Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 februarie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.9/11-02-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-09-2024
10-09-2024
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2024 2023 2022
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 08-02-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 februarie 2016

    Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,15.

Lucrările au fost conduse în prima parte de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Cristian Buican și Ion-Marcel Ciolacu, secretari ai Camerei Deputaților.

Partea a doua a ședinței a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Stimați colegi,

Vă rog, liderii grupurilor parlamentare, să vă invitați colegii să ia loc.

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și anunț că, din totalul celor 382 de deputați, până în acest moment și-au înregistrat prezența 250.

În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: programul de lucru pentru perioada 8-13 februarie 2016, lista rapoartelor depuse în perioada 3-8 februarie 2016 de comisiile permanente sesizate în fond, lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale, informare cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

 
Video in format Flash/IOS Informare privind demisia domnului deputat Scarlat Iriza din Grupul parlamentar al UNPR și activarea sa ca deputat neafiliat.  

Înainte de a intra în tematica ședinței de astăzi, am trei informări pe care vreau să vi le aduc la cunoștință.

Domnul deputat Iriza Scarlat, deputat ales în Circumscripția electorală nr. 20 Gorj, Colegiul uninominal nr. 3, ne aduce la cunoștință demisia din calitatea de membru al Grupului parlamentar al Uniunii Naționale pentru Progresul României, începând cu data de 2 februarie 2016, și va activa ca deputat neafiliat.

Video in format Flash/IOS Informare privind afilierea domnului deputat Marian Avram la Grupul parlamentar al PSD.  

De asemenea, domnul deputat Avram Marian, ales în Circumscripția electorală nr. 38 Tulcea, Colegiul uninominal nr. 2, deputat independent neafiliat, va face parte din Grupul parlamentar al Partidului Social Democrat, începând cu data de 2 februarie 2016.

Video in format Flash/IOS Informare privind modificări în conducerea Grupului parlamentar al PSD.  

Din partea Grupului parlamentar al PSD din Camera Deputaților, propunerea ca domnul deputat Viorel Marian Dragomir să ocupe funcția nou-înființată de vicelider al Grupului PSD.

Video in format Flash/IOS Ora Prim-ministrului - Dezbateri politice cu participarea prim-ministrului, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema Legislația electorală românească trebuie să asigure o mai bună reprezentativitate a cetățenilor.  

În temeiul art. 206 din Regulament și potrivit ordinii de zi și programului de lucru, în ședința de astăzi, între orele 16,00-17,00, în cadrul Orei prim-ministrului, avem organizate dezbateri politice, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema "Legislația electorală românească trebuie să asigure o mai bună reprezentativitate a cetățenilor".

Având în vedere prevederile regulamentare și propunerile Biroului permanent și Comitetului liderilor grupurilor parlamentare, vă prezint procedura de desfășurare a dezbaterilor și timpul maxim care să fie alocat participanților, după cum urmează: prezentarea temei de către reprezentantul Grupului parlamentar al PNL, timp alocat cinci minute; prezentarea de către domnul prim-ministru a punctului de vedere al Guvernului, timp alocat cinci minute; dezbateri din partea grupurilor parlamentare și a reprezentantului deputaților neafiliați, timp alocat cinci minute pentru fiecare grup parlamentar și două minute pentru reprezentantul deputaților neafiliați.

În finalul dezbaterii, dăm din nou cuvântul domnului prim-ministru pentru a răspunde intervențiilor, timp alocat cinci minute.

Obiecții? Nu.

Vot.

       

Cu 99 de voturi pentru, zero împotrivă, o abținere, propunerile au fost aprobate.

Începem dezbaterile și dau cuvântul domnului deputat Gheorghe-Eugen Nicolăescu, reprezentant al Grupului parlamentar al PNL, pentru prezentarea temei dezbaterii politice, cinci minute.

Vă rog, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte de ședință,

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor colegi,

Ca urmare a organizării acestei dezbateri politice, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal din Camera Deputaților propune următoarele:

1. Alegerea primarilor în două tururi de scrutin asigură mai multă legitimitate, mai multă reprezentativitate și consolidează democrația românească.

Partidul Național Liberal a pledat constant pentru acest sistem de vot, considerându-l ca fiind cea mai corectă și democratică modalitate de exercitare a unui drept constituțional în alegerea reprezentanților comunităților locale.

Democrația constituțională se realizează doar aplicând voința majorității cetățenilor.

O bună guvernare locală poate fi asigurată având la bază principiul majorității, întrucât suveranitatea nu poate fi emanația unei minorități.

Demersul nostru, al Grupului parlamentar al PNL din Camera Deputaților, de a iniția această dezbatere politică, în prezența domnului prim-ministru Dacian Cioloș, este de natură să genereze consensul tuturor forțelor politice parlamentare în legătură cu importanța modificării legislației electorale, pentru a permite alegerea primarilor în două tururi de scrutin.

Partidul Național Liberal a fost consecvent cu aplicarea sistemului de vot în două tururi pentru alegerea primarului, iar la nivel parlamentar, la momentul votului asupra legilor electorale, a fost inițiatorul unui amendament în acest sens, respins însă de majoritatea PSD.

Mai mult, convinși fiind de utilitatea votului în două tururi, parlamentarii liberali au inițiat un proiect de lege, aflat în prezent pentru dezbatere în Senatul României, demers care s-a raportat și la reacția societății civile care a reclamat nevoia de reprezentare corectă a intereselor sale.

A ignora toate aceste semnale transmise de cetățeni ar echivala cu o îndepărtare a actualei clase politice de opțiunile acestora.

Suntem, sper, responsabili cu toții, atât Parlamentul României, cât și Guvernul, să identificăm urgent cea mai bună soluție în sensul deschiderii competiției electorale, astfel încât rezultatul să fie unul mai fidel prin raportare la voința cetățeanului.

Argumentele în favoarea revenirii la formula inițială de vot în două tururi pentru alegerea primarilor sunt multiple, dar cel mai important aspect este că acest lucru nu presupune modificarea sistemului electoral, ci completarea lui prin introducerea condiției obținerii cel puțin a unei majorități de 50% plus unu.

Aceasta este singura variantă pentru a avea o guvernare locală legitimă, puternică și reprezentativă.

2. Un obiectiv important în pregătirea alegerilor parlamentare de la sfârșitul acestui an îl constituie garantarea accesului cetățenilor din diaspora la votul prin corespondență.

Legea votului prin corespondență, susținută și promovată cu tărie de PNL, reprezintă un câștig important pentru societatea românească în ansamblul său și un gest de respect pentru cetățenii români din afara granițelor țării.

Alegerile parlamentare de la sfârșitul acestui an vor fi primul test dat de instituțiile statului, responsabile cu aplicarea acestui sistem de vot prin corespondență, pentru cetățenii români care au domiciliul sau reședința în străinătate.

Prin urmare, Guvernul are o mare responsabilitate în organizarea acestui tip de vot. De aceea, considerăm că executivul trebuie să prezinte din timp măsurile pe care le are în vedere, astfel încât să nu existe disfuncționalități administrative care să vicieze exprimarea liberă și neîngrădită a dreptului constituțional de vot al cetățenilor români din diaspora.

În Legea privind votul prin corespondență sunt prevăzute foarte clar procedura, condițiile și formalitățile care trebuie îndeplinite pentru a avea un scrutin funcțional. Tocmai de aceea, Guvernul trebuie să se implice cu responsabilitate și profesionalism în implementarea votului prin corespondență, pentru a garanta exercitarea drepturilor electorale ale cetățenilor din afara granițelor țării.

Parlamentul României, instituția reprezentativă a sistemului democratic, trebuie să fie preocupat de modul în care un drept constituțional este asigurat și respectat.

De aceea, PNL a inițiat această dezbatere pentru a cunoaște modul și etapele concrete de implementare a Legii votului prin corespondență.

Greșelile din trecut nu mai trebuie repetate, iar modul în care acest tip de alegeri va fi pregătit va reprezenta o demonstrație a faptului că actorii politici și instituționali au înțeles vocea românilor din afara granițelor țării. Mai mult decât atât, reușita aplicării acestui sistem de vot va fi un argument solid în favoarea extinderii lui pentru alegerile europarlamentare și prezidențiale din anul 2019.

Acest obiectiv a fost asumat de PNL încă de la început, dovadă fiind forma inițială a legii propuse de parlamentarii liberali, prin care se prevedea aplicarea votului prin corespondență... Domnule președinte de ședință, un minut... și la aceste tipuri de scrutin.

