislației, astfel încât legile în vigoare să prevadă clar competența medicului de familie și competența medicului de medicină a muncii, fiind necesară o delimitare clară între aceștia din urmă. La nivelul compartimentelor de medicină a muncii din cadrul DSP-urilor trebuie înființate baze de date cu evidență strictă a firmelor care realizează aceste servicii de medicină a muncii, a salariaților pe care îi supraveghează. Fișele de identificare a riscurilor profesionale vă spun că sunt inutile în proporție de 90-95% din cazuri și vă trag un semnal de alarmă că medicina muncii este o problemă de sănătate publică, drept urmare criteriile de semnalare și declarare a bolilor profesionale trebuie revizuite și trebuie reintroduse acele dosare de obiectiv, dosare de întreprindere pentru fiecare societate aflată în supravegherea medicinei muncii. Stimați colegi, Având în vedere toate aceste aspecte prezentate de specialiști la această conferință, vă supun atenției legislația privind medicina muncii și vă propun să facem un efort comun, astfel încât să venim cu modificări legislative care să ducă la o îmbunătățire a activității profesioniștilor din acest domeniu. Toate aceste probleme punctuale afectează grav gradul de sănătate a populației active din România, cu consecințe grave asupra indicatorilor economici și a evoluțiilor viitoare, cifrele indicând apariția a 1.000 de boli profesionale anual. În calitate de deputat, voi fi preocupată de aceste probleme și voi contribui la modificarea legislației în domeniu. Mulțumesc. Claudia Boghicevici, deputat PNL de Arad.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Radu Zlati. Se pregătește domnul deputat Costel Șoptică.
|
|
|
|
|
|
Domnul Radu Zlati: Mulțumesc. Domnule președinte de ședință, Stimați colegi, În cele ce urmează mă voi adresa indirect ministrului educației naționale, domnul Sorin Mihai Cîmpeanu. Domnule ministru, Cu ocazia Forumului Mondial al Educației, organizat de către UNESCO, între 19 și 22 mai, în Coreea de Sud, a fost dat publicității un clasament care grupa rezultatele la mai multe teste ce-și puneau toate problema evaluării aptitudinilor tinerilor de 15 ani în domeniul matematicilor și științelor. Testele respective, cu o fiabilitate recunoscută de către experții în domeniu, mă refer la PISA, TIMMS, TERCE, urmăreau în special abilitățile elevilor în ceea ce privește analiza, rezolvarea de probleme, argumentarea și interpretarea. Dintre cele 76 de sisteme educaționale testate, România s-a clasat pe locul 44, fiind devansată de aproape toate statele foste comuniste din Europa de Est. Din grupul acestor state, cel mai bine s-au plasat Cehia - locul 21, Slovenia - locul 18 și Polonia - locul 11. Dacă am fi într-un banc, ne-am felicita că suntem înaintea Albaniei. Dar nu suntem într-un banc, ci într-o fundătură în care politicile educaționale de după 1989 ne-au dus cu o tristă voioșie. Acesta este adevărul despre învățământul preuniversitar românesc, acesta, iar nu mâna de medalii de aur obținute de către reprezentanții noștri la olimpiadele internaționale de matematică. O reformă a educației este strict necesară, iar termenul la care ea ar fi trebuit deja implementată este ieri. Dacă sunteți conștient de crudele realități ale învățământului preuniversitar românesc, și dacă sunteți țineți la numele dumneavoastră, pentru ca acesta să nu fie confundat cu figurile palide care au populat în trecere în ultimii 15 ani birourile din strada General Berthelot, va trebui să demarați cât mai urgent dezbaterile publice pe o nouă Lege a educației naționale. Și aceasta în ciuda ordinului expres primit ieri din partea premierului Victor-Viorel Ponta. În caz contrar, perioada exercitării de către Domnia Voastră a mandatului pe care l-a nemurit Spiru Haret nu va fi decât un trist interstițiu, o lacună, o erată, o eroare. Desigur, domnule ministru, în cazul în care sau nu vreți sau nu puteți să vă duceți la îndeplinire misiunea la care fundătura în care a ajuns învățământul preuniversitar românesc vă obligă, și anume o nouă Lege a educației naționale, vă rămâne la dispoziție soluția la care eu însumi v-am îndemnat deja în câteva rânduri: demisia de onoare. Plecați, domnule ministru! Pentru numele lui Dumnezeu, plecați!
