Plen
Ședința Camerei Deputaților din 28 octombrie 2015
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.191/05-11-2015
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
05-12-2023
28-11-2023 (comună)
22-11-2023
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2023 2022 2021
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2015 > 28-10-2015 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 octombrie 2015

29. Dezbaterea Proiectului de Lege privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul electoral (PL-x 712/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 712/2015

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

6. Proiectul de Lege privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul electoral - PL-x 712/2015. Are raport de adoptare.

Proiectul de Lege privind votul prin corespondență exercitat de cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara granițelor țării, PL-x 382, are raport de respingere.

Și tot raport de respingere are și Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru exercitarea dreptului de vot în afara teritoriului României - PL-x 399/2015. Are caracter organic. Procedură de urgență.

Procedură.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Raportul într-adevăr a fost postat pe site, probabil au primit și liderii. Dar, repet, se încalcă regulamentul, art.69.

Vă spun, domnule președinte de ședință, că sunteți susceptibili de sancționare în baza art.242 și 243 din Regulamentul Camerei Deputaților, pentru nerespectarea prevederilor Regulamentului Camerei Deputaților.

Eu vă voi face, dacă vom dezbate acest proiect, cu încălcarea Regulamentului, vă voi face o plângere în acest sens. Această reformă electorală ar fi trebuit în acest an să fie cu adevărat dezbătută, nu la modul acesta superficial. Raportul are 92 de pagini. Cum doriți ca în două, trei, cinci, zece minute, cineva să citească acest raport, să-și facă o idee, să vadă ce amendamente susține, sau ce amendamente va vota împotrivă.

Este o bătaie de joc față de cetățeni, este o bătaie de joc față de instituția noastră, este o bătaie de joc față de alegerile de anul viitor. Îi cer Președintelui Iohannis să nu promulge astfel de legi adoptate cu încălcarea Regulamentului și care sunt practic ilegale. Asta facem noi acum: o ilegalitate, în disprețul legii, în disprețul cetățenilor, în disprețul ideii de a avea legi bune.

De ce să nu dezbatem serios? De ce să nu avem legi făcute temeinic, în conformitate cu Regulamentul Camerei Deputaților? Îmi este peste putință să înțeleg acest lucru.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Tot procedură, domnul Márton Árpád.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Dincolo de faptul că am fost criticați destul de mult de societatea civilă că nu suntem transparenți și adoptăm prea repede această lege, într-adevăr, așa cum a spus colegul nostru, sunt și câteva probleme procedurale de încălcare a regulamentului.

Eu mai citesc una: este articolul 117, care grăiește astfel: "Biroul permanent, după primirea raportului comisiei sesizate în fond, înscrie cu prioritate în proiectul ordinii de zi proiectul de lege". Repet: "după primirea raportului comisiei sesizate în fond".

Ca atare, data trecută când ați votat pentru dezbaterea acestei legi, neavând un raport, neintrând un raport în Biroul permanent, ați încălcat regulamentul nostru. Deci a fost înscris acest proiect de lege pe ordinea de zi, cu încălcarea regulamentului, a articolului 117 din Regulament.

Sper ca măcar atâta decență să aveți, fiind o procedură de urgență, să propuneți timpi de dezbatere normali, care iau în dezbatere cele 99 de pagini, 60 de puncte la amendamente admise, majoritatea acestor observații trecute acolo sunt de modificare și 41 de puncte de amendamente respinse, să propuneți un termen rezonabil de dezbatere și nu unul de batjocură.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții pe procedură?

Nemaifiind alte intervenții pe procedură, dau cuvântul președintelui comisiei speciale, domnul Gabriel Vlase, pentru a prezenta raportul asupra acestui proiect de lege.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Raport asupra Proiectului de Lege privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul electoral - PL-x 712/2015 și respingerile pe care le-ați citit și dumneavoastră, domnule președinte: Proiectul de Lege privind votul prin corespondență exercitat de cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara granițelor țării - PL-x 382; Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru exercitarea dreptului de vot în afara teritoriului României - PL-x 399.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare instituirea cadrului normativ în materia exercitării votului prin corespondență și reglementează în principal următoarele aspecte: tipuri de alegeri, categorii de alegători, modalitate de înregistrare, modalitate de informare, confecționarea și întocmirea materialelor necesare votării, procedura de transmitere către alegători a materialelor și procedura exprimării opțiunii de vot.

În funcție de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice, potrivit art.73 alin. (3) lit. a) din Constituția României, republicată.

În conformitate cu art.61 și art. 63 din Regulamentul Camerei, republicat, Comisia comună a dezbătut proiectul de lege în ședința din 27 octombrie 2015. La lucrările comisiei au fost prezenți 15 senatori și deputați din totalul de 15 membri ai comisiei.

În baza art. 54 și art. 55 din Regulamentul Camerei, republicat, la dezbateri au fost invitați reprezentanți ai AEP, MAE, Ministerul de Interne, Ministerul Dezvoltării, Secretariatul pentru Relația cu Parlamentul, Administrația Prezidențială, Institutul Național de Statistică, Serviciul de Telecomunicații Speciale.

Potrivit art.75 din Constituția României și art.92 din Regulamentul Camerei, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În conformitate cu art.68 din Regulamentul Camerei, republicat, s-a examinat Legea privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul electoral nr.712/2015, împreună cu Proiectul de Lege privind votul prin corespondență exercitat de cetățenii cu domiciliul sau reședința în afara granițelor țării - PL-x 382 și PL-x 399/2015. Având în vedere cele prezentate s-a reținut ca proiect de bază Proiectul de Lege privind votul prin corespondență, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul electoral - PL-x 712/2015, pentru care urmează a se face propunere de adoptare, iar pentru celelalte proiecte de lege se face propunere de respingere.

