 |
 |
 |
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 29 martie 2016
|
|
|
Ședința a început la ora 16,00. Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Ion-Marcel Ciolacu și Laurențiu Chirvăsuță, secretari ai Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Bună ziua, stimați colegi. Rog liderii grupurilor parlamentare să-și invite colegii în sala de ședință. Vă rog luați loc în sala de ședință. Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și anunț că din totalul celor 379 de deputați până în acest moment și-au înregistrat prezența 140. În conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei Deputaților din zilele de marți, 29, și miercuri, 30 martie 2016; programul de lucru pentru perioada 28 martie - 2 aprilie 2016; lista rapoartelor depuse în perioada 22-29 martie 2016 de comisiile permanente sesizate în fond; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente. La punctul 1 avem informarea privind distribuirea unor documente, potrivit art. 94, la casete.
|
|
|
|
|
La punctul 2 avem o informare din partea domnului Marian Enache. E în sală? Nu e? O citiți, domnule deputat? Subsemnatul Enache Marian, deputat în Circumscripția electorală nr. 29, județul Neamț, Colegiul uninominal nr. 8, vă aduc la cunoștință că începând cu data de 25 martie 2016 am demisionat din calitatea de membru al UNPR, urmând să-mi desfășor activitatea în Camera Deputaților în calitate de deputat independent. Mulțumim.
|
|
|
|
|
Punctul 2 - ordinea de zi, Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor - PL-x 569, lege organică. Domnul lider PSD, domnul Pâslaru.
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Costin Pâslaru: Domnule președinte, Vă mulțumesc și vă solicit retrimiterea la comisie pentru jumătate de oră - am discutat cu liderii celorlalte grupuri parlamentare - a acestui proiect de lege, pentru niște modificări de formă. Jumătate de oră.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Până mâine, că astăzi facem numai respingeri. Pentru mâine... Pentru dezbateri, mâine. Vă rog, doamna Pocora.
|
|
|
|
|
Doamna Cristina-Ancuța Pocora: Stimați colegi, Vreau să mă asigur că acest proiect de lege va sta la comisie doar jumătate de oră, că se va afla pe ordinea de zi a plenului din această săptămână și că-i vom da și vot final în această săptămână.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Pâslaru.
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Costin Pâslaru: Domnule președinte, Stimați colegi, Cu siguranță va sta la comisie mai puțin de jumătate de oră. Partidul Social Democrat va vota acest proiect de lege. Este vorba de formă. Înțelegem să intrăm în vot final cu o formă corespunzătoare, asigurând o limbă română corectă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Dobre.
|
|
|
|
|
Domnul Victor Paul Dobre: Domnule președinte, La poziția 31, la Proiectul de Lege pentru completarea art. 1 din Legea nr. 8/2006 privind instituirea indemnizației pentru pensionarii sistemului public de pensii, membri ai uniunilor de creatori legal constituite și recunoscute ca persoane juridice de utilitate publică - PL-x 813/2015, în raportul comisiei s-a omis un amendament făcut de domnul deputat Gheorghe Ialomițianu. Am discutat cu președintele Comisiei pentru muncă să o punem pe poziția 2 și să o retrimitem pentru corecția necesară, după care să revină în plen pentru dezbatere. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc, domnule deputat. Nu terminasem procedural prima parte. Deci, Proiectul de Lege pentru modificarea art. 2, PL-x 569/2015 - propunere de retrimitere la comisie. Termen - mâine, da? Vot pentru? Vă rog luați loc în bănci și votați. 108 - pentru. Împotrivă? Doamna Moldovan, împotrivă. Erați cu mâna sus. Deci, un vot împotrivă. Abțineri? Nu. Prezenți și nu votează? Unul. Deci, termen mâine, da? Propunerea domnului Dobre. Intervenții? Nu. Vot pentru? 112. Împotrivă. Unul. Prezenți și nu votează? Niciunul. Mulțumesc. Domnul Márton Árpád.
|
|
|
|
|
Domnul Márton Árpád-Francisc: Domnule președinte, Având în vedere că această lege nu a fost retrimisă ca urmare a unor dezbateri la un moment dat, ci a fost retrimis raportul, înseamnă din punct de vedere regulamentar că se rediscută întregul raport. Și este solicitarea noastră de a se menține textul așa cum este în regulament, adică să aveți în vedere rediscutarea întregului raport.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Am înțeles. Intervenții? Domnul Pâslaru.
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Costin Pâslaru: Domnule președinte, vă mulțumesc. Am rugămintea, pe poziția 5 - PL-x 717 pentru a repara niște neconcordanțe de ordin tehnic să îl retrimitem la comisie pentru o săptămână. Poziția 5 - PL-x 717. Credeam că aveți ordinea de zi în față. Este Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2015 privind înființarea Gărzilor forestiere. O săptămână.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnule deputat, Nu... La poziția 5 eu am altceva.
|
|
|
|
|
Domnul Florin-Costin Pâslaru: Îmi cer scuze, la poziția 13; la mine e poziția 5. Deci, poziția 13, e vorba de PL-x 717. O săptămână. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Propunerea liderului Grupului parlamentar al PSD. Intervenții? Nu. Vot pentru? 116. Împotrivă? Împotrivă? 2, 3. Abțineri? Nu. Prezenți, nu votează? Nu. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Intrăm în dezbaterea inițiativelor cu propuneri de respingere, de la poziția 40. 40. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 140 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Nu. Comisia? Domnul deputat Florin Gheorghe.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Mulțumesc. Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea art. 140 alin. (1) din Legea nr. 571. Comisia pentru buget, finanțe a fost sesizată spre dezbatere cu propunerea legislativă mai sus amintită. În conformitate cu prevederile art. 75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă. La întocmirea prezentului raport s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, precum și punctul de vedere negativ al Guvernului. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015, înregistrându-și prezența 31 de deputați din totalul de 32. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare. În urma ședinței, membrii comisiei au propus respingerea acesteia, deoarece începând cu anul 2016 intră în vigoare noul Cod Fiscal. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri generale. Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. PNL-ul nu votează această inițiativă legislativă, deoarece se referă la reducerea TVA-ului începând cu 1 ianuarie 2016. Știm foarte bine că în 2015, când am discutat Codul fiscal, a fost o decizie politică privind modul de reducere a TVA-ului, a cotei standard. A fost o decizie bazată pe sustenabilitate. Trebuie să fim consecvenți pentru a asigura predictibilitatea legislației fiscale. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Alte intervenții? Nu sunt. Vot final.
|
|
|
|
|
41. Propunerea legislativă pentru completarea art. 140 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Nu. Comisia? Domnul Gheorghe.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru completarea art. 140. În conformitate cu prevederile art. 95 din regulament, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere cu propunerea legislativă respectivă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins această propunere legislativă. La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul negativ al Comisiei juridice, precum și avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au dezbătut această propunere legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. La lucrările comisiei au fost prezenți 31 de deputați din cei 32 înscriși. În urma ședinței, membrii comisiei au propus respingerea acestei propuneri. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri generale? Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Se referă tot la reducerea TVA-ului, și anume la introducerea cotei reduse pentru alimente. Sigur, această problemă a fost rezolvată tot de Parlament, prin Codul fiscal, această inițiativă nu mai are obiect, deci, și Grupul PNL va vota împotriva acestei inițiative. Vă mulțumesc. Nu-i a mea... Nu, nu... Eu am avut o inițiativă foarte bună, dar domnul Ponta a copiat numai jumătate.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc, domnule deputat. Alte intervenții la dezbateri generale? Nu sunt. Vot final.
|
|
|
|
|
42. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art. 140 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatorii? Nu. Comisia? Domnul Gheorghe.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea art. 140. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere cu propunerea legislativă, Camera Deputaților fiind Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată a respins această propunere legislativă, în ședința din 25 februarie 2015. La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul negativ al Comisiei pentru politică economică și avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au dezbătut în ședința din 8 septembrie 2015 prezenta propunere legislativă. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au propus plenului respingerea acesteia, deoarece începând cu 2016 intră în vigoare noul Cod fiscal. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Dezbateri generale? Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Este o inițiativă bună. Se referă la reducerea TVA-ului la unele produse, și aici dau exemplu pentru îmbrăcăminte, deși s-ar impune o reducere a cotei standard la nivelul de 9%, totuși, având în vedere decizia luată de Parlament în 2015, în consultare cu Guvernul, cred că această inițiativă nu poate fi implementată datorită faptului că va avea un impact major asupra bugetului, și noi am luat în calcul ce se poate face, ce impozite pot fi reduse și cuantumul acestor impozite. Deci, nu vom susține această inițiativă. Sperăm ca în 2017-2018 să discutăm asemenea lucruri privind reducerea TVA-ului și la alte produse. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Alte intervenții, dacă sunt? Nu sunt. Vot final.
|
|
|
|
|
43. Propunerea legislativă privind completarea art. 283 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Nu. Domnul Gheorghe, comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative privind completarea art. 283 din Codul fiscal. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere cu propunerea legislativă. Conform prevederilor art. 75 din Constituție, Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată a respins propunerea legislativă, în ședința din 18 februarie 2015. La întocmirea raportului s-a avut în vedere avizul negativ al Comisiei pentru agricultură și avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au dezbătut propunerea mai sus menționată, în ședința din 8 septembrie 2015. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât trimiterea către plen a respingerii acestei propuneri, deoarece în 2016 intră în vigoare Codul fiscal. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Ialomițianu, dezbateri generale.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Domnule președinte, E preocuparea mea în domeniul fiscalității și pot spune lucruri importante. Legat de această inițiativă, sigur că ea a fost... conținutul acestei inițiative a fost discutat cu ocazia prezentării noului Cod fiscal, a proiectului noului Cod fiscal în Parlament, în comisiile de specialitate. Sigur că am adus unele reduceri ale impozitelor pentru agricultori. S-a decis la momentul respectiv că acestea sunt limitele sustenabilității, sigur că poate fi luată în considerare în perioada următoare această inițiativă legislativă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Alte intervenții? Nu sunt. Vot final.
|
|
|
|
|
44. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 62 alin. (2) din Legea nr. 571/2003. Inițiatori? Comisia?