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Costel Șoptică. Se pregătește domnul deputat Anton Doboș.
|
|
|
|
|
|
Domnul Costel Șoptică: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Declarația mea politică de astăzi se referă la domeniul agriculturii, un domeniu care este foarte important, așa cum știm noi toți, și anume se intitulează: "Visul fermierilor - soia modificată genetic". Vreau să vă supun atenției un alt subiect ce nu are legătură cu dezbaterile zilei, legate, știm cu toții, de defrișări. Este vorba de organismele modificate genetic și nu oricare, ci soia modificată genetic. Fermierii cer din ce în ce mai puternic reintroducerea în cultură a soiei modificate genetic, pentru că avantajele economice ale acestei culturi sunt de netăgăduit. Potrivit specialiștilor, România dispune de cele mai bune condiții pedoclimatice pentru cultivarea de soia, din toată Uniunea Europeană. Înainte de aderarea la Uniunea Europeană, România figura în top 10 cultivatori mondiali de soia modificată genetic, numai că Uniunea Europeană nu permite cultivarea OMG-urilor decât în condiții de autorizare extrem de stricte, ceea ce a anihilat orice intenție a fermierilor și companiilor de semințe de a se implica în procesul de autorizare. Tot fermierii susțin că această împotrivire acerbă a factorilor de decizie de la Bruxelles are fundament politic, nicidecum unul științific. Ei cred că vor ca România să se mențină într-un stadiu redus de dezvoltare, numai bună de piață de desfacere, altfel fermierii români ar deveni o concurență pentru afacerilor unor protejați. În sprijinul lor, fermierii atrag atenția asupra importurilor de boabe de soia și șrot de soia, modificate genetic, care acoperă în cea mai mare parte necesarul de consum la nivelul Uniunii Europene. Ei consideră că este vorba de o adevărată ipocrizie din partea decidenților de la nivel comunitar să se opună cultivării de soia modificată genetic, în condițiile în care mâncăm așa ceva de ani buni și sub toate formele posibile. Datele Eurostat vin în sprijinul lor: Uniunea Europeană a importat anul trecut aproape 18,5 milioane de tone de șrot de soia, în valoare de peste 10 miliarde de euro; importurile de boabe de soia s-au ridicat la aproape 13 milioane de tone, pentru care s-au plătit circa 7 miliarde de dolari, trendul ultimilor ani fiind unul de creștere ușoară a importurilor. Cât privește România, tot datele Eurostat arată importuri în 2014 de aproape jumătate de milion de tone de șrot de soia, în valoare de circa 260 de milioane de dolari, pentru ca importurile de boabe să ajungă la peste 102.000 tone, pentru care s-au plătit 56,5 milioane de dolari. De unde rezultă că țara noastră a cheltuit într-un singur an peste 300 de milioane de dolari numai pentru soia modificată genetic de import, în condițiile în care în anii anteriori România era exportator net. Mai trebuie reținut faptul că principalele state de unde se importă sunt cele din America de Sud și Nord. De altfel este bine cunoscut fapt că unul dintre principalele elemente care au contribuit la ieșirea Argentinei din colapsul financiar este tocmai cultura de soia modificată genetic. Pe de altă parte, populația Uniunii Europene, inclusiv românii, își manifestă interesul pentru hrană cât mai curată, astfel că produsele modificate genetic sunt privite cu reticență și chiar împotrivire. Tot fermierii susțin că tocmai produsele alimentare obținute prin metode convenționale sunt mai chimizate decât cele transgenice, cum mai sunt cunoscute organismele modificate genetic. Promotorii organismelor modificate genetic spun că aceste produse reduc sensibil cantitatea și numărul substanțelor chimice folosite în agricultura convențională, pe de o parte. Pe de altă parte, crește productivitatea și scad cheltuielile, astfel că soia modificată genetic este mult mai rentabilă decât cea convențională. Societatea civilă din Europa, inclusiv din România, este extrem de activă atunci când este vorba de organisme modificate genetic, reclamând un posibil impact notabil asupra mediului și asupra sănătății populației. Organizațiile neguvernamentale susțin că metoda de obținere a OMG-urilor poate degenera și poate conduce la apariția unor anomalii. Personal, cred în necesitatea unor studii aprofundate și făcute de organisme independente care să arate impactul acestor organisme modificate genetic asupra sănătății populației și asupra mediului. Pentru cultivarea de soia modificată genetic, din punctul meu de vedere, este nevoie de voință politică. Este absolut necesar un consens pe această temă extrem de sensibilă. Abia după ce s-a luat o decizie privind cultivarea de soia modificată genetic se pot demara procedurile pentru introducerea în cultură a acestui organism modificat, iar din punctul meu de vedere ar fi nevoie de un program, o strategie care să fie urmată punct cu punct pentru introducerea în cultură a soiei modificate genetic, în condiții însă de maximă transparență. Fiind un subiect extrem de sensibil la nivel național și european, toată lumea care are legătură cu acest subiect trebuie să se implice, de la fermieri până la autorități naționale, europarlamentari, fiecare potrivit competențelor pe care le are.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc frumos.
