|
|
|
|
|
|
Ședința Camerei Deputaților din 7 aprilie 2016
|
|
|
|
Ședința a început la ora 8,42. Lucrările au fost conduse de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Stimați colegi, Declar deschisă ședința.
|
|
|
|
|
|
Îl invit, pentru început, pe domnul Virgil Guran, primul înscris de la Grupul parlamentar al PNL, și se pregătește Ninel Peia.
|
|
|
|
|
|
Domnul Virgil Guran: Mulțumesc, domnule președinte. Zilele acestea se discută despre Legea salarizării și dacă sunt bani, de unde vin bani, ce se întâmplă, dacă cei care au guvernat, în speță Guvernul Ponta, au făcut ceea ce trebuie, că dacă mai era Guvernul trecut, erau bani, acest guvern nu mai are. Tot felul de discuții de genul acesta pe care le aud de atâta timp. Încă n-am văzut guvern să priceapă următorul lucru - bani la buget sunt atunci când funcționează economia. Până acum, tot ce am observat din 90, tot ce am avut la guvernare a însemnat un serviciu de contabilitate, de fapt. Adică, stăteau să vadă cum pot să încaseze bani mai mulți și cum pot să-i împrăștie, depinde de fiecare guvern cât a împrăștiat de bine sau de rău, cât s-a dat înspre furat și înspre dus către diverși acționari politici ai României, și nu am văzut nimic referitor la un proiect de țară, un proiect care să definească principalele direcții economice care ar putea să ridice țara. Nu este greu deloc să te uiți, că o țară dezvoltată care are laturi economice, care are structuri economice funcționează mai bine, în ce domenii trebuie acționat pentru ca nivelul de trai să urce, să existe salarii mai mari, să existe bani la buget. Dar văd că toate deplasările pe care le-au făcut miniștrii, prim-miniștrii și așa mai departe au fost de protocol, de semnare de colaborări fructuoase și prietenii, dar n-am văzut pe unul să vină să spună: modelul Germania este bun în industria constructoare de mașini sau modelul Franța în agricultură. Dacă nu ne trezim și nu mergem pe un sistem economic, o să vorbim, cei care mai trăim atunci, și peste 20-30 de ani tot despre faptul că nu sunt bani suficienți pentru buget, că nu avem să alocăm la sănătate, la învățământ, că nu facem autostrăzi, că nu facem nimic. Cred eu că acest lucru trebuie rezolvat urgent. Guvernul actual are sau ar trebui să aibă un rol important în a face ordine în sistemul economic, în mod normal, în cel de stat, fără să țină cont de apartenență politică, trimițând nepoți, frați și surori acasă, dacă nu au performanță, în așa fel încât noul guvern care vine să poată să treacă la o execuție bugetară normală, la niște măsuri foarte normale pentru România. Sperăm să se întâmple în câteva luni, cât mai au de stat la guvernare, acest lucru și sperăm că viitorul guvern, în speță cel liberal, va veni cu măsuri clare, concrete pentru a rezolva problema bugetului și problema dezvoltării României. Mulțumesc. Deputat al PNL, Guran Virgil.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Îl invit pe domnul deputat Ninel Peia, Grup al PSD.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ninel Peia: Mulțumesc, domnule președinte. Dragii mei, "Pericolul este iminent. Democrația este în pericol. Țara are nevoie de «oastea conștiinței naționale»". Revoluția din 89 pare atât de departe și totuși mulți dintre noi se minunează întrebându-se de ce evoluția noastră pe toate planurile este atât de lentă. Speranțele acelui decembrie sunt și astăzi deziderate. În unele privințe putem vorbi chiar de mici regrese care, desigur, sunt iritante. Imaginea generală privind România este însă mult mai complexă, mai ascunsă, mai veninoasă. Vocile care cer un avans mai rapid, mai solid au dreptate. Dar trebuie să afle că, cu precădere în ultimii ani, fiecare pas victorios al României a fost precedat de eforturi uriașe, de lupte infame, de tentative nevăzute despre care nimeni nu va vorbi explicit niciodată. Motivele sunt diverse și, credeți-mă, mai toate așa trebuie să rămână. Altfel spus, argumentele pentru camuflarea acestor fronturi nevăzute sunt pertinente. Presa scrisă, mai ales cea de opinie, este redusă la 1%. La radio emisiunile sunt jenant de nedocumentate. Televiziunile generaliste sunt supuse fluctuației banilor din piața de consum, de la paralele date pe medicamente pentru răceală la margarina de mumificat oamenii. Televiziunile de știri nu mai fac față presiunilor de zi cu zi, fie ele pseudopolitice, economice sau chiar de informare. Peste tot, selecția informației se face superficial și în mare grabă. Se trăiește sub o lozincă falsă, care spune așa: și mâine este o zi. Așa este, dar ziua aceea este a marilor manipulatori de informație și de speranță, nicidecum a celor care cer și au drepturi la o informație corectă. Guvernele noastre au atâta treabă pur economică, încât eforturile duse până acum greu se pot înscrie și în altă categorie. Parlamentul, girantul democrației oriunde în lume, a fost și este atacat fără oprire. Nicicând în istoria României nu a existat un astfel de asalt, aproape constant, asupra legislației României. Practic, Parlamentul este ultima cetate care o dată cucerită, dizolvată, împrăștiată, învrăjbită, va anunța capitularea tinerei democrații în care ne-am pus atâtea speranțe. Nu vă alinați cu gândul că România, mai ales acum, că este în Uniunea Europeană, nu are inamici. Are la fel de mulți ca acum o sută de ani, dar mai rafinați, mai puternici, mai subtili și mai nemiloși. Unii ne sunt chiar prieteni în tratate, acte internaționale sau de comerț. Trebuie să o spun pentru binele nostru, al tuturor. Acest "război" este în toi și primele ținte stabilite sunt victime aproape sigure. Ele sunt pârghiile de control în societate. Acestea nu au mecanisme de apărare și singura armă ar putea fi conștiința națională. Așezarea în slujba țării și a neamului, lucru pe care "internaționalele momentului" și "promotorii multiculturalismului" îl urăsc mai mult decât orice. Cu toate acestea, este singura soluție! Nu de mult am făcut afirmația că România a fost la un pas de disoluție națională. Atunci n-am dat explicații prea multe, nici nu puteam. Evident, pentru dușmanii Parlamentului atât a fost de ajuns. Am fost tratat de țicnit, mi s-au adus injurii teribile. Ei bine, astăzi vă voi oferi altă perspectivă din care veți putea analiza și declarația aceea și altele, mai noi. Vă rog să dați atenție, nu mulți vor avea curajul și onestitatea de a aduce acest argument în vreo discuție, publică sau nu. În ultimii ani, atenție, nu puțini, pentru România au fost preferate în mare parte experimentele deduse din teoria "auto-împlinirii unei profeții", emisă de un geniu pe