Vom susține în continuare această necesitate și vom acționa în acest sens la nivel parlamentar, astfel încât votul prin corespondență să devină o practică unitară pentru toate aceste tipuri de alegeri.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dau cuvântul în continuare domnului prim-ministru Dacian Cioloș pentru prezentarea punctului de vedere al Guvernului.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Dacian Cioloș (prim-ministrul Guvernului României):

În primul rând vă mulțumesc pentru această invitație și permiteți-mi să structurez intervenția mea pe două părți mari: una privind alegerile locale și cealaltă privind votul prin corespondență, conform temei supuse spre dezbatere astăzi.

În privința alegerilor locale, vreau să spun că pregătirea alegerilor, atât a alegerilor locale, cât și a celor parlamentare, reprezintă una din principalele priorități ale Guvernului pentru acest mandat, așa cum am spus-o încă din momentul investirii acestui Guvern.

Alegerile din acest an, atât cele locale, cât și cele parlamentare vin într-un moment în care societatea românească a dat semne clare că are așteptări mari privind calitatea clasei politice pe care o va reprezenta în urma alegerilor. Pentru ca această calitate să crească, este important atât efortul care va trebui făcut de partidele politice în trimiterea în competiția electorală a acelor reprezentanți care pot să răspundă așteptărilor electoratului, dar, în aceeași măsură, este important și sistemul electoral care trebuie să permită filtrarea celor mai reprezentativi în cursa electorală.

Decizia privind alegerile locale a fost luată de Parlament acum un an, decizie care a inclus mai multe aspecte privind alegerile, atât locale, cât și parlamentare.

Subiectul a fost repus în discuție acum, după ce, în noiembrie, o parte din societate a cerut, în cadrul unor manifestații în stradă, revenirea la două tururi în alegerile locale ca element ce ar putea contribui la reînnoirea clasei politice. La acea vreme, partidele politice nu au dat semne că doresc redeschiderea discuției privind modificarea legii.

Guvernul pe care îl conduc și-a asumat organizarea alegerilor în mod nepărtinitor după ce, în mai multe rânduri, guverne precedente au fost acuzate de organizare defectuoasă.

Organizarea acestor alegeri, însă, Guvernul o va face pe baza legislației elaborate de Parlament, întrucât considerăm că, aici, în Parlament, este locul dezbaterilor și deciziilor pentru modificarea legislației privind alegerile.

Am dorit, într-adevăr, și am organizat consultarea cu partidele politice pentru a vedea în ce măsură există sau nu o majoritate în Parlament pentru modificarea acestei legi și în ce măsură Guvernul poate să contribuie la acest proces în condițiile în care ar exista o majoritate. Pentru că, în cele din urmă, fie că e vorba de o ordonanță de urgență care ar modifica această legislație sau asumarea răspunderii Guvernului, ambele instrumente sunt instrumente care aduc Guvernul în fața Parlamentului, așa încât tot o majoritate este cea care tranșează. Deci Guvernul, oricum, singur, în sistemul democratic în care ne aflăm, nu poate să intervină și să modifice definitiv o legislație fără acordul Parlamentului și, din acest punct de vedere, existența unei majorități mi se pare esențială.

Din discuția cu partidele pe care am avut-o nu a reieșit o opoziție fermă la ideea de alegeri locale în două tururi, chiar dacă s-au expus și argumente pro și argumente contra.

S-au exprimat, în schimb, păreri diferite, relative la oportunitatea modificării legislației, acum, în acest moment. Și eu cred că aici ar fi trebuit sau ar trebui să se concentreze discuția între cei care doresc să modifice legislația și ceilalți, deci, dacă este sau nu oportună modificarea acum, pentru că, încă o dată, o majoritate dintre partidele cu care eu am discutat, nu am avut impresia că au exprimat opinii ferme, contrare ideii de alegeri în două tururi pentru alegerile locale.

Partidul sau partidele care doresc modificarea legislației acum trebuie să-și asume și această dezbatere și să o conducă așa cum o fac și cu dezbaterea actuală, nu culpabilizând Guvernul că nu dorește să folosească instrumente de modificare a legii, sistem de modificare a legii pe care în urmă cu ceva vreme îl contestau, când guverne precedente le-au folosit.

În ceea ce privește votul prin corespondență, Guvernul este preocupat de organizarea votului în diaspora, în condițiile în care Legile nr. 208 și nr. 288 din 2015 introduc numeroase noutăți.

Conform acestei noi legislații, Autoritatea Electorală Permanentă, aflată în coordonarea Parlamentului, capătă responsabilități semnificativ mărite față de alegerile precedente și mi se pare important să subliniez acest lucru, pentru că responsabilitatea privind organizarea acestor alegeri este împărțită între Guvern și Autoritatea Electorală Permanentă.

Preocuparea noastră nu se situează doar la nivelul elementelor de noutate privind votul prin corespondență, care sunt importante, ci vizează și elementele de noutate aduse votului în străinătate, la secțiile de votare.

Se lucrează în prezent la pachetul de legislație secundară care trebuie adoptat în perioada imediat următoare și avem un prim pachet al acestei legislații secundare, hotărâri de Guvern, la propunerea Autorității Electorale Permanente, care vor trebui adoptate până la sfârșitul săptămânii viitoare și care sunt acum în proces de avizare, după care vom avea o a doua perioadă care se va concentra pe înscrierea în Registrul electoral pentru cei care au reședință sau domiciliu în afara țării și, prin această înscriere în Registrul electoral, electorii vor putea să opteze pentru votul la urne sau pentru votul prin corespondență.

În principiu, această înscriere în Registrul electoral va rămâne deschisă până la sfârșitul lui iulie sau august, când vom veni cu o hotărâre de Guvern prin care să decidem data alegerilor parlamentare.

Pe de altă parte, Ministerul de Externe a supus deja consultării publice lista documentelor doveditoare a reședinței în străinătate, astfel încât cetățenii să poată să facă completări, pentru că dorim ca cetățenii care doresc să voteze în străinătate să o poată face într-un număr cât mai mare.

În paralel, Ministerul de Externe împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă au început deja campania de informare cu privire la votul prin corespondență. Sunt folosite aici modalități multiple, atât întâlniri directe cu electorii, mai ales în țările unde avem comunități de români, puternice, importante, dar și instrumente legate de rețelele de socializare și internet prin care vom pune la dispoziție celor interesați toate informațiile necesare pentru acest lucru. Această campanie va continua până înainte de alegeri.

O a treia etapă va începe după stabilirea datei alegerilor parlamentare, când va intra în joc, pe lângă Autoritatea Electorală Permanentă, și Ministerul de Externe, care are responsabilități în organizarea alegerilor în afara țării, și Poșta Română, care, conform legii, are atribuții legate de pregătirea corespondenței prin care electoratul care va decide sau care va face alegerea să folosească votul prin corespondență va trebui s-o folosească.

Și aici, la fel, Poșta Română este pregătită să își asume aceste responsabilități care vor începe în momentul în care vom ști câți dintre alegători s-au înscris în Registrul electoral și au optat pentru votul prin corespondență. În funcție de Registrul electoral și de aceste opțiuni, Poșta Română va pregăti documentele necesare.

Vreau să spun, în încheiere, că Guvernul este în măsură să pună la dispoziția Parlamentului, în zilele următoare, până la sfârșitul acestei săptămâni, planul de măsuri mai detaliat privind pregătirea pentru votul prin corespondență, să vedeți și să puteți urmări toate etapele pe care ne propunem să le implementăm, conform obligațiilor care revin din legislația pe care ați adoptat-o.

Doresc însă să subliniez încă o dată, în încheiere, că responsabilitățile sunt împărțite între Guvern și Autoritatea Electorală Permanentă, care, pentru prima dată, are responsabilități consistente în pregătirea acestor alegeri și că, pentru a avea o imagine mai completă a pregătirilor pentru alegeri, o discuție a Parlamentului cu Autoritatea Electorală Permanentă ar putea fi utilă în completarea acestei intervenții pe care am avut-o eu astăzi.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule prim-ministru.

Urmează dezbateri din partea grupurilor parlamentare și a deputaților neafiliați. Fiecare grup are la dispoziție cinci minute și deputații neafiliați două.

Dau cuvântul domnului Ion Răducanu, de la Grupul parlamentar al UNPR.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion Răducanu:

Stimate domnule prim-ministru,

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Benjamin Franklin spunea: "Democrația înseamnă doi lupi și un miel care votează meniul pe care-l vor servi la masă. Libertatea este, însă, un miel bine înarmat care contestă votul."