|
|
|
|
|
|
Domnul Costel Șoptică: Costel Șoptică, deputat PNL, Botoșani.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Îl invit la microfon pe domnul deputat Anton Doboș. Se pregătește domnul deputat Mihai Tararache.
|
|
|
|
|
|
Domnul Anton Doboș: Declarație politică: "Miniștrii PSD tratează parlamentarii cu dispreț". Domnule președinte, Stimați colegi, Și eu, ca și dumneavoastră, folosesc în activitatea mea de deputat două dintre instrumentele cele mai uzuale pe care parlamentarii din România le au la dispoziție, și anume interpelarea și întrebarea. Și când mă folosesc de aceste instrumente o fac din dorința de a lua decizii în cunoștință de cauză și de a răspunde la rândul meu unor probleme pe care cetățenii și societatea le au. Și, în mod cert, fac acest lucru cu bună-credință. Din păcate, nu același lucru îl pot spune și despre răspunsurile pe care le primim de la miniștri și colegii acestora. Și când spun aceste lucruri, vorbesc și în numele colegilor mei, nu doar al meu. Nu vreau să generalizez, dar există multe situații pe care le consider inacceptabile în atitudinea miniștrilor față de această îndatorire pe care o au, de a răspunde interpelărilor și întrebărilor pe care noi, parlamentarii, le adresăm. Cea mai gravă este situația în care nu primim răspunsuri cu lunile de la unele ministere, așa cum este Ministerul Educației. Domnul ministru Sorin Cîmpeanu, de exemplu, nu a considerat necesar să răspundă la niciuna dintre întrebările și interpelările pe care i le-am adresat de când este Domnia Sa în funcție. În alte cazuri, răspunsurile vin cu întârziere, peste limita de timp impusă de regulament, eventual după ce am aflat deja răspunsul din comunicări publice. De foarte multe ori răspunsurile venite de la ministere sunt foarte evazive și nu putem extrage nimic folositor din acestea. Este o pierdere de timp atât pentru parlamentari, cât și pentru funcționarii din ministere care scriu aceste răspunsuri. Există și cazuri pe care le consider foarte grave, când răspunsul semnat de un ministru conține erori evidente, lucruri care nu au legătură cu realitatea. Nu mai departe de luna trecută, doamna ministru al mediului, apelor și pădurilor, Grațiela Gavrilescu, mi-a transmis un răspuns în care afirmă, nici mai mult, nici mai puțin, că într-o pădure de lângă Iași nu s-au făcut niciun fel de tăieri în ultimii ani, nici legale, nici ilegale. Lucru total neverosimil pentru orice pădure din România, cu atât mai mult pentru această pădure, Dobrovăț, în care se vede cu ochiul liber cum dispar copacii de ani de zile și în orice moment se pot observa copaci doborâți la pământ. Aș vrea să transmit membrilor guvernului PSD trei lucruri. În primul rând, atunci când noi, ca deputați, adresăm întrebări unui minister nu o facem din curiozități personale, ci pentru că cetățenii sau societatea civilă ne-au sesizat anumite probleme care necesită lămuriri, sau pentru că observăm lucruri care nu funcționează în instituții, sau pentru că trebuie să ne documentăm atunci când trebuie să luăm hotărâri importante legate de legislație. În al doilea rând, doresc să amintesc domnilor miniștri că răspunsul pe care trebuie să îl transmită este o obligație legală, iar dumnealor își asumă integral conținutul acestor documente. În al treilea rând, dar nu în ultimul rând, aș dori să le spun că în relația față de parlamentari ar trebui să primeze un respect instituțional și să realizeze că răspunsurile pe care le trimit nu sunt pentru folosința noastră personală, ci ajung în final la cetățeni pe care cu toții trebuie să îi servim în cel mai onest mod. Atunci când ne tratează pe noi cu dispreț, o fac, de fapt, față de cetățenii pe care îi slujesc. Din păcate, membrii guvernului PSD au adoptat atitudinea premierului Victor Ponta, aceea de aroganță și dispreț față de lege și de instituții. Așa procedează și atunci când refuză să organizeze alegeri sau când trimit cu două luni întârziere bugetul în Parlament, ca să dau doar două exemple. Această atitudine trebuie să înceteze și sper că va fi pedepsită legal, atunci când este cazul, și în orice caz, sunt convins că va fi pedepsită de alegători, care se simt și ei jigniți de atitudinea de dispreț total a guvernaților PSD. Domnilor de la PSD, cât o să mai sfidați cetățenii acestei țări? Vă mulțumesc. Deputat Anton Doboș, PNL, Iași.