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru completarea art. 62. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă. La întocmirea prezentului raport s-a avut în vedere avizul negativ al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii, membrii comisiei au hotărât trimiterea către plenul Camerei Deputaților a propunerii de respingere a acesteia, deoarece începând cu anul 2016 intră în vigoare noul Cod fiscal. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Această problemă legată de deducerea unor cheltuieli din veniturile din arendare a fost rezolvată cu ocazia aprobării Codului fiscal. Deci, această inițiativă nu-și mai are obiectul. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Alte intervenții? Nu. Vot final.
|
|
|
|
|
45. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Nu. Comisia?
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 571/2003. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în 27 mai 2014. La dezbaterea propunerii legislative s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea în ședința din data de 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei, respingerea acestei propuneri legislative. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Ialomițianu? Nu. Mulțumesc. Alte intervenții? Nu sunt. Vot final.
|
|
|
|
|
46. Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (2) al art. 285 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Nu. Comisia?
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea alin. (2) al art. 285, Legea nr. 571/2003. În conformitate cu prevederile art. 95 al Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată în fond spre dezbatere cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă. La întocmirea prezentului raport s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere negativ al Guvernului. În conformitate cu prevederile art. 61, membrii comisiei au dezbătut propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii legislative deputații prezenți au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acestei propuneri legislative. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte. Inițiativa se referă la acordarea unor facilități fiscale în turism. Sigur că ar trebui să-i ajutăm mai mult pe cei din turism. În 2011 am redus perioada de impozitare a clădirilor destinate turismului pe litoral la 6 luni. Sigur că s-ar fi impus și reducerea impozitului în acest domeniu. Este un domeniu important pentru economie și merită mai mult. Sigur, avem avizul de la Guvern negativ. Îmi pare rău că de la Guvern nu a venit într-un moment oportun, atunci când am discutat Codul fiscal, o propunere de reducere a impozitului. Vrem..., totuși, PNL-ul nu va vota această inițiativă, deși are la bază o realitate, adică sprijinirea domeniului turismului. Având în vedere că, deci, motivul principal este că am dat un vot pe Codul fiscal și vrem să asigurăm predictibilitatea Codului fiscal, adică să nu-l mai modificăm o perioadă mai lungă pentru a da un semnal pozitiv mediului de afaceri. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Alte intervenții? Vot final.
|
|
|
|
|
47. Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru completarea Legii nr. 571/2003. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în ședința din 25 februarie 2015. La dezbaterea propunerii legislative s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere negativ al Guvernului. În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii legislative membrii comisiei au hotărât cu majoritate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acesteia. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte. Sigură că este păcat că multe inițiative ale noastre, ale parlamentarilor, au primit aviz negativ din partea fostului Guvern, deci, a fost o perioadă când Parlamentul a fost în subordinea Guvernului și prin decizia de a le discuta după o anumită perioadă, după ce fostul Guvern a plecat. Sigur, este o inițiativă care se referă la reducerea TVA-ului la unele produse. Lucrul este rezolvat în Codul fiscal. Dar, totuși, e păcat să desconsideri Parlamentul, care este organul legislativ. Adică, noi, acum, le respingem pentru că ele s-au rezolvat printr-un proiect de lege al Guvernului, iar inițiativele noastre vor zace într-un sertar și sigur că foarte mulți avem o mare dezamăgire din acest punct de vedere.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Alte intervenții? Vot final.
|
|
|
|
|
48. Propunerea legislativă pentru completarea Codului fiscal - Pl-x 298/2015. Inițiatori? Nu. Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru completarea Codului fiscal. În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget a fost sesizată spre dezbatere, în fond, cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în ședința din 18 martie 2015. La întocmirea raportului s-au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul negativ al Comisiei pentru politică economică și punctul de vedere negativ al Guvernului. În conformitate cu prevederile art. 61, propunerea legislativă menționată mai sus a fost dezbătută în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii legislative și a opiniilor exprimate, deputații prezenți au hotărât cu majoritate de voturi să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acestei propuneri. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Vă rog, nu? Nu sunt intervenții la dezbateri generale. Vot final.
|
|
|
|
|
49. Propunerea legislativă pentru modificarea articolului 57, alineatul (4) și a articolului 84, alineatul (2) din Legea nr.571/2003 privind Codul Fiscal. Inițiatorii? Nu. Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea articolului 57, alineatul (4) și a articolului 84, alineatul (2) din Legea nr.571/2003. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu proiectul legislativ. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă. La întocmirea prezentului raport, s-a avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități și avizul negativ al Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport; de asemenea, și punctul de vedere al Guvernului. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii, membrii comisiei prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acesteia. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Intervenții? Nu. Vot final.
|
|
|
|
|
50. Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii nr.571/2003 coroborată cu HG 44/2004 privind Codul Fiscal cu Normele Metodologice de aplicare, cu modificările și completările ulterioare. Inițiatorii? Nu. Comisia. Inițiator, domnul Ciuhodaru.
|
|
|
|
|
Domnul Tudor Ciuhodaru: Mulțumesc, domnule președinte. O să vi se pară paradoxal, dar, prin acest proiect, nu cer bani. Nu cer bani pentru nimeni. Așa că mi se pare cel puțin ciudat ca această lege să fie la respingeri. Proiectul de lege prevede ca fiecare părinte să poată redirecționa cei 2% din impozitul pe venit în acel cont de educație permanentă al fiecărui copil. La ora actuală, știți foarte bine că Legea nr.571 prevede că acest lucru se poate face doar către organizațiile nonprofit. Dar, nu văd de ce oricare dintre părinți nu ar putea să redirecționeze acești 2% în acel cont de educație permanentă, prin care copilul să-și poată asigura ceea ce este necesar pentru educație. Este o măsură minimală și știți foarte bine că la ora actuală abandonul școlar și condițiile în care se desfășoară procesul de învățământ mai pot fi cu mult îmbunătățite, iar a redirecționa acești 2% din impozitul din venit către contul de educație permanentă mi se pare un lucru firesc. Poate la vot, plenul este suveran, vă veți gândi și veți ajunge și dumneavoastră la concluzia că, dacă educație nu e, nimic nu e și veți permite părinților să redirecționeze acești 2% din impozitul din venitul pe salarii către contul de educație permanentă al copiilor. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii nr.571/2003. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond cu propunerea legislativă. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în ședința din 25 februarie 2015. Camera Deputaților este Cameră decizională. Propunerea legislativă a fost avizată favorabil de către Consiliul Legislativ și avizată negativ de către Guvern, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și de Comisia juridică, de disciplină și imunități. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acestei propuneri. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Iane.
|
|
|
|
|
Domnul Daniel Iane: Mulțumesc. Stimați colegi, Inițiativa pare bună, însă reglementarea celor 2%, redirecționarea celor 2% a fost făcută pentru a încuraja și a ajuta activitatea ong-urilor și asociațiilor. Nu are nicio logică prin care cineva își finanțează propriii membri ai familiei - aici, luând în considerare propunerea colegului nostru de a-și finanța propriul copil -, pentru că tocmai acești 2% au fost cu scopul de a încuraja activitatea ong-urilor care prestează servicii sociale gratuite. Deci, noi vom respinge această propunere. Mulțumim.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnul Iacoban.
|
|
|
|
|
Domnul Sorin-Avram Iacoban: Mulțumesc, domnule președinte. Dragi colegi, Aș vrea să-l completez pe colegul meu. Da, e vorba de acele asociații de părinți care funcționează pe lângă școlile și unitățile de învățământ din România, care pot fi finanțate astfel cu 2%. Există și alte organizații nonguvernamentale care funcționează în școli. Prin urmare, eu cred că asta e calea corectă prin care putem direcționa cei 2%, nu neapărat să trimitem acești bani în contul, știu eu, rudelor sau celor care aparțin familiei. Inițiativa este bună în principiu, dar, faptic, trebuie să respectăm și cum funcționează, la momentul ăsta, lucrurile în învățământul românesc și îndeobște în Legislativ. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Vă mulțumesc. Domnul Ciuhodaru.
|
|
|
|
|
Domnul Tudor Ciuhodaru: Doamnelor și domnilor deputați, Vă rog să remarcați că se creează o discriminare pozitivă pentru ong-uri în defavoarea copiilor și a procesului de învățământ. Nu văd de ce pot să dau banii mei, cei 2% către impozitul pe venit către orice asociație nonprofit și nu pot să sprijin educația copiilor din România. Eu cred că este libertatea fiecăruia de a face ce vrea cu venitul său, să-l redirecționeze către cine vrea, iar atât timp cât pentru acești bani există garanția că vor fi cheltuiți acolo unde trebuie în procesul de învățământ, prin aceste credite de educație permanentă, cred că funcția corectă este aceasta. Știu că plenul este suveran și în numele tuturor părinților care au copii și încearcă să-i sprijine în procesul de învățământ, eu vă solicit să votați acest proiect de lege. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Vot final.