Așa cum afirma Benjamin Franklin, democrația își găsește limita în existența libertății.

În situația adoptării unei ordonanțe de urgență privind impunerea alegerilor locale în două tururi de scrutin, deși la prima vedere este democratic, există o limită. Regulile nu se pot schimba pe parcursul jocului și nimeni nu poate încălca libertatea de a contesta această decizie ca fiind contrară însăși democrației.

În cele ce urmează, o să vă expun câteva argumente pentru care această idee mi se pare revolută.

Comisia de la Veneția, Comisia Europeană pentru Democrație prin Drept, emite recomandări în domenii ce țin de legislația electorală și democrație.

În 2010, în cadrul celei de-a patra reuniuni ce a avut loc la Veneția, comisia reține faptul că, citez: "Orice reformă care vizează legislația electorală ce urmează a se aplica unor alegeri trebuie să aibă loc suficient de devreme pentru a fi cu adevărat aplicabilă, nefiind conform a se aplica aceste modificări cu mai puțin de un an înainte de alegeri."

Decizia Curții Constituționale nr. 682/2012 a statuat faptul că pot fi acceptate excepții de la regula de un an, doar dacă este necesar să fie remediate pe cale legislativă probleme neprevăzute sau pentru a rectifica legislația electorală, acolo unde aceasta ar aduce atingere drepturilor recunoscute la nivel internațional.

Această modificare se impune, așadar, cu cel puțin un an înainte de alegeri și prin proceduri democratice, ceea ce se traduce prin procedură parlamentară și nu în reglementarea prin intermediul ordonanței de urgență, care nu implică dezbateri reale pentru adoptarea acesteia și care nici nu justifică urgența, conform textului constituțional.

Impunerea a două tururi de scrutin pentru alegerile locale nu își justifică urgența, având în vedere că PL-x 365/2015, devenit ulterior Legea nr. 115/2015, a fost adoptat doar cu câteva luni în urmă, în mai 2015, fiind votat de 278 de deputați.

Aș dori să reamintesc colegilor mei din PNL că, într-adevăr, au susținut un amendament prin care doreau alegerea primarilor în două tururi de scrutin.

În data de 6 mai 2015, un număr de 60 de deputați ai PNL, din totalul de 115 deputați ai PNL, au votat acest amendament. Un simplu calcul de aritmetică ne spune că acest lucru însemna doar 52%.

De asemenea, din cei trei deputați ai PNL care au semnat proiectul de lege, doar doi l-au și votat, ceea ce denotă lipsa de consecvență vădită.

Ce să mai înțelegem din asta? Că ați avut nevoie de zece luni pentru a iniția o dezbatere parlamentară pe tema lansată azi?

Dacă ar fi existat o voință reală, tema ar fi trebui dezbătută începând cu 2013, pe baza presupusei nemulțumiri a cetățenilor, care s-au simțit nereprezentați la alegerile din 2012, de când s-a înființat Comisia comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, nu acum, în preajma alegerilor.

De asemenea, dacă marșăm pe argumente ce țin de oportunitate, o asemenea soluție nu este întocmai oportună cu următoarele considerente.

Un argument de ordin economic împotriva introducerii alegerilor în două tururi de scrutin ar fi acela că automat această modificare implică cheltuieli mai mari pentru bugetul de stat.

Este unanim cunoscut exemplul Marii Britanii, un exemplu puternic pentru democrație, unde predomină sistemul uninominal cu un singur tur de scrutin, în care candidatul care învinge într-o anumită circumscripție câștigă, indiferent cât de mic e avantajul său, ceea ce conduce automat și la stabilitate pe scena politică.

Mecanismul de vot cu un singur tur de scrutin este mai ușor de înțeles de cetățeni, prin prisma simplității acestuia, iar alegerea unui candidat dintr-un singur tur reprezintă probarea capacității acestuia de a convinge electoratul, testul important prin care se consideră că cel ales este potrivit pentru funcția pentru care candidează.

O măsură durabilă și care justifică într-adevăr implicațiile favorabile asupra cetățenilor ar fi introducerea votului obligatoriu. În acest caz, s-ar reduce șansele de fraudare a alegerilor, mai ales nu vor mai exista voturi false, adică nu se va mai vota în numele celor care nu sunt prezenți. În plus, politicienilor le-ar fi mult mai greu să cumpere voturi și să manipuleze rezultatul alegerilor, în condițiile în care ar vota o țară întreagă. În acest fel, s-ar valida însăși esența democrației, domnia majorității.

Responsabilizarea cetățenilor, prin impunerea ca obligatorie a îndeplinirii îndatoririlor cetățenești, este primul pas în asigurarea unei bune reprezentativități, votul obligatoriu fiind o soluție în acest sens.

Un critic renumit spunea: "Oficialii proști sunt aleși de cetățenii buni care nu votează." Însă, prin implementarea sistemului de vot obligatoriu, lucrurile pot evolua în așa măsură, încât acest citat să nu-și mai găsească aplicabilitatea.

Noi, deputații UNPR, putem afirma un singur lucru: suntem consecvenți principiilor noastre, siguranța și stabilitatea întemeiate pe respectarea Constituției și legilor fiind două dintre ele. (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupului ALDE, domnul deputat Vicențiu-Mircea Irimie. Vă rog, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Vicențiu-Mircea Irimie:

Domnule prim-ministru al României,

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Distinse oficialități și onorată asistență,

În momentul de față, Grupul parlamentar ALDE nu susține modificarea Legii alegerilor locale, întrucât nu este democratic, nu este corect și nu este în litera deciziilor Curții Constituționale să schimbăm regulile electorale în an electoral.

Reamintim colegilor din Camera Deputaților și informăm pe domnul prim-ministru Dacian Cioloș că Grupul ALDE a susținut atât în Comisia de Cod electoral, cât și în dezbaterile din plen, de la începutul anului 2015, alegerea primarilor din două tururi de scrutin. Suntem total de acord ca după anul electoral 2016 să relansăm dezbaterile în ceea ce privește alegerea primarilor în două tururi, această modalitate de alegere a primarilor conferă alesului local reprezentativitate, legitimitate, autoritate și susținere din partea comunității pentru derularea programului de dezvoltare din cadrul localității.

De asemenea, apreciem că propunerea Partidului Național Liberal de modificare a Legii electorale în sensul alegerii primarului din două tururi de scrutin denotă disperare și arată că socotelile electorale ale PNL raportate la alegerile locale din iunie 2016 indică un dezastru în mare parte din circumscripțiile electorale. Remarcăm și dublul mesaj al celor din PNL, întrucât în mai 2015, alături de largă majoritate din Parlament, au votat o lege electorală ce prevede alegerea primarilor dintr-un singur tur de scrutin, iar acum, pe o argumentație ce vrea să fie suprapusă agendei cetățeanului, susțin alegerea primarilor din două tururi.

Doamnelor și domnilor,

Considerăm ca incorectă și nedemocratică presiunea pusă pe actualul guvern și implicit pe domnul premier Dacian Cioloș de către liderii Partidului Național Liberal, pentru ca Executivul să găsească o soluție de modificare a Legii electorale a alegerilor locale, rezolvarea situației fiind în acest moment un proiect legislativ depus și dezbătut în cele două Camere ale Parlamentului și ulterior care va întruni majoritatea.

Dragi colegi,

În concluzie, Grupul parlamentar ALDE din Camera Deputaților este total împotriva modificării Legii electorale în timpul anului electoral, atât prin ordonanță de urgență emisă de Guvern, cât și prin asumarea răspunderii Guvernului, instrumente de inițiativă legislativă ce scurtcircuitează Parlamentul.

Vă mulțumesc mult.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

O chestiune procedurală: întrucât regulamentul spune că un singur reprezentant al deputaților neafiliați are dreptul la luat cuvânt și am trei înscrieri, vă rog, până când dau cuvântul următorului vorbitor, să vă puneți de acord cine vorbește din partea dumneavoastră.

Domnul Ludovic Orban, din partea PNL.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Domnule prim-ministru,

Stimate colege, stimați colegi,

Am înțeles răspunsul premierului, care ne-a anunțat că nu consideră că este normal, constituțional, legitim să modifice legislația electorală prin ordonanță de urgență. În mod evident, nu înțeleg luările de cuvânt ale unor părți ale fostului guvern care ne spun astăzi că nu e normal să modifici legislația electorală în an electoral.

Vă readuc aminte, domnilor de la PSD, ALDE și UNPR, că ați făcut parte dintr-un guvern care a modificat Legea alegerilor prezidențiale cu două luni înaintea alegerilor prezidențiale, prin intermediul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 45.