În urma dezbaterii în ședința din 27 octombrie, comisia, cu majoritatea voturilor, a hotărât să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Legii privind votul prin corespondență - PL-x 712/2015, cu amendamentele admise și respinse din anexele 1 și 2 și respingerea celorlalte două PL-x-uri menționate mai sus.

Aș vrea la început, pentru că sunt câteva erori materiale, să vă supun atenției un prim aspect: dorim eliminarea împărțirii Legii în titluri și respectiv referirea la prezentul titlu, și se va citi: "la prezenta lege".

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să propuneți și timpi de dezbatere, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

15 minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Procedură. Domnul Márton Árpád.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Știu că președintele comisiei sau raportorul are dreptul, evident, scrie în Regulamentul nostru că trebuie să se consulte cu Biroul permanent al comisiei, pentru propunerea respectivă - eu am exprimat dorința noastră, să se pună un timp cât de cât rezonabil. Având 40 de puncte, de amendamente respinse, mi se pare un termen rezonabil 40 de minute, pentru a putea fi susținut fiecare amendament măcar într-un minut. Că altfel ne batem joc de această lege, ne batem joc de cetățeni. Și peste un an, doi, patru, când ne vom da seama că am greșit din nou, poate o să avem remușcări sau nu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Bun. Alte intervenții? Nu.

Supun votului, stimați colegi, propunerea făcută de președintele comisiei speciale: timpi de dezbatere - 15 minute. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 106 voturi pentru, 3 abțineri și 83 de voturi împotrivă, timpul propus de președinte a fost adoptat.

Supun votului dumneavoastră propunerea președintelui comisiei speciale, aceea de a renunța la titluri în textul legii. Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Mulțumesc.

Cu 195 de voturi pentru, trei abțineri, trei voturi împotrivă, propunerea a fost adoptată.

Dezbateri generale. Domnul Mihai Voicu - Grupul PNL.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Voi începe cu concluzia, și anume că Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota în favoarea legii pe care o dezbatem în acest moment. Și am început cu concluzia pentru că acest vot este dat chiar și în condițiile în care avem un regret și o dezamăgire. Regretul este acela că legea nu se referă la votul prin corespondență pentru toate tipurile de scrutin, așa cum ar fi fost bine să ne concentrăm să putem face în acest moment.

Avem un pas făcut prin adoptarea Legii votului prin corespondență pentru alegerile parlamentare, dar nu este întregul salt. Atât se poate cu această majoritate parlamentară. Sperăm că o altă majoritate parlamentară, după alegerile din 2016, va extinde această lege.

Dezamăgirea constă în faptul că în anul 2015, în acest proiect de lege, prin voința majorității parlamentare și cu opoziția Partidului Național Liberal, înregistrarea alegătorilor pentru votul prin corespondență se poate face doar în scris, doar fizic. A fost eliminată posibilitatea de înscriere electronică și nu suntem în 1980 și nici în 1880. Această eliminare a posibilității de înregistrare electronică seamănă mai degrabă cu o piedică decât cu o facilitate și îmi aduce aminte de acea glumă de pe vremea comuniștilor care spunea că regimul Ceaușescu, sigur, te lasă să emigrezi, dacă ai peste 70 de ani și dacă îți dau voie părinții.

Avem o lege a votului prin corespondență, dar creăm bariere prin diverse articole.

Vom vota pentru și vom căuta să modificăm această lege prin îmbunătățire în cel mai scurt timp cu putință.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul ALDE.

Doamna Steluța Cătăniciu. Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

ALDE nu susține proiectul supus dezbaterii sub această formă, subliniez: sub această formă, pentru propaganda care după vot va fi pe toate posturile și va prezenta denaturat ce s-a întâmplat în Parlament, din dorința de a scăpa de penibilul în care, din lipsă de viziune politică, s-a plasat de mai multă vreme.

Principalul motiv care ne determină să avem această atitudine este că nu dorim să împărțim românii în două categorii: români privilegiați și români discriminați.

Stimați colegi, prin reglementarea votului prin corespondență doar pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate și eliminarea cetățenilor români cu domiciliul în țară se încalcă în mod grav dispozițiile art. 16 alin. (1) din Constituția României, având în vedere că, la un anumit moment, oricare dintre cetățenii români, indiferent dacă au reședința sau domiciliul în străinătate sau în țară, se pot afla în situația de a nu putea ajunge la secția de votare.

Vă aduc aminte ce cuprinde art.16 alin. (1) din Constituția României, care statuează egalitatea în drepturi: "Cetățenii sunt egali în fața legii și a autorităților publice, fără privilegii și fără discriminări". Acesta este, stimați colegi, argumentul principal pentru care nu putem vota o astfel de lege, pentru că ea instituie o discriminare nepermisă între cetățenii români din străinătate și cetățenii români din țară care nu beneficiază de același tip de vot.

Sigur că cei din PNL sunt obișnuiți cu astfel de abordări. Și spun PNL în deplină cunoștință de cauză, pentru că, prin fuziune, PNL și-a asumat întreaga istorie a PDL.

Au făcut-o o dată, în 2010, împărțind România în două: o Românie disperată, cu drepturi tăiate și o Românie prosperă, portocalie, cu privilegii doar bănuite atunci, dar confirmate astăzi pe deplin.

Acum transformă proiectul exercitării dreptului de vot pentru românii din străinătate într-o soluție de compromis, rezultat al ipocriziei PNL care a avut președinția comisiei din martie 2015 și care, după șapte luni, văzând că nu a fost în stare să elaboreze un proiect credibil și dându-și seama că se îndreaptă spre un eșec lamentabil, a ales singura cale caracterizată doar de lașitate pe care un parlamentar angajat în serviciul cetățeanului o putea adopta: aceea a fugii de răspundere.

Am auzit spunându-se în ultimul timp că votul prin corespondență este o greșeală, dar una pe care suntem obligați s-o votăm, pentru ca românii din străinătate să poată vota.