|
|
|
|
|
51. Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.102/2013 pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal și reglementarea unor măsuri financiar-fiscale. Inițiatori? Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.102/2013. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere pe fond cu proiectul de lege. Senatul, în calitate de primă Cameră, a adoptat proiectul de lege în ședința din 30 septembrie 2014. Conform prevederilor art.75 din Constituția României, Camera Deputaților este Cameră decizională. Proiectul de lege a fost avizat favorabil de către Consiliul Legislativ și avizat negativ de către Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare și Comisia juridică, de disciplină și imunități. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei, membrii Comisiei juridice, de disciplină și imunități au examinat proiectul de lege în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării proiectului, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acestuia. În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Intervenții? Domnul Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Este o inițiativă foarte bună, pentru că se propune eliminarea impozitului pe investiții, mai ales cele din agricultură, impozit introdus de Guvernul Ponta, care a dat o lovitură mare mediului de afaceri. Sigur că nu putem să susținem această inițiativă, că e rezolvată problema în Codul fiscal, începând de la 1 ianuarie 2016. Chiar dacă a fost o perioadă grea, perioadă de criză în 2009, 2010, 2011, guvernul de atunci, Guvernul Boc, nu s-a gândit să introducă un asemenea impozit, pentru că era vorba de o bătaie de joc la adresa mediului de afaceri și chiar îmi pare rău că Guvernul Ponta, împreună cu colegii din PSD, nu dau doi bani pe mediul de afaceri. Mediul de afaceri este singurul sector care aduce bunăstare, bani la buget pentru pensii, salarii. Deci, România, începând din 2011, a intrat pe creștere economică, iar dumneavoastră ați venit în 2013 și ați dat o lovitură mediului de afaceri, adică, vă părea rău că aveți creștere economică. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Alte intervenții la dezbateri generale? Domnul Daea, vă rog.
|
|
|
|
|
Domnul Petre Daea: Domnule președinte de ședință, Doamnelor și domnilor deputați, Am intervenit pentru că în acest plen al Camerei Deputaților patosul în discurs, uneori, intră în zona de deformare a unei realități cât se poate de vizibil. Cu respectul cuvenit pentru fiecare vorbitor, cu atitudinea condescendentă și cu luare aminte vizavi de conținutul fiecărei interpretări de la acest microfon, nu pot să fiu de acord cu cele spuse de colegul Ialomițianu. Și o fac cu respectul cuvenit față de Domnia Sa și față de mediul de afaceri. Aș vrea să-i reamintesc că mediul de afaceri a avut atenția cuvenită din partea Partidului Social Democrat, atunci când Codul fiscal a fost fundamental schimbat. A se vedea ceea ce Domnia Sa perora cu câtva timp în urmă vizavi de reducerile care s-au operat prin Codul fiscal și a intervenit la acest pupitru spunând că nu mai este valabil ceea ce Domnia Sa și alți colegi, cu respectul pe care-l port, în actul de formare a unei norme juridice, spunând că nu mai este cazul, dat fiind faptul că în Codul fiscal au fost luate o serie întreagă de măsuri de relaxare fiscală. Cred că o campanie electorală, fie ea și dublă anul acesta, nu poate să ne întunece privirea unei analize serioase și a unei atitudini pe măsura interpretării noastre din scaunul de deputat. Cu respectul cuvenit, i-aș spune colegului că este necesar să ne aducem aminte ce s-a întâmplat de-a lungul vremii și să interpretăm cu obiectivitatea cuvenită anumite intervenții pe care le avem la microfon. În speranța că am fost bine înțeles, doresc să vă mulțumesc, domnule președinte, că mi-ați dat cuvântul.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Cu mare drag, domnule deputat.
|
|
|
|
|
Domnul Ion Munteanu (din sală): Nu i-a pronunțat numele.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Dar a fost cuviincios domnul deputat.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Domnule deputat Daea, eu vă respect foarte mult. Dar dacă citiți tot ce au scris specialiștii în domeniul economic, toate mesajele mediului de afaceri, atunci când s-a introdus impozitul pe construcțiile speciale, așa, peste noapte, să știți că toți au spus că e cea mai mare greșeală a Guvernului Ponta. Și vă spun cu tot respectul pe care-l am. Au venit și la mine cei de la autoritățile locale, colegi din minister și mi-au spus să introduc acest impozit. Am discutat cu mediul de afaceri, am discutat cu specialiști și au spus că ar fi cea mai mare greșeală. Toți au spus, când s-a introdus acest impozit, au spus că e cea mai mare greșeală a Guvernului Ponta. Și mai este o greșeală, acea taxă de 7 eurocenți, care a dus ca prețul la carburanți să fie atât de mare, încât s-au încasat mai puțini bani. Dar, să știți că acest impozit peste noapte, fără nicio gândire, numai ca să aducem niște bani, nu stabiliți contabilicește la Ministerul de Finanțe, vă spun că a fost cea mai mare greșeală a Guvernului Ponta. Și vreau să vă spun că am avut o inițiativă pentru a scoate acest impozit și am primit aviz negativ. Iar atunci când s-a venit cu Codul fiscal, Guvernul Ponta nu a avut în vedere scoaterea acestui impozit. Și, atunci, cum putem să spunem că avem grijă de mediu de afaceri, când lovim chiar în investiții? Adică cele care creează locuri de muncă. Poate, sigur, că am zis de PSD și suntem în campanie, dar vă spun că a fost cea mai mare greșeală a Guvernului Ponta, introducând acest impozit. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumim. Vot final.
|
|
|
|
|
52. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea art.140 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea art.140 din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în ședința din 10 iunie 2015. La întocmirea raportului, s-a avut în vedere: avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul negativ al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, avizul negativ al Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare și punctul de vedere negativ al Guvernului. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii și a opiniilor exprimate, deputații prezenți au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei respingerea acesteia. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Dezbateri generale? Nu. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
53. Proiectul de Lege pentru modificarea art.251 alin.(8) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea art.251 alin.(8) din Legea nr.571/2003. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu proiectul de lege. Conform prevederilor art.75 din Constituție, Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a adoptat proiectul de lege în ședința din 28 noiembrie 2013. La întocmirea prezentului raport, s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ. În conformitate cu prevederile art.61 din Regulamentul Camerei, membrii comisiei au dezbătut în ședința din 8 septembrie 2015 prezentul proiect de lege. În urma examinării proiectului, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acestuia. În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Intervenții? Nu. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
54. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.571/2003. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă. Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în ședința din 3 iunie 2014. La dezbaterea propunerii s-au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere negativ al Guvernului. Membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au dezbătut acest proiect de lege în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei respingerea acesteia. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea face parte din categoria legilor ordinare.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Vă rog, domnule Ialomițianu.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte. Inițiativa este bună. Legat de deducerea pentru finanțarea cheltuielilor de sponsorizare și mecenat, să știți că Parlamentul, în comisiile de finanțe buget, a găsit o soluție mult mai bună. Am mărit deducerea, și anume, 20% din impozit și 0,5% din cifra de afaceri. Legat de impozitul veniturilor microîntreprinderilor, am găsit o soluție și mai bună, nu numai 3%, ci aplicarea unor cote mai mici în cazul în care microîntreprinderile au un număr de salariați. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Alte intervenții? Domnul Itu.
|
|
|
|
|
Domnul Cornel Itu: Ca inițiator al acestei propuneri legislative, eu le mulțumesc colegilor care s-au gândit și au analizat în profunzime și, iată, dăm o nouă notă pentru sponsorizare și mecenat pentru cultură, educație, sport și alte activități. Mulțumesc mult.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Alte intervenții? Nu. Vot final.
|
|
|
|
|
55. Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal. Inițiatori? Comisia.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Raport asupra Propunerii legislative pentru completarea Legii nr.571/2003. În conformitate cu prevederile art.95 din Regulamentul Camerei, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată spre dezbatere în fond cu propunerea legislativă. Conform prevederilor art.75 din Constituție, Camera Deputaților este Cameră decizională. Senatul, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă în ședința din 4 martie 2015. La dezbaterea propunerii legislative s-au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere negativ al Guvernului. Membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au examinat propunerea legislativă în ședința din 8 septembrie 2015. În urma examinării propunerii, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acesteia. În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Intervenții? Nu.
|
|
|
|
|
56. Propunerea legislativă de modificare și completare a Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Inițiator? Comisia. Domnul Buicu.
|
|
|
|
|
Domnul Corneliu-Florin Buicu: Vă mulțumesc, domnule președinte. La întocmirea prezentului raport, am avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, negativ al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, punctele de vedere ale Guvernului, ale Ministerului Sănătății. La dezbateri a participat secretarul de stat Răzvan Vulcănescu. În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate și familie a hotărât, cu unanimitate de voturi, respingerea propunerii legislative de modificare și completare a Legii nr.95, din următoarele considerente: aceasta reglementează eliminarea Ministerului Sănătății din procedurile de aplicare a criteriilor și standardelor de dotare a cabinetelor medicale; modificarea procedurilor referitoare la autorizarea profesiei în baza numărului minim de credite EMC poate duce la anularea suspendării dreptului de practică în cazurile în care numărul de credite nu este atins, fapt ce va avea repercusiuni negative asupra calității actului medical. În raport cu obiect și conținut, propunerea face parte din categoria legilor ordinare. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Intervenții? Nu.
|
|
|
|
|
57. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății. Inițiatori? Domnul Ciuhodaru.
|
|
|
|
|
Domnul Tudor Ciuhodaru: Doamnelor și domnilor, Dumneavoastră știți cât costă să aduci pe lume un copil sănătos în România? Teoretic, toate consultațiile și investigațiile sunt gratuite. Dar, în practică, dar, în practică, gama de servicii oferite de către stat și durata acestora este extrem de limitată. Proiectul meu de lege prevede ca toate consultațiile, investigațiile și tratamentele necesare pentru monitorizarea corespunzătoare a sarcinii să fie asigurate gratuit, ca în Anglia, ca în țările europene, ca în țările normale, în așa fel încât să vedem că și în România acele politici demografice dezastruoase sunt corectate. Poate nu știați, dar doar două din trei gravide se prezintă la medic, pentru că sunt costuri extrem de importante în ceea ce privește consulturile prenatale. Poate nu știați, dar suntem țara cu cea mai mare mortalitate infantilă, dublă, față de media europeană. Poate nu știați, dar suntem într-un declin spectaculos al natalității cu un minim istoric de doar 195 de mii de nou-născuți în fiecare an. Acest proiect de lege corectează măcar o parte din aceste consecințe nefaste și introduce într-adevăr politici demografice în cadrul unui program național de stimulare a natalității și de corecție a sănătății reproducerii. Gândiți-vă de trei ori când veți respinge acest proiect de lege. Statul se pare că nu are bani pentru nimic și pentru nimeni. Dar dacă nu are bani nici pentru mamă și copil, atunci pentru ce mai este stat? Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Comisia? Raport. Domnul Buicu.