nume Robert K. Merton. Ea spune așa: "O falsă definiție a unei situații ce invocă un nou comportament care va face ca această definiție falsă să devină adevărată". Îmi permit să desfac această teorie în cele trei etape esențiale ale ei. Faza inițială presupune că interpretarea eronată, dar cu bună știință, în mod manipulativ, a unei situații curente duce la anumite alte situații care nu sunt bune pentru țară. Să luăm un exemplu la întâmplare, cutremurele de la Pungești. La vremea sondării după gazele de șist, ce spunea lumea: "Aoleu, se rupe pământul sub noi!" A fost interpretarea generală și eronată. Nimeni nu a ascultat vocile pertinente de la Institutul de Fizică a Pământului, să zicem. Faza a doua o reprezintă desfășurarea, și spune: presupunerea că interpretarea din faza inițială este reală. (Cum ar fi: crăpăturile în pereții caselor, unele de zeci de ani; psihoză în masă: "Ne otrăvesc pământul!"; lupta deschisă cu jandarmii) și plasarea de martori falși în punctele esențiale din societate, presă, în societatea civilă și ONG-urile de resort, mișcările de stradă. Și faza a treia, principală, presupune apogeul, în care suficienți oameni se comportă ca și cum situația a fost, este și poate fi oricând reală. Aici deja manipularea și-a atins scopul. Această teorie este studiată, dragii mei, și aplicată încă de prin anii 70, dar în unele țări, în cele cu univers concentraționar, era prea ușor de implementat. Adevărata provocare este în democrație. Alegeți, vă rog, dintre evenimentele importante, în sens negativ, care s-au petrecut în ultimii 25 de ani în România și refaceți invers firul acestei teorii. Veți fi uimiți! Este incredibil de câte ori a fost folosită cu succes această teorie în România - teoria autoîmplinirii unei profeții. Acum, și vestea cea bună: de câțiva ani încoace, ofițeri patrioți, minți antrenate și închinate țării au reușit să anihileze asemenea manifestări mai peste întreg teritoriul României. Greu, cu sacrificii și lungi nopți nedormite într-o bătălie în care nu vor fi niciodată numiți ca eroi. Vor române cei mai de onoare cetățeni ai țării, ai României, cu fapte necunoscute. Ei bine, aceștia au nevoie de ajutor. De ajutorul fiecăruia dintre noi. Știți unde teoria lui Merton nu a putut fi aplicată niciodată? Acolo unde există coeziune și solidaritate națională, în societățile în care fiecare se gândește la binele fratelui său, al neamului și al viitorului țării sale. Purtătorii de conștiință națională sunt străjile care nu vor permite nicio astfel de manipulare. Încrederea că neamul nu își va face rău niciodată și că va face totul pentru prosperitatea sa, alături de adevăr și de dreptate, va îndepărta astfel de abordări, menită să rupă societatea, să creeze falii în națiune, să smulgă tată de fiu, fiu, de bunici sau poate chiar mai rău. Istoria nu a fot mereu bună cu noi și poate a sosit momentul să învățăm din nou ce este aceea a fi patriot, ce înseamnă să lucrezi pentru prosperitatea neamului din care te tragi, ce este a fi român, de unde vine și cum a făcut să rămână român când toți îl voiau altceva. Onoarea și demnitatea națională ne va salva, atât în fața copiilor noștri, cât și în fața prietenilor noștri, vremelnici sau istorici. Dar mai ales în fața inamicilor noștri, dintotdeauna sau de moment. Cu cât mai mulți patrioți care să ducă mai departe conștiința națională, cu atât mai multe șanse să privim cerul de deasupra Carpaților cu ochi curați și liberi. Al dumneavoastră, Ninel Peia, deputat român. Vă mulțumesc, domnule președinte, mulțumesc, dragi colegi.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Da. Mulțumesc și eu.
|
|
|
|
|
|
Îl invit, în continuare, pe domnul Valerian Vreme, Grupul parlamentar al UNPR, și se pregătește domnul Aurelian Mihai, Grupul parlamentar al PNL.
|
|
|
|
|
|
Domnul Valerian Vreme: Declarația mea politică de astăzi se intitulează: "RAFO Onești, între dispariție și relansare". Stimate domnule președinte, Doamnelor și domnilor deputați, Am analizat la rece și fără patimă subiectivă istoricul rafinăriei de la Onești și o spun cu toată responsabilitatea: au existat în ultimii ani oportunități numeroase de dezvoltare și relansare a activității RAFO. Acestea, însă, deși aveau sprijinul statului român, nu au fost fructificate. E regretabil, dar, din fericire, nici astăzi nu este prea târziu. RAFO poate fi relansată. N-o spun gratuit, mă bazez pe argumente solide. Mai întâi, trebuie spus că ne bucurăm, în acest moment, de un cadru de dezvoltare favorabil, România fiind în creștere economică. Doi. Estul este o piață bună pentru acest tip de produse, și, trei, Iranul, după ridicarea sancțiunilor internaționale, ar putea fi un partener important, mai ales că rafinăria oneșteană a fost construită tocmai pentru petrol iranian, oportunitate pe care îi îndemn să o fructifice și actualii proprietari ai rafinăriei. Sunt suficiente companii interesate să producă la RAFO. Oportunități există, realitate de care sunt convins că sunt conștienți și cei de la conducerea rafinăriei. În aceste condiții, îmi este greu să înțeleg încrâncenarea acestora de a continua pe un drum ce ar putea fi fără întoarcere. Or, această alegere este cea mai păguboasă dintre opțiuni. Toate părțile implicate vor ieși, inevitabil, în pierdere. Eu cred în continuare că implementarea unor planuri profesioniste de relansare a rafinăriei vor avea succes, cu atât mai mult cu cât statul român a manifestat și manifestă în continuare deschidere în a susține planuri serioase și fezabile de repornire a rafinăriei. În plus, și pe plan local, instituția se bucură de sprijin activ. Primăria, Consiliul local și comunitatea au dat dovadă de susținere a actualei entități de pe platformă, prin reducerea taxelor și un lobby constructiv. Doamnelor și domnilor, RAFO este parte a Oneștiului. A fost o companie de succes, care a adus beneficii majore României și cred cu tărie că o poate face în continuare. Închiderea RAFO ar însemna o pierdere imensă pentru România, o pierdere pentru fiecare dintre noi. De aceea, le recomand celor care decid astăzi viitorul rafinăriei din Onești să măsoare de șapte ori înainte de a tăia o dată. Le amintesc acestora că nimeni și nimic nu poate fi mai presus de interesul României, de interesul oneștenilor, dar cred că este și interesul lor în păstrarea acestei entități, pe care în anumite condiții să o și valorifice, dacă lipsa capitalului de lucru reprezintă o problemă. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Da. Domnul Aurelian Mihai și se pregătește doamna Cristina Nichita, deputat de Iași și de Moldova.
