Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 martie 2016
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.47/29-03-2016
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2024-prezent
2020-2024
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2025 2024 2023
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2016 > 21-03-2016 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 martie 2016

    Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,05.

Lucrările ședinței au fost conduse în prima parte de domnul deputat Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Cristian Buican și Ion-Marcel Ciolacu, secretari ai Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de domnul deputat Ludovic Orban, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bună ziua.

Mulțumesc foarte mult pentru că ați avut răbdare cinci minute. Îmi cer scuze că am întârziat.

Dragi colegi, declar deschisă ședința de astăzi.

135 au semnat prezența, din cei 379. Conform prevederilor regulamentare, aveți ordinea de zi, programul de lucru pentru această perioadă.

Ordinea de zi pentru 21-22, știți foarte bine, mâine avem plen la ora 11,00, discursul președintelui Camerei Deputaților din Italia, doamna deputat Laura Boldrini. La ora 12,00, plen reunit. Durează minimum patru ore plenul reunit și este obligatoriu, pe 23 expiră mandatul Consiliului de administrație și al directorului interimar al TVR. La ora 11,00, plen. De la 10,00, scuzați-mă... De la 10,00 la 11,00 avem dezbateri pe ordinea de zi, la 11,00 plenul cu discursul doamnei Boldrini, continuăm după aceea plenul, la 12,00 fix plenul reunit.

Aveți programul de lucru 21-26, lista rapoartelor 15-21, lista cu legile pentru care se poate exercita de către membrii Camerei Deputaților dreptul de sesizare a Curții Constituționale și aveți informarea cu privire la inițiativele legislative.

 
Video in format Flash/IOS Informare privind: activarea domnului deputat Florian Daniel Geantă în cadrul Grupului parlamentar al PSD; activarea domnului deputat Constantin Galan în cadrul Grupului parlamentar al PNL și activarea domnului deputat Adrian Mocanu ca deputat neafiliat.  

Vă informez că domnul deputat Geantă Florian Daniel, deputat ales în Circumscripția nr. 42, activează în cadrul Grupului parlamentar al PSD; domnul Galan Constantin, la fel, în Grupul parlamentar al PNL, începând din 16 martie; domnul Mocanu Adrian devine deputat neafiliat.

Pe procedură. Am înțeles că domnul Pâslaru vrea să intervină. Vă rog frumos.

Video in format Flash/IOS Proiectul de Lege privind modificarea și completarea Legii nr.51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat (PL-x 555/2015). (retrimis comisiei)  

Domnul Florin-Costin Pâslaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am rugămintea, poziția 11, PL-x 555/2015, Proiectul de Lege privind modificarea și completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea și exercitarea profesiei de avocat, să o retrimitem la comisie pentru două săptămâni. Poziția 11, PL-x 555.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dragi colegi, poziția 5 este o alocuțiune. Pozițiile de la 6 la 10 sunt proiecte de hotărâri ex ante. Noi avem ordinea de zi, așa o începem. O avem și azi. Dacă vreți să retrimiteți, puteți să le trimiteți de astăzi, n-am nicio problemă.

Eu am două proiecte de hotărâre pe care sunt obligat să vi le citesc, după care avem dezbaterea cu doamna ministru Palmer.

Dacă doriți ca pozițiile 11, 12 și 13, care sunt primele pe ordinea de zi, să le trimitem de astăzi...

Eu știu, am discutat în Biroul permanent.

Vă rog frumos, domnul vicelider Dobre.

Deci 11, retrimitere două săptămâni la comisie.

Domnul Dobre.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vă propun, succesiv, PL-x 765/2015, Proiectul de Lege pentru completarea art. 13 din Ordonanța nr. 39 privind cinematografia, pentru două săptămâni la comisie și, de asemenea, la poziția 13, PL-x 764/2015, Proiectul de Lege pentru completarea art. 51 alin. (3) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc.

Pentru poziția 11, vot pentru retrimitere la comisie, termen trei săptămâni. Rog numărați.

Facem bine, în două săptămâni. Ați votat Regulamentul, acum îl implementăm.

101 voturi pentru.

Abțineri? Nu sunt.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Deputați prezenți care nu doresc să-și exercite votul? Nu sunt.

Aprobat în unanimitate.

 
Video in format Flash/IOS Proiectul de Lege pentru completarea art.13 din Ordonanța Guvernului nr.39/2005 privind cinematografia (PL-x 765/2015). (retrimis comisiei)  

Poziția 12, PL-x 765, retrimitere la comisie, termen trei săptămâni.

Voturi pentru? 101.

Abțineri? Nu sunt.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Deputați prezenți care nu doresc să-și exercite dreptul de vot? Nu sunt.

Aprobat în unanimitate.

Video in format Flash/IOS Proiectul de Lege pentru completarea art.51 alin.(3) din Legea nr.422/2001 privind protejarea monumentelor istorice (PL-x 764/2015). (retrimis comisiei)  

PL-x 764, poziția 13, termen pentru retrimitere la comisie trei săptămâni.

Voturi pentru? Voturi pentru, ridicați mâna, vă rog frumos.

105 voturi pentru.

Abțineri? Nu sunt.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Deputați prezenți care nu votează? Nu sunt.

Aprobat în unanimitate.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat (Adăscăliței Constantin) (PH CD 25/2016). (rămas pentru votul final)  

Avem două proiecte de hotărâre. Vacantarea unui loc de deputat este primul.

Hotărâre privind vacantarea unui loc de deputat. În temeiul art. 70 alin. (2) din Constituția României și al art. 7 alin. (4) din Legea nr. 96/2006, plus 265... 235 din Regulamentul nostru, încetează mandatul domnului deputat Adăscăliței Constantin, începând cu 7 martie 2016.

Președintele Camerei a luat act de încetarea mandatului.

Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.

Camera Deputaților declară vacant locul de deputat deținut de domnul Adăscăliței Constantin în Circumscripția electorală nr. 24 Iași, Colegiul uninominal nr. 3.

Dacă sunt obiecții la titlul proiectului de hotărâre? Nu. Aprobat.

Dacă sunt obiecții în partea introductivă a proiectului de hotărâre, la preambul? Nu. Aprobat.

La articolul unic, obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Proiectul de lege merge la votul final.

Video in format Flash/IOS Dezbaterea Proiectului de Hotărâre pentru aprobarea modificărilor Statului de funcții al Serviciilor Camerei Deputaților (PH CD 24/2016). (rămas pentru votul final)  

3. Proiectul de Hotărâre pentru aprobarea modificărilor Statului de funcții al Serviciilor Camerei Deputaților.

Dragi colegi,

Acest proiect de hotărâre are două articole. El este obligatoriu, ca urmare a apariției Grupului parlamentar al UNPR și a redistribuirii funcțiilor pe care le are fiecare grup politic parlamentar, astfel ca și Grupul parlamentar al UNPR să aibă angajați. Se redistribuie 16 posturi, conform anexelor 1 și 2, care fac parte integrantă din această decizie.

Dacă sunt obiecții, comentarii? Nu. Aprobat.

Merge la votul final această hotărâre, cu tot cu cele două anexe.

Vă informez că în cadrul ei se face o distribuire de funcții și la Comisia juridică, care a solicitat, și Biroul permanent a aprobat două noi posturi de consilier parlamentar, două de expert și unul de consultant.

Mulțumesc.

Doamnelor și domnilor, intrăm pe dezbateri politice.

Video in format Flash/IOS Ora Guvernului - Dezbateri politice, cu participarea ministrului mediului, apelor și pădurilor, doamna Cristiana Pașca Palmer, la solicitarea Grupului parlamentar al PSD, cu tema Stadiul de elaborare și aplicare a normelor legale privind aplicarea Codului silvic.  

Punctul 4. La solicitarea Grupului parlamentar al PSD, avem Ora ministrului.

Doamna ministru Cristiana Pașca Palmer este de față.

Sărut mâna, doamnă.

Tema: "Stadiul de elaborare și aplicare a normelor legale privind aplicarea Codului silvic".