|
|
|
|
|
Domnul Corneliu-Florin Buicu: Mulțumesc, domnule președinte. Domnul doctor Ciuhodaru are dreptate în prezentarea indicatorilor. Dar, revenim la Pl-x 87 și pot să vă spun că am avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, negativ al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, al Comisiei pentru egalitate de șanse pentru femei și bărbați, punctul de vedere negativ al Guvernului. La dezbateri au fost prezenți 18 deputați din totalul de 19. În urma dezbaterilor, comisia a hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului respingerea propunerii legislative din următoarele considerente: serviciile medicale cuprinse în propunerea de modificare și completare a art.237 sunt deja prevăzute în cadrul serviciilor medicale acordate în asistența medicală primară de specialitate ambulatorie și în spital, în condițiile contractului-cadru. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Intervenții? Nu sunt. Mulțumesc. Suspendăm ședința consacrată dezbaterilor. Urmează ședința consacrată Orei ministrului. Pauză, un minut.
|
|
|
|
|
După pauză
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: La punctul 4 al ordinii de zi avem dezbateri politice cu participarea doamnei ministru al finanțelor publice, doamna Anca Dana Dragu, la solicitarea Grupului parlamentar al PNL, cu tema "Codul fiscal și mediul de afaceri". Potrivit art.205 din regulament și programului de lucru, în ședința de azi, în cadrul Orei Guvernului, avem organizate dezbateri publice la solicitarea Grupului PNL, cu tema mai sus menționată. Din partea Guvernului, participă doamna ministru Anca Dana Dragu. Având în vedere prevederile regulamentare și propunerile Biroului permanent și Comitetului liderilor, vă prezint procedura de desfășurare a dezbaterilor și timpul maxim care să fie alocat participanților, după cum urmează: reprezentantul grupului parlamentar care a solicitat dezbaterea - 5 minute pentru prezentarea temei de dezbatere; reprezentantul Guvernului - 5 minute pentru a răspunde; reprezentantul grupului care a solicitat dezbaterea, încă 3 minute pentru lămuriri suplimentare; grupurile parlamentare și reprezentantul deputaților neafiliați - 3 minute pentru fiecare grup și un minut pentru reprezentantul deputaților neafiliați; reprezentantul Guvernului, la final, 5 minute pentru răspunsuri. Obiecții? Nu. Vot pentru? Vot pentru? 151. Împotrivă? Abțineri? Niciunul. Prezenți, nu votează? Nu. Vă mulțumesc. Propunerile aprobate. Începem dezbaterile. Din partea Grupului parlamentar al PNL, pentru prezentarea temei, domnul deputat Gheorghe-Eugen Nicolăescu. Vă rog, 5 minute.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu: Domnule președinte de ședință, Doamnă ministru al finanțelor publice, Doamnelor și domnilor deputați, Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal a solicitat, doamnă, prezența dumneavoastră în Parlament pe tema "Codul fiscal și mediul de afaceri", având ca argument principal faptul că anul 2016 este primul an de aplicare a noului Cod fiscal. PNL a reușit să impună măsuri de relaxare fiscală și a anticipat corect că anul 2016 reprezintă momentul prielnic aplicării unor astfel de măsuri stimulative, care să conducă la o consolidare a întreprinderilor mici și mijlocii românești, la o creștere economică sănătoasă, generatoare de mai multe locuri de muncă mult mai bine plătite, astfel încât nivelul de trai al românilor să se îmbunătățească în mod real. Doamnă ministru, România nu duce lipsă de legi bune, cu obiective generoase și cu principii moderne. Din păcate, în prea multe cazuri observăm o implementare defectuoasă. Motivul principal pentru care astăzi dezbatem pe marginea acestei teme este legat de preocuparea noastră că noul Cod fiscal va trebui să beneficieze de o implementare corectă și coerentă. Iar măsurile prevăzute în acesta să fie garanția unei politici fiscale stimulative pe termen mediu și lung. Nu cred că trebuie să mai spun că de buna implementare a Codului fiscal din anul 2016 depinde, în mod crucial, implementarea de la 1 ianuarie 2017 a măsurilor prevăzute, precum și încrederea întregului mediu de afaceri că relaxarea fiscală este reală, și nu una de formă, declarativă sau pe hârtie. Doamnă ministru, Doresc să vă prezint câteva dintre așteptările PNL, așteptări de primă rundă în legătură cu implementarea noului Cod fiscal. În primul rând, unul dintre obiectivele majore ale legiuitorului cuprinse în acest nou Cod fiscal a fost acela al simplificării fiscale, ca element esențial al încurajării conformării voluntare fiscale. Relaxarea fiscală prevăzută de noul Cod fiscal nu trebuie să fie înăbușită de o creștere nejustificată a procedurilor administrative, a numărului de formulare, a declarațiilor suplimentare mai mult sau mai puțin necesare, așa cum se întâmplă în acest moment. Știți foarte bine, ca și noi, că, pentru orice agent economic, procedurile fiscale suplimentare înseamnă tot costuri, tot bani suplimentari afectați sarcinilor fiscale. Pentru noi întrebarea este concretă: care sunt măsurile care se impun pentru a remedia aceste derapaje? În al doilea rând, un obiectiv major care a fost înscris pentru prima dată în Codul fiscal al României se referă la predictibilitatea politicii fiscale în România. Aș vrea să ne amintim cu toții că cea mai puternică nemulțumire a mediului de afaceri din România era legată chiar de impredictibilitatea politicii fiscale de la noi din țară, date fiind modificările majore care se operau la nivelul politicii fiscale. În prezent, urmare a faptului că PSD a ignorat și a descurajat profesiile liberale, persoanele fizice autorizate și micii întreprinzători, prin creșterea fiscalității, au apărut nemulțumiri uriașe. Ce intenții aveți de a opera modificări - normale, le-am numi noi - pentru ca acești oameni să fie tratați cu respect pentru munca lor? În altă ordine de idei, potrivit noului Cod fiscal, Ministerul Finanțelor Publice are atribuția elaborării normelor metodologice pentru aplicarea unitară a acestei legi. Solicitarea noastră expresă este ca normele de aplicare să fie clare, ușor de implementat și să nu deturneze în niciun fel voința legiuitorului și să nu supuneți contribuabilul la interpretări ciudate ale legii. Ascultați-i, doamnă ministru, pe contribuabili, vorbiți cu ei și înainte de elaborarea normelor și după adoptarea acestora, iar dacă se constată că efectele nu sunt cele dorite, aveți curajul și determinarea să le revizuiți în beneficiul contribuabilului și al bugetului. Despre ANAF, în general, numai de bine. Cred cu tărie că această instituție trebuie să-și schimbe în mod radical atitudinea și strategia față de contribuabili. Această instituție a demonstrat, deja, că hărțuind, amenințând sau alergând agenții economici cu girofarul nu a colectat venituri mai mari la bugetul public. Această abordare și-a demonstrat pe deplin ineficiența. Inspectorii ANAF, printr-un tratament nediscriminatoriu al contribuabililor, trebuie să devină partenerul acestora. Acțiunilor lor să se deplaseze în zona prevenirii fraudei fiscale, a sprijinirii și consilierii contribuabilului și a protejării acestuia în fața abuzurilor ori a concurenței neloiale făcute de evazioniști. Nu întâmplător am lăsat către final un principiu la care țin foarte mult, și anume sustenabilitatea pe termen lung a politicii fiscale. Acest lucru depinde în mod crucial de felul în care Guvernul va fi capabil să gestioneze execuția bugetară din acest an. Dacă ne uităm la execuția bugetară pentru primele două luni din acest an, în special pe capitolele privitoare la cheltuielile cu investițiile publice, putem să spunem că semnalele nu sunt încă de bun augur, însă așteptăm ca Executivul să recupereze acest start timid în următoarele aproape zece luni. De asemenea, consider că o prioritate a echipei dumneavoastră trebuie să fie și cheltuielile bugetare, și sustenabilitatea fiscal-bugetară. Doamnă ministru și stimați colegi, Codul fiscal cuprinde cea mai mare parte a măsurilor de politică fiscală pe care PNL le-a prevăzut și în programul său de guvernare. PNL ține foarte mult ca măsurile de relaxare fiscală să reprezinte cu succes în România și un model pentru alte state europene. De aceea, o spun răspicat de la această tribună: PNL nu va permite ca măsurile fiscale care au fost orientate către stimularea creșterii economice, către crearea de noi locuri de muncă, către revigorarea întreprinzătorilor mici și mijlocii din România să fie implementate defectuos, generând astfel neîncredere. Creșterea nivelului de trai, scopul final al tuturor politicilor fiscale cuprinse în noul Cod, trebuie să rămână prioritatea dumneavoastră în acest mandat. Și, nu în ultimul rând, doamnă ministru, am spus-o și la învestitura Guvernului Cioloș, și la adoptarea Legii bugetului de stat și o voi spune din nou și astăzi, că vă susținem, însă nu necondiționat, ci vom monitoriza acțiunile Guvernului și vom reacționa ori de câte ori considerăm că se înregistrează derapaje sau îndepărtări de la obiectivele noastre naționale. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Doamnă ministru, vă rog, aveți cinci minute.