Domnule prim-ministru,

Asumarea unei funcții de demnitate publică vă conferă responsabilitatea de om de stat. Presupune asumarea unor riscuri, inclusiv riscul de a pierde funcția. Dumneavoastră, după opinia mea, domnule prim-ministru, nu trebuie să țineți cont de ce spun partidele parlamentare.

În primul rând, trebuie să țineți cont de ceea ce spun cetățenii care sunt aceia care își doresc în proporție de peste 70% ca alegerea primarului să se facă cu 50% plus unu. Sigur vă respect decizia, dar permiteți-mi să vă spun câteva lucruri. Sunteți Guvernul care veți organiza alegerile locale din acest an. Partidele nu pornesc cu o șansă egală în aceste alegeri.

Vă readuc aminte că 500 de primari și-au schimbat culoarea politică, fiind mituiți de Guvernul PSD, de Ponta și de Dragnea, cu alocări din resurse publice, din Fondul de rezervă al Guvernului și prin intermediul Ordonanței de urgență nr. 28.

Curtea de Conturi a făcut raport în care a sesizat clar ilegalitatea alocărilor din Fondul de Rezervă al Guvernului, sesizând faptul că Guvernul Ponta a mărit de 15 ori Fondul de rezervă al Guvernului și că l-a folosit ca să mituiască primarii care și-au schimbat culoarea politică.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28, domnule prim-ministru... Președintele României a depus plângere penală împotriva ministrului dezvoltării pentru alocarea arbitrară, pentru folosirea resurselor publice ca mită pentru încurajarea traseismului politic și pentru trecerea a 500 de primari în barca PSD pentru a-l susține pe Victor Ponta premier.

Domnule prim-ministru, trebuie să organizați alegeri corecte. Dumneavoastră și miniștrii din cabinetul dumneavoastră nu sunteți membri PSD, dar aveți sub dumneavoastră secretari de stat, secretari generali, secretari generali adjuncți, directori generali de ministere, prefecți, reprezentanții Guvernului în teritoriu, șefi de deconcentrate care sunt membri ai PSD și care au fost puși în funcții în perioada guvernării PSD. Nu puteți asigura alegeri corecte atât timp cât îi veți menține în funcție pe ei.

Vă spun că de la poștaș până la șef de post, de la director de școală până la agent sanitar veterinar fac campanie pentru PSD. Șefii de post s-au transformat în agenți electorali, directorii de școli, asemenea. Cum vreți să organizați alegeri corecte, atâta timp cât oameni care ocupă funcții publice sunt puși de PSD și fac pe față campania pentru PSD și nimeni nu le dă peste degete, pentru a-i determina să aplice legea?! Nu-i înțeleg... (Aplauze.)

Nu-i înțeleg pe cei de la ALDE și pe cei de la UNPR, ce le-a luat mințile, cum își pot imagina ei că pot să câștige alegerile locale într-un tur într-o singură localitate?!

Vă spun, domnilor, nu aveți șanse să câștigați în nicio localitate, pentru că, în conformitate cu legea, așa cum este ea organizată, deja rețelele de cumpărare a voturilor, rețelele de influențare coercitivă a voturilor sunt puse în mișcare de primarii care, în marea lor majoritate, se comportă ca niște satrapi locali și își bat joc de beneficiarii ajutorului social, își bat joc de toți oamenii care au nevoi la primărie pentru a-i determina să voteze, împotriva voinței, cu primarii PSD în funcție, în număr de aproape 2000.

Nu vom avea alegeri locale corecte, domnule prim-ministru, dacă nu veți înțelege realitatea de la firul ierbii, iar realitatea de la firul ierbii vă spune foarte clar. Dacă lăsați lucrurile așa, nu faceți altceva decât să avantajați PSD-ul în alegerile locale și mai ales să dezavantajați democrația...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

... și dreptul cetățenilor de a-și alege niște oameni onești în fruntea urbei, care să asigure dezvoltarea localității, și nu îmbogățirea proprie a lor și a clanurilor care-i susțin.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog. Domnul deputat Marian Neacșu, Grupul parlamentar al PSD.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Marian Neacșu:

Domnule prim-ministru,

Domnule ministru,

Domnule președinte de ședință,

Domnule președinte Dragnea, de partid,

Doamnă președinte Gorghiu, acolo unde sunteți, inițiator al acestui demers, la care ați ales să nu fiți prezentă, dacă tot discuta de citat unul dintre colegii mei antevorbitori, parcă îmi aduc aminte că se spunea că tonul face muzica. Mă rog, unii dintre cei care au fost aici la microfon se pricep mai bine la muzică decât la discursuri... (Râsete, aplauze.), dar eu chiar cred că nu tonul face muzica și nu modalitatea asta de a adresa primului-ministru al României, pe care tu l-ai invitat la tine în casă ca să spui ce te doare. Dacă te doare foarte tare și o spui pe tonul ăsta, poate că aș putea să înțeleg. Da, asta înseamnă într-adevăr că vă doare foarte tare. De ce, nu prea mai știu... și nici n-are rost să mă faceți să înțeleg lucrul acesta. Dar faptul pe care l-am desprins din discursul primului ministru, că o anumită forță politică, și în marea sa înțelepciune n-a nominalizat-o, face presiuni politice asupra unui guvern tehnocrat ca să obțină un scop politic, da, lucrul acesta este de factură să mă îngrijoreze.

Mă bucură, domnule prim-ministru, că ați ales această soluție a neimplicării într-un demers eminamente politic, pentru că ăsta este un demers eminamente politic. Este o lege pe care am dezbătut-o o mulțime de timp în comisia special creată pentru asta, pentru că, vă aduceți aminte bine, am creat o comisie special pentru acest pachet legislativ. Am discutat în comisie, am discutat în plen, am votat aproape în unanimitate.

Președintele, acolo unde a avut rezerve, a retrimis una dintre legile respective la reexaminare, și vă aduceți aminte lucrul acesta, pe celelalte și le-a asumat inclusiv Domnia Sa.

Care este argumentul pentru care venim acum la zece luni distanță să spunem că prevederile din respectiva lege sunt nedemocratice, că sunt neconstituționale... Spuneți mai degrabă că vă sunt dezavantajoase.

În calculele dumneavoastră politice și pe care vi le fac analiștii care vă fac socotelile pentru alegerile locale vă spun că pierdeți și acum încercăm să schimbăm regulile... Poate că e mai bine să fim sinceri. Încercați și exercițiul de sinceritate, cred că v-ar ieși mai bine! PSD-ul n-a respins niciodată și nici nu respinge în continuare ideea alegerii primarilor în două tururi de scrutin, dar dezbaterea pe această temă extrem de importantă trebuie să se facă aici, în principalul for deliberativ al țării și, în opinia mea de parlamentar aflat la al doilea mandat și cu oarecare experiență, îndrăznesc să afirm că legitimitatea unui Parlament la final de mandat este, teoretic măcar, mai mică decât legitimitatea unuia care va fi ales la... absolut legitim în opinia mea, la alegerile din noiembrie, probabil, anul acesta.

Credeam că dincolo de aceste teme electorale vom discuta și despre faptul că Guvernul Cioloș ne-a trimis acest consistent plan de priorități sociale. Unii dintre noi l-am citit cu multă atenție.

Eu îndrăznesc să cred, domnule prim-ministru, că ăsta este lucrul de care trebuie să vă țineți. Asta este agenda cetățeanului, mă rog, probabil că a unora dintre cetățenii PNL nu neapărat, sunt celelalte teme care au fost lansate în spațiul public, dar pe toți ceilalți lucrurile astea îi interesează: despre sănătate, și vedeți discuțiile care sunt în această perioadă, despre salarii, despre pensii, despre învățământ, cred că mai puțin despre modul în care sunt aleși primarii. Iar dacă credeți că nu sunt aleși bine sau nu vor fi aleși bine, probabil că urnele peste trei luni și jumătate, peste o sută și ceva de zile, vor reflecta această realitate.

Câteva cuvinte și despre votul prin corespondență.