Potrivit art. 205 din Regulament, Ora Guvernului se face la solicitarea unui grup parlamentar și are următoarea procedură. Reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea, cinci minute, doamna deputat Pană va prezenta această chestiune; cinci minute reprezentantul Guvernului răspunde temei; cinci minute, după aceea, un reprezentant al Grupului parlamentar al PSD care a solicitat dezbaterea; trei minute pentru lămuriri suplimentare; grupurile parlamentare au câte trei minute fiecare; un minut, deputații neafiliați. Domnul Neacșu are... domnul Ciolacu are deja o listă, vă rog frumos să vă înscrieți. La final, reprezentantul Guvernului, cinci minute pentru a concluziona.

Obiecții? Nu.

Supun votului această procedură.

Cine este pentru? 109 voturi pentru.

Abțineri? Nu sunt.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Deputați prezenți care nu doresc să-și exprime votul? Nu sunt.

Doamna deputat Doina Pană, cinci minute pentru a prezenta tema dezbaterii.

Se pregătește doamna ministru Palmer.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Adriana-Doina Pană:

Mulțumesc, domnule președinte.

Nu se putea o zi mai potrivită pentru tema de astăzi, dat fiind faptul că 21 martie a fost declarată, printr-o rezoluție a ONU, Ziua internațională a pădurilor.

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Una dintre cele mai aprige lupte cu un sistem mafiot transpartinic, care zeci de ani a devalizat pădurile României, părea că a repurtat victoria finală.

În iunie 2015, după ce românii au ieșit în stradă, cerând Parlamentului acest lucru, noul Cod silvic se întorcea la Președinție nemodificat, în ciuda presiunilor uriașe ca acest lucru să nu se întâmple.

Transportul de lemn era deja monitorizat în timp real prin intermediul Radarului pădurilor, populația avea deja acces la Sistemul 112 pentru a semnala transporturi ilegale de lemn, noul Cod silvic era deja promulgat.

Ce trebuia să urmeze era de un firesc care nici n-ar fi trebuit să intre în discuție: dezvoltarea Radarului pădurilor și emiterea, de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, a legislației subsecvente Codului silvic, mai precis, cinci hotărâri de guvern și 14 ordine de ministru. Teoretic, în câteva săptămâni, acest lucru trebuia să se întâmple.

Ce s-a întâmplat în realitate? După patru luni de la apariția în Monitor a Codului silvic, apare o singură hotărâre de guvern - cea mai importantă, de fapt - Hotărârea de Guvern nr. 924/2015 pentru aprobarea valorificării masei lemnoase din fondul forestier proprietate publică, dar care, în loc să reflecte principiile Codului silvic, a condus la un blocaj în sistemul forestier, prețurile de plecare în licitație făcând ca întreaga industrie forestieră, inclusiv industria mobilei, să nu mai fie competitivă pe plan internațional.

Doamnă ministru, când ați preluat ministerul - și sunt mai bine de patru luni de atunci - ați aflat acest lucru.

În plus, în 13 decembrie 2015, printr-o scrisoare deschisă, adresată dumneavoastră și în atenția prim-ministrului Dacian Cioloș, ne exprimam, atât eu, cât și domnul Liviu Dragnea, președintele PSD, nemulțumirea legată de faptul că noul Cod silvic, în vigoare din iunie 2015, este inaplicabil, pentru că îi lipsește legislația subsecventă.

Din cauza acestui fapt, lemnul de foc pentru populație n-a fost asigurat cu prioritate, eliminarea monopolului de maximum 30% nu s-a produs, producătorii de mobilă nu beneficiază de dreptul de preempțiune, dezvoltarea locală nu este încurajată etc.

Sunt patru luni de când ați preluat portofoliul de ministru și nici până la ora actuală legislația subsecventă nu a apărut.

În acea scrisoare deschisă atenționam despre pericolul apariției unui blocaj în sistemul forestier, dacă hotărârea de guvern privind valorificarea masei lemnoase nu va fi urgent modificată.

Ce spuneam atunci s-a întâmplat. Sistemul a intrat în criză de lemn, pierderile în cifra de afaceri ridicându-se la aproape 1 miliard de euro până acum, inclusiv locuri de muncă periclitate, ultimele estimări conducând la o cifră de 7.000 de locuri de muncă.

Asociația producătorilor de mobilă și Asociația forestierilor, ASFOR, au solicitat și ei, prin scrisori deschise, același lucru, fără ca ceva să se întâmple.

Ministerul Mediului a dat vina pe Romsilva și conducerea acesteia a fost decapitată. Evident că aceasta n-a făcut ca criza să se încheie, pentru că vina nu era acolo și, într-un final, ministerul și-a recunoscut vina, asumându-și modificarea hotărârii de guvern. Doar că, fără apariția unui ordin de ministru care să indice prețurile de referință la nivel național, s-a ajuns la situația - care, dacă n-ar fi tragică, ar fi ilară - când, pentru aceeași specie, prețurile de plecare la licitație în județe să fie diferite aberant. Am să dau un simplu exemplu: la molid, 188 lei pe metrul cub în Caraș Severin și 344 lei pe metrul cub în Suceava.

De data aceasta, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a dat vina pe Consiliul Concurenței, care interzice ca prețul de referință de plecare la licitație să fie stabilit printr-un ordin de ministru, pe ideea că piața liberă este cea care stabilește prețurile.

Doamnă ministru,

Prețul de adjudecare la licitație este cel dat de piața liberă, nu cel de pornire. Cum puteți asigura prelucrarea și dezvoltarea locală, unul dintre principalele principii ale Codului silvic, dacă la ora actuală, de exemplu, firmele din Suceava sunt nevoite să liciteze în Caraș-Severin?

Ce se întâmplă în Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor este inadmisibil. Bătaia de joc la adresa unui sector care are circa 150.000 de angajați și al cărui aport la PIB este de circa 3 miliarde de euro continuă.

E inutil să vă spun că această criză, artificial creată pe piața lemnului din România, va conduce și la creșterea dramatică a tăierilor ilegale.

Pe cine mai dați vina, doamnă ministru, că, până la această oră, după patru luni de mandat, concret, pe domeniul pădurilor n-ați realizat nimic. Doar povești de bună intenție, fraze pompoase de genul "analizăm, nu vrem măsuri pripite" etc., nu rezolvă, ci agravează situația din pădurile României.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă rog frumos să finalizați.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Adriana-Doina Pană:

Am să preiau un minut din dreptul Grupului parlamentar al PSD și închei.

Rezultatele Radarului pădurilor, la ani de funcționare, sunt cât se poate de relevante. Peste 4 milioane de metri cubi de lemn tăiat ilegal au dispărut de pe piața lemnului. Aceasta înseamnă că a salvat peste 1 milion de arbori de la tăiere. E mai mult decât dacă ar fi plantat 1 milion de arbori, pentru că aceștia aveau deja 80-100 de ani. Ce argument în plus doriți, ca să-l dezvoltați?

Stimați colegi,

Problema tăierilor ilegale este demult o problemă de siguranță națională. Legea nr. 51/91 privind siguranța națională a României, cu modificările și completările ulterioare, plasează în domeniul siguranței naționale "orice acțiuni sau inacțiuni care lezează interesele economice și strategice ale României."

Dacă coroborăm cele relatate mai sus referitoare la blocajul din industria lemnului cu faptul că nici Radarul pădurilor n-a fost încă dezvoltat, nici noul Cod silvic nu poate fi încă implementat, pentru că lipsește legislația subsecventă, concluzia este una singură: deși pădurea a fost declarată de interes național, deși în acest sens s-a constituit subiect de CSAT, pentru ministrul mediului, apelor și pădurilor nu reprezintă niciun interes.

Din cele expuse succint rezultă urgența de a interveni prin vocea dumneavoastră pentru a cere socoteală doamnei ministru Cristiana Pașca Palmer până nu este prea târziu. Altfel, ne facem cu toții vinovați de complicitate la devalizarea în continuare a pădurilor României, făcându-ne că nu observăm neștiința, neputința, reaua-voință a actualei...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă deputat, vă rog frumos să finalizați.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Adriana-Doina Pană:

...conduceri a Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Doamnă ministru, aveți cinci minute pentru a răspunde.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Cristiana Pașca Palmer (ministrul mediului, apelor și pădurilor):

Bună ziua!