|
|
|
|
|
Doamna Anca Dana Dragu (ministrul finanțelor publice): Bună ziua! Doamnelor și domnilor parlamentari, Vă mulțumesc pentru invitația făcută și pentru prilejul dat pentru a lămuri câteva aspecte fiscale la zi. ANAF este una dintre instituțiile-cheie din Guvernul României, de aceea reforma începută trebuie nu doar continuară, ci și accelerată. Această situație va conduce la creșterea conformării voluntare și la aplicarea unui tratament just contribuabililor. Am subliniat și în această dimineață, la raportul ANAF, faptul că rolul instituției este foarte important în economia românească, aduce veniturile publice necesare pentru a finanța educația, sănătatea, lucrările de infrastructură. De aceea, instituția trebuie să fie una modernă, care lucrează pentru contribuabili și le oferă servicii de calitate. Relația dintre ANAF și contribuabili, după cum spuneam, trebuie să fie una de parteneriat. Unul dintre obiectivele-cheie este să asigurăm un cadru fiscal bugetar adecvat, care să conducă la creșterea încrederii mediului de afaceri, la stimularea investițiilor, dar și la simplificarea birocrației. Ne propunem să implementăm măsuri de reformă ireversibile, care vizează creșterea eficienței și transparenței politicii de utilizare a banilor publici. Ministerul Finanțelor Publice împreună cu ANAF sunt parte activă a procesului început odată cu inițiativa guvernamentală de reducere a birocrației. Astfel, lucrăm la soluții pentru simplificarea semnificativă a formularelor fiscale și a procedurilor și mă refer aici, în principal, la simplificarea formularelor 0.88 și 394. În ceea ce privește 0.88, vom veni cu modificări pentru simplificarea acestuia în sensul: eliminării întrebărilor legate de cazierul fiscal, deoarece acestea sunt informații pe care ANAF deja le deține. Acolo unde nu se renunță la întrebare, se simplifică, nu se mai solicită acea apostilă pentru diplome și declararea veniturilor se poate face în tranșe. Cel mai important aspect, însă, vizează schimbarea administratorului sau a sediului unei firme. ANAF nu le va mai cere contribuabililor aflați în această situație să depună declarația 0.88, cu excepția cazurilor în care există risc fiscal ridicat. Cu privire la formularul 394, și aici apar modificări. Codul numeric personal devine opțional. Acesta trebuie declarat doar în cazul facturilor de peste 10 mii de lei. De asemenea, formularul nu se va mai depune retroactiv, acesta va intra în vigoare de la 1 iulie și societățile nu mai trebuie să declare încă o dată facturile emise sau primite în primul semestru al anului. În paralel, lucrăm și la introducerea unor sisteme simplificate de plată, plata on-line sau cu cardul la ghișeu, dar și la declararea taxelor care să încurajeze conformarea voluntară a cetățenilor, în special a celor care desfășoară activități pe piața neagră. Lucrăm la ghiduri care să vină în întâmpinarea nevoii de informare a contribuabililor și care să încurajeze conformarea voluntară. Este nevoie stringentă de apropierea de contribuabil. Din aprilie, veți găsi la ghișeele ANAF și pe site-ul instituției ghiduri de informare pe categoriile principale de venit. Primul ghid este dedicat arendei și arendașilor. Urmează cele patru venituri din chirii, venituri obținute de personale fizice autorizate și cele obținute din drepturi de autor. Din iunie, fiecare român, persoană fizică, își va putea plăti taxele și impozitele cu cardul. În acest moment, evaluăm mai multe soluții printre care se află și înrolarea ANAF în platforma ghișeul.ro. De asemenea, analizăm gradul de compatibilitate tehnică și costuri. Pentru că au fost anumite clarificări în Codul fiscal și în normele de aplicare a Codului fiscal, am prelungit cu trei luni, până la 30 iunie, termenul în care persoanele fizice și juridice pot plăti impozitele pe clădiri, terenuri și mijloace de transport, iar termenul de declarare l-am prelungit până la 31 mai. În ceea ce privește relația cu mediul de afaceri, aceasta nu trebuie definită prin volume uriașe de documente, formulare de completat și căi anevoioase de plată, ci printr-un parteneriat care are la bază instrumente simple de declarare, căi rapide de plată care să conducă la un grad mare de conformare voluntară. De asemenea, inspecțiile fiscale trebuie orientate nu către controale de fond la un număr mare de contribuabili, ci către controale tematice, care să țină cont de analizeze de risc. Vrem să-i încurajăm pe cei care se conformează voluntar și să-i oprim pe cei care fac evaziune fiscală. Toate acestea sunt măsuri importante, care ne dau confortul atingerii țintei de deficit asumate pentru anul 2016, în condițiile unei creșteri economice sustenabile. Sigur, o colectare mai bună nu este suficientă. Aceasta trebuie însoțită de o cheltuire eficientă a banilor publici și de o prioritizare a cheltuielilor. Sunt aspecte la care ne uităm cu multă atenție și pe care le monitorizăm în mod constant. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Grupul PNL, lămuriri suplimentare, trei minute. Le-ați consumat la început, dar, din... Două.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu: Domnule președinte de ședință, Generozitatea dumneavoastră va fi răsplătită. În primul rând, tema pe care noi am supus-o dezbaterii de astăzi se cheamă "Mediul de afaceri și Codul fiscal". Aș fi vrut din partea Ministerului Finanțelor Publice, pe lângă atât de multe exemple de neconcordanță între ceea ce a făcut în 2015 și ceea ce se întâmplă în 2016, atât de multe întoarceri, atât de multe piruete, că au fost făcute prost unele formulare, că au fost birocratic întocmite, că i-au încurcat pe contribuabili, faptul că s-a prelungit termenul pentru impozitul pe clădiri și pentru mijloacele de transport grevează asupra bugetelor unităților administrativ-teritoriale, deci pe lângă toate aceste lucruri - pe care e bine că doamna ministru le-a spus de la această tribună - aș fi dorit să aflu mai mult pe politici fiscale, pe ceea ce se dorește din punct de vedere al predictibilității și sustenabilității. Ce se întâmplă cu Codul fiscal prin aplicarea lui în economia românească în 2016, cum așezăm mai departe anii următori, astfel încât să avem un Cod fiscal care să nu se mai schimbe în fiecare an și pentru o perioadă mai lungă de timp fiecare contribuabil să știe cum își face planul de afaceri și cum își gândește, până la urmă, investiția în care și-a pus speranțe. Aceasta era dorința noastră de la această dezbatere. Din păcate, poate, în ultima parte, la răspunsul final pe care doamna ministru ni-l va da, vom încerca să aflăm și asemenea lucruri. Până în acest moment, cred că este o dezbatere ratată. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Grupurile parlamentare. Domnul Florin Gheorghe, UNPR.
|
|
|
|
|
Domnul Florin Gheorghe: Mulțumesc, domnule președinte. Doamnelor și domnilor deputați, Doamnă ministru, Probabil că mulți dintre colegii parlamentari ar spune că este încă prematur să facem o evaluare a performanțelor dumneavoastră în funcția de ministru al finanțelor. Cu toate acestea, nu trebuie să pierdem din vedere că s-au scurs deja peste patru luni de la învestitură și încă nu se întrevăd schimbări semnificative nici în execuția bugetară a investițiilor publice și nici în zona diminuării evaziunii fiscale. Am constatat cu surprindere că mulți invocă mandatul limitat al acestui guvern ca principală cauză a lipsei unei performanțe tangibile. Însă când vrei să faci treabă poți măcar să demarezi proiecte și procese chiar și într-un interval de timp foarte scurt. Doamnă ministru, Să știți că toți cei care au acordat încrederea prin vot Guvernului din care faceți parte nu au uitat angajamentele asumate de dumneavoastră atât la învestitură, cât și cu ocazia dezbaterii bugetului pe 2016, dar și în altele, asumate prin comunicări publice. Una dintre promisiuni - încă neconcretizată - se referă la stimularea mediului de afaceri care are producția orientată către exporturi. Din nefericire, datele furnizate de Institutul Național de Statistică pentru primele luni ale anului arată un declin evident al exporturilor, cea mai mare contracție fiind în zona constructoare de mașini. Vedem însă cum înfloresc importurile intracomunitare, tot mai greu de înfruntat de către IMM-urile românești. Cum v-ați propus să-i sprijiniți în mod real pe acei agenți economici care înfruntă concurența acerbă de pe piețele externe sau care încearcă să subziste în țară, știind că toate statele membre utilizează toate pârghiile naționale pentru a-și proteja capitalurile interne și a-și spori prezența pe piețe? Vă întreb pentru că nu am sesizat că ați avea vreo intenție în acest sens. Mi-aș permite să vă sugerez implementarea anticipată a reducerii supraaccizei la carburanți, care nu a adus sume exorbitante la buget, dar care ar face transportatorii să alimenteze în România și ar diminua costurile de transport pentru exportatori. De asemenea, v-ați asumat o prioritizare a investițiilor publice imediat ce vremea bună va permite deschiderea șantierelor. Vremea bună a venit, investițiile nu au fost încă prioritizate, iar șantierele pentru infrastructură întârzie să apară. Sunt multe de spus și despre performanțele ANAF, însă sper ca noul șef al acestei instituții, care a avut activități profesionale și în mediul privat, să aibă capacitatea să înțeleagă și să sprijine agenții economici de bună-credință. Așadar, mi-aș dori să nu uite dificultățile pe care le-a întâmpinat Domnia Sa în relațiile cu autoritățile fiscale atunci când era de cealaltă parte a baricadei. Dacă nu a uitat deja, am convingerea că performanțele ANAF vor crește, iar relațiile cu mediul de afaceri vor intra într-o nouă abordare. Nu aș vrea să trecem foarte ușor peste riscurile pe care le semnează deja execuția bugetară destul de timidă pentru primele luni ale anului. Astfel, dacă se menține acest ritm al încasărilor fiscale, cu siguranță că nu vom putea realiza veniturile bugetare de peste 30% din PIB, în vreme ce cheltuielile bugetare au crescut consistent în acest an, iar Guvernul pare că are în intenție să le majoreze. Cum veți susține, de pildă, implementarea Legii salarizării unitare în sistemul public, dacă deficitul este deja la o limită maximă? Așadar, în ciuda optimismului privind creșterea încasărilor ca efect de runda a doua, este foarte posibil să se concretizeze anticipațiile Comisiei Europene, iar România să intre încă din anul 2016 în procedura privind deficitul excesiv. Confirmați sau infirmați estimările Comisiei, care nu atrage atenția doar ca să se afle în treabă? Doamnă ministru, Aveți posibilitatea să demonstrați că măsurile cuprinse în noul Cod fiscal vor ajunge deopotrivă atât în buzunarele românilor printr-o creștere a puterii de cumpărare, dar și în reducerea costurilor totale și unitare ale agenților economici. Depinde în mod crucial de abilitatea dumneavoastră de a o face, însă trebuie demonstrați și că faceți ceva în acest sens. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Domnul Clement Negruț, Grupul ALDE. Ați schimbat? O greșeală a staffului. Vă rog.