|
|
|
|
|
|
Domnul Aurelian Mihai: Bună dimineața! Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, În primul și în primul rând, adresez mulțumiri celor care ați votat ieri Legea privind înființarea centrelor comunitare pentru românii din străinătate. Era nevoie de astfel de centre, era nevoie mai ales că români în diaspora sunt prezenți cu milioanele. Dacă statul român nu s-a îngrijit să aibă suficiente consulate pentru românii care trăiesc departe de casă și dacă statul român nu s-a îngrijit de acești oameni, care au plecat din țară, nu de bine, din prea multă sărăcie și necazuri, trebuia să se îngrijească cel puțin să le acorde atenție acolo unde au plecat departe. Ceea ce vreau să mai spun este legat de faptul că până când nu vom conștientiza aici, în Parlament că anumite inițiative legislative nu au culoare politică nu vom avansa, iar ca să avansăm trebuie să și învățăm. Dincolo de a auzi, trebuie să ascultăm cerințele celor care ne votează. În al doilea rând, îmi exprim imensa bucurie, chiar dacă nu totală, nu completă, dar nu pot să fiu altfel decât bucuros știind că în familia Bodnariu, unul dintre copii, Ezekel, se întoarce acasă la părinți. Și asta numai și numai datorită insistențelor românilor și mai ales din diaspora, pe care-i felicit din toată inima pentru tot ceea ce au făcut ca această familie să se reunească. Vom merge înainte, până când toți copiii se vor reuni cu părinții, cu familia Bodnariu. Va veni Paștele. Această familie este încă separată și distrusă de alții care n-au vrut ca ei să aibă un viitor împreună. S-a greșit mult. Barnevernet a greșit imens, dar noi vom face tot posibilul să fim alături de ei. Pentru aceasta, pe 15 și 16 aprilie din această lună voi fi prezent la invitația românilor din Marea Britanie, în Londra, vom susține încă o dată și până la sfârșit, până când obiectivul nostru va fi atins, vom susține unitatea familiei Bodnariu și întoarcerea copiilor acasă. Instituțiile trebuie să cedeze în fața unității unei familii. De asta există părinți, de asta există copii și de asta avem o Constituție și noi, și statul norvegian, și orice alt stat democratic, pentru ca familia să fie protejată. Nu există altă cale de întoarcere, decât aceea de a merge legislativ, administrativ și cum vreți dumneavoastră în sensul reunificării unei familii. Familia este celula de bază a societății. Nu există altă sintagmă mai sănătoasă și mai pertinentă pentru ca un stat să se dezvolte. Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Da. Doamna Cristina Nichita, vă rog. Se pregătește domnul Iacob Pușcaș, Grupul parlamentar al UNPR.
|
|
|
|
|
|
Doamna Cristina Nichita: Vă mulțumesc, domnule președinte. Stimate colege, Stimați colegi, Cu ocazia zilei de 2 aprilie, Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului, Președintele Republicii, domnul Klaus Iohannis, a transmis un mesaj care conține cifre îngrijorătoare. Citez: "În România, aproximativ 30.000 de persoane sunt afectate de autism, anual înregistrându-se peste o mie de noi cazuri". Cifrele avansate de personalitatea cea mai proeminentă a României, mult mai bine informată, decât ceilalți cetățeni, ar trebui să ne pună pe gânduri. Știam că statisticile nu sunt complete, dar iată că ele prezintă cifre dramatice. Într-o scrisoare deschisă adresată pe 1 aprilie premierului Dacian Cioloș, ministrului sănătății, Patriciu-Andrei Achimaș-Cadariu, ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice, Ana-Claudia Costea, și ministrului educației naționale, Adrian Curaj, aminteam că nu avem un registru unic care să evidențieze situația la zi a persoanelor cu tulburări din spectrul autist, iar statisticile nu sunt clare. Dacă cifrele înaintate de domnul președinte sunt reale, situația este foarte îngrijorătoare. Persoanele cu autism, odată diagnosticate, nu intră într-un proces de reabilitare susținut și supravegheat de stat și nu beneficiază de servicii de terapie decontate. Ieri, am adresat întrebări domnului prim-ministru și miniștrilor de resort, cerându-le ca chestiunea complexă a tulburării din spectrul autist să fie parte a unui program de interes național care să își găsească soluțiile în politicile naționale de sănătate publică, în politicile naționale de protecție și incluziune socială și în politicile naționale de educație incluzivă. Dacă timp de zece ani, constant și fără preget, am informat societatea civilă și decidenții, acum a venit momentul în care cerem măsuri sustenabile. Am alături de mine, în aceste demersuri, mii de familii și reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale care se ocupă de problema TSA: Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autismului, cu 19 organizații membre, Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copii, cu 100 de organizații membre, și Federația Organizațiilor de Părinți care au Copii cu Dizabilități, cu 20 de organizații membre. Credem cu tărie că este absolut necesar să se impună măsuri la nivel național și să fie recunoscute drepturile tuturor persoanelor diagnosticate cu tulburări din spectrul autist. Ca mamă a unui copil diagnosticat cu autism sunt datoare să fac totul ca terapia copiilor diagnosticați cu autism din România, a copiilor, a tinerilor, a adulților, să fie decontate integral de stat. Cu considerație, Cristina Nichita, deputat PSD de Iași. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Iacob Pușcaș, Grupul parlamentar al UNPR, se pregătește domnul Daniel Gheorghe, deputat de Otopeni.
|
|
|
|
|
|
Domnul Iacob Pușcaș: Mulțumesc, domnule președinte. "Salarizarea în sistemul bugetar" Salariile a mai mult de jumătate dintre bugetari se vor majora în medie cu 5% de la 1 august, a anunțat miercuri purtătorul de cuvânt al Guvernului, arătând că cea mai mare creștere va fi în cazul asistenților sociali, 20%, în timp ce în alte cazuri majorarea va fi modică. Dacian Cioloș a spus că ordonanța se va aplica în a 2-a jumătate a acestui an și a motivat-o prin nevoia de a corecta anumite lucruri imorale sau chiar ilegale din salarizarea bugetarilor. Stimați colegi, De o lege care să elimine situațiile în care pentru muncă egală se aplică salarizări diferite cu toții suntem de acord că este nevoie, însă despre o lege a salarizării unitare a bugetarilor se vorbește de foarte mult timp și, în general, fără niciun rost, pentru că până în ziua de astăzi nu avem așa ceva. Situația actuală, pe scurt, se prezintă astfel: funcționarii care prestează aceeași muncă, dar sunt în instituții diferite, au venituri diferite, ca să nu mai vorbim de instituții ale statului în care funcționarul public este mai funcționar decât ceilalți funcționari. Nu pot să nu constat faptul că Guvernul este duplicitar în chestiunea găsirii de fonduri. Atunci când Parlamentul a hotărât ca mamele să poată îngriji copilul 2 ani și să beneficieze de indemnizație de 85% din venitul avut, Guvernul a solicitat să se precizeze sursa de finanțare. La nici două săptămâni, același Guvern găsește surse de finanțare pentru o ordonanță pe care aș cataloga-o neinspirată, creșterea va fi nesemnificativă pentru majoritatea bugetarilor. Pentru a avea o creștere mai semnificativă am să fac o recomandare. Există în sertarele Parlamentului o ordonanță prin care în mod discriminatoriu s-au mărit salariile anumitor categorii de bugetari. Da, ați intuit bine, este vorba de Ordonanța nr.14/2015. Această ordonanță a fost respinsă de Senat, dar ea stă la Camera Deputaților să fie pusă pe ordinea de zi și apoi respinsă. Beneficiarii principali, amintesc, sunt miniștrii și membrii Biroului permanent din Camera Deputaților, al căror salariu a crescut nu de 1 sau 20% ci de 3 sau 400%. Oare cum ar fi, domnule prim-ministru, să reveniți și dumneavoastră la salariul dinainte de ordonanța cu pricina și acum să beneficiați de o creștere de 1%, conform ordonanței pe care dumneavoastră o emiteți? Dacă vă doriți acest lucru, și sunt sigur că vă doriți, mai ales că ați declarat că vreți să corectați anumite lucruri imorale, cereți conducerii Parlamentului să pună pe ordinea de zi ordonanța pentru a fi respinsă. Doamnelor și domnilor deputați, membri ai comisiei pentru muncă și protecție socială, vă rog, uniți-vă forțele și puneți-vă toată energia și priceperea la elaborarea unei Legi a salarizării unice a bugetarilor, care să fie echitabilă și nediscriminatorie pentru toți bugetarii. Acesta este rolul dumneavoastră, stimați colegi, și nu așteptați o lege de la Guvern care este sau ar trebui să fie doar Executivul din această țară. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Domnul deputat Daniel Gheorghe și se pregătește domnul Daniel Fenechiu, deputat neafiliat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Andrei Daniel Gheorghe: Vă mulțumesc, domnule președinte. Astăzi voi vorbi despre necesitatea unei politici demografice care să țină cont de viitorul României. Recent, Parlamentul României a adoptat, prin Camera Deputaților, în unanimitate, proiectul de lege care presupune revenirea la indemnizația lunară pentru mame, reprezentată în cuantumul de 85% din suma veniturilor nete realizate de persoana respectivă. Mie mi se pare un pas deosebit de important într-o politică mai largă care trebuie să presupună prioritizarea a ceea ce înseamnă creșterea sporului nașterilor la noi în țară. Acest element este unul care ține de echilibrul social în România, ține de ceea ce este perspectiva economico-socială și perspectiva unui echilibru și unui raport echitabil din punct de vedere demografic pe termen mediu și lung, dar ține și de siguranța națională. Cred că președintele României are obligația morală și legală de a promulga acest act normativ și de a ține cont de decizia luată în întregime de Camera Deputaților, o decizie care are... care nu este una... cum foarte aiurea a fost definită de către o serie de comentatori proveniți din aceeași zonă a ONG-urilor și a comentatorilor publici care urlau că vor spitale, nu catedrale, când de fapt avem nevoie și de spitale, și de catedrale, și de școli, că ar fi una populistă sau care să țină cont că suntem într-un an electoral. Nu, este o chestiune ce ține de strategia de dezvoltare a României pe termen mediu și lung și o chestiune de securitate națională fundamentală. De aceea, nu înțeleg nici obiecțiile primului-ministru Dacian Cioloș cu privire la acest vot al Parlamentului. Înțeleg că Parlamentul trebuie criticat întotdeauna, chiar și atunci când face bine sau când votează în interesul oamenilor, pentru că e Parlament și trebuie să fie ciuca bătăilor în România. Dar mie mi s-ar părea foarte corect să regândim politica bugetară și mi se pare mult mai normal ca banii să meargă spre mame, să meargă spre părinți și să fie investiți în creșterea copiilor, decât să ajungă prin salariile nesimțite de pe la CNADNR, prin subvenționarea unor posturi supranumerice prin companii gen TAROM sau prin zona managerilor privați din energie, de pe la CFR și mai știu eu de pe unde, care mie mi se pare niște asistați social la nivel înalt ai statului român. Decât să dăm bani în "găuri negre" și să "investim", între ghilimele spus, în celebrul ANRP, unde s-au scurs, îmi pare rău s-o spun, probabil, până acum, miliarde de euro din bugetul național, mai bine să investim în viitorul acestei țări și mai bine ca banii aceștia să ajungă la copii, și la mame, și la părinți, pentru că viitorul României îl reprezintă generația care va veni după generația actuală activă și chiar după generația tânără. Din păcate, în România nu se înțelege care sunt aceste priorități naționale și îmi pare rău să văd această atitudine la premierul Dacian Cioloș, un premier de altfel generos cu indemnizațiile migranților, care chiar sunt mai mari decât indemnizațiile persoanelor cu dizabilități ori ale însoțitorilor persoanelor cu dizabilități. Pentru că domnul Dacian Coloș este un om cu o minte foarte deschisă, un om care a trăit mulți ani la Paris. Dar cred că nu vrea să transforme Bucureștiul într-un Saint-Denis sau într-un Molenbeek. Pentru că, în cazul în care nu încurajăm natalitatea, România va deveni o țintă predilectă pentru migranți. Iar riscurile pe care le presupun migrația transfrontalieră și cu preponderență cea musulmană, ca să spunem lucrurilor pe nume, sunt uriașe și sunt riscuri de securitate națională, riscuri de dezvoltare economică și riscuri identitare. De aceea, consider că Președintele Iohannis are datoria de a promulga de urgență această lege prin care indemnizația pentru mame revine la cota de 85% din venitul net. Vă mulțumesc. Daniel Gheorghe, deputat PNL de Ilfov.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul deputat Daniel Fenechiu. Se pregătește domnul Mihăiță Calimente.
|
|
|
|
|
|
Domnul Cătălin-Daniel Fenechiu: Bună ziua, dragi colegi. Declarația mea se intitulează "Relansarea vaccinurilor românești produse de Institutul «Cantacuzino» - prioritate națională". Stimați colegi, Sunt tot mai multe vocile românilor care acuză de efecte secundare grave asupra sănătății vaccinurile aflate astăzi pe piața românească, în special cele destinate copiilor. Această îngrijorare referitoare la vaccinuri este de altfel întemeiată, având în vedere și studiile recente efectuate la nivel european și care au condus la reglementări la nivelul Uniunii Europene privind eliminarea din compoziția oricărui vaccin a thimerosalului, substanță compusă în proporție de 50% din mercur. Asistăm la o nouă generație de vaccinuri, rod al dezvoltării și cercetări în domeniul medical și farmaceutic, vaccinuri despre care unii ne spun că nu au fost încă suficient testate, în special pe termen lung, ca efect asupra dezvoltării copiilor. Vaccinurile de generație nouă sunt acuzate că produc autism, ADHD, că încetinesc dezvoltarea firească a copiilor, prezentând mai multe riscuri decât beneficii pentru copiii vaccinați, fapt ce determină ca tot mai mulți părinți să refuze vaccinarea copiilor cu vaccinurile prevăzute în Programul Național de Vaccinare. Acest fenomen nu a apărut de ieri, de azi, ci de ani de zile, însă în ultimul timp medicii au reclamat o avalanșă de refuzuri ale părinților, în privința vaccinării copiilor. Unii și-au amintit de epidemia de SIDA din orfelinatele românești din anii 1990, atribuită de legendele urbane tot vaccinurilor. Căci de unde ar fi putut avea România, proaspăt ieșită din comunism, din comunismul care o izola de restul lumii occidentale, un așa noian de copii bolnavi de SIDA? Unde erau părinții lor, care și ei ar fi trebuit să fie bolnavi de SIDA? Cert este că, la acest moment, refuzul părinților privind vaccinarea copiilor a atins un nivel alarmant, care deja ține de siguranța națională, căci sănătatea publică este o componentă a securității naționale, mai ales când aceasta se află în pericol. Este raportată de către medici apariția unor boli eradicate de zeci de ani, care s-au dovedit a fi fatale pentru