Domnule președinte,

Stimați domni și doamne parlamentari,

Vă mulțumesc foarte mult pentru invitația de a participa astăzi în Camera Deputaților la Ora ministrului.

Tema pe care ați propus-o astăzi dezbaterii este o temă care preocupă deja întreaga țară, pădurile României, și atât pe mine, cât și echipa pe care o conduc la Ministerul Mediului.

Săptămâna trecută am discutat viziunea ministerului pe care-l conduc în ședința Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Astăzi, dezbatem în Parlament.

Anul trecut ați fost printre cei care au promovat un Cod silvic, în spiritul conservării pădurilor României. Acesta este în funcțiune și își produce efectele. Aud des spunându-se că, fără legislația subsecventă, jaful din păduri este în continuare încurajat. Știți la fel de bine că acest lucru este departe de adevăr. De asemenea, știți la fel de bine ca mine că o legislație subsecventă elaborată în grabă, fără consultări și fără dezbateri, ne-ar duce în punctul din care am plecat inițial.

Echipa ministerului este total dedicată procesului de elaborare a legislației subsecvente Codului silvic și, când discutăm de această legislație, ne referim, într-adevăr, la patru hotărâri de guvern și la 11 ordine de ministru.

Am să fac, în continuare, o scurtă trecere în revistă a stadiului în care ne aflăm pe fiecare din aceste acte normative.

Hotărârea de Guvern privind Regulamentul de valorificare a masei lemnoase care se recoltează anual din fondul forestier proprietate publică, acest nr. 924/2015, care a apărut cu o săptămână înainte ca eu să preiau acest mandat, acesta este un act normativ foarte important, cu impact major asupra operatorilor economici din industria lemnului, dar și asupra administrațiilor pădurilor proprietate publică.

Cei care ați urmărit îndeaproape problema blocajului creat de licitațiile de masă lemnoasă organizate de Romsilva în iarna aceasta știți ce probleme a generat interpretarea greșită a articolelor referitoare la prețul de referință. Am adus aceste clarificări prin Hotărârea de Guvern nr. 43/2016, tocmai pentru a debloca această situație. Ulterior acestor clarificări, licitațiile s-au desfășurat normal.

Însă, dincolo de aceste clarificări, Hotărârea de Guvern nr. 924 necesită și alte modificări. Aceasta conține și prevederi care nu sunt aplicabile sau, dacă s-ar aplica, ar produce disfuncționalități majore.

Aceste modificări vizează, în principal, o clarificare a unor noțiuni în scopul evitării confuziilor, de exemplu, prețul de referință, prețul actului de punere în valoare, prețul rezidual, o mai bună reflectare a principiilor definite în Codul silvic și mărirea transparenței, cu respectarea principiilor pieței concurențiale.

După două luni de dezbateri în grupuri de lucru cu toți factorii interesați, care au inclus societatea civilă și asociațiile profesionale, textul acestei hotărâri de guvern se află acum în consultare publică din 17 martie. Ne așteptăm să mai fie făcute propuneri în această perioadă, în special pentru îmbunătățirea aplicării principiilor Codului silvic, astfel încât va fi probabil finalizată pentru adoptare în luna mai.

2. Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea normelor metodologice de acordare, utilizare și control al sumelor cuvenite proprietarilor de păduri, ca urmare a impunerii de restricții privind recoltarea de masă lemnoasă, ca urmare a funcțiilor de protecție stabilite prin amenajamente silvice pentru pădurile încadrate în tipurile funcționale T1 și T2, este a doua hotărâre de guvern din cele patru.

Acest proiect de hotărâre de guvern a fost în consultare publică din 21 ianuarie, observațiile și propunerile primite au fost incluse, iar pe data de 23 martie va avea loc ultima sesiune de lucru cu factorii interesați, pentru finalizare. Proiectul va fi apoi transmis de Ministerul Agriculturii la Comisia Europeană, pentru obținerea deciziei care va permite ulterior aprobarea și implementarea.

A treia hotărâre de guvern. Având în vedere conflictul normativ privitor la rangul actului pentru aprobarea prețului mediu al unui metru cub de masă lemnoasă pe picior, ministerul a inițiat demersurile pentru ca, prin modificarea Legii nr. 171/2010 a contravențiilor silvice, care este acum în dezbatere în Parlament, să se dispună ca acest preț mediu să se aprobe prin hotărâre de guvern.

Și a patra hotărâre de guvern, privind aprobarea indemnizațiilor aferente gradelor profesionale pentru personalul silvic din cadrul autorității publice centrale care răspunde de silvicultură și subunitățile teritoriale ale acesteia.

În scopul asigurării unei activități eficiente prin stimularea personalului din cadrul ministerului, acordarea de indemnizații personalului silvic a fost inclusă în Legea de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 32/2015 privind înființarea gărzilor forestiere, lege care înțeleg că în această săptămână se află în plenul Parlamentului pentru votare.

Deci acesta este stadiul privitor la cele patru hotărâri de guvern pe care, de altfel, le-a menționat și doamna deputat Pană.

Referitor la ordinele de ministru, următoarele ordine de ministru se află în consultare publică, urmând să fie aprobate cel târziu până la finele lunii aprilie: metodologia privind scoaterea definitivă, ocuparea temporară și schimbul de terenuri și modalitatea de calcul al obligațiilor bănești în asemenea situații; de asemenea, metodologia privind aprobarea depășirii posibilității anuale.

Alt ordin de ministru, referitor la aprobarea Consiliului Național pentru Silvicultură. S-a revizuit propunerea elaborată anul trecut, urmând să intre în dezbatere publică în următoarele două săptămâni.

Ordinul de ministru privind aprobarea normelor tehnice pentru silvicultură. S-a constituit grup de lucru pentru normele 1, 2, 3 și 7, prima întâlnire urmând să aibă loc pe 25 martie. Celelalte grupuri de lucru pentru normele 4, 5, 6 și 8 sunt în curs de organizare.

S-a optat pentru elaborarea normelor în grupuri de lucru aflate sub autoritatea Ministerului Mediului, în parteneriat cu Universitatea Transilvania din Brașov și Universitatea Ștefan cel Mare din Suceava.

Sunt, de asemenea, în curs de organizare grupuri de lucru pentru alte trei ordine de ministru: 1. aprobarea administrării, valorificării, utilizării și gestionării surplusului de unități de reținere prin sechestrare; 2. aprobarea recoltării și/sau achiziționării produselor nelemnoase specifice fondului forestier; 3. și aprobarea catalogului național al pădurilor virgine și cvasivirgine.

Doamnelor și domnilor deputați,

Am încercat să vă expun pe scurt, atât cât mi-a permis timpul alocat, principalele demersuri pe care le avem în vedere și pe care le-am făcut deja anul acesta, în aceste patru luni de când am preluat mandatul Ministerului Mediului, pentru realizarea legislației subsecvente Codului silvic.

Știu că așteptările dumneavoastră sunt mari - nici nu mă aștept să fie altfel - însă mai știu, la fel ca dumneavoastră, că întreaga societate românească așteaptă soluții urgente pentru combaterea tăierilor ilegale și gestionarea durabilă a pădurilor.

O abordare rezonabilă și rațională pe acest subiect va releva însă că existența tăierilor ilegale nu este determinată numai de lipsa legislației, ci și de multe alte elemente, cum ar fi: starea de sărăcie, educația și, mai ales, corupția. Multe dintre acestea exced capacității de reacție și autorității pe care o are Ministerul Mediului.

În același timp, ne-am asumat și vom consolida capacitatea de control și de monitorizare pentru prevenirea și reducerea nivelului tăierilor ilegale. Suntem foarte conștienți de faptul că, în scopul atingerii acestui obiectiv, trebuie realizat un nivel ridicat al calității umane, al profesionalismului personalului implicat, al dotărilor, condiții care se realizează în timp.

Vom aloca toate resursele de care dispunem pentru a face pași semnificativi în vederea îndeplinirii acestor condiții.

Vă mulțumesc și vă stau la dispoziție pentru comentarii și întrebări.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamnă ministru.

Grupurile parlamentare au stabilit intervențiile pentru trei minute.