Din păcate, stimați colegi, Parlamentul a mai fost obligat, în 2008, de aceleași personaje, să voteze o greșeală la fel de mare, votul uninominal, la care am renunțat, dându-ne seama cât de mult am greșit atunci și ce efecte a avut această greșeală. Am revenit la votul pe liste.

Revenind la proiectul supus dezbaterii, un alt argument ignorat în totalitate este că procedura de vot a înregistrării alegătorilor în registrele electronice este una dificilă, greoaie chiar, care nu va face altceva decât să reducă prezența la vot. Și nu credem că acesta este scopul proiectului.

Stimați colegi, ALDE nu crede în acest proiect, deoarece el nu reprezintă soluția reală pentru ca toți cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate să poată vota. ALDE nu crede în acest proiect, deoarece nu consideră că cetățenii români din țară trebuie discriminați.

ALDE nu crede în acest proiect, deoarece nu consideră că Parlamentul poate adopta o lege care încalcă flagrant Constituția României, doar din calcule electorale. Nu am făcut-o niciodată, indiferent de costurile suportate, și nu o vom face nici acum, pentru că principiile democrației liberale - egalitatea în fața legii, a autorităților, egalitatea în drepturi - nu trebuie și nu pot să fie negociate.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád, Grupul UDMR.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Stimați colegi,

Permiteți-mi să citez: "Din păcate, în ultimii ani, de oameni neavizați sau prea avizați a fost indusă în dezbaterea politică, să zic așa, în mass-media, chiar și în conștiința cetățeanului de rând ideea că ar exista un sistem de vot inexistent în lume, cel uninominal. Și dacă pornim de la această premisă falsă, nu putem să ajungem decât la soluții false. O să vadă tot poporul că nu acele persoane au intrat în Parlament, cu care au votat. Și atunci se vor trezi la realitate". Citat din mine, din martie 2008.

Cred că tot poporul știe deja că am avut dreptate. Și dumneavoastră știți la fel. Mă tem că o s-o pățim la fel cu această lege pe care într-un hei-rup revoluționar, demn de Revoluția Socialistă, o veți adopta astăzi, în 15 minute, pentru că la alegerile prezidențiale s-a constatat că au existat niște probleme de organizare, la anumite secții, pe care doriți să le rezolvați prin introducerea unui sistem de vot discutabil.

Constituția noastră spune clar: "Camera Deputaților și Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat". Aceste mici trei elemente cum pot fi garantate când cetățeanul oriunde pune în plic votul său, în prezența altora, eventual sub presiunea acelor persoane, când va fi toată familia sau tot colectivul transportat în străinătate de o instituție sau de societăți comerciale? Va vota cum va dori?

Ce ne spune Comisia de la Veneția. În cadrul celei de-a 52-a reuniuni plenare din 2002, când a elaborat "Codul bunelor practici în materie electorală", scrie clar: "Persoana trebuie să voteze individual. Votul în familie sau orice altă formă de a influența asupra votului unei persoane de către altă persoană trebuie interzis".

O altă prevedere: "prin anularea oricărui buletin de vot al cărui conținut a fost divulgat". Cum pot eu garanta aceste elemente?

Ce ne mai spun cei de la Veneția: "Votarea prin corespondență poate fi folosită pentru a oferi persoanelor cu drept de vot care domiciliază în străinătate posibilitatea de a-și exercita dreptul de vot în măsura în care riscul de falsificare sau de intimidare este exclus".

Vedeți dumneavoastră în acest proiect de lege că prin el s-a exclus acest element?

Mai are un mic comentariu Comisia: "Alegătorul poate conchide în mod corect sau incorect că dreptul electoral este doar un instrument cu care operează cei care sunt la putere și că votul alegătorului nu mai este elementul esențial care decide rezultatul scrutinului".

De aceea, trebuie evitate nu doar manipulările în favoarea partidului la putere, ci înseși tentativele de manipulare.

Din punctul nostru de vedere, această lege este sau are aparența unei tentative de manipulare.

În final... termin, mai am 30 de secunde.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

În final. Am spus că 15 minute nu ajung, pentru că sunt 92 de pagini. Iată că mai adineauri ați votat să se elimine titlurile. O să vedeți, în amendamentele respinse este un amendament de-al meu, prin care am solicitat eliminarea titlurilor, care a fost respins în comisie.

Deci cam așa s-a lucrat ieri și cam așa vom lucra și astăzi și până în septembrie anul viitor se vor da niște ordonanțe de urgență de modificare a acestei legi, ca să poată fi aplicată.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Noi vom vota împreună.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Daniel Fenechiu.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Grupul național democrat apreciază că actuala formă care ne este propusă pentru a o adopta nu are nicio legătură cu ce-și doresc românii din diasporă: este o procedură greoaie, există o sumedenie de excluderi, practic legea aceasta va fi aplicabilă doar în ceea ce privește alegerea Parlamentului României. Ar trebui mult lucrat ca să facem o lege care să răspundă cerințelor românilor din diasporă.

Credem că o lege de acest gen nu se poate face în două săptămâni, oricum ne-am dori, credem că nu poate intra în discuție, în contextul în care raportul ne este pus la dispoziție cu câteva minute înainte, credem că nu aceasta este soluția pe care o așteaptă românii din diasporă.

Grupul parlamentar național democrat susține amendamentele ALDE, iar în ipoteza în care acestea nu vor trece, vom vota împotrivă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Ganț - Grupul minorităților naționale.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Am ascultat cu deosebită atenție argumentele celorlalte grupuri parlamentare, referitoare la diferitele vicii de procedură sau, eventual, de conținut, de constituționalitate ș.a.m.d., dezamăgiri, neajunsuri.