În prezentarea Domniei Sale, domnul lider al Grupului parlamentar PNL, Nicolăescu, a avut o jumătate de abordare electoralistă și una electorală. Cea electoralistă cred că am criticat-o și e cea care se referă la votul în două tururi pentru primari. Cealaltă, acolo n-am găsit nicio serie de critici, chiar nu văd ce era de criticat. Ne-am așezat cu toții, am elaborat acest proiect legislativ, ni l-am asumat noi în momentul în care ați ales să dezertați de la președinția comisiei respective și s-o lăsați de izbeliște încercând să aruncați vina pe noi că nu vă ducem la capăt acest demers. Până la urmă, cum-necum, am scos-o la capăt, împreună, recunosc, așa cum facem atunci când, într-adevăr, vrem să urmărim interesul general. Dar acum scopurile dumneavoastră politice v-au trădat de data asta. Și sunt convins că pe 5 iunie, dacă aia va fi data alegerilor, cei care nu vă vor trăda, dar vă vor trage la răspundere, vor fi cetățenii care vor vota. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dau cuvântul din partea neafiliaților.

Cine vorbește? Domnule deputat, înscrieți-vă la cuvânt aici, că eu nu pot să iau așa, după mână. Vă rog, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Mihai-Răzvan Sturzu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Domnule prim-ministru,

Mă bucur foarte mult că sunteți astăzi aici în aceeași sală în care o majoritate hotărâtă, formată din PSD și PNL, în principal, a votat cu încredere Guvernul pe care dumneavoastră l-ați propus.

Permiteți-mi să citez din Programul dumneavoastră de guvernare care, din câte înțeleg eu, ar trebui să fie legea care să vă îndrume pe acest drum greu al guvernării. Citez: "Amendarea de urgență a legislației electorale, cu stabilirea a două tururi de scrutin pentru alegerile de primari și președinți de consilii județene, eliminarea pragului pentru consiliile locale, reducerea numărului de semnături pentru independenți, posibilitatea asocierii unor independenți pe liste pentru consiliile locale, facilitarea creării de secții de votare pentru diaspora, acolo unde există o prezență semnificativă a cetățenilor români."

Am o singură rugăminte, domnule prim-ministru: respectați-vă programul de guvernare.

Am o singură rugăminte, domnule Dragnea, domnule Blaga, care sunteți absent, respectați-vă votul pe care l-ați dat. Dacă acest lucru l-ați votat, vă rog să-l respectați, dincolo de orice șmecherii, dincolo de orice chichițe din acestea care să vă mai asigure încă patru ani în fruntea unor autorități publice locale.

Dacă lucrurile vor rămâne așa, domnule Cioloș, îmi pare rău să vă spun că nu ați înțeles ceea ce oamenii din stradă v-au spus. Oamenii din stradă n-au cerut pensii mai mari, n-au cerut fonduri europene mai multe, au cerut democrație în România, iar prețul pentru democrație nu este niciodată prea mare, pentru că pentru democrație au murit oameni la Revoluție, părinții și frații noștri mai mari.

Prin urmare - nu am decât două minute astăzi - vă rog frumos, domnule prim-ministru Cioloș, să vă readuceți aminte de momentele în care dumneavoastră ați fost instalat la Palatul Victoria și care au fost resorturile care v-au dus pe dumneavoastră acolo. În niciun caz partidele care sunt azi în Parlament...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Mihai-Răzvan Sturzu:

Închei, domnule președinte.

...ci strigătul oamenilor din stradă și nevoia lor pentru democrație. Dacă aveți curaj, veți rămâne în istorie, dacă nu, PSD și PDL vor câștiga în continuare.

Vă mulțumesc mult.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Vă rog, domnule președinte.

Drept la replică, domnul deputat Dragnea.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Domnule prim-ministru,

Domnule președinte de ședință,

Noi am hotărât ca astăzi să aibă intervenție liderul de grup, secretarul general al partidului, și a fost foarte bine. Nu țineam neapărat să vorbesc, dar... și nu vreau să vorbesc împotriva cuiva, ci doar pentru rigoare pentru că constat că încă mai sunt mulți care vorbesc mai mult decât citesc.

Domnule Sturzu, cu tot respectul uriaș pe care vi-l port, ați făcut o mare gafă, ați citit un document care nu există. În Programul de guvernare al Guvernului Cioloș, varianta oficială adoptată, nu există această prevedere. Și sfatul meu pentru toată lumea este: uitați-vă pe documentele oficiale, pentru că boala asta în care ne hrănim cu "informații adevărate" de pe surse, de pe internet, fără să consultăm documentele oficiale, produce foarte multe efecte negative asupra sănătății unora, sănătății, în general.

În ceea ce privește afirmațiile din partea colegilor de la PNL, eu am constatat, eu și colegii mei, că de fapt, astăzi, într-adevăr au avut curajul să spună adevărul. N-au nicio legătură cu așa-numita dorință din societate. N-au nicio legătură cu așa-numita dorință a lor de a mări democrația în România. Au spus foarte clar că vor să modifice legislația electorală ca să aibă avantaje mai mari la alegerile locale. Le dorim succes!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog. Drept la replică la...?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Stimați colegi,

N-are rost să purtăm o dezbatere sterilă, pentru că nimănui nu-i folosește.

Politicianismul, din păcate, se manifestă deseori în această sală și e păcat. Dar un singur lucru trebuie spus totuși pentru adevăr, nu pentru altceva. Putem fi acuzați de orice. Toți parlamentarii, dar cel puțin noi, cei de la PNL, suntem consecvenți dintotdeauna pentru votul în două tururi la primari. (Vociferări.)

Nu întâmplător când s-a votat proiectul de lege am avut amendament, nu întâmplător am reluat acest subiect, nu întâmplător astăzi îl discutăm. Restul, să spună fiecare ce dorește. Dar cetățeanul sunt convins că înțelege exact ce trebuie și va vota cum trebuie.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Dau cuvântul domnului deputat Kelemen Hunor, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Kelemen Hunor:

Domnule președinte de ședință, vă mulțumesc. Și am vrut să vă mulțumesc că mi-ați făcut onoarea să vorbesc după neafiliați, dar intervenția domnului președinte Dragnea v-a salvat, v-ați scos într-un fel.

Domnule prim-ministru,

Doamnelor și domnilor,

UDMR a avut o poziție consecventă în această chestiune și nu mai este posibilă, spunem noi, modificarea legislației electorale. Nu mai este posibilă, dacă suntem oameni serioși, dacă suntem oameni corecți, dacă suntem oameni onești și responsabili. Și avem și câteva argumente în sprijinul acestei afirmații, când spunem că suntem consecvenți, fiindcă am spus de la bun început.

În primul rând, chestiunea democrației. Cum este mai democratic, dacă primarul este ales după un singur tur de scrutin sau dacă este ales după al doilea tur de scrutin. Altfel zis, are vreo legătură cu democrația? Nu are nicio legătură directă, doamnelor și domnilor. Este sută la sută democratic și așa, și așa, și dacă avem un singur tur de scrutin, și dacă sunt două tururi de scrutin. Și, aș putea să vă dau două exemple, poate n-au nicio legătură cu primarii noștri.

În Statele Unite ale Americii, în acest an sunt alegerile prezidențiale și nu numai. Este adevărat că Președintele Statelor Unite este ales după un singur tur de scrutin, prin intermediul unui colegiu electoral, dar nimeni nu poate spune că Statele Unite au un deficit de democrație.

În Franța, Președintele este ales în două tururi de scrutin, dacă din primul tur niciun candidat nu a obținut majoritatea. Ambele state sunt democratice, deci nu se poate spune că ar avea o legătură directă cu democrația faptul că primarul este ales după un singur tur sau după două tururi de scrutin, dar ar fi la fel de democratic dacă primarul ar fi ales de către consiliul local. Sunt state unde primarul așa este ales.

Un alt argument se construiește în jurul chestiunii legitimității. Cât de legitim este un primar ales într-un singur tur de scrutin, față de unul care este ales în al doilea tur de scrutin. S-ar putea accepta că ar exista o legitimitate mai consistentă în cazul primarului ales după două tururi de scrutin. Dar am și un contraargument.

În primul tur de scrutin alegătorii, cei care se duc la alegeri - și treaba noastră este să meargă cât mai mulți, să se prezinte la urne cât mai mulți cetățeni - se duc la vot pentru a alege pe cineva, pentru a alege un candidat, pentru a alege un program.

În turul 2, după niște înțelegeri mai puțin transparente, de foarte multe ori, fără să facem generalizări, oamenii se duc și votează împotriva cuiva. Sigur, putem accepta, totuși: legitimitatea este mai consistentă, cu o precizare. Orice legitimitate trebuie constituită pe o bază morală suficient de puternică. Și aici intervine un al treilea argument. Cât de moral este să schimbi regulile jocului în timpul jocului? Cât de moral este să nu ții cont de decizia Curții Constituționale, de data aceasta de Decizia nr. 51 din 2012? Putem discuta dacă acea decizie era una corectă, argumentul cu recomandarea Comisiei de la Veneția era suficient de bun, dar nu putem contesta o decizie a Curții Constituționale, fără să punem în paranteză seriozitatea și greutatea instituției în sistemul nostru de drept.