Grupul parlamentar al PSD. Domnule deputat, trei minute aveți.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnă ministru,

Dragi colegi și colege,

Suntem astăzi aici să dezbatem problema tăierii pădurilor din România.

Am auzit, doamnă ministru, spuneați aici, în fața colegilor noștri, că nu vreți ca legislația subsecventă să fie realizată în grabă. Au trecut deja opt luni și nu s-a rezolvat nimic. Cât trebuie să mai așteptăm ca această legislație subsecventă să fie realizată?

Știm că, odată cu implementarea Programului "Radarul pădurilor", s-au înmulțit sesizările cu privire la transportul fraudulos de material lemnos, o parte din sesizări confirmându-se.

Problema a apărut însă în momentul în care autoritățile chemate la aplicarea Legii nr. 171/2010 au fost puse în situația unei analize a modului de a folosi efectiv dispoziția legală care permite sancționarea conform art.1 alin.(2) lit.b) din lege, prin confiscarea bunurilor destinate sau folosite în săvârșirea contravenției silvice.

Unii agenți constatatori au înțeles că textul legal acoperă și ansamblul auto prin care s-a realizat transportul fraudulos de material lemnos, alții, dimpotrivă, au considerat că legislația este ambiguă în materie, limitându-se doar la confiscarea materialului lemnos.

Evident, confiscarea materialului lemnos este de natură să descurajeze activitățile ilegale în materie silvică însă, după cum s-au făcut raportările autorităților statului, mijloacele auto prin care s-au realizat transporturi frauduloase au mai fost surprinse în complicitate la săvârșirea unei astfel de contravenții. În schimb, am constatat, de-a lungul timpului, că nu s-a realizat nicio confiscare a ansamblului auto, atunci când cei care transportau material lemnos fraudulos au fost prinși.

Prin urmare, având în vedere cele precizate, considerăm că lupta împotriva tăierilor ilegale de material lemnos ar avea mai multă eficiență, dacă în urma constatării unui transport fraudulos de material lemnos, agenții constatatori ar aplica și deposedarea de ansamblul auto prin care s-a realizat activitatea ilegală - atenție, ansamblu auto, nu atelaj! -, acesta putând fi valorificat conform dispozițiilor legale.

Doamnă ministru,

Am inițiat un proiect de lege împreună cu aproape 60 de senatori și deputați privind confiscarea acestor ansamble auto care transportă material lemnos fraudulos. Ați dat un punct de vedere negativ asupra acestui proiect de lege. Să înțeleg, oare, că dumneavoastră sunteți împotriva terminării și împotriva măsurilor pe care cu toții trebuie să le luăm, ați spus, de educație, de sărăcie, împotriva tăierilor frauduloase din pădurile României?

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Chirteș, aveți cuvântul trei minute.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ioan-Cristian Chirteș:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Doamnă ministru Palmer,

Salut prezența dumneavoastră în Parlamentul României pe o temă deosebit de importantă pentru viitorul pădurilor noastre, pentru viitorul unui sector deosebit de important pentru societate, atât în ceea ce privește dreptul tuturor românilor de a trăi într-un mediu curat, cât și aportul economic al industriei forestiere la construcția PIB-ului.

În primul rând, pentru identificarea problemelor sectorului, de-a lungul anilor, nu a existat o dezbatere reală și transparentă cu toți factorii de decizie implicați. Și aici vorbesc de minister, societatea civilă, Regia Națională a Pădurilor, organizațiile de mediu, asociațiile profesionale din sector, asociațiile proprietarilor de terenuri și păduri, administratorii fondului forestier, sindicate, astfel că de cele mai multe ori a existat un dialog surd care a dus la acumularea de numeroase tensiuni și divergențe în ceea ce privește gestionarea durabilă a sectorului forestier.

Este necesar și în acest domeniu să identificăm exact ce avem și mai ales unde vrem să ajungem. Astăzi România este printre puținele țări europene care nu are adoptată o strategie națională forestieră, asumată de toți factorii implicați, inclusiv cei politici. Sunt zeci de acte normative, ordine, norme care se contrazic și care, pe bună dreptate, creează în sistem acest haos. Doresc să vă dau două exemple scurte. Pe site-ul ministerului apare faptul că suprafața fondului forestier național este de 6,5 milioane de hectare, adică 27,3%, pe când datele Inventarului fondului forestier național, instituție în subordinea statului, ne spun că avem 6,9 milioane de hectare, adică 29%.

Pe același site, volumul total pe picior al pădurilor este estimat la peste 1340 de milioane de metri cubi, pe când aceeași instituție transmite o cifră de 2.200 de milioane de metri cubi. Iată de ce astăzi, cât încă mai putem salva patrimoniul forestier, PNL face un apel la un dialog real și constructiv în ceea ce privește elaborarea pachetului de acte subsecvente Codului silvic și, împreună cu specialiștii noștri, să trecem de urgență la elaborarea strategiei naționale forestiere pe termen mediu și lung.

Stimați colegi,

Comisia Europeană a inclus România între țările care au implementat doar parțial măsurile privind combaterea tăierilor ilegale prevăzute de Regulamentul Comisiei, act normativ european în vigoare din martie 2013. Cadastrul forestier este doar la stadiul de intenție, ceea ce duce la nenumărate procese în instanță privind regimul proprietății. Astăzi, după 11 ani de la ultima modificare a Legii nr.18, adică Legea nr.247, procesul de retrocedare nu este încheiat. Peste 500.000 de hectare de pădure sunt astăzi practic ale nimănui, neexistând contracte de pază sau administrare. Capitalul românesc din industria forestieră și industria mobilei este la limita supraviețuirii. Suntem printre singurele țări care nu acordă despăgubiri în ceea ce înseamnă compensarea restricțiilor impuse proprietarilor de păduri, incluse în arii protejate sau cu funcții prioritare de protecție.

Administrația silvică, atât cea de la stat, cât și în mediul privat, suferă de câțiva ani de o politizare excesivă, și aici ne referim în special la ultimii patru ani, și exemplele în ceea ce privește problemele sectorului forestier sunt numeroase.

De aceea, doamnă ministru, vă cer să contați pe expertiza colegilor parlamentari ai PNL în elaborarea întregului pachet de acte normative legate de sectorul forestier, astfel încât să lăsăm generațiilor viitoare un patrimoniu verde cel puțin așa cum l-am moștenit de la cei care au slujit în pădure.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc și eu foarte mult.

Domnule Chirteș, mulțumesc, ați depășit cu un minut și dumneavoastră.

Doamna deputat Grațiela Gavrilescu. Doamnă deputat, aveți trei minute. Se pregătește domnul Korodi Attila, pe care îl văd în sală.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Grațiela Leocadia Gavrilescu:

Doamnă ministru,

Doamnelor și domnilor colegi,

Cred că atât în calitatea mea de bun român, cât și de reprezentant al unui colegiu din Prahova și, nu în ultimul rând, ca fost ministru al mediului, apelor și pădurilor, am militat, la fel cum ați militat și dumneavoastră, ca tăierile ilegale din România să nu mai aibă loc. Și cred că am fost ministrul care a avut suficientă tărie să prezint Guvernului Ponta, de altfel, care mi-a dat toată susținerea, ca problema de tăieri ilegale din România să fie dusă în problemele ridicate în Consiliul Suprem de Apărare a Țării. De aceea și în lege, în Legea de siguranță națională, tăierea ilegală a pădurilor a fost votată chiar de noi toți. Și cred că toate diligențele pe care eu împreună cu echipa de la Ministerul Mediului le-am făcut, ca în momentul în care s-a și votat de către noi toți aici, în Camera Deputaților, Cameră decizională, Codul silvic - și știm foarte bine ce a însemnat lupta pe urmă cu alți factori care nu doreau ca acest Cod silvic să intre în vigoare -, până la urmă anul trecut în luna iulie, 10, legea a fost promulgată de Președintele României. De atunci până în momentul în care am plecat ca ministru vă pot spune exact și vă pot și prezenta situația tuturor hotărârilor de Guvern, ordinelor de ministru pe care le-am elaborat, iar toate acestea nu au fost elaborate decât împreună cu colegii mei din Direcția Generală de Păduri și cu toți factorii implicați, începând de la Academia Română, asociații profesionale, asociații ale producătorilor de mobilă și așa mai departe.