În ce ne privește, am decis să punem în balanță - chiar acceptând o parte dintre obiecții, aceste aspecte, cu faptul că nu putem uita sub nicio formă ce s-a întâmplat anul trecut la alegerile prezidențiale și tratamentul la care au fost supuși cetățeni români, egali în drepturi cu cei care trăiesc în țară.

Dacă acest demers legislativ vine în sprijinul evitării pe viitor a unor astfel de situații, atunci noi credem că este absolut justificat să votăm în favoarea adoptării lui.

Credem că acest aspect prevalează și nu cred că noi, Grupul minorităților naționale, am avea vreun motiv, din contră, suntem siguri că este de datoria noastră să susținem acest proiect de lege, pentru că este vorba de un drept constituțional al tuturor cetățenilor acestei țări.

Sigur că putem discuta dacă era bine să fie incluse și alte tipuri de alegeri. Dar poate că tot răul spre bine. Dacă vom aplica anul viitor această procedură și vom constata niște neajunsuri, nu ne împiedică nimic ca după alegerile parlamentare din 2016 să aducem modificări acestei legi, în sensul îmbunătățirii acesteia, în perspectiva alegerilor prezidențiale din 2019.

Personal opinez că în ceea ce privește alegerile europarlamentare, avem o problemă de fond, în contextul în care cetățeni ai țărilor membre ale Uniunii Europene, care sunt rezidenți în alte state în mod legal, au drept de vot la alegerile din țara respectivă. Și atunci se pune întrebarea: dacă un cetățean român rezident în Spania votează de două ori: la alegerile europarlamentare spaniole și la cele românești. Aceasta este o chestiune pe care noi va trebui să o mai discutăm.

De aceea, cred că, în ciuda tuturor criticilor, în ciuda tuturor obiecțiilor, timpul este factorul principal care ne pune în situația ca Parlamentul să răspundă unei solicitări a societății românești, și anume aceea de a adopta acest proiect de lege.

În măsura în care obiecțiile care vor fi poate ridicate, legate de constituționalitate și în măsura în care Curtea Constituțională - nota bene: și nu noi - va considera aceste obiecții justificate, va fi din nou rolul nostru de a elimina aceste neajunsuri și a corecta textul legii.

Concluzionez repetând faptul că Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota în favoarea adoptării acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Tomac, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Ca om care cunoaște foarte bine realitățile românești de peste hotare, ca inițiator al unui proiect de lege privind votul prin corespondență, pe care regret că nu l-am adoptat, îl puteam face mult mai bine și temeinic, astfel încât să nu fim nevoiți astăzi să luăm decizii, pentru că așa credem că trebuie procedat atunci când nu mai avem timp.

În primul rând, avem peste hotare aproape patru milioane de cetățeni români, oameni care muncesc cinstit, în cea mai mare parte, în Uniunea Europeană. Statul român i-a sancționat ori de câte ori am avut alegeri în țară, pentru că nu le-a creat un mecanism prin care acești oameni să poată vota.

Trebuie să nu uităm un lucru esențial: România nu mai este o țară izolată, undeva, în lume, ci este un stat membru al Uniunii Europene, iar obligația statului român este de a crea condiții, astfel încât orice cetățean, indiferent unde se află pe teritoriul Uniunii Europene, să poată avea acces liber la exercitarea dreptului de vot.

Cred că legea aceasta este incompletă. Și vreau să vă spun însă un lucru extrem de important: de ce această lege este importantă. Pentru că anul viitor, dacă ea va trece astăzi, vom avea din nou, ca parte participantă activă la procesul electoral, peste un milion de cetățeni români care muncesc cinstit peste hotare.

Ca om care candidează într-un colegiu, până în prezent am candidat în afara României, ca om care a pus bazele unui partid care la alegerile europarlamentare a obținut 55%, vreau să vă mulțumesc pentru acest gest important.

Regret că PNL-ul a lăsat lucrurile să se întâmple în așa fel încât domnul Președinte Iohannis să nu se poată bucura în 2019, la alegerile prezidențiale, de acest mod de vot prin corespondență.

Sper ca lucrurile să intre într-o normalitate și vă mulțumesc pentru că ne oferiți ocazia nouă, celor de la Mișcarea Populară, să promovăm cum se cuvine acest mod de vot și să-i invităm pe români să revină acasă și să se implice activ în viața politică din țară.

Vă mulțumesc frumos.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Florentin Gust, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Forentin Gust Băloșin:

Bună ziua, stimați colegi.

Am ascultat cu interes dezbaterile și întrebarea care pleacă din această lege este: pentru cine o facem? Pentru că uităm fundamentul. Această lege și... discuția pe această lege a venit de la alegerile prezidențiale, când diaspora a fost blocată să voteze. Faptul că această lege nu conține dreptul românilor să voteze la alegerile prezidențiale, înseamnă că este o lege incompletă și o lege care nu are rost. De aceea, cred că argumentul că vom completa această lege, după alegerile parlamentare, este un argument prin care tocmai vom bloca votul românilor din diaspora, să voteze la alegerile parlamentare.

Ce se întâmplă dacă la anul, la alegerile parlamentare, va fi un eșec? Să zicem că nu va merge sau nu va funcționa această lege. Nu cumva urmarea va fi ca peste patru ani de zile tocmai acolo unde au cerut românii să voteze la alegerile prezidențiale să nu poată să voteze în continuare? De aceea, parlamentarii Partidului Social Românesc se vor abține de la această lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Din partea Partidului Social Democrat îl invit pe președintele PSD, domnul Liviu Dragnea, să ia cuvântul și profit de această ocazie să-i urez la mulți ani. La mulți ani, domnule președinte! (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Constat cu foarte multă bucurie, mulțumire și satisfacție că astăzi putem să ne respectăm un angajament pe care l-am luat noi, Partidul Social Democrat, acum trei săptămâni de zile, atunci când ne-am asumat preluarea președinției Comisiei speciale pentru redactarea acestei legi, am redactat acest proiect prin colegii noștri din comisie, care a fost acceptat și de ceilalți membri din comisie și de Autoritatea Electorală Permanentă și astăzi putem vota un proiect de lege care dă dreptul tuturor românilor care trăiesc în afara granițelor să-și poată exercita dreptul de vot cel puțin în aceleași condiții pe care le au cetățenii români care trăiesc în interiorul țării.