viața unor micuți și care sunt puse pe seama lipsei vaccinării. Pot fi condamnați acei părinți pentru refuzul de a-și fi vaccinat copiii? Această problemă a ajuns subiect de disensiune și de dezbateri la nivel național, în mediile de socializare on-line, în ciuda dezinteresului arătat față de acest subiect de către mass-media. Cunoaștem cu toții că există un proiect de lege care are drept scop impunerea obligativității vaccinării copiilor cu anumite vaccinuri. Aceasta este soluția pe care legiuitorul a propus-o pentru rezolvarea acestei probleme. Însă este oare această măsură îndeajuns? Este ea suficientă pentru a înlătura temerile părinților, privitor la siguranța vaccinurilor pentru copii? Sau va fi percepută ca o măsură abuzivă, cu substrat conspiraționist? Sunt suficiente voci care acuză industria medicală și farmaceutică occidentale de specularea în interes financiar propriu a necesității și oportunității vaccinării, în contextul în care numărul de vaccinuri necesare unui copil crește parcă de la un an la altul, deși, paradoxal, bolile contagioase clasice, care bântuie lumea civilizată, devin tot mai puține. Pe vremea când eram noi copii, cu siguranță nu am făcut atâtea vaccinuri câte suportă copiii din zilele noastre. Există un interes financiar ascuns în această acțiune medicală cu scop preventiv? Cifrele de afaceri ale companiilor producătoare de vaccinuri ne spun că este o afacere de aur, înfloritoare. Vă reamintesc că, la sfârșitul anului 2014, Parlamentul a fost la un pas de a vota subvenționarea cu 50 de milioane a vaccinării bovinelor împotriva Bolii limbii albastre. Ar fi fost 50 de milioane de euro făcuți cadou producătorilor de vaccinuri, căci Boala limbii albastre a dispărut ca prin minune în 2015, fără a fi necesar nici măcar un vaccin. Și atunci care este soluția? Doresc să propun adoptarea unei recomandări adresate Executivului, în sensul relansării producției de vaccinuri autohtone produse de către Institutul "Cantacuzino". Acest institut este unul dintre cele mai vechi din Europa, cu peste 90 de ani de activitate, având o tradiție ce nu trebuie ignorată. Cauzele pentru care Institutul "Cantacuzino" a încetat să producă vaccinuri pentru români ar trebui poate anchetate, în condițiile în care există suspiciuni că marii producători de vaccinuri au ajutat la eliminarea acestei concurențe autohtone nedorite. Cert este că trebuie să le oferim românilor nu doar o lege dură, care să-i oblige să-și vaccineze copiii, dar și alternative la vaccinurile produse de marii producători străini. Nocivitatea dependenței de vaccinurile de import s-a văzut anul trecut, când din cauza blocajului tehnic al achiziționării de vaccinuri împotriva Hepatitei B, Ministerul Sănătății s-a văzut nevoit să achiziționeze un vaccin împotriva Hepatitei B tocmai din Kazahstan, o țară aflată în afara Uniunii Europene. Și chiar dacă acel vaccin era marca Sanofi Pasteur, s-au auzit din nou mai multe voci care acuzau că acest vaccin este produs sub licență Pasteur, neavând nici măcar prospectul tradus din chirilică. Este de înțeles îngrijorarea părinților care voiau să știe ce conține vaccinul, dar și neputința medicilor care nu puteau oferi un prospect al acestuia în limba română. Cum este posibil așa ceva, ne întrebăm. Nu mai vorbim de faptul că, potrivit informațiilor existente pe Internet, producătorul Sanofi Pasteur a avut, doar în perioada 2004-2009, o medie de peste 150 de procese pe an, numai în Franța, deschise companiei de părinți care reclamau efectele negative asupra copiilor vaccinați cu produsele acestei companii. În aceste condiții, apreciez că este esențial pentru sănătatea românilor ca Institutul "Cantacuzino" să reînceapă producția de vaccinuri autohtone ieftine și competitive, fabricate cu substanțe sigure pentru sănătate. Și astfel, românii care au copii să aibă o alternativă de ales, atunci când vine vorba de sănătatea copiilor lor. Vă mulțumesc. Daniel Fenechiu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihăiță Calimente. Se pregătește Ovidiu-Cristian Iane - PSD.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihăiță Calimente: Domnule președinte, Doamnelor și domnilor, Evenimentele din decembrie 1989 au condus la căderea unui regim diabolic care a oprimat poporul român mai bine de 50 de ani. A fost sau nu a fost revoluție, a fost sau nu a fost lovitură de stat, au fost sau nu au fost implicate în respectivele evenimente servicii străine ale altor state - acestea sunt aspecte pe care doar istoricii le pot clarifica. Și istoricii își fac și își vor face treaba, în continuare. Noi sperăm că vom avea o istorie corectă, mai ales reală. Dar asta este o altă discuție, care comportă o abordare separată. Ceea ce ne interesează acum este problema celor care au decedat, a celor care au fost răniți sau mutilați în evenimentele din decembrie 1989. Ei bine, asta este treaba Parchetului. Procurorii trebuie să stabilească cine a dat ordine în acele zile, cine a primit aceste ordine, în ce condiții au fost executate și cine a încălcat legea în acele zile, dacă a fost vorba despre așa ceva. La aproape 27 de ani de la respectivele evenimente, parchetele românești nu au reușit să răspundă la întrebarea de mai sus. Anchetele pe această temă au fost tergiversate, amânate, iar anul trecut s-a decis închiderea anchetei. De ce oare și cine a făcut toate astea? Deși pare extrem de complicat, lucrurile sunt foarte clare. PSD, prin numirea în diferite funcții, la parchete, îi protejează clar pe cei care au dat ordine în decembrie 1989. Și dacă ne gândim cine a preluat puterea în 22 decembrie 1989, avem tabloul complet al situației. Domnul Ion Iliescu - acest domn sau, mai bine zis, tovarăș - a condus și a înființat PSD, iar astăzi este președinte de onoare al acestui partid. Să nu uităm importanta componentă de foști agenți KGB care au făcut parte din Guvernul României, unii dintre ei dovediți, vezi generalul Militaru, și că prima măsură pe care au luat-o a fost desființarea unității anti KGB din fosta Securitate. Or, cei care conduc astăzi PSD-ul au făcut tot posibilul pentru a împiedica și chiar înmormânta aflarea adevărului despre decembrie 1989. Închiderea Dosarului Revoluției, în 2015, de către procurorul general de la acea vreme, Tiberiu Nițu, nimeni altul decât un apropiat al președintelui din acea vreme al PSD, Victor Ponta, ne arată clar intenția acestui partid de a proteja anumite persoane implicate în evenimentele de atunci, iar astăzi membrii PSD încearcă acoperirea adevărului. O dovadă în sprijinul acestei ipoteze este aceea că procurorul general interimar al României a dispus redeschiderea acestui dosar important. Așadar a fost nevoie de o schimbare a Guvernului PSD, pentru ca să se încerce aflarea adevărului și continuarea acestui dosar. Românii vă vor sancționa pentru această încercare a dumneavoastră de a ascunde adevărul. Dar este nevoie ca aceia care au încălcat legea, atunci, în 1989, să plătească pentru asta, așa cum torționarii din închisorile comuniste o fac deja. Domnilor de la PSD, vă cer public să opriți tentativa de a ascunde adevărul și să susțineți deferirea către justiție a tuturor celor care în decembrie 1989 au încălcat legea și au dus la pierderea de vieți omenești. Vă mulțumesc. Deputat de Arad, Mihai Calimente.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu-Cristian Iane, Grupul PSD. Se pregătește domnul Mihai Deaconu, deputat neafiliat.