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit la microfon pe domnul deputat Mihai Tararache, care se pare că va fi ultimul coleg care va susține o declarație politică în ședința de astăzi.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihai Tararache: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Declarația politică de astăzi se numește "Șoseaua de coastă, marele eșec al echipei Mazăre-Făgădău". Cu toții, dragi colegi, ne aducem aminte de autostrada suspendată a primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu. Ne aducem aminte mai ales de râsetele pe care le-a stârnit ideea care nu a prins contur nici acum, după mulți ani de când a fost aruncată pe piață. Așa și astăzi, fostul primar al Constanței, secundat atunci de oamenii care astăzi îi țin locul, pe numele lui de moștenitor, Făgădău, a avut și el ideea lui de drept, copiată dintr-un program de administrație al unui fost contracandidat de-al său, aceea a unei șosele de coastă care să lege stațiunea Mamaia de portul turistic Tomis. Ca orice alt plan al primarului voievod, ideea a fost aruncată pe piață într-o campanie electorală, iar odată ce războiul a fost câștigat, discuția despre șoseaua de coastă s-a stins, doar pentru a fi rediscutată în apropierea unei noi campanii. Știți foarte bine că s-a tot discutat, de 12 ani de zile se discută despre șoseaua de coastă. Șoseaua de coastă avea să rămână din păcate pentru noi, constănțenii, doar o himeră, aruncată ca nadă pentru cei creduli care votau sperând ca orașul lor să aibă parte de o reală deschidere la mare. În realitate, proiectul a fost tot timpul departe de a se realiza. Ba nu au fost bani, ba nu a vrut Băsescu, ba nu a vrut nu știu cine, ba nu a vrut Ministerul Mediului, au existat tot timpul dușmani închipuiți care voiau răul Constanței și care nu lăsau echipa Mazăre-Făgădău să realizeze această șosea de coastă. Motive s-au inventat mereu pentru ca această șosea să fie întârziată, doar pentru ca zonele prin care urma să treacă șoseaua să fie invadate de vaste proiecte imobiliare, pentru că, nu-i așa, camarila trebuia satisfăcută. Pe cât de mare a fost dorința voievodului de a construi un nou oraș pentru camarilă, legat cu această șosea de coastă, pe atât de mare a fost eșecul proiectului respectiv, până în prezent. Pentru că, în prezent, firmele prietene, obișnuite să se hrănească din bani publici, nu mai pot construi șoseaua după bunul plac, la prețuri exagerate, fixate tot de ei, așa cum se obișnuiseră. Mai mult ca sigur că acei "băieți deștepți" care au ridicat proiecte rezidențiale pe traseul șoselei de coastă vor insista astăzi pe lângă actualul numărul 1 din primărie, domnul Făgădău, în realitate același număr 2, același aplaudac care în toate deciziile nefaste pentru Constanța, era amplasat în spatele primarului, cu slugărnicia căruia ne-am obișnuit deja în ultimii ani, pentru ca proiectul să fie dus la bun sfârșit, pentru a salva investițiile camarilei. Oricum vor sta lucrurile, himera numită șoseaua de coastă, în fapt un drum de 8 kilometri care trebuia făcut de multă vreme și de care Constanța are mare nevoie, este probabil cel mai mare eșec al echipei Mazăre-Făgădău, o echipă care a promis mult și a făcut puțin. Un eșec care ne arată imaginea de ansamblu a acestei echipe. Îmi doresc ca, începând cu anul viitor, constănțenii să se deștepte și să pună capăt acestui regim, acestei echipe Mazăre-Făgădău. Este timpul ca noi toți, printr-un vot masiv, să înlăturăm toate slugile fostului primar care a asistat tacit la aceste minciuni și la aceste proiecte inventate doar pe hârtie, ca aceste slugi să plece odată din Primăria Constanța și să lase administrația pe mâna unor oameni pricepuți și competenți și care își iubesc orașul. Vă mulțumesc. Deputat de Constanța, Mihai Tararache.
|
|
|
|
|
|
Domnul Dan-Ștefan Motreanu: Vă mulțumesc și eu. Cu această ultimă intervenție a colegului Tararache, am închis seria declarațiilor politice de astăzi, 4 iunie. Declar ședința închisă. Vă urez o zi bună. La revedere!
|
|
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la 10,00.
|
|
|
|
|
|
 |
|
|