Vreau, de asemenea, să vă spun că toate discuțiile și zvonurile că pentru alegerile prezidențiale nu va fi stabilită prin lege procedura de vot prin corespondență sunt nereale. Imediat după ce această lege va fi votată, eu cer colegilor mei din Comisia specială să continue discuțiile, pentru a se realiza proiectul de lege și pentru alegerile prezidențiale. Fiind proceduri puțin diferite, fiind nevoie de o analiză mult mai serioasă pentru cele două tururi de scrutin din punct de vedere logistic și al infrastructurii, nu s-a dorit să se mai găsească încă un motiv sau încă o serie de motive pentru ca legea de astăzi să fie amânată.

Toate aceste discuții vor înceta și se va vedea că toți cei care n-au avut încredere că vor fi aceleași prevederi și la alegerile prezidențiale ori s-au înșelat, ori în mod intenționat încearcă să umbrească acest succes al tuturor, de astăzi, care este de fapt succesul românilor de pretutindeni.

Mulțumesc tuturor colegilor care au lucrat la acest proiect de lege, îi felicit și vă mulțumesc și dumneavoastră foarte mult. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Nemaifiind alte intervenții, mergem la raport.

Dacă la titlul legii sunt observații? Domnul Árpád și apoi domnul Oltean.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Unii dintre colegii noștri, în dezbaterea generală, deja au amintit carența de bază a acestei legi, că noi vrem să soluționăm o problemă care s-a creat la alegerile prezidențiale și o aplicăm la un alt tip de alegeri.

Or, noi credem că nici varianta inițială în care s-au enumerat trei tipuri de alegeri - una dintre ele de domnul Ganț a fost explicată, de ce nu este aplicabilă pentru alegerile europarlamentare, a fost eliminată și alegerile prezidențiale... Or, noi credem că este singura viabilă, la care se poate aplica acest tip de scrutin, pentru că legea noastră electorală, Legea nr. 208, se bazează pe circumscripții, 43 de circumscripții electorale.

Majoritatea mandatelor, la Camera Deputaților, puțin mai mult de majoritate, foarte puțin, la Senat, se votează și intră oamenii pe baza acestor voturi. Numai că, de exemplu, în străinătate avem doar doi senatori. Deci dacă niciun partid nu întrunește numărul de peste jumătate plus unu de voturi, toate voturile ce s-au dat pentru senatori intră în țară.

Și dacă, de exemplu, se dau un milion de voturi, intră în țară, două milioane intră din țară nefolosite, o treime de circa 17 senatori vor fi deciși de către cei din străinătate și vor fi repartizați unde? Nu în Circumscripția nr. 45, ci la Iași, la Târgu Mureș, la Craiova și alte circumscripții din țară, din 17, că în jur de 50 de mandate de senator nu vor fi distribuite în primul tur.

Iacătă de ce noi credem că doar pentru alegerile prezidențiale se justifică ca votul prin corespondență din străinătate să intre și să influențeze votul întregului electorat. Ca atare, noi propunem ca titlul să sune după cum am propus: "Pentru alegerile prezidențiale".

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Alte intervenții?

Doamna Cătăniciu, Grupul ALDE.

Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Amendamentul propus de noi este următorul: "Lege privind votul cetățenilor români din străinătate, precum și modificarea și completarea unor acte normative în domeniul electoral". Acesta este amendamentul care ar schimba titlul prezentului proiect de lege.

Amendamentul propus de noi, ca și restul, au rolul de a pune legea în acord cu textul Constituției.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Alte intervenții?

Domnul Ioan Oltean? Nu mai doriți.

Bun. În aceste condiții, supun votului dumneavoastră propunerea domnului Márton Árpád, de la amendamentele respinse.

Primul amendament respins la titlul legii.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 198 de voturi împotrivă, 8 abțineri și 14 voturi pentru, propunerea Grupului UDMR a fost respinsă.

Supun votului dumneavoastră titlul legii propus de către comisie.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 196 de voturi pentru, două abțineri și 24 de voturi împotrivă, propunerea titlului a fost adoptată.

La Titlul I dacă sunt observații? Nu.

Trei marginal, "Dispoziții generale", dacă sunt observații? Nu.

Articolul 1...

Vă rog, domnule Oltean.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor colegi,

Dați-mi voie mai întâi de toate ca, în numele Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, să urăm la mulți ani domnului președinte Dragnea, să ne exprimăm convingerea că interesul național va prevala în colaborarea puterii, în mod constructiv, cu actuala opoziție.

La poziția 4, domnule președinte.

Sigur că mai întâi trebuie să subliniez faptul că Partidul Național Liberal apreciază că efortul pe care l-a depus pentru ca această lege să ajungă astăzi în dezbaterea Camerei Deputaților s-a realizat și iată-ne, astăzi, decidem prin votul nostru soarta Legii votului prin corespondență.

Este însă regretabil că în ultimul moment, mai exact ieri, Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat din Camera Deputaților a alterat conținutul actului normativ, eliminând din conținut posibilitatea ca acest act normativ să reglementeze și alegerile pentru președinția României și pentru alegerile europarlamentare, știrbind în felul acesta, spunem noi, conținutul actului normativ.

E de subliniat faptul că, pe tot parcursul dezbaterii acestui proiect de lege, membrii comisiei, în unanimitate, au avut în vedere ca votul prin corespondență să se adreseze și să dea posibilitatea românilor stabiliți în străinătate să voteze și pentru Parlamentul României, și pentru Președintele României, și pentru Parlamentul European.