Și pot să vă spun așa: că în cinci luni s-au elaborat o ordonanță de urgență, trei hotărâri de guvern, 10 ordine de ministru, un ghid de bune practici. Am lăsat în avizare externă o lege, trei hotărâri de guvern și un ordin de ministru și, de asemenea, am lăsat la stadiul de draft în dezbatere publică și în grupuri de lucru o lege, două hotărâri de guvern și 9 ordine de ministru.

Și pentru că se vorbea puțin mai devreme de ce se întâmplă cu normele tehnice, care ar fi trebuit și acestea, la ora actuală, să fie finalizate, pot să vă spun că, din momentul în care această lege a fost promulgată de Președintele României, grupul de lucru a funcționat, așa cum v-am spus mai devreme, cu toți factorii implicați și în urma unor dezbateri îndelungate s-a tras concluzia că nu putem să elaborăm cele 8 norme care să poată să ducă la o bună implementare a Codului silvic decât dacă ele sunt făcute de un institut abilitat și dacă acel institut poate să elaboreze aceste norme în baza unui studiu.

În momentul în care am plecat de la minister, am lăsat contractele de finanțare pentru studii, pentru că trebuia să identific și sursa bugetară din banii administrației Fondului de mediu.

În același timp, în momentul în care am plecat din minister... și aș ruga foarte mult Direcția Generală de Păduri, doamnă ministru, secretarul de stat cu competență de păduri să poată să vadă exact ce se întâmplă cu implementarea radarului pădurilor, ce se întâmplă cu contractul pe care noi l-am semnat tot din finanțarea Fondului de mediu, pentru ca să putem să dezvoltăm tot SUMAL-ul și tot ce înseamnă sistem informatic, astfel încât fiecare dintre noi, cei care suntem interesați, să știm ce se întâmplă de când se dă tăierea pe masă lemnoasă până când ea poate să fie folosită. Și cred că ar trebui ca toți cei care...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc, doamnă.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Grațiela Leocadia Gavrilescu:

... suntem implicați, într-adevăr, să fim mai atenți la toate normele care se elaborează, să fim în cunoștință de cauză ca ele... să știm dacă sunt sau nu puse pe site-ul ministerului, astfel încât transparența să poată să existe. Și să nu vă supărați pe mine, cred că și noi, parlamentarii, poate cu experiență mai multă sau mai puțină, cred că putem să vă mai dăm câteodată din experiența noastră câteva lecții.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Domnul deputat Korodi Attila, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Aveți trei minute, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Korodi Attila:

Domnule președinte, sper să mă încadrez în trei minute.

Doamnă ministru,

Domnilor secretari de stat,

Stimați colegi,

Câteva elemente, pentru că pe lucruri concrete am putea să dezbatem ore în șir și nu cred că este momentul, dar câteva elemente principiale pe care trebuie să le avem în vedere în perioada următoare.

Acum doi ani s-a reușit să deblocăm și decizia publică să fie favorabilă schimbării totale a acțiunii statului român în domeniul pădurilor și în domeniul silvic. S-a creat radarul pădurii, a fost salutat anul trecut noul Cod silvic.

Câteva lucruri care sunt esențiale despre aceste două lucruri. Radarul pădurii nu a fost creat ca cetățenii României să fie actorii principali care ajută să funcționeze. Radarul pădurii a fost creat ca statul român, prin Ministerul Mediului și prin, mai ales, Ministerul de Interne să dea toate instrumentele ca tot ce înseamnă transport ilegal de lemn să fie depistat. Ministerul de Interne la ora actuală nu are proceduri clare, nu există transparență, singurii care sprijină îndeosebi acest sistem, în afara Ministerului Mediului, sunt cetățenii care semnalează, dar care ajung în momente foarte ciudate, când birocrația omoară cea mai bună intenție. Este nevoie de o decizie guvernamentală favorabilă în care fiecare să-și asume responsabilitățile.

Noul Cod silvic. Noul Cod silvic pentru mine a însemnat câteva lucruri concrete, despre care trebuie să vorbim foarte deschis. Monopolurile, unde, în sfârșit, există o reglementare foarte clară și presiunea de la monopoluri poate să scadă, și interesul local, dezvoltarea locală, realmente să fie pusă pe picioare, pentru că pădurea înseamnă un ecosistem, dar înseamnă un bun public care poate fi utilizat la dezvoltarea economică locală.

Pe de altă parte, materia primă neprelucrată să nu fie exportată sau dacă se ajunge să fie exportată să facă numai cei care și prelucrează în România, ca să ajute cel puțin, retehnologizările, procesul de prelucrare, dacă există un supraprofit.

Totodată, procedurile silvice să fie foarte clare, acele mici portițe - care, într-un final, vorbind financiar, erau foarte mari - prin care amenajamentele silvice au fost evitate. Noul Cod silvic nu mai permite ca amenajamentul silvic să fie evitat sau să fie interpretat greșit. Dar unde suntem la ora actuală? Legiuitorul a descris câteva restricții foarte clare, dar a căror implementare sunt convins că ne va da și va da Guvernului bătăi de cap.

Doamnă ministru,

Stimați colegi,

Folosiți opinia publică, folosiți transparența, folosiți implicarea celor care au contribuit la acele elemente foarte concrete ca implementarea să fie eficientă, pentru că interesul că acestea să nu se întâmple este major. Și arma împotriva influențelor negative a celor care au un profit nelegal din domeniul silvic este transparența, este implicarea opiniei publice, este un calendar care poate fi urmărit și asumat de toată lumea.

Este nevoie de o digitalizare totală a amenajamentelor silvice, ca nu numai radarul pădurii, care înseamnă o digitalizare a transporturilor, ci tot ce înseamnă scoaterea masei lemnoase din pădure, transport și prelucrare să fie digitalizat și monitorizat, pentru că corupția poate fi omorâtă numai de digitalizare, transparentizare. Întotdeauna, la orice salariu am da celor care sunt implicați în diferite instituții, am găsi oameni care ar crede că ar putea să facă rost și de un profit mai mare, de un salariu necuvenit mai mare.

Compensațiile - este nevoie ca politica compensațiilor, utilizând programul nou agricol de dezvoltare rurală, utilizând și noul Cod silvic, să fie implementată, și statul român să-și asume compensările financiare într-un mod corect și finanțat de la Ministerul Finanțelor.

Și, nu în ultimul rând, doamnă ministru, nu se leagă direct de Codul silvic, dar este un moment propice. Utilizați politica de greening din cadrul pachetului agricol nou, în care pe lângă tarlale, parcele de teren agricol, pot fi create perdele forestiere adecvate care ajută...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule deputat, sunt nevoit să vă rog să încheiați...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Korodi Attila:

... la tot ce înseamnă pădurea în România.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

... ați depășit cu un minut și jumătate.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Korodi Attila:

Doamnelor și domnilor deputați,

Domnule președinte,

Un singur considerent la sfârșit. Nu va reuși Ministerul Mediului niciodată să ducă la bun sfârșit decizia luată de Parlament, dacă nu va avea opinia publică permanent în sprijin și dacă nu va avea pe toți cei care sunt implicați în acest domeniu în spatele deciziilor pe care le vor lua, pentru că interesele sunt prea mari.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dacă inițiatorul dorește ceva completări suplimentare? Domnule Tabugan? Iertați-mă, am sărit peste dumneavoastră, îmi cer scuze. Aveți trei minute la dispoziție. Secretarii sunt cei care...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion Tabugan:

Domnule președinte,

Doamnă ministru,

Doamnă secretar de stat,

Stimați colegi și colege,

N-aș fi luat cuvântul dacă nu eram de profesie silvic și cu ani grei în spate.

Doamna ministru a enumerat sec, probabil că așa se face și la Bruxelles. Patru plus 11 egal 15. HG-uri, OM-uri.