Doamnelor și domnilor deputați,

De ani de zile se vorbește de o boală cronică a sistemului nostru legislativ: incoerența, lipsa de predictibilitate. Legislația se schimbă prea des, prea brusc, prea abrupt, de la o zi la alta, mai în toate domeniile sociopolitice și economice.

Sunt ferm convins că dacă ceva dăunează grav democrației sigur că este și lipsa de predictibilitate. Cine ne va crede oameni serioși, dacă vede că, în funcție de interesul politic al unuia sau al altuia, noi schimbăm legislația electorală cu mai puțin de patru luni înainte de campania electorală propriu-zisă, schimbăm sistemul, schimbăm modalitatea, schimbăm regulile jocului.

Anul trecut, cu o majoritate zdrobitoare de 89%, a fost votată Legea privind alegerile locale, Legea nr. 115/2015. Sunt de acord cu premierul Cioloș când spune că Guvernul nici prin ordonanță de urgență, nici prin angajarea răspunderii nu dorește și nu poate interveni în acest moment în modificarea sistemului electoral.

Trebuie să ne împăcăm cu toții că, dacă anul trecut în mai am votat această lege, trebuie să mergem în campanie electorală pe baza legii votate, și nu altfel. Și când e vorba de alegerile locale, și când e vorba de alegerile parlamentare, cu votul prin corespondență cu tot.

Vă mulțumesc pentru atenția dumneavoastră. (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Îmi cer scuze, să știți că n-a fost cu intenție, după deputații neafiliați, chiar erați primul vorbitor în programul meu, dar nu erați în sală.

Doamna Alina Gorghiu, drept la replică.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Alina-Ștefania Gorghiu:

N-aș fi venit la microfon dacă aleșii bărbați din PSD n-ar fi găsit de cuviință să se preocupe de alte subiecte decât de subiectul dezbaterii. Eu îmi cer scuze pentru întârziere. Am fost la niște întâlniri chiar cu niște ONG-uri care solicită Avocatului Poporului alegerea primarilor în două tururi, surprinzător, și știu că aolelile astea din sală sunt de fiecare dată când se discută cu ONG-urile, dar eu am obligația să fac discuția cu societatea civilă și ar trebui cu toții să respectăm acest dialog.

Acum vreau să vă spun un lucru foarte pe scurt legat de faptul că mi se pare o ipocrizie de nota zece ce face PSD-ul și în Cameră și în Senat. Nu am o problemă de momentul acesta cu Guvernul României care a ales să țină distanță, dar am o problemă cu faptul că un grup parlamentar refuză să dezbată o lege, atât în Cameră, cât și în Senat. Vedeți ce se întâmplă astăzi în Senat: au trimis legea înapoi la comisii pentru că le este frică să-și asume un vot în plen. Asumați-vă, domnilor! Zi bună! (Aplauze.)

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

Încheiem dezbaterile.

Dau cuvântul domnului prim-ministru Dacian Cioloș pentru a răspunde intervențiilor.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Mihai-Răzvan Sturzu (din sală):

Drept la replică la replică.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu există drept la replică la replică.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Dacian Cioloș:

Mulțumesc.

Vreau să vă spun după această dezbatere, eu personal, ca prim-ministru, eu înțeleg așteptările cetățenilor care doresc revenirea la alegeri locale în două tururi. Am spus-o deja public și doresc s-o spun aici ca să fie lucrurile clare în ceea ce privește opțiunea mea.

Pe de altă parte, domnul Orban vorbea de oameni de stat. Eu, în calitate de prim-ministru și ca om de stat, consider că trebuie să țin Guvernul departe de dispute politice în apropierea campaniei electorale dacă vreau să merg cu mandatul acestui Guvern până la capăt, până la sfârșitul anului și să duc la îndeplinire angajamentele pe care mi le-am luat în programul de guvernare, domnule Sturzu, și angajamente pe care le-am luat în programul de guvernare aprobat de acest Parlament, nu altele. Ce ați citat dumneavoastră, da, a fost, într-o primă fază, a fost unul din subiectele...n-a fost în programul adoptat de Guvern..., de Parlament.

Sigur, am avut, într-o primă variantă, am avut aceste propuneri pe care le-am făcut partidelor politice și când am constatat că nu există preocupare și că nu există majoritate în Parlament, Parlamentul trebuia să voteze acest program de guvernare și să voteze Guvernul, am constatat că nu există majoritate în Parlament pentru a susține aceste idei, le-am retras. Asta nu înseamnă..., în fața conștiinței mele, cum vă spun, consider că această dezbatere ar trebui să aibă loc și eu cred că o dezbatere reală în Parlament pe acest subiect, pe proiectele de lege existente care sunt depuse în Parlament în momentul de față ar fi o dovadă de respect față de acești cetățeni care-și doresc alegeri în două tururi.

Nu știu care va fi deznodământul acestei discuții, acestei dezbateri și al votului în Parlament, dar eu cred că pentru toți cei care doresc o creștere a încrederii cetățenilor în Parlament și în capacitatea Parlamentului de a reprezenta dezbaterea din societate, o astfel de discuție și o asumare în Parlament a unui vot pe aceste proiecte de legi nu ar face decât să ducă la un câștig pentru democrație în România, mai ales în aceste momente în care există din partea societății o dorință de evoluție din acest punct de vedere și oamenii își asumă puncte de vedere.

Dar nu am considerat ca fiind util în acest proces democratic ca Guvernul să vină prin ordonanțe de urgență și să impună aceste puncte de vedere, pentru că același comportament atunci când s-au modificat prin ordonanțe de urgență legea privind alegerea președintelui sau legea privind primarii, migrația, trecerea primarilor de la un partid la altul, acest comportament al Guvernului, în vremea respectivă, a fost contestat, inclusiv din Parlament.

Deci, eu cred că avem nevoie de un punct zero, de un punct de plecare în care fiecare instituție să-și asume din punct de vedere democratic rolul pe care-l are în acest sistem democratic și din acest motiv nu am vrut să intru în acest joc, dar, încă o dată, cred că o discuție pe proiectele de lege privind votul în două tururi care sunt în Parlament nu ar face decât bine democrației din România.

Legat de votul multiplu. Aici vreau să spun că pentru alegerile locale deja pregătim punerea în aplicare pentru prima dată a unui sistem informatic care va lucra în timp real, care va avea terminale în secțiile de votare și unde intenția este de a înregistra fiecare votant cu cartea lui de identitate pentru a evita votul multiplu, deci, această bază de date care a fost pusă la punct de Serviciul de Telecomunicații Speciale, care a fost testată și se află acum în fază de testare finală ne va permite să identificăm tendința sau intenția de vot multiplu pentru același tip de alegeri.

Legat de organizarea alegerilor cu oamenii fostului Guvern, vreau să vă spun că în cea mai mare parte secretarii de stat au fost schimbați, nu pentru că ar fi aparținut unui partid sau altul, ci pentru că asta a fost înțelegerea cu miniștrii pe care i-am propus în Guvern, să le permit să-și aleagă colaboratorii cu care vor să lucreze și în cea mai mare parte secretarii de stat au fost schimbați și chiar și celor care au rămas le-am pus clar în vedere că indiferent dacă aparțin sau nu unui partid politic, pe perioada mandatului acestui Guvern, le cer să nu facă politică de partid dacă vor să rămână în Guvern ca și secretari de stat și acolo unde voi constata că sunt secretari de stat care doresc să facă politică de partid, îi voi invita să meargă să facă în partide și nu în Guvern. Deci ăsta a fost un mesaj foarte clar pe care l-am transmis.

La fel, prefecții se află în evaluare. O parte din ei vor fi schimbați datorită lipsei de performanță, cel puțin așa cum înțeleg eu ca prim-ministru performanța, și oricum toți acei prefecți sau subprefecți care au intenția să participe la alegeri, într-un fel sau altul, vor fi invitați să-și părăsească posturile pe care le au în momentul de față.