De altfel, raportul pe care membrii comisiei l-au adoptat pentru dezbaterea în prima Cameră sesizată, Senatul României, a vizat acest aspect complex și complet.

Partidul Național Liberal a susținut și ieri în dezbaterea raportului în comisie necesitatea ca legea să rămână așa cum a fost discutată de la început. De aceea, aș vrea să-i corectez pe cei care impută Partidului Național Liberal că nu ar fi susținut ca acest act normativ să se refere și la alegerea Președintelui României și la Parlamentul European.

Credem, domnule președinte și stimați colegi, că putem să corectăm acest lucru și că nu este târziu, domnule președinte Dragnea, de ce să mai lucrăm la un act normativ peste o săptămână, aceeași comisie, când putem astăzi să finalizăm actul normativ așa cum, de altfel, cei 10 membri ai puterii s-au exprimat de-a lungul tuturor dezbaterilor care au avut loc în comisie până ieri.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal apreciază că legea trebuie să se refere și la alegerea Președintelui României, și la alegerea Parlamentului European și, în consecință, susține menținerea titlului și menținerea conținutului pe care Senatul României l-a adoptat, așa, de altfel, cum a stabilit comisia, prin raportul care a fost înaintat la vremea respectivă.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Stimate coleg, cu tot respectul, deocamdată la acest articol nu avem decât un amendament al Grupului UDMR. În aceste condiții, eu nu pot supune la vot, că dumneavoastră n-ați venit... Mai mult ați făcut comentarii pentru dezbateri generale, pentru că singurul amendament respins este un amendament al Grupului UDMR la acest articol. Eu în cel mai bun caz oricum voi supune la vot, dacă mi se solicită... Oricum voi supune la vot articolul 1, așa cum a fost propus de comisie.

Supun votului ...

Comisia? Vă rog, domnule președinte.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, colegii noștri de la PNL ieri, în comisie, din câte îmi aduc eu aminte, am votat în unanimitate această chestiune.

Astăzi facem declarații politice, că trebuia să lăsăm și Legea alegerilor prezidențiale. Așa a fost discuția, și nu a fost ieri, domnule deputat, decizia nu a fost luată ieri, amendamentele sunt depuse de săptămâna trecută, au fost la dispoziția tuturor, deci nu a fost o chestiune făcută peste noapte. Ieri am luat această decizie în comisie, pentru că acela era momentul, în ședința de comisie, am avut consens pe acest subiect, nu înțeleg acum de ce facem aceste declarații politice.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnul Márton Árpád și apoi domnul Voicu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Sunt foarte multe amendamente care sunt legate strict de ce conține această lege, ceea ce este prevăzut în titlul legii.

Eu nu o să mi le mai susțin. În mod evident, din moment ce această lege are un titlu, n-are cum să aibă alt conținut decât titlul. Ca atare, în momentul în care am votat titlul legii ca fiind doar pentru alegerile parlamentare, celelalte amendamente sunt de prisos, nu o să mi le susțin.

Dar este adevărat că, dacă în legătură cu un amendament al comisiei cineva solicită, are o dezbatere în legătură cu acel amendament al comisiei, el se supune votului și nu se consideră a fi adoptat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Mihai Voicu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Referința domnului președinte Vlase este corectă, în sensul că votul final asupra proiectului de lege a fost dat cu 14 voturi pentru și un vot împotrivă și cu voturile Partidului Național Liberal. Așa se va întâmpla și astăzi la votul final, vom vota pentru. În comisie, ieri, am avut un vot de abținere, lucru pe care îl vom face și acum, peste câteva secunde când veți supune la vot, cu privire la restricționarea temporară a acestui vot prin corespondență doar la alegerile parlamentare. De altfel, noi vom interveni doar la punctele 4 și 8, pe cele două puncte pe care le-am susținut și ieri în comisie. Este vorba de acest vot și de posibilitatea înregistrării on-line și, evident, votul final va fi dat pentru lege, indiferent dacă propunerile noastre vor fi acceptate sau nu de plen.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule deputat Dragnea, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Stimați colegi,

Eu vă rog foarte mult să avem o abordare responsabilă astăzi, în ceea privește acest proiect de lege. Noi, eu, nu mai sunt de acord să tergiversăm adoptarea acestei legi. S-a întârziat foarte mult, s-a întârziat câteva luni de zile, nu cred că este o mare problemă, domnule Ioan Oltean, dacă această comisie mai lucrează în continuare, că nu se dă cu sapa, se lucrează într-o comisie specială care, într-o perioadă rezonabilă și foarte scurtă, vor pune la punct și prevederile pentru alegerile prezidențiale, dar nu vreau să existe riscul ca la alegerile parlamentare cetățenii români din afara granițelor țării să nu poată vota, în condițiile în care s-a discutat în comisie și în unanimitate ați hotărât ca astăzi să vină legea la votul final.

Aș vrea totuși să ne abținem, dacă putem, să facem aceste declarații politice pentru a câștiga un iluzoriu capital electoral și pentru a agita o serie de cetățeni români care trăiesc în afara granițelor, ca și cum se ciuntește legea. Nu se ciuntește nicio lege. Vor fi prevederi și pentru alegerile prezidențiale și vor fi duse la capăt, așa cum a fost dusă la capăt și această lege de astăzi.

Vă mulțumesc mult.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnul Ioan Oltean.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Trebuie să subliniez faptul că Partidul Național Liberal a depus eforturi foarte mari ca acest act normativ să fie astăzi pe ordinea de zi. De la început am susținut necesitatea adoptării unei legi care să reglementeze votul prin corespondență. Am spus-o și repet, nu sub forma unei declarații politice, ci sub forma unei afirmații pline de realism. Putea această lege să iasă astăzi și să reglementeze toate cele trei domenii.