|
|
|
|
|
|
Domnul Ovidiu-Cristian Iane: Bună dimineața, stimați colegi. Am să intitulez declarația politică "PNL și apetența după acronime". Am asistat în ultima vreme la o poftă tot mai mare a PNL după tot ce înseamnă acronime, în administrația centrală și locală. Să fie oare această poftă transmisă prin acel cordon ombilical de la Palatul Cotroceni către creierul bicefal al PNL? Poate. Să nu uităm că PNL a vrut și a înghițit până la urmă elefantul portocaliu, aproape mort, numit PDL. După acest festin, au urmat și alte acronime pe care și le-a dorit PNL. A dorit SRI și a avut SRI. A dorit TVR, în ultimul timp, dar încă nu l-a avut pe TVR; dar probabil că o să-l aibă pe TVR. Acolo unde însă nu a mai avut sau nu a mai putut, a început să inventeze instituții care, evident, să aibă acronime. Și a încercat cu ANAM, printr-un proiect de lege. Și, bineînțeles, a mai încercat și cu ANAP, adică Agenția Națională pentru Prevenția în Sănătate. Dar nu i-a reușit, să sperăm. Și tot așa. Și vor urma și altele. Ca să vă mai dau un exemplu, a fost... ultima dată a fost ANSVSA, a mai fost ANPA și multe altele. De fapt care este problema? Problema este că atunci când intri la putere sau intri la guvernare pe ușa din dos, punând în față un guvern tehnocrat, te aștepți, normal, ca nimeni să nu sesizeze că de fapt politizezi, cu totul, tot ceea ce înseamnă instituții. Sunt multe agenții și multe autorități care și-au primit noii șefi, fără ca nimeni să se sesizeze și fără să existe niciun fel de discuție sau dezbatere publică. Și acest lucru se întâmplă pentru că, așa cum spunea domnul Iohannis că își dorește guvernul său, iată că, mai nou, acum, această poftă s-a transmis de la PNL către toate agențiile și toate autoritățile administrației centrale și locale. Desigur, va mai fi de luptat un pic și probabil că după "guvernul meu" va urma și "TVR-ul meu". Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Domnul Mihai Deaconu. Și se pregătește domnul Gabriel Andronache.
|
|
|
|
|
|
Domnul Mihai Deaconu: Vă mulțumesc, domnule președinte. Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Gradația de merit a profesorilor - cruciada dosarelor". Stimați colegi, Săptămâna trecută au fost depuse la inspectoratele școlare dosare pentru obținerea gradațiilor de merit de către cadrele didactice, pentru perioada 2016-2021. Vă imaginați, probabil, când vorbesc despre dosare, că fiecare profesor care își dorește această gradație de merit - care de fapt reprezintă un procent de 25% din salariul net, ce se adaugă salariului actual, vine cu un dosar, la propriu, având, așa, circa 25-30 de pagini, să se înscrie în această cursă care are o miză însemnată, și anume mărirea salariului, cu un sfert din acesta, pe durata a cinci ani de zile. Nu, dragi colegi, pentru acest lucru, cadrul didactic care pretinde obținerea gradației de merit trebuie să depună o muncă titanică pentru a strânge la dosar mii de pagini prin care să-și demonstreze rezultatele muncii depuse în afara procesului instructiv-educativ, pentru care de fapt este plătit de la bugetul de stat. Spun că este o muncă titanică, pentru că, în afară de dovezile concrete ale muncii depuse pe perioada a cinci ani de activitate, acțiunea de "confecționare" a dosarului presupune culegerea și inserarea în acesta a mii de documente care se concretizează în diplome obținute de copii la diferite concursuri, rezultate la olimpiadele școlare, adeverințe care să ateste atât calitatea de membru în diferite comisii înființate la nivelul școlii, cât și participarea la diferite activități extrașcolare, cum ar fi: excursii, tabere, simpozioane, seminarii, cursuri în domeniul educației, activități cultural-educative, organizarea de spectacole, activități recreative, publicații de reviste școlare, cărți, manuale, materiale auxiliare, parteneriate încheiate cu alte instituții, cu ONG-uri. Toate acestea trebuie urmărite îndeaproape, după o fișă de criterii pentru care se acordă puncte și care se cam schimbă de la an la an și de la ministru la ministru, și sunt concepute parcă cu dedicație pentru cei abonați de ani de zile la aceste gradații de merit. Dacă, doar pentru completarea acestui dosar, cadrului didactic i-ar trebui cam șase luni până la depunerea lui, se pune întrebarea de cât timp are nevoie acesta pentru a desfășura efectiv aceste activități extrașcolare, astfel încât să nu afecteze activitatea propriu-zisă la catedră? Se mai pune întrebarea dacă meritele deosebite ale unui profesor se pot evalua pe principiul celui mai stufos dosar și cât de abili pot fi membrii comisiilor de evaluare din cadrul inspectoratelor școlare, care trebuie să răsfoiască miile de pagini din megadosarele transportate în portbagaje și depuse de către concurenți, ca să poată stabili punctajul cel mai corect de departajare pentru încadrarea în numărul de locuri alocate fiecărui inspectorat școlar pentru fiecare specialitate în parte. În această goană după punctele menite să evalueze meritele deosebite ale profesorilor, a scăzut considerabil accentul pus pe calitatea actului educațional, care este dată în principal de activitatea directă, la catedră, a cadrului didactic. Consider că acel fond de premiere, în procent de 2% din fondul de salarii, care se acorda de către consiliul de administrație cadrelor didactice cu rezultate deosebite, cu câțiva ani în urmă, era mult mai corect și mai democratic. Mă adresez în mod direct ministrului educației, domnul Adrian Curaj, pe care îl rog să analizeze în profunzime cele arătate de mine anterior și să vină cu propuneri de redresare a acestei situații care a devenit de-a dreptul penibilă. Vă mulțumesc. Deputat Mihai Deaconu, Colegiul nr. 3, Circumscripția nr. 3, Argeș.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Îl invit pe domnul deputat Gabriel Andronache, deputat de Brașov. Se pregătește doamna Ana Birchall.
|
|
|
|
|
|
Domnul Gabriel Andronache: Vă mulțumesc, domnule președinte. Declarația politică se intitulează "România și Organizația Tratatului Atlanticului de Nord". Stimați colegi, Timp de 34 de ani, România a făcut parte din așa-numitul Tratat de la Varșovia, mai exact Tratatul de Prietenie, Cooperare și Asistență Mutuală. Revoluția din decembrie 1989 a marcat, pe lângă dorința ieșirii românilor de sub influența blocului socialist, și părăsirea unei alianțe militare care nu mai avea niciun sens. Într-o perioadă în care contextul geopolitic era din ce în ce mai fragil, existând tensiuni militare în regiune, țara noastră avea nevoie de o forță care să-i asigure securitate și stabilitate, să iasă din starea de izolare de pe plan extern. România avea nevoie de un scut de apărare, un scut la care statul nostru trebuia să participe alături de ceilalți actori implicați în efortul de asigurare a securității la nivel mondial. Anii care au urmat au reprezentat fundamente pentru construirea unor punți de legătură între România și statele membre ale NATO. Astfel, clasa politică românească, indiferent de doctrină sau ideologie, a înțeles că trebuie să existe un consens general, atât în societate, cât și la nivel politic, pentru accederea în acest important organism internațional. Participări din partea reprezentanților români la diferite conferințe, vizite și întâlniri organizate de oficiali ai NATO au constituit, de asemenea, elemente care au dus către concretizarea aderării la această alianță. Deși România nu era de jure stat membru al NATO, totuși țara noastră a acționat ca un membru de facto, fiind prezentă, în unele teatre de război, la operațiuni postconflict. Trebuie menționat faptul că apartenența la această alianță politico-militară presupune, pe lângă beneficii în planul securității, și multe responsabilități. Consolidarea principiilor democratice și ale statului de drept sunt pietrele de temelie ale funcționării apărării colective din Alianța Nord-Atlantică. Aș putea să adaug faptul că integrarea României în NATO a constituit un element care a cântărit greu în procesul de aderare a statului nostru la Uniunea Europeană, în anul 2007. Stimați colegi, În aceste zile, țara noastră a sărbătorit 12 ani de când s-a depus, la 29 martie 2004, instrumentul de aderare a României la Tratatul Atlanticului de Nord, la Washington, SUA, și peste câteva zile, la 2 aprilie, a avut loc ceremonia înălțării drapelelor de stat ale României și celorlalți șase noi aliați, la Cartierul General al NATO, la Bruxelles, eveniment care a confirmat noul statut al țării noastre în această alianță. Folosesc acest prilej pentru a aduce un omagiu soldaților români de la diferite arme, care s-au jertfit în lupta contra terorismului, în diferite teatre de operațiuni militare din afara granițelor țării noastre. În final, doresc să-mi exprim speranța că prezența activă a României în această alianță ne va conferi un plus de stabilitate și siguranță, atât nouă, cât și aliaților noștri. Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Și eu vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
O invit pe doamna deputat Ana Birchall, deputat de Vaslui.