Funcționarii publici se supun altor legi mult mai stricte, din acest punct de vedere, inclusiv aceea de a le impune să nu facă politică de partid, chiar dacă eu cred că demn ar fi ca funcționarii publici, dacă vor să facă politică de partid, să se prezinte la alegeri, să se retragă pentru a nu interfera cu activitatea administrativă și a responsabilităților pe care le au, însă tocmai de aceea consider că e nevoie de o reformare a sistemului administrativ din România și vom veni cu propuneri în acest sens în fața dumneavoastră în câteva luni de zile, tocmai pentru asanare a sistemului administrativ și a evita pe viitor astfel de potențiale conflicte între funcția publică, pe de o parte, și activitatea politică, pe de altă parte.

Nu putem avea o administrație performantă care să ducă la existența unui stat puternic atâta timp cât suntem ambigui din acest punct de vedere și aici încă o dată îmi voi asuma programul de guvernare și propunerile pe care le-am făcut acolo, inclusiv în ceea ce privește întărirea încrederii în administrația publică și în funcționarul public și în moralitatea și integritatea acestuia, inclusiv în ceea ce privește comportamentul lui politic.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule prim-ministru.

Încheiem aici dezbaterile politice de astăzi.

Urmează sesiunea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.

Mulțumesc.

 
    Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După pauză.

       

În continuare, ședința a fost condusă de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Continuăm ședința consacrată răspunsurilor la interpelări.

 
Video in format Flash/IOS   Vasile Horga

Prima interpelare la adresa Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, domnul deputat Horga Vasile. Tema interpelării, investițiile în România.

Domnule deputat, vă rog, aveți două minute pentru a prezenta.

Vă rog.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Vasile Horga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am primit cele două răspunsuri la interpelările pe care le-am făcut. Consider că răspunsurile sunt mulțumitoare.

Răspunsul de la Ministerul Dezvoltării și Administrației Publice specifică faptul că în perioada următoare dânșii au aprobat ca toate investițiile care sunt în curs, să fie realizate. Nu se mai fac investiții noi până nu sunt terminate cele existente, lucru îmbucurător, pentru că pentru prima dată aflăm că investițiile care de zeci de ani sunt într-un stadiu de degradare, au șanse mari să fie terminate, ceea ce este un lucru bun pentru România.

Răspunsul de la Ministerul pentru Fonduri Europene este, de asemenea, mulțumitor, în sensul că toate proiectele care nu au fost terminate, au fost analizate și în perioada până în iunie aceste proiecte au angajamentele deja de la ordonatorii de credite că vor fi terminate. S-au găsit și sursele de finanțare pentru terminarea acestor proiecte, astfel încât să nu fim nevoiți ca din luna iunie, dacă aceste proiecte nu vor fi terminate, să restituim sumele integral Uniunii Europene, ceea ce ar fi un lucru dezastruos pentru România în acest moment.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Fac precizarea pentru stenogramă că este prezentă doamna secretar Sirma Caraman și-i mulțumim pentru prezență.

În continuare avem o interpelare adresată Ministerului Afacerilor Interne de domnul deputat Taloș Gheorghe-Mirel la adresa ministerului.

Domnul Taloș este prezent? Nu este prezent.

Este domnul secretar de stat prezent. Mulțumim.

Deci, nefiind prezent domnul deputat, rog, domnule secretar de stat, să lăsați prin departament... Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Gheorghe Marin

Continuăm cu Ministerul Afacerilor Interne, domnul deputat Marin Gheorghe, PSD.

Tema: înființarea unui centru de refugiați în municipiul Câmpulung.

Domnule deputat, vă rog, aveți cuvântul. Două minute.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Gheorghe Marin:

Domnule președinte,

Interpelarea mea se referea la posibilitatea înființării unui centru pentru refugiați în municipiul Câmpulung și era legată de îngrijorarea cetățenilor din zonă. Întrucât situația socio-economică din municipiu nu este foarte bună și există temeri că înființarea acestui centru în municipiul Câmpulung să nu poată să asigure condițiile de integrare pentru cei care vor veni în centru, atunci am solicitat ministerului să ne spună care este situația, dacă s-a luat o decizie și dacă s-a luat o decizie, ce măsuri sunt întreprinse în continuare.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Da, și eu vroiam...

Domnule secretar de stat, vă rog. Aveți trei minute.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ioan Buda (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Domnule președinte,

Stimate domnule deputat,

În legătură cu întrebarea dumneavoastră având ca obiect înființarea Centrului pentru refugiați în municipiul Câmpulung, menționez următoarele: pentru creșterea numărului de locuri de cazare disponibile au fost identificate mai multe soluții de înființare a trei centre de cazare pentru solicitanții de azil în spațiile aflate în administrarea structurilor Ministerului Afacerilor Interne, întrucât reabilitarea acestora se poate realiza cu costuri minime.

În esență, în acest context vă informăm că în localitatea Câmpulung nu va fi înființat un centru de cazare.

Cu deosebit respect.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS   Sorin-Avram Iacoban

Domnul deputat Iacoban Sorin are o interpelare la adresa Ministerului Transporturilor.

Vă rog, domnule deputat, prezentați pe scurt interpelarea.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am avut la finalul anului 2015 o interpelare referitor la autostrada Iași-Târgu Mureș și la stadiul în care acest proiect de infrastructură major și necesar, absolut necesar pentru Moldova se află.

Asta pentru că am primit de-a lungul timpului răspunsuri contradictorii și aici aș vrea să remarc aceste aspecte și să remarc, de altfel, și faptul că răspunsul la această interpelare este oarecum mult mai explicit și mult mai bun, dar aș vrea să întreb reprezentanții Ministerului Transporturilor care e realitatea, pentru că în 10 martie 2015 domnul Neaga, directorul de atunci al Companiei Naționale de Investiții, spunea că studiile de fezabilitate pentru realizarea obiectivelor de autostradă, respectiv Târgu Mureș-Ditrău, Ditrău-Târgu Neamț și Târgu Neamț-Iași-Ungheni se află în perioada de evaluare a ofertelor.

În 26.05, în 25.09, pardon, domnul Matache Iulian și în 9.11.2015 spunea că s-a blocat licitația pentru...s-a anulat licitația pentru demararea studiilor de fezabilitate și că s-a demarat revizuirea documentelor aferente, urmând a fi relansată procedura de achiziție publică a acestor servicii.

Asta în 9.11.2015. Dumneavoastră îmi răspundeți că în 2016 se va face achiziția studiului de fezabilitate. Aș vrea să întreb dacă, într-adevăr, acest lucru se va face. Și o altă întrebare e dacă aveți banii prevăzuți pentru a putea demara achiziția acestor studii de fezabilitate, dacă aveți bani, pentru că știu că s-a făcut un amendament, am făcut personal un amendament la Legea bugetului în care ceream ca acești bani să fie prevăzuți în bugetul Ministerului Transporturilor pentru a putea demara odată aceste studii de fezabilitate.

Și o ultimă întrebare e faptul că dumneavoastră spuneți ca răspuns la interpelare că lucrările pentru segmentul Târgu Neamț-Târgu Mureș se vor demara în anul 2023, iar ca răspuns la altă interpelare din 26.05.2015 domnul Rus spunea că de-abia în anii 2030-2040 se vor porni lucrările la această autostradă.

Vă mulțumesc frumos și astea sunt întrebările mele suplimentare.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Îl invit pe domnul secretar Aurel Stanciu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, să vă răspundă la interpelări.

Vă rog, domnule secretar de stat.

Aveți cuvântul, trei minute.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion-Aurel Stanciu (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate domnule deputat,

O să vă răspund integral la întrebările dumneavoastră și la întrebările suplimentare.

Proiectul de autostradă Târgu Mureș-Iași-Ungheni a fost identificat în Masterplanul General de Transport ca fiind proiect prioritar de conectivitate rutieră.

Autostrada este divizată în două proiecte cu implementare diferită. În prioritizarea realizată cu modelul național de transport, proiectul Târgu Neamț-Iași-Ungheni se clasează pe poziția a 5-a în lista proiectelor de autostradă cu un scor multicriterial de 75,15 puncte, iar proiectul Târgu Mureș-Târgu Neamț se clasează pe poziția a 8-a, cu un scor de 59,24 de puncte.

Având în vedere prioritizarea sectoarelor de autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni, respectiv, Târgu Mureș-Târgu Neamț acestea se vor implementa etapizat, după cum urmează: faza I -Târgu Neanț-Iași-Ungheni; faza a II-a - Târgu Mureș-Târgu Neamț.

În bugetul actual au fost prevăzute fonduri pentru faza întâi a proiectului de autostradă. Cu această ocazie vă răspund și la întrebarea suplimentară: deci, există bani pentru ca în 2016 să se poată achiziționa studiul de fezabilitate.