Partidul Național Liberal nu s-a opus ieri acestui act normativ în forma în care PSD-ul a adoptat-o și nu se va opune nici astăzi - aceasta a spus și colegul meu, Mihai Voicu - dar era foarte bine ca actul în sine să rezolve problema votului prin corespondență și pentru alegerea președintelui și a Parlamentului European, dar în mod cert astăzi Partidul Național Liberal, prin parlamentarii prezenți, va vota pentru acest act normativ.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Doamna Cătăniciu. Vă rog, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS

Doamna Steluța-Gustica Cătăniciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Cred că astăzi am fi dat dovadă de responsabilitate noi, Parlamentul României, dacă pentru acest proiect de lege, adoptat în procedură de urgență, timpul de dezbatere nu ar fi fost 15 minute. Nu cred că un astfel de proiect de lege, care are cel puțin 40 de amendamente, poate să fie dezbătut în plenul Camerei Deputaților în acest interval de timp pe care Parlamentul României l-a votat.

În ceea ce privește amendamentul Grupului ALDE, care a fost respins de comisie la articolul 1, este că articolul se elimină integral, tocmai pentru faptul că textul acestui articol este neconstituțional, încălcând, așa cum am mai arătat, articolul 16 alineatul (1) din Constituția României. De altfel, aproape întreg textul, începând cu titlul și terminând cu ultimul articol al acestei legi încalcă în mod flagrant Constituția României, care este legea fundamentală a țării.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Clement Negruț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Clement Negruț:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

E prea multă ipocrizie de la acest microfon, prea multă, pe acest proiect de lege care poate ar fi trebuit să-l discutăm în liniște. Au fost prea multă tristețe și prea multe probleme pe românii de dincolo de granițele țării la votul din 2014. Dar ce facem acum? Încercăm și stânga și dreapta să tragem, cum spune românul, spuza la oala lui.

Domnule Dragnea, domnul Blaga nu e aici, e doamna Gorghiu, dacă vroiam să rezolvăm problema, o rezolvam în 2014, în decembrie, retrimiteam la comisie acel proiect legislativ inițiat de domnul Tomac și încă câțiva colegi, printre care mă număr și eu, și probabil până în iunie rezolvam problema.

Venim acum pe ultima sută de metri, le dăm românilor o speranță că le-am dat așa, cu porția, un drept de vot doar pentru ceva, să vedem cum vă comportați la alegerile parlamentare, după care mai vedem dacă vă dăm și partea cealaltă de drept pentru președinte și pentru Parlamentul European. Nu este corect! Nu este corect pentru noi, ca parlamentari, indiferent din ce partid politic provenim, dacă ne gândim cu adevărat la acei oameni, de dincolo de granițele țării.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Voicu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Am o intervenție de procedură, domnule președinte, în sensul următor: regulile sunt reguli. Am mai fi avut două amendamente poate de susținut, am mai fi avut o obiecție la punctul 8, însă cele 15 minute pe care le-am votat cu toții au expirat. Regulile sunt reguli, timpul de dezbatere a expirat.

Vă propun, domnule președinte, să constatați acest lucru și proiectul să treacă la votul final.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule Márton Árpád, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Procedură. În primul rând, domnule președinte, ați fi avut obligația să opriți orice deputat care face dezbateri generale la vreun articol. Deci în momentul când nu se referă la articolul respectiv, să opriți intervenția. Unu.

Doi. V-aș ruga respectuos să calculați doar timpii afectați dezbaterii legii și nu dezbaterilor generale și dezbaterilor în legătură cu procedura și atacurile la persoane, replici și contrareplici, că dacă dumneavoastră considerați acum că cele 15 minute s-au epuizat și nu mai putem... Noi am dorit să avem o singură intervenție la art. 28, o problemă destul de importantă din punct de vedere constituțional. Dacă dumneavoastră credeți că nu vor mai fi dezbateri, de acord, rămâneți fără noi.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

S-au finalizat ... Procedură.

Voci din sală:

Ce procedură?

Video in format Flash/IOS

Domnul Remus-Florinel Cernea:

Conform regulamentului, atunci când un deputat cere dreptul la cuvânt pe procedură i se dă neîntârziat. Așadar, nu înțeleg vociferările din partea mea stângă.

S-a spus foarte bine mai devreme de către domnul Voicu: regulile sunt reguli, dar dacă regulile sunt reguli, toate regulile trebuie respectate. Or, așa cum am arătat, întreaga dezbatere de astăzi are un viciu profund de procedură, nu se respectă articolul 69, se încalcă, mai exact, articolul 69 pct. 2. Raportul a venit în timpul ședinței, în disprețul tuturor regulilor și a regulamentelor pe care le avem, în calitate de for legislativ.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Stimați colegi, vă reamintesc că cele 15 minute au fost calculate fără a lua în discuție timpul alocat la dezbaterile generale.

Constatăm, împreună cu stafful tehnic, că cele 15 minute care au fost adoptate prin vot au fost epuizate și, în aceste condiții, potrivit Regulamentului Camerei Deputaților, discutăm despre raportul comisiei, supunem la vot fără a mai avea intervenții pentru susținerea fiecărui articol.

Vă rog, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte, așa cum am spus, onest, aș fi avut un singur amendament de susținut. Nu ne dați dreptul nici la atât. Ca atare, în semn de protest, Grupul parlamentar al UDMR părăsește sala de ședință.

Vă mulțumesc. (Grupul parlamentar al UDMR părăsește sala de ședință.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Suntem la 4 marginal. Este vorba de art.1.

Supun votului dumneavoastră textul propus de către comisie.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 132 de voturi pentru, 85 de abțineri și 16 voturi împotrivă, 4 marginal, art.1 a fost adoptat.

Mergem mai departe.

5 marginal, art.2 alin.a) și b).

Supun votului dumneavoastră acest articol.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 132 de voturi pentru, 7 abțineri și 86 de voturi împotrivă, a fost adoptat.