|
|
|
|
|
|
Doamna Ana Birchall: Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință. România și întreaga Europă traversează astăzi unul dintre cele mai delicate momente din istoria recentă, în ceea ce privește amenințările de securitate și vulnerabilitățile identificate în contextul foarte complicat în care ne aflăm. Stimate colege, Stimați colegi, Criza fenomenului migraționist, reemergența fenomenului terorist sau continuarea instabilității în vecinătatea Uniunii Europene au readus în prim-plan necesitatea unei cooperări sporite la nivel european și euroatlantic, însă în egală măsură au subliniat necesitatea de a concentra eforturile la nivel european pe securitatea propriilor cetățeni și a propriilor structuri și instituții. În paralel cu identificarea unui răspuns ferm și adecvat la adresa actualelor amenințări, este necesar să întărim capacitatea noastră de răspuns la tot ce înseamnă amenințare la adresa securității naționale și europene, fie că o facem în contextul colaborării cu partenerii noștri europeni și euroatlantici, fie în cadrul abordării interne a statului român. Din acest punct de vedere, este de o importanță crucială să întărim în mod constant capacitatea de adaptare și reacție nu doar la amenințările convenționale, dar și la amenințările de securitate emergentă și la cele care țin de războiul hibrid. După cum a arătat și noul concept strategic al NATO, adoptat în 2010, cu prilejul Summitului de la Lisabona, una dintre amenințările cu cea mai dinamică și periculoasă dezvoltare în ultimii ani provine din mediul cibernetic. Amenințările informatice au capacitatea de a influența în mod direct securitatea infrastructurilor naționale vitale ale unui stat, putând atinge niveluri de risc de natură a pune în pericol "prosperitatea, securitatea și stabilitatea națională și euroatlantică". Acest tip de provocări impun dezvoltarea capacității de prevenire, detectare și apărare împotriva lor, de redresare în urma apariției lor, de consolidare și coordonare a capacităților de apărare cibernetică, atât în context național, cât și la nivelul NATO și al Uniunii Europene. Spațiul cibernetic reprezintă în egală măsură o oportunitate, deoarece oferă premisele pentru un schimb mai rapid de informații la nivelul statelor și al societății, dar și o vulnerabilitate, întrucât poate fi folosit ca mijloc de susținere a intereselor de către potențiali adversari. România s-a remarcat nu doar ca unul dintre statele Uniunii Europene și ale NATO cu rezultate excelente în domeniul tehnologiei informaționale în general, ci și printr-o infrastructură cibernetică performantă și prin specialiști recunoscuți la nivel internațional. Datorită instituțiilor specializate în acest domeniu, țara noastră se numără printre statele cele mai performante în domeniul securității cibernetice, făcând față cu succes unor amenințări la scară mare, cum au fost atacurile "Octombrie Roșu" sau "Epic Turla", de exemplu. Cu toate acestea, Strategia de securitate cibernetică a României a subliniat necesitatea implementării, la nivel național, a unor standarde minimale procedurale și de securitate pentru infrastructurile cibernetice, care să fundamenteze eficiența demersurilor de protejare față de atacuri cibernetice și să limiteze riscurile producerii unor incidente cu potențial impact negativ. Atât în ceea ce privește protecția infrastructurilor critice, în general, cât mai ales în ceea ce privește protecția infrastructurilor critice informaționale, în mod specific, este necesară astăzi, mai mult ca oricând, o armonizare și o adaptare a legislației în acest domeniu. Elaborarea și adoptarea de urgență a unei legislații comprehensive și actualizate în domeniu este, înainte de toate, determinată de diversitatea și nivelul din ce în ce mai ridicat al amenințărilor specifice, la nivel european și regional. Prin adoptarea unei noi legi privind securitatea cibernetică, România ar transmite semnale puternice de racordare la realitățile internaționale, demonstrând că este pe deplin conștientă că, pentru o abordare eficientă a provocărilor și oportunităților spațiului cibernetic, este necesară adaptarea continuă la provocările emergente care țin de domeniul informațional. În urmă cu trei săptămâni, am organizat, împreună cu colegele și colegii mei din Comisia pentru afaceri europene din Camera Deputaților, în parteneriat cu Ambasada Regatului Țărilor de Jos la București și cu Ambasada Statelor Unite ale Americii în România, o dezbatere publică pe tema "Securitatea cibernetică - de la protecția individului la securitatea națională". În urma acestui eveniment, principalele concluzii desprinse au vizat, în primul rând, adoptarea unui cadru legislativ inovator și performant în domeniu, cât și necesitatea menținerii securității cibernetice în lista de priorități a actualei președinții olandeze a Consiliului Uniunii Europene. Stimate colege, Stimați colegi, În zilele noastre un stat poate fi atacat fără a fi nevoie de o invazie fizică a teritoriului statului respectiv. De asemenea, este probabil, dacă nu chiar o certitudine, faptul că în anii care urmează războiul cibernetic va constitui o componentă din ce în ce mai puternică a conflictelor dintre state, ca și a conflictelor cu actori nonstatali. Un mediu cibernetic sigur, care să beneficieze de o arhitectură de securitate performantă înseamnă, în definitiv, protejarea cetățenilor și a instituțiilor, iar adecvarea instrumentelor în funcție de amploarea amenințărilor și a vulnerabilităților din prezent este o condiție sine qua non pentru garantarea siguranței cetățenilor. În calitate de deputat în Parlamentul României, voi susține și voi promova inițiativele și proiectele legislative care au ca scop operaționalizarea, prin măsuri specifice, a protecției infrastructurii critice și în mod special a infrastructurii critice informaționale, în acord cu preocupările similare existente și la nivelul celorlalte state membre ale Uniunii Europene și NATO. Și fac apel la dumneavoastră și sper că și dumneavoastră vă veți alătura acestui efort, indiferent de culoarea sau apartenența politică. Vă mulțumesc. Ana Birchall, deputat, Colegiul nr. 5, Vaslui.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
O invit pe doamna deputat Carmen Hărău. Se pregătește domnul deputat Paul Dumbrăvanu.