Haideți să le luăm pe rând, dar să plecăm cu ceea ce trebuie plecat și făcut într-un stat democratic, pentru că noi am abolit în 1989 un stat dictatorial. Un stat dictatorial, dar care a avut o strategie de dezvoltare a silviculturii ’76-2010. Iată, după 20 și ceva de ani noi n-am reușit să facem o strategie de dezvoltare durabilă a pădurilor și a fondului forestier național din România. Ne cramponăm întotdeauna de lucrurile mărunte, în loc de a crea o viziune de ansamblu, materializată într-un act care să fie acceptat de toate partidele momentului și care pentru perspectivă să fie valabile.

Aș ruga foarte mult, doamnă ministru, pe lângă toate ordinele de ministru și HG-urile enumerate de dumneavoastră, să aveți în vedere Hotărârea de Guvern nr. 1076, Regulamentul de pază al fondului forestier, proprietate publică a statului. Acest regulament de pază a fost modificat în sens negativ rău. Acolo era prevăzut ca în fiecare an personalul silvic de teren să fie testat. A fost scos afară, probabil cu bune intenții, de către unii. Nu ați spus nimic despre statutul personalului silvic, personal silvic care a fost terfelit, al Regiei Naționale a Pădurilor, în ultimul hal, în ultimele luni. A se vedea cum personalul silvic, în decursul scurtei istorii de după revoluție, a plătit cu viața paza pădurilor; mutilați, omorâți, pădurari, ingineri, tehnicieni, mutilați și noi nu facem nimic pentru a statua în statutul personalului silvic, O.U.G. nr.59, aprobat cu Legea nr.427/2001, în a întări legea care să vină de partea lui, a-l apăra când își face datoria. Plus a le da drepturile pe care le merită. Și multe, multe altele care trebuie modificate în acest statut.

Normele 1-8, atât de hilar mi s-a părut când doamna...

Vă rog, domnule președinte, iau foarte rar cuvântul, dar trebuie să le spun... că asta este. Normele 1-8...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mai aveți un minut.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion Tabugan:

... tehnice... Mulțumesc.

De pe vremea lui Tăbăraș, din ’86, funcționează și acum. Oare ce experți, ce bani trebuie să cheltuim noi pentru a inventa și a face aceste norme tehnice? Adică alți bani, altă distracție?! Adică nu avem personal, nu avem ICAS-ul, institutul de cercetări căruia i-am dat și numele marelui nostru silvicultor Marin Drăcea, care să pună osul și să facă aceste instrucțiuni și le facem pe bucăți? Nu, ele trebuie făcute în ansamblul lor, pentru că numai așa sunt funcționale. Și aici trebuie susținute de întreaga societate, plecând de la personalul silvic, tehnic, până la ultimul cetățean pe care îl interesează pădurea și foloasele pădurii. Că, în final, toți merg către foloasele pădurii.

Aș ruga foarte mult a se avea în vedere că Comisia de agricultură și silvicultură și servicii specifice și-a făcut datoria cu prisosință legat de blocajul din H.G. nr. 924, și-a adus contribuția la deblocare, exact cum și-a adus contribuția și la deblocarea grevelor care au fost la Neamț, Suceava și greve care au fost în București.

De aceea, v-am ruga foarte mult, suntem colegi la Comisia de agricultură și silvicultură care avem o experiență...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt nevoit să vă întrerup. Îmi cer scuze...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ion Tabugan:

Cu care am fost... Vă rog, cu asta închei. Care avem o vastă experiență și vă putem ajuta și sprijini.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dacă mai există o intervenție, conform regulamentului, din partea grupului inițiator.

Aveți trei minute, doamnă deputat.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Adriana-Doina Pană:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vreau doar să fac o precizare pentru acuratețea informației.

Legislația subsecventă, pentru ca să poată fi aplicabil Codul silvic, înseamnă 19 acte normative, 5 hotărâri de guvern și 14 ordine de ministru, doamnă ministru. Dumneavoastră nu numai că nu le-ați scos, nici măcar nu știți despre câte acte normative e vorba.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Doamnă ministru, aveți cinci minute pentru clarificări, în finalul acestei dezbateri.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Cristiana Pașca Palmer:

Dați-mi voie să vă răspund ca la București, nu ca la Bruxelles. Și o să încep cu ultima precizare într-adevăr, atâtea sunt în total. Eu am făcut referire la cele la care lucrăm noi în acest mandat, celelalte au fost elaborate înainte. Deci, ca să clarific. Bun.

O să încerc în timpul scurt acordat...

Mulțumesc, domnule președinte.

Vă mulțumesc tuturor pentru întrebările foarte pertinente. O să încerc să vă răspund cât de succint pot și sper să nu uit pe nimeni.

Au trecut opt luni, cât mai trebuie așteptat? Eu am preluat acest mandat în patru luni, acum patru luni, și aici am venit în fața dumneavoastră să vă spun ce am făcut în aceste patru luni. V-am dat și termenele până la care aceste acte normative la care lucrăm așteptăm să fie gata. Deci eu sper că am fost destul de clară acolo.

Ați făcut referire la confiscarea autovehiculelor.

Nu suntem împotriva proiectului de lege, numai că această prevedere este deja inclusă în modificările la 171 și din acest motiv am considerat că nu este necesar să se dubleze, dar bineînțeles că susținem și suntem conștienți de această problemă, că nu întotdeauna se aplică legea și nu se confiscă și autovehiculele. Asta ține de organele competente, dar suntem absolut de acord că acest lucru trebuie să se întâmple.

Domnul deputat de la PNL, ați remarcat că nu a existat de-a lungul timpului o dezbatere publică cu toții factorii interesați. Vă mulțumesc foarte mult. Tocmai asta este ceea ce am încercat noi să facem în aceste patru luni, tocmai din acest motiv aceste acte normative nu au fost gata în primele weekenduri după ce am preluat mandatul, pentru că am vrut să avem acest grup de lucru mult mai larg de dezbatere la care să invităm pe toți cei interesați. Câțiva dintre dumneavoastră ați făcut, după mine, foarte corect referire la necesitatea transparenței, la necesitatea participării publice. Este principiul pe care și noi îl luăm foarte în serios și l-am și aplicat.

Mai departe, strategia națională forestieră. Eu m-am limitat în cele cinci minute la tema care mi-a fost dată, respectiv legislația subsecventă. Bineînțeles că pachetul de măsuri pe care le luăm pe domeniul silvic este mult mai larg. Include, de asemenea, revizuirea strategiei naționale forestiere, care din 2011 nu s-a mai întâmplat mare lucru pe ea. Am reluat-o și avem grup de lucru și sperăm, într-adevăr, anul acesta să o finalizăm.

S-a făcut referire la o diferență de milioane de hectare care apar pe site-ul ministerului versus fondul forestier... versus, pardon!... inventarul forestier. Diferența vine din faptul că din amenajamentele silvice, într-adevăr, reiese 6,5 milioane hectare suprafața fondului forestier, inventarul forestier inventariază și alte suprafețe care nu sunt în amenajament. Din acest motiv este diferența.

Revenind la celelalte măsuri. Da, radarul pădurilor, dar, de asemenea, SUMAL-ul și sistemul SMAMS care este cel complet, care reunește toată această trasabilitate și urmărirea informatică. Eu cred că, și știți bine că încercăm să întărim, nu numai că încercăm, dar vom întări controlul și monitorizarea, dar indiferent de cât de mult control și monitorizare vom avea în păduri, cred că este foarte important să avem această transparentizare informatică care numai așa, probabil, va ajuta să reducem cu adevărat drastic numărul tăierilor ilegale.

Domnule deputat Korodi, apropo de materia primă neprelucrată, care să nu fie exportată, este o prevedere pe care o lucrăm în cadrul hotărârii de guvern care revizuiește nr. 924 și dumneavoastră ne-ați încurajat să folosim cât mai mult opinia publică, să folosim cât mai mult transparența. Vă mulțumim, este exact ce facem.

Referitor la compensații. Compensațiile sunt foarte, foarte necesare, pentru că în clipa de față stăm așa, un pic, cu o bombă cu ceas, în ariile protejate, acolo unde există proprietari privați care nu au fost compensați. Este într-adevăr o datorie a statului român să avem fonduri de la buget pentru acest lucru.

Și pentru domnul, ultimul domn deputat, silvic, vreau să vă spun...

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul deputat Tabugan, așa îl cheamă.