|
|
|
|
|
Doamna Cornelia Negruț: Domnule președinte, Doamnă ministru, Doamnelor și domnilor deputați, Realitatea României ultimilor 10-15 ani arată că dezvoltarea economică nu se poate realiza în absența măsurilor de guvernare cu caracter liberal. Economia românească are nevoie de o componentă liberală în cadrul guvernării, însă, din ceea ce constatăm în ultima perioadă, noul Executiv s-a mișcat extrem de lent în ceea ce privește punerea în aplicare a noilor prevederi ale Codului fiscal. Deciziile politico-economice generate de fostul guvern, susținut de ALDE, prevedeau încurajarea reluării consumului intern prin reducerea TVA-ului a unor accize și diminuarea altor categorii de impozite. De asemenea, modificarea Codului fiscal a urmărit sprijinirea mediului de afaceri, creșterea investițiilor, cu un accent sporit pe dezvoltarea capitalului autohton și a întreprinzătorilor români. ALDE a susținut Codul fiscal și o agendă de măsuri economice de dreapta, respectiv drepturile și libertățile cetățenilor. Din păcate, actualul guvern a dat dovadă de bâlbâieli nepermise în ceea ce privește aplicarea prevederilor acestui document, iar întârzierea de aproape trei luni a emiterii normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal este doar un exemplu în acest sens. De asemenea, scăderea TVA-ului, modificarea impozitului perceput microîntreprinderilor, precum și celelalte facilități acordate prin Codul fiscal au însemnat venituri în scădere pentru bugetul de stat. Încasări mai slabe vor trebui suplimentate prin împrumuturi ale statului. Astfel, după intrarea în vigoare a noului Cod fiscal, deficitul bugetului general consolidat a crescut pentru anii 2016-2017 de la 1,1% din PIB și, respectiv, 0,9% din PIB, conform unei strategii fiscal-bugetare emisă pentru perioada 2015-2017, la 2,8% din PIB pentru anii 2016 și 2017, potrivit strategiei fiscal-bugetare pentru perioada 2016-2018. Încasările mai slabe vor trebui suplimentate prin noi împrumuturi ale statului, șeful Trezoreriei anunțând deja că România trebuie să împrumute 28 de miliarde de lei pentru a acoperi pierderile. În urma intrării în vigoare a noului Cod fiscal și a noului Cod de procedură fiscală, responsabilii din domeniul fiscal au reclamat o serie de nemulțumiri, după cum urmează: - Lipsa unor precizări clare în norme privind cuantumul garanțiilor aferente antrepozitorilor fiscali și a modului de reducere a acestora în funcție de comportamentul fiscal.
- Lipsa precizărilor și a unor norme tranzitorii privind modul de administrare a dosarelor de transfer întocmite potrivit procedurii vechi.
- În privința acordului de prețuri de transfer, noua procedură prevede cumularea valorilor tranzacțiilor efectuate, ceea ce duce la obligația mai multor contribuabili de a depune documentația pentru obținerea acordului de prețuri de transfer.
Reanalizarea reglementărilor privind recunoașterea pierderilor neimpozabile în cazul produselor accizabile aflate în regim suspensiv de accize, fie că se află în deplasare și recunoașterea se face în baza unor studii, fie că se află în cadrul antrepozitelor și normelor tehnice ale instalațiilor de procesare, nu au întotdeauna în vedere factorii de mediu și calitatea materiilor prime utilizate efectiv. Reacția rapidă a autorităților vizavi de povara fiscală a profesiilor liberale prin impunerea suplimentară cu 10,5%, respectiv contribuția la asigurărilor sociale în condițiile în care această plată suplimentară nu constituie avantaj la stadiul de cotizație al persoanei, lucru care a dus la desființarea multor PFA-uri. De asemenea, specialiștii direct confruntați reclamă: declarația 088 - despre care ați vorbit, doamnă ministru, și ne bucurăm, pentru că împreună și cu președintele ANAF-ului veți lucra la modificarea acesteia; declarația 394, pe care, de asemenea, ați amintit-o. Nu în ultimul rând, oameni din sistem susțin că nedefinirea noțiunii de consultanță din cadrul definiției microîntreprinderilor are ca efect imposibilitatea încadrării la microîntreprindere a unei societăți de consultanță fiscală care desfășoară activitate de consultanță fiscală autorizată potrivit O.G. nr.71/2001 privind organizarea și exercitarea activității de consultanță fiscală ca profesie liberală și care are Cod CAEN distinct. Totodată, data la care devine obligatorie depunerea declarației fiscale a fost preluată din vechiul Cod de procedură fiscală cu aproximativ același conținut. Respectiv declarația de înregistrare fiscală se depune în termen de 30 de zile de la data eliberării actului legal de funcționare, data începerii activității, data obținerii primului venit sau dobândirii calității de angajator, după caz, în cazul persoanelor fizice, fapt care creează aplicarea unui tratament neunitar la nivelul administrațiilor financiare locale. Chiar dacă nu are prea mult la dispoziție, actualul guvern trebuie să-și calibreze politica fiscală spre a continua măsurile pozitive ale reformelor din ultimii ani și, în același timp, să demonstreze predictibilitatea și plusvaloarea pentru economia națională, cu rezultate palpabile, nu doar declarative. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Domnul Ialomițianu, PNL.
|
|
|
|
|
Domnul Gheorghe Ialomițianu: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Doamnă ministru, Stimați colegi, Parlamentul a aprobat atât Codul fiscal și Codul de procedură fiscală la cererea mediului de afaceri, pentru a da mediului de afaceri o legislație mai suplă, pe înțelesul contribuabililor. Nu ne-am referit numai la reducerea de impozite și taxe, ci și la o legislație care să nu îngreuneze activitatea agenților economici. Doamnă ministru, poate vă întrebați de ce v-am invitat în Parlament să discutăm despre aplicarea Codului fiscal și, trebuie să vă spun, și a Codului de procedură fiscală. În calitate de ministru de finanțe, răspundeți de legislația în domeniul fiscal. E o responsabilitate a dumneavoastră, chiar dacă unele ordine sunt semnate de președintele ANAF-ului, aveți departamente de legislație. Din păcate, semnalele de la mediul de afaceri sunt negative. Că tot ceea ce s-a lucrat în 2015, poate s-a început din 2011, legat de schimbarea Codului fiscal, semnalele sunt negative și riscăm să... tot ce s-a muncit în Parlament să se ducă pe apa sâmbetei. Din păcate, în Ministerul Finanțelor, și-mi pare rău că trebuie s-o spun, că sunt foarte mulți colegi cu care am lucrat din 97, când am intrat în sistem, și în ANAF sunt colegi care elaborează legislație în mod excesiv, și vă spun, fără efecte asupra încasărilor bugetare. Și vă dau un exemplu din perioada când eram ministru de finanțe. S-a introdus un registru al operatorilor intracomunitari, s-a spus că se va reduce evaziunea fiscală. Doamnă ministru, n-au fost efecte pozitive. Acum, colegii de la ANAF spun: trebuie să elaborăm foarte multă legislație și legat de acel formular 0.88. Vă spun că, discutând cu mediul de afaceri, mulți agenți economici de bună-credință care își plătesc impozitele și taxele au fost blocați de către ANAF și Ministerul Finanțelor. Sunt în situația să intre în faliment. Și sunt cei din zona producției. Și atunci ne punem întrebarea: acel Cod fiscal pentru cine l-am dat? L-am dat pentru cei care fac importuri, și se vede foarte clar că avem o creștere economică bazată pe consum și care antrenează importurile și nu pe ofertă. Ați spus, în momentul în care ați fost audiată în Comisia pentru buget, finanțe și bănci, că vă ocupați de implementarea de reforme pentru a crește PIB-ul potențial. Păi dacă dispar firmele din România din cauza aplicării legislației, cum să crească PIB-ul potențial? Și noi discutăm cu oamenii de afaceri. Ne spun, "Domnule, ați spus că ne dați un Cod fiscal mult mai suplu, mai simplificat". Iar prin legislația secundară, vedem că viața contribuabililor este îngreunată. Și nici nu mă mir că în februarie, încasările, februarie 2016, aveți încasări mai mici decât în februarie 2015, cu aproape o jumătate de miliard de lei, pentru că multe firme nu mai pot plăti. Iar legat de imaginea ANAF-ului. Doamnă ministru, cum v-ați fi simțit în data de 31 decembrie, la ora 23, cu echipa de la ANAF în control la acele unități care organizau revelionul, când toate plățile s-au făcut anticipat? Chiar până acolo s-au dus? Să știți că nici în perioada dinainte de 90 nu erau controale de genul acesta. Credeți că așa puteți să încasați sume mai mari? Sau sunt firme care în perioada din decembrie vindeau, cele din domeniul alimentar, se opreau cozile care erau... și trebuia să se facă controlul, adică să se oprească activitatea economică. Eu știu că un control nu trebuie să afecteze activitatea economică. Și să știți că veți avea sume mult mai mici la buget, din cauza și a legislației, și a modului în care se aplică legislația. Spuneți că veți face, veți cutare... Nu, trebuie făcut acum! Și, legat de reorganizarea ANAF-ului, e un principiu, doamnă ministru, pe care îl știți, și la București, și la Bruxelles, și la Londra, și la Paris, unitatea fiscală trebuie să fie apropiată de contribuabili. Păi, prin modul de organizare al ANAF-ului, și continuați acea politică care a început în 2015, îndepărtați ANAF-ul... pe contribuabil de ANAF, prin reorganizarea administrației contribuabililor mijlocii. Pentru că nu aveți un sistem electronic. Sigur, că m-aș bucura ca toți să-și declare impozitele, să le plătească de acasă, dar nu funcționează. Și trebuie, uitați, e colegul de la Hunedoara, trebuie să meargă până la Timișoara, colegi din Alba trebuie să meargă până la Brașov, să-și plătească... Punem oamenii pe drumuri. Nu așa se organizează ANAF-ul! Și, pe urmă vă plângeți că nu aveți bani pentru indemnizațiile pentru creșterea copiilor sau alți bani, pentru că prin modul de funcționare o să aveți din ce în ce mai puțini bani. Îmi pare rău că trebuie s-o spun, că am lucrat în Ministerul Finanțelor, dar oamenii din Ministerul Finanțelor spun că modul de organizare a activității și elaborarea legislației nu-i face mai eficienți și-i pun în dificultate în fața mediului de afaceri. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Domnul Aurel Vainer, Grupul parlamentar al minorităților naționale. Vă rog, domnule profesor. Deschideți microfonul, vă rog, vă rog să deschideți de jos, de acolo.