6 marginal, art.31, 32, 33 nemodificat, 4, 5, 6, 7 și 8.

Supun votului dumneavoastră acest articol.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 212 voturi pentru, 5 abțineri și 15 voturi împotrivă, art.3 a fost adoptat.

Cap.II, nemodificat.

Art.4 alin.(1), marginal 8, 8 marginal din raport. Este vorba de art.4.

Procedură. Vă rog, care este procedura?

Eu supun votului dumneavoastră...

Vă rog.

Domnule deputat, având amendamente, eu supun votului dumneavoastră, potrivit regulamentului. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte, regulamentul spune clar: dacă nu sunt observații la textul propus de comisie și dacă nu sunt nici amendamente care să modifice... să propună modificarea textului, de ce supuneți votului textul propus de comisie?

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Domnule deputat, vă rog să vă uitați și pe amendamentele depuse de alte grupuri. Din aceste condiții nu a depus Grupul PNL, dar sunt amendamente ale Grupului PNL, ale Grupului ALDE, din aceste...

Deci revenim: 8 marginal, art.4.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 131 de voturi pentru, 100 de voturi împotrivă și 7 abțineri, a fost adoptat.

9 marginal, art.5.

Sunt observații?

Supun votului dumneavoastră art.5.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 212 voturi pentru, 8 abțineri și 13 voturi împotrivă, a fost adoptat.

10 marginal, art.6

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 219 voturi pentru, 7 abțineri și 12 voturi împotrivă, a fost adoptat.

11 marginal, art.7. Nu sunt observații.

Cap.III. 12 marginal.

Observații? Nu.

13 marginal, art.8. Dacă sunt observații? Nu sunt observații. Adoptat.

14 marginal, art.9. Dacă sunt observații? Nu. Adoptat.

15, Cap.IV.

Vă rog, domnule președinte Vlase.

Bun. Înțeleg că nu sunt observații.

16 marginal. Nu.

17, art.10. Aveți observații? De tehnică legislativă.

Prezintă domnul președinte Vlase, amendament de tehnică legislativă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule lider, vă spun eu. Sunt două erori materiale la art.10, la alin.(4), unde citesc tot articolul și o să menționez modificarea: "Confecționarea documentelor prevăzute la alin.(1), precum și transmiterea tuturor documentelor", deci introducerea cuvântului "tuturor" s-a omis la redactare.

Iar la alin.(6), la art.10 alin.(6), varianta propusă de comisie, în loc de "se va realiza", se va citi "se poate realiza".

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Cu observațiile de tehnică legislativă prezentate, vă rog să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 220 de voturi pentru, 9 abțineri și 11 voturi împotrivă, a fost adoptat.

18 marginal. Dacă aveți observații? Vă rog, domnul președinte Vlase. Vă rog, comisia, tot tehnică legislativă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da, la art.11 alin.(4), avem două erori materiale: "Alegătorul este obligat să comunice de îndată Autorității Electorale Permanente pierderea, furtul, deteriorarea sau distrugerea documentelor prevăzute la art.10 alin.(1) lit.a) - c) și e)" - sunt cele două introduse - "din motive neimputabile acestuia, precum și situațiile în care aceste documente nu i-au parvenit până cel mai târziu cu 20 de zile înaintea datei votării", în loc de 10.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da, am înțeles.

Cu observațiile făcute de comisie, vă rog, să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 229 de voturi pentru, 7 abțineri, 10 voturi împotrivă, a fost adoptat.

Art.12. Dacă sunt observații? Nu sunt.

La 22 marginal, art.14. Dacă aveți observații? Nu.

23, art. 15. Observații? Nu. Adoptat.

24 marginal. Cap.V. Dacă sunt observații? Nu.

25, art.16, dacă aveți observații? Nu.

26 marginal, art.17. Nu.

La 27, art.18 - dacă aveți observații? Nu.

19? Nu.

20? Nu.

30 marginal, cap.VI, dacă aveți observații? Nu.

31, art.21, dacă aveți observații? Nu.

Art.22, dacă aveți observații? Nu.

33 marginal, art.23, dacă aveți observații? Nu.

24. Titlul II, art.25

37 marginal, art.23, se propune eliminarea.

Dacă aveți observații? Nu.

38 marginal, art.33, se elimină.

Observații? Nu.

39 marginal.

40 marginal. Nu.

41. Observații? Nu.

42. Observații? Nu.

43 marginal? Nu.

44.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Din nou o greșeală de redactare. "După alin.(1) al art.52" - așa sună articolul - "se introduc două noi alineate... Listele de candidați și candidaturi independente pentru Senat și Camera Deputaților în circumscripția electorală... pentru cetățenii români cu domiciliul sau reședința în afara țării", și textul curge.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră acest articol.

Să înceapă votul.

Video in format Flash/IOS

Cu 223 de voturi pentru, 7 abțineri, 6 voturi împotrivă, a fost adoptat.

44 marginal. Observații? Nu.

45, 46 marginal? Nu.

47, 48, dacă aveți observații? Nu.

49? Nu.

50, 51, 52, 53? Nu. 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, și ultimul, dacă sunt observații? Nu.

Vă mulțumesc. Rămâne la votul final. Are caracter organic.

Procedură, domnul Marian Neacșu, lider PSD. Vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte, pentru că am ieșit cumva din programul pe care l-am stabilit inițial, care, la ora unu și jumătate prevedea o altă acțiune, și pentru faptul că tot suntem prezenți cu toții în sală, vă propun să continuăm programul așa cum l-am convenit la ședința de Birou permanent, respectiv voturile asupra solicitărilor ministrului justiției și, respectiv, ale procurorului general.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Continuăm, stimați colegi.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 8 decembrie 2023, 20:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111 Utilizator:
E-mail: webmaster@cdep.ro