 
Video in format Flash/IOS    

Doamna Cristiana Pașca Palmer:

Imediat închei. Am explicat de ce m-am referit la hotărârile de guvern, tocmai pentru că atâta mi-a fost acordat ca termen, dar eu cred că am explicat mai departe că este mult mai mult ceea ce lucrăm. Iar pentru statutul personalului silvic avem grup de lucru și se lucrează și la acest aspect.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Mulțumesc, doamnă ministru.

Doamnelor și domnilor colegi,

Declar ședința de astăzi închisă.

Îl invit pe domnul vicepreședinte Orban să preia conducerea sesiunii de întrebări și interpelări.

Vă urez o după-amiază plăcută.

 
    Primirea de răspunsuri orale la întrebările adresate membrilor Guvernului și altor conducători ai organelor administrației publice.  

După pauză

       

În continuare, ședința a fost condusă de domnul deputat Ludovic Orban, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Bună ziua!

Începem ședința consacrată răspunsurilor la întrebări.

La primul punct, domnul deputat Marian Neacșu. Nu este prezent.

Trecem la următoarea. Domnul deputat Cătălin Vasile Drăgușanu. Este prezent? Nu este. Este prezent.

Nu este prezent în schimb, Viorel Traian Lascu, secretar de stat la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. Când vine?

Domnule deputat, nu avem prezent reprezentantul de la Ministerul Mediului. În regulă. Pentru săptămâna viitoare, o să obținem amânare, da săptămâna viitoare.

Doamna deputat Natalia-Elena Intotero. Nu este, e plecată în delegație. Deci, amânăm pe săptămâna viitoare.

Domnul deputat Dumitru Niculescu, din partea Grupului parlamentar al UNPR. Attila György, secretar de stat la Ministerul Finanțelor Publice, este pe drum, în regulă. Mai așteptați un pic, domnule deputat.

 
Video in format Flash/IOS   Dumitru Niculescu

Dumitru Niculescu, de asemenea, de la UNPR. Lenuța Ichim, subsecretar de stat la Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor. Este?

Vă rog, doamnă subsecretar de stat.

Vă rog, poftiți, vă rog. E legată interpelarea de berea românilor.

Video in format Flash/IOS    

Doamna Lenuța Ichim (vicepreședinte al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor):

Bună ziua!

Referitor la interpelarea formulată de domnul deputat Niculescu, având ca obiect al interpelării "De berea românilor s-a interesat cineva?!", vă transmitem următoarele: în conformitate cu prevederile Regulamentului 178 din 2002 al Parlamentului European și al Consiliului din 2002 de stabilire a principiilor și cerințelor generale ale legislației alimentare, de instituire a Autorității Europene pentru Siguranța Alimentelor și stabilire a procedurilor în domeniul siguranței produselor alimentare, răspunderea privind siguranța alimentelor revine operatorilor din industria alimentară în toate etapele producerii, prelucrării și distribuției din unitatea aflată sub controlul lor, astfel încât produsele alimentare să satisfacă cerințele legislației alimentare care sunt relevante pentru activitățile lor, și verifică îndeplinirea acestor cerințe.

De asemenea, produsele alimentare importate în Uniunea Europeană, inclusiv în România, în vederea introducerii în Comunitatea Europeană, trebuie să satisfacă cerințele relevante ale legislației alimentare.

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, în calitate de autoritate a unui stat membru al Uniunii Europene și care are competență în controlul oficial al alimentelor, desfășoară activități de control oficial în vederea verificării implementării și respectării cerințelor legislative în domeniul siguranței alimentelor.

Având în vedere cerințele legislației din domeniul reziduurilor de pesticide din alimente, sunt stabilite limite maxime admise pentru prezența glifosatului în orz, iar pentru produsul bere se ia în considerare limita maximă admisă, la care se aplică o corecție care ține seama de factorul de transformare din procesul tehnologic.

Pentru a evalua dacă o depășire a nivelului maxim de reziduu admis din aliment conduce la un risc pentru consumatori, este necesar să se ia în considerare mai mulți factori toxicologici, cum ar fi toxicitatea cronică a pesticidului, aportul alimentar clinic acceptabil, doza acută de referință, aportul alimentar previzionat pe timp scurt, precum și alți indicatori.

Din datele și informațiile deținute de Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, pe piața națională nu este comercializată bere care să conțină reziduuri de glifosat care depășesc limita maximă admisă legală și care să pună în pericol sănătatea populației.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumim, doamnă subsecretar de stat.

A venit reprezentantul de la Ministerul Finanțelor, domnul Attila György. Răspunde interpelării formulate de domnul deputat Dumitru Niculescu.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul György Attila (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, domnule președinte.

Răspunsul Ministerului de Finanțe este următorul: combaterea fraudei și a evaziunii fiscale pentru a se asigura atât protecția veniturilor, cât și încrederea cetățenilor în corectitudinea și eficacitatea sistemelor de impozitare reprezintă un obiectiv important, atât la nivelul Uniunii Europene, cât și al statelor membre.

Uniunea Europeană e elaborat un set cuprinzător de instrumente pentru a îmbunătăți capacitatea statelor membre de a combate frauda și evaziunea fiscală. Regulamentul Consiliului nr.904/2010 privind cooperarea administrativă și combaterea fraudei în domeniul TVA este în vigoare din anul 2012. Un pachet legislativ în domeniul TVA pentru combaterea fraudei a fost constituit și de Directiva 2013/43 pentru modificarea Directivei 2006/112 privind sistemul comun de TVA în ceea ce privește aplicarea opțională și temporară a mecanismului de taxare inversă în legătură cu furnizarea anumitor bunuri și servicii care prezintă risc de fraudă și Directiva 2013/42 pentru modificarea Directivei 2006/112 privind sistemul comun de TVA în ceea ce privește un mecanism de reacție rapidă împotriva fraudelor în materie de TVA.

În ceea ce privește legislația națională în domeniul TVA, precizăm că au fost implementate măsuri pentru combaterea fraudei având în vedere inclusiv posibilitățile oferite de cadrul legal comunitar menționat mai sus, din care amintesc: aplicarea taxării inverse, anularea codului de înregistrare în scopul de TVA a contribuabilului cu un comportament fiscal incorect, introducerea în Codul fiscal a noțiunii de abuz de drept din perspectiva TVA-ului, introducerea bazei TVA.

Din punct de vedere al activității de antifraudă fiscală, avem analizarea, investigarea și instrumentarea în cooperare cu organele de urmărire penală a cazurilor de fraudă fiscală organizată și sistematică cu impact semnificativ asupra realizării veniturilor bugetului general consolidat, desfășurarea de activități de monitorizare, supraveghere și control orientate tactic spre zone și domenii economice în care se manifestă fenomene de evaziune fiscală, indisciplină financiară ori slabă conformare.

În ceea ce privește rezultatele activității, în perioada 5 decembrie 2013-31 ianuarie 2016, în urma verificării unui număr de peste 65 de mii de contribuabili, Direcția Generală Antifraudă Fiscală a estimat prejudicii aferente actelor de sesizare înaintate organelor de urmărire penală și a aplicat sancțiuni contravenționale în sumă totală de 9,3 miliarde de lei, echivalentul a 2,1 miliarde euro.

Ca urmare a activității specifice, în perioada de referință au fost înaintate organelor de urmărire penală 1592 de acte de sesizare pentru un prejudiciu total estimat de 8,5 miliarde de lei. Este de evidențiat faptul că ponderea prejudiciilor mai mari de un milion de euro este de circa 88% din totalul prejudiciilor pentru care au fost întocmite acte de sesizare penală.

Pentru asigurarea recuperării prejudiciilor aferente cazurilor investigate au fost instituite 3062 de măsuri asiguratorii asupra unor active patrimoniale în sumă de 5,2 miliarde lei.

În linia prevenirii evaziunii fiscale și fraudei fiscale și vamale au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 797,5 milioane lei reprezentând amenzi contravenționale și confiscări de bunuri, sume de bani în numerar și venituri a căror proveniență a fost considerată ilicită. De asemenea, s-a dispus suspendarea activității unui număr de 2722 de operatori economici.