|
|
|
|
|
Domnul Aurel Vainer: Domnule președinte de ședință, Doamnă ministru, Stimate colege și stimați colegi deputați, Subiectul de astăzi e pe cât de important, pe atât de vast și de complex. E greu ca într-o oră să discutăm marile probleme ale mediului de afaceri și ale rolului sistemului fiscal, al fiscalității, al pieței financiare într-un mediu de afaceri. În lumea de astăzi, fără bani nu se fac afaceri, fără bani mulți investiți în afaceri, iar nu se fac afaceri. De aceea, sistemul fiscal, care e principalul colector de venituri pentru bugetul statului, trebuie să acționeze ca un factor stimulator al economiei, nu ca o piedică. Să ne imaginăm un cal care merge pe câmp să pască și are o legătură la picioare. Ce poate el să pască? Cât e teritoriul lui? Cum poate să se miște? Or, Codul fiscal, de aceea a fost gândit. Eu cunosc istoria economiei românești postdecembriste. Apariția Codului fiscal a fost o revoluție în economia noastră, așa s-a dorit! În primul rând, să concentrăm multitudinea de reglementări financiare fiscale într-un singur loc, într-un buchet, ca un buchet de flori. Dar un buchet de flori trebuie să miroasă mai bine, pentru că e buchetul. Or, dacă noi lăsăm acest Cod fiscal pe seama oamenilor care îl aplică fracționat, fără credibilitate... De aceea s-au enunțat aici câteva principii: credibilitate, seriozitate, poate că-i mai important decât orice, predictibilitate, profesionalism. Dacă noi nu o să avem în sistemul fiscal oameni într-adevăr pricepuți în domeniul fiscalității nu vom avea rezultate. Nu vreau să dau lecții și să fac lecții, dar cred că ministrul finanțelor, lucrând cu un cont fiscal care i s-a atribuit, l-a primit... să fie foarte bine analizat, pentru a găsi acele puncte care pot deveni puncte forte în Codul fiscal românesc, astfel încât el să contribuie cu adevărat la stimularea economiei. Și mă refer doar la acest element de predictibilitate. El nu se poate asigura decât dacă avem un sistem de cunoaștere exactă a fenomenelor din economie, Ministerul Finanțelor are Institutul de Prognoză în subordine. Să vedem, să vină Institutul de Prognoze cu prognoze foarte la zi, ca să știm încotro ne îndreptăm. Și, în sfârșit, cred eu că este important să aibă un continuu dialog cu mediul de afaceri. A existat o practică la Ministerul Finanțelor cu ani în urmă, nu știu dacă mai este, o comisie de dialog social, unde lună de lună se întâlneau factori importanți ai mediului de afaceri cu Ministerul Finanțelor. Ceea ce știți dumneavoastră din birouri știu altfel și poate mai bine oamenii din lumea afacerilor. Așadar, doamnă ministru, nu e o misie ușoară pentru dumneavoastră, dar dacă aveți dorința certă de a face din Codul fiscal un instrument al creșterii economice, nu o piedică economică, haideți să facem..., probabil, vor fi necesare măsuri de îmbunătățire al legislației, iar Parlamentul, comisiile sale de specialitate pot fi elemente de prim ordin, de prim ajutor. Vă mulțumesc foarte mult pentru atenție.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Vă mulțumesc, domnule profesor. Domnul deputat Erdei Dolóczki István, UDMR.
|
|
|
|
|
Domnul Erdei Dolóczki István: Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință. Doamnelor și domnilor deputați, Doamnă ministru, fiți bine venită în Camera Deputaților! Dacă astăzi, în această oră, discutăm despre mediul de afaceri și Codul fiscal, garantez că toate cele patru probleme ridicate de mine izvorăsc din problemele transmise către noi din mediul de afaceri. Prima problemă: modul de impozitare a suprafețelor de fond forestier. Normele metodologice nu clarifică modul concret de aplicare a scutirilor și nici documentele necesare care să ateste îndeplinirea condițiilor de acordare a scutirilor. Citez din regulament: "Facilitățile fiscale menționate la art. 464, alin.(1) lit. w) din Codul fiscal se acordă tuturor suprafețelor de fond forestier certificate, tuturor arboretelor cu vârste până la 20 de ani aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice și juridice." Punctul 76 spune în felul următor: "Prin sintagma «suprafețe de fond forestier certificate» se înțelege suprafețele de fond forestier aflate în proprietate în conformitate cu actele de proprietate sau cu documentele cadastrale, după caz." Deci cine deține fond forestier cu acte în bună regulă nu plătește impozitul. Asta este concluzia citind normele de aplicare a Codului fiscal, v-aș ruga să vă aplecați asupra acestei probleme. O altă problemă, a doua, articolul 456 alin.(1) la lit.d) prevede scutire de la plata impozitului pe clădiri pentru clădirile care prin destinație constituie lăcașuri de cult aparținând cultelor religioase recunoscute oficial și asociațiilor religioase, precum și componentelor locale ale acestora, cu excepția încăperilor folosite pentru activități economice. Deci este un text preluat mot a mot din vechea Lege a Codului fiscal nr.571. În schimb, normele de aplicare nu procedează la fel. Prezintă o abatere de la textul normelor aferente Legii nr.571 fiindcă sunt scutite, sunt eliminate, omise de a beneficia de facilități locuințele chiriașului, locuința chiriașului sau altele asemenea. Întrebarea noastră este: a fost o omisiune sau este o omisiune voită, sau a fost numai pur și simplu o omisiune și se poate remedia? A treia problemă, reorganizarea ANAF. Asistăm la o reformare pe șest a ANAF-ului, cu toate că legea este permisivă în privința reorganizării, dar bineînțeles se face o reorganizare dacă este justificată. Am dori să vă punem întrebarea: care a fost beneficiul economic al acestei reorganizări? Fiindcă, practic, asistăm la un proces de centralizare puternică, deși lozinca ANAF-ului vorbește despre o descentralizare, sau asistăm la faptul că ANAF-ul a devenit autoritate fiscală, în loc să fie organ fiscal. Prin această reorganizare a crescut foarte mult distanța între contribuabili și ANAF. Un exemplu elocvent dintr-un județ nici prea mare, nici prea puternic economic, nici prea mic, județul Satu Mare, unde 459 de contribuabili mijlocii au fost mutați la regionala Cluj. Distanța kilometrică între Satu Mare și Cluj este 200 de km. Întrebare: ați simțit o eficiență economică a acestei reorganizări sau nu? Și a patra problemă, care este explicația și care este eficiența controalelor efectuate de ANAF la autoritățile locale, bineînțeles cu excepția activităților economice, în paralel cu Curtea de Conturi? Avem documente lăsate, întocmite de organele de control de la ANAF care nici măcar n-au schimbat sintagma de societate comercială în autoritate publică. Eu cred că aceste patru probleme sunt numai vârful aisbergului. Sunt mult mai multe probleme, dar sperăm că, cu timpul, le vom rezolva și pe acestea. Mulțumesc mult pentru atenție.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc. Ultima intervenție din partea grupurilor politice parlamentare, domnul Viorel Ștefan, Grupul parlamentar al PSD.