Faza I - 2014-2020 - implementarea proiectului de autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni, în valoare de 1400,83 milioane euro cu TVA. În 2016 va avea loc achiziția studiului de fezabilitate, așa cum am spus, pentru acest sector. Perioada de realizare a lucrărilor este 2017-2019.

Faza a II-a - după 2020 implementarea proiectului de autostradă Târgu Mureș-Târgu Neamț, în valoare de 3648,79 milioane euro cu TVA, perioada de implementare este de 2023-2026.

Și ca să vă răspund și la întrebarea dumneavoastră, v-aș ruga să luați aceste date de bază, pentru că ele chiar sunt prinse clar în masterplan și sperăm ca de data aceasta să nu mai vină altcineva la toamnă sau la primăvară să vă dea alte date.

De asemenea, pe sectorul de autostradă Târgu Neamț-Iași-Ungheni se va circula integral începând cu anul 2019, iar pe sectorul de autostradă Târgu Mureș-Târgu Neamț se va circula începând cu anul 2026.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Da, și eu vă mulțumesc.

Un minut, domnule Iacoban.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Vă mulțumesc, domnule ministru secretar de stat și să dea Dumnezeu ca cele spuse de dumneavoastră să se adeverească și acest program de realizare a autostrăzii Iași-Târgu Mureș să fie demarat, în primul rând, și în al doilea rând, ca lucrurile să se întâmple în interiorul programului și nu în afara lui, așa cum s-a întâmplat până acum.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc și eu.

În continuare, domnul deputat Horga Vasile are o interpelare adresată Ministerului Fondurilor Europene.

Domnul secretar de stat Nicușor Marian Buică a dat răspunsul și nu mai dorește domnul deputat să intervină.

Mulțumim domnului secretar Buică pentru prezență.

 
Video in format Flash/IOS   Liliana Mincă

Următoarea interpelare, doamna deputat Liliana Mincă. Are o interpelare adresată Ministerului Sănătății.

Tema interpelării: Angajaților de la Centrul de Transfuzii Alexandria, județul Teleorman, le sunt încălcate sistematic drepturile.

Domnul secretar de stat Vulcănescu.

Vă rog, ați primit răspunsul, doamnă deputat?

Vă rog, comentați. Aveți trei minute, doamnă deputat.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Liliana Mincă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Domnule secretar de stat,

Am primit răspunsul la interpelarea mea, cu mențiunea că sunt total nemulțumită de răspunsul pe care l-ați dat interpelării mele din data de 22 decembrie 2015, răspuns care că nu doar că sfidează acest Parlament, dar care relevă atât necunoașterea de către ministrul sănătății a legilor României, cât și nepăsarea pe care o manifestă în mod vădit la adresa angajaților din sănătate.

Îi aduc în vedere faptul că în interpelarea mea cu titlul: "Angajaților de la Centrul de Transfuzii de la Alexandria, Teleorman, le sunt încălcate sistematic drepturile", eu am făcut referire clară la faptul că acestor medici și asistenți din centrele de transfuzii din toată țara, nu doar celor din Alexandria, nu li se plătesc niciodată gărzile, orele suplimentare, nu se respectă un program de lucru, acești oameni lucrând fără întrerupere și câte 48 de ore sau chiar mai mult.

În răspunsul pe care l-am primit de la ministrul sănătății se invocă câteva ordonanțe de urgență, încercând să mă convingă tocmai pe mine, care sunt legiuitor, că medicilor și asistenților de la centrul de transfuzii nu li s-au încălcat drepturile.

Domnul ministru este bine pus la punct cu ordonanțele de urgență, care nu au nicio legătură cu interpelarea mea și pe care le invocă, răspunzând se omite, nu știu dacă cu bună știință sau doar din necunoaștere, Codul Muncii, legea esențială care reglementează raporturile de muncă, salarizarea etc. și îi cer să studieze Legea nr. 53/2003, Codul Muncii, precum și Legea nr. 12/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 53/2003.

Îi solicit să trateze cu toată seriozitatea situația personalului medical din centrele de transfuzii din toată țara, deoarece aceste centre sunt vitale pentru cetățenii României, mai ales în cazurile nedorite de calamități naturale, accidente cu numeroase victime, atacuri teroriste și altele.

România nu își permite din cauză că nu se cunoaște legislația în cadrul Ministerului Muncii și că nu se respectă Codul Muncii să-și piardă personalul medical din aceste centre.

Eu cred că am pierdut destui medici, am pierdut personal medical pe guvernarea PDL. Cred că, de data aceasta, ar trebui ca Ministerul Sănătății, prin intermediul ministrului sănătății, să trateze cu maximă seriozitate situația medicilor și asistenților medicali, a personalului medical din toate centrele de transfuzii din România.

Mulțumesc, domnule președinte.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Îl rog pe domnul secretar de stat Vulcănescu Răzvan-Teohari.

Vă rog, domnule secretar de stat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Răzvan-Teohari Vulcănescu (subsecretar de stat, Ministerul Sănătății):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimată doamnă deputat,

Aș vrea să menționez, în primul rând, referitor la interpelarea dumneavoastră privind situația personalului din centrul de transfuzii din Alexandria faptul că începând cu data de 1 ianuarie 2011 s-a aplicat Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, iar prin legile specifice anuale de aplicare, aceasta a fost respectată.

Potrivit acestor prevederi legale speciale anuale de aplicare, cuantumul brut al salariilor de bază și al sporurilor a fost menținut în plată fără a exista, din păcate, posibilitatea legală de a majora salariul de bază avut și aici ne referim la întregul personal, nu doar cel din centrele de transfuzii.

De la 1 octombrie 2015 salariile și sporurile personalului din sistemul public de sănătate au crescut, conform prevederilor Ordonanței nr. 35/2015, adoptată prin lege în Parlament, iar potrivit acestui act normativ, creșterea de 25% s-a aplicat și pentru sporuri, indemnizații, compensații și celelalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte din salariul brut, solda lunară brută, salariul lunar brut, indemnizația brută de încadrare, dacă personalul medical își desfășoară activitatea în aceste condiții.

Considerăm că prin acest demers inițiat de Guvernul României s-a încercat o îndreptare a problemelor care se regăsesc în sistem și vă asigurăm de întreaga preocupare a ministrului sănătății, a ministerului pentru a putea să găsim împreună soluții care să rezolve astfel de situații.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule secretar de stat.

Și ultima interpelare, tot din partea doamnei deputat Mincă Liliana, adresată Ministerului Sănătății și Ministerului Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice.

Tema interpelării: veniturile salariaților din asistență socială sunt cele mai mici din întreg sistemul bugetar.

Îi avem prezenți și pe domnul secretar de stat Vulcănescu Răzvan-Teohari din partea Ministerului Sănătății și pe domnul secretar de stat Eduard Corjescu de la Ministerul Muncii.

Doamnă deputat, vreți să interveniți? După care domnul Corjescu, vreți să interveniți sau cine dintre...

Da, doamnă deputat, vă rog.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Liliana Mincă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am primit răspunsul la această interpelare referitoare la veniturile salariale din asistență socială care sunt cele mai mici din întregul sistem bugetar.

Interpelarea mea a fost făcută înainte ca noi, Parlamentul României, dar și Guvernul Ponta, să aprobăm cu modificări și completări Legea nr. 185/2015 prin care se majorează cu 25% față de nivelul acordat pentru luna septembrie 2015 cuantumul brut al salariului de bază de care beneficiază persoana din cadrul sistemului public de asistență socială.

Asta nu înseamnă că am rezolvat o problemă. Știu că doar este un prim pas în a rezolva problemele legate de veniturile salariaților din asistență socială din România.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Îl invit pe domnul secretar de stat Corjescu.

Vă rog, domnule, aveți 3 minute.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Eduard Corjescu (secretar de stat, Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice):

Domnule președinte,

Stimată doamnă deputat,

Referitor la interpelarea adresată ministrului muncii, cum bine a spus doamna deputat, a menționat foarte corect că salariile au fost majorate din cursul anului trecut cu 25% și, de asemenea, a mai fost o creștere salarială prin Ordonanța nr. 27 cu care salariații din sistemul de asistență socială puteau beneficia de o creștere salarială de până la 12%.

De asemenea, la începutul anului 2015, prin Ordonanța de urgență nr. 70/2014 a fost acordată o majorare în cuantum fix de 100 de lei.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Doamnă deputat, mai interveniți? Nu.

Mulțumesc.

Acestea fiind spuse, declar ședința închisă.

La revedere!

 
       

Ședința s-a încheiat la ora 18,05.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 14 septembrie 2024, 5:07