Din punct de vedere al activității de inspecție fiscală, principalele acțiuni realizate în anul 2015 de aparatul de inspecție fiscală la contribuabili persoane juridice și persoane fizice în ceea ce privește taxa pe valoarea adăugată, au fost inspecțiile fiscale în vederea identificării și combaterii fraudelor privind TVA, controlul ulterior rambursării TVA la contribuabilii selectați în funcție de nivelul riscului ca urmare a analizei de risc.

Ca urmarea acțiunilor efectuate în 2015 de organele inspecției fiscale au fost stabilite sume suplimentare reprezentând TVA în valoare totală de 10,3 miliarde lei, în creștere cu circa 23% față de anul 2014. Din punct de vedere al ponderii impozitelor în totalul obligațiilor suplimentare stabilite pentru contribuabili persoane juridice, sumele reprezentând TVA dețin ponderea cea mai importantă, în anul 2015 acestea fiind de 56%.

Mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumim, domnule secretar de stat.

Am încheiat răspunsurile reprezentanților Guvernului la întrebări și interpelări.

 
Video in format Flash/IOS Prezentarea interpelărilor adresate Guvernului.  

Continuăm cu prezentarea interpelărilor.

Au depus interpelări: domnul Mihai Deaconu, nu este prezent, Scarlat Iriza, nu este prezent, Eugen Tomac, nu este prezent, Viorel Blăjuț, nu este prezent, Bogdan Diaconu, nu este prezent. Cornelia Negruț.

Doamnă deputat, doriți să vă prezentați pe scurt interpelarea sau o lăsați pur și simplu așa?

       

Doamna Cornelia Negruț (din sală):

O las așa.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumesc mult, doamnă deputat.

Mircea Vicențiu Irimie, nu este. Aurelian Ionescu, nu este prezent. Gheorghe Roman, nu este prezent. Marioara Nistor, nu este prezentă. Valentin Blănariu, nu este. Virgil Guran, nu este prezent. Cezar Florin Preda, nu este prezent. Daniel Andrei Gheorghe, nu este prezent. Octavian Marius Popa, nu este prezent. Raluca Turcan, nu este prezentă. Mirel Taloș, asemenea. Andreea-Maria Paul, lipsește. Florin Gheorghe.

 
Video in format Flash/IOS   Florin Gheorghe

Vă rog să prezentați pe scurt interpelarea.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Florin Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am o interpelare către ministrul finanțelor publice, doamna Anca Dana Dragu.

Obiectul interpelării: implementarea Legii nr.20 din 4 martie 2016 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2006.

Doamnă ministru,

Prin Decretul nr.284 din 3 martie 2016, Președintele României a promulgat Legea nr.20/2016 care prevede obligația autorităților contractante de a crește gradual, începând cu anul 2016 și până în anul 2018, valoarea achizițiilor publice derulate prin sistemul electronic de achiziții publice.

Obiectivul principal al legii pe care am inițiat-o și care a întrunit consensul tuturor forțelor politice este acela de a crește transparența în domeniul achizițiilor publice ca factor determinant de eliminare a risipei resurselor bugetare.

În acest context, vă rog, doamnă ministru, să aduceți următoarele precizări: când estimați că vor fi finalizate normele de aplicare ale Legii nr.20, pentru ca începând chiar din acest an valoarea achizițiilor derulate prin SEAP să crească la procentul prevăzut de lege? Și 2, având în vedere că noul pachet legislativ aflat în dezbaterea Parlamentului va fi cel mai probabil adoptat în acest an, vă rog să precizați dacă susțineți introducerea prevederilor din Legea nr.20/2016 în noul sistem legislativ privind achizițiile.

Solicit răspuns în scris. Deputat Florin Gheorghe.

Vă mulțumesc.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumesc, domnule deputat.

În continuare, sunt înscriși cu interpelări: domnul deputat Vasile Horga, nu este, domnul deputat Victor Cristea, nu este, domnul deputat Anton Doboș, lipsă, domnul deputat Aurelian Mihai, lipsește, doamna deputat Natalia Elena Intotero, în delegație, domnul deputat Cornel Itu, nu este, domnul deputat Sorin-Avram Iacoban.

 
Video in format Flash/IOS   Sorin-Avram Iacoban

Aveți 9 interpelări depuse, domnule deputat.

Video in format Flash/IOS    

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Pot să citesc una?

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Evident, evident. Vă rog chiar.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Sorin-Avram Iacoban:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi, dragi colege,

Astăzi, o interpelare adresată domnului ministru al agriculturii, domnul ministru Achim Irimescu.

Subiectul: criza alimentelor infectate care au determinat pierderi de vieți omenești în județul Argeș.

Domnule ministru,

Din păcate, în ultima perioadă, avem de-a face cu bâlbâieli ale Guvernului tehnocrat Cioloș în ceea ce privește criza alimentelor care au determinat îmbolnăvirea și chiar decesul unor copii în județul Argeș. Nu înțelegem graba cu care ministerul pe care-l conduceți anunță vinovați închipuiți, fără să existe o dovadă certă cu privire la cauza care a determinat această criză. Curios este faptul că dumneavoastră, de cele mai multe ori, ați acuzat doar producătorii români de alimente cu privire la posibila cauză a îmbolnăvirii cu bacteria E.Coli. Nu știm dacă această sarabandă de acuzații are ca scop distrugerea brandurilor românești, însă putem bănui acest lucru, de vreme ce în fiecare zi apare pe lista suspecților un alt producător român.

De asemenea, putem să bănuim faptul că prin acest plan se dorește eliminarea unor producători români de pe piață prin inducerea ideii în rândul populației că produsele românești sunt răspunzătoare pentru îmbolnăvirea și chiar decesul unor copii din Argeș, fără să se prezinte dovezi concludente, pertinente și utile în acest sens. De ce se dorește scoaterea de pe piață a producătorilor români? Nu știm. Această avalanșă de acuze are deja un efect pe piețele din străinătate, deoarece în Italia și Spania au fost oprite de la comercializare produse lactate românești.

Nu înțelegem strategia dumneavoastră de a cere românilor să aibă în continuare încredere în produsele românești dacă tocmai dumneavoastră le-ați blamat fără dovezi clare în acest sens. Susținerea faptului că infectarea brânzei românești cu bacteria E.Coli a fost accidentală nu este o garanție pentru a îndemna populația la consumul produselor de lactate menționate.

Situația pare a fi asemănătoare cu criza vaccinurilor de acum câțiva ani prin care s-a urmărit și s-a reușit, printr-o manipulare diversionistă, scoaterea de pe piață a vaccinurilor produse de Institutul "Cantacuzino" și deschiderea pieței românești produselor mai scumpe din străinătate. Și atunci, ca și acum, un ministru, după ce declarase că vaccinurile produse de Institutul "Cantacuzino" sunt neconforme, a declarat el însuși că s-a vaccinat cu un astfel de vaccin și nu a pățit nimic.

Având în vedere cele precizate, vă rugăm să aveți amabilitatea să ne răspundeți la următoarele întrebări: 1. Dacă există dovezi concludente și pertinente cu privire la faptul că produsele românești sunt responsabile pentru infectarea cu bacteria E.Coli? Care sunt aceste dovezi? 2. Dacă există un plan sistematic de scoatere de pe piață a producătorilor români de alimente pentru a face loc producătorilor străini de profil. Dacă nu considerați că este necesară în această criză sesizarea altor instituții care au un portofoliu de competențe tema de siguranță națională? 3. Dacă este cazul să vă prezentați demisia pentru modul defectuos de gestionare a acestei crize și pentru eforturile permanente de scoatere de pe piață a producătorilor români de alimente.

Solicit răspuns scris și oral pentru fiecare punct în parte, în termenul prevăzut de lege.

Vă mulțumesc.

Sorin-Avram Iacoban, deputat de Iași.

 
Video in format Flash/IOS    

Domnul Ludovic Orban:

Mulțumim, domnule deputat.

Și ultimul deputat înscris cu interpelări, domnul deputat Aurel Nicolae, care nu este prezent.

Declar închisă ședința de interpelări.

 
       

Ședința s-a încheiat la ora 17,25.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 18 ianuarie 2025, 16:36