|
|
|
|
|
Domnul Viorel Ștefan: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. Doamnelor și domnilor colegi, Doamnă ministru, Aș vrea foarte pe scurt să ridic câteva chestiuni în legătură cu tema discuției noastre de astăzi. Voi începe spunând că dumneavoastră ați moștenit la Ministerul Finanțelor ideea că lucrurile cele mai de preț pentru mediul de afaceri le reprezintă stabilitatea și predictibilitatea fiscală. De multe ori, nu nivelul de fiscalitate, cât siguranța că nu se modifică prevederile fiscale au fost solicitări ale mediului de afaceri. Recunosc că de la începutul anului ați fost consecvenți cu acest angajament, să nu modificăm reguli fiscale. Reamintesc că în conținutul noului Cod fiscal, noi am încercat acolo să introducem o definiție în legătură cu predictibilitatea prevederilor de natură fiscală, dar iată că deja s-a creat precedentul. Prima modificare pe acest an s-a întâmplat. Îmi e teamă să nu urmeze o cavalcadă de modificări pe Codul fiscal, și de aceea v-aș întreba, din experiența aplicării în primele două, aproape trei luni ale anului, a prevederilor noului Cod fiscal, mai aveți chestiuni care trebuie să facă obiectul modificării în exercițiul financiar 2016? Repet, întrebarea și în legătură cu Codul de procedură fiscală, unde, de asemenea, sunt chestiuni sesizate în sensul de a fi modificate. Precizez, de asemenea, că tot ce ajunge în Parlament ca inițiativă legislativă de modificare a Codului fiscal noi încercăm să-i convingem pe colegii noștri să aibă răbdare, să nu adoptăm reglementări în materie decât o singură dată, printr-un proiect promovat de guvern și care să intre în vigoare până la jumătatea anului. Și, de aici, se desprinde a doua întrebare: când credeți că Guvernul, respectiv Ministerul Finanțelor prin Guvern, va putea să trimită Parlamentului proiectele de modificare a Codului fiscal și a Codului de procedură fiscală cu prevederile care vor intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2017, reamintindu-vă că sunt câteva angajamente când sunt așteptări în societate legate de reducerea cotei de TVA până la 19%, de eliminare asupra accizei la carburanți, pe taxa pe stâlp și cred că mai sunt și altele în materie. Deci întrebarea ar fi: când să ne așteptăm la aceste proiecte de lege în Parlamentul României? A doua chestiune, la sesizarea unor firme din teritoriu, eu am înțeles că în materie de prețuri de transfer există o problemă în aplicare. Până la urmă, ideea de verificare a prețurilor de transfer s-a născut legat de stoparea exportării profitului, dar aflu astăzi, o fi adevărat, nu știu, v-aș ruga pe dumneavoastră să verificați, dar eu am sesizări în acest sens, că în domeniul IT, unde noi avem măsuri care, menite să stimuleze dezvoltarea acestei activități, firmele românești, dimpotrivă, sunt discriminate. Adică, atunci când se transferă un produs IT de la o firmă românească la altă firmă românească se verifică forate corect dacă prețul este prețul corect, prețul de piață, dar când se face export de produse de IT se verifică prețul de export prin comparație cu costurile de producție, și nu cu costurile de piață la nivel european. A treia chestiune, încerc să fiu foarte scurt, că suntem în criză de timp, este legată tot de un angajament al dumneavoastră, acela de a rescrie, reforma oarecum legislația privind administrația publică locală. Ne amintim ce discuții am avut chiar la construirea bugetului pe 2016 în legătură cu formulele de echilibrare și așa mai departe. Și una din concluzii a fost atunci că, începând cu 3 ianuarie, prima zi lucrătoare din acest an, ne apucăm să lucrăm la modificarea acestei reglementări, pentru că altminteri o să vină bugetul următor și o să constatăm câte lucruri nu sunt în ordine. V-aș întreba dacă s-a făcut ceva în acest sens sau când aveți de gând să veniți cu un astfel de proiect. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Un minut, domnule Negruț, din partea deputaților neafiliați.
|
|
|
|
|
Domnul Clement Negruț: Mulțumesc, domnule președinte de ședință. O să fiu foarte scurt. Doamnă ministru...
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Domnule Negruț, închideți și deschideți microfonul, că sunteți pe timpul antevorbitorului. Închideți și redeschideți. Mulțumesc. Vă rog, un minut.
|
|
|
|
|
Domnul Clement Negruț: Mulțumesc. Resetăm, da? OK. Doamnă ministru, în opinia mea, deși vorbim despre un guvern tehnocrat, aveți cel mai greu minister pe care-l gestionați în cadrul acestui guvern. Aș vrea să spun doar câteva chestiuni legate de cum văd eu activitatea ministrului finanțelor. Foarte simplu! Aș spune că, pe lângă problemele legate de colectare, aveți un rol foarte important în ceea ce înseamnă distribuirea înspre dezvoltarea economică a finanțelor țării. Din păcate, nu prea am sesizat acest lucru, cel puțin până în momentul de față. Sunteți oarecum sub umbrela acestei denumiri de guvern tehnocrat, dar, doamnă ministru, sunteți om politic din momentul în care ocupați funcția de ministru într-un Guvern al României. Asta nu vă absolvă de faptul că nu e în regulă să aveți și declarații care, să zic așa, nu sunt bune în spațiul public, și vă reamintesc declarația prin care spuneați că un român poate lucra și pe doi lei. În acest sens, vă rog, doamnă ministru, să fiți foarte atentă la modul cum se distribuie finanțele publice în România, astfel încât și partea socială să fie luat în calcul. Fac referire la salariul minim pe economie și un subiect pe care mâine îl vom discuta în Camera Deputaților privind indemnizația mamelor care au în creștere copii. Aș încerca să simplific într-un cuvânt ceea ce a spus antevorbitorul meu, transparență, doamnă ministru, predictibilitatea degeaba o vorbim și o îmbrăcăm în cuvinte frumoase, dacă nu este concretizată într-o transparență mai mult decât, să spun așa, concretă, în cadrul ministerului pe care-l gestionați. Cu speranța că cele câteva cuvinte și cele câteva fraze pe care le-am rostit, precum și ceea ce au spus și colegii mei de la acest microfon, le veți lua în calcul, cu siguranță ne vom mai revedea și vă vom pune întrebări vizavi de activitatea dumneavoastră. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Mulțumesc, domnule deputat. Mulțumesc. Doamnă ministru, vă rog, încheiați, cinci minute aveți la dispoziție. Rog colegii deputați, colegii senatori, vă rog, încă suntem în ședință la Cameră, vă rog, un pic de liniște. Doamnă ministru, aveți cuvântul, vă rog.
|
|
|
|
|
Doamna Anca Dana Dragu: Mulțumesc. Voi încerca să răspund pe scurt comentariilor și întrebărilor puse de dumneavoastră. Din toate discursurile, s-a desprins ideea de nevoie de predictibilitate și sustenabilitate fiscală. Desigur, acesta este și obiectivul Guvernului, și obiectivul Ministerului Finanțelor Publice și cred că am demonstrat acest lucru prin faptul că începând cu 1 ianuarie 2016 am aplicat Codul fiscal așa cum el a fost publicat, aprobat și publicat, în septembrie 2015. De asemenea, Normele la Codul fiscal au fost aprobate în ședința de Guvern în 30 decembrie 2015, tocmai pentru a asigura predictibilitate fiscală pentru toți agenții economici și pentru toți contribuabilii persoane fizice sau persoane juridice. Acest nou Cod fiscal aduce o relaxare fiscală semnificativă, într-adevăr, care a condus la o majorare a deficitului bugetar până la aproape 3% deficit bugetar din PIB, cât este angajamentul conform regulilor europene. În ceea ce privește colaborarea cu mediul de afaceri, noi avem semnale pozitive din partea mediului de afaceri, avem întâlniri regulate cu reprezentanții mediului de afaceri, cu investitorii. În aceste întâlniri am discutat despre simplificarea codului și a normelor la Codul fiscal și, după cum vă spuneam, am ajuns la concluzii despre simplificarea acestor formulare 088 și 394. Aceste mesaje, aceste propuneri au fost salutate de mediul de afaceri. De asemenea, pentru a veni în sprijinul contribuabililor, am adoptat o serie de ghiduri care să explice contribuabililor ce taxe și impozite au de plătit, în ce manieră și la ce dată. De asemenea, acestea au fost măsuri pe care le-am realizat împreună cu mediul de afaceri și cu contribuabilii din România. Au fost câteva comentarii legate de execuția bugetară în primele două luni ale anului 2016. Pot să vă spun că execuția bugetară se încadrează în profilul tipic pentru începutul anului, într-adevăr, avem cheltuieli cu investiții sub programele asumate de ministerele de linie, dar, tot ca de obicei, cheltuielile salariale sunt cele care se execută la zi. Dar, repet, acesta este un profil tipic începutului de an. De altfel, după două luni avem încă un excedent bugetar de 0,81% din PIB, e adevărat, mai redus decât excedentul bugetar de acum un an pentru aceeași perioadă. Aceasta este urmarea faptului că per total, pe 2016, avem un deficit bugetar dublu prognozat decât în anul 2015. Despre veniturile publice pe care le-a încasat Ministerul Finanțelor Publice prin ANAF, în primele două luni și jumătate ale anului, pot să vă spun că ele sunt în creștere, în termeni nominali, cu circa 7% față de perioada similară a anului precedent. Într-adevăr, există reduceri, în termeni nominali, la încasările din TVA. Tocmai aceste încasări reflectă reducerile de TVA, cota standard și cota redusă, măsuri implementate de la 1 ianuarie 2016. Totuși reducerea încasărilor din TVA este inferioară reducerii cotei standard și a cotei specifice de TVA. De aceea putem spune că s-au făcut eforturi pentru o mai bună colectare, iar aceste eforturi sunt ca urmare a măsurilor pe care ANAF le întreprinde zi de zi. Au fost câteva comentarii legate de percepția pe care ANAF o are în rândurile contribuabililor. Suntem de acord cu aceste comentarii și suntem preocupați pentru îmbunătățirea imaginii ANAF și nu numai a imaginii, practic pentru îmbunătățirea activității ANAF. Azi-dimineață, la prezentarea raportului de activitate pentru 2015 și începutul lui 2016, am subliniat nevoia ca ANAF să fie un partener pentru mediul de afaceri, un partener pentru contribuabilii români. Cât privește reorganizarea ANAF, practica în țările dezvoltate arată că pentru marii contribuabili se impune o centralizare a acestei activități, iar pentru contribuabilii mijlocii se impune o regionalizare a acestor birouri ANAF, astfel încât să se poată elimina relația de subiectivism care poată să apară la nivel local. Despre proiectele de lege. Da, într-adevăr, am avut câteva modificări pe care le-am trimis Parlamentului. Și împreună cu mediul de afaceri estimăm în această perioadă ce alte modificări ar fi absolut necesare pentru o implementare fluentă și eficientă a noului Cod fiscal și vi le vom transmite în timp util. Eu cred în cele din urmă că acest dialog a fost unul constructiv și cred că el va continua. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
Domnul Petru Gabriel Vlase: Ați încheiat, doamnă ministru, mulțumesc frumos. Declarăm închisă ședința consacrată Orei ministrului. Într-un minut începem ședința de plen comun.
|
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la ora 18,10.
|
|
|
|
|
 |
|
|