|
|
|
|
|
|
Doamna Eleonora-Carmen Hărău: Mulțumesc, domnule președinte. Stimați colegi, Pe parcursul lunii martie am avut, în cadrul cabinetului parlamentar, un aflux de petenți agenți economici, lucru cu care m-am confruntat destul de rar pe parcursul acestor trei ani de mandat în Parlamentul României. Petiția acestor agenți economici era legată de așa-numitul Formular 088, pe care Ministerul Finanțelor îl trimite cu sârg agenților economici, pentru "a se feri" - spune Ministerul Finanțelor -, iar intenția declarată este lăudabilă, de evaziunea fiscală, zona taxei pe valoarea adăugată. Atâta doar că, după ce am întreprins niște documentări pe zona aceasta, a Formularului 088, am constatat că agenții economici petenți au dreptate. Mulți dintre ei, după completarea acestui formular, sunt împinși în faliment, pentru că programul pe calculator, produsul informatic care verifică, pasămite, gradul de risc al companiei, după introducerea răspunsurilor la cele câteva zeci de întrebări care se pun în formular, consideră că o firmă, mică sau mijlocie nu mai este plătitoare de TVA. Stimați colegi, Aceasta echivalează cu faptul că această companie plătește TVA 20% pentru toate produsele și pentru toate serviciile, dar, nemaifiind plătitoare de TVA, nu poate deduce TVA-ul respectiv. Și este vorba de companii cu oarecare vechime, este vorba de companii care n-au trecut prin nereguli fiscale, cel puțin nu prin nereguli fiscale notabile. Și atunci se pune întrebarea: promisiunea doamnei ministru Dragu în legătură cu debirocratizarea, cu onestitate, cu transparență, este operabilă încă sau va trebui să o considerăm facultativă? Mă consider obligată să fac următoarea apreciere, legată de platforma pe care fiecare cetățean român, care știe să deschidă un calculator, va putea găsi foarte curând toate cheltuielile cheltuitorilor de bani publici. Acesta este un lucru notabil pe care-l salut cu respect. Pe de altă parte, debirocratizarea promisă începe să devină o excesiv de mare birocratizare care, mai mult decât acest defect, are și valențe de obstrucționare majoră a mediului economic, a capitalului autohton. Doresc să mai fac o precizare: structurile asociative ale capitalului străin au amenințat - apelând la Uniunea Europeană, la Comisia Europeană - România cu infringement pentru proceduri excesive. Capitalul autohton, ceva mai disciplinat și cu forță asociativă mai mică, s-a apucat să completeze formularul și uite că acum există surprize, așa încât se ridică întrebarea: programul informatic care generează concluzia riscului pentru o întreprindere, pentru o societate comercială, este sau nu valid și onest? Pentru că - și cu aceasta închei - constatarea mea și a oamenilor care lucrează în sistem este aceea că o societate comercială nouă nu trece, din simplul motiv că este nouă, de filtrul acesta și nu se poate înscrie ca plătitor de TVA, cu toate consecințele despre care anterior vă vorbeam asupra eficienței ei. Ceea ce se întâmplă, stimați colegi, seamănă cu hotărârea de a ucide în fașă un bebeluș, ca nu cumva el să devină, când va fi adult, infractor. Este inacceptabil și va trebui corectat urgent. Din punctul meu de vedere, eu cred chiar că va trebui înlăturat și renunțat la această găselniță birocratică nocivă, care frânează locurile de muncă, înființarea locurilor de muncă și apetitul spre dezvoltarea afacerilor în România. Vă mulțumesc. Sunt Carmen Hărău, deputat liberal de Hunedoara.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Vă mulțumesc.
|
|
|
|
|
|
Îl invit în continuare pe domnul deputat Paul Dumbrăvanu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Paul Dumbrăvanu: Mulțumesc, domnule președinte. Voi vorbi despre înființarea direcției pentru servicii oferite tinerilor. Valorificarea potențialului tinerilor reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru actuala clasă conducătoare din România. Fiind una dintre categoriile cele mai defavorizate de condițiile actuale din țară, tinerii trebuie să fie ajutați și ghidați, dacă vrem ca mulți dintre aceștia să nu se piardă pe drum și să-și facă un rost în viață. De asemenea, tinerii reprezintă viitorul acestei țări și instituțiile statului trebuie să gândească strategii ce ar trebui aplicate nu numai în prezent, ci și pe viitor, pentru a aduce clar un plus de valoare României pe timp îndelungat. În acest sens, am recomandat atât municipiului Ploiești, Primăriei municipiului Ploiești, cât și celorlalte autorități locale din țară să elaboreze o strategie pentru tineri, aplicabilă la nivel local și, de asemenea, să înființeze o direcție pentru servicii oferite tinerilor, subordonată, bineînțeles, consiliului local. Obiectivul unei astfel de strategii ar fi oferirea serviciilor adaptate tinerilor, atât prin semnalarea problemelor identificate de aceștia, cât și prin susținerea unor idei care să rezolve aceste neconcordanțe. În același timp, strategia va viza crearea unor parteneriate cu organizațiile comunitare. Printre problemele cele mai importante identificate la nivel local în rândul tinerilor ploieșteni sunt: lipsa de informare cu privire la opțiunile de care pot beneficia după terminarea studiilor; lipsa orelor after-school și a activităților recreative și de weekend destinate tinerilor; neimplicarea în vreo activitate sportivă sau recreativă; aspectele legate de ecologizare și potențialul cultural al orașului Ploiești, dar și lipsa programelor și a serviciilor care să ajute tinerii să se implice activ în viața comunității, aspect care ar trebui să devină o prioritate pentru furnizorii de servicii. Echipa din departamentul de servicii oferite tinerilor va putea furniza programe și inițiative utilizând metode strategice, care sunt derulate pe baza unor studii și a unor metode de consolidare a valorilor, în vederea dezvoltării populației tinere. Furnizarea directă a vreunui serviciu anume intervine în momentul în care acesta este indispensabil și există și resursele necesare pentru furnizarea respectivului serviciu. Scopul direcției pentru servicii oferite tinerilor va fi să identifice nevoile și interesele tinerilor și să reacționeze într-un mod adecvat și eficient, în parteneriat cu aceștia. Toate acestea se vor realiza prin consultarea tinerilor, asigurarea că tineretul va fi un partener activ, reprezentat în diferite rețele și parteneriate, facilitarea accesului tinerilor la informații relevante, susținerea unor game diversificate de oportunități de studii și dezvoltarea unei serii de răspunsuri la problemele ce au fost identificate de către aceștia. Echipa din cadrul direcției pentru servicii oferite tinerilor va putea să conceapă o metodă strategică de dezvoltare, cu privire la colaborarea cu tinerii, la direcțiile care activează în cadrul consiliului, dar și la dezvoltarea parteneriatelor din interiorul comunității. Totodată, un număr mare de programe de dezvoltare pentru tineret vor fi oferite pe tot parcursul anului, în parteneriat cu furnizorii de servicii și cu instituțiile de învățământ. Aceste programe vor fi desfășurate în funcție de necesitățile locale, identificate de tineri, instituțiile de învățământ, rețelele profesionale și comunitate. Obiectivul major al programelor de dezvoltare pentru tineret va fi acela de a oferi experiențe de viață, oportunități de recreere, evoluție în plan personal și consolidarea sentimentului de încredere în forțele proprii. Este foarte important ca în acest moment să atragem cât mai mulți tineri care să fie implicați în comunitățile din care fac parte. Sper ca toate aceste măsuri, la care am lucrat, să fie luate în considerare de autoritățile locale și să fie implementate cât mai repede, pentru ca tinerii români să știe că statul român le oferă oportunitățile necesare pentru a reuși în viață. Vă mulțumesc. Deputat al PNL, Paul Dumbrăvanu.
|
|
|
|
|
|
Domnul Florin Iordache: Ora 10,00 a venit. Declar închisă ședința. Mulțumesc. Ne vedem săptămâna viitoare. La revedere!
|
|
|
|
|
|
Ședința s-a încheiat la ora 10,00.
|
|
|
|
|
|
|
|
|